Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del Bilag 30
Offentligt
2094262_0001.png
Plan 2050
For en CO₂-neutral
transportsektor
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 30: "Plan 2050 for en CO2-neutral transportsektor" fra DrivkraftDanmark
2094262_0002.png
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 30: "Plan 2050 for en CO2-neutral transportsektor" fra DrivkraftDanmark
2094262_0003.png
Plan for en
CO₂-neutral
transportsektor
Med Parisaftalen og Danmarks mål om CO₂-neutralitet
i 2050 skal alle sektorer omstilles i de kommende årtier.
Det gælder også transportsektoren. Ligesom på andre
områder sker omstillingen af transporten ikke af sig selv.
Hvis vi skal i mål i 2050 og samtidig levere afgørende
CO₂-reduktioner på vejen derhen, er det derfor nødvendigt
med et paradigmeskifte, hvor politiske krav, forskning
og udvikling går hånd i hånd med samarbejder på tværs
af de traditionelle sektorskel. Elbiler vil levere en stor del af
omstillingen, men særligt den tunge transport bliver en
stor udfordring. Derfor har Drivkraft Danmark udarbejdet en
markedsorienteret strategi for omstillingen af den del
af vejtransporten, som ikke elektrificeres med batterier.
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 30: "Plan 2050 for en CO2-neutral transportsektor" fra DrivkraftDanmark
2094262_0004.png
1
Lovkrav om CO₂-fortrængning
i brændstoffer til transport
En ny VE-brændstoflov skal opstille teknologineutrale CO₂-fortrængningskrav
til brændstofleverandørerne i Danmark i stedet for Biobrændstoflovens nuvæ-
rende krav til bioiblanding. Det betyder, at brændstoffer skal have et stadig
mindre samlet CO₂-aftryk frem mod 2050, hvor de skal være helt CO₂-neutrale.
Krav til producenterne vil dermed skabe et massivt markedspres for udvikling
af brændstoffer med størst mulig CO₂-fortrængning til den lavest mulige pris
– uanset om der er tale om biobrændstoffer, biogas, brint eller elektrofuels.
Femårige delmål vil sikre en realistisk og ambitiøs vej mod 30% CO₂-
fortrængning i 2030 og 100% i 2050.
2
Omlægning af afgifter fra energi
til klimapåvirkning
Afgifterne skal omlægges, så de i højere grad fremmer målet om CO₂-
reduktioner. Det kan gøres ved at sænke energiafgiften og hæve CO₂-afgiften
tilsvarende på brændstoffer. En omlægning vil dermed gøre VE-brændstoffer
relativt billigere i forhold til fossile brændstoffer og vil fremme et marked for de
mest CO₂-fortrængende VE-brændstoffer. En sådan langsigtet afgiftsomlægning
bør indgå i den igangværende transportkommissions arbejde, da en øget
iblanding af VE-brændstoffer med lavere afgift vil reducere statens indtægter.
3
Tværgående forskning og udvikling
af fremtidens teknologier
Der er behov for en holistisk tilgang til forskning og udvikling af fremtidens
vedvarende teknologier. Drivkraft Danmark foreslår derfor, at der fra politisk
side igangsættes et analysearbejde med deltagelse af forskningsinstitutioner,
teknologileverandører, grønne organisationer og brancher med fokus på den
tunge transports, skibes og flys opgaver, udvikling og energibehov. Vi kender
allerede en lang række teknologier, der hver især kan bidrage til omstillingen,
men der er behov for en samlet kortlægning af teknologiernes perspektiver på
kort, mellemlangt og langt sigt og deres samspil med resten af energisystemet
og den grønne omstilling. Projektet skal danne et bedre vidensgrundlag for
fremtidige politiske beslutninger om omstillingen af den tunge transport, skibe
og fly i Danmark og EU.
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 30: "Plan 2050 for en CO2-neutral transportsektor" fra DrivkraftDanmark
3
Sådan når vi målet
— senest i 2050
I de kommende årtier skal transportsektoren
omstilles. Særligt den tunge transport, som ikke
umiddelbart ser ud til at kunne elektrificeres
med batterier, er en udfordring. Drivkraft
Danmark giver nedenfor sit bud på, hvordan
hele vejtransporten kan gøres CO₂-neutral se-
nest i 2050, uden at det går ud over mobiliteten
i samfundet.
