Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del Bilag 346
Offentligt
2208818_0001.png
Høringsnotat vedrørende udkast til Bekendtgørelse om tilskud til
energibesparelser og energieffektiviseringer i erhvervsvirksom-
heder (erhvervspuljen)
Udkast til Bekendtgørelse om tilskud til energibesparelser og energieffekti-
viseringer i erhvervsvirksomheder (erhvervspuljen) blev sendt i høring den
3. april 2020 med frist for afgivelse af høringssvar den 13. maj. 2020.
Der er modtaget i alt 22 høringssvar i høringsperioden.
Følgende 6 høringsparter har angivet, at de ikke har bemærkninger til ud-
kast til bekendtgørelsen: Advokatrådet
Advokatsamfundet, Dansk Ar-
bejdsgiverforening, Danske Bygningskonsulenter, Erhvervsflyvningens
Sammenslutning (ES), FSR - danske revisorer, CO-industri.
Følgende 16 høringsparter har afgivet bemærkninger til udkast til bekendt-
gørelsen:
Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk Fjernvarme, Dansk Gartneri, Dansk
Industri, Dansk Køl og Varme, Danske Rederier, Datatilsynet, Energiforum
Danmark, Foreningen af Rådgivende Ingeniører, Grøn Omstilling, Kommu-
nernes Landsforening, Landbrug og Fødevarer, SYNERGI, TEKNIQ Ar-
bejdsgiverne, VALIDAN.
I det følgende vil de væsentligste punkter i de indkomne høringssvar blive
gennemgået efterfulgt af ministeriets bemærkninger for hvert enkelt emne.
Bemærkningerne er markeret med
kursiv.
For detaljerede oplysninger om
svarenes indhold henvises der til de fremsendte høringssvar, som kan ses
på Høringsportalen.
Svarene har især berørt følgende punkter:
-
Generelle bemærkninger
-
Målretning af puljen med henblik på CO
2
-effekt
-
Krav om minimumsstørrelse for energispareprojekter på 100 MWh
-
Krav om energispareprojekternes tilbagebetalingstid
-
Kravet om konkurrence med pris pr. kWh som konkurrence parame-
ter
-
Omfattede virksomheder
-
Definition af kriseramte virksomheder
-
Additionalitetskravet
-
Definitioner og afgrænsninger
-
Energisparetiltag som kan medregnes § 8, stk. 2
-
Negativlisten § 8, stk. 3
Kontor/afdeling
Center for energieffektivise-
ring
Dato
6. juni 2020
J nr. 2019-97851
//flh og chhl
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/15
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 346: Orientering om udstedelse af bekendtgørelser om hhv. Erhvervspuljen, Bygningspuljen og Skrotningsordningen (ikrafttrædelse 1. juli 2020)
2208818_0002.png
-
-
-
-
-
-
-
Oplysninger til ansøgningsblanketten
Dokumentationskrav
Ansøgningsrunder
Kontrol
Ubrugte midler
Forslag
Andet
Generelle bemærkninger
Dansk Industri og Foreningen af Rådgivende Ingeniører finder det positivt,
at der oprettes en markedsbaseret pulje til tilskud til energibesparelser og
energieffektiviseringer i erhvervsvirksomheder, og DI foreslår at puljen frem-
rykkes til 2020.
Danske Rederier finder det glædeligt, at det med Energiaftale 2018 blev
besluttet, at det fortsat skulle være muligt for erhvervsvirksomheder at få
tilskud til energibesparelser og energieffektiviseringer.
Grøn Omstilling bemærker, at der er behov for langt mere ambitiøse grønne
støtteordninger, der satser mere målrettet på at fremme den grønne omstil-
ling og er velegnede til genstart af økonomien. Derudover er det deres op-
fattelse, at de store hjælpepakker til erhvervslivet også skal være en anled-
ning til at stille langsigtede grønne modkrav til virksomhederne som betin-
gelse for ydelse af støtte.
Landbrug & Fødevarer ser en række positive elementer i den foreslåede
tilskudspulje til energibesparelser og energieffektiviseringer i erhvervsvirk-
somheder, som med en markedsbaseret tilgang kan skabe rammerne for
en mere effektiv energispareindsats end den hidtidige Energispareordning.
Dansk Industri, SYNERGI og TEKNIQ Arbejdsgiverne bemærker, at der bør
tilføres flere midler til tilskudspuljerne til energibesparelser og energieffekti-
viseringer. Dansk Industri og SYNERGI bemærker, at puljerne bør viderefø-
res efter 2024.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet kvitterer for de generelt positive
tilkendegivelser i forhold til bekendtgørelsen.
