Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del Bilag 312
Offentligt
2198309_0001.png
BEK nr
8 af 8/
/
Gældende
Udskriftsdato:
.
aj
Mi isteriu :
Kli a-, E ergi- og Forsy i gs i isteriet
Jour al u
er: Kli a-, E ergi- og Forsy i gs i .,
E ergistyrelse , j. r. 2020-
4
Senere ændringer til forskriften
I ge
Bekendtgørelse om tilskud til etablering af højhastighedsbredbånd i 2020
I medfør af tekstanmærkning nr. 119 ad 29.29.04 til § 29 på finansloven for finansåret 2020 fastsættes:
Kapitel 1
Formål og definitioner
§ 1.
Formålet med bekendtgørelsen er at fastlægge rammerne for tildeling og udbetaling af tilskud fra
den statslige bredbåndspulje til projekter om etablering af næstegenerationsnet (NGA-net) til højhastig‐
hedsbredbånd.
§ 2.
I denne bekendtgørelse forstås ved følgende:
1) Næstegenerationsnet (NGA-net): Fiberbaserede adgangsnet (FTTx), avancerede opgraderede kabel-
tv-net og visse avancerede trådløse net, der muliggør vedvarende høje hastigheder til den enkelte
abonnent. Nettet skal kunne levere stabile tjenester ved meget høj hastighed pr. abonnent gennem
optiske (eller tilsvarende teknologi) backhaulnet, der er tilstrækkeligt tæt på brugeren til, at leverin‐
gen af meget høj hastighed reelt kan garanteres, understøtte en bred vifte af avancerede digitale tje‐
nester, bl.a. konvergerede all-IP-tjenester, samt have markant højere uploadhastigheder (sammenlig‐
net med basale bredbåndsnet).
2) Mobilteknologier: Teknologier, som er omfattet af standarder offentliggjort af ETSI i EN 301 908
serien.
3) Partnerskab: En gruppe af en eller flere bredbåndsudbydere, en sammenslutning af borgere og virk‐
somheder samt eventuelt en kommune, som ønsker at medvirke til etablering af NGA-net i et projekt
omfattet af § 3.
4) Sammenslutning af borgere og virksomheder: En forening eller lignende, der enten er stiftet til for‐
målet eller tidligere er stiftet til et andet formål. I sammenslutningen skal der være medlemmer, i
form af borgere eller virksomheder, der repræsenterer hver enkelt adresse, der deltager i projektet, jf.
§ 3.
5) Sammenhængende område: Et område bestående af to eller flere tilskudsberettigede adresser, der
ligger i samme lokalområde, og som i henhold til Energistyrelsens kortlægning, jf. § 4, har medtaget
alle tilskudsberettigede adresser inden for området.
6) Netejer: Den udbyder af elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester, der på ethvert givet tids‐
punkt i den i § 22, stk. 6, afgrænsede periode, ejer, lejer eller på anden måde råder over de for leve‐
ring af kommunikationstjenester nødvendige frekvenser eller kanaler i et støttet elektronisk kommu‐
nikationsnet.
7) Bitstrømsadgang: Et produkt, der sætter den adgangssøgende udbyder af elektroniske kommunikati‐
onsnet eller -tjenester i stand til at levere kommunikationstjenester til den forbundne slutbruger.
8) Annoncering af projekt: Ansøger skal forud for indsendelse af ansøgning om tilskud foretage en tek‐
nologineutral konkurrenceudsættelse af projektet efter en åben, gennemsigtig og ikke-diskrimineren‐
de udvælgelsesprocedure, jf. nærmere § 5, stk. 2.
1
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 312: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse nr. 648 af 18/5-20 om tilskud til etablering af højhastighedsbredbånd i 2020
Bredbåndsudbyder: Begrebet bredbåndsudbyder dækker over selskaber mv., der tilbyder internetad‐
gang med én eller flere typer bredbåndsteknologier, fx antenneforeninger, mobilselskaber, fibersel‐
skaber mv. En bredbåndsudbyder kan udbyde bredbåndstjenester til slutkunder eller engroskunder
eller begge dele.
10) Koncerner: Medmindre særlige forhold taler imod dette, anses koncerner som samlede økonomiske
og juridiske enheder.
11) Tilslutning: Ved tilslutning forstås, at der er etableret forbindelse og tilslutningsstik helt ind i huset
på den enkelte adresse. Det er derimod ikke en forudsætning for tilskuddet, at der er et aktivt abon‐
nement på adressen.
Stk. 2.
Ved anvendelse af denne bekendtgørelse gælder endvidere definitionerne i lov om elektroniske
kommunikationsnet og -tjenester og lov om graveadgang, etablering og udnyttelse af infrastruktur til tele‐
kommunikationsformål samt udnyttelse af infrastruktur på tværs af forsyningssektorer m.v.