Opgaven er stor, men langt fra uoverkommelig. Vi
kender nemlig allerede en række teknologier, som kan
hjælpe os godt på vej, når de kommer op i skala og
ned i pris. Drivkraft Danmark tror især på, at ”flydende
el” (elektrofuels) produceret af vind og sol bliver en
betydelig del af fremtidens energi til transport sam-
men med el, biogas, brint og andre VE-brændstoffer.
Ligesom på andre områder sker omstillingen af
transporten ikke af sig selv. Hvis vi skal i mål i 2050
og samtidig levere afgørende CO₂-reduktioner på
vejen derhen, er det nødvendigt med et paradigme-
skifte, hvor politiske krav, forskning og udvikling går
hånd i hånd med samarbejder på tværs af traditio-
nelle sektorskel.
Som leverandører af energi til transport, opvarm-
ning og proces ønsker Drivkraft Danmarks medlem-
mer at fremme udviklingen af vedvarende alternati-
ver. Det betyder blandt andet, at tankstationerne i de
kommende år vil udvikle sig fra ”benzinstationer” til
”energistationer” i takt med, at benzin og diesel erstat-
tes af hurtigladestandere til elbiler, biogas, brint og
andre VE-brændstoffer.
Drivkraft Danmark ønsker, at der stilles krav for at
fremme grønne teknologier. Vi ser nemlig en klar
værdi i, at der opsættes ambitiøse teknologineutrale
rammer og mål, og at det herefter overlades til mar-
kedet at finde de bedste, billigste og smarteste løs-
ninger. Her kan det være en stor fordel at anvende
den eksisterende infrastruktur til distribution af
energi til transport.
Allerhelst skal rammerne opsættes på EU-
niveau, fordi det giver markedet og producenterne
bedst mulige betingelser for at understøtte den grøn-
ne omstilling. Skrappe krav til bilproducenterne har
medført stadig mere effektive og miljøvenlige biler.
Det har blandt andet ført til den igangværende sats-
ning på hybrid- og elbiler, som p.t. forventes at få deres
gennembrud i persontransporten i midten af 2020’-
erne, og har gjort varebiler og lastbiler mere effektive.
På samme måde burde fælles EU-krav drive udvik-
lingen af fremtidens VE-brændstoffer. Desværre vil
det seneste VE-direktiv, som ellers skulle fremme
vedvarende energi på europæisk niveau, langt fra
understøtte transportens omstilling. Det betyder, at
nationale tiltag er nødvendige, hvis vi skal gøre os
håb om, at transporten bliver CO₂-neutral inden 2050.
I dette udspil giver Drivkraft Danmark sit bud
på, hvordan en markedsorienteret tilgang kan sikre
den grønne omstilling af transporten. Forslaget har
fokus på, hvordan teknologineutrale rammer og krav
kan øge
efterspørgslen
efter vedvarende alternativer.
Forslaget er dermed et supplement til det hidtidige
politiske fokus på
udbuddet
med støtte til bestemte
teknologier og energiformer.
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 30: "Plan 2050 for en CO2-neutral transportsektor" fra DrivkraftDanmark
2094262_0006.png
4
Drivkraft
Danmark
Plan 2050
En markedsbaseret
omstilling af
transporten
Udgangspunktet for Drivkraft Danmarks bud på en
markedsbaseret omstilling af transporten er, at tekno-
logineutrale rammer skal sikre lige konkurrence mel-
lem fremtidens teknologier og dermed en omkost-
ningseffektiv omstilling med forbrugerne i centrum.
Ingen kender endnu fremtidens vinderteknologier,
men vi skal sætte ambitiøse rammer, der sikrer, at de
udvikles og bringes i anvendelse. Det kræver, at mar-
kedet og producenterne får et klart signal om, at frem-
tidens energi skal være grøn – uanset teknologi.
Vi foreslår derfor:
1
Lovkrav om CO₂-fortrængning
i brændstoffer til transport
Omlægning af afgifter fra energi
til klimapåvirkning
Tværgående forskning og udvikling
af fremtidens teknologier
2
3
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 30: "Plan 2050 for en CO2-neutral transportsektor" fra DrivkraftDanmark
2094262_0007.png
5
Mulige CO₂-fortrængningskrav frem mod 2050*
(%)
2050
100%
2045
95%
2040
65%
2035
45%
2030
30%
2025
15%
*Med CO₂-fortrængningskrav
forstås, at alle brændstoffer til transport
skal udlede x % mindre CO₂ i et givent år, end hvis der havde været tale
om et 100 % fossilt brændstof.
