Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del Bilag 400
Offentligt
2232645_0001.png
HØRINGSUDGAVE
Forslag
til
Lov om ændring af vandsektorloven, lov om vandforsyning m.v. og lov om betalingsregler for
spildevandsforsyningsselskaber m.v.
(Foreninger til forbedring af vandsektorens effektivitet og kvalitet og ophævelse af Vandsektorens
Teknologiudviklingsfond)
§1
I vandsektorloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 52 af 23. januar 2020, som ændret ved § 1 i
lov nr. 132
af 16. februar 2016,
foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 2, stk. 5,
indsættes efter »§§ 10, 12 a-12 f«: », kapitel 6 a«.
2.
Efter kapitel 6 indsættes:
»Kapitel 6 a
Foreninger til forbedring af vandsektorens effektivitet og kvalitet
§ 20 a.
Vandselskaberne kan oprette en eller flere foreninger, som kan yde støtte til projekter, der
har til formål at forbedre vandsektorens effektivitet og kvalitet.
Stk. 2.
Foreningen skal være organisatorisk uafhængig.
Stk. 3.
Foreningen skal optage alle vandselskaber, der ønsker medlemsskab.
Stk. 4.
Forsyningssekretariatet fører tilsyn med, at foreninger, oprettet i medfør af stk. 1, ikke
udbetaler midler til projekter i strid med formålet i stk. 1.
Stk. 5.
Forsyningssekretariatet kan pålægge foreninger, oprettet i medfør af stk. 1, at nedbringe
administrationsomkostningerne.
Stk. 6.
Klima-, energi- og forsyningsministeren fastsætter regler for foreninger, der oprettes efter
stk. 1, herunder om krav til, at det skal fremgå af foreningens vedtægter, at der alene kan ydes støtte
til projekter, der har til formål at forbedre vandsektorens effektivitet og kvalitet, at foreningen skal
udarbejde uddelingsvilkår, fagligt vurderingspanel, regnskab, revision, tilbagebetaling af midler og
offentliggørelse af oversigt over projekter og projektresultater. Klima-, energi- og
forsyningsministeren kan fastsætte nærmere regler om tilsyn med, at foreninger, oprettet i medfør af
stk. 1, ikke udbetaler midler til projekter i strid med formålet i stk. 1.«
1
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 400: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af vandsektorloven, lov om vandforsyning m.v. og lov om betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber m.v. (Foreninger til forbedring af vandsektorens effektivitet og kvalitet og ophævelse af Vandsektorens Teknologiudviklingsfond)
HØRINGSUDGAVE
3.
Kapitel
7 ophæves.
4.
I
§ 30, stk. 1, nr. 9,
udgår »eller«.
5.
I
§ 30, stk. 1, nr. 10,
ændres
»§ 19, stk. 6, 2. pkt.« til: »§ 19, stk. 6, 2. pkt.,«.
6.
I
§ 30, stk. 1,
indsættes som
nr. 11
og
12:
»11) yder støtte til projekter i strid med formålet i § 20 a, stk. 1, eller
12) undlader at efterkomme Forsyningssekretariatets påbud, jf. § 20 a, stk. 5.«
§2
I lov om vandforsyning m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 118 af 22. februar 2018, som ændret ved lov
nr. 1419 af 17. december 2019, foretages følgende ændringer:
1.
§ 52 a, stk. 1, nr. 14,
affattes således:
»bidrag til dækning af udgifter til opgaver, der falder ind under en forening oprettet i medfør af
vandsektorlovens § 20 a, som kan yde støtte til projekter, der har til formål at forbedre
vandsektorens effektivitet og kvalitet, og«.
§3
I lov om betalingsreglerne for spildevandsforsyningsselskaberne m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 553
af 24. april 2020, foretages følgende ændringer:
1.
§ 1, stk. 4, 3. pkt.,
affattes således:
»I bidraget efter 1. pkt. kan herudover indregnes spildevandsforsyningsselskabets bidrag til
dækning af udgifter til opgaver, der falder ind under en forening oprettet i medfør af
vandsektorlovens § 20 a, som kan yde støtte til projekter, der har til formål at forbedre
vandsektorens effektivitet og kvalitet.«
§4
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2021.
Stk. 2.
For Vandsektorens Teknologiudviklingsfond finder de hidtil gældende regler i
vandsektorlovens kapitel 7 anvendelse indtil bestyrelsen for Vandsektorens
2
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 400: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af vandsektorloven, lov om vandforsyning m.v. og lov om betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber m.v. (Foreninger til forbedring af vandsektorens effektivitet og kvalitet og ophævelse af Vandsektorens Teknologiudviklingsfond)
HØRINGSUDGAVE
Teknologiudviklingsfond har truffet beslutning om og opløst fonden, og indtil eventuelle
overskydende midler er overført fra Vandsektorens Teknologiudviklingsfond.
3
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 400: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af vandsektorloven, lov om vandforsyning m.v. og lov om betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber m.v. (Foreninger til forbedring af vandsektorens effektivitet og kvalitet og ophævelse af Vandsektorens Teknologiudviklingsfond)
HØRINGSUDGAVE
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
1.2. Baggrund
2. Lovforslagets hovedindhold
2.1. Ophævelse af bestemmelser om Vandsektorens Teknologiudviklingsfond.
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
2.2. Etablering af en eller flere foreninger som kan yde støtte til projekter, der har til formål at
forbedre vandsektorens effektivitet og kvalitet.
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
4.1. Øvrige efterlevelseskonsekvenser
5. Administrative konsekvenser for borgere
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
9. Sammenfattende skema
4
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 400: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af vandsektorloven, lov om vandforsyning m.v. og lov om betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber m.v. (Foreninger til forbedring af vandsektorens effektivitet og kvalitet og ophævelse af Vandsektorens Teknologiudviklingsfond)
HØRINGSUDGAVE
1. Indledning
Regeringen ønsker, at den danske vandsektors høje kvalitet fastholdes og udvikles til gavn for
forbrugerne i form af bedre vandkvalitet og forsyningssikkerhed samt større effektivitet. Regeringen
ønsker således med lovforslaget at sikre, at der er de rigtige rammer for, at vandselskaberne kan
støtte projekter om vandteknologi og projekter, som kan fremme innovation i vandsektoren.
Hvile i sig selv-princippet, der er hjemlet i lov om vandforsyning m.v. (vandforsyningsloven) og i
lov om betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaberne m.v. (spildevandsbetalingsloven),
betyder, at der alene kan opkræves takstmidler til brug for udgifter, der er direkte relateret til den
pågældende vand- eller spildevandsforsynings almindelige forsyningsaktiviteter. Under hvile i sig
selv-princippet er det således alene de udgifter, som er nødvendige for det enkelte vandselskabs
anlæg og drift, der kan indregnes i prisen, medmindre der er særlig hjemmel til andet.
Der skabes derfor med lovforslaget hjemmel til, at vandselskaberne kan etablere en eller flere
foreninger, hvor der kan puljes og omfordeles takstmidler fra forbrugerne mellem vandselskaberne i
en eller flere foreninger, som kan yde støtte til projekter, der har til formål at forbedre
vandsektorens effektivitet og kvalitet. Samtidig sikres det med lovforslaget, at der kan føres tilsyn
med anvendelsen af forbrugernes takstmidler.
2. Lovforslagets hovedindhold
2.1. Ophævelse af bestemmelser om Vandsektorens Teknologiudviklingsfond
2.1.1. Gældende ret
Vandsektorens Teknologiudviklingsfond, herefter VTU, blev med lov nr. 469 af 12. juni 2009 om
vandsektorens organisering og økonomiske forhold oprettet i medfør af vandsektorlovens § 21, stk.
1, med henblik på at fremme forskning og udvikling i den danske vandsektor. Fondens formål er at
yde støtte til, at der udvikles teknologier, metoder, ledelsesformer, ledelsessystemer og viden, der
kan forbedre vandsektorens effektivitet og kvalitet i bred forstand, således at den danske
vandsektors høje kvalitet kan fastholdes og udvikles til gavn for forbrugerne i form af bedre
vandkvalitet, større forsyningssikkerhed og større effektivitet, herunder også energieffektivitet.
Fondens fokus er på områder, som kan medføre konkrete forbedringer for vandsektorens
forsyninger og de tilsluttede forbrugere (husholdninger, virksomheder, institutioner m.v.)
vedrørende kvalitet, forsyningssikkerhed, miljø og effektivitet, herunder også energieffektivitet.
Den gældende vandforsyningslovs § 52 a, stk. 1, nr. 14, og den gældende spildevandsbetalingslovs
§ 1, stk. 4, 3. pkt., giver vandselskaberne mulighed for, inden for hvile i sig selv-princippet at
anvende takstmidler til indbetaling til VTU, som har til formål, at forbedre vandsektorens
effektivitet og kvalitet eller til en fond efter fondsloven, som har til formål at fremme
vandteknologi, herunder udvikling og demonstration. Gældende ret indeholder ikke bestemmelser
om, at vandselskaberne kan opkræve takstmidler til dækning af vandselskabernes indbetaling til
5
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 400: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af vandsektorloven, lov om vandforsyning m.v. og lov om betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber m.v. (Foreninger til forbedring af vandsektorens effektivitet og kvalitet og ophævelse af Vandsektorens Teknologiudviklingsfond)
HØRINGSUDGAVE
foreninger, hvori der puljes og omfordeles midler til projekter, der har til formål at forbedre
vandsektorens effektivitet og kvalitet.
Det er frivilligt for det enkelte vandselskab om, og i hvilket omfang, vandselskabet opkræver
takstmidler til indbetaling til VTU, som har til formål, at forbedre vandsektorens effektivitet og
kvalitet, eller en fond efter fondsloven, der har til formål at vandteknologi fremmes, udvikles og
demonstreres.
Den gældende vandsektorlovs § 21, vedrører oprettelsen, formålet, regnskab, økonomi og
administration m.v. af VTU. Den gældende vandsektorlovs § 22, vedrører VTU’s
bestyrelsessammensætning, bestyrelsens opgaver og forvaltningen m.v. af VTU.
I 2015 blev der indgået politisk aftale mellem den daværende regering (Socialdemokratiet og
Radikale Venstre), Venstre, Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Socialistisk Folkeparti og Det
Konservative Folkeparti om, at VTU ikke skulle videreføres i regi af vandsektorloven, men at
vandselskaberne fremover skulle have mulighed for at indbetale takstmidler til en fond inden for
fondslovens almindelige rammer, som har til formål, at vandteknologi fremmes, udvikles og
demonstreres.
Med lov nr. 132 af 16. februar 2016 om ændring af lov om vandsektorens organisering og
økonomiske forhold, lov om vandforsyning m.v., lov om betalingsregler for
spildevandsforsyningsselskaber m.v. og forskellige andre love blev der etableret hjemmel i
henholdsvis spildevandsbetalingsloven og vandforsyningsloven til, at vandselskaberne kan opkræve
takstmidler til en fond oprettet i medfør af lov om fonde og visse foreninger, som har til formål, at
vandteknologi fremmes, udvikles og demonstreres.
