Klima-, energi og forsyningsminister
Dan Jørgensen
Klima-, Energi-, og Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Den 2. oktober 2019
Iblanding af biobrændstoffer
Drivkraft Danmark arbejder meget aktivt for at gøre transporten grønnere. Der-
for ønsker vi, at der stilles ambitiøse krav til markedet, så vores medlemmer kan
konkurrere om at levere CO2-reduktioner bedst, billigst og smartest. Det kræver
gennemsigtige og langsigtede mål. Den foreslåede implementering af VE-direkti-
vets 10 %-krav går desværre i den modsatte retning. Alene det, at vores medlem-
mer tre måneder før årsskiftet endnu ikke kender rammebetingelserne for deres
virksomheder, er naturligvis stærkt problematisk og gavner ikke omstillingen af
transporten.
Regeringens lovprogram for folketingsåret 2019/2020 lægger op til en ændring
af iblandingsprocenten af biobrændstoffer fra 5,75 % til 7,6 % som et led i opfyl-
delsen af VE-direktivets krav om 10 % VE i transporten. I den forbindelse er
Drivkraft Danmark blevet bekendt med, at kravet kun vil gælde i 2020, hvorefter
iblandingskravet igen vil blive sænket til 5,75 %. Samtidig forstår vi, at det er for-
ventningen, at det øgede iblandingskrav vil blive opfyldt med bioethanol frem for
biodiesel.
Det er ikke en forventning, som vi deler. Øget iblanding af bioethanol vil kræve
introduktion af E10 med 10 % bioethanol som erstatning for E5, der er standar-
den i dag. Vi vurderer, at der er omkring 100.000 af benzinbilerne i den danske
bilpark, der ikke kan køre på E10. Af hensyn til disse bilister vil E5 fortsat skulle
være tilgængelig på stationerne, hvis benzinselskaberne introducerer E10 som
led i målopfyldelsen, indtil disse biler er udskiftet.
Introduktion af E10 kræver tilpasninger i distributionssystemer og på tankstatio-
nerne for at gøre plads til både E5 og E10. Dertil kommer, at introduktion af E10
kræver omstilling af produktion, oplysning til kunderne om hvilke biler, der kan
køre på E10 mv. Disse kortsigtede udfordringer opvejes af de langsigtede fordele
ved introduktionen af E10 i forhold til et iblandingskrav, der også gælder efter
2020. Men når iblandingskravet kun gælder i et enkelt år, har vi meget svært ved
at forestille os, at selskaberne vil introducere E10 i 2020.
Jacob Stahl Otte
Direktør
M
+45 3138 2858
E
Esplanaden 34A, 1. sal th.
DK-1263 Copenhagen K
T
+45 3345 6510
E
W
drivkraftdanmark.dk
1/2