Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del Bilag 325
Offentligt
2202252_0001.png
Bekendtgørelser under lov om fremme af vedvarende energi
Bekendtgørelse om værditabsordningen, salgsoptionsordningen og
taksationsmyndigheden
Bekendtgørelse om VE-bonusordning til naboer til vindmøller, solcelleanlæg,
bølgekraftanlæg og vandkraftværker
Bekendtgørelse om grøn pulje
Bekendtgørelse om nettilslutning af vindmøller og solcelleanlæg
Ekstern høring fra den 1. april 2020 til den 1. maj 2020
Høringssvar med bemærkninger til bekendtgørelserne
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
16.
17.
18.
19.
Better Energy
BL – Danmarks Almene Boliger
Dansk Energi
Dansk Solcelleforening
Danske Advokater
EjendomDanmark
Eurowind Energy
Kommunernes Landsforening
Landbrug & Fødevarer
Otto Kjaer
Partnerskabet for Bølgekraft
SEGES
VedvarendeEnergi
Wind Denmark
Høringssvar uden bemærkninger til bekendtgørelserne
CO-industri
Dansk Arbejdsgiverforening
Forbrugerrådet Tænk
FSR – Danske Revisorer
Skatterevisorforeningen
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 325: Orientering om udstedelse af 4 bekendtgørelser
2202252_0002.png
Energistyrelsen
Email: [email protected]
Cc.: Vilhelm Rothe ([email protected])
Better Energy
Management A/S
Gammel Kongevej 60, 14
th
floor
DK-1850 Frederiksberg C
CVR No. 36950676
+45 71 99 02 03
[email protected]
www.betterenergy.com
01.05.2020
Høring vedr.: Bekendtgørelser til udmøntning af forslag til L 114 om
ændring af lov om fremme af vedvarende energi, lov om elforsyning,
ligningsloven og personskatteloven
Med hensyn til den lovgivningsmæssige ramme for bekendtgørelserne henvises til
Better Energys bemærkninger i høringssvar af 14.01.2020.
Better Energy har herudover følgende bemærkninger:
1. Bekendtgørelse om værditabsordningen, salgsoptionsordningen og
taksationsmyndigheden:
i)
Generelt: Better Energy er enig i Taksationsmyndighedens bemærknin-
ger i høringssvaret til lovforslaget vedr. sondringen mellem begreberne
”ejendom, matrikel og beboelsesbygning”. Det bør i forlængelse heraf i
bekendtgørelsen (evt. i § 11) præciseres, at afstanden til beboelses-
bygningen, og ikke den ejendomsretlige skelgrænse er den relevante
afstand ved bedømmelsen af værditabet. Det kan f.eks. løses ved en
henvisning til den faktiske afstand mellem VE-anlæg og selve beboel-
sesbygningen, herunder ved blandede (beboelses- og produktions)
ii)
ejendomme i landzone.
I § 5, stk. 6, skal »fakturer« rettes til »fakturerer«.
værditab til 3. mand og tinglig beskyttelse af retten, også kræver iagt-
tagelse af en sikringsakt i form af tinglysning eller underretning af op-
stiller, der bør kunne være sikker på, at betaling sker med frigørende
virkning til rette modtager, selvom kun taksationsmyndigheden under-
rettes.
iii) Til § 10, stk. 2. Har Styrelsen overvejet om overdragelse af retten til
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 325: Orientering om udstedelse af 4 bekendtgørelser
2202252_0003.png
2. Bekendtgørelse om VE-bonusordning til naboer til vindmøller, solcel-
leanlæg, bølgekraftanlæg og vandkraftværker:
iv) Til § 5. Som oplyst i høringssvaret til L 114 foreslår Better Energy en
præcisering af medvirken. Er det f.eks. også medvirken, hvis en be-
boer samtidig er en lodsejer, der lejer areal ud til et VE-anlæg på
samme måde som en sælger af et areal til et VE-projekt medvirker,
selvom vedkommende ikke i juridisk forstand er opstiller, jf. bemærk-
ninger til lovforslaget.
v) Er der i procedurereglerne i §§ 15 og 16, jf. § 8, stk. 2, taget højde for
den situation, at husstanden takker nej til bonus og der flytter andre
ind. Vågner retten til bonus op igen.
vi) Til § 20. »der undlader tilbyde VE-bonus« ændres til: »der undlader at
tilbyde VE-bonus« og henvisningen til, at bonus skal være udregnet ef-
ter bestemmelserne i §§ 11 og 12 bør udtages, da det kan opfattes
som kumulative betingelser for ifald af straf.
3. Bekendtgørelse om grøn pulje:
vii) Til § 5, stk. 1, nr. 4. Der mangler et ord efter »Projekter vedrørende«.
4. Nettilslutningsbekendtgørelsen:
viii) Der ses ikke at være materielle ændringer, så ingen bemærkninger.
Best Regards
Better Energy Management A/S
Hans Rohde
Legal Director, Advokat
Better Energy
Management A/S
Gammel Kongevej 60, 14
th
floor
DK-1850 Frederiksberg C
CVR No. 36950676
+45 71 99 02 03
[email protected]
www.betterenergy.com
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 325: Orientering om udstedelse af 4 bekendtgørelser
2202252_0004.png
Studiestræde 50, 1554 København V, Telefon 3376 2000, Fax 3376 2001, www.bl.dk, e-mail [email protected]
Notat / CSE
den 30. april 2020
Ekstern høring af udkast til bekendtgørelser under VE-loven
vedr. værditabs-, salgsoptions- og VE-bonusordningen samt
grøn pulje m.fl.
BL
Danmarks Almene Boliger har den 1. april 2020 modtaget ekstern høring af udkast til fire
bekendtgørelser fra Energistyrelsen.
BL er overordnet set positiv over for de tiltag, som der er taget i forhold til at fremme den
grønne energi, og at de ejendomsejere og beboere, der må lide gene som følge af de grønne til-
tag, har mulighed for at blive kompenseret.
BL har enkelte bemærkninger til bekendtgørelse om VE-bonusordning til naboer til vindmøller,
solcelleanlæg, bølgekraftanlæg og vandkraftværker samt bekendtgørelse om grøn pulje.
Bekendtgørelse om VE-bonusordning
En VE-bonus udbetales til de husstande, der er nabo til et opstillet VE-anlæg, når betingelserne i
bekendtgørelsens § 4 er opfyldt.
Da en almen boligorganisations boligafdeling kan blive nabo til et VE-anlæg, kan boligafdelin-
gens beboere blive berettiget til VE-bonus, hvis betingelserne i bekendtgørelsens § 4 er opfyldt.
I de tilfælde opstår der en pligt for opstilleren til at udbetale VE-bonus til beboerne i de pågæl-
dende husstande.
BL synes, at det er rigtig godt, at boligorganisationernes beboere kan kompenseres som følge af
gener fra et VE-anlæg. I en boligafdeling kan der dog være forskel på, hvor generet man som
husstand er grundet anlæggets placering i forhold til husstanden.
Ud fra bekendtgørelsens bestemmelser ses ikke, at der vil blive udbetalt et differentieret beløb
ud fra, hvor stor en afstand en beboer har fra bolig til VE-anlæg. Der kan f.eks. være tilfælde,
hvor der er tale om en stor etageejendom, som er nabo til et VE-anlæg. Den husstand, som af-
standsmæssigt er tættest på anlægget, formodes at have større gener end den husstand i
samme bygning, som er længst fra VE-anlægget.
Nogle af de almene boligblokke er mange hundrede meter lange. Der kan derfor være stor for-
skel på niveauet af gener i samme bygning. BL mener, at størrelsen af VE-bonussen bør afspejle
dette.
Desuden opfordrer BL til, at opstilleren behørigt informerer beboerne omkring deres rettigheder
og forpligtelser i forhold til berettigelsen af bonussen. VE-bonussen har til formål at være kom-
pensationsgivende, når man på grund af naboskabet til et energianlæg lider gene heraf. Det må
derfor være en udbetaling, der er tiltænkt personer, der faktisk bor i husstanden.
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 325: Orientering om udstedelse af 4 bekendtgørelser
2202252_0005.png
side 2
En beboer, der fremlejer sin bolig fuldt ud, og dermed ikke bor i husstanden, bør derfor ikke få
udbetalt VE-bonus, selvom den pågældende beboer fastholder adresse på husstanden i fremle-
jeperioden.
En fuld fremleje er ikke det samme som en fraflytning. Fremlejesituationen ser ud til at være
forbigået i udkastet til bekendtgørelsen.
Bekendtgørelse om grøn pulje
I bekendtgørelsens § 4 er det beskrevet, hvem der er ansøgningsberettiget til tilskud fra grøn
pulje.
BL finder, at det bør præciseres i bestemmelsen, at de almene boligafdelinger er ansøgningsbe-
rettiget, eftersom en almen boligafdeling ikke efter bestemmelsens ordlyd er omfattet.
Dette skyldes, at en almen boligorganisation (den juridiske person) ikke selv ejer nogen boliger
udover en eventuel administrationsbygning. Det er derimod de almene boligafdelinger, som er
registreret som ejere af de pågældende ejendomme, som er naboer til et anlæg.
De almene boligafdelinger er ikke selvstændige juridiske objekter og er derfor tilknyttet samme
CVR-nummer, som boligorganisationen. Dette medfører, at den registrerede adresse for boligaf-
delingen som oftest er en anden end den faktiske ejendom, som er naboejendom til et energian-
læg. Dette kan skabe problemer i forhold til ansøgningen og vurderingen af berettigelsen.
BL opfordrer derfor til, at det præciseres i bekendtgørelsen, at almene boligafdelinger er beretti-
get til at ansøge om tilskud fra grøn pulje.
Såfremt der er spørgsmål til ovenstående, kan juridisk konsulent Caroline Simone Evers kontak-
tes på e-mail
[email protected].
Med venlig hilsen
Bent Madsen
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 325: Orientering om udstedelse af 4 bekendtgørelser
2202252_0006.png
Dok. ansvarlig: BFL
Sekretær:
Sagsnr: s2020-437
Doknr: d2020-7082-5.0
29. april 2020
Høring af udkast til bekendtgørelser under VE-loven vedr. værditabs-,
salgsoptions- og VE-bonusordningen samt grøn pulje m.fl.
Dansk Energi takker for muligheden for at kommentere på de nye bekendtgørelser, som skal
medvirke til at fremme lokal opbakning til den landbaserede vedvarende energi.
