Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del Bilag 417
Offentligt
2235694_0001.png
Til høringsparterne på vedlagte liste
Center
Center for Grøn Omstilling
Team
El og kritisk infrastruktur
Dato
26. august 2020
J nr.
2020-1621
/ CHRDY/ RABEI
Høring over forslag til Lov om ændring af lov om Energinet, lov om elforsyning og lov
om naturgasforsyning (ændring af formålsbestemmelsen for Energinet, ny transpa-
rent proces for Energinets investeringer og ny fremsynet økonomisk regulering af
Energinet m.v.)
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet sender hermed vedlagte udkast til lovforslag om
ændring af lov om Energinet, lov om elforsyning og lov om naturgasforsyning (ændring af
formålsbestemmelsen for Energinet, ny transparent proces for Energinets investeringer og
ny fremsynet økonomisk regulering af Energinet m.v.) i høring.
Dele af lovforslaget er en genfremsættelse af lovforslag L115, der blev fremsat den 26. fe-
bruar 2020. Alle væsentlige ændringer og sproglige præciseringer er markeret med gul i lov-
forslaget. Tidligere fremsendte høringssvar er taget med i betragtning til de dele af lovforsla-
get, der er en genfremsættelse.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet skal venligst anmode om at modtage eventuelle hø-
ringssvar
senest onsdag den 23. september 2020.
Høringssvaret med angivelse af journalnummer 2020-4657 bedes sendt til
[email protected]
med
kopi til
[email protected].
Baggrund og indhold
Formålet med lovforslaget er at skabe rammerne for, at Energinet kan sikre en transparent,
effektiv og fremsynet udvikling og udbygning af den overordnede el- og gasinfrastruktur, og
understøtte den fortsatte udvikling af energiinfrastrukturen mod en klimaneutral energiforsy-
ning.
Med det ændrede lovforslag følges der op på dele af klimaaftalen for energi og industri mv.
2020 af 22. juni 2020 mellem regeringen, V, DF, RV, SF, EL, K, LA og ALT, hvor der var
enighed mellem partierne om, at Energinet underlægges rammevilkår, der understøtter retti-
dige og effektive investeringer i takt med den grønne omstilling af samfundet og den øgede
elektrificering, samtidig med at der opretholdes en høj forsyningssikkerhed. Med lovforslaget
følges der samtidig op på stemmeaftale om fremtidssikret økonomisk regulering af Energinet
af maj 2018 mellem den tidligere VLAK-regering, S, DF, RV og SF.
Lovforslaget indeholder tre hovedpunkter. Hovedpunkt et vedrører en ændring af Energinets
formålsbestemmelse, hvilket er et nyt element i lovforslaget. For så vidt angår hovedpunkt to
(ny transparent proces for Energinets investeringer) og hovedpunkt tre (Ny fremsynet økono-
misk regulering af Energinet) er der foretaget justeringer i forhold til det tidligere fremsatte
lovforslag L115.
Kontor i styrelse
Center for Forsyning
J nr.2020-4657
/ MSG/ JLHA
Side 1/4
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 417: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om Energinet, lov om elforsyning og lov om naturgasforsyning1) (Ændring af formålsbestemmelsen for Energinet, ny transparent proces for Energinets investeringer og fremsynet økonomisk regulering af Energinet m.v.)
2235694_0002.png
Derudover indeholder lovforslaget i forhold til det tidligere fremsatte en række mindre æn-
dringer, der er samlet i punkt fire.
Lovforslagets hovedindhold gennemgås nedenfor med fokus på de dele af lovforslaget, hvor
der er foretaget større ændringer.
1. Ny formålsbestemmelse for Energinet
Energinets opgaver har udviklet sig som følge af den omfattende forandring af energisekto-
ren, der har fundet sted siden vedtagelsen af lov om Energinet i 2004, hvor f.eks. indpasning
af vedvarende energi ikke var en kerneopgave.