Kapitel 2
Vilkår for tilskudsberettigelse og kortlægning
§ 3.
Energistyrelsen kan efter ansøgning yde tilskud til projekter om etablering af næstegenerationsnet
(NGA-net) til højhastighedsbredbånd.
Stk. 2.
Tilskud kan ydes til projekter, der udgør et sammenhængende område, jf. § 2, stk. 1, nr. 5, og kan
dække investeringsomkostninger ved bredbåndsrelaterede anlægsarbejder, herunder etablering af passiv
fysisk infrastruktur.
Stk. 3.
Der kan ydes tilskud til dækning med højhastighedsbredbånd, såkaldte NGA-net, til boliger,
virksomheder og sommerhuse.
Stk. 4.
Der kan dog ikke ydes tilskud til følgende:
1) Dækning af adresser, som er beliggende i byzone.
2) Etableringen af bredbåndsforbindelser til samlet nybyggeri eller ny-udstykninger. Dog kan enkeltstå‐
ende nybyggeri eller en enkeltstående ny-udstykning modtage tilskud.
Stk. 5.
Der kan ikke ydes tilskud til partnerskaber, jf. § 2, stk. 1, nr. 3, hvor udbetalingen skal ske til en
part, der på ansøgningstidspunktet ikke har efterkommet et krav om tilbagebetaling af tilskud, herunder
tilbagebetaling af tilskud som Kommissionen har erklæret ulovlig og uforenelig med statsstøttereglerne.
Der kan endvidere ikke ydes tilskud til partnerskaber, hvor udbetalingen skal ske til en part, der må anses
for kriseramt efter statsstøttereglerne.
Stk. 6.
Det NGA-net, der etableres med tilskud, skal ved etableringen kunne levere stabile, oplevede
hastigheder på mindst 100 Mbit/s download og 30 Mbit/s upload.
Stk. 7.
Mobilteknologier kan ikke indgå i projekter til adresser, såfremt der i det pågældende område er
stillet dækningskrav i forbindelse med en frekvensauktion afholdt af Energistyrelsen.
§ 4.
For at kunne anses som tilskudsberettiget må en adresse maksimalt kunne få 10 Mbit/s download
og/eller 2 Mbit/s upload, og det må ikke forventes, at adressen vil få bedre dækning inden for de kom‐
mende tre år.
Stk. 2.
Energistyrelsen kortlægger de tilskudsberettigede adresser, der kan indgå i projekter omfattet af §
3, og offentliggør et interaktivt kort med en oversigt over disse adresser, jf. § 8, stk. 2. Kortet indeholder
også andre oplysninger om adresser, som anvendes til pointgivning i den objektive pointmodel.
Stk. 3.
Energistyrelsen indhenter oplysninger til brug for kortlægningen, jf. stk. 2, fra udbydere af elek‐
troniske kommunikationsnet og -tjenester. I den forbindelse fastsætter Energistyrelsen en frist for udby‐
dernes afgivelse af oplysninger. Efter udløbet af denne frist vil det ikke være muligt for udbyderne at få
ændret kortlægningen med nye oplysninger om egen dækning, med mindre dette skyldes indsigelser fra
andre parter, jf. stk. 4.
9)
2
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 312: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse nr. 648 af 18/5-20 om tilskud til etablering af højhastighedsbredbånd i 2020
Stk. 4.
Energistyrelsen fastsætter en frist for indsigelser over kortlægningen i forhold til de oplysninger,
som fremgår om adresser på det i stk. 2 omtalte kort over tilskudsberettigede adresser. Efter udløbet af
denne frist vil det ikke længere være muligt at få ændret en adresses status. Dog kan Energistyrelsen frem
til tidspunktet for afgørelser om tilskud ændre adressers status i kortlægningen, såfremt dette skyldes fejl i
BBR-registeret. Efter Energistyrelsens afgørelser om tilskud kan der ikke foretages ændringer i kortlæg‐
ningen.
Kapitel 3
Ansøgninger og ansøgningsrunde
§ 5.
Energistyrelsen foretager offentlige indkaldelser af ansøgninger om tilskud.
Stk. 2.
Ansøgning om tilskud indsendes til Energistyrelsen af en kommune eller en sammenslutning af
borgere og virksomheder på vegne af det partnerskab, der medvirker i projektet. Energistyrelsen fastsæt‐
ter, hvordan indsendelse af ansøgninger skal ske, samt fastsætter retningslinjer og frist for annoncering af
projektet med henblik på valg af bredbåndsudbyder.
Stk. 3.
