Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del Bilag 43
Offentligt
2097673_0001.png
CO
2
-NEUTRAL
AFFALDSENERGI
I 2030
FORSLAG TIL KLIMABIDRAG
FRA CIRKULÆR ØKONOMI OG REN ENERGI
Affald
er
ressourcer
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 43: Henvendelse af 31/10-19 fra Dansk Affaldsforening om CO2-netral affaldsenergi
2097673_0002.png
2
Dansk Affaldsforening
Vester Farimagsgade 1, 5. sal
1606 København V
Tlf. 7231 2070
www.danskaffaldsforening.dk
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 43: Henvendelse af 31/10-19 fra Dansk Affaldsforening om CO2-netral affaldsenergi
2097673_0003.png
CO
2
-neutral affaldsenergi i 2030
Forslag til klimabidrag fra cirkulær økonomi og ren energi
3
EN DEL AF LØSNINGEN
At løse klimaudfordringerne er en meget stor opgave, som denne og kommende generationer står
overfor. Parisaftalen og FN’s verdensmål har sat en klar retning for grøn omstilling og bæredyg-
tig udvikling. Stort set hele Folketinget har nu tilsluttet sig et ambitiøst mål om at reducere Dan-
marks CO
2
-udledning med 70% i 2030.
I affaldssektoren ønsker vi at bidrage til at løse samfundets udfordringer. Som kommuner og kom-
munale affaldsselskaber er det en del af vores DNA. Vi vil gøre vores. Med dette udspil anviser vi
vejen til CO
2
-neutral affaldsenergi i 2030 og de rammer og tiltag, der skal til, for at nå i mål.
Den cirkulære økonomi er en del af løsningen. Det er vigtigt at få mere ud af mindre og nedbringe
affaldsmængderne. Kommuner og affaldsselskaber genbruger og genanvender stadigt mere af-
fald og sikrer væsentlige CO
2
-gevinster af den vej. Vi vil fortsætte og øge den indsats.
Vi vil dog fortsat have restaffald, der ikke kan genanvendes. Den rest skal vi tage os af, og her er
affaldsenergien den bedste og mest effektive løsning. Affaldsenergien binder den cirkulære øko-
nomi og det grønne energisystem sammen. Anlæggene reducerer behovet for deponi, sikrer rene
affaldsstrømme og leverer samtidig store mængder grøn energi.
Affaldsenergien er uløseligt forbundet til fjernvarmesektoren. Derfor støtter vi Dansk Fjernvar-
mes udspil til en moderne regulering af sektoren og en CO
2
-neutral fjernvarmesektor i 2030. Vi
har brug for rammer, der giver sektoren mulighed for fortsat at effektivisere til gavn for borgerne
og virksomheder, og samtidig øge vores bidrag til at realisere klimaambitionerne. ”CO
2
-neutral af-
faldsenergi 2030” består af konkrete forslag til, hvordan vi i affaldssektoren kan levere vores del.
Forslagene kan danne udgangspunkt for de sektoraftaler, regeringen har inviteret til på klimaom-
rådet.
Vores udspil er er en udstrakt hånd til regering og Folketinget. Budskabet er klart: Affaldsenergi-
en er en del af løsningen. Vi ønsker at tage ansvar og samarbejde om at nå målet.
Mads Jakobsen
formand, Dansk Affaldsforening
Per Bødker Andersen
næstformand, Dansk Affaldsforening
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 43: Henvendelse af 31/10-19 fra Dansk Affaldsforening om CO2-netral affaldsenergi
2097673_0004.png
4
CO
2
-neutral affaldsenergi i 2030
Forslag til klimabidrag fra cirkulær økonomi og ren energi
KAPITEL 1
AFFALDSENERGI
ER BINDELED MELLEM
CIRKULÆR ØKONOMI
OG GRØN ENERGI
I den cirkulære økonomi handler det om at forebygge,
genbruge og genanvende så mange ressourcer
som muligt. Men uanset hvor meget borgere,
virksomheder og kommuner gør,
vil vi i 2030 stadig have restaffald tilbage.
For affald, der ikke reelt kan genanvendes, er den mest
effektive løsning at udnytte affaldet til energi.
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 43: Henvendelse af 31/10-19 fra Dansk Affaldsforening om CO2-netral affaldsenergi
2097673_0005.png
CO
2
-neutral affaldsenergi i 2030
Forslag til klimabidrag fra cirkulær økonomi og ren energi
5
ET MILJØANLÆG…
Et affaldsenergianlæg er et miljøanlæg, der producerer ener-
gi ud af de rester, der førhen blev deponeret og gravet ned.
Det er en vigtig miljøopgave, der samtidig reducerer klimabe-
lastningen, da deponier og udenlandske lossepladser udleder
metan, som er særligt skadelig for klimaet.
Affaldsenergien sikrer også rene materialestrømme i den cir-
kulære økonomi. Her fungerer den som en slags ”afløb” for det
affald, vi ikke kan genanvende i nye produkter, enten fordi det
indeholder miljøskadelige stoffer, er udtjent eller forringer
kvaliteten i genanvendelsen.
AFFALDSENERGIENS BIDRAG TIL ENERGIFORSYNINGEN
25%
Ca.
Ca.
af fjernvarmen
4%
af elproduktionen
SEKTORENS FORTSATTE UDVIKLING
Affaldsenergien har udviklet sig kolossalt gennem de seneste 30
år og kan i dag levere høj energiudnyttelse og -effektivitet, gen-
anvendelse af metaller og slagger og så ren en proces, at røgen
fra skorstenen stort set kun består af vanddamp. Der er tale om
højtspecialiserede anlæg, som skal kunne behandle stort set alle
slags materialer med vidt forskelligt kemisk indhold. Sektoren
kan dog udvikle sig yderligere – metodisk og teknologisk.