Til Dansk Industris forslag om at fremrykke puljen til 2020 og Grøn Omstil-
lings forslag om mere ambitiøse grønne støtteordninger bemærkes, at be-
kendtgørelsen gennemfører energiaftalen fra 2018 og henviser til, at der
Side 2/15
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 346: Orientering om udstedelse af bekendtgørelser om hhv. Erhvervspuljen, Bygningspuljen og Skrotningsordningen (ikrafttrædelse 1. juli 2020)
2208818_0003.png
inden for rammerne af Klimahandlingsplanen pågår forhandlinger om frem-
tidige tiltag.
Til Dansk Industri, SYNERGI og TEKNIQ Arbejdsgivernes høringssvar om
erhvervspuljens foreslået afsatte midler bemærkes, at puljernes overordne-
de udformning i forhold til gennemførelse af energibesparelser følger af
energiaftalen fra 2018 og dermed det politiske mandat, der ligger til grund
for lovforslaget.
Til Dansk Industri og SYNERGI høringssvar med hensyn til energispareind-
satsen efter 2024 fremgår det af energiaftalen fra 2018, at der i energiafta-
lens periode skal tages initiativ til drøftelse af den videre energipolitik efter
2024.
Målretning af puljen med henblik på CO
2
-effekt
Dansk Energi bemærker, at en energieffektiviseringsindsats bør målrettes
brugen af fossile brændsler.
TEKNIQ Arbejdsgiverne bemærker, at CO
2
-effekten af de enkelte tiltag bør
tillægges en større betydning, for i højere grad at understøtte de energibe-
sparelser, der bidrager mest effektivt til den grønne omstilling. Afskærings-
pris og vejledende tilsagnsramme bør baseres på pris pr. fortrængt tons
CO
2
.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at Danmark har en
energispareforpligtelse i kraft af EU’s energieffektivitetsdirektiv for perioden
2021-2030, som vi skal opfylde. Dernæst er energieffektivisering et centralt
element i den grønne omstilling både i Danmark og ikke mindst globalt. Der
er fortsat mange energieffektiviseringer, som er rentable både for forbru-
gerne og for samfundet, og som tilskud kan være med til at realisere.
Energieffektiviseringer har ikke kun en direkte effekt på CO
2
-udledningen,
men også på andre forhold i energisystemet i forbindelse med den grønne
omstilling. Et lavere energiforbrug betyder blandt andet, at vi alt andet lige
reducerer forbruget af biomasse og behovet for udbygning med vind og
transmissionsledninger.
Krav om minimumsstørrelse for energispareprojekter på 100 MWh
Dansk Energi, Dansk Gartneri, Dansk Industri, Energiforum Danmark, Grøn
Omstilling, Landbrug og Fødevarer, SYNERGI og TEKNIQ Arbejdsgiverne
bemærker, at man med grænsen på 100 MWh uhensigtsmæssigt udelukker
særligt
SMV’ere.
Dansk Energi og Energiforum Danmark bemærker, at hvis man af tilskuds-
økonomiske hensyn fastholder ”bagatelgrænsen” på 100 MWh, anbefales,
Side 3/15
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 346: Orientering om udstedelse af bekendtgørelser om hhv. Erhvervspuljen, Bygningspuljen og Skrotningsordningen (ikrafttrædelse 1. juli 2020)
2208818_0004.png
at det øvrige potentiale adresseres med mere lettilgængelige ordninger for
SMV´ere.
TEKNIQ Arbejdsgiverne bemærker, at i praksis vil projekter med en størrel-
se på over 100 MWh typisk ske som led i planlagte renoveringer eller ud-
skiftning, og kan derfor som udgangspunkt ikke betragtes som additionelle.
Ministeriets bemærkninger:
Rammerne for tilskudspuljen til energibesparelser i erhverv skal sikre, at der
gennemføres de omkostningseffektive besparelser i hele målgruppen, dvs.
også i små og mellemstore virksomheder. Der er fokus på, at ansøgnings-
proceduren i puljen bliver så enkel som muligt for den enkelte virksomhed,
så små virksomheder også kan afsætte ressourcer til det. Herudover vil der
blive gennemført en informationsindsats, der blandt andet også skal sikre,
at kendskabet til ordningen når bredt ud blandt virksomhederne. Ministeriet
har dog taget bemærkningerne til efterretning og foreslår i det reviderede
udkast til bekendtgørelsen, at grænsen på 100 MWh ændres til en økono-
misk grænse i overensstemmelse med det økonomiske hensyn til additiona-
litet. Med den økonomiske grænse vil det være en betingelse for tilskud, at
det ansøgte tilskudsbeløb udgør minimum kr. 10.000. Herudover vil der
udarbejdes obligatoriske standardløsninger for visse typer af tiltag blandt
andet af hensyn til ensartet og effektiv administration af ordningen.
Krav om energispareprojekternes tilbagebetalingstid
Dansk Energi, Dansk Industri og SYNERGI bemærker, at den nedre græn-
se på 3 år er højt sat.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at kravet om en tilba-
gebetalingstid over 3 år er uden indregningen af tilskuddet. Ministeriet be-
mærker endvidere, at kravet om minimum 3 års tilbagebetalingstid er sat af
hensyn til ønsket om så høj additionalitet som muligt.