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 30: "Plan 2050 for en CO2-neutral transportsektor" fra DrivkraftDanmark
2094262_0008.png
6
Drivkraft
Danmark
Plan 2050
VE-scenarie
for energiforbrug i vejtransport
Petajoule
180 –
135–
90 –
45 –
VE-brændstoffer
El-biler
0–
Fossil benzin
og diesel
2020
2025
2030
2035
2040
2045
2050
1
CO₂-fortrængningskrav
til brændstoffer skal sikre
grøn vej mod 2050
Siden 2010 har Biobrændstoflovens iblandingskrav
medført, at der iblandes 5% bioethanol i benzin og 7%
biodiesel i diesel. Iblandingskravet har betydet, at bio-
brændstoffer i dag udgør 90% af den samlede mængde
vedvarende energi i transporten på vej og jernbane.
Ikke alle biobrændstoffer er dog lige gode eller for-
trænger lige meget CO₂. For at fremme de bedste
VE-brændstoffer foreslår Drivkraft Danmark derfor,
at der gennemføres et paradigmeskifte, så biobrænd-
stofloven ændres til en VE-brændstoflov, hvor målet
bliver CO₂-fortrængning frem for bioiblanding.
Krav til CO₂-fortrængning
sikrer bedste VE-brændstoffer
Hvor det nuværende iblandingskrav giver incitament
til at iblande de billigste biobrændstoffer indenfor de
givne bæredygtighedskriterier, vil et CO₂-for træng-
ningskrav have fokus på brændstoffets samlede
klimaeffekt (inkl. ILUC-effekt, jf. nedenstående). Det
betyder, at et lidt dyrere VE-brændstof med større
CO₂-fortrængning kan blive mere attraktivt end et
billigere VE-brændstof med lavere CO₂-fortrængning.
Det vil med andre ord fremme de bedste VE-brænd-
stoffer og give den største CO₂-fortrængning til den
laveste pris.
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 30: "Plan 2050 for en CO2-neutral transportsektor" fra DrivkraftDanmark
2094262_0009.png
7
Paradigmeskifte
sikrer ambitiøs
vej mod CO₂-neutralitet
Samtidig med at et CO₂-fortrængningskrav vil frem-
me de bedste brændstoffer her og nu, vil paradigme-
skiftet gøre det muligt at udstikke en realistisk og
ambitiøs retning mod 100% CO₂-reduktion i 2050,
som er målet. For at vi skal nå det mål, er det også
afgørende med delmål. Derfor foreslås en trappemo-
del, som løbende skærper CO2-fortrængningskravet
(se forrige side).
Med de foreslåede CO₂-fortrængningskrav leve-
res der 30% CO₂-reduktion i 2030 og 100% i 2050.
Figuren overfor illustrerer CO₂-fortræng ningskravene
i et scenarie, hvor elbilerne får deres kommercielle
gennembrud fra midten af 2020’erne og derefter vil
dominere som person- og varebiler. Tallene bag figu-
ren baserer sig på Energistyrelsens Basisfremskrivning
2018 samt antagelsen om, at stort set alle nye person-
og varebiler vil være elbiler fra 2030, hvor der vil være
en million elbiler på vejene. Figuren viser, at CO₂-for-
trængningskravet leverer store CO₂-reduktioner i
begyndelsen af perioden, hvorefter elbiler for alvor
begynder at levere. I dette scenarie vil mængden af
VE-brændstoffer, der er behov for til vejtransport i
2035, være stort set det samme som i 2050. Efter-
spørgslen efter VE-brændstoffer forventes dog fortsat
at stige betyddeligt, da der også vil være behov for
VE-alternativer til blandt andet landbrug, skibs- og
især flytrafik. Når den samlede energimængde falder
over perioden, skyldes det, at elbiler er mere effektive
end biler med forbrændingsmotorer, og at der derfor
samlet set skal bruges mindre energi trods større
transportarbejde.
Klare signaler til markedet og forbrugerne
Ligesom al anden grøn omstilling er et CO₂-for-
trængningskrav ikke gratis, og omkostningen vil
afhænge af den teknologiske udvikling og markedet.
I modsætning til det nuværende system, hvor iblan-
dingskrav mere eller mindre ændres ad hoc,* vil et
CO₂-fortrængsningskrav med faste delmål frem mod
2050 give markedet et klart signal om, hvilken vej
vi skal. Det er derfor forventningen, at udbuddet af
grønne VE-brændstoffer vil øges i takt med efter-
spørgslen. Et langsigtet krav vil desuden give brænd-
stofleverandører, producenter og investorer sikker-
hed for afsætning og incitament til fortsat at
optimere, udvikle og producere produkterne.
