Dato
Side
15. juni 2020
1 af 1
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Forlænget iblanding af biobrændstoffer
Brev til Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget forud for åbent samråd om alternative drivmidler og
iblandingskravene for biobrændstoffer d. 25-06-2020
Kære medlemmer af Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
I efteråret 2019 vedtog Folketinget at hæve iblandingskravet for biobrændstoffer fra 5,75 pct. til 7,6
pct. i 2020. Ifølge aftalen skal iblandingskravet dog igen sænkes til 5,75 pct. fra 1. januar 2021.
Vi står over for en række udfordringer, herunder 70 pct. CO2-reduktion i udledningen af
drivhusgasser i år 2030, usikkerhed blandt virksomheder, der producerer biobrændstoffer, og
behov for at sikre danske arbejdspladser. I Landbrug & Fødevarer og 3F finder vi, at en
fastholdelse af iblandingskravet på mindst 7,6 pct.
–
og gerne højere
–
frem til 2025 vil bidrage
positivt til disse to udfordringer.
Iblanding af biobrændstoffer er en nem og billig måde at reducere Danmarks CO2-udledning i
transportsektoren. Ved f.eks. at anvende biodiesel og bioethanol kan den tunge transport overgå til
fossilfri brændstoffer, uden at den eksisterende vognpark behøves udskiftet. Det er således
vurderingen i regeringens klimapartnerskab for landtransport, at hovedparten af køretøjerne i 2030,
særligt i den tunge transport, stadigvæk vil være med en almindelig forbrændingsmotor, hvorfor
iblandingen af fossilfri drivmidler er nødvendig for omstillingen i transportsektoren.
Ydermere vil en langsigtet prioritering medføre flere arbejdspladser i den danske produktion af
biobrændstoffer. Både i selve produktionen på fabrikker og i landbruget, men også i den
betragtelige følgeindustri.
I 3F og Landbrug & Fødevarer håber vi derfor, at I vil arbejde for et iblandingskrav i den danske
transportsektor og en snarlig løsning herfor.
Med venlig hilsen
Flemming Nør-Pedersen
Direktør
Landbrug & Fødevarer
Peter Kaae Holm
Gruppeformand
3F’s Grønne Gruppe