Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del Bilag 38
Offentligt
2096420_0001.png
30. oktober 2019
Energiomstillingen i Danmark og Tyskland
Tyskland og Danmark står begge over for en
enorm udfordring: At reducere deres økonomiers CO2-
emission
inden for elektricitet, varme, produktion og transport. Begge regeringer arbejder i øjeblikket med
nogle
omfattende og ambitiøse klimapolitikker og planer,
som vil blive fremlagt i løbet af de næste måne-
der. De to lande har dog meget forskellige udgangspunkter:
>
Danmark kan trække på sin store vedvarende elektricitetsproduktion,
der er forsynet af
offshore vind og vidt udbredte fjernvarmekraftværk, som for de flestes vedkommende alle-
rede er skiftet over til vedvarende energikilder. Danmark er også meget længere fremme,
når det kommer til udfasning af kul og olie til opvarmning og strøm.
Tyskland er ikke så langt i omstillingen,
og dets energi- og varmesektor skal
levere cirka
20 gange så meget, som Danmark forbruger.
Tyskland har planer om at erstatte atom- og
kulkraftværker, som for øjeblikket udgør 50% af elektricitetsproduktionen
samtidig med at
husstandenes og industriens behov imødegås. Det vil være nødvendigt, at vedvarende og
gasfyrede kraftværker bidrager til denne indsats.
Mere end
80% af de tyske husstande er afhængige af konventionelle opvarmningssy-
stemer derhjemme,
hvor der anvendes gas, eller mere sjældent, olie til opvarmning.
Tyskland vil i hvert fald inden for den nærmeste fremtid
være afhængig af naturgas
til
både elektricitetsproduktion og varme
hvoraf meget må
importeres pga. Tysklands rela-
tive lave produktion
af brændstoffer.
Danmark kan forsyne sig selv ved hjælp af sine egne gasressourcer
og kan importere
gas fra det tyske marked, mens det store gasfelt, Tyra, bliver renoveret.
>
>
>
>
Indtil videre er de
nuværende planer
i begge lande
ikke tilstrækkelige til at opnå klima-neutralitet i 2050
men ambitionerne bliver større, og det vil være nødvendigt for udviklingen af energiteknologi og kapacite-
ten af vedvarende energi at holde trit.
Dette efterår fremlægger begge regeringer deres planer om at reducere emissioner på baggrund af
den glo-
bale klimaaktivisme
på den ene side, og en stigende
bekymring, hvad angår energiomkostninger
og
transport til de enkelte husstande, på den anden.
Indhold:
1.
Energisystemer i Danmark og Tyskland - en sammenligning
2.
Mål og udfordringer for emissionsreduktion
3.
Ny energilovgivning under udvikling
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 38: Henvendelse af 30/10-19 fra Nord Stream 2 om naturgassens rolle i energisystemet frem mod 2050
2096420_0002.png
Notat. Oktober 2019
1. Energisystemerne i Danmark og Tyskland
en sammenligning
1.1.
Det primære energiforbrug i begge lande udgøres stadig omkring to tredjedele af fossil, men
Tyskland skal forsyne en energiefterspørgsel cirka 20 gange så stor som Danmarks.
Danmarks primære energiforbrug
1
Kul og koks
11,9%
Naturgas
16,2%
Øvrige
2,3%
Olie 37,0%
Tysklands primære energiforbrug
2
Øvrige 0,4%
Kul og
brunkul
22,0%
Atomkraft 6,1%
Olie 34,6%
Vedvarende
32,6%
Naturgas
23,7%
Vedvarende
13,2%
Energiforbrug i
Danmark
udgjorde
772 peta-
joule
(PJ) i 2017, eller 134 gigajoule (GJ) per
indbygger, med en selvforsyningsgrad på 85%.
3
Til sammenligning var
Tysklands
primærenergi-
forbrug i 2017
13.594 PJ,
eller cirka 165 GJ per
indbygger.
4
1.2.