Kravet om konkurrence med pris pr. kWh som konkurrenceparameter
Grøn Omstilling bemærker, at grænsen på 7 øre/kWh forekommer vilkårligt
valgt. Grøn Omstilling frygter, at denne tilgang ikke sikrer størst mulig addi-
tionalitet i ordningen, idet de tiltag, der i forvejen er planlagt, også vil være
de tiltag, hvor virksomhederne kan tillade sig at søge om en lav betaling per
kWh.
Landbrug og Fødevarer frygter, at det ensidige fokus på lavest pris pr. KWh
og 100 MWh-grænsen generelt betyder, at relativt få virksomheder vil få
gavn af ordningen. Med de relativt få tilgængelige midler risikeres det, at få
Side 4/15
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 346: Orientering om udstedelse af bekendtgørelser om hhv. Erhvervspuljen, Bygningspuljen og Skrotningsordningen (ikrafttrædelse 1. juli 2020)
2208818_0005.png
projekter, eller kun et enkelt projekt, tildeles alle midlerne i de respektive
udbudsrunder.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet kvitterer for bemærkningerne og
bemærker, at konkurrenceudsættelsen af puljen følger af det politiske man-
dat fra energiaftalen fra 2018. Kravet om konkurrence med pris pr. kWh er
sat for at sikre en omkostningseffektiv energispareindsats med henblik på at
opnå så mange energibesparelser som muligt for midlerne. Det bemærkes
yderligere, at tilskudsloftet følger af det politiske mandat fra Energiaftalen
fra 2018 og er fastsat ud fra et hensyn om at balancere omkostningerne til
energieffektivisering med omkostningerne til udbygning med vedvarende
energi.
Omfattede virksomheder
Dansk Energi bemærker, at alle virksomheder registreret i CVR-registret
bør være omfattet af ordningen, inklusive kommunale virksomheder.
Kommunernes Landsorganisation anbefaler, at forsyningsselskaberne lige-
som A/S-selskaber i denne sammenhæng betragtes som ikke-offentlige.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet kvitterer for høringssvarene. Det
bemærkes, at offentlige institutioner vil blive afgrænset i overensstemmelse
med den generelle regulering ift. offentlige institutioner, herunder i medfør
af forvaltningsloven og offentlighedsloven. Ordningen afgrænses således at
områder inden for kollektiv energiforsyning og energikonvertering ikke vil
falde ind
under ordningens anvendelsesområde. Denne afgrænsning skal sikre, at
der ikke ydes støtte til områder, der enten er underlagt krav om opnåelse af
energibesparelser i henhold til Energieffektiviseringsdirektivet eller til områ-
der, hvor energibesparelser eller energieffektiviseringer sikres via andre
tiltag.
Definition af kriseramte virksomheder
Dansk Erhverv bemærker, at i lyset af COVID19 og udfordringer, mange
virksomheder har med likviditet og generelt manglende omsætning, så kan
kravet om, at ansøger ikke må være kriseramt, være en udfordring.
Ministeriets bemærkninger:
I forhold til kravet om, at ansøger ikke må være kriseramt, bemærkes, at
kravet følger af gruppefritagelsesforordningen. Danmark er forpligtet til at
følge EU-lovgivningen, herunder statsstøttereglerne, og i dette tilfælde fal-
der den konkrete ordning ind under gruppefritagelsesforordningen.
Side 5/15
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 346: Orientering om udstedelse af bekendtgørelser om hhv. Erhvervspuljen, Bygningspuljen og Skrotningsordningen (ikrafttrædelse 1. juli 2020)
2208818_0006.png
Kommissionen har dog fremsat forslag om ændring af forordningerne bl.a.
på dette punkt, og Energistyrelsen vil administrere kriteriet i overensstem-
melse med de til enhver tid gældende regler.
Additionalitetskravet
Energiforum Danmark bemærker, at et koncept med ansøgningsrunder,
høje dokumentationskrav og ikke mindst en ”bagatelgrænse” på 100 MWh
for første års besparelser gør, at kun meget store projekter med store initi-
alomkostninger kan komme i betragtning, hvilket betyder, at tilskuddet kun i
begrænset omfang vil være udslagsgivende for projektets gennemførelse.
Landbrug og Fødevarer er uenige med Energistyrelsens definition af
additionalitetsbegrebet, som ikke tager højde for det vigtige princip, ’om
projekter finder sted som følge af tilskudspuljen og som ikke ville finde sted i
udgangssituationen’.
