Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del Bilag 324
Offentligt
2202215_0001.png
Samråd i Folketingets Klima-, Energi- og
Forsyningsudvalg d. 28. maj vedr. oliepriser, herunder
8. udbudsrunde
Center
Center for Klimaneutralt
Danmark
Team
Viden, forskning og omstilling
Dato
1. juni 2020
J nr.
2020-2045
/ SEMAD
Samrådsspørgsmål S og T
I Folketingets Klima-, Energi-, Forsyningsudvalg har Mai
Villadsen (EL) stillet ministeren følgende to
samrådsspørgsmål S og T:
Samrådsspørgsmål S:
”Covid-19
pandemien har medvirket til, at oliepriserne er
historisk lave. Vil ministeren redegøre for, hvordan det
forventes at påvirke statens indtægter fra olieproduktionen i
Nordsøen i 2020 og 2021, og hvorvidt det er muligt, at
olieproduktionen vil give et decideret tab til den danske stat
i 2020 og 2021?”
Samrådsspørgsmål T:
”Vil ministeren forholde sig til, at den lave oliepris
stiller
olieprisfremskrivningerne i et mere usikkert lys og dermed
øger risikoen for, at tilladelsen til 8. udbudsrunde vil give et
decideret tab til den danske stat? Mener ministeren set i
dette lys, at 8. udbudsrunde skal fortsætte som tidligere
planlagt?”
Ministerens svartale:
[Indledning]
Tak for ordet og tak for spørgsmålet. Også tak for
den ros der faldt til regeringen i forhold til, at vi nu
endelig igen er blevet et grønt foregangsland. Det
er vi selvfølgelig også glade for og stolte over. Jeg
har aftalt med Skatteministeren, at jeg starter med
at besvare spørgsmål T, inden Skatteministeren går
Side 1/10
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 324: Talepapir fra åbent samråd den 28/5-20 om statens forventede indtægter fra olieproduktion i Nordsøen og status for 8. udbudsrunde (samrådsspm. S og T)
2202215_0002.png
til besvarelsen af spørgsmål S. Det giver
håber
jeg
en god ramme selvom at jeg medgiver, at man
godt kunne argumentere for, at det var logisk at
tage S før T, men det er altså ikke sådan.
Godt. Det her samråd skulle gerne være med til at
kaste lys over de mange ting, som påvirker
oliemarkedet og olieprisen
og dermed selvfølgelig
også konsekvenserne for ansøgningerne i 8.
udbudsrunde i Nordsøen.
Regeringen har for nylig offentliggjort nye skøn for
olieprisen i
Økonomisk Redegørelse af maj 2020.
Skønnene er nedjusteret betydeligt i forhold til
december-redegørelsen. Det vender jeg tilbage til
senere.
[Oliemarkedet er historisk præget af udsving]
For at forstå olieprisen er der for det første, nogle
helt centrale historiske træk, det kan være gavnligt
at kende.
Kigger vi helt tilbage til
1970’erne, hvor de danske
aktiviteter i Nordsøen for alvor tog fart, der tog
prisen et hop fra de hidtidige 20-30 dollars til at
ligge lige under 60 dollars. Den faldt så igen og lå
herefter frem til årtusindskiftet på et nogenlunde
konstant, men svingende niveau mellem 20-40
dollar. Herefter steg olieprisen frem til juli 2008, hvor
den nåede op på over 145 dollar per tønde.
Den finansielle krise, der brød ud i efteråret 2008,
førte som bekendt til et kollaps i olieprisen, som
betød, at den faldt fra det hidtidige niveau i juli 8 til
Side 2/10
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 324: Talepapir fra åbent samråd den 28/5-20 om statens forventede indtægter fra olieproduktion i Nordsøen og status for 8. udbudsrunde (samrådsspm. S og T)
2202215_0003.png
ved årsskiftet 8/9 at ramme et prisniveau på cirka
40 dollar per tønde.
Herefter steg prisen igen og lå i sommeren 14 på
cirka 115 dollars per tønde.
Så, så vi igen herefter endnu engang et markant
fald, og i januar 16 nåede olieprisen lavpunktet på
cirka 28 dollars.
