Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del Bilag 335
Offentligt
2204168_0001.png
Komiténotat til Folketingets Europaudvalg
Dato
4. juni 2020
Europa-Kommissionens forslag til gennemførelsesforordning med
angivelse af karakteristika for trådløse adgangspunkter med lille ræk-
kevidde i henhold til artikel 57, stk. 2, i Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv (EU) 2018/1972 af 11. december 2018 om oprettelse af en eu-
ropæisk kodeks for elektronisk kommunikation (komitésag)
KOM-nr. foreligger ikke
1. Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesforordning med angivelse af
karakteristika for trådløse adgangspunkter med lille rækkevidde i henhold til artikel
57, stk. 2, i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2018/1972 af 11. decem-
ber 2018 om oprettelse af en europæisk kodeks for elektronisk kommunikation
(kodeks).
Forslaget fastsætter fysiske og tekniske karakteristika, herunder for størrelse, vægt,
form, visuel fremtræden og udstrålingseffekt, for trådløse adgangspunkter med lille
rækkevidde, som skal være omfattet af de lempeligere regler for opsætning af så-
danne trådløse adgangspunkter, som indføres med artikel 57 i kodeks. Forslaget
fastsætter endvidere en forpligtelse for udbydere af elektroniske kommunikations-
net eller -tjenester til at notificere den nationale kompetente myndighed om bl.a.
placering af trådløse adgangspunkter med lille rækkevidde. Forslaget fastsætter
endelig en monitoreringsforpligtelse og en forpligtelse for medlemslandene til at
rapportere til Kommissionen om anvendelsen af gennemførelsesforordningen.
Forslaget vurderes ikke at medføre væsentlige statsfinansielle konsekvenser eller
generelt at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark. Forslaget vurderes at medføre
administrative lettelser for udbydere af elektroniske kommunikationsnet eller -
tjenester, som udruller trådløse adgangspunkter med lille rækkevidde, som er om-
fattet af forslaget til gennemførelsesforordning. Forslaget vurderes at have positive
samfundsøkonomiske konsekvenser.
Forslaget til gennemførelsesforordning er til afstemning via skriftlig undersøgelses-
procedure i Kommunikationsudvalget (COCOM) med frist den 11. juni 2020.
Side 1/7
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 335: Notat om gennemførelsesforordning med angivelse af karakteristika for trådløse adgangspunkter med lille rækkevidde
2204168_0002.png
Forslaget omfatter ikke trådløse adgangspunkter med lille rækkevidde med aktive
antennesystemer, hvorfor det vurderes, at forslaget ikke vil fremme udrulningen af
5G. Da forslaget ikke fremmer udrulningen af 5G, agter regeringen at afstå fra at
stemme.
2. Baggrund
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2018/1972 af 11. december 2018 om
oprettelse af en europæisk kodeks for elektronisk kommunikation (kodeks) indfører
med artikel 57 nye regler for drift og udrulning af trådløse adgangspunkter med lille
rækkevidde (såkaldte small cells). Et trådløst adgangspunkt med lille rækkevidde er
en lille radiosender og -modtager med lav effekt, som giver brugerne trådløs ad-
gang til elektroniske kommunikationsnet som mobilnettet. De bruges f.eks. inden-
dørs til at sikre mobildækning eller udendørs for at sikre tilstrækkelig kapacitet i
områder med mange brugere. Sådanne trådløse adgangspunkter med lille række-
vidde forventes at blive et vigtigt element i udrulningen af 5G.
Reglerne indebærer, at der så vidt muligt skal være fri adgang til at udrulle trådløse
adgangspunkter med lille rækkevidde, idet de kompetente myndigheder, f.eks.
kommuner og statslige myndigheder, ikke uberettiget må begrænse udrulning af
trådløse adgangspunkter med lille rækkevidde, og medlemsstaterne skal søge at
sikre, at eventuelle regler for udrulning af sådanne adgangspunkter er nationalt
sammenhængende. Regler skal forstås bredt og omfatter love, bekendtgørelser,
retningslinjer, vejledninger, lokal- og kommuneplaner m.v. Navnlig må de kompe-
tente myndigheder ikke kræve en forudgående individuel tilladelse før opsætning af
trådløse adgangspunkter med lille rækkevidde. Dette gælder dog ikke udrulning af
trådløse adgangspunkter med lille rækkevidde på bygninger eller på steder af arki-
tektonisk, historisk eller naturmæssig værdi, som er beskyttede i henhold til natio-
nal ret, eller om nødvendigt af hensyn til den offentlige sikkerhed.