Ansøgningen skal være fyldestgørende og indeholde den information og dokumentation, der er
nødvendig for sagsbehandlingen, jf. § 6, og skal underskrives af den, der tegner partnerskabet, det vil sige
den deltager, der har indgivet ansøgning, jf. stk. 2. Ansøgeren skal efter anmodning fra Energistyrelsen
aflevere yderligere oplysninger, der er nødvendige for at vurdere ansøgningen.
Stk. 4.
Energistyrelsen kan meddele afslag på en ansøgning, hvis en fyldestgørende ansøgning ikke er
modtaget inden ansøgningsfristen, eller hvis ansøgeren ikke efter anmodning har indsendt en fyldestgø‐
rende ansøgning eller nødvendige oplysninger om projektet inden en fastsat frist.
Stk. 5.
Der kan ikke ansøges om tilskud til samme adresser i flere projekter i samme ansøgningsrunde.
§ 6.
Ansøgning om tilskud skal vedlægges oplysninger om:
1) liste over adresser i projektet, herunder placering af disse i et sammenhængende område, som kan
dannes på Energistyrelsens interaktive kort, jf. § 4, stk. 2,
2) projektets start- og afslutningsdato,
3) beskrivelse af partnerskabet, herunder beskrivelse af dets organisering, ansvarsfordeling og ledelse,
4) fuldmagt fra deltagere på de adresser, der deltager i projektet, samt fra de øvrige medlemmer af part‐
nerskabet, fx bredbåndsudbyder og kommune, til den, som tegner partnerskabet, hvorefter denne kan
søge på alle deltageres vegne. Den af Energistyrelsen udarbejdede fuldmagt skal anvendes. Fuldmag‐
ten skal indeholde en bekræftelse på, at fuldmagtsgiver ikke har viden om, at der allerede er eller vil
komme dækning på egen adresse med en højere hastighed end 10 Mbit/s download og 2 Mbit/s
upload,
5) budget for projektet, herunder bredbåndsudbyderens egen investering, angivelse af egenbetaling, jf. §
11, stk. 2, samt medfinansiering fra kommunen, jf. § 11, stk. 3, hvis en sådan deltager i projektet,
6) oplysninger fra partnerskabet, hvis partnerskabet har modtaget eller vil modtage anden statsstøtte til
det ansøgte bredbåndsprojekt. Oplysningerne skal indeholde navnet på den støttetildelende myndig‐
hed, det eksakte støttebeløb, og hvilke støtteberettigede omkostninger, som støtten vedrører,
7) bekræftelse på, at det net, hvortil der søges om støtte, ikke allerede er etableret med en hastighed, som
overstiger 10 Mbit/s download og 2 Mbit/s upload, og
8) bekræftelse på, at projektet kun vil blive gennemført, hvis der opnås støtte.
§ 7.
Ansøgere skal bekræfte, at projektet er annonceret efter de retningslinjer, som Energistyrelsen of‐
fentliggør ved indkaldelse af ansøgninger, jf. § 5, samt at valget af, hvem der skal etablere og eje projek‐
tets infrastruktur, er sket på baggrund af resultatet af denne annoncering.
§ 8.
Indsendte ansøgninger vil blive vurderet og prioriteret af Energistyrelsen efter udløbet af ansøg‐
ningsfristen, hvorefter Energistyrelsen vil meddele tilsagn om tilskud til tilskudsberettigede ansøgere in‐
den for de midler, der er til rådighed, samt afslag på de resterende ansøgninger.
3
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 312: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse nr. 648 af 18/5-20 om tilskud til etablering af højhastighedsbredbånd i 2020
Stk. 2.
Der anvendes en objektiv pointmodel til prioritering af de indkomne ansøgninger, som lever op
til de krav, der gælder for tilskudsordningen, jf. bilag 1.
Stk. 3.
Hvis de resterende midler ikke er tilstrækkelige til at kunne dække det ansøgte beløb fuldt ud til
det næste projekt i rækkefølgen, kan Energistyrelsen foretage en skønsmæssig vurdering af, hvorvidt det
er hensigtsmæssigt at tilbyde et tilsagn om delvist tilskud til dette projekt.
§ 9.
Energistyrelsen kan efter ansøgning godkende, at et projekt ændres, herunder en eventuel udsættel‐
se af projektets afslutningsdato, jf. § 6. Ændringen kan godkendes, når den er i overensstemmelse med
projektets oprindelige formål, og det ændrede projekt fortsat opfylder kriterierne for tilskud på ansøg‐
ningstidspunktet. I forbindelse med godkendelsen af ændringen fastsættes et nyt tilsagnsbeløb og en ny
tilskudsprocent. Tilsagnsbeløbet og tilskudsprocenten for det ændrede projekt kan ikke være højere end
de oprindelige. Ændringen må ikke gennemføres af ansøgeren, før Energistyrelsens godkendelse forelig‐
ger.