Danmark er meget længere fremme end Tyskland, når det gælder CO2-neutralitet i energisek-
toren
Danmarks energiproduktion
5
Olie 0,9%
Øvrige
25,0%
Vind
Tysklands energiproduktion
6
Olie 0,9%
Atomkraft 11,7%
Øvrige 4,2%
Vedvarende
33,3%
Kul og
koks
19,6%
Naturgas
6,3%
Kul og
brunkul
34,2%
Naturgas
13,2%
Brutto elektricitetsproduktion i
Danmark
ud-
gjorde cirka
31,1 TWh.
7
Brutto elektricitetsproduktion i Tyskland udgjorde
654,8 TWh.
8
Energistyrelsen, februar 2019, “Energy in Denmark 2017”,
s. 16, https://ens.dk/sites/ens.dk/files/Statistik/energyindenmark2017.pdf
Bundesministerium für Wirtschaft und Energie (BMWi), 1. august 2018, “Primärenergieverbrauch in Deutschland 2017“,
https://www.bmwi.de/Redaktion/DE/Infografiken/Ener-
gie/Energiedaten/Energiegewinnung-und-Energieverbrauch/energiedaten-energiegewinnung-verbrauch-03.html
3
Energistyrelsen, “Key Figures –
Denmark
– 2017”,
https://ens.dk/en/our-services/statistics-data-key-figures-and-energy-maps/key-figures
4
BMWi, 1. august 2018, “Energiedaten: Gesamtausgabe –
Stand August
2018”,
s. 5, https://www.bmwi.de/Redaktion/DE/Downloads/Energiedaten/energiedaten-gesamt-pdf-grafi-
ken.pdf?__blob=publicationFile&v=38
5
Energistyrelsen, februar 2019, “Energy in Denmark 2017”,
s. 10, https://ens.dk/sites/ens.dk/files/Statistik/energyindenmark2017.pdf
6
BMWi, 1. august 2018,
“Energiedaten: Gesamtausgabe – Stand August 2018”,
s. 38, https://www.bmwi.de/Redaktion/DE/Downloads/Energiedaten/energiedaten-gesamt-pdf-
grafiken.pdf?__blob=publicationFile&v=38
7
Energistyrelsen, februar 2019, “Energy in Denmark 2017”,
s. 10, https://ens.dk/sites/ens.dk/files/Statistik/energyindenmark2017.pdf (konverteret fra PJ, anslået at 3,6 PJ = 1 TWh)
8
BMWi, 1. august 2018, “Energiedaten: Gesamtausgabe –
Stand
August 2018”,
s. 38, https://www.bmwi.de/Redaktion/DE/Downloads/Energiedaten/energiedaten-gesamt-pdf-
grafiken.pdf?__blob=publicationFile&v=38
1
2
2/6
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 38: Henvendelse af 30/10-19 fra Nord Stream 2 om naturgassens rolle i energisystemet frem mod 2050
2096420_0003.png
Notat. Oktober 2019
1.3.
I betragtning af landets økonomi og befolkningsstørrelse er Tyskland langt mere afhængig af
import end Danmark
>
Danmark er fuldt afhængig af import af olie og kul,
men dog selvforsynende når det gælder natur-
gas.
Ud af de 4,5 mia. m3 gas, som Danmark producerer, blev 2,1 mia. m3 i 2017 eksporteret til
Tyskland og Sverige samt til Hollands offshore gastransport-system.
9
Dog kommer mere end 90% af Danmarks indenlandske gasproduktion fra Tyra-feltet. Feltet blev luk-
ket for renovering i september 2019 og vil først genoptage produktionen tidligst i juli 2022. I løbet af
denne periode vil Danmark dække sit behov for gas ved at udnytte sine faciliteter inden for oplagring
af gas samt
importere yderligere mængder fra Tyskland.
10
Tysklands overordnede importafhængighed er på 70,1%,
beregnet som et gennemsnit af dets
eksportoverskud af brunkul på 2,1 % og høje importandel af naturgas (92,1%), olie (97,0%) og sten-
kul (93,7%).
