Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del Bilag 346
Offentligt
2208817_0001.png
Høringsnotat vedrørende udkast til bekendtgørelse om til-
skud til energibesparelser og energieffektiviseringer i byg-
ninger til helårsbeboelse
Kontor/afdeling
Center for energieffektivise-
ring
Dato
4. juni 2020
J nr.
2020-7117
/ANT
Udkast til bekendtgørelse om tilskud til energibesparelser og energieffektiviseringer
i bygninger til helårsbeboelse var sendt i høring den 3. april 2020 med frist for afgi-
velse af høringssvar den 13. maj, dog med mulighed for en fristforlængelse, hvis
man var udfordret pga. situationen med corona.
Der er modtaget i alt 39 høringssvar.
Følgende 7 høringsparter har angivet, at de ikke har bemærkninger til udkastet til
bekendtgørelsen: Advokatsamfundet, CO-industri, Datatilsynet, Dansk Arbejdsgi-
verforening, Erhvervsflyvningens sammenslutning, FSR
danske revisorer og For-
brugerrådet Tænk.
Følgende 31 høringsparter har afgivet bemærkninger til bekendtgørelsesudkastet:
BFBE - Brancheforeningen for Bygningssagkyndige, Branchefælleskabet for Intelli-
gent Energi, Bureau Veritas Certification Denmark, Carsten Sohl, Dansk Byggeri og
Danske Byggecentre, Dansk Ejendomsmæglerforening, Dansk Energi, Dansk
Fjernvarme, Dansk Gasteknisk Center, Dansk Køl & Varme, Danske Bygningskon-
sulenter, DI Byg, ElectroEnergy, Energiforum Danmark, Evida, FinansDanmark,
Foreningen af Rådgivende Ingeniørers, FRI, Glarmesterlauget i Danmark, KL, Kli-
maEnergi, Landsbyggefonden, Nilan, Rudi Rusfort Kragh, Rådet for Grøn Omstil-
ling, Steen Olesen, SYNERGI, TEKNIQ Arbejdsgiverne, Varmepumpeindustrien,
VELTEK, VELUX og VinduesIndustrien.
I det følgende vil de væsentligste punkter i de indkomne høringssvar blive gen-
nemgået efterfulgt af ministeriets bemærkninger for hvert enkelt emne. Bemærk-
ningerne er markeret med
kursiv.
For detaljerede oplysninger om svarenes indhold
henvises der til de fremsendte høringssvar, som kan ses på Høringsportalen
Høringsnotatet er disponeret efter følgende punkter:
Generelle bemærkninger
Afgrænsningen af bygningspuljens tilskudsordning
Konkurrenceudsat tilskudsordning med flere årlige ansøgningsrunder
Afgrænsning af tilskudsberettigede energiforbedringstiltag ved en positivli-
ste
4.1 Generelle bemærkninger til positivlisten
4.2 Bemærkninger til energiforbedringstiltag vedr. bygningens klimaskærm
4.3 Bemærkninger til energiforbedringstiltag vedr. bygningens forsyning
1.
2.
3.
4.
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/23
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 346: Orientering om udstedelse af bekendtgørelser om hhv. Erhvervspuljen, Bygningspuljen og Skrotningsordningen (ikrafttrædelse 1. juli 2020)
2208817_0002.png
4.4 Bemærkninger til energiforbedringstiltag vedr. bygningens drift
5. Ordningens afsæt i bygningens energimærkning
6. Beregning af energibesparelser
7. Beregning af tilskud
7.1 Tilskud til energiforbedringsprojektet
7.2 Tilskud til energimærkning af bygningen
8. Øvrige bemærkninger vedr. bekendtgørelsesudkastet
9. Øvrige bemærkninger
10. Ændringer som høringssvarene har givet anledning til
1. Generelle bemærkninger
De fleste høringsparter er helt generelt positive over for bekendtgørelsesudkastet.
Dansk Byggeri og Danske Byggecentre, DI Byg, SYNERGI TEKNIQ Arbejdsgiver-
ne og VELUX ser dog gerne en højere økonomisk ramme for tilskudsordningen,
hvor SYNERGI og TEKNIQ Arbejdsgiverne også gerne ser, at ubrugte midler over-
føres til efterfølgende år, og SYNERGI endvidere bemærker, at puljen bør viderefø-
res efter 2024.
Dansk Energi bemærker, at en energieffektiviseringsindsats bør målrettes brugen
af fossile brændsler, hvorved der både sikres store drivhusgasreduktioner og opnås
mere effektiv anvendelse af energien, hvorfor også dette politiske initiativ bør mål-
rettes den fossile del af energiforbruget.
Dansk Fjernvarme ser frem til at der bliver løftet en betydelig økonomisk og admi-
nistrativ byrde fra de selskaber, der er er forpligtet af den nuværende ordning, og
deres kunder.
FinansDanmark bemærker, at banker og realkreditinstitutter kan bruge naturlige
kontaktpunkter med kunderne til at have en dialog om mulige energiforbedringer og
finansieringsmuligheder.
Rådet for Grøn Omstilling bemærker, at bekendtgørelsesudkastet ikke er tilpasset
den aktuelle situation efter udbruddet af Corona-pandemien, da der bør sættes
mere gang i den grønne omstilling, hvilket bekendtgørelsen ikke findes at leve op
til.
SYNERGI finder det vigtigt, at den nye tilskudsordning får en høj troværdighed
modsat den tidligere energispareordning.
Varmepumpeindustrien i Danmark bemærker, at de generelt foretrækker, at der
primært fokuseres på at skabe tilfredsstillende rammebetingelser for branchens
Side 2/23
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 346: Orientering om udstedelse af bekendtgørelser om hhv. Erhvervspuljen, Bygningspuljen og Skrotningsordningen (ikrafttrædelse 1. juli 2020)
2208817_0003.png
virksomheder og aktiviteter ift. forbrugerne/kunderne frem for direkte forbrugertil-
skud, men anerkender også, at der med bekendtgørelsen åbnes bred adgang til
også at opnå finansiel støtte ved installation af en varmepumpe.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet kvitterer for de generelt positive tilkendegi-
velser ift. bekendtgørelsesudkastet.
Ift. høringssvar fra Dansk Byggeri, DI Byg, SYNERGI, TEKNIQ Arbejdsgiverne og
VELUX om afsatte midler bemærkes, at puljens overordnede udformning ift. gen-
nemførelse af energibesparelser følger af energiaftalen fra 2018 og dermed det
politiske mandat, der også ligger til grund for lovforslaget til ordningen.
Herudover bemærker Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet ift. høringssvar fra
Dansk Energi og Rådet for Grøn Omstilling, at det primære formål i overensstem-
melse med energiaftalen af 2018 er at opnå energibesparelser, bl.a. i bygnings-
massen, der har et stort, uudnyttet potentiale for et lavere energiforbrug, hvilket
samtidigt kan medføre CO
2
-reduktioner.
Ift. høringssvar fra TEKNIQ Arbejdsgiverne samt SYNERGI vedrørende overførelse
af ubrugte midler bemærker Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet, at ubrugte
midler som udgangspunkt overføres til efterfølgende år.
Ift. øvrige gennemgående bemærkninger om, at ordningen kan fremstå som teknisk
kompliceret og at bekendtgørelsen kan være vanskelig at forstå, bemærkes, at
dette vil tages til efterretning. Ministeriet er opmærksom på, at ordningen skal be-
nyttes af almindelige husejere, som f.eks. ikke kan forventes at et have et særligt
kendskab til tekniske begreber. Dette imødekommes bl.a. ved at der vil blive udar-
bejdet en vejledning til bekendtgørelsen, hvor uddybende information og forklaren-
de eksempler vil fremgå. Endvidere imødekommes det langt hen ad vejen ved, at
ansøgning, som vil foregår ved en digital ansøgningsportal, tilrettelægges med
fokus på høj brugervenlighed, herunder ved automatisk indhentning af oplysninger
fra offentligt tilgængelige registre.
2. Afgrænsningen af bygningspuljens tilskudsordning
Branchefælleskabet for Intelligent Energi og Dansk Energi finder det positivt, at
bekendtgørelsen finder anvendelse på samtlige bygninger til helårsbeboelse, også
udlejningsejendomme.
