Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del Bilag 378
Offentligt
2220422_0001.png
Samråd i Folketingets Klima-, Energi- og
Forsyningsudvalg d. 25. juni vedr. alternative
drivmidler i transportsektoren
Center
Center for Klimaneutralt
Danmark
Team
Landbrug, LULUCF og
transport
Dato
24. juni 2020
J nr.
2020-2568
/ STFAN
Samrådsspørgsmål W og X
I Folketingets Klima-, Energi-, Forsyningsudvalg har Morten
Messerschmidt (DF), Rasmus Helveg Petersen (RV), Orla
Østerby (KF), Marie Bjerre (V) og Signe Munk (SF) stillet
ministeren følgende to samrådsspørgsmål W og X:
Samrådsspørgsmål W:
”Hvornår
forventer regeringen, at der indgås en langsigtet
plan til sikring af alternative drivmidler efter 2020 med fokus
på CO
2
-fortrængning?”
Samrådsspørgsmål X:
”Hvordan
mener ministeren, at kravene for iblanding af
biobrændstoffer, herunder det avancerede iblandingskrav,
skal se ud efter 2020?”
Side 1/9
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 378: Talepapir fra det åbne samråd den 25/6-20 med klima-, energi- og forsyningsministeren om fremtidig regulering af alternative drivmidler i transportsektoren (samrådsspm. W og X)
2220422_0002.png
Ministerens svartale:
Jeg vil gerne starte med at takke for de to
spørgsmål, som jeg på bedste vis vil forsøge at
besvare samlet i det følgende.
[Midlertidig løsning, men løber ikke fra løftet om
en langsigtet løsning]
Lad mig starte ved begyndelse, som også
spørgeren gjorde. I efteråret 2019 aftalte vi
midlertidigt at hæve iblandingskravet for benzin og
diesel i 2020, da Danmark ikke ville nå i mål med
opfyldelsen af det generelle EU-krav i 2020 om
anvendelsen af vedvarende energi i
transportsektoren.
Derfor måtte vi i al hast lave en midlertidig ændring
af biobrændstofloven og hæve iblandingskravet.
Vi var alle
også på daværende tidspunkt
enige
om, at den midlertidig løsning ikke var optimal,
hverken for den grønne omstilling af
transportsektoren eller for branchen.
Vi gav derfor samtidig hinanden håndslag på at
mødes igen og drøfte en langsigtet regulering af
biobrændstoffer med fokus på CO
2
-fortrængning.
Det løfte har jeg selvfølgelig ikke tænkt mig at løbe
fra. Tværtimod synes jeg det er det eneste
fornuftige at gøre.
Side 2/9
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 378: Talepapir fra det åbne samråd den 25/6-20 med klima-, energi- og forsyningsministeren om fremtidig regulering af alternative drivmidler i transportsektoren (samrådsspm. W og X)
2220422_0003.png
For det er vigtigt, at vi finder en langsigtet løsning,
der kan skabe ro for branchen og gøre noget godt
for klimaet.
[Corona har udskudt forhandlingerne, men ikke
ambitionerne]
Vi blev også den 20. februar i år i forbindelse med
en forespørgselsdebat enige om, at forhandlingerne
om den nye regulering skulle påbegyndes før
sommerferien.
Men 11. marts kom verden på tværs, og Danmark
lukkede ned.
Dette forår har derfor ikke været som noget andet.
Corona har stået øverst på dagsordenen for alle.
Det har kastet os ud i en helt særlig og uvant
situation, hvor ikke kun sundhedssektoren, men
også hele erhvervslivet og arbejdsmarkedet
og
selvfølgelig statsadministrationen, har været under
pres.
I regeringen har vi derfor været nødsaget til at
ændre vores tidsplaner på en række områder. Vi
har udskudt lovforslag, vi har udskudt forhandlinger.
Og det tror jeg, at danskerne har haft fuld forståelse
for.
Og det er også en situation som jeg håber, at
Folketingets partier har forståelse for. En situation
som vi øvrigt også drøftede for ca. en måned siden i
Folketingets spørgetid.
Side 3/9
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 378: Talepapir fra det åbne samråd den 25/6-20 med klima-, energi- og forsyningsministeren om fremtidig regulering af alternative drivmidler i transportsektoren (samrådsspm. W og X)
2220422_0004.png
Det er vigtigt for mig at sige, at de forsinkelser, som
vi har været udsat for, ikke betyder, at vi slækker på
klimaambitionerne af den grund. Vi har haft et
stærkt ønske sammen med de øvrige partier, om at
komme så langt som vi overhovedet kunne på
klimaområdet inden for de rammer, Corona har
givet os.
