Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del Bilag 42
Offentligt
2098633_0001.png
Høringsnotat vedrørende udkast til bekendtgørelse om tilskud til
varmepumper der installeres af energitjenesteleverandører hos varmekunder,
hvis fjernvarmeforsyning fra et grundbeløbsværk nedlægges
Kontor/afdeling
Center for Forsyning
Dato
7. oktober 2019
J nr.
2019 - 89204
Energistyrelsen har i perioden 26. august
23. september 2019 haft udkast til
bekendtgørelse
om
tilskud
til
varmepumper,
der
installeres
af
energitjenesteleverandører hos varmekunder, hvis fjernvarmeforsyning fra et
grundbeløbsværk nedlægges, i høring. Energistyrelsen har modtaget i alt 13
høringssvar.
Følgende høringsparter har angivet, at de ikke har bemærkninger til udkast til
bekendtgørelse: Dansk Arbejdsgiverforening og Foreningen af Rådgivende
Ingeniører
FRI.
Følgende høringsparter har afgivet bemærkninger til udkast til bekendtgørelse:
Dansk Gasteknisk Center a/s, TEKNIQ Arbejdsgiverne, Klimadan, FSR
Danske
Revisorer, Dansk Fjernvarme, Dansk Byggeri, NÆRVARMEVÆRKET, Det
Økologiske Råd, OK a.m.b.a., Forbrugerrådet TÆNK og KL.
Nedenfor gennemgås de væsentligste punkter i de indkomne høringssvar samt
Energistyrelsens bemærkninger hertil. Der gøres opmærksom på, at
høringssvarene alene er gengivet i hovedtræk. Ønskes detaljerede oplysninger om
svarenes indhold henvises til de fremsendte høringssvar. Høringsnotatet behandler
alene høringssvar relateret til udkast til bekendtgørelse om tilskud til varmepumper,
der installeres af energitjenesteleverandører hos varmekunder, hvis
fjernvarmeforsyning fra et grundbeløbsværk nedlægges.
De modtagne høringssvar vedrører følgende emner:
A. Afgrænsning af ordningen
B. Krav til prækvalifikation
C. Krav til forretningsmodel
D. Krav til hovedmåler
E. Sammenspil med andre ordninger
F. Proces for tilbud og tilsagn
G. Tilsagnsmodel og tilskudsbeløb
H. Tekstnære bemærkninger
I. Øvrige
A. Afgrænsning af ordningen
Dansk Gasteknisk Center a/s anfører, at det i Energiaftalen af 29. juni 2018 ikke er
nævnt, at det skal være eldrevne varmepumper, og Energistyrelsen opfordres
derfor til at fjerne bindingen til eldrevne varmepumper og alene henvise til
varmepumper. Hertil bemærkes, at CO
2
-belastningen for mindre gas- og eldrevne
varmepumper ligger i samme interval, og at det for både el og gas er muligt at købe
det certificeret CO
2
-fri.
/TKWI
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Niels Bohrs Vej 8
6700 Esbjerg
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/13
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 42: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om tilskud til varmepumper, der installeres af energitjenesteleverandører hos varmekunder, hvis fjernvarmeforsyning fra et grundbeløbsværk nedlægges (tilskud til varmepumper på abonnement)
2098633_0002.png
TEKNIQ Arbejdsgiverne anfører, at det er problematisk, at der alene ydes tilskud til
varmepumper på abonnement. Ordningen udgør en urimelig forskelsbehandling af
varmekunder, som ønsker at eje deres egen varmepumpe frem for at have en
abonnementsløsning. TEKNIQ Arbejdsgiverne anfører endvidere, at økonomien for
de to forskellige løsninger over en 10-årig periode ligger indenfor 2 pct. af
hinanden.
Klimadan anfører, at tilskuddet burde kunne løftes over til forsyningsvirksomheden,
mod at de sikrer installation og drifter individuelle varmepumper, hvorved
slutkunderne beholder relationen til forsyningsselskabet, som så fortsætter.
Klimadan er vidende om, at der er udfordringer i forhold til forsyningsloven.
Dansk Fjernvarme anfører, at fjernvarmeselskaber, der har datteraktiviteter inden
for varmepumper, også skal kunne komme i betragtning. Dansk Fjernvarme
anfører, at fjernvarmeselskaber, der kan tilbyde ”nærvarmeløsninger”,
også bør
komme i betragtning til tilskud.
Nærvarme etableres i løsninger, hvor
fjernvarmeselskabet tilbyder et begrænset geografisk område på få husstande en
større varmepumpe (typisk under 250 kW), hvor husene så forbindes til
varmepumpen i et lille lokalt lukket fjernvarmenet.
KL mener, at der, i de konkrete tilfælde, hvor et grundbeløbsværk nedlægges, bør
laves en samfundsøkonomisk vurdering, der kan afklare, om det er de individuelle
varmepumper, der er løsningen, eller om der kunne være kollektive løsninger, der
ville være mere samfundsøkonomisk optimale.
Ved etablering af nye kollektive løsninger f.eks. fælles varmepumper el. lign. vil
man kunne genbruge/udnytte den kollektive infrastruktur i ledningsnettet, der
allerede er indrettet.
Det Økologiske Råd spørger, hvor mange værker og varmekunder Energistyrelsen
vurderer, der kan omfattes af ordningen, i hvilken takt Energistyrelsen tænker, at
værkerne vil lukke ned, og hvornår der vil være behov for installering af
varmepumper? Det Økologiske Råd spørger endvidere, om det vil være muligt at
overføre tilskud, der ikke benyttes, i det år de er afsat på Finansloven, til et senere
år?