Der er ikke siden 2015 blevet indbetalt midler til VTU.
VTU’s bestyrelse besluttede
som følge heraf
i 2015, at der ikke skulle udbydes flere ansøgningsrunder. Den 31. december 2015 blev
VTU’s
sekretariatet lukket, og VTU oprettede en administrationsaftale med DANVA, der er en
interesseorganisationen for drikkevands- og spildevandsforsyningsselskaber, som herefter har
varetaget opgaverne i forbindelse med de resterende igangværende projekter. Alle projekter i VTU
er afsluttet og lukket med udgangen af 2018.
Med lov nr. 1567 af 27. december 2019 om ændring af lov om vandsektorens organisering og
økonomiske forhold, lov om elforsyning, lov om varmeforsyning og selskabsskatteloven blev der
indført hjemmel til,
at VTU’s bestyrelse kunne genudpeges mere end én gang,
hvilket hidtil ikke
havde været muligt.
VTU’s
bestyrelse blev genudpeget i januar 2020 med henblik på den endelige
afvikling af VTU. VTU har ikke siden 2018 haft aktiviteter, men skal ifølge vandsektorlovens § 21,
stk. 6, aflægge regnskab årligt. Der var pr. den 31. december 2019 ca. 2.8 mio. kr. tilbage i VTU.
Det følger af vandsektorlovens § 22, stk. 5, at i tilfælde af, at VTU opløses, træffer fondens
bestyrelse, efter godkendelse af klima-, energi- og forsyningsministeren, beslutning om anvendelse
af en eventuel overskydende formue. De overskydende midler i VTU, som den 31. december 2019
udgjorde ca. 2.8 mio. kr., bliver efter bestyrelsens beslutning, og klima-, energi- og
forsyningsministerens godkendelse, overført til Miljøteknologisk Udviklings- og
6
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 400: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af vandsektorloven, lov om vandforsyning m.v. og lov om betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber m.v. (Foreninger til forbedring af vandsektorens effektivitet og kvalitet og ophævelse af Vandsektorens Teknologiudviklingsfond)
HØRINGSUDGAVE
Demonstrationsprogram (MUDP), hvor midlerne behandles i overensstemmelse med EU´s
statsstøtteregler. De overførte midler øremærkes vandsektoren og vandteknologi.
2.1.2. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Som anført ovenfor under 2.1.1. blev det med den politiske aftale mellem den daværende regering
(Socialdemokratiet og Radikale Venstre), Venstre, Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Socialistisk
Folkeparti og Det Konservative Folkeparti i 2015 besluttet, at VTU ikke skal videreføres i regi af
vandsektorloven. I medfør af den gældende vandsektorlovs § 22, stk. 5, bliver de overskydende
midler efter beslutning af
VTU’s
bestyrelse, og efter godkendelse af klima-, energi- og
forsyningsministeren, overført til MUDP, hvor midlerne behandles i overensstemmelse med EU’s
statsstøtteregler. De overførte midler øremærkes vandsektoren og vandteknologi.
Som en konsekvens heraf foreslås det med lovforslaget § 1, nr. 3, at vandsektorlovens kapitel 7 om
Vandsektorens Teknologiudviklingsfond ophæves, hvorved vandsektorlovens §§ 21 og 22 ophæves.
Det forventes, at VTU’s bestyrelse vil træffe beslutning om at opløse VTU, når de overskydende
midler er overført til MUDP, hvilket forventes at ske primo 2021. Dette er baggrunden for, at det
med forslagets § 4, stk. 2, foreslås, at de hidtil gældende regler om VTU i vandsektorlovens kapitel
7
finder anvendelse indtil, at overskydende midler er overført, og VTU’s bestyrelse har truffet
beslutning om og opløst VTU.
2.2. Etablering af en eller flere foreninger som kan yde støtte til projekter, der har til formål
at forbedre vandsektorens effektivitet og kvalitet.
2.2.1. Gældende ret
Den gældende vandsektorlovs §§ 21 og 22 vedrører VTU. VTU har til formål, at forbedre
vandsektorens effektivitet og kvalitet, f.eks. gennem, at der udvikles teknologier, metoder,
ledelsesformer, ledelsessystemer og viden, der kan forbedre vandsektorens effektivitet og kvalitet i
bred forstand, således at den danske vandsektors høje kvalitet fastholdes og udvikles. Der henvises i
øvrigt til afsnit 2.1.1.
Efter vandforsynings- og spildevandsbetalingslovens hvile i sig selv-princip kan der kun opkræves
takstmidler til brug for udgifter, der er direkte relateret til den pågældende vand- eller
spildevandsforsyningsselskab almindelige forsyningsaktiviteter. Under hvile i sig selv-princippet er
det således alene de udgifter, som er nødvendige for det enkelte vandselskabs anlæg og drift, der
kan indregnes i prisen, medmindre der er særlig hjemmel til andet.
Det kræver derfor udtrykkelig hjemmel, hvis et vandselskab skal kunne indbetale takstmidler til en
enhed, hvor der kan ske en omfordeling af midler mellem de deltagende parter
også selv om
enhedens formål ligger inden for de formål, som en vand- eller spildevandsforsyning skal varetage
efter lovgivningen.
Den gældende vandforsyningslovs § 52 a, stk. 1, nr. 14, og spildevandsbetalingslovs § 1, stk. 4, 3.
pkt., giver vandselskaberne mulighed for at anvende takstmidler til indbetaling til VTU, som har til
7
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 400: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af vandsektorloven, lov om vandforsyning m.v. og lov om betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber m.v. (Foreninger til forbedring af vandsektorens effektivitet og kvalitet og ophævelse af Vandsektorens Teknologiudviklingsfond)
HØRINGSUDGAVE
formål, at forbedre vandsektorens effektivitet og kvalitet eller til en fond efter fondsloven, som har
til formål at fremme vandteknologi, herunder udvikle og demonstrere. Gældende ret indeholder ikke
bestemmelser om, at vandselskaberne kan opkræve takstmidler til dækning af vandselskabernes
indbetaling til foreninger, som har til formål at yde støtte til projekter, der kan forbedre
vandsektorens effektivitet og kvalitet. Den gældende vandforsyningslovs § 52 a, stk. 1, og
spildevandsbetalingslovs § 1, stk. 4, opregner, hvilke udgiftsarter, der kan indregnes i
vandtaksterne. Vandselskaberne kan indgå i konkrete samarbejdsprojekter med andre vandselskaber
eller med private eller offentlige parter i øvrigt, hvis et sådant samarbejdsprojekt vurderes at være
den bedst egnede måde at varetage det pågældende vandselskabs opgaver, og omkostningerne
fordeles forholdsmæssigt mellem parterne.
Det er frivilligt for det enkelte vandselskab om, og i hvilke omfang, vandselskabet opkræver
takstmidler til indbetaling til VTU, som har til formål, at forbedre vandsektorens effektivitet og
kvalitet eller en fond, der har til formål at vandteknologi fremmes, udvikles og demonstreres.
Fondskonstruktionen har vist sig at være uhensigtsmæssig, bl.a. fordi de væsentligste bidragsydere
ikke kan søge midler, samt at en fond skal være åben for alle
også aktører uden for sektoren og
aktører, der ikke indbetaler til ordningen. Vandsektoren har ikke benyttet sig af muligheden for at
indbetale midler til en fond efter fondsloven, der har til formål at vandteknologi fremmes, udvikles
og demonstreres.
2.2.2. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Med henblik på fortsat at fremme forskning og udvikling i den danske vandsektor foreslås der med
forslaget indsat en ny § 20 a i vandsektorloven, i et nyt kapitel 6 a, at vandselskaberne vil kunne
oprette en eller flere foreninger, som kan yde støtte til projekter, der har til formål at forbedre
vandsektorens effektivitet og kvalitet.
Foreninger oprettet i medfør af vandsektorlovens § 20 a, stk. 1, vil kunne erstatte VTU, som er
under opløsning, og fondskonstruktionen, som har vist sig uhensigtsmæssig, jf. ovenfor i afsnit
2.1.1. Foreningernes midler vil udgøres af midler fra vandselskaberne. Vandselskaberne vil med
den foreslåede ændring af vandforsynings- og spildevandsbetalingsloven kunne anvende
takstmidler til dette formål, jf. nedenfor til lovforslagets §§ 2 og 3 om de foreslåede ændringer af
vandforsyningslovens § 52 a, stk. 14, og spildevandsbetalingslovens § 1, stk. 4, 3. pkt.
De foreslåede ændringer af vandforsyningslovens § 52 a, stk. 14, og spildevandsbetalingslovens §
1, stk. 4, 3. pkt., vil give vandselskaberne mulighed for at opkræve takstmidler til en eller flere
foreninger, oprettet i medfør af den foreslåede vandsektorlov § 20 a, og regler udstedt i medfør
heraf, samt pulje og omfordele midler på tværs af vandselskaberne i en forening, som kan yde støtte
til projekter, der har til formål at forbedre vandsektorens effektivitet og kvalitet. Det er en
forudsætning for, at vandselskaber lovligt vil kunne opkræve takstmidler til indbetaling til sådanne
foreninger, at foreningerne opfylder de betingelser, der er fastsat i den foreslåede § 20 a i
vandsektorloven, og regler fastsat i medfør heraf.
8
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 400: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af vandsektorloven, lov om vandforsyning m.v. og lov om betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber m.v. (Foreninger til forbedring af vandsektorens effektivitet og kvalitet og ophævelse af Vandsektorens Teknologiudviklingsfond)
HØRINGSUDGAVE
Formålet med lovændringen er at skabe hjemmel til, at vandselskaberne vil kunne pulje og
omfordele takstmidler i en forening, som kan yde støtte til projekter, der har til formål at forbedre
vandsektorens effektivitet og kvalitet, uden at det er i konflikt med hvile i sig selv-princippet. Det
vil ikke være tilstrækkeligt at ophæve de eksisterende bestemmelser i vandforsyningslovens § 52 a,
stk. 1, nr. 14, og spildevandsbetalingslovens § 1, stk. 4, 3. pkt., hvis vandselskaberne fortsat skal
kunne indbetale til en fælles enhed, der omfordeler midler mellem selskaberne til projekter, der har
til formål at forbedre vandsektorens effektivitet og kvalitet. Se i øvrigt afsnit 2.2.1. ovenfor.
Lovforslaget ændrer ikke på, at vandselskaber som hidtil
også uden udtrykkelig lovhjemmel
vil
kunne indgå i konkrete samarbejdsprojekter med andre vandselskaber eller med private eller
offentlige parter i øvrigt, hvis et sådant samarbejdsprojekt vurderes at være den bedst egnede måde
at varetage det pågældende vandselskabs opgaver på og omkostningerne fordeles forholdsmæssigt
mellem parterne. F.eks. kan to vandselskaber eller et vandselskab og en privat virksomhed fortsat
indgå aftale om et fælles projekt til afprøvning af ny vandteknologi, uden at betingelserne i de
foreslåede bestemmelser er opfyldt, forudsat vandselskaberne vurderer, at samarbejdsprojektet er
den bedst egnede måde at varetage den pågældende vandselskabs opgave på, og at deres betaling er
afgrænset til en forholdsmæssig del af omkostningerne.
