Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del Bilag 346
Offentligt
2208816_0001.png
Lovtidende A
Bekendtgørelse om tilskud til individuelle varmepumper ved skrotning af
oliefyr (skrotningsordningen)
1)2)
I medfør af § 7, stk. 2 og 3, og § 9, stk. 4, § 19, § 21, stk.
2, og § 22, stk. 2, i lov om fremme af besparelser i energi‐
forbruget, jf. lovbekendtgørelse nr. 881 af 23. august 2019,
som ændret ved § 1 i lov nr. 739 af 30. maj 2020, fastsættes:
Kapitel 1
Anvendelsesområde og definitioner
§ 1.
Energistyrelsen kan efter ansøgning give tilsagn om
tilskud til virksomheder, der gennemfører projekter hos var‐
mekunder om energibesparelser og energieffektiviseringer,
jf. stk. 2. Tilsagn om tilskud tildeles prækvalificerede ener‐
gitjenesteleverandører, jf. kapitel 3 og 4, til et projekt, hvor
der gennemføres installationer af en varmepumpe hos en el‐
ler flere varmekunder mod skrotning af deres oliefyr uden
for de kollektive fjernvarme- og gasnet.
Stk. 2.
Energistyrelsen kan efter stk. 1 yde tilskud til del‐
vis dækning af energitjenesteleverandørens omkostninger til
indkøb af en varmepumpe, der leverer varme til individuel
opvarmning i bygninger, som installeres hos en varmekun‐
de, hvis oliefyr skrottes og erstattes af en varmepumpe.
Energitjenesteleverandøren skal indkøbe varmepumpen til
brug for en abonnementsordning, hvor energitjenesteleve‐
randøren varetager ejerskabet og tilbyder installation, drift
og vedligeholdelse af varmepumpen samt levering af varme
til varmekunden mod løbende fakturering.
§ 2.
Tilskud til indkøb af varmepumper efter denne ord‐
ning udgør statsstøtte i medfør af artikel 107, stk. 1, i Trak‐
taten om Den Europæiske Unions funktionsmåde. Støtteord‐
ningen er anmeldt til Europa-Kommissionen i henhold til
Kommissionens forordning (EU) nr. 651/2014 af 17. juni
2014 om visse kategorier af støttes forenelighed med det in‐
dre marked i henhold til traktatens artikel 107 og 108 (den
generelle gruppefritagelsesforordning), EU-Tidende 2014,
nr. L 187, s. 1, og administreres i overensstemmelse hermed.
§ 3.
I denne bekendtgørelse forstås ved:
1)
Arbejdets påbegyndelse: Som defineret i den generel‐
le gruppefritagelsesforordnings artikel 2, nr. 23.
2)
Bygninger: Bygninger uden for de kollektive fjernvar‐
me- og gasnet, hvor hovedanvendelsen er helårsbebo‐
else, herunder helårshuse, sommerhuse, som lovligt
anvendes som helårsbeboelse, helårshuse med liberalt
erhverv, m.v.
3)
Drift: Indkøb af energi til at drive varmepumpen og
levering af varme til bygningen, lovpligtige eftersyn,
service, vedligeholdelse og løbende optimering af var‐
mepumpen med henblik på at sikre optimal effektivi‐
tet.
4)
Energitjenesteleverandør: En virksomhed, der er præ‐
kvalificeret i henhold til kapitel 3 og 4.
5)
Installation: Rådgivning, dimensionering, tilkobling,
indregulering og idriftsættelse af varmepumpen.
6)
Kriseramt: Som defineret i artikel 2, nr. 18, i den ge‐
nerelle gruppefritagelsesforordning.
7)
Levering af varme: Varme leveret fra varmepumpen
til bygningers rumvarme og forsyning med varmt
vand.
8)
Varmekunde: En bygningsejer, som ikke er energitje‐
nesteleverandøren eller energitjenesteleverandørens
koncernforbundne selskab, som indgår en kontrakt
med energitjenesteleverandøren om installation, drift
og vedligeholdelse af en varmepumpe samt levering
af varme mod skrotning af varmekundens oliefyr.
9)
Vedligeholdelse: Reparation, udskiftning af reserve‐
dele og lignende.