Energistyrelsen bemærker, at det er en politisk beslutning, at tiltagene i
Energiaftalen udmøntes som støtte til eldrevne varmepumper. Energistyrelsen
bemærker herudover, at tilskudsordningen gælder for varmekunder, der er tilknyttet
et fjernvarmeværk, som nedlægger fjernvarmeforsyningen. For at der kan
anvendes en anden varmepumpe end en eldreven varmepumpe, f.eks. en
gasdreven varmepumpe, vil varmekunden skulle være tilsluttet naturgasnettet. Da
husstande, der forsynes med fjernvarme, i de fleste tilfælde ikke samtidig forsynes
med individuel naturgas, og tilskudsordningen kun omfatter fjernvarmeforsynede
områder, vil det i praksis kun være eldrevne varmepumper, der er relevante for
tilskudsordningen.
Energistyrelsen bemærker, at ordningen til varmepumper på abonnement ikke har
til formål at fremme en bestemt forretningsmodel. Formålet med ordningen er
derimod, at varmekunder ved et fjernvarmeværk, som nedlægger forsyningen, er
sikret en alternativ og attraktiv individuel varmeløsning. I den forbindelse har det
været afgørende at kunne tilbyde en løsning til varmekunder, for hvem en individuel
løsning
f.eks. i form af indkøb af en individuel varmepumpe
kan være praktisk
Side 2/13
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 42: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om tilskud til varmepumper, der installeres af energitjenesteleverandører hos varmekunder, hvis fjernvarmeforsyning fra et grundbeløbsværk nedlægges (tilskud til varmepumper på abonnement)
2098633_0003.png
og økonomisk uoverskuelig. Derfor er der truffet en politisk beslutning om at
udforme ordningen som tilskud til varmepumper på abonnement.
Varmepumpe på abonnement er en løsning, hvor en husstandsvarmepumpe
installeres i varmekundens bolig, hvilket i forbindelse med ordningen vil være som
erstatning for varmekundens fjernvarme, idet fjernvarmenettet nedlægges.
Energistyrelsen bemærker, at fjernvarmeselskaber, der har datteraktiviteter inden
for varmepumper, kan ansøge om at blive prækvalificeret i henhold til reglerne i
bekendtgørelsen. Energistyrelsen vurderer på baggrund af reglerne i
bekendtgørelsen, om en energitjenesteleverandør kan prækvalificeres. Det er
imidlertid op til ansøger at sikre, at ansøgning om prækvalifikation ikke er i strid
med øvrige lovgivningskrav.
Energistyrelsen bemærker, at en løsning, hvor varmekunders huse forbindes til en
fælles varmepumpe via et lille lokalt lukket nærvarmenet under 0, 25 MW er mulig.
Energistyrelsen bemærker videre, at der kun kan gives op til 15.000 kr. pr.
varmepumpe, og at de øvrige betingelser for tilsagn om tilskud i bekendtgørelsen
skal være opfyldt.
Energistyrelsen bemærker, at der i forbindelse med nedlæggelse af et
fjernvarmeområde udarbejdes et projektforslag, som kommunalbestyrelsen tager
stilling til efter reglerne i projektbekendtgørelsen. I vurderingen af projektforslaget
indgår samfundsøkonomiske hensyn, hvor nedlæggelse af fjernvarmeforsyningen
blandt andet sammenholdes med alternative løsninger.
Energistyrelsen bemærker, at formålet med tilskudsordningen er, at der skal være
en attraktiv, praktisk og økonomisk tilgængelig alternativ varmeløsning til
varmekunder, der måtte miste deres fjernvarme som følge af en
kommunegodkendt nedlæggelse af den kollektive fjernvarmeforsyning fra et
grundbeløbsværk. Energistyrelsen er ikke bekendt med, hvor mange værker der vil
nedlægge forsyningen og således heller ikke hvor mange kunder, der kan forventes
at stå i en sådan situation. Puljen er opført på finansloven som en
reservationsbevilling, hvilket betyder, at ikke-forbrugte midler kan videreføres til
efterfølgende finansår. Det er dog ikke givet, at videreførte midler kan udmøntes i
det efterfølgende finansår, da dette vil kræve en godkendelse fra Klima- Energi- og
Forsyningsministeriets departement, jf. budgetvejledningens pkt. 2.2.12.
B.
Krav til prækvalifikation
TEKNIQ
Arbejdsgiverne
anfører,
at
det
er
uhensigtsmæssigt,
at
energitjenesteleverandører skal dokumentere adgang til kapital, som gør det muligt
at installere som minimum 100 varmepumper, da det favoriserer større og allerede
etablerede energitjenesteleverandører og afholder lokale fjernvarmeselskaber, der
ønsker at fungere som energitjenesteleverandører, fra at tilbyde varmepumper på
abonnement inden for ordningen. TEKNIQ Arbejdsgiverne ønsker, at kapitalkravet
fjernes eller ændres, så også mindre spillere kan få adgang til tilskudsordningen.
NÆRVARMEVÆRKET a.m.b.a. mener, at § 5, stk. 1, nr. 2 bør omfatte en ordning,
hvor NÆRVARMEVÆRKET har indgået aftale med Resurs-bank om, at
forbrugerne kan låne til køb af varmepumpen uden kreditvurdering.
Side 3/13
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 42: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om tilskud til varmepumper, der installeres af energitjenesteleverandører hos varmekunder, hvis fjernvarmeforsyning fra et grundbeløbsværk nedlægges (tilskud til varmepumper på abonnement)
2098633_0004.png
TEKNIQ
Arbejdsgiverne
anfører,
at
det
er
uhensigtsmæssigt,
at
energitjenesteleverandører skal kunne tilbyde varmepumper på abonnement i som
minimum én (hel) region.
NÆRVARMEVÆRKET a.m.b.a. anfører, jf. § 4, nr. 6, at det bør være muligt at få
godkendt et mere simpelt kvalitetssikrings- og managementsystem end
eksempelvis ISO-systemer.
