Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del Bilag 402
Offentligt
UDKAST
Udkast til
Forslag
til
Lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi
(Forhøjelse af beløbssats til grøn puljeordning)
§1
I lov om fremme af vedvarende energi, jf. lovbekendtgørelse nr. 125 af 7.
februar 2020, som ændret senest ved § 1 i lov nr. 738 af 30. maj 2020, fo-
retages følgende ændringer:
1.
I
§ 14, stk. 4, nr. 1,
ændres »88.000« til: »125.000«.
2.
I
§ 14, stk. 4, nr. 2,
ændres »115.000« til: »165.000«.
3.
I
§ 14, stk. 4, nr. 3,
ændres »30.000« til: »40.000«.
4.
I
§ 14, stk. 4, nr. 4,
ændres »67.000« til: »92.000«.
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2021.
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 402: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Forhøjelse af beløbssats til grøn puljeordning)
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lov om fremme af vedvarende energi (VE-loven) indeholder regler om en
grøn puljeordning, der trådte i kraft den 1. juni 2020.
Grøn puljeordning blev oprettet på baggrund af en række analyser, som
blev aftalt med energiaftalen af 29. juni 2018. På baggrund af analyserne
blev energiforligskredsen i november 2019 enige om at oprette en grøn
pulje, hvor der ved opstilling af vedvarende energianlæg (VE-anlæg) ind-
betales et beløb pr. opstillet MW til en pulje i den pågældende kommune,
hvor VE-anlægget opstilles. Ordningen er gældende for vindmøller og
solcelleanlæg, uanset om de får pristillæg, og for vandkraftværker, som har
vundet ret til pristillæg i de teknologineutrale udbud. Ordningen omfatter
dog ikke vindmøller på under 25 m, vindmøller opstillet på de nationale
testcentre for store vindmøller, og havvindmøller der etableres efter udbud
i et område, som er udpeget til store havvindmølleparker.
Med lovforslaget foreslås det, at hæve satserne for de beløb, der skal ind-
betales til grøn pulje
Med lovforslaget implementeres en del af Klimaaftale for energi og indu-
stri mv. 2020, som blev indgået mellem regeringen og Venstre, Dansk
Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folke-
parti, Liberal Alliance og Alternativet den 22. juni 2020, hvor det blandt
andet blev aftalt at hæve satserne for indbetalinger til grøn pulje.
2. Lovforslagets hovedpunkt
2.1. Indbetaling til grøn pulje øges
2.1.1. Gældende ret
VE-lovens § 14 indeholder regler om en grøn puljeordning, hvorefter op-
stillere af en eller flere vindmøller, solcelleanlæg omfattet af VE-lovens §
6, stk. 1, nr. 2-4, vandkraftværker, der har vundet ret til pristillæg i et tek-
nologineutralt udbud efter VE-lovens § 50 d, og hybridanlæg senest 14
hverdage efter første producerede kilowatt-time skal indbetale et engangs-
beløb til en kommunal grøn pulje. Ordningen omfatter dog ikke vindmøl-
ler på under 25 m, vindmøller opstillet på de nationale testcentre for store
2
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 402: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Forhøjelse af beløbssats til grøn puljeordning)
UDKAST
vindmøller, og havvindmøller der etableres efter udbud i et område, som er
udpeget til store havvindmølleparker, jf. VE-lovens § 22, stk. 3, nr. 1, og §
23. Hvis et anlæg er opstillet i flere kommuner, skal beløbet fordeles for-
holdsmæssigt mellem kommunerne i forhold til den kapacitet i megawatt,
der opstilles i hver enkelt kommune.
Det fremgår af VE-lovens § 14, stk. 4, at det engangsbeløb, som opstiller
omfattet at ordningen skal betale, svarer til:
1) 88.000 kr. pr. MW ved landvindmøller,
2) 115.000 kr. pr. MW ved havvindmøller,
3) 30.000 kr. pr. MW ved solcelleanlæg og
4) 67.000 kr. pr. MW ved vandkraftværker.
Grøn puljeordningen administreres af kommunerne, som også indkalder til
ansøgning om tildeling af midler gennem annoncering. Midlerne kan an-
vendes til kommunale formål, og kommunerne har mulighed for at priori-
tere, at midlerne tildeles projekter nær naboer til VE-projekterne, samt til
grønne tiltag. En kommunalbestyrelse, som ikke har allokeret alle eller
dele af midlerne i grøn pulje senest 3 år efter indbetaling, skal overføre det
uforbrugte, indbetalte beløb til statskassen.
Klima-, energi- og forsyningsministeren fastsætter nærmere regler om
grøn pulje, herunder om kommunalbestyrelsens oprettelse og administrati-
on af grøn pulje, ansøgningsprocedure for tilskud fra grøn pulje, kredsen af
ansøgningsberettigede, tildeling af midler i prioriteret rækkefølge og baga-
telgrænse for overførsel til statskassen. Reglerne er nærmere udmøntet i
bekendtgørelse nr. 742 af 30. maj 2020 om grøn pulje.
