Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del Bilag 380
Offentligt
2221783_0001.png
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 380: Årsrapporter for 2019 for Nordsøfonden og Nordsøenheden
2221783_0002.png
INDHOLD
NORDSØENHEDEN
Oplysninger om Nordsøenheden
2
3
4
6
11
12
Ledelsesberetning
Regnskabspraksis
Regnskab
Ledelsespåtegning
Revisionspåtegninger
1
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 380: Årsrapporter for 2019 for Nordsøfonden og Nordsøenheden
2221783_0003.png
Oplysninger om
Nordsøenheden
Nordsøenheden (selvstændig offentlig virksomhed)
Rentemestervej 8
2400 København NV
Telefon: 72 26 57 50
Hjemmeside: www.nordsoeenheden.dk
CVR-nr: 31 41 22 42
Hjemstedskommune: København
Regnskabsperiode: 1. januar 2019 - 31. december 2019, 6. regnskabsår
Direktion:
Bestyrelse:
Anna Birgitta B. Jacobsen
Henrik Michael Normann (formand)
Karsten Sivebæk Knudsen (næstformand)
Birgitte Brinch Madsen
Christian Herskind Jørgensen
Mads Bo Keis Andersen
Sanne Weidner
Søren Houman
Rigsrevisionen (ekstern revisor) og PricewaterhouseCoopers,
Statsautoriseret Revisionspartnerselskab (intern revisor)
Revision:
Bestyrelsen har i 2019 afholdt fire ordinære bestyrelsesmøder og to
ekstraordinære bestyrelsesmøder.
2
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 380: Årsrapporter for 2019 for Nordsøfonden og Nordsøenheden
2221783_0004.png
NORDSØENHEDEN 2019
Ledelsesberetning
Hovedaktivitet
Nordsøenheden er en selvstændig offentlig
virksomhed, der har til opgave at administrere
Nordsøfonden.
Nordsøenhedens indtægter består af et admini-
strationsvederlag fra Nordsøfonden, der fastlæg-
ges i den årlige finanslov.
Nordsøenhedens opgave er at skabe værdi ved at
bidrage til at udnytte ressourcerne bedst muligt.
Opgaven løses ved at drive en rentabel forretning
og fremme en langsigtet indvinding af olie og gas
fra den danske del af Nordsøen. Dette er med til
at sikre et godt udbytte af Nordsøfondens licen-
ser.
Staten ejer Nordsøenheden, og ejerskabsud-
øvelsen varetages af erhvervsministeren.
Forventninger til 2020
I 2020 skal Nordsøenheden fortsat gennem
produktion af olie og gas være med til at sikre
forsyningen af energi og råstoffer samt skaffe
indtægter til statskassen.
En væsentlig del af Nordsøenhedens ressourcer
vil fortsat blive anvendt til arbejdet med at sikre
en fremdrift i genopbygning af Tyra feltet. Der-
udover vil der skulle arbejdes med modning af
andre projekter i DUC. Der vil samtidig blive pri-
oriteret ressourcer til at sikre fremdriften i arbej-
det i Nordsøfondens andre licenser, herunder at
nyttiggøre Nordsøfondens erfaringer, tværgående
viden samt egne geologiske og geofysiske vurde-
ringer.
Udbredelsen af Covid-19 i begyndelsen af 2020
forventes ikke at påvirke Nordsøenhedens drift og
resultat væsentligt.
Udvikling i året
I 2019 har Nordsøenheden ud over de løbende
opgaver i relation til Nordsøfonden især lagt en
stor indsats i arbejdet vedrørende genopbyg-
ningen af Tyra feltets anlæg.
Nordsøenhedens resultat for 2019 blev et over-
skud på 4.053 tkr. mod et overskud på 2.941 tkr.
i 2018.
Efterfølgende begivenheder
Der er ikke konstateret efterfølgende begiven-
heder, som påvirker årsrapporten for 2019.
LEDELSESBERETNING
3
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 380: Årsrapporter for 2019 for Nordsøfonden og Nordsøenheden
2221783_0005.png
NORDSØENHEDEN 2019
Regnskabspraksis
Regnskabsgrundlag
Årsrapporten for Nordsøenheden for 2019 er
udarbejdet i overensstemmelse med årsregn-
skabslovens bestemmelser for virksomheder i
regnskabsklasse B.