Energistyrelsen
lægger
i
forbindelse
med
prækvalifikationen
af
energitjenesteleverandører vægt på, at energitjenesteleverandøren enten selv
råder over den fornødne kapital, eller har indgået aftale med en investor til
minimum at kunne installere 100 varmepumper. Energistyrelsen vurderer, at denne
forudsætning er afgørende for ordningens bæredygtighed. Antallet af varmepumper
er fastsat ud fra et skøn af, at ca. 1/3 af varmekunderne i et gennemsnitligt
lukningstruet fjernvarmeområde, der ud fra en teoretisk beregning svarer til 350
1
standard husstande , ønsker at gøre brug af ordningen.
Energistyrelsen er opmærksom på, at mindre energitjenesteleverandører vil have
vanskeligt ved at håndtere installation af minimum 100 varmepumper. I den
forbindelse gør Energistyrelsen opmærksom på, at ordningen er målrettet til
håndtering af projekter, hvor et fjernvarmeværk med mange varmekunder i et
område nedlægger forsyningen.
Energistyrelsen
bemærker,
at
hvorvidt
en
aftale
mellem
en
energitjenesteleverandør og en bank om, at varmekunder i et område vil kunne
låne penge til køb af en varmepumpe uden kreditvurdering, kan sidestilles med en
investoraftale, jf. § 5, stk. 1, nr. 2, der vil skulle vurderes i forbindelse med
prækvalifikationen.
Energistyrelsen
lægger
herved
vægt
på,
om
energitjenesteleverandøren på baggrund af aftalen vurderes at have en vis
finansiel robusthed, og at finansieringen indgår i relation til den af ordningen
forudsatte forretningsmodel.
Energistyrelsen lægger ligeledes vægt på, at energitjenesteleverandøren som
minimum skal kunne tilbyde varmepumper på abonnement i en region. Dette
element er nødvendigt for at sikre, at en potentiel efterspørgsel efter ordningen i
hele landet kan dækkes med ordningen, samtidig med at de administrative
omkostninger til ordningen holdes på et rimeligt niveau.
Energistyrelsen lægger ved vurderingen af Energitjenesteleverandørens
kvalitetssikrings-
og
managementsystemer
vægt
på,
hvordan
abonnementsordningen styres, og herunder bl.a. hvordan aftaler med installatører
og underleverandører af varmepumper håndteres, samt hvilke IT-systemer der
anvendes til fx opsamling af målerdata, fakturering osv. Kvalitetssikringssystemet
er som udgangspunkt primært møntet på installationen og kan fx svare til
kvalitetssikringssystemet, som omfatter VE-installatør eller montør eller VVS-
installatør, så længe det indeholder kontrol, som udføres af uvildig 3. part. Der er
ikke krav om brug af ISO-systemer,
En standardhusstand er udtryk for et gennemsnitshus på 130 m3 og med et årligt varmeforbrug på
18,1 MWh. Det er en beregningsteknisk enhed, der anvendes til at sammenligne på tværs af forskellige
fjernvarmenet, når man fx ved, hvor meget varme der produceres til nettet. Et antal standardhusstande
er derfor ikke udtryk for det faktiske antal husstande i et net, da de faktiske husstande kan variere
betydeligt i størrelse og varmeforbrug.
1
Side 4/13
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 42: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om tilskud til varmepumper, der installeres af energitjenesteleverandører hos varmekunder, hvis fjernvarmeforsyning fra et grundbeløbsværk nedlægges (tilskud til varmepumper på abonnement)
2098633_0005.png
C. Krav til forretningsmodel
NÆRVARMEVÆRKET a.m.b.a. anfører, at det bør være muligt, jf. § 5, stk. 1, nr. 7,
b. at afregne per kWh leveret el, frem for leveret varme, da det vurderes at være
den billigste løsning for forbrugeren. NÆRVARMEVÆRKET sikrer samtidig driften
af varmepumperne gennem ekstra servicebesøg hos forbrugeren og
NÆRVARMEVÆRKET har opsat trådløs overvågning af varmepumperne, så
teknikere kan udlæse data og målrette kundebesøg mod anlæg, der drifter mindre
godt. For at kunne sammenligne med andre energitjenesteleverandører kan der
opstilles krav om, at der af energitjenesteleverandørens hjemmeside fremgår en
standardvarmepris for en forbruger.
OK a.m.b.a. anfører, at § 5, stk. 1, nr. 7, litra b, bør udformes således, at kWh
leveret varme kan tilpasses individuelt ud fra opvarmningsbehov og hvilket hus, der
er tale om.
Det Økologiske Råd anfører, at der bør være krav til regler for regulering af
varmepris, så varmeleverandøren kun kan hæve prisen, hvis en række vilkår er
opfyldt.
TEKNIQ Arbejdsgiverne anfører, at det bør fremgå af kontrakten med kunden,
hvilken betaling der vil blive pålagt ved ophævelse af kontrakten før tid.
TEKNIQ Arbejdsgiverne anfører, at det bør fremgå af kontrakten, på hvilke
betingelser der kan ske overdragelse af rettigheder, og at § 7, nr. 6 og § 14 bør
afspejles i kontrakten med kunden
Det Økologiske Råd anfører, at der bør være krav til vilkår for ophævelse af
kontrakt, således at varmeleverandøren ikke kan opsige kontrakten med kort
varsel, og vilkår for hvad der skal ske, hvis virksomheden nedlægges, opkøbes af
anden virksomhed mv. bør indgå i kontrakten, hvilket skal sikre at varmekunden
har en vis beskyttelse.
Forbrugerrådet TÆNK anfører, at ordningen kan lede forbrugere i økonomisk
uføre, når kontrakterne ikke tager højde for almindelige hændelser såsom flytning.
Derfor bør det overvejes at bemyndige Energistyrelsen til at føre tilsyn med, at
forbrugerne ikke udsættes for urimelige vilkår, når de indgår kontrakter om
varmepumper under tilskudsordningen.
