Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del Bilag 400
Offentligt
2232644_0001.png
Til høringsparterne
Center i departementet
Center for Grøn Omstilling
Team
Vand, spildevand og gas
Center i Energistyrelsen
Center for forsyning
/vandenheden
Høring over forslag til lov om ændring af vandsektorloven, lov om
vandforsyning m.v. og lov om betalingsregler for
spildevandsforsyningsselskaber m.v. ([Vandsektorens foreninger til
forbedring af vandsektorens effektivitet og kvalitet] og ophævelse af
Vandsektorens Teknologiudviklingsfond)
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet sender hermed vedlagte lovforslag om
ændring af vandsektorloven, lov om vandforsyning m.v. og lov om betalingsregler
for spildevandsforsyningsselskaber m.v. (Vandsektorens foreninger til forbedring af
vandsektorens effektivitet og kvalitet og ophævelse af Vandsektorens
Teknologiudviklingsfond)
Baggrund og indhold
I 2011 blev Vandteknologisk Udviklingsfond (VTU) oprettet i henhold til
vandsektorloven med formålet at forbedre vandsektorens effektivitet og kvalitet.
Midlerne i VTU kom dels fra staten og dels fra vandsektoren selv. Med
vandsektorforliget i 2015 blev det besluttet, at VTU ikke skulle videreføres, fordi
branchen, efter endt indbetaling fra statens side, besluttede, at de ikke ønskede at
indbetale midler til VTU. VTU er under afvikling.
Vandselskaberne fik i 2015 mulighed for at indbetale takstmidler til en fond med
samme formål som VTU. Fonden skulle finansieres af bidrag fra vandselskaberne,
og dermed i sidste ende af vandforbrugerne. Formålet med fondskonstruktionen
var bl.a. at sikre kontrol med, at midlerne blev anvendt efter formålet, idet der er
tale om brug af takstmidler, som de enkelte selskabers forbrugere ikke
nødvendigvis direkte får nytte af. Det har i den forbindelse vist sig, at der er flere
uhensigtsmæssigheder ved fondskonstruktionen, bl.a. at væsentlige bidragsydere
ikke kan søge midler, og at en fond skal være åben for alle, også aktører uden for
sektoren og aktører, der ikke har indbetalt til ordningen. Vandselskaberne har ikke
benyttet sig af muligheden for at indbetale takstmidler til en fond med samme
formål som VTU.
Formålet med lovændringen er, at vandselskaberne frem for at kunne indbetale
takstmidler til en fond, i stedet for skal havde mulighed for at indbetale takstmidler
til en forening, som kan yde støtte til projekter, der har til formål at forbedre
Dato
18. august 2020
J nr.
2019-300
/ CAP /NAALB
Side 1/3
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 400: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af vandsektorloven, lov om vandforsyning m.v. og lov om betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber m.v. (Foreninger til forbedring af vandsektorens effektivitet og kvalitet og ophævelse af Vandsektorens Teknologiudviklingsfond)
2232644_0002.png
vandsektorens effektivitet og kvalitet, uden at det er i konflikt med hvile i sig selv-
princippet i vandforsyningsloven og spildevandsbetalingsloven.
Lovforslaget ændrer ikke på, at vandselskaber som hidtil – også uden udtrykkelig
lovhjemmel – vil kunne indgå i konkrete samarbejdsprojekter med andre
vandselskaber eller med private eller offentlige parter i øvrigt, hvis et sådant
samarbejdsprojekt vurderes at være den bedst egnede måde at varetage det
pågældende vandselskabs opgaver på og omkostningerne fordeles
forholdsmæssigt mellem parterne.
Med lovforslaget indsættes der en adgang i vandsektorloven, for klima-, energi- og
forsyningsministeren til at fastsætte regler for foreninger, der oprettes efter stk. 1,
herunder om krav til, at det skal fremgå af foreningens vedtægter, at der alene kan
ydes støtte til projekter, der har til formål at forbedre vandsektorens effektivitet og
kvalitet, at foreningen skal udarbejde uddelingsvilkår, fagligt vurderingspanel,
regnskab, revision, tilbagebetaling af midler og offentliggørelse af oversigt over
projekter og projektresultater. Med lovforslaget foreslås endvidere indsat en
adgang i vandsektorloven, for klima-, energi- og forsyningsministeren til at kunne
fastsætte nærmere regler om tilsyn med at foreninger oprettet i medfør af stk. 1,
ikke udbetaler midler til projekter i strid med formålet i stk. 1.
Det er Klima-, Energi og Forsyningsministeriets vurdering, at lovforslaget løser de
udfordringer, der ovenfor er nævnt ved en fondskonstruktion, og samtidig giver
uafhængighed og kontrol med midlerne.
Der vil uafhængigt af dette lovforslag være et løbende arbejde med at sikre de rette
rammer for innovation i vandsektoren.
Loven træder i kraft den 1. januar 2021.
Høringsfrist
Høringsvar vedrørende lovforslaget kan fremsendes pr. e-mail til
[email protected]
med
kopi til Sophie-Louise Lefevre Rasmussen på e-mail
[email protected].
Senest mandag d. 14. september 2020
Spørgsmål kan rettes til Celia Ardal, tlf.: +45 33 92 78 25
Det bemærkes, at eventuelle høringssvar vil blive oversendt til Folketingets Klima-,
Energi- og Forsyningsudvalg.
Med venlig hilsen
Side 2/3
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 400: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af vandsektorloven, lov om vandforsyning m.v. og lov om betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber m.v. (Foreninger til forbedring af vandsektorens effektivitet og kvalitet og ophævelse af Vandsektorens Teknologiudviklingsfond)
2232644_0003.png
Celia Ardal
Side 3/3