11
National produktion af olie og gas i Tyskland er fortsat faldende med en produktion af gas på om-
kring 7,25 mia. m3 i 2017 sammenlignet med over 135,8 mia. m3 importeret gas.
12
Inden 2022 vil
Tyskland også udfase sin atomkraftenergi,
som lige nu udgør næsten 12% af elek-
tricitetsproduktionen.
Kul og brunkul står gradvist til at blive udfaset inden 2038.
Derfor vil
det
være nødvendigt for Tyskland at importere yderligere naturgas
og holde et højt niveau i produk-
tionen af vedvarende energi for at følge med efterspørgslen.
Husstande er i høj grad stadig afhængige af fossilt brændsel, hvad angår varme og transport
Varme
o
Tyskland: 18,9 millioner beboelsesejendomme
13
, 41.378.000
14
husstande
9,3 millioner
(49,3%) opvarmet med naturgas
5,8 millioner (30,4%) opvarmet med olie
1,5 millioner (8,0%) opvarmet med andre kilder (central/individuel varme,
brænde/træpiller, kul, osv.)
1,2 millioner (6,6.%) opkoblet til fjernvarme
1,0 millioner (5,7%) opvarmet med varmepumper/elektriske systemer
Danmark: 2.688.472
15
husstande
430.000 husstande opvarmet med naturgas
16
. Det er ikke længere lovligt at bygge
nye huse, der anvender naturgas til varme, dog er udskiftning stadig muligt. Kom-
muner kan dispensere fra disse regler.
230.000 opvarmet med olie (vil blive udfaset inden 2030)
1,7 millioner husstande anvender fjernvarme, hvoraf 61% er forsynet af vedvarende
energikilder (biomasse). Fire danske fjernvarmeværker anvender stadig kul, men
bør være udfaset før 2030.
17
>
>
>
>
1.4.
>
o
>
Per 1. januar 2019 består
de danske og tyske bilparker fortsat for mere end 99 procents ved-
kommende af konventionelle forbrændingsmotorer:
o
Danmark: 2,6 millioner
IHS Markit, 16. september 2019, “Denmark Power, Gas, and Renewables Market Profile“
S& Global Platts, 19. september 2019, “Danish Tyra Easg gas field set to begin redevelopment until Jul 2022”,
https://www.spglobal.com/platts/en/market-insights/latest-news/nat-
ural-gas/091919-danish-tyra-east-gas-field-set-to-begin-redevelopment-until-jul-2022
11
BMWi, 1. august 2018, “Energiedaten: Gesamtausgabe – Stand August 2018”, s. 13,
https://www.bmwi.de/Redaktion/DE/Downloads/Energiedaten/energiedaten-gesamt-pdf-
grafiken.pdf?__blob=publicationFile&v=38
12
BMWi, 22. januar 2019“Gesamtausgabe der Energiedaten – Datensammlung des BMWi“,
https://www.bmwi.de/Redaktion/DE/Binaer/Energiedaten/energiedaten-gesamt-
xls.xlsx?__blob=publicationFile&v=95 (konvertret fra henholdsvis 255,1 PJ og 4,778.1 PJ, på grundlag af Hø på 35,17 MJ/m
3
)
13
BDEW, 30. september 2019, ”Wie heizt Deutschland?”,
https://www.bdew.de/energie/studie-wie-heizt-deutschland/
14
Umweltbundesamt (UBA), 24. juli 2019, “Zahl der Haushalte von 2000 bis 2018 nach Haushaltsgröße”,
https://www.umweltbundesamt.de/sites/default/files/medien/384/bil-
der/dateien/3_tab_zahl-hh-nach-hh-groesse_2019-07-24.xlsx
15
Danmarks Statistik,
2019, “Households”,
https://www.dst.dk/en/Statistik/emner/befolkning-og-valg/husstande-familier-boern/husstande
16
Videnscentreret Bolius, 2019:
7 varmekilder: Her er deres fordele og ulemper”
https://www.bolius.dk/7-varmekilder-her-er-deres-fordele-og-ulemper-531
17
Berlingske 2017.”Danmark bliver kulfrit i 2030”:
https://www.berlingske.dk/virksomheder/danmark-bliver-kulfrit-i-2030
9
10
3/6
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 38: Henvendelse af 30/10-19 fra Nord Stream 2 om naturgassens rolle i energisystemet frem mod 2050
2096420_0004.png
Notat. Oktober 2019
o
heraf 10.037 elektriske (0,39%) og 5.168 hybrid (0,19%)
18
Tyskland: 57,3 millioner
heraf 83.175 elektriske (0,15%) og 341.411 hybrid (0,59%)
19
2. Begge lande har ambitiøse mål om emissionsreduktion
men står overfor meget
forskellige udfordringer
2.1.
