Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del Bilag 346
Offentligt
2208819_0001.png
Høringsnotat vedr. udkast til bekendtgørelse om tilskud til
individuelle varmepumper ved skrotning af oliefyr (skrot-
ningsordningen)
Kontor/afdeling
Center for energieffektivise-
ring
Dato
4. juni 2020
J nr.
2020-3273
/JEPV/NZU
Bekendtgørelse om tilskud til individuelle varmepumper ved skrotning af oliefyr blev
sendt i høring den 3. april 2020 med frist for afgivelse af høringssvar den 13. maj
2020. Der er modtaget i alt 24 eksterne høringssvar i høringsperioden.
Følgende fem høringsparter har angivet, at de ikke har bemærkninger til udkast til
bekendtgørelse: Advokatrådet, CO-industri, Dansk Arbejdsgiverforening, Energi-
branchens Service Sammenslutning og Foreningen for Rådgivende Ingeniører.
Følgende 18 høringsparter har afgivet bemærkninger til udkast til bekendtgørelse:
Dansk Byggeri, Dansk Energi, Dansk Fjernvarme, Dansk Industri, Dansk Køl &
Varme, Datatilsynet, Finans Danmark, Forbrugerrådet Tænk, FSR
danske reviso-
rer, GreenTech Advisor, Kommunernes Landsforening, OK A.M.B.A., Rådet for
Grøn Omstilling, TEKNIQ Arbejdsgiverne, Teknologisk Institut, Validan, Varme-
pumpeforeningen VPO og VELTEK.
Svarene har især berørt følgende punkter:
Overordnede bemærkninger
Valg af abonnementsordningen som model
Støtteniveau
Kravet om brug af VE-godkendte installatører
Krav til prækvalifikation
Tekstnære bemærkninger
Øvrige bemærkninger
h)
Redaktionelle og lovtekniske ændringer
I det følgende gennemgås de væsentligste punkter i de indkomne høringssvar ef-
terfulgt af Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets bemærkninger for hvert enkelt
emne. Bemærkningerne er markeret med kursiv. Endelig er der foretaget en række
mindre ændringer, herunder redaktionelle og lovtekniske ændringer i bekendtgørel-
sen. Det skal bemærkes, at høringssvarene kun er gengivet i hovedtræk. Ønskes
detaljerede oplysninger om svarenes indhold, henvises der til de fremsendte hø-
ringssvar, som kan ses på Høringsportalen.
a)
b)
c)
d)
e)
f)
g)
a) Overordnede bemærkninger
Alle de eksterne parter, der har afgivet høringssvar til ordningen, bakker op om den
grønne omstilling, herunder at der gives tilskud til udskiftning af oliefyr og installati-
on af varmepumper.
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/13
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 346: Orientering om udstedelse af bekendtgørelser om hhv. Erhvervspuljen, Bygningspuljen og Skrotningsordningen (ikrafttrædelse 1. juli 2020)
2208819_0002.png
Dansk Byggeri, Dansk Energi, og Dansk Industri påpeger, at puljen med de afsatte
midler alene vil resultere direkte i 4.000-5.000 konverteringer ud af de omtrent
80.000 eksisterende oliefyr.
OK A.M.B.A opfordrer til, at der grundet covid-19 stræbes efter at fremrykke pro-
cessen for ordningen med henblik på at tildele tilsagn hurtigst muligt.
Kommunernes Landsforening (KL) efterlyser, at kommunernes rolle nævnes i be-
kendtgørelsen.
Kommunernes Landsforening (KL) betragter det som positivt, at der gives tilskud til
borgere uden for den kollektive forsyning, men at der også bør være mulighed for
at søge støtte til en kollektiv ordning i bekendtgørelsen. I den forbindelse foreslår
KL, at det i bekendtgørelsen fremgår, at kommunale forsyningsselskaber betragtes
som private virksomheder med mulighed for at ansøge om tilskud.
Rådet for Grøn Omstilling mener, at der udestår et konkurrenceelement, hvor an-
søgere konkurrerer om en bestemt andel af puljemidlerne. Alternativt foreslår Rå-
det for Grøn Omstilling, at der stilles krav om, at energitjenesteleverandører offent-
liggør priser og vilkår på sparenergi.dk. I samme forbindelse mener Rådet for Grøn
Omstilling, at der ikke i tilstrækkelig grad tages hensyn til forbrugerne i prækvalifi-
kationskriterierne.