Opstillingsform, klassifikation og benævnel-
ser i resultatopgørelse og balance er tilpasset
virksomhedens særlige karakter.
dagens kurs og kursen på betalingsdagen, indreg-
nes i resultatopgørelsen som en finansiel post.
Tilgodehavender, gæld og andre monetære poster
i fremmed valuta, som ikke er afregnet på ba-
lancedagen, omregnes til balancedagens kurs.
Forskelle mellem balancedagens kurs og trans-
aktionsdagens kurs indregnes i resultatopgørel-
sen som en finansiel post.
Nordsøenheden er ikke skattepligtig af sin
aktivitet, hvorfor der ikke indgår skatter i regn-
skabet.
Generelt om indregning og måling
Regnskabet er udarbejdet med udgangspunkt i
det historiske kostprisprincip.
Indtægter indregnes i resultatopgørelsen i takt
med, at de indtjenes. Endvidere indregnes i resul-
tatopgørelsen alle omkostninger, der er afholdt
for at opnå årets indtjening, herunder afskriv-
ninger, nedskrivninger og hensatte forpligtelser
samt tilbageførsler som følge af ændrede regn-
skabsmæssige skøn af beløb, der tidligere har
været indregnet i resultatopgørelsen.
Ved første indregning måles aktiver og forplig-
telser til kostpris. Efterfølgende måles aktiver og
forpligtelser som beskrevet for hver enkelt regn-
skabspost nedenfor.
Som målevaluta benyttes danske kroner. Alle
andre valutaer anses som fremmed valuta.
Transaktioner i fremmed valuta omregnes til kur-
sen på transaktionsdagen. Gevinster og tab, der
opstår på grund af forskelle mellem transaktions-
Resultatopgørelsen
Indtægterne omfatter alene administrations-
vederlag vedrørende administrationen af Nordsø-
fonden, som fastsættes ved lov.
Administrationsomkostninger omfatter væsent-
ligst lønninger, kontorhold samt omkostninger til
rådgivning, faglige fora mv.
Finansielle indtægter og omkostninger omfatter
renter samt realiserede og urealiserede valuta-
kursreguleringer.
Balancen
Tilgodehavender og kortfristet gæld indregnes i
balancen til amortiseret kostpris, hvilket i al væ-
sentlighed svarer til pålydende værdi. Der ned-
skrives til imødegåelse af forventede tab.
Periodeafgrænsningsposter opført som aktiver
omfatter afholdte forudbetalte omkostninger
vedrørende væsenligst forsikringsmægler.
REGNSKABSPRAKSIS
4
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 380: Årsrapporter for 2019 for Nordsøfonden og Nordsøenheden
2221783_0006.png
REGNSKAB
NORDSØENHEDEN
5
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 380: Årsrapporter for 2019 for Nordsøfonden og Nordsøenheden
2221783_0007.png
NORDSØENHEDEN 2019
Resultatopgørelse
Note
t. kr
Administrationsvederlag
Indtægter i alt
Administrationsomkostninger
Resultat før finansielle poster
1
Finansielle omkostninger
Årets resultat
2019
30.000
30.000
25.914
4.086
33
4.053
2018
29.500
29.500
26.549
2.951
10
2.941
2
Forslag til resultatdisponering
REGNSKAB
6
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 380: Årsrapporter for 2019 for Nordsøfonden og Nordsøenheden
2221783_0008.png
NORDSØENHEDEN 2019
Balance 31. december
Aktiver
Note
t. kr
Tilgodehavender
Andre tilgodehavender
Periodeafgrænsningsposter
Tilgodehavender i alt
Likvide beholdninger
Omsætningsaktiver i alt
Aktiver i alt
459
1.001
1.460
22.010
23.470
23.470
474
1.190
1.664
17.269
18.933
18.933
2019
2018
REGNSKAB
7
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 380: Årsrapporter for 2019 for Nordsøfonden og Nordsøenheden
2221783_0009.png
NORDSØENHEDEN 2019