Danmark har udviklet ambitiøse planer på et tidligt tidspunkt
men har udfordringer i form af
øget afhængighed af elektricitet og har brug for yderligere tiltag for at kunne følge med:
>
Danmark har opstillet et langsigtet mål om, at
den samlede energiforsyning
elektricitet, varme,
produktion og transport
skal forsynes ved hjælp af vedvarende energikilder i 2050.
Som en
del af denne plan skal olie til opvarmning samt kul udfases inden 2030.
20
Nuværende prognoser for det næste årti forudser, at andelen af vedvarende energi stiger indtil 2021,
efterfulgt af en tilbagegang pga. det stigende energiforbrug og en nedgang i udviklingen af energief-
fektive forbedringer. Emissioner er projekteret til at nå en 39 procent reduktion i 2021 sammenlignet
med 1990.
21
Danmarks ambitioner om at erstatte fossilt brændstof inden 2050 med fjernvarme, der er 100% ba-
seret på vedvarende energikilder, er ensbetydende med, at
elektrificering er central
for et lands
grønne omstilling.
Et af de øvrige initiativer er Energiaftalen af 29. juni 2018, hvor alle partier i Folketinget sammen
med den tidligere VLAK-regering blev enige om at bygge tre nye enorme vindmøllefarme med en
samlet produktion på 2.400 MW, som ifølge aftalen vil dække alt energiforbrug i danske husstande
inden for en overskuelig fremtid
22
.
Målet for aftalen er, at 55 procent af det danske energiforbrug skal bestå af vedvarende energi i
2030.
Tyskland har fortsat en ambition om at være på forkant, når det gælder de europæiske reduk-
tionsmål, men vil ikke kunne leve op til sine 2020-målsætninger og søger stadig efter løsnin-
ger på, hvordan 2030- og 2050-målene kan nås.
>
Tyskland har sat sig ambitiøse mål, når det gælder klimabeskyttelse. Klimabeskyttelsesplanen 2050,
der blev vedtaget i 2016, skitserer hvordan landet har til hensigt at implementere Paris-aftalen og er
baseret på en
tilgang der sikrer CO2-neutralitet i år 2050.
23
Paris-aftalen har fastlagt, at i anden
halvdel af dette århundrede skal der opnås CO2-neutralitet globalt. Målene for aftalen inkluderer
også en nedsættelse af den globale opvarmning til et godt stykke under hhv. to grader og endda un-
der 1,5 grader. Den tyske regerings planer kræver en
reduktion af emissioner på 40% sammen-
lignet med 1990 i år 2020,
og en reduktion
på 55% i 2030.
Prognoser indikerer dog, at
Tyskland ikke kommer til at nå målene for 2020
ved kun at nå en re-
duktion på
33%.
24
En
omfattende pakke
af øvrige klimapolitiske instrumenter, der skal sikre, at Tyskland når sine
2030-mål blev
vedtaget af forbundsregeringens kabinet d. 9. oktober 2019.