Energistyrelsen lægger vægt på, at energitjenesteleverandører opererer med en
pris per kWh leveret varme. Det vurderes hensigtsmæssigt, da varmekunden må
formodes at få en varmepumpe på abonnement med det formål at få leveret
rumvarme og brugsvand. Energistyrelsen lægger vægt på, at varmekunden,
ligesom det er tilfældet for fjernvarmekunder, skal kunne forholde sige til en
tilslutningsomkostning i form af en engangsbetaling, en fast omkostning i form af
abonnementsbetaling og en varmepris, der er afhængig af varmeforbruget, jf.
bestemmelsen om prisstruktur i § 5, stk. 1, nr. 7, litra b. Endvidere vil en pris pr.
kWh varme sikre, at det ikke er varmekunden, der bærer risikoen for elforbrug og
omkostninger til el, hvilket også skaber et incitament til, at leverandøren optimerer
driften af de enkelte varmepumper. Dette kan eventuelt være via trådløs
overvågning og udtrækning af data. Endelig lægger Energistyrelsen vægt på, at
energitjenesteleverandørerne har en tredelt prisstruktur for at sikre en ensartet
Side 5/13
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 42: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om tilskud til varmepumper, der installeres af energitjenesteleverandører hos varmekunder, hvis fjernvarmeforsyning fra et grundbeløbsværk nedlægges (tilskud til varmepumper på abonnement)
2098633_0006.png
prismodel på tværs, så varmekunderne får rimelig mulighed for at sammenligne
tilbud fra forskellige prækvalificerede energitjenesteleverandører og dermed sikre
bedre konkurrence. Energitjenesteleverandørerne vil have mulighed for at tilbyde
individuelle varmepriser til varmekunderne, så længe prisen opgives pr. KWh-
varme.
Med hensyn til aftalevilkårene mellem leverandører og varmekunder bemærker
Energistyrelsen, at energitjenesteleverandørerne, som en del af ansøgningen om
prækvalifikationen, skal fremsende en standardkontrakt, hvori aftalevilkår angives,
jf. § 4, stk. 1, nr. 1. Her fremgår det, at der bl.a. skal oplyses, hvilken regulering der
er af varmeprisen. Ligeledes stilles der krav til, at kontrakten indeholder oplysninger
om udtrædelsesvilkår. Energistyrelsen kontrollerer, at vilkårene fremgår i
standardkontrakten og de endelige kontrakter i forbindelse med henholdsvis
prækvalifikationen og tildeling af tilsagn, Krav til selve indholdet i
2
forbrugeraftalevilkårene er reguleret gennem forbrugeraftaleloven , som
3
implementerer dele af forbrugerrettighedsdirektivet , og der kan derfor ikke stilles
strammere krav til dette gennem tilskudsordningen, men blot stilles krav til, at
vilkårene oplyses.
Energistyrelsen er opmærksom på, at der i vejledningen til varmekunderne
indarbejdes et afsnit om evaluering af tilbud. Her tænkes det fx oplyst, at
varmekunderne kan bede om at få indarbejdet vilkår for fx flytning i deres kontrakt,
hvis ikke det allerede fremgår af kontrakten. Ligeledes kan varmekunderne
igennem vejledningen opfordres til at tjekke, om der er angivet vilkår for ophævelse
af kontrakt og vilkår for hvad der skal ske, hvis virksomheden nedlægges, opkøbes
af anden virksomhed m.v.
D.
Krav til hovedmåler
NÆRVARMEVÆRKET a.m.b.a. anfører, at det bør være muligt, at forbrugeren kan
beholde deres nuværende el-leverandør, og at der kan opsættes bi-måler, jf. §§ 4
og 5, stk. 1, nr. 5.
OK a.m.b.a. anfører, at der skal installeres en hovedmåler med selvstændigt
aftagenummer, som afregnes direkte til energitjenesteleverandøren.
Det Økologiske Råd anfører, at der skal være krav til, at systemet til drift og
overvågning af varmepumperne giver mulighed for levering af fleksibilitetsydelser til
nettet.
Energistyrelsen lægger vægt på brug af hovedmåler for at sikre en gennemskuelig
afregning for varmekunden. Installerer leverandøren en bi-måler, vil det betyde, at
varmekunden skal have refusion af varmepumpens elforbrug, hvilket mindsker
gennemskueligheden. Energistyrelsen er desuden ikke bekendt med, at der typisk
er den store prisforskel på at indkøbe og installere en hovedmåler og en bimåler.
Såfremt der mod forventning skulle være tilfælde, hvor køb og installation af
hovedmåler kræver uforholdsmæssigt høje ekstraomkostninger i forhold til køb og
installation af en bimåler, kan det være relevant med en dispensation fra kravet om
en hovedmåler. Energistyrelsen indsætter derfor en bestemmelse i § 17, hvorefter
2
3
Lov nr. 1457 af 17. december 2013 om forbrugeraftaler.
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/83/EU af 25. oktober 2011 om
forbrugerrettigheder.
Side 6/13
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 42: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om tilskud til varmepumper, der installeres af energitjenesteleverandører hos varmekunder, hvis fjernvarmeforsyning fra et grundbeløbsværk nedlægges (tilskud til varmepumper på abonnement)
2098633_0007.png
Energistyrelsen i særlige tilfælde kan dispensere fra reglerne i bekendtgørelsen
efter en konkret vurdering som følge af en skriftlig anmodning fra ansøger, hvori
prisforskellen er dokumenteret.
Energistyrelsen stiller ikke krav om, at varmepumperne skal have et drift- og
overvågningssystem, der giver mulighed for levering af fleksibilitetsydelser. Det
skyldes, at fleksibilitetsydelser fra så relativt små strømforbrugere som regel ikke
modsvarer de omkostninger, der er forbundet med klargøring af varmepumpen. Det
vil derfor typisk ikke være i varmekundens interesse, ligesom Energinet efter de
nuværende regler også kun udviser interesse for fleksibilitetsydelser fra større
enheder. Der mangler altså aktører, der ser en business case i samdrift af
individuelle varmepumper med det formål at levere fleksibilitetsydelser.