Affaldsenergien bør altid have forrang for anden energiproduk-
tion, da den løser flere samfundsopgaver på én og samme tid.
Anlæggene er en del af den grønne omstilling og kritisk infra-
struktur, da vi altid bør kunne håndtere vores miljøproblemer.
Men i takt med at der kommer mere vedvarende energi ind i ener-
gisystemet, vokser behovet og ansvaret for at sætte yderligere
fart på klimaindsatsen og afhjælpe CO
2
-udfordringen – direkte og
indirekte. Det er en central opgave for sektoren at tage hånd om
denne udfordring, så affaldsenergien også i fremtiden kan udfylde
rollen som bindeled mellem cirkulær økonomi og grøn energi.
…DER PRODUCERER ENERGI
Den energi, der kommer ud af at løse miljøopgaverne, er også
til gavn for klimaet. Affaldsenergien fortrænger fossile brænd-
sler og sparer andet forbrug af biomasse i el- og varmeforsy-
ningen. I dag kommer knap 25 procent af Danmarks fjernvarme
og 4 procent af elproduktionen fra 23 affaldsenergianlæg. Det
sker på baggrund en samlet mængde restaffald på 3,5 millioner
tons.
Samtidig understøtter affaldsenergien fremtidens energisy-
stem. Anlæggene kan veksle mellem varme og el og på den
måde balancere mere sol, vind og andre fluktuerende energikil-
der, samt nedbringe behovet for spidslastforsyning, der i dag i
høj grad kræver fossile energikilder.
AFFALDSENERGIENS ROLLE
I DEN GRØNNE OMSTILLING
BIOGAS
BIOMASSE
FOREBYGGELSE
GENBRUG
GENANVENDELSE
AFFALDSENERGI
DEPONI
SOL, VIND
& GEOTERMI
AFFALDSENERGI
Bindeled mellem cirkulær økonomi
og et grønt energisystem
OVERSKUDSVARME
AFFALDSENERGI
CIRKULÆR ØKONOMI
GRØNT ENERGISYSTEM
2050
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 43: Henvendelse af 31/10-19 fra Dansk Affaldsforening om CO2-netral affaldsenergi
2097673_0006.png
6
CO
2
-neutral affaldsenergi i 2030
Forslag til klimabidrag fra cirkulær økonomi og ren energi
OPGAVEN
Hovedparten af de danske affaldsenergianlæg er omfattet af
EU’s CO
2
-kvoteordning (ETS). Ordningen regulerer handlen
med CO
2
-kvoter fra stort set alle energiforsyningsanlæg i Euro-
pa. De danske affalds-energianlæg måler og registrerer CO
2
-ud-
ledningen fra deres energiproduktion
Ca. 60 procent af CO
2
-udledningen kommer i dag fra biologisk
materiale, f.eks. affaldstræ eller beskidt pap og papir, mens de
resterende 40 procent er fossil CO
2
, som især skyldes plastik,
men også i mindre grad tekstiler.
De danske affaldsenergianlæg udledte i 2017 i alt 3,79 mio. tons
fra behandlingen af restaffald og brug af støttebrændsler. Heraf
var ca. 1,4 mio. tons fossilt CO
2
. Det svarer til knap 3% af den dan-
ske CO
2
-udledning i 2017.
At opnå CO
2
-neutral affaldsenergi i 2030 indebærer således, at
sektoren reducerer CO
2
-udledningen med mindst 1,4 mio. tons.
Derudover ligger der et meget stort klimaaftryk i de mange for-
brugsvarer, sektoren håndterer og behandler. Klimarådet har
anbefalet, at en kommende klimalov med fordel kan have et glo-
balt fokus, der også indregner klimaeffekter, der kan opnås ved
reduceret forbrug af varer uden for Danmarks grænser.
Affaldssektorens indsatser på genanvendelsesområdet leverer
et substantielt bidrag til de samlede nationale CO
2
-reduktions-
forpligtigelser. Det gælder bl.a. sortering af affald, forberedelse
med henblik på genbrug såvel som behandling af restprodukter
fra affaldsenergisektoren og sparet deponi. De klimagevinster,
sektoren leverer her, bør også tages med i vurderingen af sekto-
rens bidrag.
AFFALDSENERGIENS
”FOSSILE” CO
2
1.400.000 TONS
(ekskl. støttebrændsler)
AFFALDSENERGIENS
SAMMENSÆTNING
AFFALDSENERGIENS BIDRAG
TIL CO
2
-NEUTRALITET
60 %
biogent
40 %
fossilt
2,9%
af den samlede
danske
CO
2
-udledning
5,5%
af målet om
70%-CO
2
-reduktion
i 2030
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 43: Henvendelse af 31/10-19 fra Dansk Affaldsforening om CO2-netral affaldsenergi
2097673_0007.png
CO
2
-neutral affaldsenergi i 2030
Forslag til klimabidrag fra cirkulær økonomi og ren energi
7
KAPITEL 2
TILTAG
OG VIRKEMIDLER:
VEJEN TIL
CO
2
-NEUTRAL
AFFALDSENERGI
Det vil kræve en ambitiøs og fokuseret
indsats at nå målet om CO
2
-neutral
affaldsenergi i 2030.