TEKNIQ Arbejdsgiverne foreslår, at evt. ubrugte midler overføres til bygningspuljen
og øremærkes varmepumper, ligesom der foreslås en midtvejsevaluering af ord-
ningen.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet anerkender bemærkningen om antallet af
oliefyr, der forventes konverteret som direkte effekt af ordningen, herunder antager
en bagvedliggende opfordring til at tilskynde en større udskiftning af oliefyr. Det
bemærkes i den forbindelse, at puljen også vurderes at have afledte effekter, som
dog ikke er kvantificerede.
Klima- Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at ministeriet generelt er op-
mærksom på konsekvenserne af covid-19. En fremrykning af puljen ville i givet fald
kræve udvikling af IT-understøttelse m.v., som er planlagt senere på året.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker i forhold til manglende benæv-
nelse af kommunernes rolle i bekendtgørelsen, at kommunernes anses for at kun-
ne have en vigtig rolle, og at kommunerne særligt kan få en betydelig rolle med
henblik på at oplyse borgere om muligheden for at få varmepumpe på abonnement.
Side 2/13
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 346: Orientering om udstedelse af bekendtgørelser om hhv. Erhvervspuljen, Bygningspuljen og Skrotningsordningen (ikrafttrædelse 1. juli 2020)
2208819_0003.png
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet anerkender, at kommunerne har en væ-
sentlig rolle i den grønne omstilling, og at kommunerne særligt er centrale aktører i
udrulningen af fjernvarme. Samtidigt bemærker ministeriet, at det kommunale sel-
skab påtager sig en risiko for tab/underskud, som vil skulle dækkes af kommunale
midler, hvis kommuner agerer på et konkurrenceudsat marked, som fx markedet for
individuelle varmepumper. Den risiko kan ikke elimineres, når der er konkurrence
på et marked. I forlængelse heraf vurderes kommunal deltagelse på varmepumpe-
markedet at kunne forvride konkurrencen, fordi der er en risiko for, at det kommu-
nale selskab finansierer dele af varmepumpevirksomheden med enten kommunale
skatteindtægter eller penge fra fjernvarmekunderne, såkaldt krydssubsidiering.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at der i forhold til konkurrence
om tilsagn er valgt en model, der vurderes at fremme konkurrencen om tilsagn i
højere grad end tidligere, samt at det findes fremmende for puljens afløb, at der
ikke reserveres store andele af puljen til de respektive aktører. Dertil bemærkes
det, at der stilles krav om, at vilkår, priser mv. skal fremgå tydeligt i kontrakten mel-
lem energitjenesteleverandøren og varmekunden.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at evt. ubrugte midler som
udgangspunkt vil blive overført til puljen i næstkommende år. Ministeriet noterer og
tager forslaget om en midtvejsevaluering af ordningen til efterretning.
b) Valg af abonnementsordning som model
Dansk Byggeri, FINANS Danmark, Forbrugerrådet Tænk og Rådet for Grøn Omstil-
ling støtter i deres høringssvar op om udbredelsen af varmepumper på abonne-
ment med henvisning til abonnementsløsningen som alternativ for bygningsejere,
der ikke kan eller vil finansiere investeringen i en varmepumpe selv.
Dansk Energi, Dansk Fjernvarme, Dansk Køl & Varme, TEKNIQ Arbejdsgiverne og
VELTEK mener, at valg af forretningsmodel i form af abonnementsmodellen er for
snæver.
Dansk Fjernvarme og TEKNIQ Arbejdsgiverne finder det uhensigtsmæssigt, at der
stilles krav om afregning af varme, da det er administrativt tungt at afregne for for-
brugt varme, samt at ordningen er for dyr. TEKNIQ Arbejdsgiverne foreslår i stedet
en garanti for leveret virkningsgrad.
Dansk Fjernvarme kritiserer, at deres tiltænkte ordning med kollektivt ophæng ikke
vil være støtteberettiget under Skrotningsordningen. Dansk Køl & Varme mener, at
ordningen vil skævvride konkurrencen på varmepumpemarkedet, herunder at mo-
dellen vil udelukke mindre aktører, ligesom Dansk Køl & Varme også bemærker, at
abonnementsmodellen ikke er uafhængig af tilskud.
Side 3/13
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 346: Orientering om udstedelse af bekendtgørelser om hhv. Erhvervspuljen, Bygningspuljen og Skrotningsordningen (ikrafttrædelse 1. juli 2020)
2208819_0004.png
Dansk Energi og Dansk Industri bemærker, at der med henblik på flest mulige kon-
verteringer også bør åbnes op for, at private forbrugere kan modtage tilskud til eget
køb af varmepumpe.
