Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del Bilag 321
Offentligt
2201619_0001.png
Regeringens
klimapartnerskaber
Landtransport
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 321: Præsentation fra klimapartnerskabernes orientering den 2/6-20 om anbefalinger for landtransport og luftfart
2201619_0002.png
Regeringens
klimapartnerskaber
Landtransport
Jens Bjørn Andersen
Formand for Klimapartnerskabet for Landtransport
Adm. Direktør DSV
Panalpina A/S
Anne Kathrine Steenbjerge
Næstformand for Klimapartnerskabet
for Landtransport
Adm. Direktør Ancotrans
Martin Danielsen
Næstformand for Klimapartnerskabet
for Landtransport
Adm. Direktør Schou-Danielsen
Logistik
Sekretariatet for Klimapartnerskabet for Landtransport:
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 321: Præsentation fra klimapartnerskabernes orientering den 2/6-20 om anbefalinger for landtransport og luftfart
2201619_0003.png
Regeringens
klimapartnerskaber
Landtransport
Organisationer og virksomheder der har
bidraget til partnerskabets arbejde
ADP
Alex Andersen Ølund
Anders Nielsen & Co/Ancotrans
ATP
Bring
Brintbranchen
Blue Water Shipping
Biogasbranchen
CONCITO
Coop
Dansk Banegods
Dansk Byggeri
Danske Havne
Danske Havnevirksomheder
Dansk Elbil Alliance
Dansk Energi
Dansk Erhverv
Danske Speditører
Dansk Industri
Dansk Persontransport
Deutsche Bahn
Drivkraft Danmark
DSV Panalpina A/S
DTL
DTU
Everfuel
FDM
Foreningen for Erhvervsmæssig
Persontransport
Fredericia Shipping A/S
GLS
Nature Energy
ITD
IVECO
Rådet for Grøn Omstilling
Scania
Schou Danielsen Logistik A/S
SLD
Siemens
SpaceInvader
TAXA 4x35
Taxi 4x27
Ungeklimarådet
Volvo
Aalborg Universitet
3F Transport
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 321: Præsentation fra klimapartnerskabernes orientering den 2/6-20 om anbefalinger for landtransport og luftfart
2201619_0004.png
Regeringens
klimapartnerskaber
Landtransport
Udgangspunkt
Klimapartnerskabet for Landtransport blev nedsat i november
2019 og omfatter den tunge godstransport
på vej og bane, samt bus og taxi-transport,
der ikke er omfattet af en offentlig service kontrakt.
Partnerskabet har haft 124 dage til at komme med anbefalinger til
den grønne omstilling, indenfor vores arbejdsområde.
I alt har mere end 45 virksomheder, organisationer og eksperter
bidraget til arbejdet. Dansk Erhverv og SLD har fungeret som
sekretariat for arbejdet.
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 321: Præsentation fra klimapartnerskabernes orientering den 2/6-20 om anbefalinger for landtransport og luftfart
2201619_0005.png
Regeringens
klimapartnerskaber
Landtransport
Udgangspunkt
Danmark udledte 50,6 millioner ton CO
2
i 2017
ifølge Energistyrelsen,
og den samlede transportsektor stod for 28
procent ifølge Aarhus Universitets årlige Inventory
Report.
Det svarer til ca. 14,2 millioner ton CO
2
i 2017.
Landtransporten stod for 4,4 millioner ton CO
2
i
2017, svarende til ca. 32 procent af transportens
samlede udledninger.
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 321: Præsentation fra klimapartnerskabernes orientering den 2/6-20 om anbefalinger for landtransport og luftfart
2201619_0006.png
Regeringens
klimapartnerskaber
Landtransport
Udgangspunkt
Transport er en del af servicesektoren, og er derfor
drevet af efterspørgsel og den økonomiske udvikling.
Hvis man sammenligner den økonomiske udvikling i
Danmark med sektorens CO
2
-udledning,
står det
klart, at selvom branchen har oplevet stor økonomisk
vækst, så har der været en positiv udvikling i forhold
til at skabe en mere effektiv og bæredygtig transport,
så CO
2
-udslippet
ikke har været tilsvarende stigende.
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 321: Præsentation fra klimapartnerskabernes orientering den 2/6-20 om anbefalinger for landtransport og luftfart
2201619_0007.png
Regeringens
klimapartnerskaber
Landtransport
Tiltag og anbefalinger
Der er i hovedtræk tre områder, hvor der kan skabes
en grøn omstilling.
1.
2.
Der kan skabes en mere effektiv transport.
Der kan skabes et større udbud og brug af grønne
køretøjer.
Grønne drivmidler kan fremmes.
3.
-
og vi er i desuden afhængige af, hvad man gør i resten
af Europa
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 321: Præsentation fra klimapartnerskabernes orientering den 2/6-20 om anbefalinger for landtransport og luftfart
2201619_0008.png
Regeringens
klimapartnerskaber
Landtransport
Tiltag og anbefalinger
Med partnerskabets anbefalinger, kan landtransporten opnå en
potentiel CO
2
-reduktion i 2030
46%
55%
ift. 1990, alt efter
hvilken model der vælges.