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 43: Henvendelse af 31/10-19 fra Dansk Affaldsforening om CO2-netral affaldsenergi
2097673_0008.png
8
CO
2
-neutral affaldsenergi i 2030
Forslag til klimabidrag fra cirkulær økonomi og ren energi
CO
2
-NEUTRAL
AFFALDSENERGI-
SEKTOR 2030
At realisere potentialet og opnå effekterne kræver massive investeringer, som igen forudsætter behov
for nye rammebetingelser, der skaber bl.a. sikkerhed for finansieringen og sikrer kommuner og affalds-
selskaber de nødvendige redskaber.
Dansk Affaldsforening ser tre sammenhængende indsatser til at nå en CO
2
-neutral affaldsenergi-
sektor i 2030.
3 INDSATSER
TIL CO
2
-NEUTRAL AFFALDSENERGI
1.
Øget genanvendelse af plast
2.
Øget energieffektivisering
3.
CO
2
-fangst og lagring med mulighed
for nyttiggørelse til nye højværdi-formål.
Indsatserne er nøje udvalgt efter, hvor effektive de vurderes af være. Effekterne er vurderet på bag-
grund af kendt viden, ligesom der er gjort antagelser om effekter af ny teknologisk udvikling.
Dansk Affaldsforening har desuden valgt at perspektivere andre af affaldsenergiens CO
2
-redukti-
onspotentialer, som også bør være opmærksomhedspunkter i de fremadrettede indsatser i affalds-
sektoren.
Indsatserne vil kræve, at den økonomiske regulering af sektoren indrettes smidigt og smart jf. Dansk
Fjernvarmes udspil, så rammerne giver rum til udvikling og de nødvendige grønne investeringer.
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 43: Henvendelse af 31/10-19 fra Dansk Affaldsforening om CO2-netral affaldsenergi
2097673_0009.png
CO
2
-neutral affaldsenergi i 2030
Forslag til klimabidrag fra cirkulær økonomi og ren energi
9
1.
GENANVENDELSE
AF PLAST FRA RESTAFFALDET
Kommuner og kommunale affaldsselskaber sikrer i dag en betydelig
udsortering af plast fra husholdningsaffaldet. Den kan øges yderli-
gere. Samtidig er der et betydeligt potentiale hos virksomhederne –
særligt i små servicevirksomheder – for at sortere mere plastik.
Dansk Affaldsforening anbefaler, at der stilles krav om øget ud-
sortering og krav om reel genanvendelse af plast fra restaffaldet,
både fra husholdninger og erhverv.
Der mangler i dag genanvendelsesløsninger for lavkvalitetsplastik,
der er miljø- og klimamæssigt bedre end affaldsenergi, ligesom der
er udfordringer med markedet for genanvendt plastik generelt.
Præmissen for udsortering er sikring af reel genanvendelse, hvor
der udvikles kapacitet og effektive løsninger frem mod 2030. Det
er nødvendigt, at der sættes ind reguleringsmæssigt i EU såvel som
nationalt for at sikre den nødvendige udvikling på området – herun-
der i design og -produktionsfasen. Det er afgørende, at plastaffaldet
reelt kan genanvendes og at der er tilgængelig kapacitet til dette, så
der ikke er tale om eksport af udledning. Udsortering og reel gen-
anvendelse, vil derfor skulle vurderes løbende i sammenhæng med
den generelle omstilling frem mod en cirkulær økonomi.
Plast i restaffaldet udgør ca. 80% af den fossile CO
2
-udledning
fra affaldsenergianlæg.. Det svarer til ca. 1,1 mio. ton fossil CO
2
.
Derfor er det afgørende at bruge virkemidler, der fjerner plast fra
restaffald.
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 43: Henvendelse af 31/10-19 fra Dansk Affaldsforening om CO2-netral affaldsenergi
2097673_0010.png
10
CO
2
-neutral affaldsenergi i 2030
Forslag til klimabidrag fra cirkulær økonomi og ren energi
Dansk Affaldsforening har i udspillet ”Mere genbrug – bedre
klima” peget på flere tiltag, hvor effekterne også er beregnet.
Eksempelvis bør Danmark arbejde for, at plastproducenterne
i EU bliver omfattet af CO
2
-kvotesystemet (EU-ETS), så kvo-
terne målrettes dem, når plasten ikke genanvendes. Derved får
producenterne incitamenter til at reducere forbruget og gen-
anvende mere plast.
Det nye producentansvar på emballager, som Danmark skal ind-
føre seneste fra 2025, er også et vigtigt virkemiddel.
POTENTIALE FOR CO
2
-REDUKTION
En kombination af virkemidler, såsom fx krav til mærkning og
eco-design, sortering og reel genanvendelse og afgifter, kan bidra-
ge til at reducere andelen af plast, der energiudnyttes, med ca. 65
procent. Det handler særligt om at reducere plastforbruget gene-
relt og øge udsortering og genanvendelse af plast. Det kan eventu-
elt suppleres af anden forsortering af restaffald.
En sådan indsats
vil kunne reducere det fossile CO
2
-aftryk fra restaffaldet med
op mod 700.000 tons.
Det betyder, at virkemidlerne i samspil kan
levere op mod en halvering af den fossile CO
2
fra affaldsenergian-
læggene.
Affaldsenergisektoren kan selv gå foran og indføre skærpet
modtagekontrol af restaffald i samarbejde med de kommunale
myndigheder. Det handler bl.a. om mere synlig kontrol, påbud og
gebyrer ved fejlsortering samt øget, kommunal opfølgning.
FORSLAG TIL NY REGULERING
Kommuner og affaldsselskaber skal have adgang til
at etablere indsamlings- og sorteringsordninger for
plastaffald fra både borgere og virksomheder. I dag er
det blot 8% af de affaldsproducerende virksomheder,
der sorterer plast. Virksomhederne skal have frit valg
til de kommunale ordninger, så de nemt og billigt kan
sortere plast.