Overordnet set synes vi, at der er tale om gode tiltag, som forhåbentlig vil kunne sikre, at
berørte borgere i højere grad end i dag bliver kompenseret økonomisk. Vi hilser bl.a. afskaf-
felsen af køberetsordningen velkommen. Den har ikke levet op til hensigten, og det er posi-
tivt, at nærværende forslag til ordninger i langt højere grad lægger op til kompensation af de
direkte berørte borgere. Med introduktionen af en salgsoption og VE-bonussen udvider man
dog vindmølle- og solcelleopstillers økonomiske forpligtelser i forhold til et større antal bebo-
elsesejendomme og beboere og pålægger således VE-anlæg øgede anlægs- og driftsom-
kostninger, hvilket kan øge støttebehovet.
Herudover har vi følgende konkrete bemærkninger:
Bekendtgørelse om værditabsordningen, salgsoptionsordningen og taksationsmyndigheden:
Introduktionen af en salgsoption udgør en økonomisk byrde for vedvarende energi-
projekter.
o
Energistyrelsens egne beregninger viser, at introduktionen af salgsoptionen,
til sammenligning med den eksisterende værditabsordning, vil øge projektom-
kostningerne fra 0,6-0,85 MDKK
3,7-9,2 MDKK
1
afhængig af om salgsoptio-
nen introduceres for beboelsesejendomme i radius af 4-4,5 eller 4-6 gange
vindmøllernes totalhøjde.
o
Af de analyserede afstande fra vindmøller til beboelsesejendomme har man i
lovforslaget fremsat det største, der iflg. Energistyrelsens beregninger øger de
gennemsnitlige projektomkostninger med en faktor 10 (fra 850.000 kr. til
9.200.000 kr.). Energistyrelsen beskriver selv forskellen på de to afstande
som
væsentlig
for så vidt angår omkostningerne for opstiller
o
Selvom Energistyrelsen ikke har gennemført tilsvarende analyser for solceller,
vurderer Dansk Energi at introduktionen af en salgsoption for beboelsesejen-
1
Notat om Salgsoptionsordning (Energistyrelsen, 2019)
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 325: Orientering om udstedelse af 4 bekendtgørelser
2202252_0007.png
2
o
domme inden for 200 meter kan medføre en ikke uvæsentlig økonomisk byr-
de.
Uanset muligheden for at sælge dele af den erhvervede boligmasse fra, er
indtægterne herfra omgivet af stor usikkerhed, ligesom det medfører en admi-
nistrativ byrde for opstillere af skulle handle ejendommen flere gange.
Dansk Energi mener fortsat, at købesummen for omfattede ejendom skal baseres på
de nuværende offentlige vurderinger og, når de foreligger, de fremtidige offentlige
vurderinger.
o
Det er ikke hensigtsmæssigt eller logisk, at der skabes en anden officiel bolig-
vurdering fra staten end ”den offentlige vurdering”. Hertil kommer, at idet
man
med lovforslaget også har flyttet tidspunktet for vurdering af værditab til
efter,
at møllerne eller solcellerne er etableret, har man også introduceret en væ-
sentlig større usikkerhed for investor. Ved at bruge de offentlige vurderinger
kan investor med større sikkerhed beregne eventuelt værditab og eventuel
købesum ved ejeren af beboelsesejendommens udnyttelse af salgsoptionen
og dermed træffe beslutning om, hvorvidt projektet skal gennemføres eller ej.
Brug af de offentlige vurderinger vil derfor understøtte investorsikkerhed og
transparens
samt ensartethed i vurderinger på tværs af landet.
Hvordan forholder lovgivningen sig til bygninger eller udvidelse af eksisterende byg-
ninger, som opføres med flere formål, hvoraf et er solceller?
o
Fx kan der forekomme tilfælde, hvor et eksisterende p-anlæg udvides for at
skabe flere p-pladser, og hvor der samtidigt etableres solceller på anlægget.
Det er ikke entydigt, om udvidelsen sker på grund af flere p-pladser eller sol-
celler. Hvem skal i givet fald
og har bemyndigelse til at
vurdere dette?
Forslaget vanskeliggør, at der kan foretages justeringer på de eksisterende
bygninger for at gøre plads til opsætning af solceller. Der kan være tilfælde,
hvor en bygning skal udvides for at kunne opsætte solceller, så projektet giver
mening. Det virker ikke hensigtsmæssigt, at der i et sådant tilfælde skal beta-
les kompensation til husstande inden for 200 meter, da bygningen allerede
eksisterer. Solcellerne må forventes etableret på taget og dermed i en højde,
hvor de ikke kan siges at være til gene for omkringliggende husstande. Nær-
værende forslag vil således bremse en potentiel omkostningseffektiv udbyg-
ning med solceller på tage.
o
Bekendtgørelse om VE-bonusordning til naboer til vindmøller, solcelleanlæg, bølgekraftan-
læg og vandkraftværker:
Dansk Energi mener fortsat, at VE-bonussen skal udgøres af et fast beløb, der udbe-
tales én gang årligt på niveauet 2.000-5.000 kr. p.a. som skitseret i Energistyrelsens
notat
2
.
o
Opstiller skal klart og tydeligt kunne kommunikere til berørte borgere størrel-
sen på den kompensation, de vil blive tilbudt som følge af, at de bor tæt på et
VE-anlæg
og så levere på det. Det kan opstiller ikke, hvis VE-bonussen kan
svinge fra år til år og først beregnes på bagkant
og det kan komme til at
fremstå, som om opstillere ikke ”holder, hvad de lover”, og dermed kan VE-
2
Notat om VE-bonus (Energistyrelsen, 2019)
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 325: Orientering om udstedelse af 4 bekendtgørelser
2202252_0008.png
3
bonussen være medvirkende til at skabe modstand mod projektet, hvilket er
direkte modsat lovens hensigt.
Til de oplistede elementer i bekendtgørelsen bemærkes det dog, at:
o
Ordet
’ejerskab’
i § 11 og § 12 er misvisende, da der ved en VE-bonus ikke er
tale om nogen form for ejerskab til en del af projektet. Derimod bliver der tale
om en ret til en værdi af en bestemt del af produktionen af VE-projektet. Ordet
’ejerskab’ bør derfor erstattes såvel i § 11 som i § 12 af ordet ’husstandens
andel
af produktionen’ eller lignende.
Det er uklart, hvordan opstiller i § 11 skal beregne
’husstandens andel af pro-
duktionen’
(i
bekendtgørelsen benævnt ”Ejerskab
(%)”).
Kan opstiller selv
vælge et vilkårligt MW i tæller (VE-Bonus
(MW))?
o
Bekendtgørelse om grøn pulje:
Dansk Energi er fortsat ikke enige i, at den foreslåede ”grøn pulje” skal finansieres af
opstiller. Regeringen har sat sig et mål om at reducere CO
2
-udledningerne med 70
procent i 2030. Hvis det skal lykkes, skal der produceres meget grøn strøm. Det er
fornuftigt at belønne kommuner, som tager grønt ansvar, der gavner hele Danmark.
Men netop derfor bør en sådan pulje til kommuner finansieres over finansloven
og
ikke af opstiller. Det må og skal være en fælles opgave at sikre opbakningen til den
grønne omstilling
ikke branchens alene. Ellers når vi ikke i mål.
Det angives i
”Orientering
om afsluttet høring af lovforslag”,
at der er en statsstøtte
retlig forhindring for, at tilbage betale ikke-forbrugte midler til opstiller, hvis kommu-
nerne ikke tildeler midlerne efter 3 år. Denne løsning ville dog være at foretrække, så
staten ikke skal have en overførsel af midler fra opstiller begrundet i en kommunes
manglende anvendelse heraf. De beløb der i givet fald overføres til staten skal øre-
mærkes til grønne formål/indgå i en pulje til teknologi neutrale udbud eller lignende
Såfremt der er spørgsmål eller kommentarer til vores høringssvar, står vi selvfølgelig til rå-
dighed.
Med venlig hilsen
Dansk Energi
Benedikte Fogh Larsen
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 325: Orientering om udstedelse af 4 bekendtgørelser
2202252_0009.png
Energistyrelsen
Sendt pr. mail: [email protected]
C.c.:
[email protected]
[email protected]
Magnoliavej 2-4
5250 Odense SV
T: 6617 3379
E: [email protected]
www.solcelleforening.dk
Dato: 30. april 2020
Side 1/1
Ekstern høring af udkast til bekendtgørelser under VE-loven vedr. værditabs-, salgsop-
tions- og VE-bonusordningen samt grøn pulje m.fl. (ENS Id nr.: 2082906)
Om de teknologineutrale udbud og opdatering af nettilslutningsbekendtgørelsen
Dansk Solcelleforening glæder sig over, at energiaftalen fra 2018 bliver udmøntet som aftalt således, at
der de kommende fem år kan afholdes teknologineutrale udbud for i alt 4.2 mia. kr. (2018).
Dansk Solcelleforening finder det også både rimeligt og hensigtsmæssigt, at disse udbud udvides til også
at omfatte bølgekraftanlæg og vandkraftanlæg, idet det ligger i forslagets natur, at de forskellige VE-
teknologier skal tages i brug baseret på deres kommercielle modenhed og konkurrencedygtighed.
I forlængelse heraf finder Dansk Solcelleforening, at det er udtryk for manglende fremtidssikring, at der
ikke indgår solceller installeret på havet i denne lovpakke. Denne relativt nye teknologi har internatio-
nalt set meget høje vækstrater de sidste år baseret på konkurrencedygtige og pålidelige løsninger.
Potentialet skønnes ikke mindst i Danmark at være meget stort, bl.a. med afsæt i de muligheder, der
findes for at etablere hybridanlæg med både hav-vind og hav-sol, som sikrer en mere effektiv udnyttelse
af infrastrukturen for både fundamenter og nettilslutning.
Idet det anerkendes, at det muligvis af forligsmæssige og tidsmæssige begrænsninger ikke er muligt at
lade denne teknologi indgå i de allerede aftalte teknologineutrale udbud, vil det stadigvæk være rele-
vant at fremtidssikre nettilslutningsbekendtgørelsen, så denne teknologi bliver omfattet. Det vil gøre det
muligt at komme i gang med etablering af testanlæg og anlæg på kommercielle (u-støttede) vilkår.
Om værditab og grøn pulje
I forbindelse med oprettelse af en pulje til kompensation til naboer og lokale bør det sikres, at midlerne
øremærkes til aktiviteter til gavn for beboere i lokalområdet i umiddelbar nærhed af det opstillede VE-
anlæg. De lokale beboere skal sikres indflydelse på udvælgelsen af evt. projekter i relation til ordningen.
Med venlig hilsen
Flemming Vejby Kristensen
Formand
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 325: Orientering om udstedelse af 4 bekendtgørelser
2202252_0010.png
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
[email protected], [email protected] og
[email protected].