Reglerne indebærer endvidere, at udbydere af elektroniske kommunikationsnet
eller -tjenester har ret til at få adgang til fysisk infrastruktur, der kontrolleres af of-
fentlige myndigheder, og som er teknisk egnet til at være vært for trådløse ad-
gangspunkter med lille rækkevidde, eller som er nødvendig for at forbinde sådanne
trådløse adgangspunkter med et transportnet. Med fysisk infrastruktur menes f.eks.
bygninger og gadeinventar som lysmaster, gadeskilte, trafiklys, reklameskilte, stop-
pesteder m.v.
Kodeks artikel 57, stk. 2, giver Kommissionen en bemyndigelse til løbende ved
hjælp af gennemførelsesretsakter at angive de fysiske og tekniske karakteristika,
såsom maksimumstørrelse, vægt og, hvis det er relevant, udstrålingseffekt for tråd-
løse adgangspunkter med lille rækkevidde, som skal være omfattet af de lempeli-
gere regler om udrulning i kodeks artikel 57. Den første af sådanne gennemførel-
sesretsakter skal vedtages senest den 30. juni 2020.
Side 2/7
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 335: Notat om gennemførelsesforordning med angivelse af karakteristika for trådløse adgangspunkter med lille rækkevidde
2204168_0003.png
På den baggrund har Kommissionen den 28. maj 2020 fremsat forslag til gennem-
førelsesforordning.
Forslaget er sat til skriftlig afstemning i Kommunikationsudvalget (COCOM) med
frist den 11. juni 2020. Forslaget behandles efter undersøgelsesproceduren, hvilket
betyder, at Kommissionen vedtager forslaget, hvis COCOM afgiver en positiv udta-
lelse. I modsat fald kan Kommissionen enten revidere udkastet eller forelægge det
for appeludvalget.
3. Formål og indhold
Forslaget fastlægger nogle fysiske og tekniske karakteristika for trådløse adgangs-
punkter med lille rækkevidde. De fysiske og tekniske karakteristika vedrører mak-
simumstørrelse, vægt, visuel fremtræden og maksimal udstrålingseffekt. Formålet
med forslaget er at foretage en afgrænsning af, hvilke trådløse adgangspunkter
med lille rækkevidde, der er omfattet af artikel 57 i kodeks. Kriterierne er fastsat af
hensyn til at minimere den visuelle fremtræden af trådløse adgangspunkter med
lille rækkevidde samt af hensyn til den offentlige sikkerhed og folkesundhed.
Det følger af forslagets artikel 1, at forordningen ikke finder anvendelse på trådløse
adgangspunkter med lille rækkevidde med et aktivt antennesystem. Med denne
afgrænsning i anvendelsesområdet vurderes det, at gennemførelsesforordningen
ikke vil have nogen effekt i forhold til udrulningen af trådløse adgangspunkter med
lille rækkevidde til 5G. Ved aktive antennesystemer kan bl.a. forstås en antenne,
hvor udstrålingsdiagrammet løbende og automatisk bliver ændret således, at de
enkelte, aktive mobiltelefoner i antennens dækningsområde modtager det bedst
mulige radiosignal med den mindst mulige forstyrrelse. Alle antennesystemer, der
bruges til 5G, vil være aktive antennesystemer. Derfor vil Kommissionens forslag til
gennemførelsesforordning ikke have nogen effekt i forhold til de 5G-antenner, der
forventes at komme på markedet. Kommissionens forklaring på, at trådløse ad-
gangspunkter med lille rækkevidde med aktive antennesystemer ikke er omfattet af
gennemførelsesforordningen er, at aktive antennesystemer ikke på nuværende
tidspunkt er omfattet af den eksisterende relevante europæiske standard, der gæl-
der for sådant udstyr. Den relevante standard er under videreudvikling, og Kom-
missionen har givet udtryk for, at når standarden i fremtiden kommer til at omfatte
aktive antennesystemer, så vil Kommissionen forventeligt foretage en revision af
nærværende gennemførelsesforordning.
Forslaget til gennemførelsesforordning er ikke til hinder for opsætning af andre
trådløse adgangspunkter med lille rækkevidde, herunder sådanne med aktive an-
tennesystemer, eller andre antennesystemer i øvrigt. Opsætning af trådløse ad-
gangspunkter med lille rækkevidde eller andre antennesystemer, som ikke over-
holder kravene i forslaget til gennemførelsesforordning, vil ikke være omfattet af
den lempeligere adgang til opsætning, som indføres med artikel 57 i kodeks, men
vil følge de regler, der i øvrigt gælder for opsætning af antennesystemer og radio-
udstyr.