Producentansvaret for plast udformes, så plast/em-
ballageindustrien finansierer sorteringsordninger for
plastaffald – herunder medfinansiering af omkostnin-
gerne til forsortering ved energiudnyttelse, ligesom
designkrav og differentierede afgifter bør indføres for,
at plastemballagerne designes med henblik på genan-
vendelse – billigt og i høj kvalitet.
RAMMEVILKÅR,
DER UNDERSTØTTER
UDSORTERING AF PLAST
FRA RESTAFFALDET
At ændre forbruget af plast og sikre produkternes genanvendelig-
hed vil kræve betydelige politiske initiativer, globalt og nationalt.
Danmark bør arbejde for at nedsætte forbruget markant– na-
tionalt og på EU-plan, så plast kun bruges, hvor det giver me-
ning og ikke bruges til eksempelvis overemballering.
Udnyt landets
bioressourcer optimalt
Der er også i dag en stor mængde
bioaffald (ca. 100.000 tons) som
træstubbe og rødder fra have- og par-
kaffald, der med større CO
2
-fordel kan
nyttiggøres på affaldsenergianlæg,
end via oparbejdning til brug på egent-
lige flisfyrede værker.
Det bør også undersøges, om der er
yderligere klimamæssige fordele i at
energiudnytte større andele have- og
parkaffald fremfor kompostering, især
når komposten ikke nyttiggøres til
jordbrugsformål.
Der er i dag desuden en betydelig
dansk eksport af træaffald på over
150.000 tons, som med betydelige
klimamæssige fordele kunne energiud-
nyttes i Danmark fremfor i udlandet
Afgiftsmæssigt at ligestille biomasse
og træaffald vil her være den bedste
løsning.
Øget nyttiggørelse af bio- og træaffald
hjælper til at opretholde samme ener-
giproduktion, når udsorteringen af
plast fra restaffaldet bliver en succes.
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 43: Henvendelse af 31/10-19 fra Dansk Affaldsforening om CO2-netral affaldsenergi
2097673_0011.png
CO
2
-neutral affaldsenergi i 2030
Forslag til klimabidrag fra cirkulær økonomi og ren energi
11
2.
ØGET ENERGIEFFEKTIVISERING
OG SYSTEMINTEGRATION
Flere affaldsenergianlæg har mulighed for at øge deres energi-
effektivitet. Målet er at reducere CO
2
-udledningen per produce-
ret energienhed. Kort fortalt: At få mere energi ud af den samme
mængde restaffald fører til relativt mindre CO
2
. Her er der fort-
sat betydeligt potentiale på affaldsenergianlæggene.
Højere energieffektivisering kan ske ved øget røggaskondense-
ring – ofte suppleret med særlige absorptions-varmepumper.
Den øgede varmeproduktion bør samtidig følges op af initiativer,
der sikrer, at den ”ekstra” varme bliver nyttiggjort fuldt ud.
Samtidig udgør elproduktionen fra affaldsenergianlæg en stor
samfundsøkonomisk og klimamæssig gevinst. Affaldsenergi kan
skifte mellem el- og varmeproduktion og på den måde regulere
og balancere sol, vind og andre fluktuerende energikilder og
nedbringe behovet for spidslast, der i dag i høj grad kræver fos-
sile energikilder.
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 43: Henvendelse af 31/10-19 fra Dansk Affaldsforening om CO2-netral affaldsenergi
2097673_0012.png
12
CO
2
-neutral affaldsenergi i 2030
Forslag til klimabidrag fra cirkulær økonomi og ren energi
POTENTIALE FOR CO
2
-REDUKTION
Røggaskondensering og varmepumper, som flere
danske affalds-
energianlæg har installeret, kan øge den totale virkningsgrad
til tæt på 100%.
I dag har flere danske affaldsenergianlæg en virk-
ningsgrad på omkring 85-88%. Det betyder, at der er et potentiale
i at løfte virkningsgraden for affaldsenergianlæggene i Danmark
frem mod 2030.
Hvis virkningsgraden løftes med 10%, vil det betyde, at CO
2
-ud-
ledningen pr. energienhed tilsvarende falder.
En CO
2
reduktion
pr. energienhed på 10% svarer til ca. 350.000 tons CO
2
for
hele affaldsenergisektoren
– heraf ca. 140.000 fossil CO
2
.
FORSLAG TIL NY REGULERING
Den danske afgiftslovgivning på affaldsenergiområ-
det omlægges, så der gives de nødvendige økonomi-
ske incitamenter for stadig højere energieffektivitet.
Dansk Affaldsforening foreslår, at afgiften for affal-
dets nedre brændværdi fremadrettet bestemmes
efter en ny udviklet metode til at bestemme ener-
giindholdet i affald (Energibalancemetoden).
Der skal desuden ske en afgiftsmæssig ligestilling af
anvendt bionedbrydeligt affald og anden biomasse
i energiforsyningen. I dag betaler affaldsenergien
afgifter for både den fossile og den biogene den af
affaldet, mens træflis er afgiftsfritaget.
Tilsvarende bør el-net-tariffer, og suppleret af el-pro-
duktionstilskud, indrettes, så der gives incitament til
at opretholde en elproduktionskapacitet på affalds-
energi-anlæggene, således at el-kapaciteten står
standby til brug for balancering i den overordnede
elforsyning.
