Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del Bilag 397
Offentligt
2231735_0001.png
NOTAT
DATO:
13. august 2020
PROJEKTNR.:
4015
jj/kbj/JJ/BI/KBJ
Vedr.: Vurdering af Forsyningssekretariatets
effektiviseringsanalyse
DANVA finder ikke, at Forsyningssekretariats vurdering af vandsektorens effektiviserings-
potentiale 2020-2030 er retvisende. Vandselskaberne skal være effektive, det arbejder de
hårdt for af egen drift, og har siden 2011 fået reduceret indtægtsrammerne med 2,7 mia.
kr. Også af den grund er det vigtigt, at de effektiviseringskrav, der stilles af myndighe-
derne, er baseret på et korrekt grundlag.
Urealistisk og fejlbehæftet beregning af effektiviseringspotentialet
Forsyningssekretariatet (FS) har udarbejdet en analyse, som har afdækket et historisk højt
effektiviseringspotentiale i vandsektoren. I analysen konkluderes det, at der frem mod
2030 kan høstes besparelser på yderligere 3,85 mia. kr. hos vandselskaberne. FS vurderer
samlet set, at effektiviseringspotentialet på trods af det store beløb er ”et konservativt
men usikkert skøn”.
Analysens indhold bygger imidlertid på urealistiske forudsætninger, og man får flere steder
regnet det samme effektiviseringspotentiale med to gange. Det betyder, at FS kommer
frem til, at der kan effektiviseres over 1/3 af de årlige omkostninger, svarende til 3,85 mia.
kr. på ti år ud af et samlet beløb på 11,5 mia. kr. Dette, mener DANVA, er en markant
overvurdering af effektiviseringspotentialet.
Ikke egnet som politisk beslutningsgrundlag
Det undrer DANVA, at analysen har så mange fejl, mangler og urealistiske antagelser, og
at den ovenikøbet udgiver sig for at være en konservativ analyse. DANVA mener ganske
enkelt ikke, at analysen er egnet til at være basis for politiske beslutninger og opfordrer
derfor forligskredsen til at få en uvildig instans til at kvalitetssikre Forsyningssekretariatets
analyse.
I følgende afsnit er der en kort oplistning af de overordnede problemer.
Benchmarking
Forsyningssekretariatet regner med, at vandsektoren kan hente 1,15 mia. kr. ud af et
samlet benchmarking-effektiviseringspotentiale på 847 mio. kr. Når Forsyningssekretaria-
tet mener, at der kan hentes større effektiviseringspotentiale, end der er i vandsektoren i
dag, så skyldes, det at de medregner effektiviseringsmuligheder, sekretariatet forventer,
der opstår i fremtiden. Problemet med dette er, at de allerede har indregnet de fremadret-
tede forbedringer i den delanalyse, der hedder ”Produktivitetsudvikling”.
Da langt hovedparten af vandselskabernes anlæg holder i 50-75 år, kan man de næste 10
år ikke indhente hele effektiviseringspotentialet på investeringer. Man kan jo ikke sænke
indkøbsprisen på et anlæg, før det igen udskiftes. Det tager Forsyningstilsynet, der regule-
rer el, varme og gas, hensyn til i dets tilsvarende analyse. Bruger man tilsynets metode på
vandsektoren, får man, at vandselskaberne i benchmarkinganalysen kan indhente ca. 350
mio. kr., hvilket er ca. 800 mio. kr. mindre, end Forsyningssekretariatet regner sig frem til.
VANDHUSET
|
Godthåbsvej 83, 8660 Skanderborg
|
KØBENHAVN
| Vester Farimagsgade 1, 5.
sal., 1606 København V | Tlf. 7021 0055
|
[email protected]
|
www.danva.dk
Side 1 af 3
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 397: Henvendelse af 13/8-20 fra DANVA om vandsektorens effektiviseringspotentiale
2231735_0002.png
Produktivitetsudvikling
Forsyningssekretariatet mener, at vandsektoren kan følge produktivitetsudviklingen i indu-
strien, aktuelt svarende til en årlig effektivisering på 1,4 %. Industrien er en højdespringer
inden for produktivitetsudvikling. Den private sektor har i samme periode til sammenlig-
ning haft en udvikling på 0,1%. DANVA mener sammenligning med industrien er ureali-
stisk. Industrien har blandt andet haft betydelige fremgang ved at udflage produktion til
andre lande, hvorimod vandsektoren har en produktion, der er stedbunden til at skulle fo-
regå i Danmark. Desuden har vandselskaberne ikke mulighed for at øge salget og skabe
vækst på den måde, som f.eks. Novo Nordisk og LEGO, de bliver sammenlignet med, har.