E. Sammenspil med andre ordninger
Dansk Byggeri anfører, at det før installationen af en varmepumpe bør undersøges,
om der er potentialer for en omkostningseffektiv energibesparelse i bygningen, så
varmeforbruget og varmepumpedimensioneringen sammentænkes. Dansk Byggeri
anfører yderligere, at tilskuddet bør gøres betinget af, at varmekundens bygning,
forud for udbetaling af tilskud, er undersøgt for rentable energirenoveringsløsninger
af en energirådgiver/Bedre Bolig-rådgiver eller lignende.
TEKNIQ Arbejdsgiverne anfører, at bekendtgørelsen bør tænkes sammen med
beslægtede initiativer, som f.eks. VE-godkendelsesordningen, der har til hensigt at
sikre en høj kvalitet i installationen af varmepumper. Det kan f.eks. gøres ved at
stille krav om, at en virksomhed skal opfylde betingelserne for VE-godkendte
virksomheder, jf. bekendtgørelse nr. 1047 af 26. august 2013.
Det Økologiske Råd anfører også, at der bør være krav til korrekt installation af
varmepumpen med henblik på at sikre kvaliteten.
Klimadan anfører, at det bør undersøges, om varmekunder kan opnå tilskud både
fra ordningen for nye forretningskoncepter for varmepumper og fra ordningen for
varmepumper på abonnement efter nærværende ordning.
Energistyrelsen vurderer det ikke hensigtsmæssigt at opsætte en
tilskudsbetingelse, der kræver, at varmekunden først undersøger energisparende
tiltag. Dette skyldes, at der vil være risiko for, at det bliver unødigt besværligt for
varmekunder at få etableret en varmepumpe på abonnement, hvis muligheden
herfor er betinget af bygningsundersøgelser og eventuelle efterfølgende
renoveringer. Dette skal ses i lyset af, at formålet med ordningen er at sikre en
attraktiv,
alternativ
varmeløsning
til
varmekunder,
som
mister
fjernvarmeforsyningen fra et grundbeløbsværk.
Energistyrelsen anerkender, at det kan være fornuftigt, at varmekunden
undersøger og udfører rentable energirenoveringer inden dimensioneringen af
varmepumpen. Derfor vil Energistyrelsen gøre varmekunderne opmærksomme på
dette i vejledningen til indhentning og evaluering af tilbud.
Herudover stiller Energistyrelsen ikke betingelse om, at en virksomhed skal opfylde
betingelserne for VE-godkendte virksomheder for at opnå tilskud. Det skyldes, at
energitjenesteleverandørerne forventes at have tilstrækkelige egne krav til
varmepumpernes installation, så energitjenesteleverandørerne kan drive dem så
Side 7/13
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 42: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om tilskud til varmepumper, der installeres af energitjenesteleverandører hos varmekunder, hvis fjernvarmeforsyning fra et grundbeløbsværk nedlægges (tilskud til varmepumper på abonnement)
2098633_0008.png
effektivt som muligt. Energistyrelsen gør dog opmærksom på, at
energitjenesteleverandørerne i forbindelse med prækvalifikationen skal vise, at de
har et kvalitetssikringssystem, som udføres af uvildig 3. part.
Energistyrelsen bemærker, at indeværende ordning ikke kan kombineres med
tilskud fra ordningen for nye forretningskoncepter. Det skyldes, at varmepumper,
der installeres i forbindelse med ordningen til nye forretningskoncepter for
varmepumper, skal erstatte eksisterende fossilt baserede opvarmningssystemer
4
helt eller delvist . Nærværende ordning tilbyder varmepumper på abonnement til
varmekunder, som mister fjernvarmeforsyning i forbindelse med, at et
fjernvarmeværk lukker for forsyningen.
F.
Proces for tilbud og tilsagn
OK a.m.b.a. anfører, at det vil være meget svært i praksis at udarbejde en samlet
ansøgning for et antal varmekunder, jf. § 6, stk. 2, og samtidig vente med indkøb
og installationsarbejder, indtil Energistyrelsen har meddelt tilsagn og tilskud, jf. § 7,
stk. 1, nr. 7. OK a.m.b.a. mener i den forbindelse, at det vil medføre et meget stort
tidspres for installatører i forhold til installation, samt at kunder må vente
uforholdsmæssigt længe på hinanden. Det vil efter OK a.m.b.a.s vurdering være
nærmest umuligt både at give tilsagn, give kunder rabat på førstegangsydelsen,
yde god service og levere installationer i et godt flow for kunder i et berørt område
OK a.m.b.a. anfører endvidere, at individuel screening med evt. rådgivning bør
være en del af kriterierne for at blive prækvalificeret, både af hensyn til forbrugeren,
energitjenesteleverandøren og miljøaspektet.
Klimadan anfører, at det vil være vanskeligt at bestemme en reel installationspris
ved renovering. Da en varmepumpe fylder mere end en fjernvarmeinstallation, og
alle huse er individuelle, kan det påvirke installationsprisen.
Energistyrelsen forventer, at projekter for nedlæggelse af fjernvarmeområder som
udgangspunkt vil have relativt lange tidsfrister, da det vil indgå i kommunens
vurdering, at alle varmekunder kan nå at overgå til en ny varmeløsning.
Energistyrelsen forventer i den forbindelse, at kommunen gør sig overvejelser
omkring etaper i forbindelse med nedlæggelse af et kollektivt forsyningsområde,
ligesom det ses for etableringsprojekter for kollektiv forsyning, og at kommunen
forventes at være interesseret i at indgå i dialog om tilrettelæggelsen af en
hensigtsmæssig plan for nedlæggelse. Energitjenesteleverandøren har derved
mulighed for at starte installation af varmepumper hos de varmekunder, der først
mister fjernvarmen, når energitjenesteleverandøren kender planen for nedlæggelse
og det samlede antal varmekunder. En samlet ansøgning for et antal varmekunder
tilskynder til, at forløbet for installation af varmepumper hos varmekunder tænkes
sammen med eventuelle faser i nedlæggelsesplanen og giver et koordineret forløb
for de varmekunder, der ønsker varmepumper på abonnement. Energistyrelsen vil i
den forbindelse opfordre både kommune, varmekunder, fjernvarmeværk og
energitjenesteleverandører til at samarbejde og bakke op om det forløb, der
forventeligt er beskrevet i projektforslaget for nedlæggelse af fjernvarmen.
