Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del Bilag 321
Offentligt
2201620_0001.png
Partnerskab for luftfart
AFRAPPORTERING TRU / KEF 2. JUNI 2020
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 321: Præsentation fra klimapartnerskabernes orientering den 2/6-20 om anbefalinger for landtransport og luftfart
2201620_0002.png
Hvem er vi? Bred involvering af sektorens aktører og interessenter
Partnerskabet
Simon Pauck Hansen, SAS (formand)
Thomas Woldbye, Københavns Lufthavne
(næstformand)
SAS / DAT / Norwegian / Sunclass Airlines / Star Air
Inddragelse af andre interessenter
Klimapartnerskaberne for
Produktionsvirksomhed /
Energiintensiv Produktion /
Finanssektoren / Energi
Svenska Flygbranchen
IATA
Sønderborg Lufthavn
Jettime
Københavns Lufthavne / Billund Lufthavn / Aalborg
Lufthavn / Aarhus Lufthavn
Naviair
DI Transport / Dansk Luftfart
Ungeklimarådet
Danish Business Travel
Association
BARID
NESTE
Dansk Energi
Air Alsie
3F / Flyvebranchens Personale Union
Rådet for Grøn Omstilling
SDU
NISA
NIRAS
Transportministeriet
Wonderful Copenhagen
Rejsearrangører i Danmark
Danmarks
Rejsebureauforening
NHO Luftfart
CONCITO
Drivkraft Danmark
Gorrissen Federspiel
Erhvervsflyvningens
Sammenslutning
1
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 321: Præsentation fra klimapartnerskabernes orientering den 2/6-20 om anbefalinger for landtransport og luftfart
2201620_0003.png
Det ultimative mål: Luftfarten kan blive klimaneutral senest 2050
Luftfarten har afgørende betydning for Danmarks
økonomi
vi lever af samhandel med omverdenen
Luftfarten er en effektiv transportform
CO2 er
udfordringen
Omstilling er en nødvendighed, hvis luftfarten
skal have relevans på sigt
Målet kan opfyldes
med de rigtige
rammer på plads
Danmark kan tage den grønne førertrøje
internationalt med den mest ambitiøse plan for
omstilling af luftfart
Danmark kan blive et foregangsland ”producers and
not only users”
til gavn for vækst og arbejdspladser
2
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 321: Præsentation fra klimapartnerskabernes orientering den 2/6-20 om anbefalinger for landtransport og luftfart
2201620_0004.png
Luftfarten opfylder regeringens mål, men går videre end det
Regerings- og branchemål om 70 %
reduktion vs. 1990 for indenrigsluftfarten
kan opfyldes
og mere til!
1.000 tons CO2e
(1.000 tons jet fuel)
300
250
200
150
100
50
0
1990
Reduktion
Branchemål om 30 % reduktion vs. 2017 for
udenrigsluftfart kan også opfyldes
1.000 tons CO2e
(1.000 tons jet fuel)
-30 %
1.214
(384)
-70 %
218
(69)
3.000
2,500
2.000
1.766
(559)
126
(40)
1,500
1.000
2.980
(943)
2.086
(660)
92
(29)
2017
92
(29)
65
(21)
500
0
2030
2030-
(basisfrem- ambition
skrivning)
1990
Stigning
2017
2030-
ambition
Faktisk
Fremskrivning
3
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 321: Præsentation fra klimapartnerskabernes orientering den 2/6-20 om anbefalinger for landtransport og luftfart
2201620_0005.png
Partnerskabet leverer en samlet plan
og virkemidlerne
Offensiv flådefornyelse
(18,3 %)
Operationelle effektiviseringer
(28,5 %)
VIRKEMIDLERNE
Ruteoptimering
(8,2 %)
Alternative drivmidler
(45,0 %)
Elektrificering af fly
4
Procenter i parentes udgør virkemidlets andel af reduktionen til og med 2030
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 321: Præsentation fra klimapartnerskabernes orientering den 2/6-20 om anbefalinger for landtransport og luftfart
2201620_0006.png
Virkemidler: En offensiv flådefornyelsesplan frem til 2030
Flyselskab
Andel af samlet
flytrafik, %
Flådefornyelse antaget
næste 10 år, %
95 %
Alle A340
A350 | Alle B737 og A320ceo
A320 neo | Nye A321 LR/A330
Effektivitetsforbedring
gennemsnitlig
1
, %
17 %
15 %
15 %
15 %
50 %
95 %
Alle B737
A737 Max
ca. 60 %