Balance 31. december
Passiver
Note
t. kr
Egenkapital
3
Egenkapital i alt
Gæld
Leverandører af vare- og tjenesteydelser
4
Anden gæld
Kortfristede gældsforpligtelser i alt
Gældsforpligtelser i alt
Passiver i alt
1.882
2.835
4.717
4.717
23.470
1.508
2.725
4.233
4.233
18.933
2019
18.753
18.753
2018
14.700
14.700
5
6
Medarbejderforhold
Nærtstående parter og ejerforhold
REGNSKAB
8
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 380: Årsrapporter for 2019 for Nordsøfonden og Nordsøenheden
2221783_0010.png
NORDSØENHEDEN 2019
Noter til årsregnskabet
Note
1
t. kr
2019
2018
Finansielle omkostninger
Renteudgifter
Total
33
33
10
10
2
Forslag til resultatdisponering
Årets resultat
Overført resultat (under egenkapital)
4.053
4.053
2.941
2.941
3
Egenkapital (overført resultat)
Egenkapital 1. januar
Årets resultat
Egenkapital 31. december
14.700
4.053
18.753
11.759
2.941
14.700
4
Anden gæld
Feriepengeforpligtigelse
Andet
Anden gæld i alt
1.916
919
2.835
1.856
869
2.725
REGNSKAB
9
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 380: Årsrapporter for 2019 for Nordsøfonden og Nordsøenheden
2221783_0011.png
NORDSØENHEDEN 2019
Noter til årsregnskabet
Note
5
t. kr
2019
2018
Medarbejderforhold
Antal ansatte har i 2019 gennemsnitligt udgjort 18 personer
(19 personer i 2018)
De samlede personaleomkostninger er indregnet under
administrationsomkostninger og udgør:
Løn og gager
Pension
Andre omkostninger til social sikring
I alt
Af ovenstående udgjorde løn og vederlag til direktionen
11.643
1.928
-
13.571
1.692
11.999
1.952
-
13.951
1.664
Herudover udgør vederlag til bestyrelsen:
Henrik Normann - formand (10/2014)
Karsten Knudsen - næstformand (10/2014)
Berit Rynning (10/2014 - 4/2018)
Birgitte Brinch Madsen (10/2014)
Christian Herskind (10/2014)
Mads Andersen (10/2014)
Sanne Weidner (10/2014)
Søren Houman (4/2018)
I alt
370
160
-
132
132
132
132
132
1.190
363
157
40
130
130
130
130
90
1.170
6
Nærtstående parter og ejerforhold
Nordsøenheden er en selvstændig offentlig virksomhed. Nordsøenhedens
nærtstående parter er hermed andre statslige enheder. Transaktioner med
nærtstående parter omfatter administrative ydelser på markedsvilkår.
REGNSKAB
10
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 380: Årsrapporter for 2019 for Nordsøfonden og Nordsøenheden
2221783_0012.png
NORDSØENHEDEN 2019
Ledelsespåtegning
Bestyrelsen og direktionen har dags dato be-
handlet og godkendt årsrapporten for regnskabs-
året 2019.
Årsrapporten er aflagt i overensstemmelse med
årsregnskabsloven. Vi anser den valgte regn-
skabspraksis for hensigtsmæssig og de udøvede
regnskabsmæssige skøn for forsvarlige. Årsregn-
skabet giver efter vor opfattelse et retvisende
billede af Nordsøenhedens aktiver, passiver og
finansielle stilling pr. 31. december 2019 samt
resultatet af Nordsøenhedens aktiviteter i året.
Ledelsesberetningen indeholder efter vor opfat-
telse en retvisende redegørelse for udviklingen i
Nordsøenhedens aktiviteter og økonomiske for-
hold, årets resultat og finansielle stilling.
Det er ligeledes vor opfattelse, at der er etableret
forretningsgange og interne kontroller, der i videst
muligt omfang sikrer, at de dispositioner, der er
omfattet af regnskabet, er i overensstemmelse
med love, andre forskrifter samt indgåede aftaler
og sædvanlig praksis. Det er endelig vor opfat-
telse, at forvaltningen i 2019 er varetaget på en
økonomisk hensigtsmæssig måde.