Energiforum Danmark konstaterer, at der ikke er nogen indsatser, der adresserer
energibesparelser og energieffektivisering i bygninger med anden anvendelse end
Side 3/23
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 346: Orientering om udstedelse af bekendtgørelser om hhv. Erhvervspuljen, Bygningspuljen og Skrotningsordningen (ikrafttrædelse 1. juli 2020)
2208817_0004.png
boliger, hvilket betyder, at potentialet i handel- og servicebygninger, samt at offent-
lige bygninger ikke adresseres.
Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FRI spørger ind til, om det er korrekt forstå-
et, at bekendtgørelsen udelukker tilskud til f.eks. kontorbygninger og administrati-
onsbygninger og tilføjer, at det findes uhensigtsmæssigt at udelukke kontorbygnin-
ger mv. da disse bygninger udgør en stor del af bygningsmassen i Danmark.
KL bemærker, at mange sommerhuse anvendes i store dele af året og anbefaler
derfor, at sommerhuse også omfattes af ordningen.
TEKNIQ Arbejdsgiverne finder det uklart, om f.eks. den almene sektor kan opnå
tilskud i ordningen.
Med hensyn til bekendtgørelsesudkastets definitioner, bemærkes følgende:
Dansk Energi, finder en uoverensstemmelse mellem bekendtgørelsesudkastets §
3, nr. 3 og bilag 1, Tabel 4, da der i definitionen i bekendtgørelsen anføres enheds-
areal ift. BBR, mens der i bilaget henvises til energimærkningens data.
Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FRI bemærker, at der mangler en klar defini-
tion af offentlige institutioner.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker ift. høringssvar fra Energiforum
Danmark, Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FRI, KL og TEKNIQ Arbejdsgiver-
ne, at bygningspuljens tilskudsordning er målrettet den del af bygningsmassen,
hvor det største energibesparelsespotentiale findes. Det er vurderingen, at dette er
bygninger til helårsbeboelse. Der kan endvidere henvises til
rapporten ”Varmebe-
sparelser i eksisterende bygninger” (SBi 2017),
hvor det vurderes, at ca. 75 pct. af
energibesparelsespotentialet findes i boliger. For så vidt angår energiforbruget i
bl.a. handel og service bemærkes, at det som udgangspunkt er omfattet af Er-
hvervspuljen.
Med hensyn til bemærkninger om bekendtgørelsesudkastets definitioner, bemær-
kes ift. høringssvar fra Dansk Energi, at arealet i den nævnte tabel er arealet, som
ansøger ønsker at få tilskud til at etablere balanceret mekanisk ventilation med
varmegenindvinding til. Dette er ikke nødvendigvis det samme som beboelsesarea-
let opgivet i BBR.
Herudover bemærkes, ift. høringssvar fra Foreningen af Rådgivende Ingeniører,
FRI, at offentlige institutioner vil blive afgrænset i overensstemmelse med den ge-
nerelle regulering ift. offentlige institutioner, herunder i medfør af forvaltningsloven
Side 4/23
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 346: Orientering om udstedelse af bekendtgørelser om hhv. Erhvervspuljen, Bygningspuljen og Skrotningsordningen (ikrafttrædelse 1. juli 2020)
2208817_0005.png
og offentlighedsloven. Dette vil blive uddybet nærmere i en vejledning til bekendt-
gørelsen.
3. Konkurrenceudsat tilskudsordning med flere årlige an-
søgningsrunder
Dansk Energi ser gerne, at konkurrenceelementet baseres på en CO
2
-
fortrængningspris, da det vil sikre størst muligt klimaeffekt og at en omkostningsef-
fektiv indsats bør tage udgangspunkt i energibesparelser og ikke mindst konverte-
ringer fra fossile brændsler.
Energiforum Danmark bemærker, at konkurrencemodellen skaber usikkerhed om,
hvorvidt der vil kunne opnås tilskud i den pågældende ansøgningsunde. Endvidere
bemærkes, at konkurrencemodellen vil favorisere små bygninger.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker ift. høringssvar fra Dansk Ener-
gi, at det primære formål med ordningen er at opnå energibesparelser i bygnings-
massen og med så høj additionalitet som muligt i overensstemmelse med energiaf-
talen af 2018.
Ift. høringssvar fra Energiforum Danmark om, at konkurrencemodellen kan opfattes
som, at den skaber usikkerhed, bemærkes, at det følger af energiaftalen fra 2018
at ordningen skal være konkurrenceudsat. Dette vil føre til en begrænsning af mid-
lerne i forbindelse med ordningens administration med risiko for, at ikke alle ansø-
gere vil kunne modtage tilsagn og herefter tilskud. Det bemærkes dog, at der bliver
lagt stor vægt på en understøttende informationsindsats og mange ansøgningsrun-
der, så der er mest mulig adgang til puljen, herunder før der evt. udarbejdes ny
energimærkning for bygningen.
Ift. ordningens konkurrencekriterium, bemærkes, at étplansbygninger har en fordel,
dog uden at det er givet, at der vil være en mærkbar forskel i konkurrenceniveauet
fra ansøgningsrunde til ansøgningsrunde.
4. Afgrænsning af tilskudsberettigede energiforbedringstil-
tag ved en positivliste
4.1 Generelle bemærkninger til positivlisten
DI Byg, Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FRI, Rådet for Grøn omstilling og
TEKNIQ Arbejdsgiverne bemærker, at ordningens positivliste er for snæver og
burde indeholde flere støtteberettigede tiltag. Foreningen af Rådgivende Ingeniø-
Side 5/23
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 346: Orientering om udstedelse af bekendtgørelser om hhv. Erhvervspuljen, Bygningspuljen og Skrotningsordningen (ikrafttrædelse 1. juli 2020)
2208817_0006.png
rer, FRI foreslår, såfremt der ønskes en målrettet og mere fleksibel fokusering af
støttemidlerne, at Energistyrelsen gives en bemyndiges til at udforme indsatsen
inden for beskrevne rammer i bekendtgørelsen.
Dansk Energi og DI Byg fremfører også et behov for, at positivlisten løbende revi-
deres, herunder med henblik på at følge med i nye effektive teknologier og løsnin-
ger.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet kvitterer for de positive tilkendegivelser og
bemærker ift. høringssvar fra Dansk Energi, DI Byg, Foreningen af Rådgivende
Ingeniører, FRI, Rådet for Grøn Omstilling og TEKNIQ Arbejdsgiverne, at bemærk-
ningerne vil blive taget med i de videre overvejelser om løbende revidering af byg-
ningspuljens bekendtgørelse, herunder ordningens positivliste. Det bemærkes end-
videre, at der med ordningen er lagt op til, at ordningens positivliste løbende revide-
res og opdateres, herunder i takt med markedets udvikling samt den teknologiske
udvikling.
Udgangspunktet og formålet for bygningspuljens tilskudsordning er at fremme addi-
tionelle energibesparelser. Dvs. at støtten målrettes energibesparelser, der ikke
ville være blevet gennemført, eller gennemført i et mindre omfang, i fravær af et
tilskud. Der er ved udarbejdelsen af positivlisten taget hensyn til, hvilke tiltag, der er
omfattet af gældende krav, den forventede levetid af bygningsdelene, almindelig
praksis, der medfører, at besparelserne ofte kommer af sig selv samt hvilken effekt
den tildelte tilskudssats vurderes at have.
Derudover er der taget følgende hensyn ved til
og fravalg af tiltag på positivlisten:
Tiltag, der vurderes at understøtte klimalovens mål om 70 pct. reduktion i
2030.
Energitiltagenes ydelse skal være dokumenteret efter gældende normer og
må ikke give risiko for et dårligt indeklima og/eller medføre byggeteknisk
dårlige løsninger.
Det fulde energibesparelsespotentiale skal i videst muligst omfang indfris.
Energitiltaget skal medføre en energibesparelse i bygningen.
Tiltag, hvor energibesparelsen og heraf tilskuddet vurderes at være mini-
mal og/eller de administrative omkostninger høje ift. tilskuddet, bør fravæl-
ges.
Med hensyn til fravalg af en teknologineutral tilgang med metodefrihed bemærkes,
at det er foretaget til fordel for gennemskuelighed for ansøger og ordningens admi-
nistrerbarhed.