1)
Bekendtgørelsen indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2012/27/EU af 25. oktober 2012 om
energieffektivitet, om ændring af direktiv 2009/125/EF og 2010/30/EU samt om ophævelse af direktiv 2004/8/EF og 2006/32/EF, EU-Tidende 2012, nr. L
315, side 1, som senest ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2019/944/EU af 5. juni 2019, EU-Tidende 2019, nr. L 158, side 125, og
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2018/2001/EU af 11. december 2018 om fremme af anvendelsen af energi fra vedvarende energikilder, EU-
Tidende 2018, nr. L 328, side 82.
Bekendtgørelsen har som udkast været notificeret i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2015/1535/EU om en
informationsprocedure med hensyn til tekniske forskrifter samt forskrifter for informationssamfundets tjenester (kodifikation).
2)
DB000160
Klima-, Energi- og Forsyningsmin.,
Energistyrelsen, j.nr. 2020-3273
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 346: Orientering om udstedelse af bekendtgørelser om hhv. Erhvervspuljen, Bygningspuljen og Skrotningsordningen (ikrafttrædelse 1. juli 2020)
2
10)
Virksomhedsstørrelse: Som defineret i artikel 2, nr. 2
og 24 i den generelle gruppefritagelsesforordning.
Kapitel 2
Støtteberettigede omkostninger og støtteintensitet
Stk. 2.
Ansøger skal anvende en ansøgningsblanket udar‐
bejdet af Energistyrelsen, som skal indsendes digitalt til
Energistyrelsen sammen med de i § 7 påkrævede dokumen‐
ter.
§ 7.
Ansøgning om prækvalifikation skal vedhæftes:
1) Standardkontrakt, som energitjenesteleverandøren vil
bruge over for varmekunden, med oplysning om vilkår
for udtrædelse, fakturering, minimumsafregning, ela‐
fregning, el-leverandør, oplysning om at kontrakten
mellem energitjenesteleverandøren og varmekunden
indgås med forbehold for Energistyrelsens tilsagn om
tilskud samt mulighed for ændring af kontraktvilkårene
i kontraktperioden.
2) Seneste årsregnskab.
3) Eventuelle aftaler med investorer.
4) Eventuelle rabataftaler, mængderabataftaler, oplysnin‐
ger om forventede tilbagekrediteringer eller lignende,
5) Oplysninger om referenceprojekter vedrørende installa‐
tion af individuelle varmepumper.
6) Virksomhedens vedtægter, konsortieaftaler eller andre
aftaler med installatører og underleverandører, der klart
fordeler ansvaret mellem ansøger og installatører eller
underleverandører.
7) Dokumentation for kvalitetssikrings- og ledelsessy‐
stem, som kontrolleres af en uvildig tredjepart.
Stk. 2.
Energitjenesteleverandøren skal forud for afgivel‐
sen af de i stk. 1 nævnte dokumenter orientere de registrere‐
de, hvis personoplysninger indgår heri, om videregivelsen til
Energistyrelsen. Energitjenesteleverandørens forpligtelse til
at orientere de registrerede gælder endvidere de oplysninger
og den dokumentation, som videregives til Energistyrelsen i
medfør af § 23, stk. 3.
Kapitel 4
Afgørelse om prækvalifikation
§ 8.
Energistyrelsen vurderer de indkomne ansøgninger
og træffer afgørelse om, hvorvidt betingelserne for prækva‐
lifikation er opfyldt, jf. stk. 2.
Stk. 2.
Det er en betingelse, at energitjenesteleverandøren,
jf. dog § 9:
1) har et organisatorisk set-up, der kan håndtere både in‐
stallation, service og administration af varmepumpen
og forholdet til varmekunden,
2) enten selv har rådighed over den fornødne kapital eller
har indgået aftale med en investor til minimum at kun‐
ne installere 100 varmepumper,
3) har erfaring med installation og service af husstands‐
varmepumper,
4) som minimum kan tilbyde abonnementsløsninger i én
region,
5) installerer en hovedmåler til elafregning,
6) har ejerskabet af varmepumpen i minimum 10 år, jf.
dog § 22, og varetager indkøb, installation, drift, vedli‐
geholdelse samt levering af varme, og
7) tilbyder en prisstruktur opdelt i:
a) Prisen på varmekundens abonnement angivet i kr.
per år.