Med lovforslaget foreslås der indsat en adgang i vandsektorloven, for klima-, energi- og
forsyningsministeren til at fastsætte regler for foreninger, der oprettes efter stk. 1, herunder om krav
til at foreningen skal udarbejde uddelingsvilkår, fagligt vurderingspanel, regnskab, revision,
tilbagebetaling af midler og offentliggørelse af oversigt over projekter og projektresultater. Med
lovforslaget foreslås endvidere indsat en adgang i vandsektorloven, for klima-, energi- og
forsyningsministeren til at kunne fastsætte nærmere regler om tilsyn med at foreninger oprettet i
medfør af stk. 1, ikke udbetaler midler til projekter i strid med formålet i stk. 1.
Der er ved udarbejdelsen af bestemmelserne blevet lagt vægt på, at rammerne vil skulle udmøntes
på en sådan måde, at midlerne i foreningerne ikke bliver omfattet af
EU’s
statsstøtteregler. Det vil
indebære, at staten hverken kan have en direkte eller indirekte indflydelse på organet, herunder at
indflydelsen ikke må kunne anses for dominerende som følge af bl.a. ejerforhold, kapitalindskud
eller de regler, der gælder for foreninger, således der er sikret tilstrækkeligt armslængde til staten og
det offentlige i øvrigt.
Det er dog ikke udelukket, at bemyndigelsen vil kunne udnyttes på en sådan måde, at midlerne i
foreningerne bliver anset for at være statsstøtte, men det vil forudsætte, at den samlede ordning
tilpasses, således at der ikke vil opstå risiko for udbetaling af ulovlig statsstøtte fra foreningerne.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
Det forventes, at lovforslaget vil medføre øgede administrative omkostninger for
Forsyningssekretariatet, som i medfør af forslaget til vandsektorloven § 20 a, stk. 4, skal føre tilsyn
med, at foreninger oprettet i medfør af stk. 1, ikke udbetaler midler til projekter i strid med formålet
i stk. 1. Forsyningssekretariatets drift er fuldt ud finansieret via en afgift, der pålægges
vandselskaberne omfattet af vandsektorloven. Den samlede årlige afgift til dækning af
9
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 400: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af vandsektorloven, lov om vandforsyning m.v. og lov om betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber m.v. (Foreninger til forbedring af vandsektorens effektivitet og kvalitet og ophævelse af Vandsektorens Teknologiudviklingsfond)
HØRINGSUDGAVE
Forsyningssekretariatets drift og opgavevaretagelse fastsættes årligt på finanslovens § 8 med
mulighed for regulering på tillægsbevillingsloven. Der tages stilling til ressourcebehovet i
Forsyningssekretariatet i en ØU-sag om Forsyningssekretariatets samlede fremtidige opgaver, som
forventes forelagt regeringen i efteråret 2020.
Det vurderes, at øvrige implementeringskonsekvenser for staten er begrænsede. Der indsættes med
lovforslaget, og regler udstedt i medfør heraf, krav om, at hvis muligheden for at oprette en eller
flere foreninger bliver udnyttet, skal foreningerne indsende deres vedtægter til
Forsyningssekretariatet, således at forsyningssekretariatet kan føre tilsyn med at foreninger oprettet
i medfør af vandsektorlovens § 20 a, stk. 1, ikke udbetaler midler i strid med formålet.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Det er kun vandselskaber, som kan være medlemmer og søge midler i foreninger oprettet i medfør
af vandsektorloven § 20 a, og regler udstedt i medfør heraf. Vandselskaber er underlagt hvile i sig
selv-princippet, og er ikke udsat for konkurrence.
Det vurderes, at lovforslaget har meget begrænsede økonomiske konsekvenser for vandselskaber og
det private erhvervsliv. Vandselskaberne har i dag mulighed for at anvende takstmidler til
vandteknologiudvikling i VTU, som har til formål, at forbedre vandsektorens effektivitet og
kvalitet, samt i en fond efter fondsloven, som har til formål, at vandteknologi fremmes, udvikles og
demonstreres. Lovforslaget giver vandselskaberne mulighed for at indbetale takstmidler til en
forening, som kan yde støtte til projekter, der har til formål at forbedre vandsektorens effektivitet og
kvalitet. Lovforslaget vurderes derfor ikke at påvirke taksterne for vandforsyning- og
spildevandshåndtering mærkbart.
Dertil kommer, at større vandselskaber er omfattet af den økonomiske rammeregulering, der
fastsætter et loft for vandselskabernes takstopkrævning. Indbetaling til foreningerne vil ikke udløse
et tillæg til indtægtsrammen. Den samme bestemmelse gælder i dag for indbetalinger til VTU eller
en fond efter fondsloven. Derudover er vandselskaber uden for den økonomiske regulering ofte
mindre, forbrugerejede drikkevandselskaber, hvor der er forbrugerkontrol, idet selskabets regnskab
og budget vedtages på generalforsamling eller repræsentantskabsmøder.
Lovforslaget vurderes fortsat at tilgodese erhvervsmæssige hensyn i forhold til at fremme
vandteknologiudvikling.
Vandselskaberne vil fortsat have mulighed for at iværksætte egne test og forsøg vedr. nye
teknologier, samt at kunne medvirke i samarbejder med private aktører, herunder i forhold til
private aktørers teknologiudvikling, under forudsætning af et sådant samarbejdsprojekt vurderes at
være den bedst egnede måde at varetage det pågældende vandselskabs opgaver på og
omkostningerne fordeles forholdsmæssigt mellem parterne. Projekterne vil, med de krav der, jf. den
foreslåede bestemmelse i vandsektorloven § 20 a, og regler udstedt i medfør heraf, stilles til
foreningen, bidrage til øget viden om ny vandteknologi i branchen.
10
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 400: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af vandsektorloven, lov om vandforsyning m.v. og lov om betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber m.v. (Foreninger til forbedring af vandsektorens effektivitet og kvalitet og ophævelse af Vandsektorens Teknologiudviklingsfond)
HØRINGSUDGAVE
Lovforslaget har ikke til formål at ændre vilkårene for at drive erhvervsvirksomhed på
markedsmæssige vilkår og vurderes ikke i øvrigt at kunne påvirke erhvervsvirksomheders vilkår.
Idet lovforslaget således ikke er erhvervsrettet, er det ikke relevant i forhold til principperne for agil
erhvervsrettet regulering.
De vandselskaber, der frivilligt vælger at deltage i et projekt og søger midler, påtager sig en
begrænset opgave med løbende administrative udgifter. Foreningerne vil f.eks. skulle kræve
revisorpåtegnede projektregnskaber for de projekter, der tildeles midler af foreningerne.
For foreningerne, som skal forvalte midlerne, vil der løbende være administrative udgifter i
forbindelse med administrationen. Administrationen kan varetages af foreningerne, en
brancheforening eller lign.
4.1. Øvrige efterlevelseskonsekvenser
Der vil ikke være øvrige efterlevelseskonsekvenser for erhvervslivet. Lovforslaget er målrettet
vandselskaber, idet det kun er vandselskaber, som kan være medlemmer og søge midler.
Vandselskaberne kan inddrage private aktører eller offentlige parter, f.eks. universiteter som
projektdeltager, men de kan ikke søge midler i foreningerne.
5. Administrative konsekvenser for borgere
Lovforslaget medfører ikke administrative konsekvenser for borgerne.
6. Klima og miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget vil skabe fortsat mulighed for, at vandselskaberne kan pulje og omfordele midler til
fremme af vandteknologi. Lovforslaget fjerner en række hindringer i den nugældende lovgivning.
Det forventes derfor, at lovforslaget bidrager til vandsektorens udvikling af vandteknologi. Det
forventes, at de støttede projekter kan have positive konsekvenser for klimaet og miljøet, idet
projekterne f.eks. kan medføre mere energieffektive produkter og være med til at løse udfordringer
vedr. klimatilpasning.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast af lovforslaget har været i høring i perioden 18. august-14. september 2020. Høringen har
omfattet følgende myndigheder og organisationer m.v.:
9. Sammenfattende skema
11
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 400: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af vandsektorloven, lov om vandforsyning m.v. og lov om betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber m.v. (Foreninger til forbedring af vandsektorens effektivitet og kvalitet og ophævelse af Vandsektorens Teknologiudviklingsfond)
2232645_0012.png
HØRINGSUDGAVE
Positive konsekvenser/mindre
udgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«)
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Implementeringskonsekvenser
for stat, kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Ingen
Negative
konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«)
Begrænsede
Ingen
Begrænsede
Ingen
Ingen/begrænsede
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative konsekvenser for
borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Forholdet til EU-retten
Er i strid med de fem principper
for implementering af
erhvervsrettet EU-regulering /Går
videre end minimumskrav i EU-
regulering (sæt X)
Ja. Konsekvenser vil afhænge af
Ingen
resultatet af de konkrete
projekter, der omfordeles midler
til, hvorfor omfang ikke kan
anslås nærmere.
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
Ja
Nej
X
12
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 400: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af vandsektorloven, lov om vandforsyning m.v. og lov om betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber m.v. (Foreninger til forbedring af vandsektorens effektivitet og kvalitet og ophævelse af Vandsektorens Teknologiudviklingsfond)
HØRINGSUDGAVE
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Ifølge den gældende bestemmelse i vandsektorlovens § 2, stk. 1, finder vandsektorloven anvendelse
for alle vandselskaber, som 1) helt eller delvis, direkte eller indirekte er eller efter den 1. januar
2010 har været ejet af en kommune, 2) ikke er omfattet af nr. 1, og som i 2 på hinanden følgende år
har haft en årlig debiteret vandmængde på mindst 800.000 m
3
eller 3) ikke er omfattet af § 2, stk. 1,
nr. 1 eller 2, og som i to på hinanden følgende år har haft en årlig debiteret vandmængde på mindst
200.000 m
3
.
Ifølge den gældende bestemmelse i vandsektorlovens § 2, stk. 5, finder vandsektorlovens § 4, stk. 4,
§ 5, stk. 3, § 10, §§ 12 a-12 f og kapitel 8 også anvendelse på andre vandselskaber end de, der følger
af lovens § 2, stk. 1. Vandselskaber der ikke er omfattet af vandsektorloven kan f.eks. være
forbrugerejede almene vandforsyninger, der leverer under 200.000 m
3
vand årligt. Disse
vandselskaber kan, som følge af den gældende bestemmelse i vandsektorlovens § 2, stk. 5, frivilligt
tilmelde sig den totaløkonomiske benchmarking og betale hertil, og frivilligt tilmelde sig
performance benchmarking ligesom ministerens vejledningsindsats efter kapitel 8 også vil rette sig
mod dem.
