Dok. ansvarlig: SJA
Sekretær:
Sagsnr.: s2020-253
Doknr.: d2020-4249-6.0
04-03-2020
Til Transportudvalget samt Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Danmark har et godt udgangspunkt for en grøn omstilling af transporten. Vi har relativt mange
offentlig tilgængelige ladepunkter, og ladenetværket er åbent for alle elbilister uanset kunde-
forhold. I februar var lidt over 7 pct. af bilsalget elbiler eller opladningshybridbiler, og vi forven-
ter at denne interesse er kraftig stigende.
Det er meget positivt, og det betyder, at bestanden af elbiler forventes at blive fordoblet i 2020.
Derfor skal ladenetværket være klart og udbygges hurtigt på de rigtige placeringer og med
højkvalitets ladeløsninger.
Med udsigt til det stigende antal elbiler i Danmark har branchen meldt sig klar til at foretage
store investeringer i ladenetværket. Men hvis udbygningen alene skal ske for private midler,
forudser branchen og forbrugerne en overhængende fare for, at det kommer til at gå for lang-
somt, så der opstår køer til ladestanderne på store rejsedage, og at der bliver områder i Dan-
mark, som ikke får et tilstrækkeligt ladenetværk. Dette vil bremse elbilernes udbredelse og er
ikke i den enkelte bilists interesse.
Med denne henvendelse ønsker repræsentanter for forbrugerne og branchen samlet at pege
på behovet for, at staten og kommunerne deltager i udbygningen af et åbent ladenetværk i
Danmark. Vi har følgende forslag til, hvordan det kan ske på en måde, som øger konkurrencen
mellem ladestanderudbydere og som på sigt er udgiftsneutralt for staten og kommunerne.
1. Opladning langs motorvejsnettet
De mest attraktive placeringer for offentlig tilgængelige ladestandere er rastepladser langs
motorvejsnettet, som i vidt omfang er ejet af Vejdirektoratet. Derfor er det også afgørende for
tempoet i udbygning af ladenetværket hvordan og hvilket omfang Vejdirektoratet åbner raste-
pladserne op for udbydere af ladeinfrastruktur.
Vi foreslår, at Vejdirektoratet fremmer antallet af lynladestandere med en effekt på 150 kW
eller mere langs motorvejene ved at investere i selve nettilslutningen af ladestanderne på
Vejdirektoratets rastepladser og forberedelserne af arealerne til ladestanderne. Man kan be-
tragte det som en slags byggemodning.