I efteråret 18 steg en tønde Nordsøolie til over 80
dollars.
Og så tror jeg lige at jeg springer lidt af min tale
over, fordi det er en lang opremsning af, hvordan at
olieprisen går op og ned, og jeg tror at den pointe
nok står rimelig mejslet i sten. Oliemarkedet er
volatilt. Mange ting påvirker olieprisen, og vi har,
over tid, set empirisk belæg for, at det kan være
ganske ganske svært og forudsige.
[3 centrale faktorer: USA, olieprisfuture, OPEC]
Nå. Det næste at sige er, at olieprisens udvikling er
yderst kompleks. Og derfor vil jeg gerne gøre nogle
refleksioner over, hvilke mekanismer som påvirker
oliemarkedet og olieprisen. Det vil jeg gøre med
udgangspunkt i tre faktorer, som er vigtige for
olieprisens udvikling.
1.
For det første
er det essentielt at se på, hvad der
sker i USA, som det seneste årti har øget
produktionen af olie voldsomt. Fra at producere
cirka 5 millioner tønder om dagen i 2010 blev der i
2019 produceret cirka 12 millioner tønder per dag.
Side 3/10
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 324: Talepapir fra åbent samråd den 28/5-20 om statens forventede indtægter fra olieproduktion i Nordsøen og status for 8. udbudsrunde (samrådsspm. S og T)
2202215_0004.png
USA er nu blevet en nettoeksportør af olie, og det
har selvsagt haft store betydninger for
verdensmarkedet. Og hertil skal man også have for
øje, at den store stigning i USA primært kommer fra
skiferolie, som har nogle af de højeste
produktionsomkostninger. Derfor er
skiferolieproduktionen også ekstra økonomisk
sårbar overfor store olieprisfald.
Den amerikanske olie oplagres i høj grad på land.
Derfor så er spørgsmålet om lagerkapacitet også ret
væsentligt. Oplagringen foregår på et kæmpe lager i
Oklahoma. Og ifølge Financial Times så har lageret
plads til cirka 76. millioner tønder olie. Den 10. april
var lageret fyldt med cirka 55 millioner tønder og
havde kontrakt på den resterende lagerkapacitet.
Og det svandt jo altså så hurtigt ind.
I takt med, at der blev langt mere olie i lagrene, end
der var efterspørgsel efter, blev lagrene altså jo så
ikke tømt ligeså hurtigt, som der var behov for, når
der skulle gøres plads til ny produceret olie, og det
fik så de investorer, der sad med kontrakter, de
såkaldte futures, på leverancer i maj til at gå i panik,
for hvor skulle man så rent fysisk gøre af olien, når
lageret var fyldt?
Den voksende olieproduktion kombineret med en
historisk nedgang i efterspørgslen gør, at olielagre
verden over er langt mere velpolstrede end
tidligere. Og det medvirker altså også til at sende
prisen i bund. Så et olielager i Oklahoma har altså
betydning for den globale oliepris, og dermed også
Side 4/10
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 324: Talepapir fra åbent samråd den 28/5-20 om statens forventede indtægter fra olieproduktion i Nordsøen og status for 8. udbudsrunde (samrådsspm. S og T)
2202215_0005.png
de beslutninger, vi træffer i Danmark.
2. For det andet
så er det også væsentligt at dykke
længere ned i de omtalte
futures.
Olie handles
blandt andet på et future-markedet, hvor man
betaler for olie med en fremtidig levering. Og det vil
sige, at den aktuelle udvikling i
markedsforventningerne til olieprisen afspejles heri.
Disse futures kan blandt andet anvendes til
spekulationer i stigninger og fald i future-kurser. Det
kan være med til og forstærke både opadgående og
nedadgående tendenser på oliemarkedet.
Lagerophobningen i USA som jeg skitserede før
betød, at den amerikanske olie nåede negative
værdier på disse futurekontrakter på olie med
levering i maj. USA oplevede et historisk fald i
prisen på den amerikanske olie, som ramte en
negativ værdi på cirka minus 37 dollar. Altså der var
en negativ værdi på olier ganske kort.