Det forslås, at der i vandsektorlovens
§ 2, stk. 5,
indsættes en henvisning til kapitel 6 a, og dermed
til de foreslåede bestemmelser i lovforslagets § 1, nr. 2.
Den foreslåede ændring vil indebære, at andre vandselskaber end de, der følger af vandsektorlovens
§ 2, stk. 1, f.eks. forbrugerejede almene vandforsyninger, der leverer under 200.000 m
3
vand årligt,
også vil kunne oprette, deltage og indbetale takstmidler til en forening omfattet af den foreslåede §
20 a, stk. 1, og regler udstedt i medfør heraf.
Til nr. 2
Den foreslåede bestemmelse i vandsektorlovens § 20 a er ny, bestemmelsen foreslås indsat i et nyt
kapitel 6 a.
VTU blev med lov nr. 469 af 12. juni 2009 om vandsektorens organisering og økonomiske forhold
oprettet med hjemmel i vandsektorlovens §§ 21 og 22 med henblik på at fremme forskning og
udvikling i den danske vandsektor. Fondens formål er at yde støtte til, at der udvikles teknologier,
metoder, ledelsesformer, ledelsessystemer og viden, der kan forbedre vandsektorens effektivitet og
kvalitet i bred forstand, således at den danske vandsektors høje kvalitet kan fastholdes og udvikles
til gavn for forbrugerne i form af bedre vandkvalitet, større forsyningssikkerhed og større
effektivitet, herunder også energieffektivitet. Fondens fokus er på områder, som kan medføre
konkrete forbedringer for vandsektorens forsyninger og de tilsluttede forbrugere (husholdninger,
virksomheder, institutioner m.v.) vedrørende kvalitet, forsyningssikkerhed, miljø og effektivitet,
herunder også energieffektivitet.
13
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 400: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af vandsektorloven, lov om vandforsyning m.v. og lov om betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber m.v. (Foreninger til forbedring af vandsektorens effektivitet og kvalitet og ophævelse af Vandsektorens Teknologiudviklingsfond)
HØRINGSUDGAVE
I 2015 blev der indgået politisk aftale mellem regeringen (Socialdemokratiet og Det Radikale
Venstre), Venstre, Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Socialistisk Folkeparti og Det Konservative
Folkeparti om, at VTU ikke skulle videreføres i regi af vandsektorloven, men at vandselskaberne
fremover skulle have mulighed for at indbetale midler til en fond inden for fondslovens almindelige
rammer, som har til formål, at vandteknologi fremmes, udvikles og demonstreres.
Der er ikke siden 2015 blevet indbetalt midler til VTU. VTU’s bestyrelse besluttede ligeledes i
2015, at der ikke skulle udbydes flere ansøgningsrunder. Pr. 31. december 2015 blev sekretariatet
lukket, og VTU oprettede en administrationsaftale med DANVA, som herefter har varetaget
opgaver i forbindelse med de resterende igangværende projekter. Alle projekter i VTU er afsluttet
med udgangen af 2018. Det forventes, at VTU opløses, når midlerne er overført til MUDP, hvilket
forventes at ske primo 2021. Dette er baggrunden for, at det med forslagets § 4, stk. 2, foreslås, at
reglerne om VTU i vandsektorlovens kapitel 7 finder anvendelse indtil, bestyrelsen for VTU har
truffet beslutning om og opløst fonden, og indtil evt. overskydende midler er overført fra VTU. Se i
øvrigt bemærkningerne til lovforslaget § 1, nr. 3.
Der foreslås indsat et nyt kapitel 6 a om foreninger til forbedring af vandsektorens effektivitet og
kvalitet.
Som erstatning for VTU, som er hjemlet i vandsektorloven, og fondskonstruktionen, som er hjemlet
i vandforsynings- og spildevandsbetalingsloven, foreslås det, med forslaget til vandsektorlovens
§
20 a, stk. 1,
at give vandselskaberne mulighed for at oprette en eller flere foreninger, som kan yde
støtte til projekter, der har til formål at forbedre vandsektorens effektivitet og kvalitet.
Forslaget i stk. 1, vil indebære, at vandselskaberne kan oprette en eller flere foreninger, hvori
vandselskaberne kan pulje og omfordele takstmidler til projekter, der har til formål at forbedre
vandsektorens effektivitet og kvalitet. Det kan f.eks. være projekter, der fremmer vandteknologi ved
at der udvikles teknologi, metoder, ledelsesformer, ledelsessystemer og viden, der kan forbedre
vandsektorens effektivitet og kvalitet, og som medfører konkrete forbedringer for vandsektoren og
de tilsluttede forbrugere (husholdninger, virksomheder, institutioner m.v.) vedrørende kvalitet,
forsyningssikkerhed, miljø og effektivitet, herunder også energieffektivitet.
Det følger af forslaget til vandsektorlovens § 20 a,
stk. 2,
at foreningen skal være organisatorisk
uafhængig. Forslaget i stk. 2, vil indebære, at foreninger oprettet i medfør af vandsektorlovens § 20
a, stk. 1, skal være uafhængige af vandselskaber, brancheorganisationer, offentlige myndigheder og
andre juridiske personer. Foreningerne vil skulle være styret af de deltagende vandselskaber. Det vil
eksempelvis betyde, at det alene er de deltagende vandselskaber, som kan vælge bestyrelsen. Kravet
om uafhængighed vil ikke være til hinder for, at bestyrelsesmedlemmer i vandselskaber,
brancheorganisationer m.v. er en del foreningens bestyrelse, såfremt de deltagende vandselskaber
vælger det. Kravet om uafhængighed vil ligeledes ikke være til hinder for, at foreningerne f.eks. vil
kunne vælge at lade sig betjene af et sekretariatet, som er organisatorisk placeret i et vandselskab,
en brancheforening eller en anden juridisk person. Sekretariatet varetager den daglige drift,
herunder f.eks. udarbejdelse af oplæg og indstillinger til foreningens bestyrelse, men sekretariatet
har ikke selvstændige beslutningskompetencer. Formålet er at sikre uafhængighed i forhold til andre
14
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 400: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af vandsektorloven, lov om vandforsyning m.v. og lov om betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber m.v. (Foreninger til forbedring af vandsektorens effektivitet og kvalitet og ophævelse af Vandsektorens Teknologiudviklingsfond)
HØRINGSUDGAVE
parter, herunder andre foreninger, inkl. brancheforeninger, virksomheder og offentlige
myndigheder, således at det er de vandselskaber, som er medlemmer i foreningerne, som træffer
beslutninger om foreningen.
Det følger af forslaget til vandsektorlovens § 20 a,
stk. 3,
at foreningen skal optage alle
vandselskaber, der ønsker medlemskab. Forslaget vil indebære, at foreninger oprettet i medfør af
vandsektorlovens § 20 a, stk. 1, vil være åbne for alle vandselskaber, der ønsker at deltage, men det
vil være frivilligt for vandselskaberne, om de ønsker at deltage. Medlemskab i foreningerne vil
derfor f.eks. ikke kunne gøres betinget af vandselskabets størrelse, medlemskab til en
brancheorganisation, geografisk placering, m.v. Kravet om at foreningen vil skulle optage alle
vandselskaber, der ønsker medlemskab, er ikke til hinder for, at foreningen vælger at fastsætte
regler i deres vedtægter om f.eks., at det kun er vandselskaber, der indbetaler til foreningen, der vil
kunne søge om midler, eller at foreningerne vil kunne fastsætte en minimumsbetaling, der fastsættes
ud fra objektive kriterier, f.eks. et beløb pr. m
3
afregnet vand eller at bidragsyderne frivilligt vil
kunne vælge at indbetale et højere beløb.
Det følger af forslaget til vandsektorlovens § 20 a,
stk. 4,
at Forsyningssekretariatet fører tilsyn
med, at foreninger, oprettet i medfør af stk. 1, ikke udbetaler midler til projekter i strid med
formålet i stk. 1. Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at Forsyningssekretariatet fører tilsyn
med, at foreningen ikke udbetaler midler til projekter i strid med formålet i den foreslåede § 20 a,
stk. 1. Bestemmelsen skal ses i sammenhæng med den foreslåede bestemmelse i stk. 6, hvorefter
klima-, energi- og forsyningsministeren vil kunne fastsætte nærmere regler for foreninger, der
oprettes efter stk. 1 og regler om tilsyn. Som anført nedenfor til stk. 6, 1. pkt., forventes det, at
klima-, energi- og forsyningsministeren i første omgang vil fastsætte regler om, at det skal fremgå
af foreningens vedtægter, at der alene kan ydes støtte til projekter, som har til formål at forbedre
vandsektorens effektivitet og kvalitet. I forlængelse heraf, som anført nedenfor til stk. 6, 2. pkt.,
forventes det, at klima-, energi- og forsyningsministeren vil fastsætte regler om, at vedtægterne skal
indsendes til Forsyningssekretariatet, og at der vil blive fastsat regler om, at Forsyningssekretariatet
skal træffe afgørelse om, hvorvidt det fremgår af vedtægterne at der alene kan ydes støtte til
projekter, som har til formål at forbedre vandsektorens effektivitet og kvalitet, og at vedtægterne
dermed er i overensstemmelse med vandsektorlovens § 20 a, og regler udstedt i medfør af stk. 6.
Formålet med bestemmelsen er, at kommunerne kan orientere sig i Forsyningssekretariatets
afgørelse i forbindelse med kommunens godkendelse af vandselskabernes takster, og
vandselskaberne kan efter kommunens godkendelse opkræve takstmidler og indbetale midler til
foreningen, jf. vandforsyningslovens § 53, stk. 1, og spildevandsbetalingslovens § 3, stk. 1.
Det følger af den gældende vandforsyningslovs § 53, stk. 1, og den gældende
spildevandsbetalingslovs § 3, stk. 1, at kommunerne, som led i deres almindelige takstgodkendelse,
fører tilsyn med, at vandselskaberne overholder hvile i sig selv-princippet. Som følge af
lovforslaget vil kommunen skulle føre tilsyn med, at vandselskaberne ikke indbetaler takstmidler til
foreninger, der ikke opfylder betingelserne i vandsektorlovens § 20 a, samt regler udstedt i medfør
heraf. Den foreslåede bestemmelse i vandsektorlovens § 20 a, stk. 4, vil ikke indebære en ændring
15
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 400: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af vandsektorloven, lov om vandforsyning m.v. og lov om betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber m.v. (Foreninger til forbedring af vandsektorens effektivitet og kvalitet og ophævelse af Vandsektorens Teknologiudviklingsfond)
HØRINGSUDGAVE
af det kommunale tilsyn med vandselskabernes anvendelse af takstmidler, idet
Forsyningssekretariatets tilsyn vil være rettet mod foreningerne og ikke vandselskaberne.