4
Bekendtgørelse om tilskud til nye forretningskoncepter for varmepumper nr. 807
af 23. juni 2016, § 1, stk. 3.
Side 8/13
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 42: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om tilskud til varmepumper, der installeres af energitjenesteleverandører hos varmekunder, hvis fjernvarmeforsyning fra et grundbeløbsværk nedlægges (tilskud til varmepumper på abonnement)
2098633_0009.png
Energistyrelsen bemærker, at såfremt en ekstra varmekunde skulle ønske
varmepumpe på abonnement fra en energitjenesteleverandør, efter at en samlet
ansøgning i det pågældende område er sendt af sted, vurderes dette at kunne
håndteres inden for rammerne af bekendtgørelsen.
Energistyrelsen bemærker, at installationen ikke må påbegyndes, før der et givet
tilsagn om tilskud, da det efter den generelle gruppefritagelsesforordning er en
forudsætning, at tilskuddet har en såkaldt tilskyndelsesvirkning. Kravet om
tilskyndelsesvirkning betyder, at tilskuddet skal være afgørende for
investeringsbeslutningen, ellers er der tale om ulovlig statsstøtte. For at tilskuddet
kan vurderes at have en tilskyndelsesvirkning, må der derfor ikke være indgået
endelige aftaler om aktiviteter, leverancer m.v., påbegyndt aktiviteter eller
gennemført indkøb, der gør investeringen irreversibel, inden man har fået tilsagn
om tilskud. Varmekundens køb af varmepumpe på abonnement skal derfor også
være på betingelse af tilskuddet, hvilket skal indgå i kontrakten for at overholde
reglerne i gruppefritagelsesforordningen
Energistyrelsen bemærker, at det er op til energitjenesteleverandørerne at vurdere,
i hvilke tilfælde de ønsker at foretage en screening. Energistyrelsen stiller ikke krav
til, hvornår en screening skal foretages, men er opmærksom på, at en screening
kan være afgørende i forhold til bl.a. at vurdere, hvorvidt det er teknisk muligt at
installere en varmepumpe. Energistyrelsen udformer en vejledning til
varmekunderne, som forventes at blive sendt i teknisk høring hos branchen. Heri
opfordres varmekunderne til i forbindelse med indhentning af tilbud at oplyse
energitjenesteleverandøren om bl.a. husets byggeår, pladsforhold, varme- og
brugsvandsforbrug, samt energisparende tiltag i huset. Varmekunden kan
endvidere vedlægge en definition af en standardinstallation, som de ønsker at
indhente tilbud på. Med rådgivning fra Teknologisk Institut samt sparring fra
branchen har Energistyrelsens udarbejdet en definition af standardinstallation, som
varmekunderne kan vælge at bruge. I den forbindelse kan varmekunderne også
bede om, at energitjenesteleverandørernes tilbud skal indeholde rådgivning. Ud fra
dette kan energitjenesteleverandørerne vurdere, hvorvidt de vil give et indledende
prisoverslag med eventuelle forbehold for, at varmekunden indledningsvis kan
vurdere, om tilbuddet har interesse. Energistyrelsen formoder, at det både er i
energitjenesteleverandørenes og varmekunders interesse, at boligen screenes
inden det endelige tilbud, og den dertil hørende kontrakt udformes.
G. Tilsagnsmodel og tilskudsbeløb
Det Økologiske Råd anfører, at det er vigtigt med skarp konkurrence om levering af
billig varme bl.a. ved udnyttelse af stordriftsfordele og mener, at dette kan opnås
ved gennemførelse af udbud, for herved at fastlægge krav om vilkår for
varmekunder, herunder servicering, udtrædelse, prisgaranti og lignende.
TEKNIQ Arbejdsgiverne anfører, at tilsagn om tilskud bør afgrænses til mindre
portioner på fx 20 varmepumper, så enkelte prækvalificerede virksomheder ikke
kan sætte sig på en uforholdsmæssig stor andel af puljen ved at tilkendegive en
forventning om installation af et meget højt antal varmepumper over for
Energistyrelsen.
OK a.m.b.a. anfører, at der ikke vil kunne opnås energisparetilskud efter denne
ordning, da der ikke er tale om udskiftning af oliefyr og kunderne vil derfor opleve,
at abonnement vil være en anelse dyrere end den abonnementspris, som tilbydes i
Side 9/13
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 42: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om tilskud til varmepumper, der installeres af energitjenesteleverandører hos varmekunder, hvis fjernvarmeforsyning fra et grundbeløbsværk nedlægges (tilskud til varmepumper på abonnement)
2098633_0010.png
de tilfælde, hvor der kan opnås energisparetilskud. OK a.m.b.a. mener derfor, at
støttesatsen på 15.000 kr. bør være højere, så ordningen er så attraktiv som
muligt.
Det Økologiske Råd anfører, at det maksimale tilskudsbeløb bør sættes ned, så
puljen kan strækkes længst muligt.
Det Økologiske Råd anfører, at § 2, nr. 2 bør udformes, så det er klart, om
olieforsyning kan antages at være et ”mindre miljørigtigt alternativ”. Det Økologiske
Råd foreslår, at de tilskudsberettigede omkostninger beregnes som omkostninger
til installering af varmepumpen minus et fast beløb, som afspejler et standardbeløb
for det mindre miljørigtige alternativ.
