Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del Bilag 301
Offentligt
2193278_0001.png
NOTAT
14. maj 2020
Administrationscentret
Notat
Renoveringsbehov
Opgørelser af den almene sektors renoveringsbehov er sket med jævne mellemrum
gennem de seneste 20 år.
En af tendenserne er, at der med tiden er kommet nye udfordringer til. I de første
opgørelser kendte man ikke til giftstoffet PCB, som siden blev et dyrt bekendtskab for
byggeriet. Det samme gælder de såkaldte MgO-plader. Tilgængelighed blev i stigende
grad prioriteret grundet flere ældre, herunder i yderområderne. Fokus blev også rettet
mod store byomdannelser med nedrivninger og omlægninger af infrastruktur. Senest har
klimaudfordringerne fået stor betydning.
I tabel 1 herunder er vist tre behovsanalyser udført i hhv. 2001, 2014 og 2020. Tilbage i
2001 blev arbejdet med et scenarie A, B og C. Dette blev der senere gået væk fra, men
nu er det genindført med seneste analyse.
Tabel 1. Renoveringsbehov over de kommende 20 år, mia.kr.,2019-priser
2001-analysen
2014-analysen
2020-analysen
Årligt behov
10,6
9,5
9,9
Anm.: Der er anvendt scenarie C i hhv. 2001- og 2020-analysen
I de tidligere analyser er det vurderet, at godt halvdelen af behovet, ca. 5�½ mia.kr., var
rettet mod Landsbyggefondens renoveringer. Erfaringer gennem de seneste 10 år viser, at
der gennemsnitligt årligt er tilgået Landsbyggefonden renoveringssager for 5,8 mia.kr.
Landsbyggefondens finansiering
Landsdispositionsfonden og Nybyggerifonden er to lovbestemte konti i Landsbyggefonden.
Udgifter til blandt andet støtte af renoveringer betales af Landsdispositionsfonden. Aktuelt
har Landsdispositionsfonden en gæld til staten på 6,3 mia.kr., der påbegyndes afdraget
fra 2021. Regeringens udspil til en boligaftale øger statsgælden og forlænger afdragstiden.
Tabel 2. Statsgæld og tilbagebetaling
Regerings udspil på
30 mia.kr.
Regerings udspil på
30 mia.kr. og en
renoveringsramme
på 2�½ mia.kr. årligt
fra 2027 og frem
2035
2044
12,6
8,2
Regerings udspil på
30 mia.kr. og en
renoveringsramme
på 5 mia.kr. årligt
fra 2027 og frem
2037
2054
16,7
9,1
Sidste låneoptag
Sidste afdrag
Max. Gæld, løb.
priser
Max. Gæld, faste
priser
2032
2041
10,0
6,9
Anm.: Til beregning af gæld i faste priser er anvendt en forudsat prisstigning på 1,8% p.a.
1/2
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 301: Notater fra temamødet i Boligudvalget d. 15/5-20 med Landsbyggefonden
2193278_0002.png
NOTAT
Den anden lovbestemte konto i Landsbyggefonden er Nybyggerifonden. Byggerier med
tilsagn efter 31. december 1998 foretages en tredeling af beboerbetalingen, idet der skal
indbetales 1/3 af de likvide midler til landsdispositionsfonden og 1/3 til nybyggerifonden.
I figur 1 herunder er de kumulerede indbetalinger i løbende priser til Nybyggerifonden
opgjort for byggerier opført siden 1/1 1999.
Figur 1. Kumulerede indtægter Nybyggerifonden, løbende priser
Anm.: Der er foretaget en simpel kumulering af årets indbetalinger i årets priser, ekskl. forrentning.
Nybyggerifonden er ikke pålagt udgiftsforpligtelser, og de løbende indtægter vil således
blive opsparet på den lovbestemte konto.
2/2