Side 6/23
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 346: Orientering om udstedelse af bekendtgørelser om hhv. Erhvervspuljen, Bygningspuljen og Skrotningsordningen (ikrafttrædelse 1. juli 2020)
2208817_0007.png
4.2. Bemærkninger til energiforbedringstiltag vedr. bygningens klimaskærm
Bureau Veritas Certification Denmark spørger ind til, hvorfor udskiftning af vinduer
og dørpartier ikke er nævnt som tilskudsberettigede tiltag og bemærker, at de med
gældende krav, vil være relevante tiltag ift. energioptimering.
Dansk Byggeri og Danske Byggecentre opfordrer kraftigt til, at udskiftninger til
energieffektive vinduer (vinduer, tagvinduer og ovenlys) kommer med blandt de
tilskudsberettigede tiltag, da de mener, at det vil give additionelle besparelser. End-
videre opfordres der til, at hulmursisolering for bygninger, optages på positivlisten,
dog således at der stilles krav om, at det skal være påvist af uafhængige energi-
konsulenter, at bygningen er uden hulmursisolering.
Danske Bygningskonsulenter foreslår, at udskiftning af vinduer og døre, samt efter-
isolering af varmeførende rør og bjælkelag og dæk over krybekældre og over uop-
varmede kældre tilføjes positivlisten. Endvidere foreslås, at det til undtagelsen ved-
rørende hulmur tilføjes, at den kun skal gælde, hvis hulmurene ved opførsel ikke er
beregnet til at blive isoleret og at udvendig isolering af hulmure, som ved opførsel
ikke er beregnet til at blive isoleret, inkluderes i de tilskudsgivende energiforbedrin-
ger.
DI Byg og SYNERGI bemærker, at vinduesudskiftninger er additionelle tiltag, som
bør indgå på positivlisten, da de typisk har en lang levetid på mellem 40 og 60 år.
Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FRI spørger ind til, om en
”massiv
ydervæg”
skal forstås som en væg, hvor man ikke kan lave hulmursisolering. Derudover be-
mærkes, at efterisolering af ydervægsfundamenter ned til et linjetab på max. 0,12
W/m K ikke er realistisk for eksisterende bygninger, men at udvendig isolering i
mange tilfælde er fornuftigt.
Glarmesterlauget i Danmark finder det positivt, at der vil blive ydet støtte til energi-
forbedringer af byggeri til helårsbeboelse, men bemærker at bl.a. vinduer og oven-
lys bør indgå, da det vil kunne føre til en effektiv og prisbillig reduktion i bygninger-
nes varmebehov.
VELUX bemærker, at vinduer, tagvinduer og ovenlys bør indgå i positivlisten. Der
henvises til lovbemærkningerne til lovforslaget, som udgør hjemmelsgrundlag til
tilskudsordningen, hvor der bl.a. henvises til hensyn om at fremme høj additionali-
tet, som der argumenteres for i et vedhæftet notat.
VinduesIndustrien bemærker, at vinduer og yderdøre bør tilføjes de tilskudsberetti-
gede energiforbedringstiltag. Det anføres, at udskiftning af udtjente vinduer og
yderdøre med nye A-mærkede er et af de mest energieffektive tiltag, der desuden
Side 7/23
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 346: Orientering om udstedelse af bekendtgørelser om hhv. Erhvervspuljen, Bygningspuljen og Skrotningsordningen (ikrafttrædelse 1. juli 2020)
2208817_0008.png
kan medføre en væsentlig forbedring på boligens indeklima. Notat om beregnede
potentielle besparelser er vedhæftet høringssvaret.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet kvitterer for opfordringerne til at justere og
udvide positivlisten til bygningspuljens tilskudsordning med bl.a. tiltag vedr. vinduer,
ruder, ovenlys, dørpartier, døre, efterisolering af varmeførende rør og bjælkelag og
dæk over krybekældre og over uopvarmede kældre og hulmursisolering.
Bemærkningerne vil blive taget med i de videre overvejelser om løbende revidering
af bygningspuljens positivliste, hvor et muligt tilskud vil kunne komme i betragtning i
overensstemmelse med de hensyn, der nævnes i det indledende afsnit, jf. ministe-
riet bemærkning i afsnit, 4.1.
Hertil bemærkes dog, at fravalg af et tiltag på ordningens positivliste ikke betyder,
at de fravalgte tiltag ikke vurderes at medføre en energibesparelse.
Med hensyn til høringssvaret fra Danske Bygningskonsulenter om undtagelse ved-
rørende hulmur bemærkes, at det ved anvendelse af energimærkningens data ikke
på nuværende tidspunkt er muligt at verificere, om en hulmur er beregnet til at blive
isoleret.
Med hensyn til spørgsmålet fra Foreningen af Rådgivende Ingeniører om definitio-
nen af massive vægge bemærker Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet, at de i
denne sammenhæng forstås som en væg opført uden hulrum og uden isolering
samt registreret som en massiv væg i energimærkningen.
4.3. Bemærkninger til energiforbedringstiltag vedr. bygningens energiforsy-
ning
Branchefælleskabet for Intelligent Energi finder det positivt, at der fokuseres på, at
varmepumperne skal være af god energimæssig kvalitet og at bestemmelsen
stemmer overens med de varmepumper, der fremgår af energistyrelsens varme-
pumpeliste.
Dansk Byggeri og Danske Byggecentre opfordrer til, at ordningen prioriterer projek-
ter, der kombinerer varmepumpekonverteringer med forbedring af klimaskærmen,
således at der samtidig stilles krav til klimaskærmen, alternativt at projekter med
bygninger, der lever op til opstillede kriterier for performance af klimaskærmen prio-
riteres højere i tildelingen af tilskudsmidler.
Side 8/23
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 346: Orientering om udstedelse af bekendtgørelser om hhv. Erhvervspuljen, Bygningspuljen og Skrotningsordningen (ikrafttrædelse 1. juli 2020)
2208817_0009.png
Dansk Fjernvarme stiller sig undrende over for, at ordningen ikke lægger op til at
understøtte en fremtidig udvikling med tilskud til konvertering af boliger, der i dag
opvarmes af fossil energi, som ligger i umiddelbar nærhed af eksisterende fjern-
varmenet, hhv. allerede nu har mulighed for at tilslutte sig fjernvarmenettet. Lige
som Rudi Rusfort Kragh bemærker, at der ifm. udrulningen af fjernvarme bør gives
mulighed for at ansøge om tilskud til at få fjernet nuværende varmesystem, samt at
det i nuværende gasområder, der omlægges til fjernvarme, bør være muligt at give
tilskud til konvertering fra naturgas til fjernvarme. Ligeledes foreslår Steen Olesen,
at der i områder med godkendt projektforslag for etablering af fjernvarme vil kunne
ydes tilskud til tilslutning og etablering af fjernvarmeenhed i bygningen.
Evida og Dansk Gasteknisk Center, som også har vedhæftet rapport, anbefaler, at
der bør optages hybridvarmepumpe på ordningens positivliste, da almindelige var-
mepumper ikke er egnet til bygninger i energiklasse D eller ringere, og at en gene-
rel elektrificering herunder med varmepumper kan medføre store ekstra investerin-
ger i elnettet.
Dansk Køl & Varme bemærker, at det ikke fremgår af forslaget, om der er fastsat
en begrænsning ift. gasnettet, og der tilføjes, at der findes en ny gashybrid teknolo-
gi, som tillader vekseldrift ift. el og gas, hvilket kan være en grøn løsning.
KlimaEnergi bemærker, at etablering af solcelleanlæg ikke er iblandt de støttebe-
rettigede tiltag og tilføjer, at det kunne være et oplagt tiltag til energiforbedring af
helårsboliger.
Rådet for Grøn Omstilling bemærker, at bekendtgørelsesudkastet giver mulighed
for at kunne yde tilskud til varmepumper, hvor tilskuddet i de fleste tilfælde vil være
betydeligt større end det, der kan ydes til efterisolering af klimaskærm, hvilket vil
kunne tilskynde til installation af varmepumper i dårligt isolerede bygninger. Det
foreslås derfor, kun at yde tilskud til varmepumper i bygninger, hvor klimaskærmen
lever op til et givet energimæssigt niveau og/eller, at der gennemføres energibe-
sparelser i tilknytning til installation af varmepumpe.