TEKNIQ Arbejdsgiverne bemærker, at kravene om, at energispareprojektet
ikke ville være gennemført i fraværet af tilskuddet og afgrænsningen af
energibesparelser, der sker som led i den almindelige vedligeholdelse er
meget vigtige elementer i at sikre, at et støttet projekt er additionelt.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at de konkrete vilkår i
ordningen og negativlisten i § 8, stk. 3, er udviklet blandt andet med henblik
på at sikre additionaliteten i erhvervspuljen.
Definitioner og afgræsninger
Dansk Energi, Dansk Industri, Foreningen af Rådgivende Ingeniører og
SYNERGI spørger til forskellige definitioner og afgrænsninger i bekendtgø-
relsen og ønsker at vide mere om, hvad de enkelte begreber omfatter.
Dansk Energi bemærker blandt andet, at
e
n fremtidig vejledning bør inde-
holde en entydig definition og beskrivelse af de dokumentationskrav, der
stilles og det bliver bemærket at begreberne i specielt § 8 gerne skal præci-
seres,
Dansk Industri anbefaler, at definitionen af endeligt energiforbrug gøres så
bred som mulig, således at alle erhverv kan gøre brug af puljen til energibe-
sparelser i erhverv.
Foreningen af Rådgivende Ingeniører bemærker, at definitionen af første
års energibesparelser og tilbagebetalingstid synes uhensigtsmæssig.
Ministeriets bemærkninger:
Side 6/15
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 346: Orientering om udstedelse af bekendtgørelser om hhv. Erhvervspuljen, Bygningspuljen og Skrotningsordningen (ikrafttrædelse 1. juli 2020)
2208818_0007.png
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet har taget bemærkningerne til efter-
retning og kan henvise til, at definitionerne og afgræsningerne bliver udfol-
det i vejledningen.
Levetider
Dansk Energi bemærker, at det bør præciseres, at der er tale om intern
transport, og om konverteringer er indeholdt i pkt. 2.3.
Dansk Energi bakker op om, at levetiden af besparelsen inkluderes som et
konkurrenceelement.
Foreningen af Rådgivende Ingeniører bemærker, at definitionen af levetider
henviser til et bilag 1 med spørgsmål om, hvorvidt dette bilag skal opfattes
som en positivliste over projekter, som der kan tildeles tilskud til. Hvis dette
er tilfældet, mener FRI ikke, dette er hensigtsmæssigt. Derudover synes der
at kunne være en vid fortolkning af de nævnte energisparetiltag.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker at levetiderne i bilag 1
er kategorier af energispareprojekter, som skal benyttes til at tildele et kon-
kret energisparetiltag en levetid.
Energisparetiltag som kan medregnes § 8, stk. 2
Dansk Fjernvarme bemærker, at der opstilles nogle uhensigtsmæssige bar-
rierer for samarbejdet imellem fjernvarmeselskaber og erhvervsvirksomhe-
der, f.eks. i forhold til udnyttelse af overskudsvarme. At et anlæg skal ejes
af slutbruger og fysisk befinde sig hos slutbruger, vil der, hvis der skal kun-
ne opnås tilskud, således være begrænset incitament for fjernvarmeselska-
ber til at indgå parterneskaber med erhvervslivet, og at udføre investeringer,
f.eks. i udnyttelse af overskudsvarme. Det kan medføre, at gode projekter
stækkes, frem for, at der arbejdes for den teknisk mest optimale og mest
energibesparende løsning.
Dansk Industri bemærker, at det bør præciseres, om besparelsen ved ud-
nyttelse af overskudsvarme indgår virksomhedens procesenergi eller rum-
varme, som potentielt også kan være anvendelsen af overskudsvarme. DI
finder det beklageligt, hvis overskudsvarmeprojekter, hvor anvendelsen
alene går til rumvarme ikke komme i betragtning til støtte.
Danske Rederier beklager, at det med den nye ordning ikke er muligt at
søge om tilskud til transport og dermed skibs- og færgefart.
Landbrug og Fødevarer bemærker, at det er vigtigt, at det eksplicit specifi-
ceres, at positivlisten i § 8, stk. 2 ikke er udtømmende.
Side 7/15
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 346: Orientering om udstedelse af bekendtgørelser om hhv. Erhvervspuljen, Bygningspuljen og Skrotningsordningen (ikrafttrædelse 1. juli 2020)
2208818_0008.png
TEKNIQ Arbejdsgiverne bemærker, at for klarhedens skyld bør §8, stk. 2,
nr. 1, affattes ”Intern udnyttelse af overskudsvarme til såvel procesenergi
som rumvarme, såfremt den reducerer virksomhedens mængde af tilført
energi.”
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet kvitterer for bemærkningerne. Ud-
nyttelse af overskudsvarme til fjernvarme er ikke omfattet af bekendtgørel-
sen, da dette ikke kan medregnes som energibesparelser i det endelige
energiforbrug. Udnyttelse af overskudsvarme til rumvarme er omfattet, dog
skal kravet om, at 50 % af besparelsen skal være i procesenergi opfyldes.