Formålet med grøn puljeordning er at bidrage til bredere lokal og kommu-
nal opbakning ved opførelsen af VE-anlæg.
2.1.2. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets overvejelser
Lovforslaget fremsættes på baggrund af Klimaaftale for energi og industri
mv. 2020, som blev indgået mellem regeringen og Venstre, Dansk Folke-
parti, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti,
Liberal Alliance og Alternativet den 22. juni 2020, hvor det blandt andet
blev aftalt at hæve satserne for indbetalinger til grøn pulje.
3
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 402: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Forhøjelse af beløbssats til grøn puljeordning)
2233028_0004.png
UDKAST
Med klimaaftalen forbedres forholdene for borgere, der bor tæt på VE-
anlæg, herunder landvindmøller blandt andet ved, at indbetalingen til grøn
pulje øges til 125.000 kr. pr. MW for landvindmøller.
Med de foreslåede satser fastsættes det beløb, som opstiller vil skulle beta-
le til grøn pulje, forskelligt for de fire teknologier, fordi fuldlasttimerne,
dvs. antallet af timer på et år, hvor produktionskapaciteten producerer ved
maksimal effekt, er forskellige. Betalingsniveauet er fastsat således, at det
svarer til 125.000 kr. pr. MW landvindækvivalenter. Der er taget udgangs-
punkt i antagelser om fuldlasttimer fra Energistyrelsens seneste teknologi-
katalog i forbindelse med beregningen af beløbssatserne for de fire forskel-
lige teknologier:
Teknologi
Landvindmøller
Havvindmøller etableret uden for udbud
Solcelleanlæg
Vandkraftværker
Fuldlasttimer
3.400
4.500
1075
2500
2.1.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås at ændre VE-lovens § 14, stk. 4, nr. 1-4, så engangsbeløbet til
grøn pulje øges, så det kommer til at svare til følgende:
1) 125.000 kr. pr. MW for landvindmøller.
2) 165.000 kr. pr. MW for havvindmøller.
3) 40.000 kr. pr. MW for solcelleanlæg.
4) 92.000 kr. pr. MW for vandkraftværker.
Det er forventningen, at forøgelsen af engangsbetalingen til grøn pulje ved
opstilling af VE-anlæg kan være med til at sikre bredere lokal og kommu-
nal opbakning. En sådan opbakning forventes at være med til at sikre, at
der godkendes flere lokalplaner for opstilling af VE-anlæg i kommunerne,
og at der dermed kan opføres flere VE-anlæg i Danmark.
Ændringen af beløbet ændrer ikke i overgangsbestemmelsen for grøn pul-
je, jf. § 5 i Lov nr. 738 af 30. maj 2020.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget skønnes ikke at have negative økonomiske konsekvenser som
følge af administration for de kommuner, hvor puljerne administreres, da
kommunerne får mulighed for at benytte op til 8 pct. af de indbetalte mid-
ler til administration af puljerne.
4
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 402: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Forhøjelse af beløbssats til grøn puljeordning)
2233028_0005.png
UDKAST
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget forventes at medføre omkostninger for opstiller af VE-anlæg.
Grøn pulje vil medføre et krav om, at opstiller indbetaler til de kommuner,
hvor VE-anlæggene etableres. De nuværende satser pr. MW for grøn pulje
skønnes samlet set at resultere i udgifter for opstillerne på 35 mio. kr. år-
ligt. Det skønnes, at opstillerne samlet set vil have udgifter på 50 mio. kr.
årligt i medfør af grøn pulje efter opjusteringen af beløbssatserne. Det be-
tyder, at opstillernes udgifter til grøn pulje skønnes at stige med 15 mio.
kr. som følge af de opjusterede beløbssatser. Det vurderes, at det lovfæste-
de krav om betaling til kommunerne helt eller delvis afløser lokalt aftalte
betalinger fra opstillerne til kommuner og lokale fonde, og at nettopåvirk-
ningen for opstillerne derfor vil være mindre end 15 mio. kr. årligt.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget skønnes ikke at have administrative konsekvenser for borger-
ne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget forventes at være medvirkende til opfyldelse af energiaftalen
af 29. juni 2018 om en VE-andel på ca. 55 procent af det samlede energi-
forbrug i 2030. Det forventes ligeledes at være medvirkende til opfyldelse
af regeringens mål om 70 procent reduktion af drivhusgasser i 2030 sam-
menlignet med 1990, som blandt andet søges opnået med Klimaaftale for
energi og industri mv. 2020 af 22. juni 2020.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
8. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den … til den …
været i høring
hos nedenstående myndigheder og organisationer: [høringsparter indsæt-
tes]
9. Sammenfattende skema
Positive konsekven-
ser/mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis
nej, anfør »Ingen«)
Negative konsekven-
ser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis
nej, anfør »Ingen«)
5
Økonomiske konsekvenser for Forøgelse af betalinger til grøn Ingen
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 402: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Forhøjelse af beløbssats til grøn puljeordning)
2233028_0006.png
UDKAST
stat, kommuner og regioner
pulje forventes at medføre posi-
tive konsekvenser for kommu-
nerne i form af en skønnet for-
øgelse af det årlige tilskud med
15 mio. kr.