Det gjorde sig ikke gældende for Nordsøolien. Men
den blev, ganske som den amerikanske olie,
påvirket negativt af den kraftigt faldende
efterspørgsel uden tilsvarende fald i udbuddet.
Nordsøolien blev på et tidspunkt handlet til cirka 20
dollar per tønde. Og det er et fald på cirka 70
procent sammenlignet med prisen på omkring 60-
65 dollars, som den lå på i begyndelsen af året. Og
det er jo en ret vigtig pointe at have med; altså et
mindre markant fald end det vi så i USA, men dog
et markant fald
Side 5/10
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 324: Talepapir fra åbent samråd den 28/5-20 om statens forventede indtægter fra olieproduktion i Nordsøen og status for 8. udbudsrunde (samrådsspm. S og T)
2202215_0006.png
3.
For det tredje
er det vigtigt at kigge på olieprisen
ud fra en global betragtning. Og især i forhold til
udbuddet af olie, som jeg omtalte før.
Oliemarkedet er i sagens natur globalt og
domineres af store olieproducerende lande.
Sammenbruddet i olieprisen skyldes nemlig i høj
grad, at to af verdens største olieproducenter,
nemlig Saudi-Arabien og Rusland, oversvømmede
markedet med olie som et led i en priskrig og kamp
om markedsandele. Det statsejede olieselskab fra
Saudi Arabien hævede sin olieproduktion til 13
millioner tønder olie dagligt. Og Rusland hævede
deres produktion med en halv million tønder dagligt
til en samlet produktionskapacitet på omkring11,8
mio. tønder.
Priskrigen på oliemarkedet er ikke noget nyt
fænomen og kampen om oliemarkedet mellem
Saudi Arabien og Rusland medførte markante fald i
olieprisen. Det havde især negativ påvirkning på de
amerikanske skiferolieproducenter, som hurtigt
blevet presset økonomisk af den faldende oliepris.
Efter stort pres fra USA blev der i starten af april
indgået en aftale om at skære i produktionen for at
stabilisere prisen.
Desuden har USA, Brasilien og Canada også
meddelt, at de vil skære produktionen med samlet
set cirka 3 mio. tønder per dag. Men de langsigtede
priseffekter på det mangler vi stadig at se.
Side 6/10
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 324: Talepapir fra åbent samråd den 28/5-20 om statens forventede indtægter fra olieproduktion i Nordsøen og status for 8. udbudsrunde (samrådsspm. S og T)
2202215_0007.png
[COVID-19
og IEA’s vurderinger]
Godt. Det var et dyk ned i tre centrale faktorer. Men
hvad betyder Coronapandemien så for situationen?
Det internationale Energiagentur har i deres rapport
Energy Outlook Review 2020
fra maj analyseret
COVID-19-pandemiens konsekvenser for den
globale energiefterspørgsel. Af rapporten fremgår
det, at pandemien har skabt et historisk chok i den
globale efterspørgsel efter energi, som især har
ramt transportsektoren.
IEA forudser, at efterspørgslen på energi i resten af
2020 vil falde med omkring 6 procent, hvilket er
mere end syv gange så meget som under den
økonomiske krise i 2008 og 2009.
Det har selvfølgelig også indvirkning på
efterspørgslen, da over 50 procent af
olieefterspørgslen globalt vedrører transport. Det er
fly, skibe og landbaseret transport.
IEA’s seneste rapport om oliemarkedet under
coronakrisen viste, at oliepriserne for Nordsøolien
havde stabiliseret sig omkring 25 og 30 dollar. På
trods af en gradvis stabilisering i oliepriserne peger
IEA på, at der kan blive tale om en nedgang i
efterspørgslen i 2020 på cirka 8,6 millioner tønder
per dag sammenlignet med 19.
Derfor følger vi selvfølgelig også i regeringen på
tætteste hold udviklingen i oliemarkedet og IEA’s
vurderinger af denne.
Side 7/10
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 324: Talepapir fra åbent samråd den 28/5-20 om statens forventede indtægter fra olieproduktion i Nordsøen og status for 8. udbudsrunde (samrådsspm. S og T)
2202215_0008.png
Det var nogle ord om situationen på oliemarkedet.
Så vil jeg gerne sige noget om måden, hvorpå
staten så foretager sine olieprisfremskrivninger.