Negativlisten § 8, stk. 3
Dansk Gartneri og SYNERGI bemærker, at udelukkelse af energisparetiltag
i sammenhæng med f.eks. øget produktionskapacitet, sammenlægning,
flytning og etablering af nye bygninger/nyanlæg (nr. 1-3) går imod en frem-
adrettet udvikling med typiske energisparetiltag i gartneribranchen. DG be-
mærker, at det vil få en negativ indvirkning på gartnerierhvervets incitament
til at gennemføre energieffektiviseringer på flere planer. Dansk Gartneri
bemærker, at § 8, stk. 3, nr. 1, hvor øget produktionskapacitet og -volumen
udelukkes som tiltag, forekommer at være i strid med § 8, stk. 4, hvor
selvsamme tiltag indgår som en del af en opgørelse af energibesparelser.
Landbrug og Fødevarer bemærker, at der i negativlisten i § 8, stk. 3, i punkt
1, vedrørende effekten af øget produktionskapacitet og -volumen, bør hen-
vises direkte til § 8, stk. 4, punkt 2, da udkastet kan give anledning til tvivl
om, hvorvidt udvidet produktionskapacitet kan medregnes delvist eller slet
ikke. I § 8, stk. 3, punkt 9, vedrørende effekten fra etablering af energipro-
ducerende anlæg, bør det ligeledes specificeres, hvad der konkret diskvali-
ficerer effekten ved etableringen af energiproducerende anlæg fra at tælle
med i energibesparelsen. Foruden disse specificeringer vil Landbrug & Fø-
devarer også rette opmærksomhed på det uhensigtsmæssige ved § 8, stk.
3, punkt 2 og 3, som er meget effektive energisparetiltag i eks. gartneri-
branchen, hvor etableringen eller flytningen til nye væksthuse har stort
energisparepotentiale.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet kvitterer for høringssvarene og
bemærker, at det er vigtigt, at eventuelle tiltag er i overensstemmelse med
principperne i Energieffektiviseringsdirektivets artikel 7. For energisparetil-
tag, hvor der sker en forøgelse af produktionskapaciteten eller
–volumen
kan der medregnes en energibesparelse, men udelukkende for den del af
produktionsvolumen, der svarer til før-situationen. Bekendtgørelsen opdate-
res med henvisning mellem de relevante punkter.
Side 8/15
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 346: Orientering om udstedelse af bekendtgørelser om hhv. Erhvervspuljen, Bygningspuljen og Skrotningsordningen (ikrafttrædelse 1. juli 2020)
2208818_0009.png
Oplysninger til ansøgningsblanketten
Dansk Energi bemærker, at der bør tilføjes et nyt punkt i 12 stk. 2,
e) ”Pro-
jekt titel”, der er beskrivende for det projekt, der ansøges om.
Dansk Industri bemærker, at det bør anføres i § 12 stk. 2, litra d, at der kan
være tale om reduktion af flere forskellige energiarter i et projekt.
TEKNIQ Arbejdsgiverne foreslår også, at det fremgår tydeligt, hvad der me-
nes med virksomhedsoplysninger i § 12, stk. 2, litra d. Herudover bør der
også angives en kontaktperson enten i virksomheden eller hos rådgiver,
som kan stå til rådighed i forbindelse med Energistyrelsens sagsbehand-
ling.
TEKNIQ Arbejdsgiverne bemærker, at energispareprojekter kan omfatte
flere energiarter. Derfor bør CO
2
-fortrængningspotentialet også angives,
ligesom energisparepotentialet pr. energiart bør angives i ansøgningen i
første fase.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at bekendtgørelsen kun
lister de overordnede og nødvendige oplysninger, og at der kan blive bedt
om flere oplysninger i ansøgningsblanketten på ansøgningsportalen. Desu-
den vil vejledningen uddybe ansøgningsprocessen nærmere.
Dokumentationskrav
Dansk Energi bakker op om entydige og stramme, men fair krav til doku-
mentation, der på en gang sikrer høj effekt og samtidig en administrativ og
enkel tilskudsordning. Begge dele er nødvendige for ordningens succes.
Endvidere bemærker Dansk Energi, at det bør sikres, at ansøger ikke på-
lægges en uforudset omkostning til tredjeparts kvalitetssikring, jf. § 12, stk.
4. Yderligere kan det ikke forventes, at rådgivere skal udlevere materiale til
eventuelle konkurrenter før dokumentationen i runde 2 kan fremsendes til
Energistyrelsen. Ønsker Energistyrelsen at anvende ekstern partner til tred-
jepartskvalitetssikring må dette være en opgave, Energistyrelsen skal sen-
de i udbud og dække omkostningerne forbundet hermed.