Ingen
Implementeringskonsekvenser Ingen
for stat, kommuner og regio-
ner
Økonomiske konsekvenser for Lovforslaget forventes samlet En forøgelse af betalinger til
erhvervslivet
at fremme mulighederne for at grøn pulje forventes at med-
etablere nye VE-anlæg, hvilket føre negative konsekvenser
forventes at medføre positive for erhvervslivet, som skøn-
økonomiske konsekvenser for nes mindre end 15 mio. kr.
erhvervslivet
årligt.
Administrative konsekvenser Ingen
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser Ingen
for borgerne
Ingen
Ingen
Miljømæssige konsekvenser Lovforslaget forventes at kunne Ingen
fremme mulighederne for få
godkendt en lokalplan for op-
stilling af VE-anlæg og dermed
forbedre mulighederne for at
etablere VE-anlæg.
Forholdet til EU-retten
Er i strid med de principper
for implementering
af
erhvervsrettet
EU-
regulering/
Går videre end minimums-
krav i EU-regulering
(sæt X)
Ja
Nej
x
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1-4
6
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 402: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Forhøjelse af beløbssats til grøn puljeordning)
UDKAST
Det fremgår af VE-lovens § 14, stk. 4, at opstillere omfattet af VE-lovens
§ 14, stk. 1-3, skal betale et beløb, som svarer til:
1) 88.000 kr. pr. MW ved landvindmøller,
2) 115.000 kr. pr. MW ved havvindmøller,
3) 30.000 kr. pr. MW ved solcelleanlæg og
4) 67.000 kr. pr. MW ved vandkraftværker.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt. 2.1.1. i de
almindelige bemærkninger.
Det følger af den foreslåede ændring af
§ 14, stk. 4, nr. 1,
i VE-loven, at
»88.000« ændres til: »125.000«.
Det følger af den foreslåede ændring af
§ 14, stk. 4, nr. 2,
i VE-loven, at
»115.000« ændres til: »165.000«.
Det følger af den foreslåede ændring af
§ 14, stk. 4, nr. 3,
i VE-loven, at
»30.000« ændres til: »40.000«.
Det følger af den foreslåede ændring af
§ 14, stk. 4, nr. 4,
i VE-loven, at
»67.000« ændres til: »92.000«.
De foreslåede bestemmelser i lovforslagets § 1, nr. 1-4, vil medføre, at
betalingerne til grøn pulje øges, så de kommer til at svare til følgende:
1) 125.000 kr. pr. MW for landvindmøller
2) 165.000 kr. pr. MW for havvindmøller
3) 40.000 kr. pr. MW for solcelleanlæg
4) 92.000 kr. pr. MW for vandkraftværker.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2021.
Ændringen af satserne i VE-lovens § 14, stk. 4, har ikke betydning for
overgangsbestemmelsen for grøn pulje, jf. § 5 i Lov nr. 738 af 30. maj
2020, som fortsat finder anvendelse uændret.
Dette lovforslag vil ikke gælde for Færøerne og Grønland, da lov om
fremme af vedvarende energi ikke gælder for Færøerne og Grønland.
7
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 402: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Forhøjelse af beløbssats til grøn puljeordning)
UDKAST
8
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 402: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Forhøjelse af beløbssats til grøn puljeordning)
2233028_0009.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om fremme af vedvarende
energi, jf. lovbekendtgørelse nr.
125 af 7. februar 2020, som ændret
senest ved § 1 i lov nr. 738 af 30.
maj 2020, foretages følgende æn-
dringer:
§ 14.
stk. 4.
Opstillere omfattet af stk. 1-
3 skal betale et beløb, som svarer
til
1) 125.000 kr. pr. MW ved land-
vindmøller,
2) 165.000 kr. pr. MW ved hav-
vindmøller,
3) 40.000 kr. pr. MW ved solcelle-
anlæg og
4) 92.000 kr. pr. MW ved vand-
kraftværker.
§ 14.
stk. 4.
Opstillere omfattet af stk. 1-
3 skal betale et beløb, som svarer
til
1) 88.000 kr. pr. MW ved land-
vindmøller,
2) 115.000 kr. pr. MW ved hav-
vindmøller,
3) 30.000 kr. pr. MW ved solcelle-
anlæg og
4) 67.000 kr. pr. MW ved vand-
kraftværker.
9