Stk. 2.
Anmodning om ændring af et projekt, jf. stk. 1, skal indsendes til Energistyrelsen uden ugrundet
ophold og senest inden projektets afslutningsdato, jf. § 6.
Kapitel 4
Tilsagn om tilskud
§ 10.
I forbindelse med tilsagn om tilskud fastsætter Energistyrelsen et tilskudsgrundlag i form af et
godkendt budget for projektet, herunder en frist for hvornår projektet senest skal være afsluttet.
Stk. 2.
Energistyrelsen kan nedsætte det ansøgte tilskudsgrundlag, bl.a. hvis:
1) de oplyste omkostninger vurderes for højt ansat,
2) der i budgettet for projektet er medtaget følgearbejder af urimeligt stort omfang,
3) de oplyste omkostninger skønnes at omfatte arbejder uden betydning for projektet,
4) der ikke er modregnet opnåede eller forventede tilbagekrediteringer, rabatter og lignende, eller
5) der er medtaget omkostninger, hvortil der ikke kan ydes tilskud.
Stk. 3.
Energistyrelsen fastsætter i tilsagnet en tilskudsprocent, der er forholdet mellem tilsagnet om til‐
skud og det godkendte ansøgningsbudget.
Stk. 4.
Tilsagn om tilskud meddeles for et maksimalt tilskudsbeløb, dog således at udbetaling af tilskud,
herunder eventuel rateudbetaling, ikke kan overstige den fastsatte tilskudsprocent.
Stk. 5.
Energistyrelsen kan fastsætte yderligere vilkår for tilsagn om tilskud.
Kapitel 5
Tilskudsberettigede omkostninger og vilkår om medfinansiering
§ 11.
Der kan ydes tilskud til projekter omfattet af § 3 med op til 100.000 kr. pr. adresse i gennemsnit,
beregnet på baggrund af de samlede tilskudsberettigede omkostninger, der indgår i projektet, jf. § 12.
Stk. 2.
For hver adresse, der indgår i projektet, skal der bidrages med en egenbetaling på mindst 4.000
kr. i gennemsnit inklusiv merværdiafgift (moms) til projektets finansiering. Bidrag fra bredbåndsudbyde‐
ren eller kommunen kan ikke medregnes som en del af de gennemsnitlige 4.000 kr. pr. adresse.
Stk. 3.
For hver adresse, der indgår i projektet, skal udbyderen bidrage med mindst 4.000 kr. eksklusiv
merværdiafgift (moms) til projektets finansiering.
Stk. 4.
Hvis en kommune deltager i et projekt, skal kommunen bidrage med midler til finansiering af
projektet.
§ 12.
De tilskudsberettigede omkostninger, jf. § 11, er de investeringsomkostninger ved anlægsarbejdet,
der er nødvendige for at etablere NGA-net til adresser omfattet af et projekt, jf. § 3. Indirekte omkostnin‐
ger (overhead) kan medtages som projektomkostning og beregnes som højst 20 pct. af lønomkostninger‐
ne.
4
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 312: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse nr. 648 af 18/5-20 om tilskud til etablering af højhastighedsbredbånd i 2020
Stk. 2.
Omkostningerne opgøres eksklusiv merværdiafgift (moms). Ved opgørelsen af de tilskudsberetti‐
gede omkostninger modregnes opnåede eller forventede tilbagekrediteringer, rabatter eller lignende.
Stk. 3.
Ved køb af varer eller tjenesteydelser fra en samarbejdsparts koncernforbundne virksomhed ud‐
gør de tilskudsberettigede omkostninger alene den koncernforbundne virksomheds faktisk afholdte og be‐
talte kostpris for varerne/tjenesteydelserne.
Stk. 4.
De tilskudsberettigede omkostninger omfatter ikke:
1) finansieringsomkostninger,
2) omkostninger forbundet med én samarbejdsparts betaling til en anden samarbejdspart i samme pro‐
jekt, og
3) omkostninger til drift af det etablerede NGA-net, herunder efterlevelse af krav om åben adgang til
den etablerede infrastruktur.
Kapitel 6
Udbetaling af tilskud
§ 13.
Energistyrelsen fastlægger, hvordan ansøgning om udbetaling af tilskud skal indgives.
Stk. 2.
Ansøgningen skal indsendes til Energistyrelsen inden to måneder efter projektets afslutning.
Energistyrelsen kan træffe afgørelse om, at tilsagnet bortfalder, hvis ansøgning om udbetaling ikke indgi‐
ves rettidigt.