I så fald at ansøgeren alligevel pålægges eksterne omkostninger ifm. Bi-
stand, skal det gøres klart, i hvilke situationer dette kan komme på tale, om
og i hvilket omfang, herunder hvilke kompetencer der skal være til stede,
når Energistyrelsen anmoder om ekstern energi-faglig kvalitetssikring af
ansøgningen.
TEKNIQ Arbejdsgiverne bemærker, at § 12, stk. 4, og § 19, stk. 3, gør det
muligt for Energistyrelsen at pålægge ansøger ekstra dokumentationskrav.
Side 9/15
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 346: Orientering om udstedelse af bekendtgørelser om hhv. Erhvervspuljen, Bygningspuljen og Skrotningsordningen (ikrafttrædelse 1. juli 2020)
2208818_0010.png
Dette er et hensigtsmæssigt krav, som sikrer høj kvalitet i ansøgningsmate-
rialet. Kravet kan indebære en betydelig merudgift for ansøger, som i prak-
sis medfører, at projekter vil blive opgivet. Derfor bør det eksplicit fremgå, at
man som ansøger har mulighed for at opjustere de støtteberettigede om-
kostninger i tilskudsansøgningen, såfremt § 12, stk. 4, bliver taget i brug.
Dansk Energi bakker op om differentierede revisionskrav. Dog findes det
problematisk, at Energistyrelsen i stk. 3 kan bestemme skærpede revisi-
onskrav.
Der stilles en række krav til regningsbilag, der anvendes som dokumentati-
on. Det kan være problematisk for leverandører at indarbejde særskilt in-
formation på regninger. Såfremt Energistyrelsen fastholder kravet, bør det
være tilstrækkeligt, at informationen fremgår af bilag separat fra regningen.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet takker for høringssvarerne og be-
mærker, at der kun i ganske ekstraordinære tilfælde forventes at være brug
for at stille krav om ekstern kvalitetssikring af ansøgningen, da det normalt
vil være tilstrækkeligt at anmode ansøger om supplerende oplysninger, så-
fremt ansøgningen ikke er tilstrækkeligt belyst. Udgifterne forbundet med
dette vil som udgangspunkt være omfattet af de støtteberettigede omkost-
ninger jf. §4, stk. 2, nr. 1.
Ansøgningsrunder og frister
Dansk Energi og Dansk Industri bemærker, at ansøgningsrunderne bør
kendes i god tid inden for hver tilskudsperiode. Derudover kan ansøgnings-
runder og de efterfølgende frister koordineres med virksomheders regn-
skabsår, beslutningsgange mv. DI ser også gerne, at antallet af ansøg-
ningsrunderne pr. år fastlægges, da dette vil give virksomhederne et bedre
udgangspunkt i forhold til at planlægge deres energispareprojekter.
Foreningen af Rådgivende Ingeniører anbefaler, at bekendtgørelsen inde-
holder, hvor mange udbudsrunder der udbydes pr. år. FRI har tidligere fore-
slået 6 udbudsrunder pr. år med to måneders mellemrum. Bekendtgørelsen
bør desuden indeholde en behandlingsgaranti.
SYNERGI anbefaler, at der bør oprettes minimum 8 og optimalt 11 fastlagte
udbudsrunder.
Dansk Energi bemærker, at det er vigtigt, at Energistyrelsen fastsætter ret-
ningslinjer for hvordan frister fastsættes samt rammer for eventuel fristud-
sættelse. Frister for hhv. runde 1 og runde 2 skal være kendte så tidligt som
muligt. Det vil være hensigtsmæssigt at kende frister for ansøgningsrunder
mindst én ansøgningsrunde forud. Derudover bør virksomheder have sik-
Side 10/15
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 346: Orientering om udstedelse af bekendtgørelser om hhv. Erhvervspuljen, Bygningspuljen og Skrotningsordningen (ikrafttrædelse 1. juli 2020)
2208818_0011.png
kerhed for, hvornår man kan forvente svar om tilsagn om støtte. Derfor bør
der indføres en 4 ugers sagsbehandlingstid fra myndighederne til behand-
ling af runde 2, som vurderes at være den fase med den største sagsbe-
handlingsbyrde fra myndighedernes side. For at sikre smidige og hurtige
processer og flest mulige energibesparelser bør de 4 uger sagsbehand-
lingstid være gældende fra det tidspunkt ansøger har indsendt dokumenta-
tion i runde 2 og ikke først fra udløb af de 8 ugers tidsfrist.
Dansk Energi og Dansk Industri mener, at det er relativt omfattende doku-
mentation, der forventes fremsendt til ansøgningens anden runde, og 8
uger er relativ kort tidsfrist, hvorfor der kan forventes en vis spidsbelastning
hos rådgivere, leverandører mv. De bakker betinget op om tidsfristen på 8
uger, hvis der lægges op til en revision af fristen, og de første erfaringer
med udbud viser det nødvendigt.