Det følger af forslaget til vandforsyningslovs § 20 a,
stk. 5,
at Forsyningssekretariatet kan pålægge
foreninger, oprettet i medfør af stk. 1, at nedbringe administrationsomkostningerne. Den foreslåede
bestemmelse vil indebære, at foreningerne vil kunne anvende midler på de omkostninger, der er
nødvendige for f.eks. administrationen af ind- og udbetalinger, ansøgningsprocedurer, herunder
tilsagnsbreve, formidling af projekter, kontrol af projekter, regnskabsaflæggelse m.v. Som anført
nedenfor til stk. 6, forventes det, at klima-, energi- og forsyningsministeren vil fastsætte regler om
bl.a. revision af foreningens regnskab. Såfremt revisionen af foreningen giver anledning til
bemærkninger for så vidt om foreningen udbetaler midler i strid med formålet i stk. 1, eller finder
revisor i øvrigt anledning til at påtale foreningens administrationsomkostninger, forventes det
fastsat, at revisoren vil skulle meddele Forsyningssekretariatet det. Forsyningssekretariatet vil
herefter kunne indlede dialog med foreningen om, hvorvidt foreningens
administrationsomkostninger kan begrundes sagligt.
Forsyningssekretariatet bør først meddele et påbud efter dialog med foreningen om, hvorvidt de
administrative omkostninger sagligt kan begrundes. De administrative omkostninger vil kunne
variere mellem årerne, og kan f.eks. afhænge af, hvor stor foreningen er, hvor mange ansøgninger
foreningen får, lokation, m.v. Hvis de administrative omkostninger ikke sagligt kan begrundes, vil
Forsyningssekretariatet med den foreslåede bestemmelse kunne pålægge foreningerne at nedbringe
omkostningerne, herunder at nedbringe enkle omkostninger, såfremt enkelte omkostninger har givet
anledning til bemærkning fra revisor. Såfremt foreningen ikke efterkommer
Forsyningssekretariatets påbud om at nedbringe administrationsomkostningerne, vil foreningen,
som følge af den foreslåede bestemmelse i vandsektorlovens § 30, stk. 1, nr. 12, kunne pålægges
bøde.
Det følger af forslaget til vandsektorlovens § 20 a,
stk. 6, 1. pkt.,
at klima-, energi- og
forsyningsministeren fastsætter regler for foreninger, der oprettes efter stk. 1, herunder om krav om,
at det skal fremgå af foreningens vedtægter, at der alene kan ydes støtte til projekter, der har til
formål at forbedre vandsektorens effektivitet og kvalitet, krav til at foreningen skal udarbejde
uddelingsvilkår, fagligt vurderingspanel, regnskab, revision, tilbagebetaling af midler og
offentliggørelse af oversigt over projekter og projektresultater.
Forslaget indebærer, at klima-, energi- og forsyningsministeren vil skulle fastsætte regler om, at det
skal fremgå af foreningens vedtægter, at der alene kan ydes støtte til projekter, der har til formål at
forbedre vandsektorens effektivitet og kvalitet. Bestemmelsen skal ses i sammenhæng med den
foreslåede bestemmelse i stk. 4, hvorefter Forsyningssekretariatet fører tilsyn med at foreninger,
oprettet i medfør af stk. 1, ikke udbetaler midler til projekter i strid med formålet i stk. 1. I
forlængelse heraf, som anført nedenfor til stk. 6, 2. pkt., forventes det, at klima-, energi- og
forsyningsministeren vil fastsætter regler om, at vedtægterne skal indsendes til
Forsyningssekretariatet, og at der vil blive fastsat regler om, at Forsyningssekretariatet skal træffe
afgørelse om, hvorvidt det fremgår af vedtægterne, at der alene kan ydes støtte til projekter, som har
16
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 400: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af vandsektorloven, lov om vandforsyning m.v. og lov om betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber m.v. (Foreninger til forbedring af vandsektorens effektivitet og kvalitet og ophævelse af Vandsektorens Teknologiudviklingsfond)
HØRINGSUDGAVE
til formål at forbedre vandsektorens effektivitet og kvalitet og at vedtægterne dermed er i
overensstemmelse med lovforslagets § 20 a, og regler udstedt i medfør af stk. 6.
Forslaget vil indebære, at klima-, energi- og forsyningsministeren vil skulle fastsætte regler om, at
foreningen skal udarbejde uddelingsvilkår. Det forventes, at der i første omgang vil blive fastsat
regler om, at foreningerne skal udarbejde vilkår for uddeling af midler til projekter inden for
rammerne af loven og regler udstedt i medfør heraf.
Forslaget indebærer, at klima-, energi- og forsyningsministeren vil skulle fastsætte regler om et
fagligt vurderingspanel. Det forventes, at der i første omgang vil blive fastsat regler om, at
foreningerne skal nedsætte et uafhængigt fagligt panel til at vurdere projektansøgningerne, samt
træffe endelige beslutninger om uddelingen af midlerne inden for foreningernes vedtægter.
Forslaget vil desuden indebære, at klima-, energi- og forsyningsministeren vil skulle fastsætte regler
om regnskab og revision. Det forventes, at der for nærværende vil blive fastsat regler om, at
foreningerne skal tydeliggøre administrationsomkostningerne i deres regnskaber, samt at
foreningerne skal offentliggøre deres regnskaber med henblik på at skabe gennemsigtighed,
herunder for de indbetalende vandselskaber.
Det forventes, at der f.eks. vil blive fastsat regler om, at foreningerne skal have deres regnskab
revisorpåtegnet, samt at revisor skal indsende regnskaberne til Forsyningssekretariatet, såfremt
revisor finder, at foreningernes regnskab giver anledning til at mistanke om, at der udbetales midler
i strid med formålet eller såfremt revisor finder, at regnskabet giver anledning til at påtale
foreningens administrationsomkostninger. Det forventes, at Forsyningssekretariatet vil udarbejde en
vejledende revisionsinstruks herom.
Derudover forventes det, at der f.eks. vil blive fastsat regler om, at foreningen forud for tildeling af
midler skal sikre sig, at de kan kræve revisorpåtegning af projektregnskaber, samt at foreningen
påser revisorpåtegningen af projektregnskaberne.
Forslaget indebærer, at klima-, energi- og forsyningsministeren vil skulle fastsætte regler om at
foreningerne forud for tildeling af midler skal sikre sig, at de kan kræve tilbagebetaling af midler.
Det forventes, at der i første omgang vil blive fastsat regler om, at foreningerne kan kræve hel eller
delvis tilbagebetaling af allerede udbetalte midler, såfremt uddelingsvilkårene ikke overholdes. Det
er foreningerne selv, der fører tilsyn med, at de projekter, som tildeles midler, anvender dem i
overensstemmelse med vilkårene for tildelingen og formålet i vandsektorlovens § 20 a, stk. 1.
Det følger af vandsektorlovens § 20 a, stk. 1, at der alene kan uddeles midler til projekter, der kan
forbedre vandsektorens effektivitet og kvalitet. Det følger ligeledes af bemyndigelsesbestemmelsen
ovenfor, at det forventes, at klima-, energi- og forsyningsministeren fastsætter regler om, at
foreningen kan udarbejde vilkårene for uddelingen, således at dette sker i overensstemmelse med
loven. Opfyldelsen af formålet er en af betingelserne for modtagelse af midler. Hvis det ved
efterfølgende revision af støttemodtagernes projektregnskab bliver konstateret, at midlerne ikke
bliver brugt i overensstemmelse med formålet, eller uddelingsvilkårene i øvrigt, vil foreningen
kunne kræve hel eller delvis tilbagebetaling af midlerne.
17
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 400: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af vandsektorloven, lov om vandforsyning m.v. og lov om betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber m.v. (Foreninger til forbedring af vandsektorens effektivitet og kvalitet og ophævelse af Vandsektorens Teknologiudviklingsfond)
HØRINGSUDGAVE
Forslaget indebærer, at klima-, energi- og forsyningsministeren vil skulle fastsætte regler om
offentliggørelse af oversigt over projekter og projektresultater. Det forventes, at der i første omgang
vil blive fastsat regler om, at foreningerne skal offentliggøre en oversigt over de projekter, der
modtager midler fra foreningerne, samt de overordnede resultater fra projekterne. Det er ikke til
hinder for, at foreningerne f.eks. fastsætter regler om, at det kun er medlemmerne, der kan få
adgang til detaljerede resultater, erfaringsudvikling m.v. om projekter.
Det følger af forslaget til vandforsyningslovens § 20 a,
stk. 6, 2. pkt.,
at klima-, energi- og
forsyningsministeren kan fastsætte nærmere regler om tilsyn med, at foreninger oprettet i medfør af
vandforsyningslovens § 20 a, stk. 1, ikke udbetaler midler til projekter i strid med formålet i
vandforsyningslovens § 20 a, stk. 1.
Forslaget indebærer, at klima-, energi- og forsyningsministeren vil kunne fastsætte regler om tilsyn
med foreninger oprettet i medfør af vandforsyningslovens § 20 a, stk. 1. Det forventes, at der for
nærværende vil blive fastsat regler om, hvordan Forsyningssekretariatet fører tilsyn med, at
foreningerne kun uddeler midler til projekter, der kan forbedre vandsektorens effektivitet og
kvalitet. Det forventes, at klima-, energi- og forsyningsministeren i første omgang vil fastsætte
regler om, at foreninger oprettet i medfør af vandsektorlovens § 20 a, skal indsende deres vedtægter
til Forsyningssekretariatet efter oprettelse heraf med henblik på, at Forsyningssekretariatet skal
træffe afgørelse om, hvorvidt det fremgår af vedtægterne, at der alene kan ydes støtte til projekter,
som har til formål at forbedre vandsektorens effektivitet og kvalitet, og at vedtægterne dermed er i
overensstemmelse med lovforslagets § 20 a, og regler udstedt i medfør af stk. 6.
Forsyningssekretariatets afgørelse vil, i medfør af vandsektorlovens § 26, stk. 2, kunne påklages til
Konkurrenceankenævnet. Der vil kunne indbetales takstmidler til foreninger, der opfylder
betingelserne i den foreslåede § 20 a i vandsektorloven, samt regler udstedt i medfør heraf.
Forsyningssekretariatet vil kunne offentliggøre oplysninger om, hvilke foreninger, hvis vedtægter er
i overensstemmelse med lovforslagets § 20 a, stk. 1, og regler udstedt i medfør heraf.
Det forventes, at klima-, energi- og forsyningsministeriet vil fastsætte regler om, at
Forsyningssekretariatet kan udarbejde en vejledende revisionsinstruks. Revisor skal påse, at
størrelsen på administrationsomkostningerne i foreningerne, og påse at projekterne alene anvender
midlerne i overensstemmelse med formål i vandsektorlovens § 20 a, stk. 1. Forsyningssekretariatet
vil herefter kunne indlede dialog med foreningen om, hvorvidt foreningens
administrationsomkostninger kan begrundes sagligt, og om hvorvidt der er udbetalt midler til
projekter, som ikke er i overensstemmelse med formål i vandsektorlovens § 20 a, stk. 1.
