Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del Bilag 4
Offentligt
2084130_0001.png
Klima-, energi og forsyningsminister
Dan Jørgensen
Klima-, Energi-, og Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
Sendt til: [email protected]
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Den 2. oktober 2019
Iblanding af biobrændstoffer
Drivkraft Danmark arbejder meget aktivt for at gøre transporten grønnere. Der-
for ønsker vi, at der stilles ambitiøse krav til markedet, så vores medlemmer kan
konkurrere om at levere CO2-reduktioner bedst, billigst og smartest. Det kræver
gennemsigtige og langsigtede mål. Den foreslåede implementering af VE-direkti-
vets 10 %-krav går desværre i den modsatte retning. Alene det, at vores medlem-
mer tre måneder før årsskiftet endnu ikke kender rammebetingelserne for deres
virksomheder, er naturligvis stærkt problematisk og gavner ikke omstillingen af
transporten.
Regeringens lovprogram for folketingsåret 2019/2020 lægger op til en ændring
af iblandingsprocenten af biobrændstoffer fra 5,75 % til 7,6 % som et led i opfyl-
delsen af VE-direktivets krav om 10 % VE i transporten. I den forbindelse er
Drivkraft Danmark blevet bekendt med, at kravet kun vil gælde i 2020, hvorefter
iblandingskravet igen vil blive sænket til 5,75 %. Samtidig forstår vi, at det er for-
ventningen, at det øgede iblandingskrav vil blive opfyldt med bioethanol frem for
biodiesel.
Det er ikke en forventning, som vi deler. Øget iblanding af bioethanol vil kræve
introduktion af E10 med 10 % bioethanol som erstatning for E5, der er standar-
den i dag. Vi vurderer, at der er omkring 100.000 af benzinbilerne i den danske
bilpark, der ikke kan køre på E10. Af hensyn til disse bilister vil E5 fortsat skulle
være tilgængelig på stationerne, hvis benzinselskaberne introducerer E10 som
led i målopfyldelsen, indtil disse biler er udskiftet.
Introduktion af E10 kræver tilpasninger i distributionssystemer og på tankstatio-
nerne for at gøre plads til både E5 og E10. Dertil kommer, at introduktion af E10
kræver omstilling af produktion, oplysning til kunderne om hvilke biler, der kan
køre på E10 mv. Disse kortsigtede udfordringer opvejes af de langsigtede fordele
ved introduktionen af E10 i forhold til et iblandingskrav, der også gælder efter
2020. Men når iblandingskravet kun gælder i et enkelt år, har vi meget svært ved
at forestille os, at selskaberne vil introducere E10 i 2020.
Jacob Stahl Otte
Direktør
M
+45 3138 2858
E
[email protected]
Esplanaden 34A, 1. sal th.
DK-1263 Copenhagen K
T
+45 3345 6510
E
[email protected]
W
drivkraftdanmark.dk
1/2
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 4: Henvendelse af 2/10-19 fra Drivkraft Danmark om iblanding af biobrændstoffer
2084130_0002.png
Konsekvensen af et etårigt krav vil derfor blive, at iblandingskravet opfyldes med
HVO-biodiesel, som i modsætning til bioethanol uden tilpasninger af distribu-
tion, produktion med mere kan blandes i almindelige diesel. Iblanding af så store
mængder HVO i et enkelt år giver stor risiko for, at palmeolie genintroduceres på
det danske marked.
Klimarådet har tidligere konkluderet, at E10 har en betydelig klimagevinst og
derfor kan bidrage til Danmarks klimamål på den korte bane. Drivkraft Danmark
estimerer, at den årlige CO2-reduktion med E10 vil være 200.000 tons CO2.
Øget anvendelse af 1G HVO baseret på palmeolie vil derimod have tvivlsom kli-
maeffekt, da produktionen af palmeolie har en del negative afledte effekter, her-
under Indirect Land Use Change (ILUC).
De her rejste problemstillinger omkring udfordringerne ved et iblandingskrav,
der alene gælder i et enkelt år, ligger i umiddelbar forlængelse af de problemstil-
linger Drivkraft Danmark sammen med Det Økologiske Råd rejste omkring
Brændstofkvalitetsdirektivet på foretrædet for Klima-, energi- og forsyningsud-
valget torsdag 26. september.
Venlig hilsen
Jacob Stahl Otte
Direktør
2/2