Til Erhvervsminister Simon Kollerup
Den 10. juli 2020
Vedrørende: Danmarks Grønne Fremtidsfond og dansk indsats for fossilfri eksportkredit
Kære Simon Kollerup
Vi er en række miljø- og udviklingsorganisationer, der interesseret følger udformningen af Danmarks
Grønne Fremtidsfond (DGF). Som del af 92-gruppen har vi tidligere sendt kommentarer til ministeren for at
idrage til udfor i ge af DGF’s grø e kriterier. Dog afslog i istere at ødes pga. tidspres og
henviste os til at give input til embedsfolk i Erhvervsministeriet. På den baggrund har vi leveret input til
Erhvervsministeriet samt afholdt et møde med embedsværket, men vi savner stadig en klar proces for
udformningen af fondens grønne kriterier; herunder hvornår og hvordan vi kan levere konstruktive input til
at sikre DGF’s reelle idrag til de grø e o stilli g.
Med dette brev sender vi en række klimamæssige anbefalinger til udformning af DGF med ønsket om at
styrke dialogen herom. Konkret vedrører anbefalingerne i) udformningen af de grønne kriterier for DGF og
ii) regeringens indsats i OECD-forhandlingerne om fossilfri eksportkredit.
Vores anbefalinger skal ses i lyset af, at vi generelt har en positiv forventning til, at DGF kan levere innovativ
og additionel finansiering af Danmarks klimahandling. Her ser vi fortsat positivt på DGF som en mulig
innovativ løsning på at øge finansiering af klimatiltag, eftersom de DKK 25 mia. primært kan anskues som
gratis pe ge , da offe tlige pe ge afdækker risikoe
hvorved afkastkravet kan holdes lavt, hvilket sikrer
additionalitet.
Hvis DGF skal levere på den politiske vilje bag aftalen om fonden - nemlig at muliggøre realisering af flere
grønne projekter, der er rentable, men som ikke ville kunne realiseres kun på markedsvilkår - så er det
centralt, at fonden entydigt fokuseres på grønne investeringer, stiller lave krav til afkast og generelt baseres
på et princip om additionalitet. Kun sådan retfærdiggøres den i aftalen skitserede statsgaranti og årlige
statsstøtte, og i
det hele taget fo de s eksiste s erettigelse so grø og i ovativ fo d. Sa tidig ør
der tages højde for de fire modtagerfondes forskellige formål og opgaver, hvilket bør afspejles i
fondsspecifikke grønne kriterier.
Desuden skal det understreges, at der er behov for en grundlæggende grøn og bæredygtig omstilling af de
fire udmøntende fonde, så det sikres, at fondene generelt (og ikke kun i regi af DGF) opererer i
overensstemmelse med Regeringens og Folketingets prioritering af hensyn til miljø og klima
sa t FN’s
Verdensmål. I den sammenhæng kommer dette brev ligeledes med anbefalinger til udformningen af de
grønne kriterier for DGF samt til at fremme fossilfri eksportkreditter.
1) One-size-fits-all grønne kriterier passer næppe de fire vidt forskellige modtagerfonde
DGFs DKK 25 mia. fordeles til fire fonde, som er vidt forskellige. F.eks. er IFU og Vækstfonden typisk
investorer, mens EKF er långiver. IFU har et udviklingsmandat (desværre med et meget højt afkastkrav),
mens Vækstfonden måler sin succes på, om de støttede virksomheder oplever vækst. I den forbindelse er vi
bekymrede for, at et sæt fælles grønne kriterier gældende for alle modtagerfonde vil blive for generelt og
uspecifikt. I stedet anbefaler vi, at der udarbejdes fondsspecifikke grønne kriterier tilpasset de enkelte
modtagerfondes formål og opgaver.
2) EU’s
taksonomi for bæredygtig finansiering som ramme for fondsspecifikke grønne kriterier
EU’s
taksonomi for bæredygtig finansiering, som EU er i færd med at udarbejde, er en oplagt ramme for
udvikling af modtagerfondenes grønne kriterier. Taksonomien er en del af EU's
’sustainable
finance’ pakke,
der bl.a. skal bidrage til at gennemføre Parisaftalens artikel 2,1c om at bringe alle investeringer på linje med
Parisaftalens mål. Det er derfor kriterier som samtlige fire statslige modtagerfonde alligevel skal forholde