Forsyningssekretariatet bør først meddele et påbud, om at nedbringe administrationsomkostninger,
efter dialog med foreningen om, hvorvidt de administrative omkostninger sagligt kan begrundes. De
administrative omkostninger vil kunne variere mellem årerne, og kan f.eks. afhænge af, hvor stor
foreningen er, hvor mange ansøgninger foreningen får, geografisk placering, m.v. Hvis de
administrative omkostninger ikke sagligt kan begrundes, vil Forsyningssekretariatet med den
foreslåede bestemmelse kunne pålægge foreningerne at nedbringe omkostningerne, herunder at
nedbringe enkle omkostninger, såfremt enkelte omkostninger har givet anledning til bemærkning
fra revisor. Såfremt foreningen ikke efterkommer Forsyningssekretariatets påbud om at nedbringe
18
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 400: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af vandsektorloven, lov om vandforsyning m.v. og lov om betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber m.v. (Foreninger til forbedring af vandsektorens effektivitet og kvalitet og ophævelse af Vandsektorens Teknologiudviklingsfond)
HØRINGSUDGAVE
administrationsomkostningerne, vil foreningen, som følge af den foreslåede bestemmelse i
vandsektorlovens § 30, stk. 1, nr. 12, kunne pålægges bøde.
Såfremt foreningen har ydet støtte til projekter i strid med formålet i § 20 a, stk. 1, vil foreningen,
som følge af den forslående bestemmelse i vandsektorlovens § 30, stk. 1, nr. 11, kunne pålægges
bøde.
Det forventes derudover, at der for nærværende vil blive fastsat regler om, at foreningerne skal
meddele Forsyningssekretariatet, hvis de afvikles. Formålet hermed er, at Forsyningssekretariatet
ved, at de ikke længere skal føre tilsyn med den pågældende forening.
Efterhånden som der opnås erfaring med foreningerne og tilsynet hermed, vil bemyndigelsen også
kunne anvendes til at tilpasse reglerne. Tilsvarende vil bemyndigelsen kunne anvendes til at tilpasse
reglerne i forbindelse med opfølgning på den politiske aftale om ny økonomisk regulering af
vandsektoren fra 2018.
Til nr. 3
Det gældende vandsektorlovs kapitel 7 vedrører VTU, som er under afvikling.
VTU blev med lov nr. 469 af 12. juni 2009 oprettet med hjemmel i vandsektorlovens § 21, stk. 1,
med henblik på at fremme forskning og udvikling i den danske vandsektor. Fondens formål er at
yde støtte til, at der udvikles teknologier, metoder, ledelsesformer, ledelsessystemer og viden, der
kan forbedre vandsektorens effektivitet og kvalitet i bred forstand, således at den danske
vandsektors høje kvalitet kan fastholdes og udvikles til gavn for forbrugerne i form af bedre
vandkvalitet, større forsyningssikkerhed og større effektivitet, herunder også energieffektivitet.
Fondens fokus er på områder, som kan medføre konkrete forbedringer for vandsektorens
forsyninger og de tilsluttede forbrugere (husholdninger, virksomheder, institutioner m.v.)
vedrørende kvalitet, forsyningssikkerhed, miljø og effektivitet, herunder også energieffektivitet.
De gældende bestemmelser i vandsektorlovens §§ 21 og 22 vedrører VTU, herunder fondens
oprettelse, økonomi, bestyrelsessammensætning m.m.
Det er frivilligt for det enkelte vandselskab om, og i hvilket omfang, vandselskabet opkræver midler
til indbetaling til VTU.
I 2015 blev der indgået politisk aftale mellem regeringen (Socialdemokratiet og Det Radikale
Venstre), Venstre, Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Socialistisk Folkeparti og Det Konservative
Folkeparti om, at VTU ikke skulle videreføres i regi af vandsektorloven, men at vandselskaberne
fremover skulle have mulighed for at indbetale takstmidler til en fond inden for fondslovens
almindelige rammer, som har til formål, at vandteknologi fremmes, udvikles og demonstreres.
Der er ikke siden 2015 blevet indbetalt midler til VTU. VTU’s bestyrelse besluttede ligeledes i
2015, at der ikke skulle udbydes flere ansøgningsrunder. Pr. 31. december 2015 blev sekretariatet
lukket, og VTU oprettede en administrationsaftale med DANVA, som herefter har varetaget
19
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 400: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af vandsektorloven, lov om vandforsyning m.v. og lov om betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber m.v. (Foreninger til forbedring af vandsektorens effektivitet og kvalitet og ophævelse af Vandsektorens Teknologiudviklingsfond)
HØRINGSUDGAVE
opgaver i forbindelse med de resterende igangværende projekter. Alle projekter i VTU er afsluttet
med udgangen af 2018.
VTU har ikke siden 2018 haft aktiviteter, men skal ifølge vandsektorlovens § 21, stk. 6, aflægge
regnskab årligt. Der er pr. den 31. december 2019 ca. 2.8 mio. kr. tilbage i VTU.
Det følger af vandsektorlovens § 22, stk. 5, at i tilfælde af, at VTU opløses, træffer fondens
bestyrelse efter godkendelse af klima-, energi- og forsyningsministeren beslutning om anvendelse af
en eventuel overskydende formue. Det er hensigten, at de overskydende midler i VTU, som den 31.
december 2019 udgjorde ca. 2.8 mio. kr. efter bestyrelsens beslutning, og klima-, energi- og
forsyningsministerens godkendelse, vil blive overført til MUDP, hvor midlerne behandles i
overensstemmelse med EU´s statsstøtteregler. De overførte midler øremærkes vandsektoren og
vandteknologi. Som en konsekvens heraf foreslås det med lovforslagets § 1, nr. 3, at
vandsektorlovens kapitel 7 ophæves.
Det forventes, at VTU’s bestyrelse træffer beslutning om,
at
VTU opløses, når midlerne er overført til MUDP, hvilket forventes at ske primo 2021. Dette er
baggrunden for, at det med lovforslagets § 4, stk. 2, forslås, at de hidtil gældende regler om VTU i
vandsektorlovens kapitel 7 finder anvendelse indtil, at
VTU’s bestyrelse har truffet beslutning om
og opløst VTU og indtil overskydende midler er overført fra VTU.
Til nr. 4
Ifølge den gældende vandsektorlovs § 30 sanktioneres overtrædelse af lovens centrale bestemmelser
med bødestraf. Som konsekvens af den foreslåede indsættelse af to nye numre i vandsektorlovens §
30, stk. 1, forslås det, at
’eller’
udgår af § 30, stk. 1, nr. 9. Der er således tale om en mindre
konsekvensrettelse som følge af lovforslaget § 1, nr. 6.
Til nr. 5
Ifølge den gældende vandsektorlovs § 30 sanktioneres overtrædelse af lovens centrale bestemmelser
med bødestraf. Som konsekvens af den foreslåede indsættelse af to nye numre i vandsektorlovens §
30, stk. 1, forslås det, at der indsættes et komma i slutningen af § 30, stk. 1, nr. 10. Der er således
tale om en mindre konsekvensrettelse som følge af lovforslaget § 1, nr. 6.
Til nr. 6
Ifølge den gældende vandsektorlovs § 30 sanktioneres overtrædelse af lovens centrale bestemmelser
med bødestraf. Der kan pålægges bødestraf for at undlade at indgive anmeldelse til
Forsyningssekretariatet om, at et vandselskab opfylder betingelserne for at være omfattet af lovens
§ 2, stk. 1, at undlade at indberette oplysninger til brug for Forsyningssekretariatets beregning af
vandselskabernes effektivitet, for at undlade straks at indgive anmeldelse til Forsyningssekretariatet,
hvis vandselskabet ikke længere opfylder betingelserne for at være forbrugerejet på grund af
ændringer i ejerforholdene og at undlade at indberette årsregnskaber til Forsyningssekretariatet. Der
kan endvidere pålægges bødestraf for at opkræve betaling fra forbrugerne i strid med den fastsatte
økonomiske ramme og for at udøve vand- eller spildevandsaktiviteter i strid med lovens § 15,
hvorefter kommuner kun kan deltage i aktiviteter forbundet med vand- eller spildevandsforsyning
20
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 400: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af vandsektorloven, lov om vandforsyning m.v. og lov om betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber m.v. (Foreninger til forbedring af vandsektorens effektivitet og kvalitet og ophævelse af Vandsektorens Teknologiudviklingsfond)
HØRINGSUDGAVE
omfattet af vandsektorloven, hvis aktiviteterne udøves i et eller flere selskaber, som drives i aktie-
eller anpartsselskabsform. Der kan også pålægges bødestraf for at overtræde reglerne om
vandselskabers deltagelse i tilknyttet virksomhed og krav om regnskabsmæssig adskillelse, jf.
vandsektorlovens §§ 18 og 19.
Det foreslås indsat i vandsektorlovens
§ 30, nr. 11,
at medmindre højere straf er forskyldt efter
anden lovgivning, straffes med bøde den, der yder støtte til projekter i strid medformålet i § 20 a,
stk. 1. Den foreslåede strafbestemmelse har til formål at sikre, at der ikke udbetales midler til
projekter i strid med formålet i vandsektorlovens § 20 a, stk. 1. Manglende overholdelse af formålet
vil indebære, at vandselskaberne kan omfordele midler i strid med hvile i sig selv-princippet. Derfor
forslås det, at såfremt, der udbetales midler i strid med formålet i vandsektorlovens § 20 a, stk. 1, vil
foreningen kunne blive pålagt en bøde.
Den foreslåede bestemmelse har til formål, at sikre overholdelse af hvile i sig selv-princippet, og at
foreningerne kun udbetaler midler til projekter, der kan forbedre vandsektorens effektivitet og
kvalitet.
Det foreslås endvidere indsat i vandsektorlovens
§ 30, nr. 12,
at medmindre højere straf er forskyldt
efter anden lovgivning, straffes med bøde den, der undlader at efterkomme Forsyningssekretariatets
påbud, jf. § 20 a, stk. 5. Den foreslåede bestemmelse til vandsektorlovens § 20 a, stk. 5, vil
indebære, at forsyningssekretariatet vil kunne pålægge foreninger oprettet i medfør af
vandsektorlovens § 20 a, stk. 1, at nedbringe deres administrative omkostninger, såfremt foreningen
ikke sagligt kan begrunde brugen af administrative omkostninger. Såfremt foreningerne ikke
efterkommer påbuddet, vil foreningerne kunne blive pålagt en bøde.
Den foreslåede bestemmelse har til formål at sikre, at foreningerne alene bruger midler på de
omkostninger, der er nødvendige for f.eks. administrationen af ind- og udbetalinger,
ansøgningsprocedure, herunder tilsagnsbrev, formidling af projekter, kontrol af projekter,
regnskabsaflæggelse m.v., således at vandselskabernes midler i størst muligt omfang går til
projekter, der kan forbedre vandsektorens effektivitet og kvalitet.