Stk. 3.
Udbetaling af tilskud er betinget af:
1) at projektet er gennemført som beskrevet i tilsagnet med eventuelle senere ændringer, jf. § 9, stk. 1,
herunder at den anførte tilslutningsprocent er opnået, bredbåndsudbyderens investering, egen- og
medfinansiering er givet, og at den etablerede infrastruktur vil kunne levere stabile, oplevede hastig‐
heder på mindst 100 Mbit/s download og 30 Mbit/s upload,
2) at der kun er anvendt momsregistrerede virksomheder til udførelse eller levering af tilskudsberettige‐
de arbejdsopgaver, for hvilke der kræves betaling, og
3) at der til ansøgningen vedlægges en rapport, der er egnet til offentliggørelse, om projektet og dets
resultater.
Stk. 4.
Energistyrelsen kan fravige betingelsen i stk. 3, nr. 2, når de tilskudsberettigede aktiviteter er
momsfritaget i henhold til lov om merværdiafgift (momsloven).
Stk. 5.
Ansøgningen om udbetaling skal være fyldestgørende og indeholde den information og doku‐
mentation, der er nødvendig for sagsbehandlingen. Ansøgeren skal efter anmodning fra Energistyrelsen
aflevere yderligere oplysninger, der er nødvendige for at vurdere ansøgningen.
§ 14.
Enhver, der søger om udbetaling af tilskud efter denne bekendtgørelse, er forpligtet til efter an‐
modning fra Energistyrelsen at afgive enhver oplysning, der har betydning for udbetalingen af tilskuddet.
§ 15.
Ansøgning om udbetaling af tilskud skal indeholde et projektregnskab med oplysninger om stør‐
relsen af de afholdte og betalte tilskudsberettigede omkostninger. Regnskabet skal være underskrevet af
den partner, der ejer den infrastruktur, der er etableret i projektet, og skal være vedlagt en liste over regn‐
skabsbilagene samt en ansøgererklæring udformet efter Energistyrelsens anvisning.
Stk. 2.
Udgør tilskudsbeløbet under 500.000 kr., skal regnskabet vedlægges kopi af regningsbilag vedrø‐
rende de tilskudsberettigede omkostninger, jf. § 16.
Stk. 3.
Udgør tilskudsbeløbet 500.000 kr. eller derover, skal regnskabet revideres i overensstemmelse
med en revisionsinstruks udarbejdet af Energistyrelsen.
§ 16.
Regningsbilag, der anvendes som dokumentation for afholdte og betalte tilskudsberettigede om‐
kostninger eller lægges til grund for regnskaber herover, skal af det udførende firma være påført oplysnin‐
ger om følgende:
1) Hvilken virksomhed og hvilken adresse arbejdet vedrører.
2) Hvilke indkøb eller arbejde der er udført i forhold til det støtteberettigede projekt.
5
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 312: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse nr. 648 af 18/5-20 om tilskud til etablering af højhastighedsbredbånd i 2020
3)
4)
5)
6)
Fakturadato.
Start- og slutdato for indkøb og udført arbejde.
Det udførende firmas CVR-nummer.
Hvis et regningsbilag indeholder tilskudsberettigede såvel som ikke-tilskudsberettigede omkostnin‐
ger, skal det tydeligt fremgå, hvilke omkostninger, der er medtaget i tilskudsregnskabet.
Stk. 2.
Energistyrelsen kan til enhver tid forlange at få originale bilag forevist.
§ 17.
Energistyrelsen kan forlænge fristen for ansøgning om udbetaling, jf. § 13. Forlængelse kan dog
kun ske, hvis projektet er afsluttet.
Stk. 2.
Energistyrelsen kan efter ansøgning tillade, at tilskud vedrørende tilskudsberettigede omkostnin‐
ger udbetales helt eller delvist, selv om ansøger ikke har gennemført projektet, som det var forudsat i til‐
sagnet med eventuelle senere ændringer, jf. § 9, stk. 1. Ved vurderingen af anmodningen lægges vægt på,
at projektet i det væsentlige er indeholdt i den oprindelige projektansøgning, at væsentlige dele af projek‐
tet er gennemført, eller at en fuldstændig gennemførelse ville være forbundet med betydelige vanskelig‐
heder.
Stk. 3.
Energistyrelsen kan efter anmodning tillade, at en ny tilskudsberettiget aktør indtræder i partner‐
skabet efter et tilsagn er meddelt, også selvom projektet er påbegyndt. Anmodningen skal være under‐
skrevet af dem, der tegner partnerskabet. Hvis en partner erstattes af en ny partner, skal den udtrædende
partner bekræfte, at denne ønsker at træde ud, og den nye partner bekræfte, at denne overtager den udtræ‐
dende partners forpligtelser.
