Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del Bilag 41
Offentligt
2097189_0001.png
LOVNOTAT om lovforslag om ændring af biobrændstofloven
(Forhøjelse af iblandingskravet om anvendelse af bæredygtige biobrændstof-
fer i brændstof til landtransport og tilpasning af dobbelttællingsbestemmel-
se) Nov. I
Kontor
Landbrug, LULUCF og trans-
port
Dato
29. oktober 2019
J nr.
2019-3651
/LBJ / STFAN
1. Formål og baggrund
Lovforslaget indeholder følgende hovedelementer:
a) Forhøjelse af iblandingskrav for bæredygtige biobrændstoffer fra 5,75 til 7,6
pct. i år 2020. Herefter vil iblandingskravet igen være 5,75 pct.
b) Indførsel af krav om minimumsiblanding af bæredygtige biobrændstoffer i
benzin på mindst 5 pct. med gyldighed for året 2020
c) Tilpasning af dobbelttællingsbestemmelsen
d) Indførsel af digitaliseringsbestemmelse
Ad a) Forhøjelse af iblandingskrav for bæredygtige biobrændstoffer fra 5,75
til 7,6 pct. i år 2020
Lovforslaget skal medvirke til at sikre, at Danmark lever op til sin forpligtelse i hen-
hold til direktivet om vedvarende energi (VE-direktivet), der fastslår, at Danmark, og
de øvrige medlemsstater, skal have mindst 10 pct. vedvarende energi i landtrans-
portsektoren i 2020.
Det foreslås med lovforslaget, at i år 2020, og kun i året 2020, skal iblandingskravet
for bæredygtige biobrændstoffer hæves fra de nuværende 5,75 pct. til 7,6 pct. Efter
år 2020 vil iblandingskravet igen være 5,75 pct. De resterende 2,4 pct. vedvarende
energi forventes at komme fra el til tog og biler.
Ad b) Indførsel af krav om minimumsiblanding af bæredygtige biobrændstof-
fer i benzin på mindst 5 pct. med gyldighed for året 2020
Med gyldighed for året 2020 indføres krav om minimumsiblanding af bæredygtige
biobrændstoffer på mindst 5 pct. Denne del af lovforslaget skal sikre en højere grad
af bæredygtighed og CO2-reduktioner i den samlede mængde bæredygtige bio-
brændstoffer, der anvendes i Danmark, da biobrændstoffer, der iblandes benzin,
generelt er mere bæredygtige end de biobrændstoffer, som iblandes diesel. På
samme måde som ved det generelle iblandingskrav på 5,75 pct. foreslås det, at
minimumsiblandingskravet er på årsbasis, hvorfor der ikke er et krav om, at der til
enhver tid skal være 5 pct. bæredygtige biobrændstoffer i alt benzin til transport.
Ad c) Tilpasning af dobbelttællingsbestemmelsen
Efter den gældende biobrændstoflov kan bæredygtige biobrændstoffer, der er
fremstillet på basis af f.eks. affald eller avancerede biobrændstoffer, tælle dobbelt i
forhold til bidraget fra konventionelle biobrændstoffer.
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 41: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af biobrændstofloven (Forhøjelse af iblandingskravet om anvendelse af bæredygtige biobrændstoffer i brændstof til landtransport og tilpasning af dobbelttællingsbestemmelse)
2097189_0002.png
Dobbelttællingsbestemmelsen i VE-direktivet er afskaffet og erstattet af to lister
over råprodukter, hvorefter bæredygtige biobrændstoffer lavet på disse råprodukter
ligeledes kan dobbelttælles.
Med lovforslaget foreslås den gældende dobbelttællingsbestemmelse i biobrænd-
stofloven afskaffet og erstattet af den foreslåede bestemmelse. Ændringen forven-
tes ikke at medføre en ændring i retstilstanden.
Ad d) Indførsel af digitaliseringsbestemmelse
Endvidere foreslås der med lovforslaget en ny bestemmelse om digital kommunika-
tion med henblik på at følge op på aftalen om digitaliseringsklar lovgivning, som
blev indgået i januar 2018 af alle Folketingets partier. Bestemmelsen bemyndiger
ministeren til at fastsætte nærmere regler om, at kommunikation om forhold omfat-
tet af loven skal ske digitalt.
2. Er lovforslaget implementering af politisk aftale eller forlig?
Lovforslaget er en implementering af den energipolitiske aftale fra 2012, hvori par-
terne har aftalt at hæve iblandingskravet for bæredygtige biobrændstoffer til 10 pct.
i 2020.
3. Udmøntningen af lovforslaget
Lovforslaget planlægges fremsat Nov. I og forventes at træde i kraft den 1. januar
2020.
Side 2/2