Både fysiske og juridiske personer kan straffes for overtrædelser af vandsektorloven, herunder
vandsektorlovens § 30, nr. 11 og 12. Strafansvaret for de juridiske personer er udtrykkeligt fastsat i
vandsektorlovens § 30, stk. 3, og straffelovens § 26, stk. 1. Ved lovovertrædelser begået af juridiske
personer er udgangspunktet ved valg af ansvarssubjekt, at tiltalen rejses mod den juridiske person.
Det gælder især, når den juridiske persons lovovertrædelse er motiveret af økonomiske grunde, men
også hvis den udviste uagtsomhed ikke er graverende, eller hvis forholdet er begået af underordnet
personale i virksomheden.
Til § 2
Til nr. 1
Den gældende vandforsyningslovs § 52 a opregner hvilke udgiftsarter, som
vandforsyningsselskaberne kan indregne i deres vandtakster. Efter den gældende
21
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 400: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af vandsektorloven, lov om vandforsyning m.v. og lov om betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber m.v. (Foreninger til forbedring af vandsektorens effektivitet og kvalitet og ophævelse af Vandsektorens Teknologiudviklingsfond)
HØRINGSUDGAVE
vandforsyningslovs § 52 a, stk. 1, kan der ved levering af vand fra en almen vandforsyning, under
overholdelse af det prisloft, som måtte være fastsat for vandselskabet i medfør af vandsektorlovens
§ 6, i prisen indregnes de i bestemmelsen anførte udgifter, jf. dog stk. 3 og 4. Disse udgifter
omfatter efter vandforsyningslovens § 52 a, stk. 1, nr. 14, bidrag til dækning af udgifter til opgaver,
der falder ind under VTU, som har til formål, at forbedre vandsektorens effektivitet og kvalitet, jf.
vandsektorlovens kapitel 7 og en fond efter fondsloven, der har til formål at vandteknologi
fremmes, udvikles og demonstreres. Den gældende vandforsyningslovs § 52 a, stk. 1, nr. 14, giver
således vandselskaberne mulighed for, inden for hvile i sig selv-princippet, at anvende takstmidler
til indbetaling til VTU, som har til formål, at forbedre vandsektorens effektivitet og kvalitet eller til
en fond efter fondsloven, som har til formål at fremme vandteknologi, herunder udvikling og
demonstration.
Det foreslås med nyaffattelsen af vandforsyningslovens
§ 52 a, nr. 14,
at bidrag til dækning af
udgifter til opgaver, der falder ind under en forening oprettet i medfør af vandsektorlovens § 20 a,
som har til formål at yde støtte til projekter, der kan forbedre vandsektorens effektivitet og kvalitet,
kan indregnes i vandtaksterne.
Den foreslåede ændring af vandforsyningslovens § 52 a, nr. 14, vil give vandforsyningsselskaberne
mulighed for at pulje og omfordele midler på tværs af vandselskaberne til projekter, der kan
forbedre vandsektorens effektivitet og kvalitet, gennem en forening. Det er en forudsætning for, at
der lovligt kan opkræves takstmidler til indbetaling til en sådan forening, at den opfylder de
betingelser, der er fastsat i bestemmelserne, og de regler, som ministeren udsteder om de nærmere
rammer for foreningerne. Den foreslåede ændring af vandforsyningslovens § 52 a, nr. 14,
indebærer, at vandselskaberne ikke længere kan indregne et bidrag til VTU, som har til formål, at
forbedre vandsektorens effektivitet og kvalitet eller til en fond efter fondsloven, der har til formål at
vandteknologi fremmes, udvikles og demonstreres i betalingen for levering af vand fra et
vandforsyningsselskab.
Formålet med lovændringen er at skabe hjemmel til, at vandselskaberne vil kunne pulje og
omfordele midler i en forening, uden at det er i konflikt med hvile i sig selv-princippet. Det vil ikke
være tilstrækkeligt at ophæve de eksisterende bestemmelser i vandforsyningslovens § 52 a, stk. 1,
nr. 14, hvis vandselskaberne fortsat skal kunne indbetale til en forening eller anden fælles enhed,
der omfordeler midler mellem selskaberne til projekter, der kan forbedre vandsektorens effektivitet
og kvalitet.
Lovforslaget ændrer ikke på, at vandselskaber som hidtil - også uden udtrykkelig lovhjemmel - vil
kunne indgå i konkrete samarbejdsprojekter med andre vandselskaber eller med private eller
offentlige parter i øvrigt, hvis et sådant samarbejdsprojekt vurderes at være den bedst egnede måde
at varetage det pågældende vandselskabs opgaver på og omkostningerne fordeles forholdsmæssigt
mellem parterne. F.eks. kan to vandselskaber eller et vandselskab og en privat virksomhed fortsat
indgå aftale om et fælles projekt til afprøvning af ny vandteknologi, uden at betingelserne i de
foreslåede bestemmelser er opfyldt, forudsat vandselskaberne vurderer, at samarbejdsprojektet er
22
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 400: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af vandsektorloven, lov om vandforsyning m.v. og lov om betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber m.v. (Foreninger til forbedring af vandsektorens effektivitet og kvalitet og ophævelse af Vandsektorens Teknologiudviklingsfond)
HØRINGSUDGAVE
den bedst egnede måde at varetage den pågældende vandselskabs opgave på, og at deres betaling er
afgrænset til en forholdsmæssig del af omkostningerne.
Det er frivilligt for det enkelte vandforsyningsselskab om, og i hvilket omfang,
vandforsyningsselskabet vil opkræve takstmidler til indbetaling til en sådan forening. Det er en
forudsætning for, at der lovligt kan opkræves takstmidler til indbetaling til sådanne foreninger, at de
opfylder de betingelser, der er fastsat i den foreslåede vandsektorlov § 20 a, og regler fastsat i
medfør heraf.
Til § 3
Til nr. 1
Den gældende spildevandsbetalingslovs § 1, stk. 4, opregner hvilke udgiftsarter, som
spildevandsforsyningsselskaberne kan indregne i deres takster. Efter den gældende
spildevandsbetalingslovs § 1, stk. 4, 3. pkt., kan der i betalingen for afledning af spildevand til et
spildevandsforsyningsselskab ske indregning af bidrag til VTU, som er oprettet efter den gældende
vandsektorlovs kapitel 7 og til en fond efter fondsloven, der har til formål at vandteknologi
fremmes, udvikles og demonstreres.
Det foreslås med nyaffattelsen af vandforsyningslovens
§ 1, stk. 4, pkt. 3,
at i bidraget efter 1. pkt.
kan herudover indregnes spildevandsforsyningsselskabets bidrag til dækning af udgifter til opgaver,
der falder ind under en forening oprettet i medfør af vandsektorlovens § 20 a, som kan yde støtte til
projekter, der har til formål at forbedre vandsektorens effektivitet og kvalitet.
Den foreslåede ændring af spildevandsbetalingslovens § 1, stk. 4, 3. pkt., vil give vandselskaberne
mulighed for at pulje og omfordele takstmidler på tværs af vandselskaberne til projekter, der kan
forbedre vandsektorens effektivitet og kvalitet, gennem en forening. Det er en forudsætning for, at
der lovligt kan opkræves takstmidler til indbetaling til en sådan forening, at den opfylder de
betingelser, der er fastsat i bestemmelserne, og de regler, som ministeren udsteder om de nærmere
rammer for foreningerne. Den foreslåede ændring af spildevandsbetalingslovens § 1, stk. 4, 3. pkt.,
indebærer, at vandselskaberne ikke længere kan indregne et bidrag til VTU, som har til formål, at
forbedre vandsektorens effektivitet og kvalitet eller til en fond efter fondsloven, der har til formål at
vandteknologi fremmes, udvikles og demonstreres, i betalingen for afledning af spildevand til et
spildevandforsyningsselskab.
Formålet med lovændringen er at skabe hjemmel til, at vandselskaberne vil kunne pulje og
omfordele midler til projekter, der kan forbedre vandsektorens effektivitet og kvalitet. Det vil ikke
være tilstrækkeligt at ophæve de eksisterende bestemmelser i spildevandsbetalingslovens § 1, stk. 4,
3. pkt., hvis vandselskaberne fortsat skal kunne indbetale til en forening eller anden fælles enhed,
der omfordeler midler mellem selskaberne til projekter, der kan forbedre vandsektorens effektivitet
og kvalitet.
Lovforslaget ændrer ikke på, at vandselskaber som hidtil - også uden udtrykkelig lovhjemmel - vil
kunne indgå i konkrete samarbejdsprojekter med andre vandselskaber eller med private eller
23
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 400: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af vandsektorloven, lov om vandforsyning m.v. og lov om betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber m.v. (Foreninger til forbedring af vandsektorens effektivitet og kvalitet og ophævelse af Vandsektorens Teknologiudviklingsfond)
HØRINGSUDGAVE
offentlige parter i øvrigt, hvis et sådant samarbejdsprojekt vurderes at være den bedst egnede måde
at varetage den pågældende vandselskabs opgaver på og omkostningerne fordeles forholdsmæssigt
mellem parterne. F.eks. kan to vandselskaber eller et vandselskab og en privat virksomhed fortsat
indgå aftale om et fælles projekt til afprøvning af ny vandteknologi, uden at betingelserne i de
foreslåede bestemmelser er opfyldt, forudsat vandselskaberne vurderer, at samarbejdsprojektet er
den bedst egnede måde at varetage den pågældende vandselskabs opgave på, og at deres betaling er
afgrænset til en forholdsmæssig del af omkostningerne.
Det er frivilligt for det enkelte spildevandsforsyningsselskab om, og i hvilket omfang,
spildevandsforsyningsselskabet vil opkræve takstmidler til indbetaling til sådanne foreninger. Det er
en forudsætning for, at der lovligt kan opkræves takstmidler til indbetaling til sådanne foreninger, at
de opfylder de betingelser, der er fastsat i den foreslåede § 20 a i vandsektorloven, og regler fastsat i
medfør heraf.
Til § 4
Det foreslås i lovforslagets
§ 4, stk. 1,
at loven træder i kraft den 1. januar 2021. Det indebærer, at
vandselskaberne fra 1. januar 2021 kan oprette en eller flere foreninger, som kan yde støtte til
projekter, der har til formål at forbedre vandsektorens effektivitet og kvalitet. Det indebærer
derudover, at vandselskaberne fra 1. januar 2021, under overholdelse af hvile i sig selv-princippet,
kan indbetale til sådanne foreninger.
Der foreslås i
stk. 2,
at de hidtil gældende regler om VTU i vandsektorlovens kapitel 7 finder
anvendelse indtil, at VTU’s
bestyrelse har truffet beslutning om og opløst VTU og indtil
overskydende midler er overført fra VTU.
VTU er under afvikling. Det forventes, at VTU’s
bestyrelse træffer beslutning om og opløser VTU, når de overskydende midler er overført fra VTU.