§ 4.
De støtteberettigede omkostninger er de yderligere
investeringsomkostninger, der er nødvendige for at fremme
produktionen af energi fra vedvarende energikilder, og som
er direkte relateret til gennemførelsen af projektet. De støtte‐
berettigede omkostninger omfatter således energitjenestele‐
verandørens udgifter til indkøb af varmepumper inklusiv
målerudstyr fratrukket prisen for referenceanlægget.
Stk. 2.
Ved beregning af de støtteberettigede omkostnin‐
ger fratrækkes 3.500 kr. fra energitjenesteleverandørens om‐
kostninger til indkøb af varmepumper, som er prisen for re‐
ferenceanlægget.
Stk. 3.
Ved beregningen af de støtteberettigede omkost‐
ninger tages udgangspunkt i indkøbsprisen for en varme‐
pumpe. De støtteberettigede omkostninger opgøres eksklu‐
siv merværdiafgift (moms), som ikke bæres endeligt af til‐
skudsmodtager. Ved opgørelsen af de støtteberettigede om‐
kostninger modregnes opnåede eller forventede tilbagekre‐
diteringer, rabatter eller lignende.
Stk. 4.
De støtteberettigede omkostninger omfatter ikke
installation af varmepumpen.
§ 5.
Der kan ydes tilsagn om tilskud til en energitjeneste‐
leverandør med op til 20.000 kr. pr. varmepumpe, dog mak‐
simalt 45 pct. af de støtteberettigede omkostninger.
Stk. 2.
Tilsagn om tilskud efter stk. 1 kan for en energitje‐
nesteleverandørs installationer af de første 400 varmepum‐
per udgøre 20.000 kr. pr. varmepumpe. Herefter vil tilsagn
om tilskud udgøre 15.000 kr. pr. varmepumpe.
Stk. 3.
Der kan ydes tilskud til én varmepumpe pr. adres‐
se.
Stk. 4.
For at fremme en geografisk spredning af tilskud‐
det vil Energistyrelsen forlods reservere 75 pct. af tilskud‐
smidlerne, der frit kan søges i alle fem regioner. Endvidere
vil Energistyrelsen forlods reservere 5 pct. af tilskudsmidler‐
ne til hver af de fem regioner, dog således at fordelingen af
tilskudsmidlerne kan ske i overensstemmelse med § 12, stk.
2.
Stk. 5.
Der ydes ikke tilskud til omkostninger, hvortil der
ydes statsstøtte fra andre ordninger eller støtte fra EU-insti‐
tutioner eller andre organer under EU eller støtte efter anden
lovgivning. Der kan desuden ikke ydes tilskud til tiltag, som
virksomheder er forpligtet til at foretage i henhold til anden
lovgivning. Det er endvidere ikke muligt at kombinere til‐
skud efter skrotningsordningen med øvrige statslige tilskud
efter anden lovgivning.
Kapitel 3
Ansøgning om prækvalifikation
§ 6.
Energistyrelsen foretager en offentlig indkaldelse af
ansøgninger om prækvalifikation på Energistyrelsens hjem‐
meside. Ansøgere kan løbende søge om prækvalifikation
frem til 16. november 2023.
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 346: Orientering om udstedelse af bekendtgørelser om hhv. Erhvervspuljen, Bygningspuljen og Skrotningsordningen (ikrafttrædelse 1. juli 2020)
3
b) Afregning per kWh leveret varme.
c) Varmekundens engangsbetaling på installations‐
tidspunktet.
Stk. 3.
Energistyrelsen offentliggør listen over prækvalifi‐
cerede energitjenesteleverandører på Energistyrelsens hjem‐
meside efterhånden som de godkendes.
§ 9.
Energistyrelsen kan fastsætte yderligere vilkår i afgø‐
relse om prækvalifikation efter § 8, stk. 1, herunder fravige
de i § 8, stk. 2, nr. 1-7, angivne betingelser, hvis særlige for‐
hold taler herfor.
§ 10.
