Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del Bilag 410
Offentligt
2233931_0001.png
Effektiviseringspotentialer for
fjernvarme og el-distribution
- behov for regulering
Oplæg for Folketingets klima-, energi- og forsyningsudvalg
20.08.20
Carsten Smidt
24.08.2020
/
0
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 410: Præsentationer fra teknisk gennemgang den 20/8-20 om analyser af potentialet for effektivisering i forsyningssektorer
2233931_0002.png
Der er behov for økonomisk regulering af forsyningssektorerne
Udfordringer med naturlige monopoler
I. Der er ikke et naturligt incitament til at effektivisere
II. Der er en begrænset gevinst ved at investere så billigt
som muligt eller vedligeholde anlæg, så de lever
længere
III. Der er ikke samme pres for innovative løsninger
IV. Forbrugerne har ikke alternativer og har kun lille
indflydelse på kvaliteten af ydelserne
Stort behov
for regulering
Reguleringen afhænger af konkurrencen
Naturlige monopoler
Konkurrenceudsatte
sektorer
Lille behov for
regulering
Ingen
konkurrence
Intensiv
konkurrence
Økonomiske konsekvenser af udfordringerne
I.
II.
III.
Forbrugerne betaler for høje priser
Erhvervslivets konkurrenceevne svækkes
Der opstår et samfundsøkonomisk tab
24.08.2020
/
1
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 410: Præsentationer fra teknisk gennemgang den 20/8-20 om analyser af potentialet for effektivisering i forsyningssektorer
2233931_0003.png
Regulering af forsyningssektorerne sikrer forbrugerne
Nødvendige værktøjer til effektiv
regulering
Fastsættelse af niveau for indtægter /
omkostninger
Effektiviseringskrav
Krav til bogføring og registrering af anlæg
Sanktioner ved overtrædelse af regler
Effekt af økonomisk regulering
Forbrugerbeskyttelse og økonomisk
transparens
Virksomhederne holder sig inden for primære
forsyningsaktiviteter
Effektive og nødvendige langsigtede
investeringer
Incitamenter til at effektivisere driften
Mere grøn omstilling for pengene
Mulighed for implementering af innovative
løsninger
Mulighed for at indgå i samarbejder om
effektive grønne og innovative løsninger til
eksport
Ekstra værktøjer til effektiviseringer
Deling af effektiviseringsgevinster med
forbrugerne
Understøttelse af grønne teknologier
Krav til indkøb og udbud af anlæg
Krav til governance og ejerskab
24.08.2020
/
2
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 410: Præsentationer fra teknisk gennemgang den 20/8-20 om analyser af potentialet for effektivisering i forsyningssektorer
2233931_0004.png
Store forskelle i fjernvarmeregninger til forbrugerne
Fjernvarmeforbrugerne betaler vidt forskellige priser for
deres fjernvarme:
- Laveste pris er 6.700 kr. om året per husstand
- Højeste pris er 25.000 kr. om året per husstand
Store prisforskelle kan indikere, at nogle forbrugere betaler for
høje priser for fjernvarme.
Fjernvarme er et homogent produkt, men rammebetingelserne
kan være forskellige.
Vores analyse tager højde for forskelle i virksomhedernes
rammebetingelser.
Årlig fjernvarmeregning for en normal husstand
25.000
20.000
15.000
10.000
5.000
0
Kilde: Forsyningstilsynets prisstatistik
24.08.2020
/
3
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 410: Præsentationer fra teknisk gennemgang den 20/8-20 om analyser af potentialet for effektivisering i forsyningssektorer
2233931_0005.png
Benchmarking er udbredt nationalt og internationalt
Benchmarking anvendes i dag af
forskere, myndigheder (også
internationalt),
brancheorganisationer og større
private virksomheder.
I benchmarking identificeres og
forklares forskelle i økonomisk
effektivitet.
Metoden anvendes af
myndighederne til fastsættelse af
effektiviseringsmål og -krav.
Virksomhederne bruger
benchmarking til at finde frem til best
practice løsninger.
24.08.2020
/
4
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 410: Præsentationer fra teknisk gennemgang den 20/8-20 om analyser af potentialet for effektivisering i forsyningssektorer
2233931_0006.png
Benchmarkingmodellen er baseret på virksomhedernes data
Benchmarkingmodellen for fjernvarme
Nogle rammebetingelser kan gøre det dyrere
for virksomhederne at drive forsyning.
Benchmarkingmodellen bygger på data fra
virksomhederne for at tage højde for
rammebetingelserne.
Data muliggør en sammenligning af
virksomhedernes økonomiske effektivitet.
Ydelser og rammebetingelser
24.08.2020
/
5
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 410: Præsentationer fra teknisk gennemgang den 20/8-20 om analyser af potentialet for effektivisering i forsyningssektorer
2233931_0007.png
Virksomhederne benchmarkes med anerkendte metoder
De mest effektive virksomheder leverer flest
ydelser i forhold til deres omkostninger.
Benchmarking
kort fortalt
illustrativt eksempel
Ydelse A pr. omkostning
Data i benchmarkingmodellerne
El-distribution
Totalomkostninger
Tæthed af ledningsnet
Aktivtyper
Zonekategorier
Leveret elektricitet
Antal kunder
Fjernvarme
Totalomkostninger
Varmeproduktion
El-produktion
Varmekapacitet
El-kapacitet
Produktionsteknologi
grøn/fossil
Leveret varme
Km hovedledning
Km stikledning
Antal kunder
Bymæssighed
Ydelse B pr. omkostning
24.08.2020
/
6
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 410: Præsentationer fra teknisk gennemgang den 20/8-20 om analyser af potentialet for effektivisering i forsyningssektorer
2233931_0008.png
Store forskelle i virksomhedernes økonomiske effektivitet
Benchmarking
kort fortalt
illustrativt eksempel
Der tages store forsigtighedshensyn som
følge af usikkerhed i data.
Potentialerne afspejler virksomhedernes
muligheder for at indfri
effektiviseringspotentialerne.
Når der tages højde for forskelle i fordyrende
rammebetingelser og leverede ydelser, er der
et væsentligt effektiviseringspotentiale blandt
fjernvarme- og el-distributionsvirksomhederne.
Effektive virksomheder
Ineffektive virksomheder
Størrelsen på
effektiviseringspotentialet
24.08.2020
/
7
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 410: Præsentationer fra teknisk gennemgang den 20/8-20 om analyser af potentialet for effektivisering i forsyningssektorer
2233931_0009.png
Resultater af Forsyningstilsynets analyser
Fjernvarmesektoren
Frem mod 2030 kan virksomhederne effektivisere,
så deres årlige omkostninger reduceres med
0,8-1,5 mia. kr.
El-distributionssektoren
Frem mod 2030 kan virksomhederne effektivisere,
så deres årlige omkostninger reduceres med
300-360 mio. kr.
Fjernvarmeforbrugerne kan samlet spare
4-7,5 mia. kr. i perioden frem mod 2030.
El-forbrugerne kan samlet spare 2-2,3 mia. kr. i
perioden frem mod 2030.
Økonomisk regulering kan sikre, at forsyningssektorerne
gennemfører den grønne omstilling til forbrugervenlige priser.
24.08.2020
/
8