TEKNIQ Arbejdsgiverne bemærker, at de finder det problematisk, at der ikke kan
ydes tilskud til øvrige forbedringstiltag i forbindelse med installation af varmepum-
pe, f.eks. opsætning af radiatorer, der forbedrer effektiviteten, ligesom der ikke er
krav om intelligent styring af varmepumpen, som gør det muligt fremadrettet at
levere information om fleksibelt energiforbrug til energiselskaber eller aggregatorer.
VALTEK bemærker, at det bør være muligt at søge om tilskud til installation af en
hybridvarmepumpeløsning baseret på en eksisterende kedel og tilføjer, at selv med
energiforbruget fra kedlen vil det samlede årlige energiforbrug typisk være mindre
end fra en ”stand alone varmepumpe”, da hybridvarmepumpen ikke dimensioneres
Side 9/23
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 346: Orientering om udstedelse af bekendtgørelser om hhv. Erhvervspuljen, Bygningspuljen og Skrotningsordningen (ikrafttrædelse 1. juli 2020)
2208817_0010.png
ud fra laveste udendørstemperatur, men fra en årlig middeltemperatur. Endvidere
bemærkes, at der bør være krav om, at tilskudsberettigede varmepumper skal
være ”Smart Grid Ready”,
dvs. at varmepumpen kan ind og udkobles fra et eks-
ternt signal, f.eks. fra en operatør med henblik på energifleksibilitet.
Med hensyn til betingelsen om anvendelse af VE-godkendte VE-
installatørvirksomheder er der fremsat følgende bemærkninger:
Dansk Energi, TEKNIQ Arbejdsgiverne og Branchefælleskabet for Intelligent Energi
bakker op om betingelsen, men Branchefællesskabet fremhæver, at det bør sikres,
at der er tilstrækkeligt kapacitet, så konverteringer i praksis ikke forbigås pga. man-
gel af kvalificerede installatører. Endvidere fremhæves, at der er andre tilskudsord-
ninger, hvor krav om VE-godkendelse ikke altid er en del og at der bør ske en ens-
retning på dette punkt.
Dansk Køl & Varme finder ikke, at betingelsen vil sikre kvaliteten af det udførte
arbejde, da de mener, at VE-godkendelsesordningen ikke i tilstrækkelig grad sikrer
det faglige niveau. Det anføres, at kravet om VE-godkendelse kun bør indgå som
kriterie, hvis de kvalifikationer, som fagligt set er nødvendige, er en forudsætning
for VE-godkendelsen. Hertil tilføjes, at VE-godkendelsen bør udstedes til personer
og ikke som nu til virksomheder baseret på uddannelse af kun én medarbejdere.
Rådet for Grøn Omstilling foreslår, at der som betingelse for opnåelse af tilskud ved
konvertering til varmepumpe benyttes en VE-godkendt installatørvirksomhed.
Varmepumpeindustrien i Danmark bemærker, at de ser en risiko for en flaskehals
omkring eksaminationsadgang og dennes finansiering. Branchen ønsker, at der
kan ske en massiv udrulning af varmepumper som en vigtig del af den grønne om-
stilling, men bemærker også, at det forudsætter, at installationen foretages af kvali-
ficeret personale. Det anføres, at den uddannelse, der tilbydes i dag, ikke indehol-
der de kompetencer, der er behov for og specielt, fordi kun én person i virksomhe-
den skal råde over de fornødne kompetencer, stilles deres medlemmer i en ganske
vanskelig situation.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet kvitterer for de positive tilkendegivelser og
for opfordringerne til at udvide og justere positivlisten til bygningspuljens tilskuds-
ordning.
Bemærkningerne vil blive taget med i de videre overvejelser om løbende revidering
af bygningspuljens positivliste, hvor et muligt tilskud vil kunne komme i betragtning i
overensstemmelse med de hensyn, der nævnes i det indledende afsnit, jf. ministe-
riet bemærkning i afsnit, 4.1.
Side 10/23
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 346: Orientering om udstedelse af bekendtgørelser om hhv. Erhvervspuljen, Bygningspuljen og Skrotningsordningen (ikrafttrædelse 1. juli 2020)
2208817_0011.png
Med hensyn til høringssvar fra Dansk Byggeri og Danske Byggecentre og Rådet for
Grøn Omstilling om energikrav til klimaskærmen ved varmepumpekonverteringer
bemærkes, at ministeriet er opmærksom på, at det vil være mest hensigtsmæssigt,
at klimaskærmen allerede har, eller renoveres op til et vist, energiniveau ved kon-
vertering til varmepumpe. Det vil forsøges imødekommet ved understøttende in-
formation, hvor ansøgerne ved ansøgning om tilskud til konvertering til varmepum-
pe vil blive opfordrede til at implementere energibesparelsestiltagene, som er oplyst
i energimærkningsrapporten. Ansøgerne vil også blive oplyst om, at prisen pr.
energibesparelsestiltag ofte bliver billigere, når de udføres som del af én samlet
renovering, og at så mange energibesparelsestiltag som muligt gerne skal udføres
samtidigt med de støttede energiforbedringstiltag. Hertil vil konkurrencekriteriet om
2
flest mulige kWh/m fremme projekter, der søger om tilskud til både reduktion af
nettovarmebehovet og konvertering til varmepumpe frem for de projekter, hvor der
kun bliver søgt tilskud til konvertering til varmepumpe. Herudover bemærkes, at der
ved ordningens udformning også bl.a. er lagt vægt på, at krav om efterisolering kan
føre til, at bygningsejere med et begrænset økonomisk råderum helt vil fravælge at
søge bygningspuljen pga. omkostninger til obligatorisk efterisolering.
Med hensyn til krav om Smart Grid Ready bemærkes, at det vurderes, at et evt.
krav i denne henseende ikke vil føre til yderligere energibesparelser og er derfor
fravalgt.
Med hensyn til høringssvar fra Dansk Fjernvarme, Rudi Rusfort Kragh og Steen
Olesen, om tilskud til tilslutning og etablering af fjernvarmeenhed i bygningen be-
mærker Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet indledningsvist, at der ikke gives
tilskud til konvertering til varmepumper i områder med fjernvarme, hvilket netop er
af hensyntagen til fjernvarmeforsyningen. Fjernvarme er ikke inkluderet med ud-
gangspunkt i ordningens primære formål om at opnå energibesparelser, da det
vurderes, at energibesparelsen ved konvertering til fjernvarme reelt er meget lille.
Med hensyn til høringssvar vedr. betingelsen om anvendelse af VE-godkendte VE-
installatørvirksomheder kvitterer ministeriet for de generelt positive tilkendegivelser
og for opfordringerne, herunder relateret til VE-godkendelsesordningen.
Ift. høringssvar fra Branchefælleskabet for Intelligent Energi, Dansk Energi, Dansk
Køl & Varme Rådet for Grøn Omstilling, TEKNIQ Arbejdsgiverne, Varmepumpein-
dustrien i Danmark bemærker ministeriet, at betingelsen om brug af VE-godkendte
installatørvirksomheder har baggrund i et behov for at sikre, at installationer af
varmepumper foretages bedst muligt, og at varmepumperne lever op til deres po-
tentielt høje virkningsgrader.
Side 11/23
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 346: Orientering om udstedelse af bekendtgørelser om hhv. Erhvervspuljen, Bygningspuljen og Skrotningsordningen (ikrafttrædelse 1. juli 2020)
2208817_0012.png
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet vurderer, at det igennem VE-
godkendelsesordningen er muligt at tilvejebringe gode forudsætninger for, at instal-
lation af varmepumper foretages korrekt og kompetent.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker endvidere, at VE-
godkendelsesordningen bidrager til at gennemføre artikel 14 stk. 3 og 4 samt bilag
IV i direktiv 2009/28/EF om fremme af anvendelsen af energi fra vedvarende ener-
gikilder. Ligeledes bemærkes det, at VE-godkendelsesordningen, modsat øvrige
certificeringsordninger, administreres af Energistyrelsen som myndighed, og at
ministeriet således har bedst forudsætninger for at sikre kvaliteten i VE-
godkendelsesordningen.