Energistyrelsen forventer, at der vil være flere energitjenesteleverandører
tilgængelige i de forskellige områder, da flere energitjenesteleverandører på deres
hjemmesider oplyser, at de leverer til alle brofaste områder. Derfor vurderes det, at
energitjenesteleverandører kan konkurrere om at vinde varmekunderne, både hvad
angår pris og andre aftalevilkår. Hertil bemærkes, at Energistyrelsen udarbejder en
vejledning til evaluering af tilbud, hvor det bl.a. vil fremgå, hvilke oplysninger,
forbrugerne skal være opmærksomme på, indgår i kontrakten. Krav til selve
indholdet af forbrugeraftalevilkårene er dog reguleret gennem forbrugeraftaleloven,
og der kan derfor ikke stilles strammere krav til dette gennem tilskudsordningen.
Energistyrelsen finder ikke anledning til at begrænse antallet af varmepumper, som
den enkelte prækvalificerede energitjenesteleverandør kan søge om tilskud til.
Tilsagn om tilskud gives kun til prækvalificerede leverandører, der i ansøgningen
om tilsagn kan vise, at de har varmekunder, der er parate til at købe deres produkt,
såfremt de opnår tilsagn, jf. de betingede kontrakter. Således sikres det, at der ikke
allokeres puljemidler uden en sikkerhed for, at de efterspørges og at
tilskudsmidlerne derved bliver givet til dem, der får tilsagnene brugt.
Energistyrelsen finder ikke anledning til at ændre på tilskudsstørrelsen. Dette
skyldes, at tilskudsbeløbet på op til 15.000 kr. er fastsat ud fra en afvejning af, at
tilskudsbeløbet skal sikre, at så mange som muligt kan modtage støtte, men
samtidigt skal beløbet ikke blive så lavt, at det ikke skaber nogen værdi for
nødstedte varmekunder. Støttebeløbet skal endvidere kunne gives inden for
rammerne af EU-reglerne i gruppefritagelsesforordningens artikel 41, 6, b, hvorefter
der må gives op til 45 % af de støtteberettigede omkostninger. I følge EU's regler
skal man tage højde for et referenceanlæg, som skal kunne defineres som billigere
og mindre miljøvenligt alternativ til varmepumpen og dettes pris i forbindelse med
beregningen af de støtteberettigede omkostninger. Der kan vælges et hvilket som
helst referenceanlæg, så længe det opfylder reglerne. I forbindelse med valg af
referenceanlæg, kan der umiddelbart identificeres en række mulige tekniske
løsninger. Referenceanlægget kan for eksempel være el-radiatorer som inkluderer
opvarmning af brugsvand. Det er umiddelbart også muligt at anvende et oliefyr som
referenceanlæg til beregningen af de støtteberettigede omkostninger. Beregningen
at de støtteberettigede omkostninger og det maksimale tilskudsbeløb vil blive
uddybet i vejledningen. Beskrivelsen er allerede at finde i vejledningen til den
midlertidige ordning, som kan findes på
www.ens.dk/grundbeløb.
H. Tekstnære bemærkninger
Det Økologiske Råd anfører, at § 3, stk. 4, bør præciseres.
Side 10/13
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 42: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om tilskud til varmepumper, der installeres af energitjenesteleverandører hos varmekunder, hvis fjernvarmeforsyning fra et grundbeløbsværk nedlægges (tilskud til varmepumper på abonnement)
2098633_0011.png
Det Økologiske Råd anfører, at det i § 4, stk. 1, nr. 1, bør præciseres, hvad
standardkontrakten omfatter.
Det Økologiske Råd anfører, at der bør indsættes et nyt punkt om organisatorisk
set-up i § 4, således at der er overensstemmelse mellem kravene til dokumentation
af ansøgningerne og vurderingskriterierne i § 5.
Det Økologiske Råd anfører, at det i § 5 bør præciseres, at der er tale om en
godkendelsesordning, som beskrevet i § 2, pkt. 1. Samtidigt bør det fremgå, at der
kan fastlægges vilkår for godkendelsen, nemlig at virksomheden overholder en
række krav, at Energistyrelsen kan trække godkendelsen tilbage, hvis
virksomheden ikke overholder kravene, og at virksomheden skal levere de
nødvendige oplysninger til Energistyrelsen til vurdering af, at de fastlagte krav til
godkendelsen er overholdt.
Det Økologiske Råd anfører, at formuleringen af § 6, stk. 2, er lidt uklar. Det
Økologiske Råd foreslår, at formuleringen præciseres, således at det klart fremgår,
at det er en betingelse for at opnå tilsagn, at vilkårene for godkendelsen af
varmeleverandørens prækvalifikation er overholdt.
Dansk Gasteknisk Center
anfører, at formuleringen ”godkendt projektforslag” i § 6,
stk. 4, punkt 3, med fordel kunne præciseres, så det fremgår, hvem der skal have
godkendt projektforslaget.
Det Økologiske Råd anfører, at der i § 8, stk. 1, bør foreslås, at krav om udbetaling
senest 120 dage efter, at varmepumpen er installeret, tages ud, da de enkelte
ansøgninger i udgangspunktet kan omhandle flere varmepumper, således at der
kan være lang tid mellem installation af den første og sidste varmepumpe i
ansøgningen. Det vil give mulighed for, at der søges udbetaling for flere
varmepumper på en gang.
Det Økologiske Råd anfører, at det i § 8, stk. 3, pkt. 3) bør præciseres, hvad
slutrapport omfatter. Det foreslås, at slutrapporten omhandler en redegørelse for
gennemførelsen af det samlede projekt, dvs. installering af alle varmepumper, som
omfattes af ansøgningen. Slutrapporten bør derfor indsendes i forbindelse med
udbetaling af tilskud til den sidste varmepumpe i ansøgningen. Dette har også
konsekvens for § 10, stk. 1.
Danske revisorer spørger,
hvordan formuleringen ”bekræftes” i § 10, stk. 4, skal
fortolkes, om revisor skal bekræfte, at der jf. § 4, pkt. 2, er tale om det seneste
årsregnskab, eller skal revisor bekræfte oplysningerne i årsregnskabet, og om
revisor jf. § 4, pkt. 6, skal forholde sig til en uvildig parts dokumentation?