Side 3/7
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 335: Notat om gennemførelsesforordning med angivelse af karakteristika for trådløse adgangspunkter med lille rækkevidde
2204168_0004.png
Det følger af forslagets artikel 3, stk. 1, at trådløse adgangspunkter med lille ræk-
kevidde skal overholde kravene i den europæiske standard fastlagt i punkt B i bila-
get til forordningen og
enten
skal være fuldt ud og sikkert integreret i den bærende
konstruktion og derfor usynlig for offentligheden
eller
skal opfylde betingelserne i
punkt A i bilaget til forordningen. I punkt A og B i bilaget fremgår en række fysiske
og tekniske krav, som trådløse adgangspunkter med lille rækkevidde skal opfylde.
Således må den samlede størrelse af den for offentligheden synlige del af et eller
flere trådløse adgangspunkter med lille rækkevidde, der er placeret på den samme
infrastruktur, ikke overstige 30 liter, og vægten og formen af et trådløst adgangs-
punkt må ikke nødvendiggøre strukturel forstærkning af den bærende konstruktion,
hvorpå det skal placeres. Endvidere skal adgangspunkterne overholde nogle nær-
mere bestemte installationsklasser i den europæiske standard for at sikre beskyt-
telsen af den offentlige sundhed og sikkerhed.
Notifikation
Med forslagets artikel 3, stk. 3, lægger Kommissionen op til, at udbydere af elektro-
niske kommunikationsnet eller -tjenester, som har udrullet trådløse adgangspunkter
med lille rækkevidde, skal notificere den nationale kompetente myndighed om in-
stallationen og placeringen heraf. Det forventes, at det bliver Energistyrelsen, der
bliver modtager af sådanne notifikationer. Energistyrelsen modtager i forvejen ind-
beretninger fra udbydere af elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester om
antennepositioner i mastedatabasen.
Monitorering og afrapportering
Med forslagets artikel 4 lægger Kommissionen op til, at medlemslandene jævnligt
skal monitorere og rapportere til Kommissionen om anvendelsen af forordningen,
herunder navnlig om antallet af trådløse adgangspunkter med lille rækkevidde in-
stalleret i henhold til forordningens artikel 3 og om teknologien, som de opsatte
trådløse adgangspunkter med lille rækkevidde anvender. Kommissionen mener, at
denne monitorerings- og afrapporteringsforpligtelse er vigtig for den fremadrettede
inkludering af aktive antennesystemer i gennemførelsesforordningen, når det
igangværende arbejde med videreudvikling af den relevante europæiske standard
til at omfatte aktive antennesystemer er afsluttet. Det forventes at være Energisty-
relsen, der skal foretage denne monitorering og afrapportering på baggrund af de
notifikationer, som styrelsen modtager.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det
er derfor regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstem-
melse med nærhedsprincippet.
Side 4/7
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 335: Notat om gennemførelsesforordning med angivelse af karakteristika for trådløse adgangspunkter med lille rækkevidde
2204168_0005.png
6. Gældende dansk ret
Der eksisterer ikke specifik lovgivning vedrørende trådløse adgangspunkter med
lille rækkevidde.
Sådant radioudstyr skal overholde de gældende regler om radioudstyr i lov om
radioudstyr og elektromagnetiske forhold (REF-loven). Af REF-lovens § 17 fremgår
det, at radioudstyr skal overholde de væsentlige krav. Det indebærer, at radioudsty-
ret skal være konstrueret, så det (1) sikrer beskyttelse af sundhed og sikkerhed for
personer og husdyr og beskyttelse af ejendom, (2) ikke frembringer kraftigere elek-
tromagnetiske forstyrrelser, end at andre apparater, faste anlæg eller radioudstyr
kan fungere efter hensigten, samt (3) så det både anvender frekvenser på en effek-
tiv måde og understøtter en effektiv anvendelse af frekvenser, så uacceptable for-
styrrelser forebygges. Hvis radioudstyr er i overensstemmelse med harmoniserede
standarder eller dele heraf, hvis referencer er offentliggjort i EU-Tidende, formodes
radioudstyret at være i overensstemmelse med de væsentlige krav i § 17, stk. 1, i
REF-loven, jf. § 11 i bekendtgørelse om radioudstyr og elektromagnetiske forhold.
Det følger af § 36, stk. 1, nr. 17, i lov om planlægning, at panelantenner til mobil-
kommunikation med tilhørende radiomoduler og transmissionslinks i neutrale far-
ver, som opsættes på eksisterende master, der anvendes til offentlig mobilkommu-
nikation, siloer eller høje skorstene, når bebyggelsens højde ikke dermed forøges,
kan opsættes uden forudgående landzonetilladelse.