Dansk Energi påpeger, at § 1, stk. 2 begrænser muligheden for andre forretnings-
modeller, som ikke indebærer ejerskab af varmepumpen, herunder fx ESCO-
modellen.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at forligskredsen bag energiaf-
talen 2018 har truffet en politisk beslutning om at udmønte skrotningsordningen
som en abonnementsordning, der bygger videre på modellen og erfaringerne fra
ordningen varmepumper på abonnement. Den politiske beslutning om en abonne-
mentsordning beror bl.a. på en vurdering af, at en abonnementsordning resulterer i
flere tilskyndede varmepumper og således har en højere tilskyndelseseffekt sam-
menlignet med en ordning, der ville omfatte tilskud til, at bygningsejere kan købe
deres egen varmepumpe. Ligeledes skal det bemærkes, at abonnementsløsningen
er en praktisk og økonomisk tilgængelig alternativ varmeløsning til oliefyrsejere
uden for kollektiv forsyning.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at abonnementsmodellen, hvor
der afregnes for leveret varme i stedet for forbrugt el, har en hensigtsmæssig inci-
tamentsstruktur. Det skyldes, at modellen fremmer et økonomisk incitament til god
installation, drift og vedligehold af varmepumpen og således tager hensyn til var-
mekundens sikkerhed for levering af klimavenlig varme til den aftalte pris.
c) Støtteniveau
Rådet for Grøn Omstilling mener, at støtteniveauet, 20.000 kr. faldende til 15.000
kr., er for højt og sammenligner med eksisterende ordning, hvor tilskuddet er
20.000 kr. faldende til 10.000 kr.
GreenTech Advisor bemærker, at støtteniveauet betragtes som værende for lavt og
begrunder det med; 1) at de nemmest opnåelige varmepumpeabonnementer alle-
rede er indhentet i eksisterende abonnementsordning, 2) at der i eksisterende
abonnementsordning også kan opnås energisparetilskud på yderligere 8-10.000 kr.
udover ordningen, 3) at oliefyr er blevet billigere i drift grundet fald i olieprisen, og
4) at boligejere i højere grad afholder sig fra investeringer grundet covid-19.
TEKNIQ Arbejdsgiverne bemærker, at støtteniveauet ikke bør overstige støtteni-
veauet for varmepumper i bygningspuljen.
Ministeriets bemærkninger:
Side 4/13
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 346: Orientering om udstedelse af bekendtgørelser om hhv. Erhvervspuljen, Bygningspuljen og Skrotningsordningen (ikrafttrædelse 1. juli 2020)
2208819_0005.png
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at støtteniveauet er sat på
baggrund af en afvejning af de seneste års udvikling af abonnementsmarkedet for
varmepumper, samt på baggrund af, at energisparetilskuddet ikke længere kan
opnås udover tilskud i skrotningsordningen. Dertil er støtteniveauet sat med ud-
gangspunkt i en vurdering af, hvilke støtteniveauer der vurderes at tilskynde flest
mulige konverteringer og samtidigt giver ordentlige forudsætninger for afløb af pul-
jemidlerne.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at der ved støtteniveauet i
skrotningsordningen er taget højde for støtteniveauet i bygningspuljen. Samtidigt
bemærkes det, at støtteniveauerne ikke er direkte sammenlignelige, da tilskuds-
modellerne er forskellige.
d) Krav til prækvalifikation
Dansk Køl & Varme og TEKNIQ Arbejdsgiverne giver udtryk for, at prækvalifikati-
onskravene findes uhensigtsmæssige og forventer, at kravene, herunder særligt
kapitalkravet, vil udelukke en række mindre aktører. På den baggrund opfordres
der til at nedjustere kravene til prækvalifikation.
TEKNIQ Arbejdsgiverne finder det uklart, hvorvidt der i forbindelse med § 8 og
prækvalifikation er tale om betingelser eller evalueringskriterier. Ligeledes efter-
spørger TEKNIQ Arbejdsgiverne afklaring af, hvorvidt det er tilladt at danne konsor-
tier med henblik på at imødekomme kravene i § 8. Dertil mener TEKNIQ Arbejdsgi-
verne, at der bør være forskel på kravene, afhængigt af om man som energitjene-
steleverandører agter at levere varmepumpeabonnementer til lokalområder eller en
hel region.
