Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del Bilag 339
Offentligt
Til medlemmerne af Klima- Energi- og forsyningsudvalget
Biogas er en begrænset ressource, derfor virker det ulogisk at anvende den til international søfart, hvor
anvendelsen ikke bidrager til at virkeliggøre Danmarks ambition om en 70% reduktion af udledningen
co2 i 2030.
Er der et eller flere af udvalgets medlemmer, der vil rette nedenstående spørgsmål til ministeren?
”Ifølge EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING (EU) 2018/1999 skal international søfart ikke
medtages i de nationale energiplaner og indberetninger af CO2 udledning.
Finder ministeren der hensigtsmæssigt, at dansk biogas opgraderes til LNBG (flydende biogas/naturgas)
og anvendes til international søfart, fx til færgedrift mellem Norge og Danmark, set i lyset af at samme
biogas kunne have fortrængt brug af diesel til tung trafik på land?”
Perspektivering:
I Hjørring kommune har en lokal producent af biogas udtrykt ønske om at opføre et småskalaanlæg med
en årlig produktion på ca. 40.000 tons LNBG på Hirtshals havn. Produktionen påtænkes anvendt til
færgesejlads mellem Norge og Danmark.
Færgerne der udgår fra Hirtshals med destination i Norge, sejler allerede i dag på LNG. Ud fra et
miljømæssigt perspektiv er LNG lige så skånsomt som LNBG eller ren LBG. Dertil kommer, at Norge har
en veludbygget infrastruktur og energieffektiv produktion af LNG.
Biogas er en begrænset ressource, derfor virker det ulogisk at anvende den til international søfart, hvor
anvendelsen ikke bidrager til at virkeliggøre Danmarks ambition om en 70% reduktion af udledningen
co2 i 2030.
Med venlig hilsen
Paw Rytter
Christiansdalsvej 83
9760 Vrå