Der foretages med lovforslaget en ændring af formålsbestemmelsen for Energinet, hvorefter
Energinet i sin opgavevaretagelse vil skulle understøtte udviklingen af en klimaneutral ener-
giforsyning. Samtidig sættes en tydeligere grøn retning for Energinet, hvor klima og miljø
skal inddrages som hensyn i selskabets drift og udvikling samt i udbygningen af den over-
ordnede energiinfrastruktur.
2. Ny transparent proces for Energinets investeringer
Med lovforslaget foreslås en ny proces for Energinets investeringer, der skal styrke transpa-
rensen om Energinets planer for udbygning af den overordnede infrastruktur for el og gas.
Dertil skal der skabes bedre rammer for interessentinddragelse og politisk inddragelse samti-
dig med, at en styrket godkendelsesproces ikke må forsinke udbygningen af f.eks. tilslutning
af vindmølle- og solcelleprojekter.
Der er foretaget følgende større ændringer:
-
Præcisering af de almindelige og specielle bemærkninger med henblik på at give
en mere udførlig beskrivelse af den nye transparente proces for Energinets investe-
ringer, herunder interessentinddragelsen.
-
”herunder om at ansøgning skal ske samlet for en angiven periode…”
udgår af lov-
teksten. Det er i stedet hensigten, at klima-, energi- og forsyningsministeren lø-
bende vil godkende projekter
tidligere var der forventet én årlig ansøgningsrunde.
Ændringen skal sikre agilitet for at sikre, at opståede behov for f.eks. indpasning af
vedvarende energi kan imødekommes.
-
”eller i anden europæisk sammenhæng”
udgår af lovteksten. Det er ikke længere
hensigten, at klima-, energi- og forsyningsministeren skal godkende indmelding af
konkrete projekter til den fælles europæiske organisation for systemansvarlige
transmissionsvirksomheders (ENTSO-E) Ten Year Network Development Plans
(TYNDP). Det vurderes hensigtsmæssigt at udelade indmelding af projekter til
TYNDP, da det sikrer øget agilitet, og da indmeldelsen af projekter hverken er bin-
dende eller ligger til grund for de danske business cases.
-
Der fremgår ikke længere af lovbemærkningerne, at Forsyningstilsynet som ud-
gangspunkt skal træffe afgørelse om tillæg inden ministerens eventuelle godken-
delse af et projekt. Afgørelserne vil på denne måde kunne træffes tidsmæssigt uaf-
hængigt af hinanden, hvilket skal sikre en øget agilitet i godkendelsesprocessen.
-
Den nye proces får virkning fra 1. januar 2022 frem for 1. januar 2021 med henblik
på, at den første langsigtede udviklingsplan kan offentliggøres i 2022. Det skal give
Side 2/4
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 417: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om Energinet, lov om elforsyning og lov om naturgasforsyning1) (Ændring af formålsbestemmelsen for Energinet, ny transparent proces for Energinets investeringer og fremsynet økonomisk regulering af Energinet m.v.)
2235694_0003.png
mulighed for, at planen tager udgangspunkt i 70 pct.-målsætningen, samt give
Energinet den fornødne tid til interessentinddragelse.
3. Ny fremsynet økonomisk regulering af Energinet
Med lovforslaget foreslås en ny økonomisk regulering af Energinet, der balancerer forbruger-
beskyttelse og økonomisk effektivitet med mulighederne for effektive og rettidige investerin-
ger i forhold til grøn omstilling, fremtidigt behov og teknologisk udvikling.
Der er foretaget følgende større ændringer:
-
Præcisering af de almindelige og specielle bemærkninger med henblik på at give
en mere udførlig beskrivelse af den økonomiske regulering samt tydeliggøre, at de
fremadskuende elementer i den økonomiske regulering skal bidrage til at muliggøre
den grønne omstilling.
-
Reglerne for forretningsplanen ændres, således at forretningsplanen indsendes til
og gennemgås af Energistyrelsen og ikke som tidligere af Forsyningstilsynet. Det er
fortsat Forsyningstilsynets opgave at vurdere de økonomiske aspekter af forret-
ningsplanen med henblik på at give tillæg til indtægtsrammen.