Årsrapporten med tilhørende forslag til resultat-
disponering indstilles til erhvervsministerens god-
kendelse.
København, den 16. april 2020
Anna Birgitta B. Jacobsen
Direktør, Nordsøenheden
Nordsøenhedens bestyrelse
Henrik Michael Normann
Formand
Karsten Sivebæk Knudsen
Næstformand
Birgitte Brinch Madsen
Christian Herskind Jørgensen
Mads Bo Keis Andersen
Sanne Weidner
Søren Houman
LEDELSESOPÅTEGNING
11
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 380: Årsrapporter for 2019 for Nordsøfonden og Nordsøenheden
2221783_0013.png
NORDSØENHEDEN 2019
Revisionspåtegninger
Den interne revisors
påtegning
Til erhvervsministeren
Udtalelse om ledelsesberetningen
Ledelsen er ansvarlig for ledelsesberetningen.
Vores konklusion om regnskabet omfatter ikke
ledelsesberetningen, og vi udtrykker ingen form
for konklusion med sikkerhed om ledelsesberet-
ningen.
I tilknytning til vores revision af regnskabet er det
vores ansvar at læse ledelsesberetningen og i
den forbindelse overveje, om ledelsesberetningen
er væsentligt inkonsistent med regnskabet eller
vores viden opnået ved revisionen eller på anden
måde synes at indeholde væsentlig fejlinforma-
tion.
Vores ansvar er derudover at overveje, om ledel-
sesberetningen indeholder krævede oplysninger i
henhold til årsregnskabsloven.
Baseret på det udførte arbejde er det vores
opfattelse, at ledelsesberetningen er i overens-
stemmelse med årsregnskabet og er udarbejdet
i overensstemmelse med årsregnskabslovens
krav. Vi har ikke fundet væsentlig fejlinformation i
ledelsesberetningen.
Konklusion
Det er vores opfattelse, at årsregnskabet giver
et retvisende billede af Nordsøenhedens aktiver,
passiver og finansielle stilling pr. 31. december
2019 samt af resultatet af Nordsøenhedens akti-
viteter for regnskabsåret 1. januar - 31. december
2019 i overensstemmelse med årsregnskabslo-
ven.
Vi har revideret årsregnskabet for Nordsøenheden
for regnskabsåret 1. januar - 31. december 2019,
der omfatter resultatopgørelse, balance og noter,
herunder anvendt regnskabspraksis (”regnska-
bet”).
Grundlag for konklusion
Vi har udført vores revision i overensstemmelse
med internationale standarder for revision og de
yderligere krav, der er gældende i Danmark, samt
standarderne for offentlig revision. Vores an-
svar ifølge disse standarder og krav er nærmere
beskrevet i revisionspåtegningens afsnit "Revisors
ansvar for revisionen af regnskabet". Vi er uaf-
hængige af Nordsøenheden i overensstemmel-
se med internationale etiske regler for revisorer
(IESBA’s Etiske regler) og de yderligere krav, der er
gældende i Danmark, ligesom vi har opfyldt vores
øvrige etiske forpligtelser i henhold til disse regler
og krav. Det er vores opfattelse, at det opnåe-
de revisionsbevis er tilstrækkeligt og egnet som
grundlag for vores konklusion.
Ledelsens ansvar for regnskabet
Ledelsen har ansvaret for udarbejdelsen af et
årsregnskab, der giver et retvisende billede i over-
ensstemmelse med årsregnskabsloven. Ledelsen
har endvidere ansvaret for den interne kontrol,
som ledelsen anser for nødvendig for at udarbej-
de et regnskab uden væsentlig fejlinformation,
uanset om denne skyldes besvigelser eller fejl.
Ved udarbejdelsen af regnskabet er ledelsen
ansvarlig for at vurdere Nordsøenhedens evne til
at fortsætte driften; at oplyse om forhold vedrø-
rende fortsat drift, hvor dette er relevant; samt at
REVISIONSPÅTEGNINGER
12
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 380: Årsrapporter for 2019 for Nordsøfonden og Nordsøenheden
2221783_0014.png
NORDSØENHEDEN 2019
udarbejde regnskabet på grundlag af regnskabs-
princippet om fortsat drift, medmindre ledelsen
enten har til hensigt at likvidere Nordsøenheden,
indstille driften eller ikke har andet realistisk al-
ternativ end at gøre dette.