Sker der væsentlige ændringer i de forudsætninger,
der lå til grund for afgørelsen om prækvalifikation, hvorefter
energitjenesteleverandøren ikke længere opfylder betingel‐
serne i kapitel 4, kan Energistyrelsen træffe afgørelse om
bortfald af prækvalifikation, og energitjenesteleverandøren
vil blive fjernet fra listen over prækvalificerede energitjene‐
steleverandører, jf. § 8, stk. 3.
Kapitel 5
Ansøgning om tilsagn om tilskud
§ 11.
Energistyrelsen kan pr. 1. januar 2021 efter ansøg‐
ning fra en prækvalificeret energitjenesteleverandør træffe
afgørelse om tilsagn om tilskud efter denne bekendtgørelse.
Tilskudsbeløbet opgøres på baggrund af det forventede antal
installerede varmepumper og de støtteberettigede omkost‐
ninger, jf. §§ 4 og 5.
Stk. 2.
Ansøgning om tilsagn om tilskud udarbejdes af
energitjenesteleverandøren på baggrund af et projekt, hvor
der gennemføres installationer af en varmepumpe hos en el‐
ler flere varmekunder mod skrotning af deres oliefyr uden
for de kollektive fjernvarme- og gasnet.
Stk. 3.
Ansøgning om tilsagn om tilskud skal indsendes
digitalt på en ansøgningsblanket udarbejdet af Energistyrel‐
sen via den ansøgningsportal, som offentliggøres på Energi‐
styrelsens hjemmeside og på www.statens-tilskudspuljer.dk.
Stk. 4.
Energistyrelsen skal have modtaget energitjeneste‐
leverandørens ansøgning om tilsagn, jf. stk. 3, og vedhæfte‐
de underskrevne kontrakter, som er indgået med en eller fle‐
re varmekunder med forbehold for Energistyrelsens tilsagn
om tilskud, inden den 1. november i det kalenderår, hvorfra
der søges tilskud.
Stk. 5.
Tilskud kan ydes inden for den bevillingsmæssige
ramme for 2021 til 2024 afsat på finansloven.
§ 12.
Energistyrelsens prioritering af ansøgninger sker ef‐
ter først til mølle-princippet og behandles i den rækkefølge,
som de kommer i, hvorefter Energistyrelsen vil meddele til‐
sagn om tilskud inden for de midler, der er til rådighed for
hvert af årene i perioden 2021 til 2024 samt afslag på de re‐
sterende ansøgninger, jf. § 11, stk. 5.
Stk. 2.
Såfremt en eller flere regioner ikke udnytter de til‐
skudsmidler, som forlods er reserveret til dem, jf. § 5, stk. 4,
og de 75 pct. af tilskudsmidlerne er opbrugt, jf. § 5, stk. 4,
kan energitjenesteleverandører med projekter i de andre re‐
gioner ansøge om tilsagn om tilskud og om at få del af de
uudnyttede reserverede tilskudsmidler inden den 1. novem‐
ber i det år, hvor tilskudsmidlerne skal tildeles. Energistyrel‐
sen vil i givet fald meddele energitjenesteleverandørerne om
ovennævnte og indkalde til ansøgninger om tilsagn om til‐
skud. Energistyrelsen vil prioritere og behandle de indsendte
ansøgninger efter først til mølle-princippet og meddele til‐
sagn om tilskud inden for de midler, der er til rådighed, samt
afslag på de resterende ansøgninger, jf. § 11, stk. 5.
§ 13.
Ansøger skal erklære på tro og love, at de oplysnin‐
ger, der er fremsendt med ansøgningen, er korrekte, og at
betingelser, krav og vilkår er overholdt.
Kapitel 6
Afgørelse om tilsagn om tilskud
§ 14.
Energistyrelsen vurderer de indkomne ansøgninger
og træffer afgørelse om, hvorvidt betingelserne for at få til‐
sagn er opfyldt, jf. §§ 6-13 og § 14, stk. 2 og 3.
Stk. 2.