OK A.M.B.A bakker op om kriterierne for prækvalifikation og opfordrer til, at Energi-
styrelsen ikke dispenserer for kravene i § 8.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at de krav, der indgår i præ-
kvalifikationen af energitjenesteleverandører bl.a. beror på forbrugerhensyn, og at
kravene giver større sikkerhed for, at kontraktuelle vilkår overholdes. I tillæg hertil
kan det oplyses, at krav til prækvalifikation har til formål at sikre, at energitjeneste-
leverandørerne har kompetencer til at efterleve de vilkår, der måtte være forbundet
med tilskud fra skrotningsordningen. Dertil bemærkes det, at alle har mulighed for
at ansøge om prækvalifikation, ligesom det også forventes at være muligt at søge
om prækvalifikation løbende inden for tilskudsperioden.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at der i § 8 er tale om betingel-
ser for at opnå prækvalifikation, og at disse som udgangspunkt skal efterleves for
at opnå prækvalifikation. Det bemærkes, at formuleringen præciseres i bekendtgø-
Side 5/13
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 346: Orientering om udstedelse af bekendtgørelser om hhv. Erhvervspuljen, Bygningspuljen og Skrotningsordningen (ikrafttrædelse 1. juli 2020)
2208819_0006.png
relsen, således at dette fremstår klart bl.a. ved at indsætte et nyt stykke 2, og kon-
sekvensrettelser i § 9, stk. 1, § 10, og § 17, stk. 1, nr. 7, så henvisningerne er til det
nye § 8, stk. 2, og stk. 3,
og der står ”betingelser” i stedet for forudsætninger eller
evalueringskriterier. Endeligt bemærkes det, at bekendtgørelsen ikke forhindrer
dannelser af konsortier.
e) Krav om brug af VE-godkendte installatører
Dansk Energi, Dansk Industri, Rådet for Grøn Omstilling, TEKNIQ Arbejdsgiverne
og Teknologisk Institut bakker op om kravet om at bruge VE-godkendte installatø-
rer med henblik på en forventning om bedre installerede og mere effektive varme-
pumper.
Teknologisk Institut bemærker, at det i VE-godkendelsesordningen bør gøres mu-
ligt for andre end statsfinansierede uddannelsesinstitutioner at varetage eksamina-
tion af kurser til VE-godkendelsesordningen.
Dansk Køl & Varme, Validan og VPO kritiserer kravet om at bruge VE-godkendte
installatører. Validan forventer, at kravet medfører afløbsproblemer, ligesom Vali-
dan betragter det som konkurrenceforvridende. Både Validan og VPO mener, at
kravet bør være bredere og også omfatte godkendelser fra andre ordninger, herun-
der fx VPO. Dertil mener Dansk Køl & Varme ikke, at VE-godkendelsesordningen
sikrer det nødvendige faglige kompetencer blandt installatørerne. Dansk Køl &
Varme foreslår derudover, at VE-godkendelser udstedes til personer og ikke til
virksomheder som i dag.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at kravet om brug af VE-
godkendte installatørvirksomheder har baggrund i et behov for at sikre, at installati-
oner af varmepumper foretages bedst muligt, og at varmepumperne lever op til
deres potentielt høje virkningsgrader. Effektive varmepumper er afgørende for den
grønne omstilling af den fossile del af den individuelle opvarmning.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet vurderer, at det igennem VE-
godkendelsesordningen er muligt at tilvejebringe gode forudsætninger for, at instal-
lation af varmepumper foretages korrekt og kompetent.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at VE-godkendelsesordningen
gennemfører artikel 14, stk. 3, samt bilag IV i direktiv 2009/28/EF om fremme af
anvendelsen af energi fra vedvarende energikilder. Ligeledes bemærkes det, at
VE-godkendelsesordningen, modsat øvrige certificeringsordninger, administreres af
Energistyrelsen som myndighed, og at ministeriet således har bedst forudsætnin-
ger for at sikre kvaliteten i VE-godkendelsesordningen.
Side 6/13
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 346: Orientering om udstedelse af bekendtgørelser om hhv. Erhvervspuljen, Bygningspuljen og Skrotningsordningen (ikrafttrædelse 1. juli 2020)
2208819_0007.png
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet kvitterer for Teknologisk Instituts forslag
om at tillade andre end statsfinansierede uddannelsesinstitutioner at foretage ek-
samination af kurser til VE-godkendelsesordningen. Forslaget tages til overvejelse i
regi af VE-godkendelsesordningen.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet kvitterer for Dansk Køl & Varmes forslag
om at udstede VE-godkendelser til personer i stedet for virksomheder. Ministeriet
bemærker, at forslaget kan tages til overvejelse i regi af VE-
godkendelsesordningen.
f) Tekstnære bemærkninger
Dansk Energi efterspørger en afklaring af, hvilket referenceanlæg der henvises til i
§ 4, stk. 2 i forbindelse med de støtteberettigede omkostninger.
Dansk Energi foreslår at fjerne betingelsen om, at energitjenesteleverandøren ikke
må have foretaget indkøb af varmepumpen inden tilsagn.