Den forventes at
blive diskuteret Forbundsdagen i begyndelsen af oktober 2019. Pakken skal bane vej for en stabil
stigning i prissætningen af CO2 og sætter individuelle mål, der løbende vil blive overvåget, for alle
involverede ministerier.
>
>
>
>
2.2.
>
>
Danmarks Statistik, 2019,“Stock of passenger cars per 1 January by propellant and tare”,
http://www.statbank.dk/BIL10
Kraftfahrt-Bundesamt,
2019, “ Jahresbilanz des Fahrzeugbestandes am 1. Januar 2019“,
https://www.kba.de/DE/Statistik/Fahrzeuge/Bestand/b_jahresbilanz.html?nn=644526
20
IHS Markit, 16. september 2019, “Denmark Power, Gas, and Renewables Market Profile“
21
Energistyrelsen, juli 2018, “Denmark’s Energy and Climate Outlook 2018”,
https://ens.dk/sites/ens.dk/files/Basisfremskrivning/deco18.pdf
22
Klima-,
Energi og Forsyningsministeriet, 2018 ”Energiaftale”
23
IHS Markit, 23. september 2019, “Germany Power, Gas, and Renewables Market Profile“
24
Bundesministerium für Umwelt, Naturschutz und nukleare Sicherheit (BMU), 15. maj 2019, “Projektionsbericht der Bundesregierung 2019”,
https://www.bmu.de/download/projekti-
onsbericht-der-bundesregierung-2019/
18
19
4/6
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 38: Henvendelse af 30/10-19 fra Nord Stream 2 om naturgassens rolle i energisystemet frem mod 2050
2096420_0005.png
Notat. Oktober 2019
>
>
De politiske bestræbelser mod klimaneutralitet (hvor f.eks.
Tyskland stræber efter 80% - 95% re-
duceret CO2-emission
i 2050 sammenlignet med 1990) vil kræve en betydelig stigning i energief-
fektiviteten og anvendelsen af vedvarende energikilder.
Scenarier for at opnå dette inkluderer omstillingen til delvist eller fuldt elektriske energisystemer
en
udvikling, der højst sandsynligt vil være forbundet med omfattende strukturændringer og høje om-
kostninger.
Til sammenligning er studier kommet frem til, at
scenarier, hvor teknologier kombineres, og som
involverer eksempelvis både vedvarende energi og naturgas samt CO2-neutralt gas,
er mere
robuste, eftersom de i langt højere grad bygger på en allerede eksisterende infrastruktur og har
større sandsynlighed for at blive socialt accepteret.
25
En enorm udfordring for Tyskland, når det gælder udfasningen af kul, er den deraf følgende
struktu-
relle ændring i de lokale økonomier
i områder, der i dag i stor udstrækning er stærkt afhængige af
kulproduktion og kulfyret elektricitetsproduktion.
40 milliarder euro i finansiering er afsat til yderligere at udvikle brunkulsmineregionerne
i
Brandenburg, Sachsen, Sachsen-Anhalt og Nordrhein-Westfalen
samt områder med stenkulsfy-
rede kraftværker.
26
At øge bæredygtig transport er fortsat et centralt mål for Berlin, men der har ikke været så betydelige
fremskridt på området. Den nye klimahandlingsplan kræver bl.a. tiltag for opnå
målet om 10 millio-
ner elektriske biler i Tyskland i 2030
27
en markant forøgelse af det oprindelige mål på 1 million i
2020, som ser ud til ikke at kunne nås.
>
>
>
>
>
3. Udarbejdelse af ny klimalovgivning undervejs i begge lande i efteråret 2019
3.1.
>
Udfasning af kul: Tysklands mest markante skridt mod emissionsreduktion
Tyskland opererer stadig med
brunkuls- og stenkulsfyrede kraftværker med en kapacitet på 41
GW.
Som svar på den stigende offentlige konsensus
konkluderede den regeringsudnævnte ko-
mité for "Vækst, Strukturel Forandring og Beskæftigelse" (WSB) i starten af 2019, at kul skal
udfases senest i 2038.