RAMMEVILKÅR, DER UNDERSTØTTER
ØGET ENERGIEFFEKTIVISERING
I dag er der flere barrierer for at øge energieffektiviteten på de
danske affaldsenergianlæg. Afgiftslovgivningen giver godt nok
incitamenter til en vis effektivisering, men er ikke indrettet, så an-
læggene opnår fordele af stadig større energiproduktion per pro-
duceret energienhed. Det gælder både i forhold til produktion af
affaldsfjernvarme og i forhold til effektregulering af elproduktion.
Brug affaldsenergien
i regional sammenhæng
Affaldsenergien bør tænkes ind i en hø-
jere energisystemintegration. Det være
sig både i forhold til eksisterende og ud-
byggede fjernvarmeområder, nye lager-
systemer for fjernvarme, og i forhold til
kombinationer med andre energiformer.
Der bør gennemføres flere strategi-
ske, regionale energiplanlægnings-
projekter, som analyserer, hvordan
der kan ske en bæredygtig omstilling
af energi- og transportsektoren. Et
eksempel er ”Energi på tværs” i Re-
gion Hovedstaden. I den regionale
kontekst skal det sikres, at affalds-
energi er prioriteret forud for andre
brændsler, herunder anden biomas-
se. Desuden bør der i den regionale
kontekst ske en nøjere vurdering af
restaffaldsmængder og affaldsener-
gikapacitet, så kapacitetsansvaret
forankres.
Større systemintegration af affalds-
energien bør sikre en maksimal nyttig-
gørelse og minimal bortkøling.
Affaldsenergianlæg er oftest grund-
lastværker, som også bl.a. i forhold til
fluktuationer i elmarkedet anvendes til
at balancere indenlandsk forbrug med
bl.a. elproduktion fra vindmøller.
Effektbalancering via decentrale en-
heder er en nødvendig forudsætning
for indfasning af vedvarende energi,
og dermed også en forudsætning for at
opnå den fulde CO
2
-gevinst fra el fra
vindmøller og solceller jf. Energinet.dk
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 43: Henvendelse af 31/10-19 fra Dansk Affaldsforening om CO2-netral affaldsenergi
2097673_0013.png
CO
2
-neutral affaldsenergi i 2030
Forslag til klimabidrag fra cirkulær økonomi og ren energi
13
Danmarks to største affaldsenergianlæg – ARC og Vestforbrænding
– samarbejder om at igangsætte og afprøve et dansk carbon capture
and storage-projekt (CCS) med start i 2020. Pilotprojektet vil i første
omgang have en effekt på 5 tons CO
2
i døgnet. Imidlertid arbejdes der
aktivt sammen med teknologileverandører og rådgivere om at finde
støtte til forskning og udvikling af CCS-teknologier såvel som carbon
capture and utilization (CCU), så affaldsenergianlæg på sigt kan blive
potentielle CO
2
-reduktionsanlæg.
3.
KLIMAGEVINST VED ØGET CO
2
-FANGST,
LAGRING OG NYTTIGGØRELSE
Uanset hvor meget der udsorteres af plast – fra husholdninger
og erhverv og fra restaffaldet – vil der fortsat udledes fossil og
biogen CO
2
fra affaldsenergianlæggene. Affaldsenergien løser
et samfundskritisk miljøproblem, nemlig at behandle og nyttig-
gøre affald, der ikke kan genanvendes. Anlæggene kan ikke skifte
brændsel eller blive brændselsfri.
Derfor er der store perspektiver i at gøre det teknologisk og
økonomisk muligt at fange CO
2
fra affaldsenergianlæg og finde
egnede, sikre løsninger til at lagre og helst nyttiggøre CO
2
’en til
andre formål.
Der er allerede en del tilgængelige teknologiske løsninger på
markedet, og der foregår allerede en vis handel med CO
2
, der
kan blive nyttiggjort, selvom det stadig er meget begrænset.
Den teknologiske udvikling på området er i fuld gang, og netop
nu undersøges det flere steder, hvordan CO
2
fra affaldsener-
gianlæg kan indfanges, lagres og evt. genanvendes. Der er etab-
leret et teknologisk forsøg med CO
2
-fangst fra røggassen på et
affaldsenergianlæg i Oslo, ligesom der i Holland er etableret et
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 43: Henvendelse af 31/10-19 fra Dansk Affaldsforening om CO2-netral affaldsenergi
2097673_0014.png
14
CO
2
-neutral affaldsenergi i 2030
Forslag til klimabidrag fra cirkulær økonomi og ren energi
forsøg med at indfange og genbruge CO
2
fra affaldsenergianlæg
til nærtliggende gartnerier
1
. Der arbejdes også med at bruge CO
2
i produktionen af syntetiske brændstoffer.
Med den kendte teknologi er det i dag muligt at indvinde 95%
af CO
2
fra røggasser. Det gælder for eksempel Amin-absorpti-
on-teknologier. Selve fangsten af CO
2
og CO
2
lagring er idag de
mindst kostbare led i processerne. Derimod er det fortsat om-
kostningstungt at nyttiggøre CO
2
.
re som bedste miljøbehandling for det restaffald, som er tilbage
efter genbrug og genanvendelse. Restaffald er ikke et brændsel,
som anlæggene selv kan skrue op eller ned på.
Samtidig rummer teknologier for CO
2
-fangst, lagring og nyttig-
gørelse meget store udviklingsperspektiver med mulighed for
flere arbejdspladser og øget eksport.
Der bør arbejdes for, at udvikling, afprøvning og kommercialise-
ring af CCS-CCU teknologier koblet til affaldsenergianlæg kan
ske i særlige partnerskaber, som ikke kommer i modstrid med
anden lovgivning.