De forslag, som afrapporteringen præsenterer, sigter på at komme
med realistiske løsninger, der vil kunne implementeres inden for en
overskuelig årrække og bidrage med en reel og signifikant reduktion
frem mod 2030,
indtil der er taget teknologiske løsninger i brug, der
kan bidrage til en større CO
2
-reduktion.
Samtidig sigtes der med tiltagene på at danske jobs og Danmarks
fremtidige konkurrenceevne bevares.
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 321: Præsentation fra klimapartnerskabernes orientering den 2/6-20 om anbefalinger for landtransport og luftfart
2201619_0009.png
Regeringens
klimapartnerskaber
Landtransport
Centrale tiltag
og anbefalinger
Sektorens egne tiltag:
Eco-driving
Levering i ydertimerne
Forslag til regeringen:
Dobbelttrailere
Udbredelse af grønne køretøjer
Udbredelse af grøn lade-
og
tankningsinfrastruktur
Grønt udbud og efterspørgsel
Fortrængningskrav og afgiftsomlægning
Electrofuels
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 321: Præsentation fra klimapartnerskabernes orientering den 2/6-20 om anbefalinger for landtransport og luftfart
2201619_0010.png
Regeringens
klimapartnerskaber
Landtransport
Eco-driving
Sektorens egne tiltag:
Eco-driving indgår allerede som led i den
lovpligtige efteruddannelse, men det bør
undersøges, hvorvidt det skal fylde endnu
mere end tilfældet er i dag for
både
vejdelen og banedelen af transport-
sektoren, da erfaringerne viser, at Eco-
driving i gennemsnit leverer 10 procent
reduktion i brændstofforbruget.
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 321: Præsentation fra klimapartnerskabernes orientering den 2/6-20 om anbefalinger for landtransport og luftfart
2201619_0011.png
Regeringens
klimapartnerskaber
Landtransport
Levering i
ydertimerne
Sektorens egne tiltag:
Der kan potentielt spares 7 procent
brændstof ved levering uden for
myldretiden.
Det bør understøttes af lovgivning, der
sikrer, at der kan ske natlevering, hvis
der støjes under et vist niveau, så
tilladelserne ikke inddrages uden
varsel med økonomiske tab til følge for
vognmand og detailhandelen.
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 321: Præsentation fra klimapartnerskabernes orientering den 2/6-20 om anbefalinger for landtransport og luftfart
2201619_0012.png
Regeringens
klimapartnerskaber
Landtransport
Dobbelttrailere
Anbefalinger til regeringen:
Der bør igangsættes forsøg med nye konfigurationer af
køretøjer. Det foreslås specifikt at igangsætte forsøg med
dobbelt-trailer
vogntog, hvor der indgår to standardsættevogne
i vogntoget (op til 32 meter). Denne konfiguration vil have en
endnu større klimaeffekt end de nuværende modulvogntog. Her
vil man kunne trække på erfaringer fra Sverige.
Højde- og længdebestemmelserne bør optimeres, så
bestemmelserne udnyttes bedst muligt. Sverige og Tyskland
tillader for eksempel længere sættevogntog end vi gør i
Danmark.
Optimering af bestemmelserne på EU-plan,
for eksempel ved at
øge totalvægten til 44 tons, hvilket allerede er tilladt, når
lastbiler kører kombineret transport.
Udbredelse af modulvogntog
– og på sigt dobbelt-trailere
- til
hele EU. Direktivet om vægt- og dimensioner bør revideres, så
det sikres, at det bliver gjort muligt at køre med modulvogntog,
og på sigt dobbelt-trailere, i hele EU. På EU-plan
er det i dag
sådan, at det er op til medlemslandene at forhandle bilaterale
aftaler for at sikre, at man kan køre grænseoverskridende med
modulvogntog.
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 321: Præsentation fra klimapartnerskabernes orientering den 2/6-20 om anbefalinger for landtransport og luftfart
2201619_0013.png
Regeringens
klimapartnerskaber
Landtransport
Udbredelse af
grønne køretøjer
Anbefalinger til regeringen:
For at fremme markedet for tunge køretøjer
på alternative
drivmidler i Danmark foreslås det, at der bliver oprettet en
dansk tilskudsordning til de første
10.000
tunge køretøjer frem
mod 2030,
der kører
på alternative drivmidler, som fx biogas, el
eller brint.
Der bør desuden foretages en omlægning af bilbeskatningen,
der understøtter varebiler
på alternative drivmidler, således, at
for eksempel de grønne ejerafgifter afspejler CO
2
udledning i
stedet for energiforbruget. Endvidere skal lovgivningen ændres,
så varebiler på alternative drivmidler, som for eksempel el, gas
og brint får
en højere tilladt totalvægt
på 4.250 kg. Dermed er
der 750
kg ekstra vægt til at dække den øgede vægt til batterier
mv.
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 321: Præsentation fra klimapartnerskabernes orientering den 2/6-20 om anbefalinger for landtransport og luftfart
2201619_0014.png
Regeringens
klimapartnerskaber
Landtransport
Udbredelse af grøn lade- og
tankningsinfrastruktur
Anbefalinger til regeringen:
Der bør udarbejdes en national plan for etablering af
ladestruktur,
der understøtter omstillingen til el-taxier
og
varebiler.
