Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
10. september 2020
J nr.
2020 - 3311
Orientering om kommunal indsamling af organisk erhvervsaffald i blandede
bolig- og erhvervsejendomme
Til udvalgets orientering
I 2018 blev bekendtgørelse om affald (affaldsbekendtgørelsen) opdelt i to
bekendtgørelser, således at bestemmelser, der hører under Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriets ressort, blev udskilt i en ny bekendtgørelse om
affaldsregulativer, -gebyrer og
–aktører
m.v. (affaldsaktørbekendtgørelsen).
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget blev i forbindelse med den eksterne
høring orienteret om, at der udelukkende var tale om en opdeling af
affaldsbekendtgørelsen, og at der ikke skete materielle ændringer af
bekendtgørelserne. Affaldsaktørbekendtgørelsen trådte i kraft den 1. januar
2019.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet er imidlertid blevet opmærksom på, at
opdelingen modsat intentionen medførte materielle ændringer.
Baggrund
Siden 2010 har kommuner som hovedregel ikke måtte etablere ordninger for
eller tilbyde indsamling af genanvendeligt erhvervsaffald (fx organisk affald).
Som undtagelse må de dog gerne tilbyde virksomheder, der er beliggende i
blandede bolig- og erhvervsejendomme, at de omfattes af den eller de
ordninger for kildesorteret genanvendeligt affald, som kommunen har etableret
for husholdningerne (bolig-erhvervsundtagelsen).
I 2015 informerede Energistyrelsen alle kommuner om, at de efter 1. januar
2016 ikke længere måtte indsamle organisk affald fra virksomheder, uagtet om
disse var beliggende i blandede bolig- og erhvervsejendomme. Dette hvilede på
en fortolkning af § 41 i den tidligere affaldsbekendtgørelse, der fastsatte, at
kommunerne indtil den 1. januar 2016 kunne tilbyde virksomheder i kommunen
at indgå i en evt. ordning for organisk affald, som kommunen har etableret for
husholdningerne.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
www.kefm.dk
Side 1/2