[Statens olieprisfremskrivninger]
Finansministeriets forudsætninger om udviklingen i
olieprisen er baseret på den aktuelle oliepris, den
seneste udvikling i markedsforventningerne til
olieprisen
futuresprises
og IEA's nyeste
fremskrivning af olieprisen.
Den aktuelle oliepris vil derfor også være afspejlet i
regeringens olieprisfremskrivning.
For de første måneder fremskrives olieprisen alene
på baggrund af futuresprises og herefter med et
gennemsnit af futuresprises og en sti, hvor
olieprisen gradvist tilpasses til IEA’s niveau for
olieprisen i 2030. Altså
IEA’s fremskrivninger for
2030.
Det er IEA’s såkaldte
Stated policy
scenarie, der
anvendes. Det inddrager effekten af allerede
vedtagne aftaler såvel som effekten af de konkrete
aftaler og tiltag, som forventes at blive indgået i de
enkelte lande.
Til centrale forløb for prognoser og fremskrivninger
er det vanlig praksis at basere sig på konkrete
aftaler og tiltag, som er vedtaget eller forventes
vedtaget. IEA udarbejder også andre scenarier for
oliepriser, som også indeholder relevant
information, herunder forløb der forudsætter en
højere grad af grøn omstilling. Altså hvad sker der,
hvis det ikke går som vi forventer, og det der er
Side 8/10
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 324: Talepapir fra åbent samråd den 28/5-20 om statens forventede indtægter fra olieproduktion i Nordsøen og status for 8. udbudsrunde (samrådsspm. S og T)
2202215_0009.png
aftalt, men at man faktisk bliver mere ambitiøs på
den grønne omstilling.
[Betydning for statens overvejelser ift. 8 udbudsrunde]
Det bagtæppe skulle gerne forklare, hvorfor
regeringen ikke træffer store beslutninger om
Nordsøen
heller ikke om den 8. udbudsrunde
baggrund af korte perioder med markante prisfald.
Det ville simpelthen ikke være sagligt.
Tværtimod, så træffer regeringen langsigtede
beslutninger baseret på grundige analyser. Vi har jo
faktisk som den første regering reelt stillet
spørgsmålet, om det er en god ide at give nye
tilladelser. Og det er jo også derfor vi har sat
processen på standby imens vi analyserer. Vi
kigger nu på forskellige perspektiver, både
økonomiske og klimamæssige.
Et andet perspektiv er, at investeringer i Nordsøen
generelt foretages ud fra en oliepris, der afspejler
vurderingerne på lang sigt. Typisk mere end 10 år.
Og der er en udviklingstid på flere år fra
beslutningen om udbygningen af et fund tages, til
olieproduktionen og dermed indtægterne starter.
Derudover er produktionstiden for olien typisk 10
20 - 30 år for at investeringerne kan forrentes. Vi
taler altså om meget langsigtede
investeringsbeslutninger.
Et tredje perspektiv er, at tilladelserne i 8.
udbudsrunde tidligst ventes at skabe produktion i
cirka 2028. Og at cirka 50 procent af produktionen
Side 9/10
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 324: Talepapir fra åbent samråd den 28/5-20 om statens forventede indtægter fra olieproduktion i Nordsøen og status for 8. udbudsrunde (samrådsspm. S og T)
2202215_0010.png
fra en eventuel 8. runde forventes at ville ligge efter
2035. Dagskursen har som udgangspunkt ikke
nogen betydning for det.
Jeg håber, at jeg i dag har bibragt udvalget relevant
viden om de dynamikker, som gælder på
oliemarkedet og som influerer olieprisen. Det er de
dynamikker, som selvsagt spiller ind i regeringens
overvejelser. Vi går efter at finde en strategi, der er
fornuftig for klimaet, beskæftigelse og
samfundsøkonomien.
Regeringen har derfor også sagt, at 8. udbudsrunde
og Nordsøen skal ses i sammenhæng med
Danmarks generelle plan for den grønne omstilling.
Tak for ordet. Nu vil jeg overlade besvarelsen af
spørgsmål S til Skatteministeren.
Det talte ord gælder.
Side 10/10