Det følger af § 5, stk. 1, nr. 11, i bygningsreglementet, at antennesystemer, der
anvendes til radiokommunikation i elektroniske kommunikationsnet, herunder radio-
frekvens- eller kabelbaseret teleinfrastruktur, kan opsættes uden ansøgning om
byggetilladelse men med overholdelse af bygningsreglementet.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget til gennemførelsesforordning vil, hvis det vedtages, være direkte gælden-
de i Danmark og skal ikke implementeres i dansk lovgivning.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget til gennemførelsesforordning vurderes ikke at have væsentlige statsfi-
nansielle konsekvenser.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Forslaget til gennemførelsesforordning vurderes at medføre administrative lettelser
for de udbydere af elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester, som udruller
trådløse adgangspunkter med lille rækkevidde, som er omfattet af forslaget til gen-
nemførelsesforordning. Udrulning af sådanne adgangspunkter skal ske på grundlag
af de lempeligere regler, der indføres med artikel 57 i kodeks.
Side 5/7
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 335: Notat om gennemførelsesforordning med angivelse af karakteristika for trådløse adgangspunkter med lille rækkevidde
2204168_0006.png
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget til gennemførelsesforordning vurderes at have positive samfundsøkono-
miske konsekvenser.
De begrænsninger i forhold til størrelse, vægt, visuel fremtræden og udstrålingsef-
fekt, som angives i forslaget, gør, at udrulningen af trådløse adgangspunkter med
lille rækkevidde i højere grad kan ske på eksisterende infrastrukturer, herunder
gadeinventar som eksempelvis lysmaster, gadeskilte, trafiklys, reklameskilte, stop-
pesteder m.v.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
8. Høring
Kommissionens forslag til gennemførelsesforordning har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er flere lande, der har haft bemærkninger til forslagets enkeltelementer, men
der er generelt stor opbakning fra de øvrige medlemslande til Kommissionens for-
slag til gennemførelsesforordning. Det forventes, at de øvrige medlemslande vil
stemme for forslaget.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen arbejder overordnet for, at Danmark skal have den bedste europæiske
udrulning af og de bedste telepolitiske rammer for anvendelse af digital infrastruk-
tur.
Regeringen finder det positivt, at der med kodeks skabes en lempeligere adgang til
at udrulle trådløse adgangspunkter med lille rækkevidde, da det har væsentlig be-
tydning for mobil- og bredbåndsdækningen, herunder udrulningen af 5G-net, og
kan afhjælpe kapacitetsudfordringer med mange samtidige brugere.
Regeringen støtter, at Kommissionen via gennemførelsesforordninger fastsætter
de fysiske og tekniske karakteristika, herunder maksimumstørrelse, visuel fremtræ-
den og udstrålingseffekt, for sådanne trådløse adgangspunkter med lille rækkevid-
de, som skal være omfattet af den lempeligere adgang til udrulning, som indføres
med artikel 57 i kodeks.
Regeringen støtter, at kriterierne for trådløse adgangspunkter med lille rækkevidde
fastsættes af hensyn til at minimere den visuelle fremtræden af trådløse adgangs-
punkter med lille rækkevidde samt af hensyn til den offentlige sikkerhed og folke-
sundheden.
Side 6/7
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 335: Notat om gennemførelsesforordning med angivelse af karakteristika for trådløse adgangspunkter med lille rækkevidde
2204168_0007.png
Regeringen støtter arbejdet med videreudvikling af relevante europæiske standar-
der for udstyr med aktive antennesystemer. Regeringen vil arbejde for, at en frem-
tidig revision af Kommissionens gennemførelsesforordning vil omfatte trådløse
adgangspunkter med lille rækkevidde med aktive antennesystemer.
Regeringen finder det dog også meget vigtigt for udrulningen af 5G-net, at trådløse
adgangspunkter med lille rækkevidde med
aktive
antennesystemer bliver omfattet
af gennemførelsesforordningen. Regeringen finder det ikke tilfredsstillende, at den
af Kommissionen foreslåede gennemførelsesretsakt ikke omfatter adgangspunkter
med aktive antennesystemer og opfordrer til, at sådanne adgangspunkter snares
mulig omfattes af reglerne. Da regeringen ikke finder, at gennemførelsesretsakten i
den nuværende form fremmer udrulningen af 5G, agter regeringen at afstå fra at
stemme.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 7/7