Anbefalingerne skal sørge for en stabil
reduktion i kulfyret elektricitets-
produktion til 30 gigawatt (GW) i 2022
(15 GW hver for brunkul og stenkul).
Regeringens øvrige køreplan inkluderer udkast til en Stenkulslov i efteråret 2019. Derefter vil parla-
mentariske forhandlinger påbegyndes, og der vil samtidig være dialog med operatører af de sten-
kulsfyrede kraftværker. Resultater vil blive inkorporeret i en lov om udfasning af stenkul. På bag-
grund af dette kan
Kuludfasningsloven
blive vedtaget i slutningen af 2019.
28
Kulfyrede kraftværker udgør 235 TWh af elektricitetsproduktionen i øjeblikket: Inden 2030 vil dette tal
være reduceret til 77 TWh. Selv med udfasningen af atomkraftenergi og den stigende andel af ved-
varende energikilder vil differencen på 112-TWh skulle dækkes af gas
dette vil kræve yderligere
13 mia. m3 gas om året.
Tysklands 2030 Klimabeskyttelsesprogram: Anledning til kontrovers
>
>
På baggrund af EU-målene har den tyske regering i september 2019 vedtaget retningslinjer for Tysk-
lands klimapolitik indtil 2030.
Et centralt punkt i det omfattende program er yderligere
CO
2
prisfastsættelse i transport- og var-
mesektorerne med en startpris på 10 euro/ton i 2022 stigende til 35 euro/ton i 2025.
Derefter vil
prisen blive fastsat af markedet. Derudover vil den vedvarende energiafgift, som i dag opkræves på
elregninger, og som har været stødt stigende siden den blev introduceret, falde fra 2021.
>
>
3.2.
Dena, 4. juni 2018, “dena-Leitstudie Integrierte Energiewende”,
https://www.dena.de/newsroom/meldungen/dena-leitstudie-integrierte-energiewende-deutschland-braucht-klares-
klimaziel-2050/
26
BMWi, juni 2019, “Zweiter Fortschrittsbereich Energie der Zukunft
-
Kurzfassung”,
https://www.bmwi.de/Redaktion/DE/Publikationen/Energie/fortschrittsbericht-monitoring-energie-
wende-kurzfassung.pdf?__blob=publicationFile&v=15
27
Bundesregierung, 20. september 2019, “Eckpunkte für das Klimaschutzprogramm 2030”,
https://www.bundesregierung.de/re-
source/blob/997532/1673502/768b67ba939c098c994b71c0b7d6e636/2019-09-20-klimaschutzprogramm-data.pdf?download=1
28
BMWi, 3. juli
2019 “Rahmen und nächste Schritte für die Kohleausstiegsgesetzgebung“,
https://www.bmwi.de/Redaktion/DE/Downloads/P-R/rahmen-und-naechste-schritte-
kohleausstiegsgesetzgebung.html
25
5/6
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 38: Henvendelse af 30/10-19 fra Nord Stream 2 om naturgassens rolle i energisystemet frem mod 2050
2096420_0006.png
Notat. Oktober 2019
>
Kritikere hævder, at tiltagene er utilstrækkelige
i forhold til at sikre, at klimamålene kan nås. Især
bliver de fremsatte CO
2
-priser anset for at være for lave: De vil lade priserne på dieselbrændstof
stige med 10 cents/liter i 2025, hvilket næppe vil tilskynde til at skifte til eldrevne biler.
29 30
Derud-
over anses tiltag for at øge den offentlige transport og øge andelen af vedvarende energi for at være
utilstrækkelige.
Dansk klimapolitik: Nye og højere ambitioner
3.3.
>
>
>
>
>
>
Den danske klimapolitiske indsats bæres af bestræbelserne på helt at udfase fossilt brændstof i
2050 og dermed opnå et lav emissionssamfund i 2050, og ved gradvist at reducere udledningen af
drivhusgasser på linje med EU’s 2020- og 2030-mål.