TEKNIQ Arbejdsgiverne bemærker, at ansøgningsfrister bør udmeldes så
tidligt som muligt og gerne efter et fast mønster, så virksomhederne har de
bedste forudsætninger for at være forberedte. En ansøgningsfrist på 4 uger
i § 11, stk. 2, vurderes som meget kort.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet kvitterer for modtagelsen af hø-
ringssvarene og vil tage bemærkningerne til efterretning. Endvidere be-
mærker ministeriet, at ansøgningsfristen ikke er 4 uger, men at §11 stk. 2
omhandler offentliggørelsen af ansøgningstidspunktet.
Kontrol
Dansk Energi er indforstået med, at en kontrolindsats kræver adgang til
information om tilskudsmodtageren. Dog vil Dansk Energi understrege, at
kontrol med tilskudsmodtageren er en myndighedsopgave, som skal foreta-
ges af myndighederne og ikke af eksterne konsulenter. I gennemgang af
materiale relateret til den tilskudsberettigede sag, vil kontrollanten have
adgang til virksomhedsfølsomme oplysninger.
Foreningen af Rådgivende Ingeniører bemærker, at delegeringsretten til
kontrolopgaven alene synes at være til en fysisk person.
FRI anbefaler, at delegeringsretten kan overdrages til en juriske person.
SYNERGI bemærker, at der bør føres grundig kontrol med aktører i bud- og
implementeringsfasen samt (økonomisk) sanktionering af aktører, der ind-
beretter falske oplysninger om energibesparelsespotentiale med videre. I
tillæg til at forhindre snyd vil kontrol og sanktionering gøre det muligt at
Side 11/15
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 346: Orientering om udstedelse af bekendtgørelser om hhv. Erhvervspuljen, Bygningspuljen og Skrotningsordningen (ikrafttrædelse 1. juli 2020)
2208818_0012.png
nedbringe ressourceforbruget og omfanget af ansøgningen for den enkelte
slutbruger.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet kvitterer for modtagelsen af hør-
ringssvarene.
Med hensyn til høringssvar fra Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FRI,
om delegationsretten ift. kontrolopgaven bemærkes, at bestemmelsen vil
blive præciseret, så det tydeligt fremgår, at delegationen omfatter den
samme kreds, der er beskrevet i § 19 i lov om fremme af besparelser i
energiforbruget. Det vil sige, at ministeren kan bemyndige en under ministe-
riet oprettet institution, en anden myndighed, en virksomhed eller en anden
sagkyndig institution eller organisation til af føre kontrol inden for det meget
begrænsede område, der er afgrænset i loven. Endvidere bemærkes, at en
delegeret kontroladgang vil være under ministeriets ansvar og instruksad-
gang.
Ubrugte midler
Dansk Energi, Dansk Industri og TEKNIQ Arbejdsgiverne bemærker, at der
skal tages stilling til, hvad der sker med ubrugte midler.
Dansk Energi påpeger, at man skal være opmærksom på det tidsmæssige
perspektiv, så man ikke risikerer at projektet bliver udskudt eller i værste
fald ikke gennemført.
Dansk Industri anbefaler, at midlerne enten overføres til året efter eller ud-
deles til virksomheder, der tidligere har modtaget afslag på tilsagn gennem
en nye ansøgnings-runde, således at alle afsatte midler finder anvendelse
til energispareformål.
SYNERGI anbefaler, at ubrugte midler overføres til efterfølgende år.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet kvitterer for modtagelsen af hør-
ringssvarene. Det bemærkes, at de almindelige budget- og bevillingsregler
for staten vil være gældende, herunder at ubrugte midler som udgangs-
punkt overføres til efterfølgende år, men at en anvendelse af disse midler
dog må forventes at forudsætte ledigt udgiftsloft.
Forslag
Dansk Energi ser en række udfordringer med en direkte tilskudsmodel. Med
tidligere tilskudspuljer har der været vanskeligheder forbundet med at få
afløb for de afsatte midler, hvorved der ikke opnås den forventede reduktion
Side 12/15
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 346: Orientering om udstedelse af bekendtgørelser om hhv. Erhvervspuljen, Bygningspuljen og Skrotningsordningen (ikrafttrædelse 1. juli 2020)
2208818_0013.png
af energiforbruget og drivhusgasser. Samtidig opnås der ikke med til-
skudsmodellen sikkerhed for, at besparelserne kommer i hus, som man ville
have set med en model med aktører, der forpligtes at levere energibespa-
relser.
Foreningen af Rådgivende Ingeniører anbefaler, at bekendtgørelsen inde-
holder en bestemmelse om, at styrelsen nedsætter et teknisk advisory
board/arbejdsgruppe, som bistår styrelsen med mere overordnede tekniske
principper. Der foreslås en enhed, som skal udarbejde de tekniske princip-
per o.lign. Enheden skal alene kunne bistå styrelsen med en drøftelse af
uhensigtsmæssigheder i ordningen. Det foreslås, at medlemmerne har for-
skellige interesser i ordningen.