Samtidig vil politikerne, forbrugerne og erhvervs-
livet få vished om, hvilken vej udviklingen går for
brændstoffers klimapåvirkning i forhold til de over-
ordnede klimamål.
Marked for CO₂-fortrængning
sikrer fleksibilitet
Et CO₂-fortrængningskrav vil ligesom det nuværende
iblandingskrav skulle opfyldes af alle brændstofleve-
randører af benzin, diesel, biobrændstoffer og biogas.
I en fremtidig VE-brændstoflov bør dette også udvides
til leverandører af brint og elektrofuels. Kravene skal
sikre et dansk marked for CO₂-fortrængning, som gør
det muligt for en leverandør med overskud af CO₂-
fortrængning i forhold til kravet at sælge dette til en
anden leverandør. Dermed sikres en omkostningsef-
fektiv omstilling og et incitament til at udbyde pro-
dukter med høj CO₂-fortrængning.
Samtidig
med at et CO₂-fortrængningskrav vil
fremme de bedste brændstoffer her og nu, vil
paradigmeskiftet gøre det muligt at udstikke
en realistisk og ambitiøs retning mod 100%
CO₂-reduktion i 2050.
*Medio 2019 er det endnu uvist, hvad kravet bliver fra 1. januar 2020.
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 30: "Plan 2050 for en CO2-neutral transportsektor" fra DrivkraftDanmark
2094262_0010.png
8
Drivkraft
Danmark
Plan 2050
CO2
H2
Flydende el på
tværs af sektorer
”Flydende el” (elektrofuels) er et godt eksempel
på de muligheder, der er for at høste værdi på
tværs af sektorer. Elektrofuels kan blandt andet
produceres ved, at vindmøllestrøm via elektro-
lyse omdannes til brint, som i kombination med
for eksempel CO₂
fra biogasproduktionen videre -
forarbejdes til flydende brændstoffer til lastbiler,
fly og skibe. Den store fordel ved elektrofuels
er, at de kan leveres i det nuværende distributions-
system og enten kan anvendes som ren elek-
trofuels eller iblandes benzin og diesel til den
eksisterende bilpark.
Med stigende mængder fluktuerende vedvarende
energi i Danmark vil produktionen sikre vigtig
fleksibilitet i el-systemet, og overskydende CO₂
udnyttes til grønne brændstoffer. Samtidig har
teknologien potentiale i forhold til arbejdsplad-
ser og mulig eksport af teknologiske løsninger.
Dermed opstår værdi flere steder, som kan
bidrage til at gøre det færdige produkt billigere
og grønnere, end en snæver sektorberegning
vil vise.
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 30: "Plan 2050 for en CO2-neutral transportsektor" fra DrivkraftDanmark
2094262_0011.png
9
Raffinaderierne
som centralt
element i omstillingen
De europæiske og danske raffinaderier raffinerer i
dag kun fossil råolie. I fremtiden kan raffinaderierne
få en nøglerolle for udviklingen og produktionen af
stadig flere VE-brændstoffer ved at integrere forskel-
lige former for vedvarende energi i deres produktion.
Det kræver dog de rigtige rammebetingelser og mulig-
hederne for en løbende grøn omstilling af produktion
og produkter.
Krav om CO₂-fortrængning kan udvides
til andre produkter og sektorer
Biobrændstofloven gælder i dag alene for brændstoffer
til vejtransporten. Med en ny VE-brændstoflov med
fokus på CO₂-fortrængning vil det være lettere på sigt
at udvide krav og mål til andre produkter, som typisk
produceres i samme raffinaderiproces. Det gælder
blandt andet skibs- og flybrændstof, fyringsolie, non-
road-diesel og LPG. Når raffinaderierne får en central
rolle i omstillingen, vil de øvrige produkter, som raffi-
naderierne producerer, naturligt også opfylde de opstil-
lede krav til CO₂-fortrængning i transporten.