Opnår vi forståelse af den interne kontrol
med relevans for revisionen for at kunne
udforme revisionshandlinger, der er passen-
de efter omstændighederne, men ikke for at
kunne udtrykke en konklusion om effektivite-
ten af Nordsøenhedens interne kontrol.
Tager vi stilling til, om den regnskabspraksis,
som er anvendt af ledelsen, er passende,
samt om de regnskabsmæssige skøn og
tilknyttede oplysninger, som ledelsen har
udarbejdet, er rimelige.
Konkluderer vi, om ledelsens udarbejdelse af
regnskabet på grundlag af regnskabsprincip-
pet om fortsat drift er passende, samt om
der på grundlag af det opnåede revisionsbe-
vis er væsentlig usikkerhed forbundet med
begivenheder eller forhold, der kan skabe
betydelig tvivl om Nordsøenhedens evne til at
fortsætte driften. Hvis vi konkluderer, at der
er en væsentlig usikkerhed, skal vi i vores re-
visionspåtegning gøre opmærksom på oplys-
ninger herom i regnskabet eller, hvis sådanne
oplysninger ikke er tilstrækkelige, modifice-
re vores konklusion. Vores konklusioner er
baseret på det revisionsbevis, der er opnået
frem til datoen for vores revisionspåtegning.
Fremtidige begivenheder eller forhold kan
dog medføre, at Nordsøenheden ikke længere
kan fortsætte driften.
Tager vi stilling til den samlede præsentation,
struktur og indhold af regnskabet, herunder
note-oplysningerne, samt om regnskabet
afspejler de underliggende transaktioner og
begivenheder på en sådan måde, at der gives
et retvisende billede heraf.
Revisors ansvar for revisionen af
regnskabet
Vores mål er at opnå høj grad af sikkerhed for,
om regnskabet som helhed er uden væsentlig
fejlinformation, uanset om denne skyldes besvi-
gelser eller fejl, og at afgive en revisionspåtegning
med en konklusion. Høj grad af sikkerhed er et
højt niveau af sikkerhed, men er ikke en garanti
for, at en revision, der udføres i overensstemmel-
se med internationale standarder om revision og
de yderligere krav, der er gældende i Danmark,
samt standarderne for offentlig revision, altid
vil afdække væsentlig fejlinformation, når sådan
findes. Fejlinformationer kan opstå som følge af
besvigelser eller fejl og kan betragtes som væ-
sentlige, hvis det med rimelighed kan forventes,
at de enkeltvis eller samlet har indflydelse på de
økonomiske beslutninger, som brugerne træffer
på grundlag af regnskabet.
Som led i en revision, der udføres i overensstem-
melse med internationale standarder for revision
og de yderligere krav, der er gældende i Danmark,
samt standarderne for offentlig revision, foretager
vi faglige vurderinger og opretholder professionel
skepsis under revisionen. Herudover:
Identificerer og vurderer vi risikoen for væ-
sentlig fejlinformation i regnskabet, uanset
om denne skyldes besvigelser eller fejl,
udformer og udfører revisionshandlinger som
reaktion på disse risici samt opnår revisi-
onsbevis, der er tilstrækkeligt og egnet til at
danne grundlag for vores konklusion. Risikoen
for ikke at opdage væsentlig fejlinformation
forårsaget af besvigelser er højere end ved
væsentlig fejlinformation forårsaget af fejl,
idet besvigelser kan omfatte sammensvær-
gelser, dokumentfalsk, bevidste udeladel-
ser, vildledning eller tilsidesættelse af intern
kontrol.
Vi kommunikerer med den øverste ledelse om
blandt andet det planlagte omfang og den tids-
mæssige placering af revisionen samt betydelige
revisionsmæssige observationer, herunder even-
tuelle betydelige mangler i intern kontrol, som vi
identificerer under revisionen.