POTENTIALE FOR CO
2
-REDUKTION
At indfange den samlede fossile CO
2
-udledning på 1,4 mio. tons
fra de danske affaldsenergianlæg kan i princippet realiseres for
en samlet omkostning på ca. 700 mio. kr. pr. år., svarende til ca.
200 kr. per tons restaffald. Dertil kommer forventede omkostnin-
ger ved lagring på ca. 350 mio. kr. pr. år. Alt i alt omkostninger, der
svarer til affaldsenergiens årlige afgiftsbetaling.
CO
2
-lagring er også undersøgt i dansk sammenhæng, og der ar-
bejdes fortsat med at undersøge CO
2
-lagring i geologiske forma-
tioner, såsom tidligere olie- og naturgasfelter i Nordsøen. Både
transport og lagring er dog forbundet med betydelige risici.
Omvendt ser CO
2
-nyttiggørelse ud til at rumme betydelige ud-
viklingsmuligheder. Der findes i dag forskellige teknologiske
løsninger i stedet at anvende CO
2
til produktion af enten metan/
naturgas, til produktion af metanol eller til algedyrkning/prote-
inproduktion. Det er dog endnu ikke teknologier, der er koblet til
affaldsenergianlæg.
Da der er tale om en forholdsvis dyr teknologi i dag, er det mest
sandsynligt, at det i første omgang vil være de store danske affalds-
energianlæg, der vil kunne bidrage til CO
2
-reduktion og nyttiggørel-
se. Såfremt fire af de største danske affaldsenergianlæg hver etable-
rede et CCS/U-anlæg vil det kunne medføre en samlet CO
2
-redukti-
on på mere end 600.000 tons frem mod 2030. Disse resultater kan
opskaleres til alle danske affaldsenergianlæg på længere sigt.
Reduktionsmulighederne vil kunne variere fra 0,6 - 3,75 mio. tons
CO
2
, afhængigt udbredelsen af CCS/U-teknologier i Danmark.
Med de øvrige initiativer til CO
2
-reduktion vil yderligere bidrag
fra CCS/U teknologier på mindst 0,6 mio. tons samlet levere en
CO
2
-reduktion, der svarer til affaldsenergiens fossile udledning.
Det vil sikre, at affaldsenergien når målet om CO
2
-neutralitet i
2030.
FORSLAG TIL NY REGULERING
Afgiftsprovenuet i den danske affaldsenergisektor
tilbageføres til brug for en statslig støtteordning for
udvikling af CCS/U-teknologi i samme affaldsenergi-
sektor.
Affaldsenergianlæg, der dokumenterer fossilfri af-
faldsenergiudnyttelse, får ret til at blive karakterise-
ret som 100% vedvarende energi, og opnår samme
afgiftsfritagelse og elproduktionstilskud som andre
biomassefyrede anlæg.
Staten etablerer en særlig forsknings- og udviklingspulje
for at understøtte innovation og demonstrationsanlæg
for CO
2
-fangst, lagring og/eller nyttiggørelse.
Det indføjes i sektorlovgivningen, at der kan etab-
leres forskellige typer partnerskaber (OPP) omkring
CCS/U-teknologiprojekter undtaget fra Lov 548 om
kommuners ageren på markedet.
Det skal sikres at forsøg, udvikling og implementering
af CCS/U-teknologier kan finansieres via den økonomi-
ske regulering af affaldsenergisektoren.
RAMMEVILKÅR, DER UNDERSTØTTER
ØGET ENERGIEFFEKTIVISERING
Der bør gives incitamenter til fortsat teknologisk udvikling af
CO
2
-fangst, lagring og nyttiggørelse, særligt for affaldsenergian-
læg. Det skyldes, at affaldsenergianlæggene på lang sigt vil opere-
1
www.cewep.eu/avr-duiven-ccu/
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 43: Henvendelse af 31/10-19 fra Dansk Affaldsforening om CO2-netral affaldsenergi
2097673_0015.png
CO
2
-neutral affaldsenergi i 2030
Forslag til klimabidrag fra cirkulær økonomi og ren energi
15
KAPITEL 3
AFFALDSENERGI-
SEKTOREN
GÅR FORAN
Dansk Affaldsforening, kommuner
og affaldsselskaber giver håndslag på
at nedbringe affaldsenergisektorens
CO
2
-aftryk, som del af den politiske ambition
om at nedbringe den danske CO
2
-udledning
med 70% i 2030.
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 43: Henvendelse af 31/10-19 fra Dansk Affaldsforening om CO2-netral affaldsenergi
2097673_0016.png
16
CO
2
-neutral affaldsenergi i 2030
Forslag til klimabidrag fra cirkulær økonomi og ren energi
Affaldsenergisektorens CO
2
-reduktionsbidrag udgør med de tiltag, som er beskrevet i dette ud-
spil, henved 5,5% af samlede reduktionsbehov i 2030. Affaldsenergisektoren vil med de nævnte
indsatser kunne betragtes som fossil CO
2
-neutral i 2030.
Dansk Affaldsforening er klar til at indgå i en dialog med staten om, hvordan der kan udformes
regulering og rammevilkår, som understøtter, at sektoren kan realisere målet om CO
2
-neutral af-
faldsenergi i 2030. Og vi vil videre end det! Vil vil opfordre staten til også at sikre incitamenterne
til, at sektoren kan levere et bidrag udover egen CO
2
-neutralitet.
Affaldsenergisektorens fossile CO
2
-aftryk i dag (2017):
De 3 indsatser for CO
2
-neutral affaldsenergi i 2030
Øget genanvendelse af plast (65% genanvendelse)
Øget energieffektivisering og systemintegration
Klimagevinst ved CO
2
-fangst, lagring, nyttiggørelse
Samlet fossil CO
2
-udledning i 2030
1
1
Reduktionen er højere end CO
2
-aftrykket, da
der indregnes forbrug af støttebrændsler.