Det er en betingelse, at
1)
ansøger ikke har modtaget et krav om tilbagebetaling
af støtte ydet af den samme medlemsstat, som Euro‐
pa-Kommissionen ved en tidligere afgørelse har er‐
klæret ulovlig og uforenelig med det indre marked,
som ikke er fuldt ud efterkommet,
2)
ansøger ikke er kriseramt, jf. § 3, nr. 6, og afgiver tro-
og loveerklæring herom,
3)
indkøb ikke er gennemført, og arbejdet på projektet
ikke er påbegyndt, førend Energistyrelsen har meddelt
tilsagn om tilskud, jf. § 3, nr. 1,
4)
varmepumpen ikke ville være blevet installeret uden
tilskud efter denne bekendtgørelse,
5)
varmepumpen er eldrevet og anvender en vedvarende
energikilde, herunder luft-til-vand- og væske-til-vand
varmepumper,
6)
varmepumpen erstatter et eksisterende oliefyr til byg‐
ningsopvarmning hos varmekunden,
7)
varmekundens oliefyr skrottes,
8)
varmepumpen installeres i en bygning, som befinder
sig uden for de kollektive fjernvarme- og gasnet,
9)
kontrakter mellem energitjenesteleverandøren og var‐
mekunden indgås med forbehold for Energistyrelsens
tilsagn om tilskud,
10) hele tilskudsbeløbet anvendes til nedsættelse af var‐
mekundens engangsbetaling til energitjenesteleveran‐
døren ved installation af varmepumpen,
11) varmekundens engangsbetaling til energitjenesteleve‐
randøren, ved installation af varmepumpen, fremgår
af kontrakten både inklusiv og eksklusiv indregning af
tilskud,
12) varmepumpen ikke installeres i en bygning ejet af
energitjenesteleverandøren eller dennes koncernfor‐
bundne selskab, og
13) energitjenesteleverandøren til udførelse af projektet
anvender en VE-installatørvirksomhed, der er god‐
kendt efter VE-godkendelsesordningen til montering
af varmepumper, jf. bekendtgørelse om en godkendel‐
sesordning for virksomheder der monterer små vedva‐
rende energianlæg.
Stk. 3.
Energistyrelsen kan fastsætte yderligere vilkår for
tilsagn om tilskud, herunder frister for indkøb og installa‐
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 346: Orientering om udstedelse af bekendtgørelser om hhv. Erhvervspuljen, Bygningspuljen og Skrotningsordningen (ikrafttrædelse 1. juli 2020)
4
tion, drift, vedligeholdelse, levering af varme hos varmekun‐
den, varighed af ejerskab, varighed af drift, frist for afslut‐
ning af installationen samt frist for ansøgning om udbetaling
m.v.
§ 15.
Energistyrelsen kan efter begrundet skriftlig ansøg‐
ning godkende, at et tilsagn om et projekt ændres, selvom
projektet er igangsat, men ikke er afsluttet. Ved vurderingen
af denne ansøgning lægges vægt på, at projektet i det væ‐
sentlige er indeholdt i den oprindelige projektansøgning, at
væsentlige dele af projektet er gennemført, herunder at væ‐
sentlige dele af installationer, kontrakter m.v. er gennemført,
eller at en fuldstændig gennemførelse ville være forbundet
med betydelige vanskeligheder, og det oprindelige projekts
målsætning om energieffektivisering helt eller delvist vil
kunne gennemføres. Energistyrelsen kan i den forbindelse
nedjustere det tilskudsbeløb, der følger af det oprindelige til‐
sagn.
Stk. 2.
Anmodning om ændring af et tilsagn om et projekt,
jf. stk. 1, skal være modtaget i Energistyrelsen inden rimelig
tid før den dato, hvor projektet senest skal være afsluttet.
Kapitel 7
Udbetaling af tilskud
§ 16.
Energistyrelsen træffer efter ansøgning fra en ener‐
gitjenesteleverandør afgørelse om udbetaling af tilskud.
Stk. 2.
Ansøgning om udbetaling af tilskud skal indsendes
digitalt på en ansøgningsblanket udarbejdet af Energistyrel‐
sen via den ansøgningsportal, som offentliggøres på Energi‐
styrelsens hjemmeside.
Stk. 3.
Energistyrelsen skal have modtaget ansøgningen
om udbetaling af tilskud senest 120 dage efter projektets
slutdato, hvor energitjenesteleverandøren har installeret den
sidste varmepumpe, der er omfattet af tilsagnet.
