Den 4.6.2020
Klima, energi og forsyningsudvalget.
Angående kystnære havvindmøller i Jammerland bugt.
Energistyrelsen har netop godkendt forundersøgelsen af en monstrøs kystnær havvindmøllepark i
Jammerland Bugt, som ligger mellem Asnæstangen og Reersø i Vestsjælland. Efter planerne skal
vindmøllerne placeres 6 km fra kysten. Der skal bygges 34 møller, som hver skal være 200 m høje.
Med andre ord et dominerende industrielt anlæg i en naturskøn bugt, der rummer Kalundborg
kommunes største sommerhusområde.
Sommerhusejere og fastboende blev i april 2015 på et borgergmøde orienteret om planerne. På
dette møde fik deltagerne at vide, at det ikke kunne nytte at protestere mod projektet. Vi kunne kun
komme med ideer til selve anlægget. Vi blev med andre ord udsat for et diktat.
Bygherren - European Energy (EE) - kan ikke på noget tidspunkt have været i tvivl om
modstanden. Den var massiv blandt de overraskende mange, der var mødt frem til mødet.
Overraskende – fordi jeg i min opvækstby – Gørlev – sjældent har oplevet, at utilfredshed udtrykkes
i store foramlinger.
At projektet overhovedet er udarbejdet skyldes Energiforliget af 2012, som tillod et statsligt udbud
af kystnære havvindmøller. Der var dog det forbehold, at planerne skulle falde for lokal modstand,
og at de skulle være af begrænset størrelse. Der var modstand mod 2 parker: Hundested og
Jammerland Bugt, hvor en enig kommunalbestyrelse var og er imod planerne. De to parker blev
udtaget af det statslige udbud. Energiforliget muliggjorde desværre også anlæg af møller i henhold
til ”åben dør reglerne”. Og indenfor disse regler dukkede Jammerland bugt pludselig op igen. Og nu
som et meget større projekt. Energistyrelsen havde åbenbart glemt forbeholdet, for (gudhjælpemig)
om ikke European Energy (EE) ved Knud E. Andersen fik tilladelse til at udarbejde
forundersøgelser i Jammerland Bugt.
EE skulle indlevere VVM redegørelsen senest juli 2015. Det skete, men den var så mangelfuld og
ugennemarbejdet, at først i dec. 2018 blev den endelige VVM redegørelse sendt i offentlig høring.
Energistyrelsen har i de forløbne år brugt megen tid på at bistå EE med at udarbejde VVM-
redegørelsen (bygger på aktindsigt). Alligevel er der store problemer med VVM-redegørelsen, som
er udarbejdet af firmaet Orbicon. EE/Orbicon påstår, at den lange sagsbehandlingstid skyldes nye
krav fra Ens. Krav, som Orbicon burde have opfyldt fra begyndelsen. At VVM-redegørelsen er
problematisk, afspejler sig i indsigelserne mod redegørelsen. Der blev indsendt 488 fra
enkeltpersoner, dertil kom indsigelser fra Grundejerforeninger, Danmarks Naturfredningsforning,
Ornitologisk forening samt indsigelser fra diverse erhvervsforeninger (turisme og lokalhandel).
Problemlisten ved anlægget er lang, den drejer sig bla. om marsvin, som er strengt beskyttet i
henhold til EU-habitatets bilag IV. De tåler ikke støj. De tager skade, og i værste fald dør de. De
omtalte afværgeforanstaltninger er helt utilstrækkelige.
Edderfuglene er beskyttet ifølge Espoo konventionen. Det svenske Natuvårdsverket har gjort
indsigelse mod vindmøllerne i henhold til denne konvention. Det nævnes overhovedet ikke i VVM-
redegørelsen.