-
Lovbemærkningerne om synkronkompensatorer, der er ikke-fuldt integrerede net-
komponenter, udgår, da synkronkompensatorer jf. fortolkningen af elmarkedsdirek-
tivet altid er fuldt integrerede netkomponenter, der ikke konkurrenceudsættes.
-
Lovbemærkningerne om, at Forsyningstilsynet skal
fastsætte KPI’er for forretnings-
planen for systemansvarlig virksomhed på elområdet, udgår. Dette skyldes, at der
allerede efter den foreslåede § 71, stk. 4, nr. 5,
skal fastsættes KPI’er for systeman-
svarlig virksomhed, og at ikke gennemførte aktiviteter i forretningsplanen vil blive
modregnet efter reguleringsperioden.
-
Den økonomiske regulering får virkning fra 1. januar 2023 frem for 1. januar 2022,
så Forsyningstilsynet får tilstrækkelig tid til at udmelde foreløbige indtægtsrammer
før reguleringsperiodens start.
4. Øvrige ændringer
Yderligere indeholder lovforslaget følgende ændringer, der ikke er genfremsættelser:
-
Satserne i § 51 b, stk. 1, og § 51 c, stk. 1, i lov om elforsyning og § 30 a, stk. 1 og
2, i lov om naturgasforsyning for gebyrer for Energistyrelsens tilsyn reguleres. Be-
stemmelserne om, at gebyrerne reguleres årligt, ophæves.
-
Reglerne om offentliggørelse af ministerbeslutninger, vedtægter og årsrapport æn-
dres, så dette skal ske digitalt og på Energinets hjemmeside.
-
Der indsættes udtrykkelig hjemmel til, at klima-, energi- og forsyningsministeren
skal godkende forundersøgelser forud for projekter på havet (§ 4 a i lov om Energi-
net og 22 a i elforsyningsloven).
-
Der indsættes udtrykkelig hjemmel til, at klima-, energi- og forsyningsministeren kan
føre tilsyn med vilkår i godkendelser efter lov om Energinet (§ 20 i lov om Energi-
net).
-
Der indsættes udtrykkelig hjemmel til, at afgørelser efter § 4 a i lov om Energinet
kan påklages til Energiklagenævnet (§ 22 i lov om Energinet).
-
Der genindsættes en bemyndigelse til, at klima-, energi- og forsyningsministeren i
tilfælde af overkompensation kan fastsætte regler om nedsættelse eller bortfald af
pristillæg til henholdsvis opgraderet biogas, der leveres til naturgasforsyningsnettet,
Side 3/4
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 417: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om Energinet, lov om elforsyning og lov om naturgasforsyning1) (Ændring af formålsbestemmelsen for Energinet, ny transparent proces for Energinets investeringer og fremsynet økonomisk regulering af Energinet m.v.)
2235694_0004.png
og renset biogas til bygasnet. En tilsvarende bemyndigelse, der skal sikre overens-
stemmelse med EU’s statsstøtteregler, blev ved en fejl ophævet ved lov nr. 1566 af
27. december 2019.
Eventuelle spørgsmål til lovforslaget kan rettes til: Bue Tidemann ([email protected] eller 33 92 67
36) for så vidt angår økonomisk regulering, og Julie Hansen ([email protected] eller 33 92 75 52)
for så vidt angår ny transparent proces for Energinets investeringer og de øvrige elementer i
lovforslaget.
De modtagne høringssvar vil blive offentliggjort på Høringsportalen. Ved afgivelse af hø-
ringssvar samtykkes til offentliggørelse af høringssvaret, herunder afsenders navn og mail-
adresse. Det bemærkes, at høringsvar vil blive oversendt til Folketingets Klima-, Energi- og
Forsyningsudvalg.
Med venlig hilsen
Julie Hansen
Fuldmægtig
Side 4/4