§ 18.
Udbetaling af tilskud sker til den i partnerskabet, der ejer infrastruktur etableret i projektet.
Stk. 2.
Udbetaling af tilskud sker til tilskudsmodtagerens NemKonto, jf. dog stk. 3.
Stk. 3.
Tilskuddet kan efter skriftlig anmodning fra den partner, der ejer infrastruktur etableret i projek‐
tet, udbetales til et pengeinstitut, realkreditinstitut eller lignende.
§ 19.
Energistyrelsen kan efter ansøgning foretage ratevise udbetalinger af tilskud vedrørende gennem‐
førte arbejder i projekter, hvor tilsagnsbeløbet overstiger 1 mio. kr.
Stk. 2.
I samme tilskudssag kan der højst foretages tre ratevise udbetalinger på i alt 60 pct. af tilsagnsbe‐
løbet, og den ratevise udbetaling sker forholdsmæssigt på grundlag af samtlige afholdte tilskudsberettige‐
de udgifter og den tilskudsprocent, der er givet tilsagn om.
Stk. 3.
Energistyrelsen kan fastsætte yderligere vilkår for ratevis udbetaling.
Stk. 4.
Ansøgning om ratevis udbetaling skal vedlægges et delregnskab med oplysninger om størrelsen
af de afholdte, tilskudsberettigede omkostninger. Delregnskabet skal være underskrevet af den partner,
der ejer infrastrukturen, der er etableret i projektet. Udgør en ratevis udbetaling under 500.000 kr. skal
delregnskabet vedlægges kopi af kvitterede regningsbilag vedrørende de tilskudsberettigede omkostnin‐
ger, jf. § 16, samt en ansøgererklæring udformet efter Energistyrelsens anvisning. Udgør en ratevis udbe‐
taling 500.000 kr. eller derover, skal delregnskabet vedlægges en liste over regningsbilag samt en ansøge‐
rerklæring og en revisorerklæring udformet efter Energistyrelsens anvisning.
Stk. 5.
Muligheden for at benytte ratevis udbetaling bortfalder, hvis tilskudsmodtageren ikke opfylder
de nærmere fastsatte vilkår for ratevis udbetaling, og allerede udbetalt tilskud kan kræves helt eller delvist
tilbagebetalt.
§ 20.
Energistyrelsen kan træffe afgørelse om, at tilsagn om tilskud bortfalder helt eller delvist, hvis:
1) tilskudsmodtageren har givet urigtige eller vildledende oplysninger eller fortiet oplysninger af betyd‐
ning for ansøgning om tilsagn eller ansøgning om udbetaling,
2) projektet ikke er gennemført som forudsat i tilsagnet om tilskud med eventuelle senere ændringer, jf.
§ 9, stk. 1, medmindre der er opnået tilladelse hertil, jf. § 17, stk. 2, herunder at den anførte tilslut‐
ningsprocent er opnået og bredbåndsudbyderens investering, egen- og medfinansiering er givet, og at
6
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 312: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse nr. 648 af 18/5-20 om tilskud til etablering af højhastighedsbredbånd i 2020
den etablerede infrastruktur kan levere stabile, oplevede hastigheder på mindst 100 Mbit/s download
og 30 Mbit/s upload, jf. § 3, stk. 6,
3) den i tilsagnet fastsatte frist for projektets gennemførelse og indsendelse af udbetalingsansøgning
overskrides,
4) der er indgået aftaler om arbejder eller leverancer før gennemførelse af annonceringen, jf. § 7,
5) tilskudsmodtageren ikke opfylder de nærmere fastsatte vilkår for tilskuddet,
6) øvrige betingelser for tilsagnet eller udbetaling af tilskud ikke er opfyldt, eller
7) tildeling af tilskuddet er i strid med Kommissionens forordning (EU) nr. 651/2014.
Stk. 2.
Hvis tilskuddet er udbetalt, kan det kræves helt eller delvist tilbagebetalt i de i stk. 1 opregnede
tilfælde.
Stk. 3.
Tilbagebetaling af tilskud skal ske senest 14 dage efter påkrav. Tilbagebetales det skyldige beløb
ikke rettidigt, tillægges beløbet rente efter forfaldsdagen svarende til den rente, der er fastsat i § 3 i lov
om renter ved forsinket betaling m.v. Den tillagte rente udgør dog mindst 50 kr.
Kapitel 7
Tilsynsbestemmelser og oplysningspligt
§ 21.
Energistyrelsen kan føre tilsyn med overholdelse af bestemmelserne i denne bekendtgørelse, her‐
under foretage regnskabsmæssig stikprøvekontrol af ansøgninger om udbetalinger og afsluttede sager om
tilskud.