Vesterbrogade 32
30. april 2020
1620 København V
Telefon 33 43 70 00
[email protected]
www.danskeadvokater.dk
Vedr.: Høring over udkast til bekendtgørelser under VE-loven vedr. vær-
ditabs-, salgsoptions- og VE-bonusordningen samt grøn pulje m.fl.
Energistyrelsen har den 1. april 2020 sendt udkast til bekendtgørelser under VE-lo-
ven vedr. værditabs-, salgsoptions- og VE-bonusordningen samt grøn pulje m.fl. i hø-
ring.
Bekendtgørelsesudkastene har været behandlet i Danske Advokaters fagudvalg for
energi og forsyning, og giver Danske Advokater anledning til følgende bemærknin-
ger:
I udkast til nettilslutningsbekendtgørelsens § 1, stk. 1, 1. pkt., står, at bekendtgørelsen
er gældende for ”elproducerende vindmøller på land og på havet samt solcelleanlæg,
bølgekraftanlæg og vandkraftværker
på land […]”. Formuleringen kan læses sådan, at
bekendtgørelsen kun er gældende for solcelleanlæg, bølgekraftanlæg og vandkraft-
værker på land. Denne formulering er ikke hensigtsmæssig, idet bølgekraftværker ef-
ter sin funktion alene kan installeres i vand, jf. bl.a. Energistyrelsens hjemmeside om
bølgekraftværker på følgende link:
https://ens.dk/ansvarsomraader/boelge-vandkraft/fakta-om-boelge-vandkraft
Formuleringen ”på land” bør derfor slettes.
I udkast til bekendtgørelse om værditabsordningen, salgsoptionsordningen og taksa-
tionsmyndigheden fastsættes i § 2, en frist for indsendelse af orienteringsmateriale til
Energistyrelsen. Af udkastet til VE-lovens § 9, stk. 11, som foreslået affattet ved lov-
forslag nr. 114, følger det, at Klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte
nærmere regler om, hvor oplysninger indhentes, og hvilke oplysninger, der videregi-
ves til opstiller. Der står ikke heri noget om fastsættelse af frister, ligesom andre fri-
ster, der relaterer sig til orienteringsmødet og -materialet fremgår af selve lovbestem-
melsen i VE-lovens § 9. Der kan derfor overvejes, om den i bekendtgørelsen fastsatte
frist ikke i stedet burde følge af VE-lovens § 9.
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 325: Orientering om udstedelse af 4 bekendtgørelser
2202252_0011.png
I udkast til bekendtgørelse om værditabsordningen, salgsoptionsordningen og taksa-
tionsmyndigheden står der før § 1,
”Kapitel 1. Formål og definitioner”. Dette er misvi-
sende, idet bestemmelsen i § 1, kun omhandler definitioner.
Med venlig hilsen
Jeanie Sølager Bigler
Retschef
[email protected]
2/2
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 325: Orientering om udstedelse af 4 bekendtgørelser
2202252_0012.png
-- AKT 2111394 -- BILAG 1 -- [ Høring Udkast til bekendtgørelser under VE-loven vedr. værditabs-, salgsoptions- og… --
Energistyrelsen ([email protected])
Sobia Waheed ([email protected]), Vivi Johansen ([email protected])
Morten Jarlbæk Pedersen ([email protected])
Høring: Udkast til bekendtgørelser under VE-loven vedr. værditabs-, salgsoptions- og VE-bonusordningen
samt grøn pulje m.fl.
E-mailtitel:
Høring: Udkast til bekendtgørelser under VE-loven vedr. værditabs-, salgsoptions- og VE-bonusordningen
samt grøn pulje m.fl. (ENS Id nr.: 2082906)
27-04-2020 14:01
Sendt:
Høringssvar - EjendomDanmark - Værditabsbekendtgørelse.pdf; Høringssvar - EjendomDanmark -
Bilag:
Bekendtgørelse om VE-bonusordning.pdf; Høringssvar - EjendomDanmark - Bekendtgørelse om grøn
pulje.pdf;
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Til Energistyrelsen
Vedlagt findes EjendomDanmarks høringssvar vedr.:
Værditabsbekendtgørelsen
VE-bonusbekendtgørelsen
Grøn pulje-bekendtgørelsen
EjendomDanmark har ingen kommentarer til bekendtgørelsen angående nettilslutning af vindmøller og
solcelleanlæg.
Venlig hilsen
Morten Jarlbæk Pedersen
Seniorrådgiver, Ph.D.
Nørre Voldgade 2
1358 København K
M + 45 23 80 90 33
T +45 33 12 03 30
www.ejd.dk
Følg os på LinkedIn
Følg os på Twitter
Fra:
Vilhelm Rothe <[email protected]>
Sendt:
1. april 2020 11:09
Cc:
Sobia Waheed <[email protected]>; Vivi Johansen <[email protected]>
Emne:
Ekstern høring af udkast til bekendtgørelser under VE-loven vedr. værditabs-, salgsoptions- og VE-
bonusordningen samt grøn pulje m.fl. (ENS Id nr.: 2082906)
Kære modtager
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 325: Orientering om udstedelse af 4 bekendtgørelser
2202252_0013.png
Energistyrelsen sender hermed udkast til følgende bekendtgørelser i høring:
1. Bekendtgørelse om værditabsordningen, salgsoptionsordningen og taksationsmyndigheden
2. Bekendtgørelse om VE-bonusordning til naboer til vindmøller, solcelleanlæg, bølgekraftanlæg
og vandkraftværker
3. Bekendtgørelse om grøn pulje
4. Bekendtgørelse om nettilslutning af vindmøller og solcelleanlæg
Fristen for høringssvar er fredag den 1. maj 2020.
Høringssvar til lovforslaget bedes sendt til Energistyrelsens hovedpostkasse [email protected], med kopi til Vivi
Johansen, [email protected], og Sobia Waheed, [email protected].
Det bemærkes, at eventuelle høringssvar vil blive offentliggjort på høringsportalen.
Bekendtgørelserne udstedes som følge af de foreslåede ændringer i lov om fremme af vedvarende energi i
medfør lovforslag nr. L 114, der blev fremsat af klima-, energi og forsyningsministeren i Folketinget den 26.
februar 2020, Forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi, lov om elforsyning,
ligningsloven og personskatteloven (Afholdelse af udbud af pristillæg i 2020-2024, ændring af
værditabsordning, ophævelse af køberetsordning samt oprettelse af salgsoptionsordning, VE-
bonusordning, grøn pulje m.v.).
https://www.ft.dk/samling/20191/lovforslag/L114/som_fremsat.htm
Bekendtgørelsernes indhold beskrives kort i vedhæftede høringsbrev, der også indeholder en overordnet
gennemgang af hvilke anlæg, der er omfattet af bekendtgørelserne, såfremt lovforslag L 114 bliver vedtaget
af Folketinget.
Vedhæftede dokumenter: Udkast til bekendtgørelser, høringsbrev og høringsliste.
Eventuelle spørgsmål vedrørende udkast til bekendtgørelser kan rettes til:
·
·
Vivi Johansen:
[email protected],
5167 4301
Sobia Waheed: [email protected], 3392 6636
Med venlig hilsen / Best regards
Vilhelm Rothe
Fuldmægtig / Advisor
Center for vedvarende energi / Centre for Renewables
Mobil / Cell
E-mail
+45 33 95 43 93
[email protected]
Danish Energy Agency -
www.ens.dk
- part of the Danish Ministry of Energy, Utilities and Climate
Energistyrelsen er ansvarlig for behandlingen af de personoplysninger, vi modtager om dig. Du kan læse mere om, hvordan vi behandler dine
personoplysninger på vores hjemmeside
https://ens.dk/om-os/energistyrelsens-behandling-af-personoplysninger
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 325: Orientering om udstedelse af 4 bekendtgørelser
2202252_0014.png
-- AKT 2111394 -- BILAG 2 -- [ Høringssvar - EjendomDanmark - Værditabsbekendtgørelse ] --
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 325: Orientering om udstedelse af 4 bekendtgørelser
2202252_0015.png
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 325: Orientering om udstedelse af 4 bekendtgørelser
2202252_0016.png
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 325: Orientering om udstedelse af 4 bekendtgørelser
2202252_0017.png
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 325: Orientering om udstedelse af 4 bekendtgørelser
2202252_0018.png
-- AKT 2111394 -- BILAG 3 -- [ Høringssvar - EjendomDanmark - Bekendtgørelse om VE-bonusordning ] --
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 325: Orientering om udstedelse af 4 bekendtgørelser
2202252_0019.png
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 325: Orientering om udstedelse af 4 bekendtgørelser
2202252_0020.png
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 325: Orientering om udstedelse af 4 bekendtgørelser
2202252_0021.png
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 325: Orientering om udstedelse af 4 bekendtgørelser
2202252_0022.png
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 325: Orientering om udstedelse af 4 bekendtgørelser
2202252_0023.png
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 325: Orientering om udstedelse af 4 bekendtgørelser
2202252_0024.png
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 325: Orientering om udstedelse af 4 bekendtgørelser
2202252_0025.png
Energistyrelsen ([email protected])
Sobia Waheed ([email protected]), Vivi Johansen ([email protected])
Troels Garde Rasmussen ([email protected])
KL´s høringssvar: Bekendtgørelser under VE-loven vedr. værditabs-, salgsoptions- og VE-bonusordningen samt
grøn pulje m.fl.
Sendt:
05-05-2020 16:29
Bilag:
KLs høringssvar Bekendtgørelser under lov om fremme af vedvarende energi.pdf; KL´s høringssvar Lov om
fremme af vedvarende energi m.m. - i medfør af Energiaftale 2018.pdf;
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Energistyrelsen
Hermed KL´s høringssvar til bekendtgørelser under VE-loven vedr. værditabs-, salgsoptions- og VE-bonusordningen
samt grøn pulje m.fl.
Med venlig hilsen
Troels Garde Rasmussen
Chefkonsulent
Teknik og Miljø
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København
D
+45 3370 3803
E
[email protected]
T
+45 3370 3370
W
kl.dk
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 325: Orientering om udstedelse af 4 bekendtgørelser
2202252_0026.png
Energistyrelsen
KL´s høringssvar: Bekendtgørelser under VE-loven vedr.
værditabs-, salgsoptions- og VE-bonusordningen samt grøn
pulje m.fl.
KL takker for muligheden for at afgive høringssvar til ovennævnte.
KL´s hovedsynspunkter har medio januar 2020 været fremsendt ifm. KL´s
høringssvar til lov om fremme af vedvarende energi m.m. Der henvises til
dette - høringssvaret vedlægges på ny.
Mere specifikke bemærkninger har KL til udkast til ”Bekendtgørelse om
grøn pulje”.