Stk. 4.
Hvis ansøgning om udbetaling, jf. stk. 3, ikke er
indgivet rettidigt, kan Energistyrelsen træffe afgørelse om,
at tilsagnet bortfalder helt eller delvist, jf. § 24, stk. 1, nr. 4.
Stk. 5.
Energistyrelsen kan efter en begrundet ansøgning i
særlige tilfælde forlænge fristen for ansøgningen om udbeta‐
ling af tilskud, jf. § 16, stk. 3. Forlængelse kan dog kun ske,
hvis projektet er påbegyndt, samt ansøgningen har være for‐
bundet med betydelige vanskeligheder eller force majeure-
lignende hændelser.
Stk. 6.
Energistyrelsen kan for ændrede tilsagn godkendt i
medfør af § 15 tillade, at tilskud udbetales helt eller delvist,
selv om ansøger ikke har gennemført projektet, som det var
forudsat i det oprindelige tilsagn.
§ 17.
Udbetaling af tilskud efter § 16, stk. 1, er betinget
af, at:
1) energitjenesteleverandøren på udbetalingstidspunktet
fortsat opfylder betingelserne for prækvalifikation,
2) det dokumenteres, at indkøb og installation er gennem‐
ført i overensstemmelse med Energistyrelsens tilsagn
samt øvrige fastsatte vilkår,
3) det dokumenteres, at installation er gennemført af en
VE-installatørvirksomhed, der er godkendt efter VE-
godkendelsesordningen til montering af varmepumper,
jf. bekendtgørelse om en godkendelsesordning for virk‐
somheder der monterer små vedvarende energianlæg,
4) det dokumenteres, at oliefyret på varmekundens adres‐
se er skrottet og erstattet af en varmepumpe,
5) støtteberettigede aktiviteter er udført eller leveret af en
momsregistreret virksomhed, jf. dog stk. 2,
6) energitjenesteleverandøren har indsendt en opgørelse
over betalte støtteberettigede omkostninger, jf. § 4, do‐
kumentation for betalingen og et projektregnskab retti‐
digt til Energistyrelsen, og
7) udbetalingsanmodningen er underskrevet af den teg‐
ningsberettigede for den energitjenesteleverandør, der
er angivet som ejer af varmepumpen i ansøgningen.
Stk. 2.
Energistyrelsen kan fravige betingelsen i stk. 1, nr.
5, når de støtteberettigede aktiviteter er momsfritaget i hen‐
hold til lov om merværdiafgift (momsloven).
§ 18.
Det endelige tilskud beregnes på baggrund af de
faktisk afholdte støtteberettigede omkostninger.
Stk. 2.
Tilskuddet udbetales per installeret varmepumpe,
jf. § 20, stk. 1, nr. 5.
Stk. 3.
Såfremt det i tilsagnet opgjorte tilskudsbeløb, jf. §
11, stk. 1, overstiger 45 pct. af de faktisk afholdte støttebe‐
rettigede omkostninger, nedjusteres tilskuddet således, at
den tilladte støtteintensitet på 45 pct. af de støtteberettigede
omkostninger ikke overskrides, jf. § 5, stk. 1.
§ 19.
Ansøgningen om udbetaling af tilskud skal indehol‐
de et projektregnskab for projektet med oplysninger om
størrelsen af de afholdte og betalte støtteberettigede omkost‐
ninger. Regnskabet skal være underskrevet af den tegnings‐
berettigede for energitjenesteleverandøren og ledsaget af en
liste over regnskabsbilag, jf. § 20.
Stk. 2.
Hver gang det ansøgte tilskudsbeløb medfører, at
det samlede tilskudsbeløb for energitjenesteleverandørens
tilskudsberettigede projekter i hele tilskudsperioden 2021 til
2024 udgør mindre end 1.000.000 kr., skal regnskabet ved‐
lægges en kopi af regnskabsbilagene vedrørende de støttebe‐
rettigede omkostninger og en ansøgererklæring udformet ef‐
ter Energistyrelsens anvisninger.
Stk. 3.