Stk. 2.
Enhver, der deltager i projekter, der modtager tilskud efter denne bekendtgørelse, er forpligtet til
efter anmodning fra Energistyrelsen at afgive enhver oplysning, der har betydning for Energistyrelsens
tilsyn med, at de fastsatte vilkår overholdes.
Kapitel 8
Åben adgang
§ 22.
Netejer skal tilbyde åben engrosadgang på rimelige, transparente og ikke-diskriminerende vilkår
og betingelser til hele den støttede infrastruktur for udbydere af elektroniske kommunikationsnet og -tje‐
nester.
Stk. 2.
Åben engrosadgang efter stk. 1, skal til slutbrugere, der i accessleddet er forbundet med kobber-
eller fiberkabler, som minimum omfatte netadgang til et bitstrømsprodukt frem til slutbrugeren fra et cen‐
tralt punkt i nettet, og et fysisk netadgangsprodukt frem til slutbrugeren fra et decentralt punkt, det vil sige
sort fiber eller en delstrækning af rå kobber.
Stk. 3.
Åben engrosadgang efter stk. 1, skal til slutbrugere, der i accessleddet er forbundet med kabel-tv-
net eller en trådløs forbindelse, som minimum omfatte netadgang til et bitstrømsprodukt frem til slutbru‐
geren fra et centralt punkt i nettet.
Stk. 4.
Netadgangsprodukter omfattet af stk. 2 eller stk. 3 skal tilbydes sammen med netadgang til de
tillægsydelser (accessoriske delelementer), der er nødvendige for, at andre udbydere reelt og på lige vilkår
med netejeren kan tilbyde detailprodukter til slutbrugere baseret på de tilbudte netadgangsprodukter, her‐
under blandt andet driftsstøttesystemer, bestillingssystemer, transport, samhusning eller lignende.
Stk. 5.
Vilkår og betingelser, herunder pris, for åben engrosadgang fastsættes på baggrund af kommerci‐
elle forhandlinger. Ved fastsættelse af rimelige priser for åben engrosadgang skal netejer have rimelig mu‐
lighed for at få dækket sine omkostninger, herunder en rimelig forrentning af den investerede kapital.
Stk. 6.
Åben engrosadgang skal tilbydes, efterhånden som den støttede infrastruktur etableres, og skal
holdes åben i en periode på 10 år, regnet fra datoen for Energistyrelsens godkendelse af projektet og ud‐
betaling af endeligt tilskud.
Stk. 7.
Stk. 1-6 finder ikke anvendelse for en udbyder af elektroniske kommunikationsnet, såfremt der
er truffet afgørelse i medfør af afsnit IV i lov om elektroniske kommunikationsnet og -tjenester eller fast‐
sat regler i medfør af afsnit IV eller V i lov om elektroniske kommunikationsnet og -tjenester, der pålæg‐
7
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 312: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse nr. 648 af 18/5-20 om tilskud til etablering af højhastighedsbredbånd i 2020
ger den pågældende udbyder forpligtelser om adgang, som går videre, end hvad der følger af stk. 1-6. Om
en forpligtelse efter stk. 1-6 går videre end en allerede pålagt forpligtelse vurderes konkret i forhold til det
enkelte stykke.
Kapitel 9
Passiv fysisk infrastruktur
§ 23.
Ved etablering af passiv fysisk infrastruktur i projekter, jf. § 3, skal den passive fysiske infrastruk‐
tur dimensioneres, så der udover det støttede net er tilstrækkelig kapacitet til en parallel etablering af mi‐
nimum to yderligere kablede eller trådløse net.
Stk. 2.
Adgang til passiv fysisk infrastruktur etableret efter stk. 1 skal gives i overensstemmelse med
reglerne om fælles udnyttelse af eksisterende passiv fysisk infrastruktur i kap. 2 i lov om graveadgang,
etablering og udnyttelse af infrastruktur til telekommunikationsformål samt udnyttelse af infrastruktur på
tværs af forsyningssektorer m.v., og reglerne om fælles udnyttelse af master til radiokommunikationsfor‐
mål i kap. 2 i lov om etablering og fælles udnyttelse af master til radiokommunikationsformål m.v.
Stk. 3.
Uanset stk. 2 finder § 9 f, stk. 3, nr. 6, i lov om graveadgang, etablering og udnyttelse af infra‐
struktur til telekommunikationsformål samt udnyttelse af infrastruktur på tværs af forsyningssektorer m.v.
ikke anvendelse på passiv fysisk infrastruktur, der etableres i henhold til stk. 1.
Kapitel 10
Klagebestemmelser
§ 24.