I § 3, stk. 2, ad 2 nævnes, at puljen kan udloddes ”løbende”. I nogle
projektområder vil det være relevant, at ”løbende” kan forstås som fx
hvert andet år – hvis den samlede pulje er lille, og de relevante projekter
har et vist volumen. KL foreslår derfor, at denne forståelse kan indgå i
vejledningen. Alternativt at dette præciseres i bekendtgørelsen.
I § 4, stk. 1, ad 3 nævnes, at ”lokale i øvrigt i kommunen” er
ansøgningsberettigede. Det formodes, at ”lokale” kan forstås som en
juridisk person (fx et selskab, en forening eller en institution). Såfremt
dette ikke er korrekt, foreslås det ændret. Baggrunden er, at det i mange
lokalsamfund ofte er sådanne juridiske personer, der besidder den
nødvendige innovation og energi til at kunne være ansøger.
KL ser frem til den videre dialog vedr. udmøntningen af bekendtgørelsen
– og tager i øvrigt forbehold for politisk godkendelse af høringssvaret.
Dato: 4. maj 2020
Sags ID: SAG-2019-02552
Dok. ID: 2915912
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3803
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 1
Med venlig hilsen
Troels Garde Rasmussen
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 325: Orientering om udstedelse af 4 bekendtgørelser
2202252_0027.png
Energistyrelsen
KL´s høringssvar: Lov om fremme af vedvarende energi m.m.
- i medfør af Energiaftale 2018
KL takker for muligheden for at bidrage med et høringssvar til ”Høring
over udkast til lovforslag om ændring af lov om fremme af vedvarende
energi, lov om elforsyning, ligningsloven og personskatteloven”.
Høringssvarets specifikke kommentarer svarer indholdsmæssigt i høj
grad til KL´s skriftlige kommentar til Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet 11. nov. 2019 – forud for den politiske aftale medio
nov. 2019 om udmøntning af Energiaftale 2018.
Generelle kommentarer
Lovændringerne er et vigtigt skridt i den rigtige retning. KL hæfter sig
især ved oprettelsen af den nye Grøn Pulje. Derudover er det rigtig posi-
tivt, at de nærmeste naboer til landvindmøller nu får mulighed for at
sælge deres hus ved at blive opkøbt af mølleinvestoren.
KL vurderer, at der kan blive brug for at tage yderligere skridt, hvis udbyg-
ningen af den vedvarende energi skal tage fart. Kommunerne efterlyser
muligheden for, at aftalens nye ordninger kan gælde for flere beboere i
lokalområderne. Derudover bør der for landvindmøller ske en ny national
afvejning af beskyttelseshensyn i forhold til skovplantager, herregårds-
landskaber og afstandskrav til boliger langs motorveje. Ellers er det meget
vanskeligt at finde egnede lokaliseringsmuligheder i store dele af landet.
Hvis Danmark for alvor skal øge mængden af landvindmøller og solcelle-
anlæg, er der behov for at ændre rammerne betydeligt. Dette behov er
forstærket kraftigt siden udmøntning af aftalen. Dels med Folketingets
ambitiøse aftale i dec. 2019 om en klimalov – med mål om at reducere
CO2-udledningen med 70 %. Dels med resultatet af statens
teknologineutrale udbud i dec. 2019, hvor det viste sig, at omfanget af
projekter ikke matcher de afsatte midler.
De seneste år er etablering af landvindmøller næsten gået i stå. Det
skyldes manglende placeringsmuligheder. Møllerne kommer for tæt på
beboelse - og dermed stiger borgermodstand. Den nye aftale om klimalov
betyder, at der hurtigst muligt bør skabes incitamentsstrukturer til at
vende denne udvikling. Udmøntningen af Energiaftale 2018 går et skridt i
den rigtige retning, men der er brug for kvantespring.
For kommunerne er det afgørende, at der sker et mærkbart økonomisk
Dato: 14. januar 2020
Sags ID: SAG-2019-02552
Dok. ID: 2864027
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3803
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 3
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 325: Orientering om udstedelse af 4 bekendtgørelser
2202252_0028.png
tilbageløb, mhp. at lokalsamfundene udvikles. Kommunerne er især op-
taget af de muligheder, jordfordeling giver, og efterspørger derfor en uaf-
hængig statslig jord- og klimafond, hvor en del af midlerne målrettes
nabokompensation og landdistriktsudvikling. En flersidig tilgang til jordfor-
deling kan sikre både CO2-reduktion ved vind- og solenergi, landdistrikts-
udvikling og en lang række andre goder.
I de kommende år er der afsat 4,2 mia. til statens teknologineutrale udbud
for etablering af solceller og vindmøller. Jf. udmelding fra klima-, energi-
og forsyningsminister Dan Jørgensen i dec. 2019 kan disse anlæg snart
etableres uden tilskud, hvorfor midlerne er blevet overflødige. Til gengæld
er problemet nu, at der ikke er nok projekter. Det skyldes, at de nu meget
store anlæg kommer for tæt på beboelser.
Det kan håndteres ved at overføre de 4,2 mia. kr. til en uafhængig
statslig jord- og klimafond, hvor en del af midlerne målrettes
nabokompensation og landdistriktsudvikling. Midlerne bør selvsagt
anvendes gradueret. Måske skal der ikke være beboelser i en afstand af
fx �½-1 km fra de nye meget store vindmøller. Måske kunne naboer i en
afstand på fx 1-5 km få en gradueret kompensation. Og ikke mindst kan
der investeres betydeligt i landdistriktsudvikling i en afstand på fx 0-10
km fra store landvindmøller. Altså en indsats, der svarer til tidligere tiders
byfornyelse.
Disse udgifter er stadig langt billigere end udgifterne til at etablere
havvindmølleparker med tilsvarende effekt. Med regeringens 70 %-
målsætning har Danmark behov for både hav- og landvind. Der er behov
for at gå på to ben. Ellers bliver det alt for dyrt at nå det ambitiøse mål.
Dato: 14. januar 2020
Sags ID: SAG-2019-02552
Dok. ID: 2864027
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3803
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 2 af 3
Specifikke kommentarer
Ophævelse af køberetsordningen
KL har forståelse for vurderingen af, at den tidligere køberetsordning
havde en række ulemper. Med nedlæggelse af ordningen er der imid-
lertid ikke længere en incitamentsstruktur for naboer, der bor længere
væk end 8 gange møllehøjden. Køberetten har i dele af landet været en
væsentlig motivationsfaktor til at bo i nærheden af vindmøller. KL fore-
slår, at den erstattes af en anden form for kompensation, jf. det ovenfor
beskrevne.
VE-bonusordning til de nærmeste naboer
Forslaget om VE-bonus har en række klare fordele. Bonussen bør dog
tilbydes til væsentligt flere beboere inden for fx en radius på 3 km i stedet
for de foreslåede 0,6-1,2 km (ved møllehøjder på 150 m). Dette for at
sikre lokalt ejerskab.
Ændring af værditabsordning
Det er som foreslået en god idé at flytte tidspunktet for vurdering af
værditabet til efter opstilling af anlægget. Det sikrer bl.a. større
gennemsigtighed.
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 325: Orientering om udstedelse af 4 bekendtgørelser
2202252_0029.png
Dato: 14. januar 2020
Oprettelse af en salgsoptionsordning
Det er meget positivt, at ejere nu tilbydes en salgsoption.
Afstandskriteriet for ordningen bør dog udvides væsentligt for såvel
møller som solceller. De foreslåede kriterier på 4-6 gange møllehøjde og
0-200 m for solceller er utilstrækkeligt. Baggrunden er bl.a., at
anlæggene bliver stadigt større – og dermed også har større påvirkning
af det omkringliggende landskab og dets beboere.
Grøn pulje
Det er meget relevant med den foreslåede pulje. Den foreslåede
prioritering af nære naboer og grønne tiltag foreslås justeret til et primært
fokus på anlæggenes nærområder og grønne tiltag bredt forstået,
sekundært kommunens geografiske område og andre tiltag.
Eftersyn af afstandskravet
Med VE-analysen og udkast til lovændring ændres der ikke på
afstandskravet (på 4 gange møllehøjde) til beboelsesejendomme (der
ikke nedlægges). Argumentet, er, at potentialet for VE-udbygning i så fald
reduceres kraftigt. KL foreslår, at denne betragtning revurderes. Den
kraftige borgermodstand mod landvind viser, at det er helt afgørende at
sikre større afstand ml. landvindmøller og beboelse. Som beskrevet
ovenfor er der i stedet behov for mere omfattende ændringer – der til
gengæld vil kunne skabe langt større effektændringer for landvind og
solcelleanlæg.
I øvrigt
KL ser frem til at modtage lovforslaget i økonomisk høring – og tager i
øvrigt forbehold for politisk godkendelse af høringssvaret.
KL indgår gerne - snarest - i politisk dialog om, hvordan vedvarende
energi på land kan spille en betydelig rolle i regeringens klimaplaner. Der
er behov for at tænke mere visionært og pragmatisk – bl.a. med nye
energilandskaber i form af vindmøller, klimaskov og solceller.
Både fsva. dette og i øvrigt henvises til KL´s nylige klimaudspil:
https://www.kl.dk/tema/klima/kl-udspil-kommunernes-co2-reduktion/
Sags ID: SAG-2019-02552
Dok. ID: 2864027
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3803
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 3 af 3
Med venlig hilsen
Troels Garde Rasmussen
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 325: Orientering om udstedelse af 4 bekendtgørelser
2202252_0030.png
Dato
Side
1. maj 2020
1 af 2
Energistyrelsen
Center for vedvarende energi
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Høringssvaret er sendt elektronisk til
[email protected]
med kopi til
[email protected]
og
[email protected]
Høring høring af udkast til bekendtgørelser under VE-loven vedr. værditabs-, salgsoptions-
og VE-bonusordningen samt grøn pulje m.fl.
Landbrug & Fødevarers bemærkninger fremgår nedenfor. Vi vedlægger desuden bemærkninger fra
vores rådgivningscenter, SEGES.
Værditabsordning, salgsoptionsordning og taksaktionsmyndigheden
Taksaktionsmyndigheden
Landbrug
&
Fødevarer
anbefaler,
at
der
i
bekendtgørelse
om
værditabsordningen,
salgsoptionsordningen og taksationsmyndigheden indarbejdes en konkret sagsbehandlingstid for
taksaktionsmyndighedens afgørelse om værditabet, således der sættes en klar tidshorisont i udsigt
for både naboer og opstiller.