Hver gang det ansøgte tilskudsbeløb medfører, at
det samlede tilskudsbeløb for energitjenesteleverandørens
tilskudsberettigede projekter i hele tilskudsperioden 2021 til
2024 overstiger 1.000.000 kr., skal regnskabet vedlægges en
ansøgererklæring udformet efter Energistyrelsens anvisning
og revideres i overensstemmelse med revisorinstruks udar‐
bejdet af Energistyrelsen.
Stk. 4.
Energistyrelsen kan bestemme, at oplysningerne i
udbetalingsansøgningen og regnskabet bekræftes af en god‐
kendt revisor, herunder at regnskabet ledsages af en reviso‐
rerklæring.
§ 20.
Energitjenesteleverandøren skal påføre regnskabs‐
bilaget følgende oplysninger:
1) Navn og CVR-nr. på den virksomhed, hvor varmepum‐
pen er indkøbt.
2) Fakturadatoen.
3) Start- og slutdatoen for installering af varmepumpen
hos varmekunden.
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 346: Orientering om udstedelse af bekendtgørelser om hhv. Erhvervspuljen, Bygningspuljen og Skrotningsordningen (ikrafttrædelse 1. juli 2020)
5
Den eller de adresser installationerne vedrører.
Varmekundens bekræftelse af, at varmepumpen er in‐
stalleret, og oliefyret er skrottet.
Stk. 2.
Dækker et regnskabsbilag både over støtteberetti‐
gede og ikke-støtteberettigede omkostninger, skal det klart
fremgå, hvilke omkostninger, der er de støtteberettigede om‐
kostninger.
Stk. 3.
Energistyrelsen skal på forlangende have forevist
originale regnskabsbilag.
§ 21.
Tilskuddet udbetales til energitjenesteleverandørens
NemKonto, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Tilskuddet kan udbetales til et pengeinstitut, real‐
kreditinstitut eller lignende efter skriftlig anmodning fra den
tegningsberettigede hos energitjenesteleverandøren.
Kapitel 8
Overdragelse af rettigheder
§ 22.
Energitjenesteleverandøren kan efter projektets af‐
slutning overdrage ejerskabet af en varmepumpe, til en an‐
den virksomhed efter forudgående aftale med Energistyrel‐
sen.
Stk. 2.
Energitjenesteleverandøren kan ikke overdrage si‐
ne rettigheder og pligter vedrørende et tilskud til et projekt
til varmekunden eller tredjepart uden Energistyrelsens
skriftlige samtykke. Anmodning om skriftligt samtykke skal
være underskrevet af både energitjenesteleverandøren og
varmekunden eller tredjepart.
Kapitel 9
Kontrol og oplysningsforpligtelser
§ 23.
Energistyrelsen fører kontrol med overholdelse af
bestemmelserne i denne bekendtgørelse.
Stk. 2.
Energistyrelsen kan foretage regnskabsmæssig
stikprøvekontrol af ansøgninger om udbetaling og afsluttede
sager om tilskud.
Stk. 3.
Enhver energitjenesteleverandør er forpligtet til,
efter anmodning fra Energistyrelsen, at tilvejebringe oplys‐
ninger og dokumentation til brug for vurderingen af ansøg‐
ningen om tilsagn, ansøgningen om udbetaling af tilskud og
indholdet af aftalegrundlaget mellem energitjenesteleveran‐
døren og varmekunden. Energitjenesteleverandøren er end‐
videre forpligtet til at tilvejebringe oplysninger og doku‐
mentation til brug for vurderingen af forudsætningerne, der
er lagt vægt på ved prækvalifikation samt til brug for Ener‐
gistyrelsens generelle tilsynsførelse og kontrol efter denne
bekendtgørelse. Energistyrelsen kan endvidere kræve, at op‐
lysningerne bekræftes af en uafhængig ekspert.
Stk. 4.
Energitjenesteleverandøren skal gøre Energistyrel‐
sen opmærksom på virksomhedens ændrede forhold, der kan
være af betydning for prækvalifikation, meddelelse af til‐
sagn eller udbetaling af tilskud eller som strider imod de af
Energistyrelsen fastsatte betingelser og vilkår.
4)
5)
Kapitel 10
Bortfald og tilbagebetaling af tilskud
§ 24.