DSR Danske Revisorer
anbefaler som eneste bemærkning, at der skrives ”god-
kendt revisor” som samlebetegnelse for statsautoriseret og registreret revisor.
Forbrugerrådet Tænk mener, at der bør indgå et nærmere tilsyn med selve kontrak-
tens udformning og indhold og foreslår, at dette indføres som et punkt i § 8.
OK A.M.B.A gør opmærksom på, at kravet om, at varmekunden skal bekræfte
skrotning af oliefyr og installation af varmepumpe, kan stille energitjenesteleveran-
døren i en uhensigtsmæssig situation, i tilfælde af at varmekunden ikke bekræfter
dette grundet fx utilfredshed med æstetiske aspekter af varmepumpeinstallationen.
Rådet for Grøn Omstilling foreslår, at det i § 14 præciseres, at vilkår i aftaler med
varmekunder gælder i hele kontraktperioden, og at misligholdelse kan medføre
krav om tilbagebetaling af tilskud. Dertil foreslås det, at det i § 19 præciseres, at
revisorerklæringen skal omfatte et projektregnskab for alle udbetalte tilskud siden
første udbetaling eller siden det sidste revideret regnskab.
TEKNIQ Arbejdsgiverne finder formuleringen i § 19, stk. 3 uklar og efterspørger
afklaring af, om der skal sendes den ønskede dokumentation, hver gang tilskuds-
beløbet overstiger 1 mio. kr. (dvs. 1 mio., 2 mio. osv.).
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet kan oplyse, at der med betegnelsen refe-
renceanlæg i § 4, stk. 2, henvises til en oliefyrsbrænder. Det beror på en vurdering
af, at en oliefyrsbrænder er det mest sandsynlige alternativ for oliefyrsejere, som fx
ikke har finansieringen til større investeringer. Dertil skal det bemærkes, at beløbet
Side 7/13
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 346: Orientering om udstedelse af bekendtgørelser om hhv. Erhvervspuljen, Bygningspuljen og Skrotningsordningen (ikrafttrædelse 1. juli 2020)
2208819_0008.png
for referenceanlægget ikke fratrækkes tilskudssatsen, men fra omkostninger til
indkøb af varmepumpen med henblik på at fastlægge de støtteberettigede omkost-
ninger.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet har forståelse for ønsket om en ændring af
kravet, om at energitjenesteleverandøren ikke må have foretaget indkøb af varme-
pumpen inden tilsagn. Ministeriet bemærker, at det imidlertid ikke er muligt at imø-
dekomme den foreslåede ændring, da det følger af gruppefritagelsesforordningen,
at det skal sikres, at støtten er nødvendig og fungerer som tilskyndelse til at videre-
udvikle aktiviteter eller projekter. For at tilskuddet kan vurderes at have en tilskyn-
delsesvirkning, må der derfor ikke være indgået endelige aftaler om aktiviteter,
leverancer m.v., påbegyndt aktiviteter eller gennemført indkøb, der gør investerin-
gen irreversibel, inden man har fået tilsagn om tilskud. Energitjenesteleverandører
vil dog inden tilsagn gives kunne indgå en aftale med sin leverandør af varmepum-
per om køb af et parti varmepumper, der er betinget af, at energitjenesteleverandø-
ren opnår tilsagn om tilskud.
Klima- Energi, og Forsyningsministeriet kan oplyse, at anbefalingen fra FSR
dan-
ske revisorer om brug af termen, ”godkendt revisor” i stedet for ”registreret revisor”,
imødekommes, og at dette tilrettes i bekendtgørelsen.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at der henvises til at indgå i
dialog med Energistyrelsen i tilfælde af situationer med manglende bekræftelse om
skrotning af oliefyr og installation af varmepumpe fra varmekunden grundet varme-
kundens utilfredshed med varmepumpens æstetik.
Klima- Energi, og Forsyningsministeriet bemærker, at der ved ansøgning om til-
sagn skal indsendes en kontrakt mellem energitjenesteleverandøren og varmekun-
den, og at Energistyrelsen gennemlæser kontrakten forud for meddelelse om til-
sagn i forhold til de krav, der gælder for energitjenesteleverandøren. Ministeriet
finder ikke anledning til at præcisere betingelsen i § 14, således at det medfører, at
misligholdelse af vilkår i de kontrakter, der indgås med varmekunden, kan medføre
krav om tilbagebetaling af tilskud, idet der er tale om et privatretligt inter partes
forhold. Ministeriet finder ej heller anledning til at tilføje et nyt punkt til § 8 om præ-
kvalifikation, om at det skal dokumenteres, at kontrakten opfylder lov om forbruger-
aftaler, idet ministeriet ikke fører tilsyn med overholdelse af lov om forbrugeraftaler,
og der ikke er hjemmel til at stille krav, som vedrører andre ministeriers ressort.