Reglerne om VTU i vandsektorlovens kapitel 7 bør derfor finde anvendelse indtil overskydende
midler i VTU er overført, og VTU er endelig opløst, med henblik på at sikre en forsvarlig
administration af VTU.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, idet vandsektorloven, vandforsyningsloven og
spildevandsbetalingsloven ikke gælder for Færøerne og Grønland, og ikke kan sættes i kraft for
Færøerne og Grønland.
24
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 400: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af vandsektorloven, lov om vandforsyning m.v. og lov om betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber m.v. (Foreninger til forbedring af vandsektorens effektivitet og kvalitet og ophævelse af Vandsektorens Teknologiudviklingsfond)
2232645_0025.png
HØRINGSUDGAVE
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I vandsektorloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 52 af 23.
januar 2020, som ændret ved § 1 i
lov nr. 132 af 16. februar 2016,
foretages følgende ændringer:
§ 2.
---
Stk. 1-4.
---
Stk. 5.
§ 2, stk. 6, § 3 a, stk. 2, § 4,
stk. 4, § 5, stk. 3, §§ 10, 12 a-12f
og kapitel 8 finder endvidere
anvendelse på andre
vandselskaber, der ikke er omfattet
af § 2, stk. 1.
1. »I
§ 2, stk. 5,
indsættes efter »§§
10, 12 a-12 f«: », kapitel 6 a«.
2.
Efter kapitel 6 indsættes
»Kapitel 6 a:
Foreninger til
forbedring af vandsektorens
effektivitet og kvalitet:
§ 20 a.
Vandselskaberne kan
oprette en eller flere foreninger,
som kan yde støtte til projekter,
der har til formål at forbedre
vandsektorens effektivitet og
kvalitet.
Stk. 2.
Foreningen skal være
organisatorisk uafhængig.
Stk. 3.
Foreningen skal optage alle
vandselskaber, der ønsker
medlemsskab.
Stk. 4.
Forsyningssekretariatet
fører tilsyn med, at foreninger,
25
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 400: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af vandsektorloven, lov om vandforsyning m.v. og lov om betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber m.v. (Foreninger til forbedring af vandsektorens effektivitet og kvalitet og ophævelse af Vandsektorens Teknologiudviklingsfond)
2232645_0026.png
HØRINGSUDGAVE
§ 21.
Klima-, energi- og
forsyningsministeren opretter
Vandsektorens
Teknologiudviklingsfond, som har
til formål at yde støtte til projekter,
der kan forbedre vandsektorens
effektivitet og kvalitet.
Stk. 2.
Fonden kan give tilsagn om
tilskud til projekter efter ansøgning
eller afholdelse af udbud.
Stk. 3.
Vandsektorens
Teknologiudviklingsfond er et
oprettet i medfør af stk. 1, ikke
udbetaler midler til projekter i strid
med formålet i stk. 1.
Stk. 5.
Forsyningssekretariatet kan
pålægge foreninger, oprettet i
medfør af stk. 1, at nedbringe
administrationsomkostningerne.
Stk. 6.
Klima-, energi- og
forsyningsministeren fastsætter
regler for foreninger, der oprettes
efter stk. 1, herunder om krav til,
at det skal fremgå af foreningens
vedtægter, at der alene kan ydes
støtte til projekter, der har til
formål at forbedre vandsektorens
effektivitet og kvalitet, at
foreningen skal udarbejde
uddelingsvilkår, fagligt
vurderingspanel, regnskab,
revision, tilbagebetaling af midler
og offentliggørelse af oversigt over
projekter og projektresultater.
Klima-, energi- og
forsyningsministeren kan fastsætte
nærmere regler om tilsyn med, at
foreninger, oprettet i medfør af stk.
1, ikke udbetaler midler til
projekter i strid med formålet i stk.
1.«
3.
Kapitel 7
ophæves.
26
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 400: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af vandsektorloven, lov om vandforsyning m.v. og lov om betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber m.v. (Foreninger til forbedring af vandsektorens effektivitet og kvalitet og ophævelse af Vandsektorens Teknologiudviklingsfond)
2232645_0027.png
HØRINGSUDGAVE
uafhængigt organ inden for den
statslige forvaltning.
Stk. 4.
Fondens midler udgøres af
indbetalinger fra vandselskaberne.
I perioden 2011-13 indbetaler
miljøministeren et beløb svarende
til de indbetalinger, der er
modtaget fra selskaberne.
Miljøministerens indbetaling kan
ikke overstige 10 mio. kr. årligt.
Stk. 5.
Fonden kan modtage arv,
gaver m.v. og tilskud.
Stk. 6.
Fonden aflægger regnskab
og revideres efter de for staten
gældende regler.
Stk. 7.
Klima-, energi og
forsyningsministeren kan fastsætte
nærmere regler om tildeling af
tilskud, herunder om de formål,
som fonden kan støtte.
Stk. 8.
Vandsektorens
Teknologiudviklingsfonds udbud
af projekter efter stk. 2 skal ske
efter gældende regler for udbud af
offentlige kontrakter. Ministeren
kan fastsætte nærmere regler om
betingelser for udbud.
§ 22.
Fonden ledes af en
bestyrelse, der udpeges af klima-,
energi og forsyningsministeren.
Stk. 2.
Bestyrelsen skal bestå af 3
medlemmer, som udpeges efter
indstilling fra henholdsvis Dansk
Vand- og Spildevandsforening,
Foreningen af Vandværker i
Danmark og Dansk
Miljøteknologi. Bestyrelsen vælger
blandt sine medlemmer en
formand.
Stk. 3.
Bestyrelsen udpeges for 4 år
ad gangen. Genudpegning kan ske.
27
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 400: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af vandsektorloven, lov om vandforsyning m.v. og lov om betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber m.v. (Foreninger til forbedring af vandsektorens effektivitet og kvalitet og ophævelse af Vandsektorens Teknologiudviklingsfond)
2232645_0028.png
HØRINGSUDGAVE
Hvis formanden eller et medlem
forlader bestyrelsen inden udløbet
af perioden, udpeges afløseren for
resten af perioden.
Stk. 4.
Klima-, energi- og
forsyningsministeren fastsætter en
vedtægt for fonden. Vedtægten kan
indeholde bestemmelser om
nedsættelse af et fondsudvalg og et
rådgivende panel. Bestyrelsen
fastsætter en forretningsorden for
fonden.
Stk. 5.
Ved en eventuel opløsning
af Vandsektorens
Teknologiudviklingsfond træffer
fondens bestyrelse efter
godkendelse af klima-, energi og
forsyningsministeren beslutning
om anvendelse af en eventuel
overskydende formue til formål
som nævnt i § 21, stk. 1.
Stk. 6.
Bestyrelsen etablerer et
selvstændigt sekretariat. Fonden
afholder udgifterne til sekretariat,
til eventuel honorering af
medlemmer af bestyrelsen, der
skal have vederlag, til udgifter til
rejser og ophold og den øvrige
administration.
Stk. 7.
Bestyrelsen kan bemyndige
formanden og sekretariatet eller et
af bestyrelsen nedsat udvalg til at
træffe beslutninger på bestyrelsens
vegne i et nærmere bestemt
omfang.
§ 30.
Medmindre højere straf er
4.
I § 30, stk. 1, nr. 9, udgår
forskyldt efter anden lovgivning,
»eller«.
straffes med bøde den, der
Stk. 1, nr. 1-8. ---
28
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 400: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af vandsektorloven, lov om vandforsyning m.v. og lov om betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber m.v. (Foreninger til forbedring af vandsektorens effektivitet og kvalitet og ophævelse af Vandsektorens Teknologiudviklingsfond)
2232645_0029.png
HØRINGSUDGAVE
9)
indgår aftaler i strid med § 19,
stk. 4, eller stk. 1, 1. pkt., eller«.
§ 30.
---
Stk. 1, nr. 1-9. ---
10) »undlader
at forelægge
tilstrækkelig dokumentation efter §
19, stk. 5, 2. pkt.
5.
I § 30, stk. 1, nr. 10, ændres »§
19, stk. 6, 2. pkt.« til: »§ 19, stk. 6,
2. pkt.,«.
6.
I § 30, stk. 1, indsættes som nr.
11 og 12:
»11) yder støtte til projekter i strid
med formålet i § 20 a, stk. 1, eller
12) undlader at efterkomme
Forsyningssekretariatets påbud, jf.
§ 20 a, stk. 5.«
§2
I lov om vandforsyning m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 118 af 22.
februar 2018, som senest ændret
ved lov nr. 1419 af 17. december
2019, foretages følgende
ændringer:
§ 52 a.
---
Stk. 1.
---
nr. 1-13. ---
14)
bidrag til dækning af udgifter
til opgaver, der falder ind under
Vandsektorens
Teknologiudviklingsfond, jf.
kapitel 7 i lov om vandsektorens
organisering og økonomiske
1.
§ 52 a, stk. 1, nr. 14, affattes
således:
»bidrag til dækning af udgifter til
opgaver, der falder ind under en
forening oprettet i medfør af
vandsektorlovens § 20 a, som kan
yde støtte til projekter, der har til
formål at forbedre vandsektorens
effektivitet og kvalitet, og«.
29
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 400: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af vandsektorloven, lov om vandforsyning m.v. og lov om betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber m.v. (Foreninger til forbedring af vandsektorens effektivitet og kvalitet og ophævelse af Vandsektorens Teknologiudviklingsfond)
2232645_0030.png
HØRINGSUDGAVE
forhold og udgifter til opgaver, der
falder ind under en fond omfattet
af lov om fonde og visse
foreninger samt regler udstedt i
medfør heraf, som har til formål, at
vandteknologi fremmes, udvikles
og demonstreres, og«.
15)
---
Stk. 2-4.
---
§3
I lov om betalingsreglerne for
spildevandsforsyningsselskaberne
m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 553
af 24. april 2020, foretages
følgende ændringer:
§ 1.
---
Stk. 1-3.
---
Stk. 4, 3. pkt. »Herudover
kan i
bidraget efter 1. pkt. indregnes
udgifter til opgaver, der falder ind
under Vandsektorens
Teknologiudviklingsfond, jf.
kapitel 7 i lov om vandsektorens
organisering og økonomiske
forhold, og udgifter til opgaver,
der falder ind under en fond
omfattet af lov om fonde og visse
foreninger samt regler udstedt i
medfør heraf, som har til formål, at
vandteknologi fremmes, udvikles
og demonstreres.«
1.
§ 1, stk. 4, 3. pkt., affattes
således:
» I bidraget efter 1. pkt. kan
herudover indregnes
spildevandsforsyningsselskabets
bidrag til dækning af udgifter til
opgaver, der falder ind under en
forening oprettet i medfør af
vandsektorlovens § 20 a, som kan
yde støtte til projekter, der har til
formål at forbedre vandsektorens
effektivitet og kvalitet.«
30