Som tidligere nævnt er FRI positiv over, at administrationen af ordningen
foretages af Energistyrelsen. FRI mener imidlertid, at styrelsen bør kunne
bemyndige eksterne uafhængige juridiske personer til at bistå med vurde-
ring af, hvorvidt et projekt er støtteberettiget. Det kan ikke undgås, at der vil
være områder, som nødvendiggør dyb specialiseret viden, som styrelsen
ikke er i besiddelse af.
SYNERGI foreslår, at der oprettes en slutbehandlingsgaranti, så virksom-
hederne ved, hvornår deres energispareprojekter er endeligt sagsbehand-
let.
TEKNIQ Arbejdsgiverne opfordrer til, at energispareindsatsen evalueres
årligt henblik på at gøre det muligt at foretage justeringer, som kan sikre
den bedst mulige opfyldelse af formålet med indsatsen og en effektiv udnyt-
telse af de afsatte midler.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet kvitterer for høringssvarerne og
forslagene, der vil blive taget med i overvejelserne om udvikling af ordnin-
gen.
Andet
Dansk Energi bemærker, at det skal præciseres, hvordan man skal forholde
sig til projekter, der kan indeholde flere tiltag, energiarter og levetider i ét
projekt. Det bør anføres, hvordan der ansøges til sådanne projekter, såle-
des at det sikres, at der søges om det korrekte tilskudsbeløb.
Dansk Energi og Dansk Erhverv bemærker, at I forhold til en tilskudspulje,
så er det afgørende
særligt for de mindre virksomheder, at projekter kan
puljes og ansøges samlet af en tredje part
en aggregator. Det vil dels lette
Side 13/15
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 346: Orientering om udstedelse af bekendtgørelser om hhv. Erhvervspuljen, Bygningspuljen og Skrotningsordningen (ikrafttrædelse 1. juli 2020)
2208818_0014.png
omkostningerne for virksomhederne, og det vil sikre en professionalisering
samt bedre kompetencer.
Foreningen af Rådgivende Ingeniører bemærker, at bekendtgørelsen har
en række henvisninger til europæiske forordninger og direktiver. Dette gør
bekendtgørelsen svær tilgængelig, idet henvisningerne forudsætter kend-
skab til disse forordninger og direktiver. Hvis det ikke er muligt at beskrive
indhold, kunne et bilag med bestemmelserne måske være hensigtsmæssig.
Datatilsynet forudsætter, at reglerne i databeskyttelsesforordningen og
databeskyttelsesloven iagttages i forbindelse med behandling af personop-
lysninger foranlediget af bekendtgørelserne. Datatilsynet skal i den forbin-
delse særligt henlede opmærksomheden på, at behandling af personoplys-
ninger altid skal ske i overensstemmelse med de grundlæggende principper
i databeskyttelsesforordningens artikel 5, herunder princippet om formåls-
begrænsning og princippet om dataminimering, jf. bestemmelsens stk. 1,
litra b og c.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet kvitterer for høringssvarene.
Til Foreningen af Rådgivende Ingeniørers høringssvar bemærkes det, at de
relevante dele af direktiverne og forordningerne bliver til at finde i vejlednin-
gen til erhvervspuljen.
Endelig har ministeriet taget Datatilsynets bemærkninger til efterretning.
Øvrige bemærkninger
FSR
Danske revisorer har i et høringssvar til skrotningsordningen foreslå-
et, at vi i stedet for at skrive statsautoriseret eller registreret revisor, bruger
termen «godkendt revisor», som er en samlebetegnelse for både en stats-
autoriseret og en registreret revisor. Klima-, Energi- og Forsyningsministeri-
et er enig, og vi ændrer dette i bekendtgørelsen.
I bestemmelsen om at en ansøger ikke må
være kriseramt fjernes ”på an-
søgningstidspunktet”.
Der vil blive foretaget nogle ændringer i bestemmelsen om kontrol.
Endelig bemærkes at Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet har indsat en
notehenvisning til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2018/2001/EU af
11. december 2018 om fremme af anvendelsen af energi fra vedvarende
energikilder, EU-Tidende 2018, nr. L 328, side 82, idet erhvervspuljebe-
kendtgørelsen sammen med bygningspuljebekendtgørelsen og skrotnings-
ordningsbekendtgørelsen implementerer artikel 15, stk. 6, 2. pkt. Med alle
Side 14/15
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 346: Orientering om udstedelse af bekendtgørelser om hhv. Erhvervspuljen, Bygningspuljen og Skrotningsordningen (ikrafttrædelse 1. juli 2020)
2208818_0015.png
tre ordninger er der lagt op til at fremme omstilling til løsninger baseret på
VE-teknologi og derfor vil ordningerne kunne indgå som " incitamenter", jf.
art. 15, stk. 6, 2. pkt.
Side 15/15