24. maj 2020
Hej
Tillad mig at komme med en replik til
https://www.ft.dk/samling/20191/almdel/TRU/bilag/272/2160862.pdf
Vedr. skrivelse til Transportudvalget samt Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Marts 2020
Jeg tror ikke meget på, at der er plads i de første elbil forbrugerens budget, til profit til
energiselskaberne.
Investeringen i offentlige lade standere burde efter min mening ses som infrastruktur, altså
betalt over de indtægter der driver det almindelige vejnet. Så kunne man sikkert også gøre
det meget billigere med en samlet plan for udrulning i hele landet i alle kommuner og
statsveje og private parkeringsarealer, på en gang.
Den pris der skal betales pr. Kwh. skal helst være stabil over lang tid, fordi en bil for de
fleste er en langtids investering. Jeg ville foreslå at prisen pr. Kwh sættes, så en
tidsvarende gennemsnitlig elbil, er konkurrencedygtig i forhold til en modsvarende benzin.
En ny el-bil købt i dag, koster stadig omkring 100.000 kr. mere end en tilsvarende benzin.
Den mere udgift opvejes nogenlunde over tid af mindre vedligehold, og mindre afgifter, og
bedre brugt værdi. Men der er ikke plads til ekstra udgifter i den daglige kørselsøkonomi
også.
Et par april dage i år, har jeg udført eksperimentet og kørt 1200 km i en Renault Clio
benzin, og sammenholdt med el forbrug på nogenlunde sammen strækning i en Renault
Zoe. Her kom jeg frem til at elpris skal ned på maks 2,8 kr. pr. kwh for opladning, hvis det
skal kunne betale sig at skifte til el.
I praksis er der stor forskel på hvor meget de forskellige el-biler bruger, under forskellige
hastigheder og temperaturer. Skal en elbil kunne konkurrerer på motorsvejskørsel er 1. kr.
pr. Kwh, mere realistisk. I hvert fald i Renault Zoe, som jeg har mest erfaring med. Hvis
der er lidt køligt, eller man kører mere end 110 km i timen så har den et betydeligt højere
forbrug.
Men find den reference model el-bil I ønsker, og lav samme regnestykke.
Der kunne skrives meget mere. Der er mange faktorer der går ind i at skifte til el bil. For
den almindelige pendler der kan nå 80 procent af sin kørsel fra opladning i hjemmet,
betyder en dyr Kwh pris på motorvejen reelt ikke så meget, men i praksis kan det betyde
at den samlede investering i en el bil føles mindre attraktiv.
mvh Franz Krejbjerg
PS: En sidste ting, det er håbløst med alle disse lade-stander betalings-systemer, hvorfor
er det ikke kommet i orden med en visakort betaling?