REVISIONSPÅTEGNINGER
13
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 380: Årsrapporter for 2019 for Nordsøfonden og Nordsøenheden
2221783_0015.png
NORDSØENHEDEN 2019
Erklæring i henhold til anden lov-
givning og øvrig regulering
Udtalelse om juridisk-kritisk revision
og forvaltningsrevision
Ledelsen er ansvarlig for, at de dispositioner, der
er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i over-
ensstemmelse med meddelte bevillinger, love
og andre forskrifter samt med indgåede aftaler
og sædvanlig praksis. Ledelsen er også ansvarlig
for, at der er taget skyldige økonomiske hen-
syn ved forvaltningen af de midler og driften af
Nordsøenheden. Ledelsen har i den forbindelse
ansvar for at etablere systemer og processer, der
understøtter sparsommelighed, produktivitet og
effektivitet.
I tilknytning til vores revision af årsregnskabet er
det vores ansvar at gennemføre juridisk-kritisk
revision og forvaltningsrevision af udvalgte em-
ner i overensstemmelse med standarderne for
offentlig revision. I vores juridisk-kritiske revision
efterprøver vi med høj grad af sikkerhed for de
udvalgte emner, om de undersøgte dispositio-
ner, der er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er
i overensstemmelse med de relevante bestem-
melser i bevillinger, love og andre forskrifter samt
indgåede aftaler og sædvanlig praksis. I vores
forvaltningsrevision vurderer vi med høj grad af
sikkerhed, om de undersøgte systemer, proces-
ser eller dispositioner understøtter skyldige øko-
nomiske hensyn ved forvaltningen af de midler
og driften, der er omfattet af årsregnskabet.
Hvis vi på grundlag af det udførte arbejde kon-
kluderer, at der er anledning til væsentlige kritiske
bemærkninger, skal vi rapportere herom i denne
udtalelse.
Vi har ingen væsentlige kritiske bemærkninger at
rapportere i den forbindelse.
København, den 16. april 2020
PricewaterhouseCoopers
Statsautoriseret Revisionspartnerselskab
CVR-nr. 33 77 12 31
Gert Fisker Tomczyk
Statsautoriseret revisor
mne9777
Kim Danstrup
Statsautoriseret revisor
mne32201
REVISIONSPÅTEGNINGER
14
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 380: Årsrapporter for 2019 for Nordsøfonden og Nordsøenheden
2221783_0016.png
NORDSØENHEDEN 2019
Revisionspåtegninger
Den uafhængige revisors
påtegning
Til erhvervsministeren
Ledelsens ansvar for årsregnskabet
Det er vores opfattelse, at det opnåede revisions-
bevis er tilstrækkeligt og egnet som grundlag for
vores konklusion.
Revisionspåtegning på årsregn-
skabet
Konklusion
Vi har revideret årsregnskabet for Nordsøenheden
for regnskabsåret 1. januar - 31. december 2019,
der omfatter resultatopgørelse, balance og noter,
herunder anvendt regnskabspraksis. Årsregn-
skabet udarbejdes efter årsregnskabsloven.
Det er vores opfattelse, at årsregnskabet giver
et retvisende billede af Nordsøenhedens aktiver,
passiver og finansielle stilling pr. 31. december
2019 samt af resultatet af Nordsøenhedens akti-
viteter for regnskabsåret 1. januar - 31. december
2019 i overensstemmelse med årsregnskabslo-
ven.
Ledelsen har ansvaret for udarbejdelsen af et
årsregnskab, der giver et retvisende billede i over-
ensstemmelse med årsregnskabsloven. Ledelsen
har endvidere ansvaret for den interne kontrol,
som ledelsen anser for nødvendig for at udarbej-
de et årsregnskab uden væsentlig fejlinformation,
uanset om denne skyldes besvigelser eller fejl.
Ved udarbejdelsen af årsregnskabet er ledelsen
ansvarlig for at vurdere Nordsøenhedens evne
til at fortsætte driften; at oplyse om forhold
vedrørende fortsat drift, hvor dette er relevant;
samt at udarbejde årsregnskabet på grundlag af
regnskabsprincippet om fortsat drift, medmindre
ledelsen enten har til hensigt at likvidere Nord-
søenheden, indstille driften eller ikke har andet
realistisk alternativ end at gøre dette.