Ministeriet vil dog opfordre til overholdelse af forbrugeraftaleloven i en vejledning,
der vil blive udarbejdet til energitjenesteleverandørerne, og som offentliggøres på
www.ens.dk. Derudover bemærkes det, at den konkrete praksis for indsendelse af
projektregnskab, revidering mv. uddybes i vejledningen.
Side 8/13
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 346: Orientering om udstedelse af bekendtgørelser om hhv. Erhvervspuljen, Bygningspuljen og Skrotningsordningen (ikrafttrædelse 1. juli 2020)
2208819_0009.png
Klima- Energi, og Forsyningsministeriet kan oplyse, at formuleringen i § 19 indebæ-
rer, at der skal sendes revisorerklæring, hver gang en energitjenesteleverandørs
akkumulerede tilskudsbeløb overstiger henholdsvis 1, 2, 3 mio. kr. og så fremdeles.
g) Øvrige bemærkninger
Dansk Byggeri finder det uhensigtsmæssigt, at der ikke stilles krav til klimaskær-
men og foreslår krav om 1) hulmursisolering, hvis det er teknisk muligt, 2) isolering
af loftet (200 mm), 3) dobbelte vinduer i opvarmede rum, og 4) at varmerør i kælder
isoleres.
Dansk Energi bemærker, at det ikke er specificeret i bekendtgørelsen, om hvorvidt
energitjenesteleverandøren også ejer indedelen af varmepumpen og opfordrer
Energistyrelsen til at konkretisere dette.
Dansk Energi foreslår, at der anvendes BBR-koder ift., hvilke bygninger der kan få
gavn af ordningen.
Dansk Energi og TEKNIQ Arbejdsgiverne efterspørger en afklaring af, om der kan
opnås tilskud til installation af varmepumpen eller til varmekundens engangsbeta-
ling fra øvrige tilskudsordninger, herunder fra BoligJobordningen.
Dansk Energi fremhæver, at der ses positivt på den geografiske fordeling af pulje-
midlerne, men at modellen for den geografiske fordeling ikke bør få negativ indfly-
delse på afløb af puljemidlerne.
Dansk Energi anerkender og bakker op om modellen for ansøgningsprocessen og
løbende tildeling af tilskud til prækvalificerede energitjenesteleverandører. Dog
bemærker Dansk Energi, at først-til-mølle modellen kan medføre, at store aktører
opnår en stor andel af puljen.
Dansk Energi, Rådet for Grøn Omstilling og VELTEK efterlyser, at muligheden for
fleksibelt drift af varmepumperne fremmes. Dansk Energi foreslår, at der stilles krav
til varmepumpernes tekniske kvalitet, herunder at varmepumperne er forberedt til
tovejskommunikation med henblik på styring af varmepumpen. Derudover opfordrer
Dansk Energi til, at der stilles krav om, at energitjenesteleverandørernes organisa-
toriske set-up involverer håndtering af aggregering af varmepumpen.
Dansk Energi og Teknologisk Institut opfordrer til at henvise til varmepumpelisten
på sparenenergi.dk, og Dansk Energi foreslår ligeledes en henvisning til standar-
den for installation af varmepumper.
Dansk Energi foreslår at tilføje en tidsfrist for myndighedernes mulighed for tilsyn.
Side 9/13
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 346: Orientering om udstedelse af bekendtgørelser om hhv. Erhvervspuljen, Bygningspuljen og Skrotningsordningen (ikrafttrædelse 1. juli 2020)
2208819_0010.png
Dansk Fjernvarme stiller spørgsmål om, hvorvidt ordningen bør omfattes af varme-
forsyningsloven ift. prisregulering.
Kommunernes Landsforening (KL) mener, at der også skal være mulighed for støt-
te til varmepumpeløsninger, hvor flere husstande forsynes af én varmepumpe.
OK A.M.B.A mener, at Energistyrelsen bør være ansvarlig for at vurdere, hvorvidt
en bolig er uden for kollektiv forsyning eller ej.
OK A.M.B.A opfordrer til, at behandlingstiden på ansøgninger om tilsagn begræn-
ses i videst muligt omfang af hensyn til ikke at bremse processen for energitjene-
steleverandøren og varmekunden.
OK A.M.B.A efterspørger, at den i § 19 omtalte revisorinstruks deles hurtigst muligt.