Forsyningstilsynet vurderer på el og varme, at en produktivitetsudvikling på 0,5-1% er re-
alistisk – altså godt det halve af Forsyningssekretariatets estimat, der beskrives som kon-
servativt.
Konsolideringspotentiale
En væsentlig fejl er også, at vandselskaber, der allerede er fusioneret ind i koncerner med
datterselskaber i flere kommuner, indgår med deres datterselskaber og ikke aggregeret
som koncern i FS’s analyser. Dermed ser disse selskaber ud til at være små, mens de
ifølge FS’s øvrige beskrivelser, fx i figur 2.4, bør betragtes som fusionerede selskaber, der
allerede har høstet konsolideringsgevinster. Denne fejl påvirker regressionerne, men også
den aktuelle størrelse på selskaberne og dermed mulighederne for fremtidige fusioner, som
overvurderes, fordi mange selskaber allerede er fusioneret.
FS har desuden fortsat ikke afrapporteret, om sekretariatet finder et konsolideringspotenti-
ale på totalomkostningerne for drikkevandsselskaber, der fremadrettet er omfattet regule-
ringen (andel over 800.000 m
3
). DANVA beregninger indikerer, at det ikke er tilfældet.
Potentiale ved eksisterende teknologiudvikling
Effektiviseringspotentialet på 300 mio. kr. bør udgå, da Forsyningssekretariatet antager, at
vandselskaberne har højere omkostninger i indtægtsrammen, end det er tilfældet. Korrige-
rer man for dette, finder man, at der ikke er et effektiviseringspotentiale fra denne ana-
lyse.
Vurdering af potentiale
Beregner man effektiviseringspotentialet i vandsektoren med den metode, Forsyningstilsy-
net benytter, finder man et potentiale på 0,95-1,5 mia. kr. Altså cirka en tredjedel af det
potentiale, Forsyningssekretariatet finder:
Forsynings-
sekretariatet
(FS)
1.150
750
50
300
1.600
3.850
FS
Regulatorisk overskud i 2018
1.300
Forsynings-
tilsynets
metode
350
Ikke med
Ikke med
Ikke med
600-1.150
950-1.500
DANVA:
-800
Område (tal i mio. kr.)
Bagudskuende potentiale - efterslæb
Benchmarking – efterslæb
Konsolidering
Løn ned til konkurrenceudsat niveau
Fremadskuende potentiale
Potentiale ved eksisterende teknologiudvikling
Produktivitetsudvikling frem til 2030
I alt
Side 2 af 3
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 397: Henvendelse af 13/8-20 fra DANVA om vandsektorens effektiviseringspotentiale
2231735_0003.png
Regulatorisk overskud
Forsyningssekretariatet finder herudover et regulatorisk overskud i 2018 i spildevandsekto-
ren på 1,3 mia. kr. Benytter man Forsyningssekretariatet egen udviklede POLKA-metode,
der blev stadfæstet af Højesteret som korrekt i forbindelse med vandsektorens skattesag,
får man ved brug af sekretariatets egne omkostningsopgørelser fra benchmarkingen i ste-
det et underskud på 800 mio. kr.
Det af Forsyningssekretariatet beregnede overskud opstår alene, fordi FS ikke benytter
dets egen hidtidige metode for opgørelse af afskrivninger. I stedet benytter Forsyningsse-
kretariatet tal fra selskabernes årsregnskaber, der kun i varierende grad er opdateret til at
bruge den standardiserede POLKA-metode.
Side 3 af 3