Rigsrevisionens ansvar for revisionen
af årsregnskabet
Vores mål er at opnå høj grad af sikkerhed for,
om årsregnskabet som helhed er uden væsentlig
fejlinformation, uanset om denne skyldes besvi-
gelser eller fejl, og at afgive en revisionspåtegning
med en konklusion. Høj grad af sikkerhed er et
højt niveau af sikkerhed, men er ikke en garanti
for, at en revision, der udføres i overensstemmel-
se med standarderne for offentlig revision,
jf. lov om Nordsøenheden og Nordsøfonden, altid
vil afdække væsentlig fejlinformation, når sådan
findes. Fejlinformationer kan opstå som følge af
besvigelser eller fejl og kan betragtes som væ-
sentlige, hvis det med rimelighed kan forventes,
at de enkeltvis eller samlet har indflydelse på de
økonomiske beslutninger, som regnskabsbruger-
ne træffer på grundlag af årsregnskabet.
Grundlag for konklusion
Vi har udført vores revision i overensstemmelse
med standarderne for offentlig revision. Revi-
sionen udføres på grundlag af rigsrevisorloven,
§ 2, stk. 1, nr. 3 (jf. lovbekendtgørelse nr. 101 af
19. januar 2012) samt lov om Nordsøenheden og
Nordsøfonden. Vores ansvar ifølge standarderne
for offentlig revision er nærmere beskrevet i revi-
sionspåtegningens afsnit ”Rigsrevisionens ansvar
for revisionen af årsregnskabet”.
Rigsrevisor er uafhængig af Nordsøenheden i
overensstemmelse med rigsrevisorloven § 1,
stk. 6.
REVISIONSPÅTEGNINGER
15
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 380: Årsrapporter for 2019 for Nordsøfonden og Nordsøenheden
2221783_0017.png
NORDSØENHEDEN 2019
Som led i en revision, der udføres i overensstem-
melse med standarderne for offentlig revision,
jf. lov om Nordsøenheden og Nordsøfonden, fore-
tager vi faglige vurderinger og opretholder profes-
sionel skepsis under revisionen. Herudover:
Identificerer og vurderer vi risikoen for væ-
sentlig fejlinformation i årsregnskabet, uan-
set om denne skyldes besvigelser eller fejl,
udformer og udfører revisionshandlinger som
reaktion på disse risici samt opnår revisi-
onsbevis, der er tilstrækkeligt og egnet til at
danne grundlag for vores konklusion. Risikoen
for ikke at opdage væsentlig fejlinformation
forårsaget af besvigelser er højere end ved
væsentlig fejlinformation forårsaget af fejl,
idet besvigelser kan omfatte sammensvær-
gelser, dokumentfalsk, bevidste udeladel-
ser, vildledning eller tilsidesættelse af intern
kontrol.
Opnår vi forståelse af den interne kontrol
med relevans for revisionen for at kunne
udforme revisionshandlinger, der er passen-
de efter omstændighederne, men ikke for at
kunne udtrykke en konklusion om effektivi-
teten af Nordsøenhedens interne kontrol.
Tager vi stilling til, om den regnskabspraksis,
som er anvendt af ledelsen, er passende,
samt om de regnskabsmæssige skøn og
tilknyttede oplysninger, som ledelsen har
udarbejdet, er rimelige.
Konkluderer vi, om ledelsens udarbejdelse af
årsregnskabet på grundlag af regnskabsprin-
cippet om fortsat drift er passende, samt om
der på grundlag af det opnåede revisions-
bevis er væsentlig usikkerhed forbundet med
begivenheder eller forhold, der kan skabe
betydelig tvivl om Nordsøenhedens evne til at
fortsætte driften. Hvis vi konkluderer, at der er
en væsentlig usikkerhed, skal vi i vores revisi-
onspåtegning gøre opmærksom på oplysnin-
ger herom i årsregnskabet eller, hvis sådanne
oplysninger ikke er tilstrækkelige, modifice-
re vores konklusion. Vores konklusioner er
baseret på det revisionsbevis, der er opnået
frem til datoen for vores revisionspåtegning.