Værditabsordningen
Landbrug & Fødevarer anbefaler, at udbetalinger under værditabsordningen er skattefrie, da der er
tale om en kompensation tilknyttet ejerboligen. Udbetalingerne bør derfor være skattefrie ligesom
avancen ved salg af fast ejendom for privatpersoner.
VE-bonusordning
Som det også blev fremhævet i Landbrug & Fødevarers høringssvar til L 114 (Forslag til lov om
ændring af lov om fremme af vedvarende energi, lov om elforsyning, ligningsloven og
personskatteloven), bakker vi op om, at VE-bonussen er skattefri for modtageren. Landbrug &
Fødevarer foreslår derfor også, at der i bekendtgørelsen indarbejdes en henvisning til ligningsloven
§ 7 R.
Af L 114 følger at:
”For ejeren af det vedvarende energi-anlæg,
der skal udbetale VE-bonus, kan de
udgifter, der relaterer sig til udbetalingen af VE-bonus, fradrages ved indkomstopgørelsen som en
driftsomkostning.” En beskrivelse af fradragsretten bør medtages i bekendtgørelsen. Endvidere bør
det fremgå, at fradraget både gælder årlige udbetalinger som VE-bonus til naboen samt de udgifter,
der er forbundet med administrationen af ordningen, herunder udgifter til identifikation af modtagere
af VE-bonus og udgifter til information om VE-bonus.
Grøn Pulje
Landbrug & Fødevarer er forstående overfor, at kommunerne skal have brede rammer for forvaltning
og administration af puljen, så midlerne bedst muligt understøtter tiltag, der fremmer den lokale
accept af nye VE-anlæg. Med de brede rammer og vage formuleringer af ansøgningsberettigede og
eksempler på projekter der
kan
prioriteres af kommunerne, kan vi i Landbrug & Fødevarer dog også
være bekymrede for, at der gives tilskud til en række tiltag, som ikke fremmer lokal forståelse og
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 325: Orientering om udstedelse af 4 bekendtgørelser
2202252_0031.png
Side 2 af 2
forankring af nye VE-anlæg blandt borgerne. Det er derfor vigtigt med en løbende evaluering af, om
puljen tjener sit formål.
Med venlig hilsen
Maria Eun Elkjær
Chefkonsulent
Erhvervspolitik, Afd. for Vækst- og strukturpolitik
Simon Horsholt
Konsulent
Miljø-, Klima og Bæredygtighed
T +45 3339 4678
M +45 2388 4667
E
[email protected]
T +45 3339 4291
M +45 2785 2384
E
[email protected]
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 325: Orientering om udstedelse af 4 bekendtgørelser
2202252_0032.png
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Sendt:
Energistyrelsen ([email protected])
Sobia Waheed ([email protected]), Vivi Johansen ([email protected])
Otto Kjaer ([email protected])
høring af udkast til 4 bekendtgørelse af 1.4.2020
01-05-2020 23:58
Jeg har følgende kommentarer:
Offentlig møde om projektet- der bør fortsat annonceres i lokalaviserne
for at være sikker på at endnu flere bliver informeret om mødet. Der kan
jo være personer specielt ældre der sjældent undersøger om der er
digital post. Kommunen bør også annoncere mødet på hjemmesiden. Alt
sammen for at sikre flest mulige får information om mødet. Udsendelsen
af digitalt til personer i nær-og mellemzonen er fint. På mødet bør der
også informeres om borgernes klagemuligheder.
Gebyr- det nuværende gebyr på kr. 4.000 bør nedsættes til kr. 900 der
er klagegebyret til Planklagenævnet. Afstanden der skal gælde for hvor
meget der skal betale bør ændres til 8 x møllehøjden. Gebyrets
størrelse klan afholde personer med lavindkomst fra at ansøge.
Grøn pulje - denne bør ophøre, da det ikke må påvirke politikere til at
fremme et projekt der ellers ville blive nægtet godkendt.Puljemidlerne
kan også betyde, at kommunen kan reducere sit budget til de samme
projekter som den grønne pulje kan anvendes til. Positiv konsekvens for
kommunerne på landsplan kr. 35 mill.
Otto Kjær
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 325: Orientering om udstedelse af 4 bekendtgørelser
2202252_0033.png
-- AKT 2114979 -- BILAG 1 -- [ Ekstern høring af udkast til bekendtgørelser under VE-loven vedr. værditabs-, salgso… --
Energistyrelsen ([email protected])
[email protected] ([email protected]), Erik Friis-Madsen ([email protected]), Sobia
Waheed ([email protected]), Vilhelm Rothe ([email protected]), Vivi Johansen ([email protected])
'Kim Nielsen' ([email protected])
Fra:
Ekstern høring af udkast til bekendtgørelser under VE-loven vedr. værditabs-, salgsoptions- og VE-
Titel:
bonusordningen samt grøn pulje m.fl.
E-mailtitel:
Ekstern høring af udkast til bekendtgørelser under VE-loven vedr. værditabs-, salgsoptions- og VE-
bonusordningen samt grøn pulje m.fl. (ENS Id nr.: 2082906)
30-04-2020 20:31
Sendt:
Partneskabet for Bølgekrafts høringssvar ti udkast til bekendtgørelser under VE.pdf;
Bilag:
Til:
Cc:
Partnerskabet for Bølgekraft
har følgende svar til høring vedr. udkast til bekendtgørelserne:
Bølgekraftanlæg vil på sigt etableres til havs mange km fra kysten og på dybt vand, hvor havets bølgeenergi er
størst, og muligvis kombineret med offshore vind parker.
Afstand til naboer er for disse offshore bølgekraftanlæg derfor meget større end 200 meter som nævnt i
bekendtgørelse 1 og 2 om Værditab og VE-Bonusordning.
1.
Bekendtgørelse om værditabsordningen, salgsoptionsordningen og
taksationsmyndigheden
Bølgekraftanlæg inden for 200 meter fra landbaserede naboer kunne på sigt være indbygget i
kystsikringsanlæg af private strandgrunde i tilsvarende effektstørrelse som husstandsmøller.
Partnerskabet for Bølgekraft finder, at der er tale om værdiforøgelse, hvis bølgedæmpende anlæg
placeres som kystsikring inden for 200 meter fra kysten og ikke værditab.
Bekendtgørelse om VE-bonusordning til naboer til vindmøller, solcelleanlæg,
bølgekraftanlæg og vandkraftværker
Bølgekraftanlæg inden for 200 meter fra landbaserede naboer kunne på sigt være i forbindelse
med kystsikring af private strandgrunde, sådanne kystsikringsprojekter vil skabe en
værdiforøgelse - også selvom der indarbejdes et mikro bølgekraft anlæg på linje med
husstandsmøller i tilsvarende effektstørrelse – og VE-Bonusordning måske ikke relevant.
Bekendtgørelse om grøn pulje
N/A Bølgekraft anlæg er ikke nævnt og heller ikke relevant i denne sammenhæng.
Bekendtgørelse om nettilslutning af vindmøller, solcelleanlæg, bølgekraftanlæg og
vandkraftværker
Bølgekraftanlæg kan på sigt sidestilles med offshore vindkraft, men først når bølgekraft engang
bliver kommercielt modent, er det naturligt, at de følger samme regler.
2.
3.
4.
PS På foranledning af høringsmaterialet har Partnerskabet rettet henvendelse direkte til det Energipolitiske udvalg
for at gøre opmærksom på, at bølgekraft endnu er på et udviklingsstadie og ikke direkte kan sidestilles med
Vindmøller og Solcelleanlæg.
https://www.ft.dk/samling/20191/lovforslag/L114/bilag/5/2183259.pdf
Kind regards
Kim Nielsen
Formand for Partnerskabet for Bølgekraft
www.wavepartnership.dk
[email protected]
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 325: Orientering om udstedelse af 4 bekendtgørelser
2202252_0034.png
Dato: 30-04-2020
Ekstern høring af udkast til bekendtgørelser under VE-loven vedr. værditabs-,
salgsoptions- og VE-bonusordningen samt grøn pulje m.fl. (ENS Id nr.: 2082906)
Partnerskabet for Bølgekraft
har følgende svar til høring vedr. bekendtgørelserne:
Bølgekraftanlæg vil på sigt etableres til havs mange km fra kysten og på dybt vand, hvor havets
bølgeenergi er størst, og muligvis kombineret med offshore vind parker.
Afstand til naboer er for disse offshore bølgekraftanlæg derfor meget større end 200 meter som
nævnt i bekendtgørelse 1 og 2 om Værditab og VE-Bonusordning.
1. Bekendtgørelse om værditabsordningen, salgsoptionsordningen og
taksationsmyndigheden
Bølgekraftanlæg inden for 200 meter fra landbaserede naboer kunne på sigt være indbygget i
kystsikringsanlæg af private strandgrunde i tilsvarende effektstørrelse som husstandsmøller.
Partnerskabet for Bølgekraft finder, at der er tale om værdiforøgelse, hvis bølgedæmpende
anlæg placeres som kystsikring inden for 200 meter fra kysten og ikke værditab.
2. Bekendtgørelse om VE-bonusordning til naboer til vindmøller, solcelleanlæg,
bølgekraftanlæg og vandkraftværker
Bølgekraftanlæg inden for 200 meter fra landbaserede naboer kunne på sigt være i forbindelse
med kystsikring af private strandgrunde, sådanne kystsikringsprojekter vil skabe en
værdiforøgelse - også selvom der indarbejdes et mikro bølgekraft anlæg på linje med
husstandsmøller i tilsvarende effektstørrelse
og VE-Bonusordning måske ikke relevant.
3. Bekendtgørelse om grøn pulje
N/A Bølgekraft anlæg er ikke nævnt og heller ikke relevant i denne sammenhæng.
4. Bekendtgørelse om nettilslutning af vindmøller, solcelleanlæg, bølgekraftanlæg og
vandkraftværker
Bølgekraftanlæg kan på sigt sidestilles med offshore vindkraft, men først når bølgekraft
engang bliver kommercielt modent, er det naturligt, at de følger samme regler.
På vegne af Partnerskabet for Bølgekraft
Kim Nielsen
Formand for Partnerskabet for Bølgekraft
www.wavepartnership.dk
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 325: Orientering om udstedelse af 4 bekendtgørelser
2202252_0035.png
Energistyrelsen
[email protected]
med kopi til Vivi Johansen,
[email protected]
og Sobia Wa-
heed,
[email protected].
15. april 2020
Høringssvar over udkast til bekendtgørelser vedrørende ændringer vedrø-
rende vedvarende energi mv.
SEGES ville gerne have modtaget udkastene tilsendt i høring direkte. Vi har nedenstående be-
mærkninger. Spørgsmål kan rettes til undertegnede.