4.4. Bemærkninger til energiforbedringstiltag vedr. bygningens drift
Branchefælleskabet for Intelligent Energi opfordrer til, at bekendtgørelsesudkastet
ændres, således at ordningen støtter op om, at bygninger og deres komponenter
kan spille aktivt sammen med energisystemet, hvilket yderligere kan forbedres med
intelligent styring.
Dansk Energi foreslås, at der indarbejdes tiltag, der fremmer driftsoptimering af de
tekniske anlæg og styring af bygningen, så de kan indgå i et fleksibelt samspil med
energisystemet. Endvidere foreslås, at der indarbejdes mulighed for at ansøge
tilskud til cirkulationspumper, styring mv. særligt til store bygninger.
Dansk Køl & Varme mener, at det er en begrænsning, at der ikke kan ydes tilskud
til forbedring af eksisterende varmegenvinding, da der kan være betydelige energi-
besparelser at hente ved at udskifte ældre generationer af varmegenvindingsløs-
ninger.
Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FRI, spørger, om man har overvejet at støtte
varmegenvinding via ventilationsvinduer, som ikke kan leve op til temperaturvirk-
ningskravet, da det ikke er i alle renoveringsprojekter, at traditionel balanceret ven-
tilation med varmegenvinding giver mening.
Nilan bakker op om krav til en tør varmegenvindingsgrad for varmeveksleren på
minimum 80 pct., men bemærker, at der også bør stilles krav til et lavere elforbrug
for ventilationen end foreskrevet.
Rådet for Grøn Omstilling anbefaler mere intelligent styring af energiforbruget, her-
under databaseret energi- og indeklimastyring. Derudover anbefales effektivisering
af varme- og energifordelingssystemerne i bygningen, herunder bl.a.
lavtemperaturvarme.
Side 12/23
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 346: Orientering om udstedelse af bekendtgørelser om hhv. Erhvervspuljen, Bygningspuljen og Skrotningsordningen (ikrafttrædelse 1. juli 2020)
2208817_0013.png
SYNERGI anfører, at det undrer, at der ikke er anlagt en mere holistisk betragtning
ift. de støtteberettigede tiltag, såsom ift. tekniske installationer til opvarmning eller
køling i form af pumpesystemer, termostater og smart styring.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet kvitterer for opfordringerne og forslagene
til at udvide og justere positivlisten til bygningspuljens tilskudsordning.
Bemærkningerne vil blive taget med i de videre overvejelser om løbende revidering
af bygningspuljens positivliste, hvor et muligt tilskud vil kunne komme i betragtning i
overensstemmelse med de hensyn, der nævnes i det indledende afsnit, jf. ministe-
riet bemærkning i afsnit, 4.1.
Med hensyn til høringssvar fra Nilan om krav til lavt strømforbrug for ventilationen
bemærkes, at hvis der fastsættes krav om et lavere elforbrug end foreskrevet, vil
dette ofte medføre forøgede dimensioner af ventilationskanalerne. Pga. utilstræk-
kelige pladsforhold i bygningen kan det herved blive problematisk eller umuligt at få
plads til ventilationskanalerne, hvilket kan betyde at tiltaget helt fravælges.
5. Ordningens afsæt i bygningens energimærkning
Brancheforeningen for Bygningssagkyndige og Energikonsulenter bemærker, at
de finder det relevant og glædeligt, at ordningen tager afsæt i bygningens energi-
mærkning som dokumentation for bygningens energimæssige stand. Det bemær-
kes dog, at kravet til energimærkningen bør strammes, så kun energimærkning
udarbejdet inden for 3 år fra ansøgningstidspunktet vil kunne benyttes, alternativt at
en energikonsulent vurderer og validerer besparelsespotentiale på baggrund af en
delvis bygningsgennemgang forud for tilskudsansøgningen.
Dansk Ejendomsmæglerforening bemærker, at det af bestemmelsen bør tydeliggø-
res, så det af ordlyden fremgår,
at der er tale om ”tilsagn om tilskud
til energiforbed-
ringsprojekter”.
Dansk Energi bakker som udgangspunkt om op om anvendelsen af energimærk-
ningen, hvortil det dog tilføjes, at det vil kræve et markant løft i kvaliteten af ener-
gimærkningen, hvis der skal være troværdighed om dokumentationen.
Danske Bygningskonsulenter er positive overfor, at energimærkningen anvendes
som dokumentationsgrundlag, bl.a. fordi det vil kunne give bygningsejerne en stør-
re indsigt i potentialet for energirenoveringer. Det foreslås dog, at den tidsmæssige
afgrænsning af energimærkning som dokumentationsgrundlag ændres fra oktober
2012 til 5 år fra startdatoen for energimærkningens gyldighedsperiode. Ændringen
Side 13/23
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 346: Orientering om udstedelse af bekendtgørelser om hhv. Erhvervspuljen, Bygningspuljen og Skrotningsordningen (ikrafttrædelse 1. juli 2020)
2208817_0014.png
foreslås på baggrund af, at ældre energimærkning ikke forventes at svare til de
aktuelle potentielle besparelsesforslag. Lige som Rudi Rusfort Kragh bemærker, at
de ældste energimærker med tilskud bør genberegnes, og at anbefalinger og be-
regningsgrundlag bør svare til det, man opererer med ved udarbejdelse af ny ener-
gimærkning.
ElectroEnergy finder det problematisk, at der kræves energimærkning af bygninger
for at kunne ansøge om tilskud til en ny varmepumpe, da det komplicerer valget om
at udskifte oliekedel til varmepumpe og gør processen langsommere. Det findes
også problematisk, at energimærkningen vil blive ugyldig, efter at varmepumpen er
blevet installeret, hvorfor det foreslås, at der i stedet vil kunne ydes tilskud til frivillig
energimærkning af bygningen efter energiforbedringsprojektet gennemførelse, men
inden for en given tidsfrist.
Rådet for Grøn Omstilling finder det fornuftigt, at der sikres grundlag for beregnin-
gen af energibesparelser ved energimærkningen, men bemærker også, at dette
bør fremgå tydeligere for at sikre gennemsigtighed for ansøgerne. Endvidere be-
mærkes, at krav om energimærkning ved ansøgning om tilskud kan virke afskræk-
kende for bygningsejere, hvis bygning ikke er energimærket i forvejen.
SYNERGI bakker op om, at energimærkning af bygningen gøres til en forudsæt-
ning for at kunne ansøge om tilskud gennem ordningen.
TEKNIQ Arbejdsgiverne finder, at krav om energimærkning fører til en høj risiko for
unødige udgifter for ansøgerne.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet kvitterer for de positive tilkendegivelser og
for opfordringerne til ændring og justering af bekendtgørelsesudkastet vedr. ord-
ningens afsæt i bygningernes energimærkning.
Med hensyn til høringssvar fra Brancheforeningen for Bygningssagkyndige og
Energikonsulenter, Dansk Energi, Danske Bygningskonsulenter og Rudi Rusfort
Kragh om, at kravet til energimærkningen bør skærpes, bemærker Klima-, Energi-
og Forsyningsministeriet, at det er vurderingen, at data i energimærkninger udar-
bejdet efter den i bekendtgørelsen nævnte dato
1/10/2012
vurderes at have et
tilfredsstillende højt niveau som ansøgningsgrundlag. Det bemærkes endvidere, at
det ikke er energimærkningens forslag til forbedringstiltag eller beregnede værdier,
som anvendes, men energimærkningens tekniske data for bygningens nuværende
tilstand.
Med hensyn til høringssvar fra Dansk Ejendomsmæglerforening om præcisering af
bestemmelsen bemærkes, at der med henblik på at tydeliggøre bestemmelsen vil
Side 14/23
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 346: Orientering om udstedelse af bekendtgørelser om hhv. Erhvervspuljen, Bygningspuljen og Skrotningsordningen (ikrafttrædelse 1. juli 2020)
2208817_0015.png
tilføjes, at der er tale om en forudsætning for at kunne meddele
tilsagn om tilskud
til
energiforbedringsprojekter.