Datatilsynet gengiver udkastets § 7, stk. 2, og henleder i den forbindelse opmærk-
somhed på den dataansvarliges oplysningspligt ved indsamling af oplysninger om
den registrerede, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 13 og 14. Datatilsynet
anfører, at oplysningspligten efter artikel 13 og 14 medfører, at den registrerede
skal oplyses om bl.a. eventuelle modtagere eller kategorier af modtagere af per-
sonoplysningerne. Datatilsynet forudsætter i øvrigt, at reglerne i databeskyttelses-
forordningen og databeskyttelsesloven vil blive iagttaget i forbindelse med behand-
linger af personoplysninger foranlediget af udkastet til bekendtgørelsen.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet anerkender og erklærer sig enig i hensig-
ten om at stille krav til energirenovering. Ministeriet bemærker imidlertid, at skrot-
ningsordningen jf. energiaftaleteksten fra 2018 alene er målrettet installation af
varmepumper ved skrotning af oliefyr, og krav om energirenovering vurderes at gå
ud over forligskredsmandatet til puljen. Dertil vurderes krav om energirenovering i
forbindelse med udskiftning af oliefyr at afvige fra konceptet om at målrette ordnin-
gen oliefyrsejere, der ikke har mulighed for at foretage betydelige investeringer i
deres bolig. Kravet om energirenovering vurderes i den forbindelse også at ville
have negative, afløbsmæssige konsekvenser i regi af skrotningsordningen.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at skrotningsordningen udmøn-
tes som en abonnementsordning, der bygger videre på modellen og erfaringerne
fra ordningen varmepumper på abonnement, hvor virksomheder beko-
ster/investerer i installation af varmepumper som grundlag for deres abonnements-
forretning, og virksomheden ejer varmepumpen, sikrer løbende vedligehold og
optimering m.v. BoligJobordningen retter sig mod privatpersoner, der kan opnå et
skattemæssigt fradrag for en konkret faktureret håndværksydelse, hvilket der ikke
er tale om her. Ministeriet gør opmærksom på, at det er muligt for privatpersoner at
Side 10/13
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 346: Orientering om udstedelse af bekendtgørelser om hhv. Erhvervspuljen, Bygningspuljen og Skrotningsordningen (ikrafttrædelse 1. juli 2020)
2208819_0011.png
søge om tilskud til installation af en varmepumpe via bygningspuljen, hvis de ikke
ønsker at gøre brug af en abonnementsordning i skrotningsordningen.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet finder ikke anledning til at præcisere be-
stemmelsen i § 3, stk. 1, nr. 2, og henvise direkte til BBR-koder. Ministeriet vurde-
rer, at BBR-koderne løbende ajourføres, hvorfor det ikke vil være hensigtsmæssigt
at henvise til disse direkte i bekendtgørelsen.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet kan oplyse, at det ikke er muligt at få øvri-
ge statslige tilskud, herunder fra BoligJobordningen til installation af varmepumpen
eller til varmekundens engangsbetaling. Ministeriet har præciseret bestemmelsen i
§ 5, stk. 5, således at det tydeliggøres, at det ikke er muligt at kombinere tilskud
efter skrotningsordningen med øvrige statslige tilskud efter anden lovgivning.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet vurderer, at modellen for den geografiske
fordeling af puljemidlerne ikke vil have negative konsekvenser for afløb af puljens
midler.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at først-til-mølle modellen er
valgt på baggrund af et ønske om at sikre flest mulige tilskyndede konverteringer
inden for ordningen. Derudover vurderes det, at konkurrence om midlerne vil være
positivt for markedet og for afløbet af puljemidlerne.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at det er muligt for energitjene-
steleverandørerne at installere varmepumper, der er forberedte til ekstern styring
og tovejskommunikation. Såfremt dette findes rentabelt for energitjenesteleveran-
dørerne, må det forventes, at det implementeres. I omvendte scenarier vil et sådan
krav være et fordyrende element, for både energitjenesteleverandøren og varme-
kunden.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet kvitterer for forslaget om at henvise til
varmepumpelisten samt den nye standard for installation af varmepumper på spar-
energi.dk, og det bemærkes, at forslaget medtages i vejledningen.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at det ikke vurderes nødven-
digt at indføre en tidsfrist for Energistyrelsens mulighed for at føre tilsyn, idet kon-
trol- og oplysningsforpligtelsen gælder, så længe der skal leves op til gældende
krav i bekendtgørelsen.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet vurderer, at varmepumper på abonnement
ikke falder ind under prisbestemmelsen i varmeforsyningslovens § 20, stk. 1. Mini-
steriet baserer sin vurdering på, at varmepumper på abonnement hverken er et
kollektivt varmeforsyningsanlæg, en industrivirksomhed, et kraftvarmeanlæg med
en eleffekt over 25 MW eller et geotermisk anlæg m.v. Ministeriet kan oplyse, at
Side 11/13
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 346: Orientering om udstedelse af bekendtgørelser om hhv. Erhvervspuljen, Bygningspuljen og Skrotningsordningen (ikrafttrædelse 1. juli 2020)
2208819_0012.png
”geotermiske anlæg m.v.” blev sat ind i prisbestemmelsen med henblik på at stimu-
lere afsætningen af overskudsvarme og yde samme beskyttelse til forbrugerne ift.