Som nævnt i høringssvaret til lovudkastet har flere af forholdene såvel en juridisk vinkel som en
skattemæssig. Det er i et vist omfang svært at adskille.
Afklaringen af de juridiske forhold vil som nævnt kunne have betydning ift. de skattemæssige for-
hold, og der vil derfor kunne opstå flere skattemæssige spørgsmål, afhængigt af svarene på de
juridiske forhold.
Fortsat skattemæssige udfordringer
I relation til de i høringssvaret til lovudkastet stillede spørgsmål synes svarene på de skattemæs-
sige spørgsmål godt at kunne have været mere uddybende og konkrete. Vores opfattelse er, at
flere af svarene er af en sådan generel karakter, at de ikke tilgodeser behovet for en konkret af-
klaring ift. de konkrete betalinger. De vurderes ikke at være tilstrækkeligt anvendelige. Det vil føre
til, at de skal afklares i langstrakte og belastende skattesager. Det forekommer ikke at være rime-
ligt.
Det er for det første fx tilfældet vedrørende svaret om de skattemæssige forhold for opstillers be-
talinger til fx værditabserstatninger mv. Her angives, at disse betalinger kan fradrages, hvis der er
tale om driftsomkostninger. Her synes vi, at man burde have taget nærmere stilling til, i hvilket
omfang der er tale om driftsomkostninger. Samt taget stilling til sælgers omkostninger til landin-
spektør ift. frastykning (som angivet).
Et andet og mindst lige så væsentligt eksempel er spørgsmålet, om en aftalt fordeling vil blive
godkendt af skattemyndighederne (ved salg efter salgsoption)?
Her svares:
”Skattemyndighederne anerkender som udgangspunkt
den fordeling af anskaffelsessummen, der
er foretaget ved en aftale mellem to uafhængige parter, der har modstående interesser. Hvis par-
terne ikke har modstående interesser, har skattemyndighederne mulighed for at ændre fordelin-
gen, hvis den ikke kan
anses for retvisende.”
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 325: Orientering om udstedelse af 4 bekendtgørelser
2202252_0036.png
Det giver ikke et konkret svar på det stillede spørgsmål. For er der ved forhold omfattet af disse
VE-regler tale om uafhængige parter med modstående interesser eller ej? Det bør afklares ved at
der tages udgangspunkt i de konkrete forhold, der vil være tilfældet ved opstilling af møller mv.
Bekendtgørelse om VE-bonus
I høringsnotatet til lovudkastet angives:
”De ønskede afklaringer og nærmere regler for, hvordan de berettigede modtagere får deres VE-
bonus vil fremgå af den bekendtgørelse om VE-bonus, der vil blive udstedt som følge af bemyndi-
gelsen i lovforslaget til at fastsætte regler om en VE-bonusordning.”
Den foreslåede bekendtgørelse imødekommer i vidt omfang dette. Det rejser dog det efterføl-
gende og meget væsentlige spørgsmål, om den i ”husstanden” aftalte fordeling vil blive anerkendt
af skattemyndighederne? Det bemærkes, at husstand er defineret på en særlig måde i bekendt-
gørelsen.
SEGES skal venligst anmode om en konkret stillingtagen til dette spørgsmål.
Fortsat lejemæssig usikkerhed
Svaret i relation til de lejeretlige forhold i høringsnotatet til lovudkastet synes ikke at komme hele
vejen rundt om de lejeretlige usikkerheder ift. VE-bonus.
Der angives bl.a.:
”For så vidt angår spørgsmål om lejens størrelse kan det ikke afvises, at udefrakommende fakto-
rer kan være relevante for lejens størrelse.”
Det bør afklares, om VE-bonus er en udefrakommende faktor, der kan tages højde for i fastsæt-
telsen af lejen efter lejeloven. SEGES skal venligst anmode om svar herpå.
Venlig hilsen
Jens Jul Jacobsen
Senior Tax Manager
Jura & Skat
D
M
E
+45 8740 5129
+45 3092 1759
[email protected]
2/2
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 325: Orientering om udstedelse af 4 bekendtgørelser
2202252_0037.png
VedvarendeEnergis kommentar til bekendt-
gørelse om VE-bonusordning til naboer til
vindmøller, solcelleanlæg,
bølgekraftanlæg og vandkraftværker,
bekendtgørelse om grøn pulje, m.m.
Kommentarer til bkg. om VE-bonusordning til naboer
Det er ikke gavnligt for den lokale deltagelse af udelukke lokale fra VE-Bonus, hvis
de medvirker til projektet. Samtidig er det uklart i udkastet til bekendtgørelse hvad
der menes med
”medvirken til opstilling” af VE
anlæg (i §5): er det praktisk
medvirken (f.eks. en landmand, der hjælper med at anlægge vej til møllen), er det
en mindre investor eller kun større investorer? For større investorer er VE-bonus
ligegyldig; men det kan afholde naboer fra medvirken.
Derfor foreslår vi at §5 ændres, så det klart defineres hvem der via medvirken i
projektet ikke kan modtage VE-bonus og at det begrænses til større, økonomisk
medvirken. Konkret foreslår vi at §5 ændres til:
§5
Har en beboer i en husstand en ejerandel af det vedvarende
energianlæg svarende til en installeret effekt over 100 kW, bortfalder
retten til VE-bonus for hele husstanden.
Størrelsen af VE-bonus (salgsværdien af el fra 5kW/beboer af anlæg) er angivet i
aftalen af 19. november 2019; men er hverken nævnt i lov (L114) eller forslag til
bekendtgørelse. Er det en fejl?
Kommentarer til bkg. om grøn pulje
I aftalen af 9/
9 er angivet om Grøn Pulje ”Det
er hensigten, at midlerne
fortrinsvist skal støtte projekter ansøgt af nære naboer til det vedvarende
energianlæg.”.
Dette fremgår ikke af bekendtgørelsen, hvilket efter vor vurdering
både er en fejl og vil svække værdien af tiltaget. Formålet med Grønne Puljer må
være at
Det er vg
de øger fordelene ved at blive nabo til vindmøller. Aftaleteksten bør klart
fremgå af bekendtgørelsen. Den kan indføjes ved en tilføjelse til §4. Konkret
foreslår vi at §4 tilføjes følgende sætning:
Ansøgninger fra ovennævnte naboer skal prioriteres højere end andre
ansøgninger.
Generelt
Generelt finder vi at de nye ordninger, primært VE-bonus og kompensation, ikke
bidrager til at øge den lokale deltagelse i VE-projekter, men i stedet gør naboer til
passive modtagere af VE-bonus og advokater for at få generne fra VE-anlæg
prissat så højt som muligt for at få mest mulig i kompensation. Vi foreslår derfor at
ordningerne justeres, så de støtter lokal deltagelse, og suppleres med ordninger,
der støtter lokalt organiserede VE-anlæg, f.eks. i energifællesskaber og opført af
Side
mindre egenproducenter (prosumers). 1 af 1
Yderligere oplysninger ved politisk koordinator Gunnar Boye Olesen.
Klosterport 4 F, 1.sal
DK - 8000 Aarhus C
Tel: +45 86 76 04 44
www.ve.dk
D 30.april 2020
CVR/SE nr. 8320 9313
R Gunnar Boye Olesen
E
[email protected]
Tek.: +45 86760444
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 325: Orientering om udstedelse af 4 bekendtgørelser
2202252_0038.png
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Wind Denmark
Vodroffsvej 59
1900 Frederiksberg
T: 3373 0330
Att.
[email protected]
Vivi Johansen
[email protected]
Sobia Waheed
[email protected]
Frederiksberg 30. april 2020
Marselisborg Havnevej 22
8000 Aarhus
T: 8611 2600
[email protected]
winddenmark.dk
Høringssvar til udkast til bekendtgørelser om VE-ordnin-
ger
Wind Denmark takker for muligheden for at afgive høringssvar, og hilser overordnet set ændringerne
af VE-ordningerne velkommen, da det er afgørende for opbakningen til den grønne omstilling med VE-
anlæg på land, at de kommuner og borgere der
’lægger
jord til’ får gavn af projekterne.
Bekendtgørelse om værditab, salgsoption og taksationsmyndigheden
Wind Denmark bakker op om det ændrede tidspunkt for vurdering ved taksationsmyndigheden, så der
nu er tale om en vurdering efter VE-projektet har produceret den første kWh.
Her er kriteriet o ’pro-
du eret de første kWh’ afgøre de, da også VE-projekter,
der i fremtiden etableres til at levere til PtX
forbrug og dermed ikke leverer kWh til nettet/ikke alle kWh til nettet skal være omfattet.
Wind Denmark mener tidsfristen for taksationsmyndighedens afgørelser som fastlagt i VE-lovens § 6a
stk, 5 bør strammes og fremgå af selve bekendtgørelsen på lige fod med tidsfristen for anmeldelse af
krav fra borgeres side. Bestemmelsen i VE-loven om, at
’foreligger
taksationsmyndighedens afgørelse
efter § 7 senere end 9 måneder efter første producerede kWh, er tidsfristen dog 6 måneder efter af-
gørelsen for landbrugsejendomme og 3 måneder efter afgørelsen for øvrige ejendomme’
giver ikke
opstiller tilstrækkeligt sikkerhed for en afklaring af forpligtelsernes omfang i rimelig tid, da der ikke er
angivet maksimal sagsbehandlingstid.
Retten til at få realiseret en anmeldt salgsoption på en beboelsesejendom omfattet af salgsoption beror
på, at taksationskommissionen har tildelt et krav på betaling af værditab på over 1 % af beboelsesejen-
dommens værdi. Hastigheden hvormed taksationskommissionen træffer en sådan afgørelse er derfor
vigtig for opstiller, for at opstiller kender omfanget af anmeldte salgsoptioner, der fører til krav på over-
dragelse af beboelsesejendommen til opstiller såvel som betalinger i øvrigt fra projektet til dækning af
tilkendt værditab. Opstiller kan fra eksisterende praksis fra taksationsmyndigheden omkring værditab
få et meget godt billede af, hvor meget værditabsbetaling der må forventes at blive tale om i et projekt,
til at kunne estimere omfanget på forhånd, men dette gør sig ikke gældende for hvor mange naboer til
et VE-projekt, der kan forventes at anmelde krav om salgsoption. En maksimumsfrist for taksations-
myndighedens afgørelser bliver så meget desto vigtigere nu vurderingstidspunktet er rykket til efter
realisering af projektet, og usikkerheden om det totale omfang af krav dermed forlænget.
Wind Denmark mener det på sigt bør være den offentlige ejendomsvurdering, der ligger til grund for
salgsoptionen.