På den baggrund valgte vi i tiden inden
sommerferien over de sidste uger at fokusere på
affald, energi og industri. Det var et valg. Det var
det, vi mente, var det mest fornuftige at forhandle
først. Under forhandlingerne kom andre partier
selvfølgelig med andre ønsker. Nogen af dem blev
efterkommet, andre blev ikke. Jeg kan sige, at et af
de ønsker, der ikke kom fra noget parti, var det
spørgsmål, vi taler om i dag. Derfor havde jeg
selvfølgelig også en forventning om, at der var en
vis forståelse for det tidspres, vi havde været under
internt i regeringen. Vi har derfor netop forhandlet
første del af klimahandlingsplanen på plads med
bred opbakning fra stort set alle Folketingets partier.
En aftale, der gør den grønne strøm billigere, den
sorte varme dyrere og baner vejen for en
klimaneutral affaldssektor i 2030. Og det er bare
overskrifterne. For det er en meget omfattende og
ambitiøs aftale vi har landet.
En aftale, der reducerer Danmarks udledninger i
2030 med 3,4 mio. tons CO2.
Det kan vi godt være stolte af.
Side 4/9
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 378: Talepapir fra det åbne samråd den 25/6-20 med klima-, energi- og forsyningsministeren om fremtidig regulering af alternative drivmidler i transportsektoren (samrådsspm. W og X)
2220422_0005.png
Aftalen lægger også op til en udmøntning og
forhøjelse af den resterende grønne transportpulje.
De 475 mio. kr. fra puljen skal således blandt andet
bruges på flere ladestandere.
En indsats der bygger videre på, at vi allerede er
blevet enige om at bruge midlerne fra puljen i 2020
til ladestandere og erhvervstransport, og med FL 20
har skabt ro om bilafgifterne i 2020.
Endelig fremgår det jo også af den nævnte
indgåede aftale for energi og industri, at køreplanen
for klimaforhandlingerne indebærer, at der vil blive
indledt forhandlinger om transportområdet i
efteråret 2020.
Ligesom det vil være tilfældet på en masse af de
øvrige centrale områder for klimaindsatsen. Så det
bliver et travlt og grønt efterår vi går i møde.
[Behovet for en omstilling af de fossile biler]
Men lad os nu vende os mod det konkrete.
Transportsektoren udgør en helt særlig udfordring.
Omstillingen tager tid. En dansk bil kører i
gennemsnit på vejene i 15 år.
Det betyder, at selv hvis vi allerede fra 2025 stopper
for salg af alle nye benzin- og dieselbiler, ville langt
størstedelen af den danske bilpark i 2030 stadig
køre på netop benzin og diesel.
Side 5/9
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 378: Talepapir fra det åbne samråd den 25/6-20 med klima-, energi- og forsyningsministeren om fremtidig regulering af alternative drivmidler i transportsektoren (samrådsspm. W og X)
2220422_0006.png
Det er derfor ikke nok, at vi alene fremmer elbiler. Vi
må også se på, hvordan vi kan gøre de fossile biler
grønnere, hvis vi skal nå i mål. Og det skal vi.
Det skal vi gøre på en måde, så vi fortsat kan være
til inspiration for omverdenen samtidig med, at vi
ikke går på kompromis med vækst, beskæftigelse
og social balance.
[Vækstpotentiale i P-t-X]
Jeg vil gerne fremhæve et element fra den netop
indgåede aftale som er særdeles relevant for
transportsektoren.
Med aftalen tager vi hul på en ny epoke for havvind
med verdens første energiøer og endnu mere
vedvarende energi. Energiøerne skal ikke kun
producere mere grøn strøm. På sigt skal de også
kunne producere grønne brændstoffer til
transportsektoren.
For Danmark har potentiale til udvikle en
styrkeposition inden for produktionen af grønne
brændstoffer på grøn strøm.
Det er også en del af baggrunden for, at vi netop
har indgået en aftale med Nederlandene om
samarbejde og finansiering med min. 750 mio. kr. af
en tilskudspulje til storskala PtX.
Midlerne kommer oven i de 167 mio. kr., som
allerede blev afsat med de sidste to finanslove, og
som finansierer nogle vigtige PtX-projekter og
analyser.