ledningsbundne teknologier, selvom produktionsteknologien måtte variere. Ministe-
riet baserer endvidere vurderingen på, at bestemmelsen har til formål at beskytte
forbrugerne mod den manglende konkurrence, som opstår ved, at fjernvarme leve-
res gennem ledninger, og det ikke er hensigtsmæssigt at udlægge flere lednings-
systemer. Disse hensyn bag den økonomiske regulering er ikke nødvendige at tage
for varmepumper på abonnement.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet anerkender hensynet bag forslaget om
muligheden for at støtte varmepumpeløsninger, hvor flere husstande forsynes af en
varmepumpe (brine-anlæg). Etablering af et brine-anlæg kræver imidlertid et væ-
sentligt større administrativt og anlægsmæssigt arbejde, og konceptet vurderes
således i for høj grad at afvige fra abonnementsmodellen, der er beskrevet i be-
kendtgørelsen.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at retningslinjerne og ansvars-
fordelingen i forhold til at sikre at de pågældende oliefyr er uden for kollektiv forsy-
ning, præciseres i vejledningen. Ministeriet bemærker endvidere, at Energistyrelsen
er opmærksomme på behovet for at holde administrationstiden nede på et mini-
mum, ligesom Energistyrelsen vil sørge for at udsende revisorinstruksen i rimelig
tid.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet har noteret sig Datatilsynets høringssvar.
h) Redaktionelle og lovtekniske ændringer
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet er blevet opmærksomme på, at formule-
ringen i § 4, stk. 1, kan fremstå uklart og derfor sammenskrives § 4, stk. 1, og stk.
2, 1. pkt., så det herved tydeliggøres, hvad de støtteberettigede omkostninger om-
fatter, herunder at de yderligere investeringsomkostninger er energitjenesteleve-
randørens udgifter til indkøb af varmepumper inklusiv målerudstyr fratrukket prisen
for referenceanlægget, og at det nye stk. 2 og stk. 3 relaterer sig til beregningen af
de støtteberettigede omkostninger.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet er blevet opmærksomme på, at der vedr.
betingelsen om anvendelse af en VE-godkendt virksomhed i § 14, stk. 2, nr. 13, og
§ 17, stk. 1, nr. 3, skal specificeres, at det ikke er en installatør men en VE-
installatørvirksomhed, der skal være godkendt til at montere varmepumper i hen-
hold til VE-godkendelsesbekendtgørelsen. Dette tilpasses for at sikre overens-
stemmelse med ordlyden i VE-godkendelsesbekendtgørelsen. Der er foretaget en
lovteknisk ændring for at rette op på dette.
Side 12/13
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 346: Orientering om udstedelse af bekendtgørelser om hhv. Erhvervspuljen, Bygningspuljen og Skrotningsordningen (ikrafttrædelse 1. juli 2020)
2208819_0013.png
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet er endvidere blevet opmærksomme på, at
det på grund af nyere retspraksis ikke længere er på ansøgningstidspunktet, at
ansøger ikke må være kriseramt, jf. kravet i § 14, stk. 2, nr. 2, men på tilsagnstids-
punktet. Der er foretaget en lovteknisk ændring for at rette op på dette.
Endelig bemærkes at Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet har indsat en konse-
kvensændring til notehenvisningen som følge af ændringer i Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2012/27/EU af 25. oktober 2012 om energieffektivitet og en hen-
visning til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2018/2001/EU af 11. december
2018 om fremme af anvendelsen af energi fra vedvarende energikilder, EU-
Tidende 2018, nr. L 328, side 82, idet skrotningsbekendtgørelsen sammen med
bygningspuljebekendtgørelsen og erhvervspuljebekendtgørelsen er med til at im-
plementereartikel 15, stk. 6, 2. pkt. i direktivet. Med alle tre ordninger er der lagt op
til at fremme omstilling til løsninger baseret på VE-teknologi, og derfor vil ordnin-
gerne kunne indgå som " incitamenter", jf. art. 15, stk. 6, 2. pkt.
Side 13/13