Energistyrelsen kan træffe afgørelse om helt eller
delvist bortfald af tilsagn om tilskud eller helt eller delvist
tilbagebetaling af tilskud, hvis:
1) energitjenesteleverandøren har afgivet urigtige eller
vildledende oplysninger eller har fortiet oplysninger af
betydning for sagens afgørelse,
2) betingelserne for tilsagn om tilskud eller udbetaling af
tilskud eller vilkår i tilsagnet ikke er opfyldte,
3) projektet ikke er gennemført som forudsat i tilsagnet,
med mindre der er opnået tilladelse hertil, jf. § 15, stk.
1.
4) den i tilsagnet fastsatte frist for installationens gennem‐
førelse og indsendelse af udbetalingsanmodning over‐
skrides, jf. dog § 16, stk. 5, eller
5) tilskudsmodtager undlader at afgive oplysninger, der
har betydning for udbetaling af tilskuddet, på anmod‐
ning fra Energistyrelsen.
Stk. 2.
Hvis tilskud er udbetalt i henhold til tilsagn, der
helt eller delvist er bortfaldet i medfør af stk. 1, kan det kræ‐
ves helt eller delvist tilbagebetalt i henhold til de i § 24, stk.
1, nr. 1-5 opregnede tilfælde.
Stk. 3.
Tilbagebetaling af tilskuddet skal ske senest 14
dage efter påkrav. Tilbagebetales det skyldige beløb ikke
rettidigt, tillægges renter efter forfaldsdagen, svarende til
den rente der er fastsat i § 5 i renteloven.
§ 25.
Energistyrelsen kan træffe afgørelse om, at tilsagn
om tilskud bortfalder helt eller delvist, hvis tildeling af til‐
skud er sket i strid med den generelle gruppefritagelsesfor‐
ordning.
Stk. 2.
Hvis tilskuddet er udbetalt, kan den kræves helt el‐
ler delvist tilbagebetalt i overensstemmelse med EU’s stats‐
støtteregler.
Kapitel 11
Klageadgang og straf
§ 26.
Energistyrelsens afgørelser efter denne bekendtgø‐
relse kan påklages til Energiklagenævnet inden for 4 uger
fra meddelelse om afgørelse.
Stk. 2.
Afgørelser truffet af Energiklagenævnet i henhold
til denne bekendtgørelse kan ikke indbringes for anden ad‐
ministrativ myndighed.
§ 27.
Med mindre højere straf er forskyldt efter anden
lovgivning, straffes med bøde den energitjenesteleverandør,
der afgiver urigtige eller vildledende oplysninger i forbin‐
delse med
1) Ansøgning om tilskud, jf. §§ 11-15.
2) Ansøgning om udbetaling af tilskud, jf. §§ 16-20.
3) Energistyrelsens anmodning om afgivelse af yderligere
oplysninger efter § 23, stk. 3, eller
4) Energitjenesteleverandørens underretningspligt, jf. §
23, stk. 4.
Stk. 2.
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske perso‐
ner) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 346: Orientering om udstedelse af bekendtgørelser om hhv. Erhvervspuljen, Bygningspuljen og Skrotningsordningen (ikrafttrædelse 1. juli 2020)
6
Kapitel 12
Ikrafttræden
§ 28.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. juli 2020.
Stk. 2.
Bekendtgørelse nr. 807 af 23. juni 2016 om tilskud
til nye forretningskoncepter for varmepumper ophæves den
1. januar 2021. Nævnte bekendtgørelse finder dog fortsat
anvendelse for tilsagn om tilskud, der er meddelt i henhold
til den nævnte bekendtgørelse inden den 1. januar 2021.
Stk. 3.
Bekendtgørelse nr. 967 af 7. juli 2017 om tilskud
til nye forretningskoncepter for varmepumper til
bygningsopvarmning og procesformål i erhverv ophæves
den 1. januar 2021. Nævnte bekendtgørelse finder dog fort‐
sat anvendelse for tilsagn om tilskud, der er meddelt i hen‐
hold til den nævnte bekendtgørelse inden den 1. januar
2021.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
D
AN
J
ØRGENSEN
/ Martin Hansen