Fremtidige begivenheder eller forhold kan
dog medføre, at Nordsøenheden ikke længere
kan fortsætte driften.
Tager vi stilling til den samlede præsentation,
struktur og indhold af årsregnskabet, her-
under noteoplysningerne, samt om årsregn-
skabet afspejler de underliggende transak-
tioner og begivenheder på en sådan måde, at
der gives et retvisende billede heraf.
Vi kommunikerer med den øverste ledelse om
blandt andet det planlagte omfang og den tids-
mæssige placering af revisionen samt betydelige
revisionsmæssige observationer, herunder even-
tuelle betydelige mangler i intern kontrol, som vi
identificerer under revisionen.
Udtalelse om ledelsesberetningen
Ledelsen er ansvarlig for ledelsesberetningen.
Vores konklusion om årsregnskabet omfatter ikke
ledelsesberetningen, og vi udtrykker ingen form
for konklusion med sikkerhed om ledelsesberet-
ningen.
I tilknytning til vores revision af årsregnskabet er
det vores ansvar at læse ledelsesberetningen og i
den forbindelse overveje, om ledelsesberetningen
er væsentligt inkonsistent med årsregnskabet
eller vores viden opnået ved revisionen eller på
anden måde synes at indeholde væsentlig fejl-
information.
Vores ansvar er derudover at overveje, om ledel-
sesberetningen indeholder krævede oplysninger i
henhold til årsregnskabslovens regler.
Baseret på det udførte arbejde er det vores
opfattelse, at ledelsesberetningen er i overens-
stemmelse med årsregnskabet og er udarbejdet i
overensstemmelse med kravene i årsregnskabs-
loven. Vi har ikke fundet væsentlig fejlinformation
i ledelsesberetningen.
REVISIONSPÅTEGNINGER
16
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 380: Årsrapporter for 2019 for Nordsøfonden og Nordsøenheden
2221783_0018.png
NORDSØENHEDEN 2019
Erklæring i henhold til anden lov-
givning og øvrig regulering
Udtalelse om juridisk-kritisk revision og
forvaltningsrevision
Ledelsen er ansvarlig for, at de dispositioner, der
er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i over-
ensstemmelse med meddelte bevillinger, love
og andre forskrifter samt med indgåede aftaler
og sædvanlig praksis. Ledelsen er også ansvarlig
for, at der er taget skyldige økonomiske hensyn
ved forvaltningen af de midler og driften af de
virksomheder, der er omfattet af årsregnska-
bet. Ledelsen har i den forbindelse ansvar for at
etablere systemer og processer, der understøtter
sparsommelighed, produktivitet og effektivitet.
I tilknytning til vores revision af årsregnskabet er
det vores ansvar at gennemføre juridisk-kritisk
revision og forvaltningsrevision af udvalgte em-
ner i overensstemmelse med standarderne for
offentlig revision. I vores juridisk-kritiske revision
efterprøver vi med høj grad af sikkerhed for de
udvalgte emner, om de undersøgte dispositio-
ner, der er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er
i overensstemmelse med de relevante bestem-
melser i bevillinger, love og andre forskrifter samt
indgåede aftaler og sædvanlig praksis. I vores
forvaltningsrevision vurderer vi med høj grad af
sikkerhed, om de undersøgte systemer, proces-
ser eller dispositioner understøtter skyldige øko-
nomiske hensyn ved forvaltningen af de midler
og driften af de virksomheder, der er omfattet af
årsregnskabet.
Hvis vi på grundlag af det udførte arbejde kon-
kluderer, at der er anledning til væsentlige kritiske
bemærkninger, skal vi rapportere herom i denne
udtalelse.
Vi har ingen væsentlige kritiske bemærkninger at
rapportere i den forbindelse.
København, den 16. april 2020
Rigsrevisionen
CVR-nr. 77 80 61 13
Lone Lærke Strøm
Rigsrevisor
Marie Katrine Bisgaard Lindeløv
Kontorchef
REVISIONSPÅTEGNINGER
17
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 380: Årsrapporter for 2019 for Nordsøfonden og Nordsøenheden
2221783_0019.png
Den danske
produktion af olie
og gas styrker
vores forsynings-
sikkerhed.