Målene for at reducere emission i EU i 2030 skal implementeres som en national forpligtelse om re-
duktion gældende for bygninger, landbrug og transport.
I 2018 vedtog den danske regering og Folketinget en ny energipolitik, der skal understøtte Danmarks
2030-mål for vedvarende energi, energieffektivitet og reduktioner af CO2-emissioner på den mest
omkostningseffektive måde.
31
Med denne aftale har partierne aftalt at bygge tre nye vindmøllefarme,
der skal sikre, at
det danske energiforbrug vil bestå af 55 procent grøn energi i 2030.
Mere sol-
og vindenergi vil blive sendt i offentligt udbud, der tilsammen vil koste 4,2 milliarder danske kroner.
Projekter, der beskæftiger sig med grønne gasser og biogas, vil kunne opnå statslige midler på 240
millioner kroner årligt over en 20-årig periode.
I 2030 vil kul være komplet udfaset af den danske
energiproduktion.
32
Presset for en juridisk bindende klimalov blev en del af valgkampen ved Folketingsvalget i juni 2019.
Den nye socialdemokratiske regering har sat
ambitiøse mål sammen med deres støttepartier, der
skal sikre en 70% reduktion af CO2-emissionerne i 2030
sammenlignet med 1990-niveau.
Klimaloven forhandles lige nu i Folketinget og vil, ifølge Statsministeren, være forhandlet på plads
før jul. Loven vil bygge på den tidligere Klimalov fra 2014, men vil være juridisk bindende. Dette er i
alle tilfælde et mere politisk følsomt emne.
I begyndelsen af oktober 2019 udgav Klimarådet (nedsat for at rådgive regeringen om klimapolitik
tilbage i 2014) en analyse om perspektiverne i den kommende Klimalov. Her foreslås det, at Klimalo-
ven skal indeholde
33
:
o
Beslutning om reduktionsmål
70% reducering af CO
2
-emssioner i 2030
5-årige klimamål med en 10-årig horisont
Mål skal sammenlignes med 1990-niveau.
Planlægning af klimahandlingsplaner (der skal forhandles efterfølgende i foråret 2020)
Hvert femte år skal regeringen udforme klimahandlingsplaner for at kunne følge det
10-årige mål.
Skal være sektor-specifik, sætte retningen for hver sektor, og indikatorer skal udar-
bejdes. Der lægges op til, at sektorstrategier skal udvikles i samspil med borgere,
NGO'er og erhvervslivet.
Monitorering og overvågningsmekanismer
Årlige prognoser, der forudser, hvorvidt klimahandlingsplanen lever op til målene
Prognosen skal følges op af lovgivningsinitiativer, hvis målene ikke nås.
En uafhængig organisation skal validere processen
Alle relevante lovforslag fremsat i Folketinget skal understøttes af en vurdering af
virkninger på miljøet.
o
o
Se eksempelvis Energypost.eu, 8. oktober 2019, “Will the German Climate Protection Programme 2030 miss its own targets?”,
https://energypost.eu/will-the-german-climate-
protection-programme-2030-miss-its-own-targets/
30
Handelsblatt, 8.
oktober 2019, “Energiebranche von den Vorhaben der Koalition enttäuscht”,
https://www.handelsblatt.com/politik/deutschland/klimaschutz-energiebranche-von-
den-vorhaben-der-koalition-enttaeuscht/25092384.html?ticket=ST-28554529-5qP2YySypbEdp6FvZ571-ap2
31
IHS Markit, 16. september 2019, “Denmark Power, Gas, and Renewables Market Profile“
32
Energiaftale 2018: Grønnere energi: https://kefm.dk/media/12203/handout_energiaftale-groennere-energi.pdf
33
Klimarådet 2019: Rammer for Dansk klimapolitik, Published 2. okober 219, https://klimaraadet.dk/da/analyser/rammer-dansk-klimapolitik
29
6/6