Det bør fremgå af bekendtgørelsen § 5 enten direkte eller med en henvisning til hvor det fremgår, med
hvilken takst Energistyrelsen kan fakturere opstiller for det administrative arbejde Energistyrelsen står
for i forbindelse med udarbejdelse af adresselister og udsendelse af informationsbreve til borgerne.
Tillige bør det eksplicit fremgå af bekendtgørelsen at salgsoption og værditab også gælder for hybrid-
anlæg.
1/3
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 325: Orientering om udstedelse af 4 bekendtgørelser
2202252_0039.png
Bekendtgørelse om grøn pulje
Wind Denmark ønsker at gentage synspunktet fra høringssvar til VE-lov udkastet, at Wind Denmark
støtter genetablering af en pulje til lokale formål, men at den foreslåede størrelse per MW ikke er i tråd
med det af vindsektoren foreslåede højere niveau. Wind Denmark finder det også uhensigtsmæssigt,
at der er tale om et engangsbeløb per landvindækvivalent, der betales til kommunen efter nettilslut-
ning. Wind Denmark mener, at en løbende indbetaling til en grøn pulje, der administreres af en lokal-
udpeget interessent bestyrelse vil have bedre effekt end et engangsbeløb første år.
Bekendtgørelsen bør for så vidt angår retningslinjer fra kommunen for anvendelse af pengene, angive
at kommunen er forpligtet til at etablere en bestyrelse for den grønne pulje, der består af lokale inte-
ressenter, der bliver ansvarlig for at prioritere og udvælge de indkomne anvendelsesforslag. På denne
måde kommer midlerne reelt til at gå til projekter der er prioriteret lokalt og ikke alene på rådhuset.
I forhold til bekendtgørelsens udmøntning af ordningen om grøn pulje mener Wind Denmark, at det er
en god idé at kommunens ret til midlerne fortabes med undtagelse af kr. 10.000 såfremt de ikke be-
nyttes til det angivne formål inden for tre år efter indbetaling. Det angives i bemærkningerne til lovbe-
handlingen, at der er en statsstøtte retlig forhindring for, at tilbagebetale ikke-forbrugte midler til op-
stiller. Denne løsning ville dog være at foretrække, så staten ikke skal have en overførsel af midler fra
opstiller begrundet i en kommunes manglende anvendelse heraf. De beløb der i givet fald overføres til
staten skal øremærkes til grønne formål/indgå i en pulje til teknologi neutrale udbud eller lignende.
Wind Denmark mener, at bekendtgørelsen bør give forrang for grønne projekter, der kommer de nær-
meste naboer til VE-projektet til gode, enten fordi projektet er ansøgt af disse, eller lokaliseringsmæs-
sigt. Bekendtgørelsens § 4 og § 5 bør således angive en prioritets rækkefølge i overensstemmelse med
dette, herunder med særlig prioritet til grønne projekter ansøgt af eller nær ved naboer til VE-projektet.
Bekendtgørelse om VE-bonus
Wind Denmark ønsker at gentage tilslutning til analysen fremsat i forbindelse med VE-lovforslaget om,
at køberetsordningen ikke til fulde levede på til sit formål i den hidtidige form. I nogle tilfælde har kø-
beretsordningen dog været et godt redskab for inddragelse af lokale borgere i projektet, selvom for-
pligtelsen til at udbyde 20% andele til kostpris blandt nogle opstillere forekom meget byrdefuld. Wind
Denmark noterer sig resultatet af de gennemførte analyser om køberetsordningen, der understøtter
forslaget om en afskaffelse, om end Wind Denmark har arbejdet for en revitalisering og videreførsel af
ordningen i en forbedret form.
Wind Denmark finder imidlertid, at en VE-bonus til borgere inden for 8 gange total højde udgør et godt
nyt instrument til erstatning for køberetsordningen der kan sikre, at ikke alene de borgere med godt
indblik i vindbranchen kan få økonomisk fordel af et VE-projekt gennem køb af andele, men at det
tilkommer alle der skal være naboer til projektet. Det er afgørende at administration af VE-bonusord-
ningen bliver så enkel som muligt for opstiller. Wind Denmark mener derfor, at bekendtgørelsens afsnit
3 om udbetaling af VE-bonus bør justeres på en række punkter:
Udbetalingstidspunktet i §10 bør være 1. maj, så opstiller foretager udbetalingerne i løbet af april må-
ned. Derved har opstiller mulighed for at få færdiggjort regnskaberne og er sikker på, at Energinet har
offentliggjort den vindvægtede elpris i spotmarkedet.
Det bør i § 11 klart fremgå i tælleren, at VE-bonus udregnes ud fra anlæggets produktion fra 5 kW af
den samlede kapacitet, der angives i nævneren.
A ve delse af ordet ’ejerska ’ so resultat er isvi-
sende, da der ved en VE-bonus ikke bliver tale om nogen form for ejerskab til en del af projektet. Der-
imod bliver der tale om en ret til en værdi af en bestemt del af produktionen af VE-projektet. Ordet
2/3
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 325: Orientering om udstedelse af 4 bekendtgørelser
2202252_0040.png
’ejerska ’ ør derfor erstattes såvel i §
lignende.
so
af ordet ’husstandens del af produktio e ’ eller
Af formlen i §12 bør det fremgå klart, at det er den gennemsnitlige vindvægtede elpris i spotmarkedet,
der skal anvendes i udregningen af VE-bonussen. Samtidig bør det fremgå, hvad datapunktet er for
’produktio ’ således det står klart, at det er
projektets samlede producerede kWh, der lægges til grund
for udregningen og ikke den mængde, der føres frem til tilslutningspunktet til det kollektive elnet. Dette
for at sikre at borgere også får fuld VE-bonus af projekter, der producerer og
for ruger ’i ege i stalla-
tio ’ eks.
el til brint eller anden PtX anvendelse.
Wind Denmark opfordrer også til, at § 12 fastligger, at opstiller kan opgøre VE-bonussen én gang om
året, baseret på den gennemsnitlige vindvægtede elpris i spotmarkedet på månedlig basis. Det kommer
ikke borgeren til gavn, at bonussen skal opgøres månedligt, men forøger alene det administrative ar-
bejde for opstiller at skulle udregne VE-bonus per projekt hver måned.
Wind Denmark er naturligvis åben for uddybende dialog om ovenstående bemærkninger.
Med venlig hilsen
Camilla Holbech
3/3
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 325: Orientering om udstedelse af 4 bekendtgørelser
2202252_0041.png
Energistyrelsen ([email protected])
Sobia Waheed ([email protected]), Vivi Johansen ([email protected])
CO ([email protected])
SV: Ekstern høring af udkast til bekendtgørelser under VE-loven vedr. værditabs-, salgsoptions- og VE-
bonusordningen samt grøn pulje m.fl.
E-mailtitel:
SV: Ekstern høring af udkast til bekendtgørelser under VE-loven vedr. værditabs-, salgsoptions- og VE-
bonusordningen samt grøn pulje m.fl. (ENS Id nr.: 2082906)
30-04-2020 11:17
Sendt:
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
CO-industri bekræfter modtaget høring. Vi skal i den forbindelse meddele, at vi ikke har nogen kommentarer.
M.v.h.
f./ Henrik Jensen
Med venlig hilsen
Signe Nyholm-Hansen
Kontorassistent
CO-industri
Molestien 7, 3.
2450 København SV
Telefon dir.: +45 33 63 80 38
Telefon: +45 33 63 80 00
[email protected]
Fra:
Vilhelm Rothe <[email protected]>
Sendt:
1. april 2020 11:09
Cc:
Sobia Waheed <[email protected]>; Vivi Johansen <[email protected]>
Emne:
Ekstern høring af udkast til bekendtgørelser under VE-loven vedr. værditabs-, salgsoptions- og VE-
bonusordningen samt grøn pulje m.fl. (ENS Id nr.: 2082906)
Kære modtager
Energistyrelsen sender hermed udkast til følgende bekendtgørelser i høring:
1. Bekendtgørelse om værditabsordningen, salgsoptionsordningen og taksationsmyndigheden
2. Bekendtgørelse om VE-bonusordning til naboer til vindmøller, solcelleanlæg, bølgekraftanlæg
og vandkraftværker
3. Bekendtgørelse om grøn pulje
4. Bekendtgørelse om nettilslutning af vindmøller og solcelleanlæg
Fristen for høringssvar er fredag den 1. maj 2020.
Høringssvar til lovforslaget bedes sendt til Energistyrelsens hovedpostkasse [email protected], med kopi til Vivi
Johansen, [email protected], og Sobia Waheed, [email protected].
Det bemærkes, at eventuelle høringssvar vil blive offentliggjort på høringsportalen.
Bekendtgørelserne udstedes som følge af de foreslåede ændringer i lov om fremme af vedvarende energi i
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 325: Orientering om udstedelse af 4 bekendtgørelser
2202252_0042.png
medfør lovforslag nr. L 114, der blev fremsat af klima-, energi og forsyningsministeren i Folketinget den 26.
februar 2020, Forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi, lov om elforsyning,
ligningsloven og personskatteloven (Afholdelse af udbud af pristillæg i 2020-2024, ændring af
værditabsordning, ophævelse af køberetsordning samt oprettelse af salgsoptionsordning, VE-
bonusordning, grøn pulje m.v.).
https://www.ft.dk/samling/20191/lovforslag/L114/som_fremsat.htm
Bekendtgørelsernes indhold beskrives kort i vedhæftede høringsbrev, der også indeholder en overordnet
gennemgang af hvilke anlæg, der er omfattet af bekendtgørelserne, såfremt lovforslag L 114 bliver vedtaget
af Folketinget.
Vedhæftede dokumenter: Udkast til bekendtgørelser, høringsbrev og høringsliste.
Eventuelle spørgsmål vedrørende udkast til bekendtgørelser kan rettes til:
·
·
Vivi Johansen:
[email protected],
5167 4301
Sobia Waheed: [email protected], 3392 6636
Med venlig hilsen / Best regards
Vilhelm Rothe
Fuldmægtig / Advisor
Center for vedvarende energi / Centre for Renewables
Mobil / Cell
E-mail
+45 33 95 43 93
[email protected]
Danish Energy Agency -
www.ens.dk
- part of the Danish Ministry of Energy, Utilities and Climate
Energistyrelsen er ansvarlig for behandlingen af de personoplysninger, vi modtager om dig. Du kan læse mere om, hvordan vi behandler dine
personoplysninger på vores hjemmeside
https://ens.dk/om-os/energistyrelsens-behandling-af-personoplysninger
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 325: Orientering om udstedelse af 4 bekendtgørelser
2202252_0043.png
Vilhelm Rothe ([email protected])
Dansk Arbejdsgiverforening ([email protected])
SV: Ekstern høring af udkast til bekendtgørelser under VE-loven vedr. værditabs-, salgsoptions- og VE-
bonusordningen samt grøn pulje m.fl.