Danske revisorer spørger, hvordan oplysninger i ansøgningen og oplysninger i
regnskab jf. § 11 bekræftes?
Danske Revisorer opfordrer til, at Energistyrelsen præciserer, hvad der er et ønske
om, at revisor skal bekræfte og at lade dette indgå i vejledningen omkring
ansøgning.
Det Økologiske Råd anfører, at tilsynshjemlen i § 15, stk. 1, bør udvides til at
omfatte vilkårene for prækvalifikationen.
Side 11/13
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 42: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om tilskud til varmepumper, der installeres af energitjenesteleverandører hos varmekunder, hvis fjernvarmeforsyning fra et grundbeløbsværk nedlægges (tilskud til varmepumper på abonnement)
2098633_0012.png
Energistyrelsen er enig i at § 3, stk. 4 i bekendtgørelsen bør præciseres.
Energistyrelsen har præciseret bestemmelsen. Bestemmelsen uddybes ligeledes i
vejledning til ansøgning, som bliver offentliggjort på
www.ens.dk/grundbeløb.
Energistyrelsen finder ikke anledning til at præcisere bestemmelsen § 4, stk. 1, nr.
1, for så vidt angår hvilke yderligere elementer, som skal fremgå af
standardkontrakten. Energistyrelsen vurderer, at bestemmelsen er tilstrækkelig
præcis og henviser i øvrigt til, at aftaleforholdet mellem parterne ikke reguleres, da
de forbrugerretlige regler er reguleret i forbrugeraftaleloven.
Energistyrelsen bemærker, at det organisatoriske set-up er reguleret i § 4, nr. 5.
Energistyrelsen finder derfor ikke anledning til at indsætte en ny bestemmelse i § 4.
Energistyrelsen har præciseret § 5, stk. 3, således at energitjenesteleverandører
kan fjernes fra listen, såfremt der sker væsentlige ændringer i de forudsætninger,
der ligger til grund for prækvalifikationen.
Energistyrelsen finder ikke anledning til at præcisere bestemmelsen § 6, stk. 2.
Energistyrelsen vurderer, at der med indsættelse af bestemmelserne i § 5, stk. 4,
om mulighed for at fjerne energitjenesteleverandører fra listen, samt med § 8, stk.
3, nr. 1, om, at energitjenesteleverandøren på udbetalingstidspunktet skal opfylde
forudsætningerne for prækvalifikation, er taget hånd om problemstillingen.
Energistyrelsen er enig i, at bestemmelsen § 6, stk. 4, nr. 3, (nu § 6, stk. 4, nr. 4)
kan præciseres yderligere for at skabe den fornødne klarhed. Energistyrelsen
præciserer bestemmelsen i bekendtgørelsen, så det fremgår, at det er
kommunalbestyrelsen, som godkender projektforslag om nedlæggelse af
fjernvarmen.
Energistyrelsen er ikke enig i, at kravet om udbetaling senest 120 dage efter
installation bør udgå af § 8, stk. 1. Energistyrelsen ændrer dog bestemmelsen,
således at fristen på 120 dage for udbetaling regnes fra den dato,
energitjenesteleverandøren installerer den sidste varmepumpe i ansøgningen.
Energistyrelsen er enig i, at slutrapporten omhandler, hvorvidt gennemførelsen af
installationen af det samlede antal varmepumper har været i overensstemmelse
med eller afviger fra beskrivelsen af projektet i ansøgningen. Energistyrelsen finder
ikke anledning til at præcisere § 8, stk. 3, nr. 3, (nu § 8, stk. 3, nr. 4), men vurderer,
at det er tilstrækkeligt, at Energistyrelsen uddyber bestemmelsen i vejledning til
ansøgning. Beskrivelsen er allerede at finde i vejledningen til den midlertidige
ordning, som kan hentes på
www.ens.dk/grundbeløb.
Energistyrelsen ændrer
formuleringen ”ansøgningen” til ”udbetalingsanmodningen”
i § 10, stk. 4, da det herved tydeliggøres, at revisor er garant for
udbetalingsanmodning og slutrapport. Revisor skal derimod ikke forholde sig til f i
prækvalifikationen, jf. § 4.
Energistyrelsen vil endvidere sørge for klarhed over revisors opgave i forbindelse
med bekræftelse af elementerne, der bl.a. fremgår af §11, gennem
revisorinstruksen samt vejledningsmaterialet til ansøgningen.
Side 12/13
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 42: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om tilskud til varmepumper, der installeres af energitjenesteleverandører hos varmekunder, hvis fjernvarmeforsyning fra et grundbeløbsværk nedlægges (tilskud til varmepumper på abonnement)
2098633_0013.png
Energistyrelsen ændrer i § 15, stk. 1, så den omfatter elementerne, der er lagt vægt
på ved prækvalifikation, samt indsætter i § 15, stk. 3, en forpligtelse til at
energitjenesteleverandøren skal levere de nødvendige oplysninger til en vurdering
af, om forudsætningerne, der er lagt vægt på ved prækvalifikation, er opfyldt.
I.
Øvrige
OK a.m.b.a. anfører, at beløbsgrænsen på 500.000 kr. for krav om
revisorpåtegning i § 10, stk. 3, burde hæves til 1.000.000 kr., som er
beløbsgrænsen i bekendtgørelsen for tilskud til nye forretningskoncepter for
varmepumper.
Energistyrelsen ser ikke grundlag for at hæve bagatelgrænsen for
revisorpåtegnede regnskaber i forhold til de 500.000 kr., der er angivet i
Energistyrelsens standardvilkår for tilskud til projekter. Energistyrelsen fastholder
derfor beløbsgrænsen, hvilket betyder, at udbetalingsanmodninger, der omfatter
over ca. 30 varmepumper, skal revisorpåtegnes.
Side 13/13