1.390.000 tons
700.000 tons
140.000 tons
600.000 tons
0 tons CO
2
Yderligere potentialer for CO
2
-reduktioner og optag:
Yderligere udsortering af plast mod 100% genanvendelse
Yderligere energieffektivisering og systemintegration
Yderligere klimagevinst ved CO
2
-fangst, lagring, nyttiggørelse
Yderligere potentiale for CO
2
-optag og reduktioner i 2030
Samlet potentiale for reduktion af CO
2
-udledninger i 2030
2
Et tal for hvor meget affaldsenergisektoren samlet kan levere - både som CO
2
- neutral (5,5%), og
som øvrige bidrag til CO
2
-reduktion (9,2%) eller som totalt samlet bidrag er udregnet på baggrund
af Klimarådets tal. Bidraget er en smule højere, hvis CO
2
-reduktionsindsatsen beregnes efter
Energistyrelsens seneste basisfremskrivning ialt 3,75 mio. tons, svarende til 14,7% af det danske
CO
2
-reduktionsbehov i 2030. Det beregnede bidrag er en smule højere, hvis CO
2
-reduktionsind-
satsen beregnes efter Energistyrelsen seneste basisfremskrivning fra august 2019.
2
390.000 tons
210.000 tons
1.700.000 tons
2.360.000 tons
3.750.000 tons
Såfremt potentialerne for CO
2
-fangst, lagring og nyttiggørelse viser sig mere positive end for-
ventet i dag, vil det give sektoren mulighed for at blive helt CO
2
-fri (både den fossile og biogene
CO
2
) frem mod 2050. Dette vil også give mulighed for at bidrage til fjerne CO
2
fra andre dele af
den termiske energisektor.
Dansk Affaldsforening anerkender, at indsatsen for at få gennemført den cirkulære økonomi skal
være betydelig, og at denne udvikling i sig selv kan føre til, at restaffaldsmængderne i Danmark
reduceres. Ved en sådan udvikling vil en fremtidig dansk affaldsenergisektor med høj energief-
fektivitet og CO
2
-nyttiggørelse fortsat i en overgang kunne være en stor klimafordel for andre
europæiske landes restaffald.
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 43: Henvendelse af 31/10-19 fra Dansk Affaldsforening om CO2-netral affaldsenergi
2097673_0017.png
CO
2
-neutral affaldsenergi i 2030
Forslag til klimabidrag fra cirkulær økonomi og ren energi
17
KAPITEL 4
TIDSPLAN
FOR AFFALDSENERGI-
SEKTORENS BIDRAG
TIL CO
2
-NEUTRALITET
FREM MOD 2030
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 43: Henvendelse af 31/10-19 fra Dansk Affaldsforening om CO2-netral affaldsenergi
2097673_0018.png
18
CO
2
-neutral affaldsenergi i 2030
Affaldssektoren og FN’s verdensmål
Forslag til
inspiration og redskaber
økonomi og ren energi
En vision,
klimabidrag fra cirkulær
til affaldsbranchen
BIDRAG
2020 - 2030
Bidrag på kort sigt
(2020-2021)
Afdække markedsmuligheder for at opnå reel genan-
vendelse af plast, herunder plast udsorteret fra restaf-
fald.
Igangsætning og opfølgning på strategisk energiplan-
lægning i udpege regioner, herunder konkretisering af
specifikke løsninger.
Afslutning af analyse om afgifter og implementering af
regler, der øger incitamenter til øget energieffektivise-
ring. Fortsatte investeringer i røggaskondensering og
anden energioptimering.
Igangsætning af analyse om miljø og klima ved kompo-
stering kontra energiudnyttelse af have-parkaffald.
Igangsætning af incitamenter for energiudnyttelse af
shredder-affald kontra øget sortering og genanven-
delse.
Igangsætning af pilotprojekter for kommuners og af-
faldsselskabers mulighed for sortere i forbrændingseg-
net erhvervsaffald, i samarbejde med udvalgte virksom-
heder og finansieret via Finansloven.
Igangsætning af analyser og pilotprojekter for opar-
bejdning af slagger.
Igangsætning af analyse og pilotprojekter for oparbejd-
ning af røggasrensningsprojekter.
Igangsætning af analyser og forsøgsanlæg for CO
2
-fangst
og lagring .
Beregningsværktøjer for CO
2
-kreditering af affalds-
energiløsninger fremfor deponering og i forhold til im-
port af affald.
Affaldsenergianlæg som del af den nationale strategi-
ske el-kapacitetsreserve frem mod 2050, som forud-
sætning for betydelig udbygning af flukturerende VE
elektricitet fra vindmøller og solceller, jf. Energinet.dk:
”Analyseforudsætninger til Energinet, juni 2019”.
Bidrag frem mod
2025
Fortsatte samarbejdsprojekter og effektuering af tiltag
for realisering af målene i strategisk energiplanlægning,
herunder start på udvikling af dynamisk screenings-
værktøj og styrket kommunal varmeplanlægning.
Tværgående analyse af CO
2
-fortrængning ved fortsat
nyttiggørelse af restaffaldet, hhv. i det overordnede
energi- og transportsystem.
Permanente ordninger for kommuners mulighed for at
tilbyde sortering af erhvervsaffald parallelt til ordninger
for husholdninger.
Analyser af sammenkobling af fjernvarmesystemer, ud-
videlse af eksisterende fjernvarmeområder (fx i områder
med individuelle naturgasopvarmning, etc.