Med hensyn til høringssvar fra ElectroEnergy om, at krav om energimærkning
komplicerer valget om hvorvidt, der skal gennemføres en konvertering, samt at
konverteringen vil føre til, at energimærkningen bliver ugyldig bemærkes, at ener-
gimærkningen er nødvendig som dokumentation af bygningens energimæssige
tilstand før energiforbedringen gennemføres, da den giver en mere nøjagtig bereg-
ning af energibesparelsen og dermed en mere nøjagtig beregning af tilskuddet.
Fordelen ved udarbejdelse af ny energimærkning før konvertering til varmepumpe
er endvidere, at bygningsejer får et overblik over alle mulige energiforbedringstiltag.
Bygningsejer kan dermed implementere disse tiltag på én gang og samtidig med
varmepumpen, hvilket giver den billigste implementering målt på omkostning pr.
tiltag.
6. Beregning af energibesparelser
Dansk Energi bemærker, at der i bekendtgørelsesudkastets bilag 1, Tabel 3, kan
overvejes at forenkle kravene til biokedler med en generel virkningsgrad på f.eks.
0,82.
Rådet for Grøn Omstilling bemærker, at der ved beregningen af energibesparelsen
ved varmepumper tages udgangspunkt i, at den eksisterende varmeforsyning har
en urealistisk høj virkningsgrad, hvilket reducerer energibesparelsen ved
installation af varmepumpen, og dermed fører til et lavere tilskud. Det tilføjes, at
ubalancen bør adresseres ved at kræve, at klimaskærmen lever op til et givet ni-
veau, inden der kan ydes tilskud til varmepumper og ikke ved at reducere tilskuddet
til varmepumper.
TEKNIQ Arbejdsgiverne bemærker, at beregningsregler findes uigennemskuelige
og det for de fleste ansøgere vil være uklart, hvilket beløb, der i realiteten ansøges
om.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet kvitterer for opfordringerne til ændring og
justering af bekendtgørelsesudkastet vedr. beregning af energibesparelser.
Ift. høringssvar fra Dansk Energi bemærkes, at der ikke gives tilskud til konverte-
ring til biokedler.
Med hensyn til høringssvar fra Rådet for Grøn Omstilling om virkningsgraden af
den eksisterende varmeforsyning bemærkes, at der ved beregningen af energibe-
Side 15/23
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 346: Orientering om udstedelse af bekendtgørelser om hhv. Erhvervspuljen, Bygningspuljen og Skrotningsordningen (ikrafttrædelse 1. juli 2020)
2208817_0016.png
sparelsen ved konvertering tages udgangspunkt i Ecodesign-kravene for virknings-
grad til nye gaskedler, biokedler samt oliefyr
ikke virkningsgraden for den eksiste-
rende forsyning. Ift. krav til klimaskærmen henvises det til ministeriets bemærknin-
ger under afsnittet om forsyning.
Med hensyn til høringssvar fra TEKNIQ Arbejdsgiverne bemærkes, at det konkrete
tilskud vil blive udregnet og tydeliggjort for ansøger som led i ansøgningsproces-
sen.
7. Beregning af tilskud
7.1 Tilskud til energiforbedringsprojekter
Dansk Ejendomsmæglerforening bemærker, at beløbene bør indeksreguleres over
tid.
Rådet for Grøn Omstilling bemærker, at tilskuddet i mange tilfælde vil være for-
holdsvist lille ift. de samlede investeringer og at tilskudsloftet på 7 øre/kWh i øvrigt
ikke er begrundet.
Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FRI, bemærker, at det vil være en hensigts-
mæssigt med en klar liste over støtteberettigede omkostninger.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet kvitterer for opfordringerne til ændring og
justering af bekendtgørelsesudkastet vedr. tilskud til energiforbedringsprojekter.
Ift. høringssvar fra Rådet for Grøn Omstilling bemærker Klima-, Energi- og Forsy-
ningsministeriet, at tilskudsloftet følger af det politiske mandat fra Energiaftalen fra
2018 og er fastsat ud fra et hensyn om at balancere omkostningerne til energieffek-
tivisering med omkostningerne til udbygning med vedvarende energi.
Ift. høringssvar fra
Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FRI bemærkes, at
ord-
ningen ikke opererer med støtteberettigede omkostninger på lige fod med f.eks.
tilskudsordningen om energibesparelser og energieffektiviseringer i erhvervet, da
der i bygningspuljens tilskudsordning ikke er det samme behov for at dokumentere
de støtteberettigede omkostninger. Det skyldes bl.a., at bygningspuljens tilskuds-
ordning ift. de statsstøtteretlige regler
vil administreres efter EU’s de minimis-
forordning.
Side 16/23
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 346: Orientering om udstedelse af bekendtgørelser om hhv. Erhvervspuljen, Bygningspuljen og Skrotningsordningen (ikrafttrædelse 1. juli 2020)
2208817_0017.png
7.2. Tilskud til energimærkning af bygningen
Brancheforeningen for Bygningssagkyndige og Energikonsulenter bemærker, at det
er et tiltrængt skub i den rigtige retning ift. at få udarbejdet energimærkning for den
del af boligmassen, der i dag ikke har gyldig energimærkning og tilføjer, at det i sig
selv vil give større viden og mere kvalificerede handlemuligheder ift. reduktion af
boligmassens energiforbrug og klimabelastning
både for den enkelte boligejer og
for samfundet generelt.
Branchefælleskabet for Intelligent Energi finder det positivt, at der ydes tilskud til
energimærkning, så andelen af energimærkede bygninger i Danmark øges.
Dansk Byggeri og Danske Byggecentre opfordrer til, at reglerne for tilskud til ener-
gimærkning lempes, så der fortsat sker en reduktion set i relation til størrelsen af
tilskuddet til energiforbedringsprojektet, men at tilskuddet til energimærkningen
modregnes med 10 pct. i stedet for 20 pct. af tilskudsbeløbet.
Dansk Energi bakker op om muligheden for at yde tilskud til energimærkning, men
bemærker, at betingelsen om, at tilskudsbeløbet skal reduceres i forhold til tilskud-
det til energiforbedringen vil være svær at forstå for bygningsejerne, hvorfor det
foreslås, at den del udgår.
Danske Bygningskonsulenter foreslår, at tilskuddet justeres og fastsættes efter
forudbestemte faste beløbstærskler i stedet for forholdsmæssigt beregnet på bag-
grund af de 20 pct. af tilskudsbeløbet til energiforbedringen. Ændres bestemmel-
sen, så der kan ydes fuldt tilskud til energimærkning ved en nedre grænse for til-
skud for energirenoveringer, vil flere husejere kunne motiveres til at starte proces-
sen med at foretage flere energiforbedringer.
Energiforum Danmark bemærker, at det er prisværdigt, at der ydes tilskud til ener-
gimærkning til private bygningsejere, der ikke har gyldig energimærkning, men
undrer sig over, at der kun kan ydes tilskuddet til energimærkningen, hvis der gives
tilsagn om tilskud til energiforbedringen, da det sikkert vil afholde mange boligejere
uden energimærkning fra at ansøge om tilskud.
FinansDanmark bakker op om, at der kan ydes tilskud til energimærkning af boli-
gen i forbindelse med energirenoveringen og tilføjer, at de finder det vigtigt, at da-
tagrundlaget for energimærker og energiforbrug forbedres, og at en hyppigere op-
datering af bygningers energimærker vil udbygge viden om den eksisterende bo-
ligmasses energieffektivitet.
Rådet for Grøn Omstilling finder det uklart, om støtte også vil kunne ydes, hvis
energimærkningen viser, at vilkårene for tilskud ikke er opfyldt.
Side 17/23
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 346: Orientering om udstedelse af bekendtgørelser om hhv. Erhvervspuljen, Bygningspuljen og Skrotningsordningen (ikrafttrædelse 1. juli 2020)
2208817_0018.png
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet kvitterer for de positive tilkendegivelser og
for opfordringerne til ændring og justering af bekendtgørelsesudkastet vedr. tilskud
til energimærkning af bygninger.