Der bør stilles krav om etablering af brintanlæg samt
hurtigladestandere ved tankstationer ved motorveje og
hovedvejsnet.
Der bør etableres brintanlæg og
hurtigladestandere i alle
byer.
Der bør etableres en infrastrukturpulje til udbygning af
lade-
og tankinfrastruktur til grønne alternative drivmidler
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 321: Præsentation fra klimapartnerskabernes orientering den 2/6-20 om anbefalinger for landtransport og luftfart
2201619_0015.png
Regeringens
klimapartnerskaber
Landtransport
Grønne udbud og
efterspørgsel
Anbefalinger til regeringen:
At staten og kommunerne sammen med erhvervslivet udarbejder
en strategi for, hvordan klimarelaterede konkurrenceparametre
inddrages i vurderingen af offentlige indkøb og udbud
transportområdet.
At staten og kommunerne i 2030 skal stille krav om, at en
procentdel af de offentligt indkøbte transporter skal være grønne i
henhold til den definition, der udarbejdes mellem staten og
erhvervslivet.
Målet kan eventuelt suppleres med et delmål om, at staten og
kommunerne allerede i 2025 skal stille krav om, at en procentdel af
de offentligt indkøbte transporter skal være grønne i henhold til
den definition, der udarbejdes mellem staten og erhvervslivet.
Det vurderes realistisk at stille krav om, at rutebusser og
renovationskørsel skal være CO
2
-neutrale i 2030.
Den
enkelte forbruger bør informeres om de klima-
og
miljømæssige konsekvenser ved deres køb af varer eller services.
I forhold til turistbusser bør udbudskravene til offentlige indkøb af
turistbuskørsel med bæredygtige drivmidler sættes op til
50
procent fra 2025.
På taxiområdet
bør det være muligt at køre for trafikselskaberne,
hvis man har en C02-neutral
taxi eller køretøj
til erhvervsmæssig person-
transport.
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 321: Præsentation fra klimapartnerskabernes orientering den 2/6-20 om anbefalinger for landtransport og luftfart
2201619_0016.png
Regeringens
klimapartnerskaber
Landtransport
Fortrængningskravet
Situationen i dag
Situationen med fortrængningskrav
Det vi hælder i tanken, skal
være grønnere – så kan vi
virkelig gøre en forskel
Vi kalder det et CO
2
-
fortrængningskrav
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 321: Præsentation fra klimapartnerskabernes orientering den 2/6-20 om anbefalinger for landtransport og luftfart
2201619_0017.png
Regeringens
klimapartnerskaber
Landtransport
Fortrængningskravet
Den ideelle fortrængnings-
procent bør beregnes og
fastsættes af Staten. Hæves
kravet for meget, resulterer det i
for høje drivmiddelspriser, og
dermed en udflytning af
optankning til andre lande. CO
2
effekten vil derfor være minimal.
Sekretariat har beregnet flere
forskellige procentsatser
herunder et scenarie for 15 og 30
procent. Den endelige sats må
fastsættes af myndighederne.
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 321: Præsentation fra klimapartnerskabernes orientering den 2/6-20 om anbefalinger for landtransport og luftfart
2201619_0018.png
Regeringens
klimapartnerskaber
Landtransport
Afgiftsomlægning
Partnerskabet anbefaler, at
brændstofafgifterne omlægges,
så de i højere grad fremmer
målet om CO
2
-reduktioner.
En omlægning vil dermed gøre de
alternative drivmidler relativt
billigere i forhold til fossile
brændstoffer og fremme et
marked for de mest CO
2
-
fortrængende alternative
drivmidler. Ved at gøre de
alternative drivmidler billigere vil
det samtidig reducere
totalomkostningen til køb af
køretøjer på alternative
drivmidler.
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 321: Præsentation fra klimapartnerskabernes orientering den 2/6-20 om anbefalinger for landtransport og luftfart
2201619_0019.png
Regeringens
klimapartnerskaber
Landtransport
Moonshot
Electrofuels
Electrofuels benytter sig af
Power-to-x teknologi,
hvor vedvarende energi omsættes
til brint gennem elektrolyse.
Brinten kan, sammen med
kvælstof fra eks. biomateriale og
CO
2
fra carboncapture, blive
videreformet til et bæredygtigt,
syntetisk flydende eller
gasformigt
brændstof.
Brændstoffet kan være i form af
for eksempel e-benzin, e-diesel,
e-gas, jetfuel og methanol.
Vedvarende energi
Elektrolyse
Flydende el
Industrigasser
CO2-opsamling
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 321: Præsentation fra klimapartnerskabernes orientering den 2/6-20 om anbefalinger for landtransport og luftfart
2201619_0020.png
Regeringens
klimapartnerskaber
Landtransport
Tak for jeres tid.
Er der nogen
spørgsmål?
Den fulde afrapportering fra Klimapartnerskabet for
Landtransport kan læses via følgende link:
https://www.danskerhverv.dk/klimapartnerskaber/landtransport/