Klager over vilkår og betingelser, herunder pris, for åben engrosadgang kan af udbydere af elek‐
troniske kommunikationsnet eller -tjenester indbringes for Energistyrelsen.
Stk. 2.
Ved klager efter stk. 1 kan Energistyrelsen efter høring af Erhvervsstyrelsen træffe afgørelse om
fastsættelse af vilkår, betingelser og priser for åben engrosadgang til det støttede net.
Stk. 3.
Energistyrelsens fastsættelse af pris efter stk. 2 skal tage udgangspunkt i en af de fastsatte meto‐
der i bekendtgørelse nr. 385 af 27. april 2011 om priskontrolmetoder.
Stk. 4.
Energistyrelsen kan af sagens parter indhente enhver oplysning, der har betydning for Energisty‐
relsens afgørelser efter stk. 2.
Stk. 5.
Energistyrelsens afgørelser efter stk. 2 træffes hurtigst muligt og så vidt muligt senest fire måne‐
der efter, at en udbyder af elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester har indbragt sagen for Energi‐
styrelsen.
§ 25.
Energistyrelsens afgørelser efter denne bekendtgørelse kan indbringes for klima-, energi- og for‐
syningsministeren. For klager efter denne bekendtgørelse gælder at:
1) Energistyrelsens afgørelser, bortset fra afgørelser omfattet af nr. 2) skal indbringes inden fire uger ef‐
ter, at klageren har modtaget afgørelsen, og
2) Energistyrelsen afgørelser over indsigelser efter § 4, stk. 4 skal indbringes inden to uger efter, at kla‐
geren har modtaget afgørelsen.
Kapitel 11
Ikrafttrædelse
§ 26.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. juli 2020.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet, den 18. maj 2020
Dan Jørgensen
/ Kristoffer Böttzauw
8
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 312: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse nr. 648 af 18/5-20 om tilskud til etablering af højhastighedsbredbånd i 2020
2198309_0009.png
Bilag 1
Pointmodellen, jf. § 8, stk. 2, indeholder følgende elementer:
Forklaring
Vægt
Kriteriet giver point for, hvor stor en andel af de adresser, som kunne være
Tilslutningsprocent i
med i projektet, der konkret søges om tilskud til.
30 pct.
projektet
0-100 point
Kriteriet giver point for de deltagende adresser i projektet, som har begrænset
adgang til mobilt bredbånd. De tilskudssøgende adresser i projektet rangeres
ud fra den download-hastighed, som udbyderne har indberettet. Værdien 1 gi‐
ves til adresser med en hastighed under 20 Mbit/s.
Andel af adresser
med begrænset
adgang til mobilt
bredbånd
Værdien �½ gives til adresser med en hastighed fra 20 Mbit/s og op til 100
Mbit/s.
Værdien 0 gives til adresser med en hastighed på 100 Mbit/s og derover.
Pointscoren udregnes ud fra gennemsnittet af værdierne. Der gives max.
point, hvis alle adresser har adgang til mobilt bredbånd med en hastighed på
under 20 Mbit/s download.
0-100 point
Kriteriet giver point for, hvor stor en andel af de deltagende adresser, der
konkret søges om tilskud til, som er beliggende i landzone. Der gives max.
point, hvis alle adresser ligger i landzone.
Kriterie
10 pct.
Andel af landzone-
adresser
15 pct.
0 – 100 point
Kriteriet giver point for antallet af adresser i projektet, der konkret søges om
Projektets størrelse
tilskud til. Der gives max. point, hvis projektet har 50 adresser eller flere.
15 pct.
Totalprisen pr. til‐
slutning
0 – 100 point
Kriteriet giver point for en lav pris pr. deltagende adresse i projektet, og be‐
regnes ud fra det budget, der er fastlagt for projektet. Bredbåndsudbyderens
bidrag til projektet og en eventuel kommunal medfinansiering trækkes fra, før
den gennemsnitlige pris pr. adresse beregnes. Der gives max. point, hvis den 15 pct.
gennemsnitlige pris pr. adresse er 10.000 kr. eller derunder. Herefter falder
pointscoren lineært indtil 70.000 kr., hvor der slet ikke gives point.
0 – 100 point
Kriteriet giver point, hvis de deltagende adresser i projektet yder en egenbeta‐
ling ud over den obligatoriske egenbetaling på 4.000 kr. i gennemsnit pr.
adresse. Der gives max. point ved en ekstra egenbetaling på 10.000 kr. i gen‐
15 pct.
nemsnit pr. adresse. Herefter falder pointscoren lineært. Der gives 0 point,
hvis der ikke ydes en egenbetaling ud over den obligatoriske.
0 – 100 point.
Egenbetaling
9