Med hensyn til høringssvar fra Dansk Byggeri og Danske Byggecentre, Dansk
Energi, Danske Bygningskonsulenter og Energiforum Danmark om udvidelse af
den i bekendtgørelsesudkastet foreslåede regel om tilskud til energimærkning be-
mærker ministeriet, at det er vurderingen, at der ved at fratrække 20 pct. af til-
skuddet til selve energitiltagene fra grundbeløbet i tilskud til energimærkning opnås
et forholdsvis rimeligt nettotilskud til energimærkningen set i forhold til tilskuddet til
selve energiforbedringen. En lavere procentsats vil føre til, at bygningsejeren vil
modtage tilskud til energimærkningen også ved store tilskud, hvor udgiften til ener-
gimærkningen vil være forholdsvis lille.
Med hensyn til høringssvar fra Dansk Ejendomsmæglerforening,
Dansk Energi, Danske Bygningskonsulenter og Rådet for Grøn Omstilling
om, at bestemmelsen om tilskud til energimærkning er svær at forstå, bemærkes,
at ministeriet er opmærksom på, at det kan være en barriere, hvis husejer skal
have lavet en energimærkning af bygningen inden de kan søge, hvorfor det er mu-
ligt at få tilskud til en del af udgifterne til energimærkningen.
Det bemærkes at tilskuddet til energimærkning gives for ikke at udhule det tilskud,
man kan modtage for renoveringen. Det er dog ikke foreneligt med ordningens
formål at støtte energimærkning af bygninger i Danmark generelt. For at undgå
proforma-ansøgninger er støtten begrænset til projekter, der modtager tilskud. Der
vil blive udarbejdet en vejledning til bekendtgørelsen, hvor muligheden for at mod-
tage tilskud til energimærkning i forbindelse med gennemførelsen af det støttede
energiforbedringsprojekt vil uddybes nærmere.
8. Øvrige bemærkninger vedr. bekendtgørelsesudkastet
Branchefælleskabet for Intelligent Energi og Landsbyggefonden spørger ind til, om
betingelsen om, at der ikke kan ydes tilskud, hvis der til det samme projekt er ydet
eller ydes støtte efter anden lovgivning, jf. bekendtgørelsesudkastet § 8, begrænser
adgangen for at benytte boligjob-ordningen.
Dansk Energi bemærker ligeledes, at det ikke fremstår klart, om bestemmelsen
omfatter Boligjobordningen. Endvidere bemærkes, at det bakkes op om revisions-
kravet, men at det foreslås, at der som for erhvervspuljen sættes en grænse ved et
tilskudsbeløb på 1 mio. kr. i stedt for ved 500.000 kr.
Side 18/23
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 346: Orientering om udstedelse af bekendtgørelser om hhv. Erhvervspuljen, Bygningspuljen og Skrotningsordningen (ikrafttrædelse 1. juli 2020)
2208817_0019.png
Energiforum Danmark bemærker ift. betingelsen i § 8, at det kan give udfordringer i
den almene boligsektor, hvis energiforbedringstiltaget er en del af et renoverings-
projekt støttet af Landsbyggefonden, hvorfor der her er behov for en meget præcis
vejledning.
Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FRI, bemærker ift. kontrol, at delegeringsret-
ten til kontrolopgaven synes alene at være til en fysisk person og det anbefalers, at
delegeringsretten skal kunne overdrages til en juridisk person.
Rådet for Grøn Omstilling forstår bestemmelsen i § 8 således, at der ikke kan ydes
støtte til energibesparelser i almene boliger, hvis der også ydes støtte af Lands-
byggefonden, og der bakkes op dette, specielt efter at der er indgået politisk aftale
om fremskyndelsen af renoveringsprojekter i den almene sektor med støtte fra
Landsbyggefonden. Det foreslås også, at det præciseres, at der kun kan ydes til-
skud til arbejder, der er udført af momsregistrerede virksomheder for at forhindre
udførelsen af sort arbejde.
TEKNIQ Arbejdsgiverne bemærker ift. § 8, at det sandsynligvis vil føre til, at både
håndværkerfradrag og støtte fra Landsbyggefonden ikke er mulig til energiforbed-
ringsprojekter, hvor der ansøges om tilskud efter denne ordning.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet kvitterer for opfordringerne til ændring og
justering af bekendtgørelsesudkastet.
Ift. høringssvar fra Branchefælleskabet for Intelligent Energi, Dansk Energi, Lands-
byggefonden, Rådet for Grøn Omstilling og TEKNIQ Arbejdsgiverne om betingel-
sen om, at der ikke kan ydes tilskud, hvis der til det samme projekt er ydet eller
ydes støtte efter anden lovgivning bemærkes, at betingelsen udelukker, at al form
for støtte efter anden lovgivning vil kunne kombineres med tilskud fra bygningspul-
jens tilskudsordning, herunder støtte fra Landsbyggefonden og fradrag efter boli-
gJob-ordningen i det omfang, der støttes det samme energiforbedringsprojekt, her-
under de samme energiforbedringstiltag. Den nærmer forståelse af bestemmelsen
vil blive uddybet i en vejledning til bekendtgørelsen.
Med hensyn til høringssvar fra Dansk Energi om revisionskravet bemærkes, at
beløbsgrænsen på 500.000 kr. vurderes forsvarlig i bygningspuljens tilskudsord-
ning.
Med hensyn til høringssvar fra Rådet for Grøn Omstilling om, at der kun skal kunne
ydes tilskud til arbejder, der er udført af momsregistrerede virksomheder bemær-
kes, at det i bekendtgørelsesudkastet indgår en bestemmelser om, at der ved an-
søgning om udbetaling af tilskud skal fremsendes dokumentation for projektets
Side 19/23
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 346: Orientering om udstedelse af bekendtgørelser om hhv. Erhvervspuljen, Bygningspuljen og Skrotningsordningen (ikrafttrædelse 1. juli 2020)
2208817_0020.png
gennemførelse, herunder faktura for omkostninger til materialer og udført arbejde.
Af fakturaen skal bl.a. den udførende virksomheds CVR-nummer eller
andet natio-
nalt identifikationsnummer fremgå.
Bekendtgørelsesudkastet vil hertil justeres, så
det ift. alle energiforbedringstiltag klart fremgår, at arbejdet skal udføres og fakture-
res af en virksomhed.
Med hensyn til høringssvar fra Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FRI,
om delegationsretten ift. kontrolopgaven bemærkes, at bestemmelsen vil blive
præciseret, så det tydeligt fremgår, at delegationen omfatter den samme kreds, der
er beskrevet i § 19 i lov om fremme af besparelser i energiforbruget. Det vil sige, at
ministeren kan bemyndige en under ministeriet oprettet institution, en anden myn-
dighed, en virksomhed eller en anden sagkyndig institution eller organisation til at
føre kontrol inden for det meget begrænsede område, der er afgrænset i loven.
9. Øvrige bemærkninger
Brancheforeningen for Bygningssagkyndige og Energikonsulenter bemærker, at en
stærk efterkontrol er nødvendig for at sikre tilliden til ordningen, og at energikonsu-
lenten bør have en central rolle som den uvildige, energifaglige kapacitet.
Carsten Sohl bemærker i et høringssvar, at det generelt er alt for strikse regler og
foreslår, at der afsættes puljer til oplysningsarbejde/husbesøg, telefonrådgivning og
lempelige tilskudsordninger til husejere og lejere med fokus på energibesparelser
og overgang til VE og fjernvarme, ikke mindst i landdistrikterne.
Dansk Ejendomsmæglerforening bemærker, at der bør fremgå en frist for behand-
ling af ansøgninger om tilsagn om tilskud, så bygningsejeren kan planlægge deres
vedligeholdelses- og energiforbedringsprojekter.
Energiforum Danmark opfordrer til et hurtigt flow ift. ansøgning og tilsagn og hyppi-
ge ansøgningsrunder, så ansøgningsprocessen ikke bremser igangsættelsen af
energiforbedringsprojektet i alt for lang tid.
FinansDanmark henviser bl.a. til en analyse, de har foretaget, som viser, at mange
private boligejere har overvejet at energirenovere deres bolig, hvor omkostningerne
forbundet med energiforbedringerne spiller en vigtig rolle ift. projekternes gennem-
førelse. Analysen viser, at over halvdelen af boligejerne mener, at et offentligt til-
skud kunne hjælpe ift. energiforbedringens gennemførelse.
Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FRI, anbefaler, at antallet af ansøgningsrun-
der fastsættes i bekendtgørelsen, da det er centralt for beslutningsprocessen, at
der er klarhed over, hvornår der kan ansøges om tilskud. Det anbefales, at der
indsættes en bestemmelse om, at styrelsen nedsætter et teknisk advisory
Side 20/23
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 346: Orientering om udstedelse af bekendtgørelser om hhv. Erhvervspuljen, Bygningspuljen og Skrotningsordningen (ikrafttrædelse 1. juli 2020)
2208817_0021.png
board/arbejdsgruppe, som kan bistå Styrelsen med mere overordnede tekniske
principper.
KL undrer sig over, at kommunerne og deres rolle ikke er nævnt i bekendtgørel-
sesudkastet, da energibesparelser og energieffektiviseringer er en vigtig brik i
kommunernes arbejde med at hjælpe borgere i forhold til energibesparelse og
energieffektivisering i deres private boliger.
Landsbyggefonden bemærker, at
bekendtgørelsen forekommer ”bureaukratisk”, da
der er mange bestemmelser og kriterier for at kunne modtage et rimelig begrænset
tilskud.
SYNERGI bemærker, at de er vigtigt, at flere bygninger energimærkes, og at ener-
gimærkningen styrkes, så der er sikkerhed for kvaliteten og det i højere grad ska-
ber incitament til at renovere. Det foreslås derfor, at energimærkningsordningen
ændres
til et mere holistisk ’bæredygtighedsmærke’, der også omfatter de væsent-
ligste elementer for et godt og sundt indeklima.
TEKNIQ Arbejdsgiverne bemærker, at ordningens tilrettelæggelse i form af ansøg-
ningsrunder med mulighed for korte ansøgningsfrister kombineret med usikkerhed
omkring, hvorvidt projekt vil kunne opnå tilskud, vil afskære langt de fleste alminde-
lige husejere fra at ansøge om tilskud. Det opfordres til, at energispareindsatsen
evalueres årligt henblik på at gøre det muligt at foretage justeringer, som kan sikre
den bedst mulige opfyldelse af formålet med indsatsen og en effektiv udnyttelse af
de afsatte midler.
Varmepumpeindustrien i Danmark udtrykker stor betænkelighed ved den tidsmæs-
sige periode, som kommer til at forløbe fra bekendtgørelsens og ordningens ikraft-
træden, da der frygtes
en ”stop/go- effekt”,
da bevillingen først kan benyttes med
virkning fra 1. januar 2021. Det opfordres derfor til, at tidspunktet for ordningen
åbning fremrykkes også med tanke på den aktuelle Coronasituation.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet kvitterer for opfordringerne til udviklingen
af bygningspuljens tilskudsordning og øvrige bemærkninger.
Det bemærkes endvidere, at det ikke på nuværende tidpunkt er muligt at sætte en
tidsfrist på sagsbehandlingen. Dog vil det være en prioritet for Energistyrelsen at
holde sagsbehandlingstiden så kort som muligt. Energistyrelsen er opmærksom på,
at lang tid mellem ansøgningsfrister og lang sagsbehandling kan forsinke projekter,
eller afholde ansøgere fra at søge. Det er derfor en prioritet at afholde jævnlige
ansøgningsrunder og at sagsbehandlingstiden holdes nede. Bygningsejerne vil
endvidere løbende kunne få oplysninger om ansøgningsrunder, betingelser, til-
Side 21/23
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 346: Orientering om udstedelse af bekendtgørelser om hhv. Erhvervspuljen, Bygningspuljen og Skrotningsordningen (ikrafttrædelse 1. juli 2020)
2208817_0022.png
skudsstørrelse og forventede sagsbehandlingstider på en hjemmeside, og herud-
over vil Energistyrelsen holde ansøgere med verserende sager informeret.
10. Ændringer som høringssvarene har givet anledning til
Høringssvarene har givet anledning til følgende ændringer i bekendtgørelsesudka-
stet:
En præcisering af § 4, stk. 1, nr. 1, litra d, hvor ”udvendig” tilføjes, således, at
det klart fremgår, at dette tilskudsberettigede energiforbedringstiltag omhandler
udvendig isolering af ydervægsfundament.
En tydeliggørelse af, at der kun kan ydes tilskud til energiforbedringsprojekter,
hvor tiltagene er udført af en professionel. I bekendtgørelsesudkastets § 5, stk.
1, indsættes i ny nr. 5, og i § 5, stk. 3, ny nr. 4, at
”Arbejdet skal udføres
og fak-
tureres
af en virksomhed.”.
Ligeledes tilføjes
”faktureres”
i § 5, stk. 2, nr. 4, så-
ledes at det af bestemmelsen fremgår, at der skal foreligge faktura for arbejder
med installation af varmepumper.
En præcisering af bekendtgørelsesudkastets § 6, stk. 1, så det klart fremgår, at
bestemmelsen udgør en betingelse for at kunne yde tilskud til energiforbed-
ringsprojekter. I bestemmelsen indsættes ”til energiforbedringsprojekter, jf.
§ 4,
stk. 1,”.
En præcisering i § 26, stk. 2, så det tydeligt fremgår, at delegationen omfatter
den samme kreds, der er beskrevet i § 19 i lov om fremme af besparelser i
energiforbruget. Det vil sige, at ministeren kan bemyndige en under ministeriet
oprettet institution, en anden myndighed, en virksomhed eller en anden sag-
kyndig institution eller organisation til af føre kontrol inden for det meget be-
grænsede område, der er afgrænset i loven.
Herudover er der udover mindre korrektur foretaget følgende justeringer af be-
kendtgørelsesudkastet:
Bestemmelsen i § 5, stk. 2, nr. 4, justeres i overensstemmelse bekendtgørelse
om en godkendelsesordning for virksomheder der monterer små vedvarende
energianlæg, således at det fremgår,
”at installationen af varmepumpen skal
udføres af en VE-installatørvirksomhed, der er godkendt efter VE-
godkendelsesordningen til montering af varmepumper.”
Der er med henblik på at tydeliggøre, at der kun kan ydes tilskud efter ordnin-
gen én gang til det samme energiforbedringstiltag og energimærkning indsat et
nyt stk. 1 i § 8, som nu lyder: Tilskud kan kun ydes en gang til det samme
Side 22/23
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 346: Orientering om udstedelse af bekendtgørelser om hhv. Erhvervspuljen, Bygningspuljen og Skrotningsordningen (ikrafttrædelse 1. juli 2020)
2208817_0023.png
energiforbedringstiltag, jf. § 1, stk. 2, og energimærkning af bygningen, jf. 1,
stk. 3.
I bekendtgørelsesudkastets §
22, stk. 3 ændres ”statsautoriseret eller registre-
ret revisor” til ”godkendt revisor”. Ændringen foretages på baggrund af hørings-
svar afgivet af FSR
Danske Revisorer til udkast til bekendtgørelse om tilskud
til individuelle varmepumper ved skrotning af oliefyr (skrotningsordningen).
I bekendtgørelsesudkastets bilag er der indsat et antal definitioner med henblik
på at tydeliggøre bilagets begrebsanvendelse samt indsat justeringer vedr.:
o
Mere retvisende definition af graddøgn
o
Korrektion af hvilke arealer samt fundamentslængde, der danner basis
for ansøgningen
o
Tydeliggørelse af at der kan konverteres på basis af flere varmekilder
o
Korrektion af ligninger til beregning af energibesparelser fra varmegen-
indvinding
Der er i notehenvisningen indsat en konsekvensændring som følge af ændrin-
ger i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2012/27/EU af 25. oktober 2012
om energieffektivitet. Endvidere er der indsat en henvisning til Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2018/2001/EU af 11. december 2018 om
fremme af anvendelsen af energi fra vedvarende energikilder, idet bygningspul-
jens bekendtgørelse sammen med skrotningsbekendtgørelsen og erhvervspul-
jebekendtgørelsen er med til at gennemføre artikel 15, stk. 6, 2. pkt. i direktivet.
Med alle tre ordninger er der lagt op til at fremme omstilling til løsninger baseret
på VE-teknologi og derfor vil ordningerne kunne indgå som " incitamenter", jf.
art. 15, stk. 6, 2. pkt.
Side 23/23