Side 6/9
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 378: Talepapir fra det åbne samråd den 25/6-20 med klima-, energi- og forsyningsministeren om fremtidig regulering af alternative drivmidler i transportsektoren (samrådsspm. W og X)
2220422_0007.png
Med klimaaftalen besluttede vi også, at der skal
udarbejdes en PtX/CCUS-strategi, som skal
understøtte fremtidens grønne løsninger.
Samlet set vil regeringen sikre en robust udvikling
af disse teknologier for at fremme både national
anvendelse og evt. eksport.
[Ny og langsigtet regulering]
Vi skal sammen se på, hvordan vi bedst udformer
en regulering, der kan understøtte en grøn
omstilling af transportsektoren og samtidig sikrer, at
Danmark udnytter det fremtidige vækstpotentiale i
produktionen af grønne brændstoffer.
For regeringen er det vigtigt, at vi finder en
langsigtet løsning, der understøtter fremtidens nye
drivmidler baseret på P-t-X og andre nye
teknologier.
Det er samtidig også vigtigt, at reguleringen tager
højde for både den nationale og globale klimaeffekt
af biobrændstoffer.
Derudover skal en ny regulering tænkes sammen
med de EU-krav, der stilles frem mod 2030. Her er
det særligt krav til anvendelsen af avancerede
biobrændstoffer, og det skal selvfølgelig indgå.
Jeg har ikke det færdige svar på, hvordan vi
fremadrettet bør regulere biobrændstoffer i
Danmark, men jeg ser frem til, at vi skal drøfte
spørgsmålet og finde en løsning sammen.
Side 7/9
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 378: Talepapir fra det åbne samråd den 25/6-20 med klima-, energi- og forsyningsministeren om fremtidig regulering af alternative drivmidler i transportsektoren (samrådsspm. W og X)
2220422_0008.png
[Indkaldelse til drøftelser i morgen]
Som nævnt sættes forhandlingerne om en
sektorhandlingsplan for transportområdet i gang på
den anden side af sommerferien.
Men jeg har lige som udvalget et stærkt fokus på at
skabe stabile og langsigtede rammevilkår for
anvendelsen af VE-brændstoffer.
Jeg er ligeledes meget optaget af, at Folketinget har
udtrykt et ønske om at igangsætte drøftelserne på
dette område snarest muligt og det er
magtpåliggende, at det foregår inden
sommerferien. Jeg har derfor allerede indkaldt jer til
en første drøftelse af området i morgen tidlig kl.
7.30.
Jeg ser frem til disse drøftelser, hvor vi sammen
skal finde en langsigtet løsning, der har blik for
fremtidens teknologiske udvikling, de nationale og
globale klimaeffekter - og som sikrer, at Danmark
lever op til sine forpligtelser i EU.
Afslutningsvis jeg vil jeg blot sige, at vi har været i
en ekstraordinær situation og trods det, har vi
alligevel i fælleskab kunne skabe store resultater på
klimaområdet.
Det er ikke nogen hel lille ting, at vi har lavet de
aftaler vi har lavet. Når man taler med udenlandske
kollegaer er der stor ros ikke kun til regeringen men
til hele Folketinget. Det er især i lyset af
Side 8/9
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 378: Talepapir fra det åbne samråd den 25/6-20 med klima-, energi- og forsyningsministeren om fremtidig regulering af alternative drivmidler i transportsektoren (samrådsspm. W og X)
2220422_0009.png
Håber I vil komme i morgen, da det har været
meget vigtigt at komme i gang inden sommerferien.
Det er ikke nogen hel lille ting, at det er lykkes os, at
lave de aftaler vi har lavet. Når man taler med
kollegaer rundt omkring i Europa bliver der udtrykt
stor ros til hele Folketinget, ikke kun til regeringen
selvfølgelig, men til hele det danske Folketing. Ikke
kun over ambitionsniveauet. Det er vi vant til, at
man sætter ret højt, fordi vi er verdensførende. Men
også over, at vi har formået at gøre det i denne her
meget svære tid, hvor der mildest talt, har været
nok andet at se til.
Og jeg håber selvfølgelig, at I er indstillede på, at
komme til mødet i morgen tidligt, så jeg kan
efterkomme det ønske, der har været om, at det er
meget vigtigt at vi kommer i gang inden
sommerferien. Så gør vi selvfølgelig det.
Tak for ordet.
Side 9/9