E-mailtitel:
SV: Ekstern høring af udkast til bekendtgørelser under VE-loven vedr. værditabs-, salgsoptions- og VE-
bonusordningen samt grøn pulje m.fl. (ENS Id nr.: 2082906)
01-04-2020 13:42
Sendt:
Til:
Fra:
Titel:
Kære Vilhelm Rothe
Under henvisning til det til DA fremsendte høringsbrev af d.d. vedrørende ovennævnte skal vi oplyse, at
sagen falder uden for DA’s virkefelt, og at vi under henvisning hertil ikke ønsker at afgive bemærkninger.
Med venlig hilsen
Hjørdis de Stricker
Chefsekretær
Fra:
Vilhelm Rothe <[email protected]>
Sendt:
1. april 2020 11:09
Cc:
Sobia Waheed <[email protected]>; Vivi Johansen <[email protected]>
Emne:
Ekstern høring af udkast til bekendtgørelser under VE-loven vedr. værditabs-, salgsoptions- og VE-
bonusordningen samt grøn pulje m.fl. (ENS Id nr.: 2082906)
Kære modtager
Energistyrelsen sender hermed udkast til følgende bekendtgørelser i høring:
1. Bekendtgørelse om værditabsordningen, salgsoptionsordningen og taksationsmyndigheden
2. Bekendtgørelse om VE-bonusordning til naboer til vindmøller, solcelleanlæg, bølgekraftanlæg
og vandkraftværker
3. Bekendtgørelse om grøn pulje
4. Bekendtgørelse om nettilslutning af vindmøller og solcelleanlæg
Fristen for høringssvar er fredag den 1. maj 2020.
Høringssvar til lovforslaget bedes sendt til Energistyrelsens hovedpostkasse [email protected], med kopi til Vivi
Johansen, [email protected], og Sobia Waheed, [email protected].
Det bemærkes, at eventuelle høringssvar vil blive offentliggjort på høringsportalen.
Bekendtgørelserne udstedes som følge af de foreslåede ændringer i lov om fremme af vedvarende energi i
medfør lovforslag nr. L 114, der blev fremsat af klima-, energi og forsyningsministeren i Folketinget den 26.
februar 2020, Forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi, lov om elforsyning,
ligningsloven og personskatteloven (Afholdelse af udbud af pristillæg i 2020-2024, ændring af
værditabsordning, ophævelse af køberetsordning samt oprettelse af salgsoptionsordning, VE-
bonusordning, grøn pulje m.v.).
https://www.ft.dk/samling/20191/lovforslag/L114/som_fremsat.htm
Bekendtgørelsernes indhold beskrives kort i vedhæftede høringsbrev, der også indeholder en overordnet
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 325: Orientering om udstedelse af 4 bekendtgørelser
2202252_0044.png
gennemgang af hvilke anlæg, der er omfattet af bekendtgørelserne, såfremt lovforslag L 114 bliver vedtaget
af Folketinget.
Vedhæftede dokumenter: Udkast til bekendtgørelser, høringsbrev og høringsliste.
Eventuelle spørgsmål vedrørende udkast til bekendtgørelser kan rettes til:
·
·
Vivi Johansen:
[email protected],
5167 4301
Sobia Waheed: [email protected], 3392 6636
Med venlig hilsen / Best regards
Vilhelm Rothe
Fuldmægtig / Advisor
Center for vedvarende energi / Centre for Renewables
Mobil / Cell
E-mail
+45 33 95 43 93
[email protected]
Danish Energy Agency -
www.ens.dk
- part of the Danish Ministry of Energy, Utilities and Climate
Energistyrelsen er ansvarlig for behandlingen af de personoplysninger, vi modtager om dig. Du kan læse mere om, hvordan vi behandler dine
personoplysninger på vores hjemmeside
https://ens.dk/om-os/energistyrelsens-behandling-af-personoplysninger
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 325: Orientering om udstedelse af 4 bekendtgørelser
2202252_0045.png
Energistyrelsen ([email protected])
[email protected] ([email protected]), Sobia Waheed ([email protected]), Vivi Johansen ([email protected])
Forbrugerrådet v/Martin Salamon ([email protected])
SV: Ekstern høring af udkast til bekendtgørelser under VE-loven vedr. værditabs-, salgsoptions- og VE-
bonusordningen samt grøn pulje m.fl.
E-mailtitel:
SV: Ekstern høring af udkast til bekendtgørelser under VE-loven vedr. værditabs-, salgsoptions- og VE-
bonusordningen samt grøn pulje m.fl. (ENS Id nr.: 2082906)
04-05-2020 21:30
Sendt:
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Forbrugerrådet Tænk har af ressourcemæssige årsager ikke mulighed for at forholde os til udkast til
bekendtgørelser under VE-loven vedr. værditabs-, salgsoptions- og VE-bonusordningen samt grøn pulje
m.fl..
Forbrugerrådet Tænk kan således ikke tages til indtægt for at støtte forslaget eller for at gøre det modsatte.
Med venlig hilsen
Martin Salamon
Cheføkonom / Chief Economist
T +45 7741 7729 / M +45 4194 7905 /
taenk.dk
Fiolstræde 17 B / Postboks 2188 / 1017 København K
Fra:
Vilhelm Rothe [mailto:[email protected]]
Sendt:
1. april 2020 11:09
Cc:
Sobia Waheed; Vivi Johansen
Emne:
Ekstern høring af udkast til bekendtgørelser under VE-loven vedr. værditabs-, salgsoptions- og VE-
bonusordningen samt grøn pulje m.fl. (ENS Id nr.: 2082906)
Kære modtager
Energistyrelsen sender hermed udkast til følgende bekendtgørelser i høring:
1. Bekendtgørelse om værditabsordningen, salgsoptionsordningen og taksationsmyndigheden
2. Bekendtgørelse om VE-bonusordning til naboer til vindmøller, solcelleanlæg, bølgekraftanlæg
og vandkraftværker
3. Bekendtgørelse om grøn pulje
4. Bekendtgørelse om nettilslutning af vindmøller og solcelleanlæg
Fristen for høringssvar er fredag den 1. maj 2020.
Høringssvar til lovforslaget bedes sendt til Energistyrelsens hovedpostkasse [email protected], med kopi til Vivi
Johansen, [email protected], og Sobia Waheed,
[email protected].
Det bemærkes, at eventuelle høringssvar vil blive offentliggjort på høringsportalen.
Bekendtgørelserne udstedes som følge af de foreslåede ændringer i lov om fremme af vedvarende energi i
medfør lovforslag nr. L 114, der blev fremsat af klima-, energi og forsyningsministeren i Folketinget den 26.
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 325: Orientering om udstedelse af 4 bekendtgørelser
2202252_0046.png
februar 2020, Forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi, lov om elforsyning,
ligningsloven og personskatteloven (Afholdelse af udbud af pristillæg i 2020-2024, ændring af
værditabsordning, ophævelse af køberetsordning samt oprettelse af salgsoptionsordning, VE-
bonusordning, grøn pulje m.v.).
https://www.ft.dk/samling/20191/lovforslag/L114/som_fremsat.htm
Bekendtgørelsernes indhold beskrives kort i vedhæftede høringsbrev, der også indeholder en overordnet
gennemgang af hvilke anlæg, der er omfattet af bekendtgørelserne, såfremt lovforslag L 114 bliver vedtaget
af Folketinget.
Vedhæftede dokumenter: Udkast til bekendtgørelser, høringsbrev og høringsliste.
Eventuelle spørgsmål vedrørende udkast til bekendtgørelser kan rettes til:
·
·
Vivi Johansen:
[email protected],
5167 4301
Sobia Waheed:
[email protected],
3392 6636
Med venlig hilsen / Best regards
Vilhelm Rothe
Fuldmægtig / Advisor
Center for vedvarende energi / Centre for Renewables
Mobil / Cell
+45 33 95 43 93
E-mail
[email protected]
Danish Energy Agency -
www.ens.dk
- part of the Danish Ministry of Energy, Utilities and Climate
Energistyrelsen er ansvarlig for behandlingen af de personoplysninger, vi modtager om dig. Du kan læse mere om, hvordan vi behandler dine
personoplysninger på vores hjemmeside
https://ens.dk/om-os/energistyrelsens-behandling-af-personoplysninger
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 325: Orientering om udstedelse af 4 bekendtgørelser
2202252_0047.png
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Att.: Vivi Johansen og Sobia Waheed
Pr. e-mail:
[email protected];
cc:
[email protected]; [email protected]
27. april 2020
Høring af udkast til bekendtgørelser under VE-loven vedr. værditabs-,
salgsoptions- og VE-bonusordningen samt grøn pulje m.fl. (ENS Id nr.:
2082906)
Tak for muligheden for at kommentere udkastene.
Vi har ingen kommentarer af regnskabs- eller revisionsmæssig karakter.
FSR
danske revisorer
Kronprinsessegade 8
DK - 1306 København K
Telefon +45 3393 9191
[email protected]
www.fsr.dk
CVR. 55 09 72 16
Danske Bank
Reg. 4183
Konto nr. 2500102295
Med venlig hilsen
Jeanette Staal
formand for FSR
danske revisorers
Forsyningsarbejdsgruppe
Alexander Munkholm Bruun
student
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 325: Orientering om udstedelse af 4 bekendtgørelser
2202252_0048.png
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Sendt:
Energistyrelsen ([email protected])
Sobia Waheed ([email protected]), Vivi Johansen ([email protected])
Jesper Kiholm Andersen ([email protected])
Høringssvar
14-04-2020 16:28
Til Energistyrelsen
Høringssvar til udkast
til
1. Bekendtgørelse om værditabsordning, salgsoptionsordning og taksationsmyndigheden
2. Bekendtgørelse om VE-bonusordning til naboer til vindmøller, solcelleanlæg,
bølgekraftanlæg og vandkraftværker
3. Bekendtgørelse om grøn pulje
4. Bekendtgørelse om nettilslutning af vindmøller, solcelleanlæg, bølgekraftanlæg
og vandkraftværker
Skatterevisorforeningen takker for det modtagne materiale og kan i den forbindelse meddele, at vi ikke har
bemærkninger til de modtagne forslag.
Med venlig hilsen
Jesper Kiholm
Funktionsleder
Skatterevisor / Master i skat
Skatterevisorforeningen
Formand for Skatterevisorforeningens Skatteudvalg
Skattestyrelsen
Sorsigvej 35
6760 Ribe
Telefon: 72389468
Mail:
[email protected]
Mobiltelefon: 20487375