Bidrag frem mod
2030
Udbygning/fortætning af eksisterende fjernvarmesyste-
mer, sammenkobling af fjernvarmesystemer, styrket sam-
arbejde på tværs af forsyningsselskaber/sektorer, m.m.
Nye decentrale fjernvarmeløsninger (nye teknologier
+ forretningsmodeller) – der ikke kan tilsluttes eksiste-
rende fjernvarmenet.
Tildeling af CO
2
-emissionsrettigheder for affaldsener-
gianlæg, der anerkendes at fortrænge andre, mere ska-
delige behandlingsløsninger.
Implementering af CSS-teknologier – herunder mulig-
heder for lagring og nyttiggørelse af CO
2.
Affaldsenergianlæg tilpasset efter ”fremadrettet” nød-
vendighed, højeste CO
2
-reduktionseffekt, maksimal
energieffektivitet, optimerede værdikæder m.m.
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 43: Henvendelse af 31/10-19 fra Dansk Affaldsforening om CO2-netral affaldsenergi
2097673_0019.png
CO
2
-neutral affaldsenergi i 2030
Forslag til klimabidrag fra cirkulær økonomi og ren energi
19
AFFALDSENERGIENS
CO
2
-PERSPEKTIVER
Når produktionen af varer og andre forbrugsgoder sker i en
global virkelighed, vil CO
2
-aftrykket også fordele sig på tværs af
landegrænser, når varerne bliver til affald.
Miljø og klimapåvirkningen fra det affald, der indsamles, tildeles
ikke en CO
2
-belastning, i det led af værdikæden, hvor den opstår
og skabes. Kort fortalt: Den CO
2
-gevinst, der ligger i at genbru-
ge og genanvende, ligger typisk i at undgå udvinding af nye rå-
stoffer i andre lande. Derfor regnes bidraget ikke altid med i de
nationale opgørelser. Det er også en problematik som de danske
Klimaråd har ekstra øje på i deres udspil fra oktober 2019 ”Ram-
mer for dansk klimapolitik”.
Dansk Affaldsforening kan i denne sammenhæng pege på kommu-
ners og affaldsselskaber opgaver ligeledes her betydelige globale
CO
2
-fodaftryk, som i dette udspil ikke er direkte kvantificeret.
AFFALDSENERGIANLÆG
ERSTATTER DEPONERING
Når det ikke er muligt at genanvende eller genbruge affald, står
valget mellem deponering eller energiudnyttelse.
Det restaffald, vi har i dag, indeholder organiske og bionedbry-
delige dele, der vil medføre udledning af den skadelige klima-
gas metan, hvis det deponeres. Det har en betydelige negativ
CO
2
-effekt. Når affaldsenergianlæg nyttiggør restaffaldet til ny
energi, spares derfor en betydelig CO
2
-emission fra deponering.
Dertil kommer CO
2
-gevinsten ved at fortrænge andre brænd-
sler i energisystemet, som ikke er klima-bæredygtige.
Når danske affaldsenergianlæg importerer sorteret restaffald
fra udlandet, der ikke kan genanvendes, vil Danmark samlet set
få en nettoudledning, der er mindre end den CO
2
-udledning,
som ville ske i udlandet, når affaldet blev deponeret der. Her er
tale om CO
2
-effekter, der ikke kun bør vurderes efter nationale
grænser, men også har et globalt klima- og miljøperspektiv.
GENANVENDELSE AF
AFFALDSENERGIENS RESTPRODUKTER
Når energien i restaffaldet er nyttiggjort, står affaldsenergian-
læggene tilbage med slagger og røggasrensningsprodukter.
I dag genanvendes omkring 600.000 tons slagger fra affalds-
energianlæggene i Danmark. Hovedparten oparbejdes og
bruges i vejbyggeri, bygningsfundamenter og andre konstruk-
tionsformål. Det betyder, at den genanvendte slagger erstatter
grus og sten, som sparer det ressourceforbrug og den CO
2
-ud-
ledning, der er forbundet at udvinde råstofferne – ofte i et andet
land. Grus er ved at være en knap ressource, så miljøgevinsten
her er også væsentlig.
En livscyklusanalyse af anvendelse af slagge i vejbyggeri samt
genvinding af metaller har vist, at der ligger en samlet en
CO
2
-besparelse på mellem 320 og 390 kg CO
2
-ækvivalenter per
ton slagge. Der er et potentiale for yderligere CO
2
besparelser,
men de er ikke indregnet i dette udspil.
AFFALDSENERGIANLÆG
LØSER MILJØOPGAVER
I dag findes der former for plastaffald og trykimprægneret træ,
som ikke kan genanvendes inden for en overskuelig fremtid.
Hvis disse affaldstyper ikke energiudnyttes, er alternativet i dag
deponering - ikke mindst fordi de forudsætter ekstraordinær
håndtering og miljøbehandling. Affaldsenergi-anlæggene løfter
en stor opgave for disse affaldstyper.
Der bør sættes fokus på, at de klima og -miljøomkostninger, som
skyldes produkter og materialer, der ikke kan genanvendes, i hø-
jere grad bæres af de producenter, der er ansvarlige for dem.
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 43: Henvendelse af 31/10-19 fra Dansk Affaldsforening om CO2-netral affaldsenergi
2097673_0020.png
AFFALDSENERGIENS
VEJ MOD
CO
2
-NEUTRALITET
Øget genanvendelse
af plast
48%
10%
42%
CO
2
-NEUTRAL
AFFALDSENERGI I 2030
Øget energieffektivisering
og systemintegration
Klimagevinst
ved CO
2
-fangst, lagring
og nyttiggørelse
Affald er ressourcer