Diverse opgraderinger
Anslået samlede
investeringer på
~50+ milliarder
kroner
Øvrige
Total estimeret
50 %
50 %
2
100 %
ca. 70 %
15,5 %
5
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 321: Præsentation fra klimapartnerskabernes orientering den 2/6-20 om anbefalinger for landtransport og luftfart
2201620_0007.png
Virkemidler: Elektrobrændstof, løsningen på
sigt
Luftfarten har potentiale som effektiv trækkraft til investeringer i grøn
omstilling
Vindkraft +
elektrolyse
Biogas
SAF-
anlæg
Andet
1
2020-23: Grøn brint
2024-27: Biobrændstof med
biometan
2028-: Elektrobrændstof med
CO2 og brint
CO2-
fangst
1. Inkluderer bl.a. transmission af den nødvendige mængde strøm
SAF = Sustainable Aviation Fuels
6
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 321: Præsentation fra klimapartnerskabernes orientering den 2/6-20 om anbefalinger for landtransport og luftfart
2201620_0008.png
Et konkret initiativ
Green fuels for Denmark
Sektorkoblinger
Biometan-, CO2- og
brintvejen (GtL / PtX)
Effektiv integrator
Kobler forskellige kulstofkilder
(metan fra biogas, CO2 fra
punktkilder),
Leverer overskudsstrøm og
overskudsvarme til andre formål,
Output:
Bæredygtigt jetfuel,
Bæredygtigt brændstof til andre
transportformer
Grøn nafta til plastik-produktion
1,3 GW elektrolysator
250.000 ton bæredygtigt
brændstof
30 % af forbruget i CPH
Sideprodukterne er med til at
holde prisen på bæredygtigt
jetfuel nede
7
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 321: Præsentation fra klimapartnerskabernes orientering den 2/6-20 om anbefalinger for landtransport og luftfart
2201620_0009.png
Luftfarten anbefaler
egen finansiering af
omstillingen ved
etablering af fond
Merprisen på bæredygtigt flybrændstof (2
3 x) finansieres
gennem Luftfartens Klimafond
Et klimabidrag på 25
30 kr. per afrejsende passager kan årligt
generere ca. 500 mio. kr. til omstillingen
Hvis fonden etableres snart, f.eks. i 2021, kan midlerne spares op
de første år
indtil der begynder at være brændstof tilgængeligt
og med stigende iblandingskrav. Det udjævner afgiftstrykket
Fonden vil skabe større sikkerhed for investorerne, når der skal
etableres anlæg til grøn strøm og den øvrige produktionskæde
Klimabidraget kan indrettes så det afspejler flyvningens
klimapåvirkning
Fonden kan levere trækkraften til luftfartens omstilling
Fonden indstiller årligt til ministeren klimabidragets størrelse og
niveauet for iblandingskrav
8
Luftfartens Klimafond
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 321: Præsentation fra klimapartnerskabernes orientering den 2/6-20 om anbefalinger for landtransport og luftfart
2201620_0010.png
Nationale initiativer
1
Etablering af Luftfartens Klimafond
klimabidrag 25
30 kr. per passager. Provenu ca. o,5
mia. kr.
Iblandingskrav af bæredygtigt brændstof
2
Luftfartens centrale
anbefalinger
3
Der skal laves
nationale masterplaner
for grøn strøm,
CO2-fangst og PtX
Internationale initiativer
4
En global CO2-afgift
med tilbageføring af provenu
5
EU og medlemsstaterne må levere på
Single European Sky
9
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 321: Præsentation fra klimapartnerskabernes orientering den 2/6-20 om anbefalinger for landtransport og luftfart
2201620_0011.png
En ny virkelighed efter COVID19
men målene fastholdes
Fremtidsperspektiverne er markant forrykket
Nye beregninger, når vi har bedre overblik
Målene fastholdes
Lavere aktivitet betyder færre indtægter til
Klimafonden
- Til gengæld vil brændstofbehovet være mindre
ved samme målsætninger
10
-
-
-
-
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 321: Præsentation fra klimapartnerskabernes orientering den 2/6-20 om anbefalinger for landtransport og luftfart
2201620_0012.png
Partnerskab for luftfart