Indirect Land Use Change (ILUC)
Særligt biobrændstoffer baseret på vegetabilsk olie
(især palmeolie) er blevet kritiseret for at have direkte
negativ effekt på klimaet i forhold til fossile brænd-
stoffer. Det nuværende iblandingskrav medfører, at
alle biobrændstoffer tæller som 100% fossilfri, selvom
de i realiteten har meget forskellig CO₂-fortrængning
– ikke mindst når man medregner ”indirect land use
change” (ILUC). ILUC henviser til den indirekte på-
virkning, som især biobrændstoffer baseret på vege-
tabilsk olie har på klimaet, for eksempel ved at dyrk-
ning af olieholdige afgrøder til brændstof fører til
afskovning andre steder på kloden.
Med paradigmeskiftet til CO₂-fortrængning skal
ILUC indregnes, så kun de bedste og mest CO₂-
fortrængende brændstoffer bliver attraktive.
Efterspørgslen efter flydende
brændstoffer stiger på trods af elbiler
De seneste års store fokus på elektrificering
af persontransporten har betydet, at den
tunge transport, skibe og fly ofte glemmes.
Det sker, selvom blandt andre Det Interna-
tionale Energiagentur (IEA) forventer, at
forbruget af fossile brændsler vil stige bety-
deligt i de tre sektorer frem mod 2040
og mere end opveje persontransportens
faldende forbrug – selv i et ambitiøst
elektrificeringsscenarie.
Med paradigmeskiftet
til CO₂-fortrængning skal
ILUC indregnes, så kun
de bedste og mest CO₂-
fortrængende brændstoffer
bliver attraktive.
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 30: "Plan 2050 for en CO2-neutral transportsektor" fra DrivkraftDanmark
2094262_0012.png
10
Drivkraft
Danmark
Plan 2050
2
Afgifter på CO₂ frem
for energi
I Danmark handler diskussionen om grøn omstilling
ofte også om afgifter. Ifølge blandt andre det Miljø-
økonomiske Råd er afgiften på benzin- og dieselbiler
allerede i dag højere end de eksterne omkostninger
retfærdiggør.* Samtidig er der bred politisk enighed
om, at Danmark skal være CO₂-neutral i 2050. Men
ingen grønne teknologier kommer af sig selv,
og der kan være god grund til at give teknologierne
”fødselshjælp” i en overgangsperiode. Med udsigten
til at vi på få årtier skal omstille transporten til at
være CO₂-neutral, giver det derfor god mening at se
på, om de nuværende afgifter er hensigtsmæssige i
forhold til den udvikling, som vi ønsker, eller om de
i højere grad skal målrettes frem mod 2050.
Drivkraft Danmark foreslår, at energiafgiften sænkes
på alle brændstoffer, og at CO₂-afgiften hæves tilsva-
rende. Lavere energiafgifter vil dermed gøre
VE-brændstoffer billigere i forhold til fossile brænd-
stoffer og vil fremme et marked for de mest CO₂-
fortrængende brændstoffer. Samtidig vil det dog på
sigt medføre et mindre afgiftsprovenu, som vil skulle
findes andre steder, ligesom det er tilfældet for elbiler,
når de som forventet får deres gennembrud i person-
transporten i løbet af 2020’erne. Netop udfordringen
med mindre afgiftsprovenu fra elbiler fik den tidligere
regering til at nedsætte en transportkommission, som
blandt andet skal se på alternativ finansiering.
Afgiftsændringen fra energi til CO₂ kunne passende
blive en del af kommissionens arbejde.
* https://dors.dk/files/media/rapporter/2018/M18/kap_2/
m18_kap_ii_reduktion_af_co2_fra_personbiler.pdf
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 30: "Plan 2050 for en CO2-neutral transportsektor" fra DrivkraftDanmark
2094262_0013.png
11
3
Forskning, udvikling og
partnerskaber på tværs
De
fleste er enige om, at der er behov for øget forskning
og udvikling, for at vi kan nå i mål med de ambitiøse
klimaplaner. Drivkraft Danmark anbefaler, at forsk-
ningen og udviklingen får en mere holistisk tilgang.
Flere universiteter og forskningsinstitutioner har
fokus på grønne løsninger til transporten, ligesom
de enkelte sektorer hver især har gang i mange inte-
ressante initiativer. Udfordringen ved en for snæver
sektortilgang er dog, at de enkelte løsningsspor kun
adresserer delelementer af den samlede udfordring
og ikke tager højde for delelementernes indbyrdes
afhængigheder og påvirkning. For at den grønne
omstilling for alvor skal lykkes, bør myndigheder,
sektorer og forskningsinstitutioner tænke mere på
tværs og udfordre de snævre forskningsinteresser og
traditionelle sektorskel. Det er en pointe, som også
Klimarådet har understreget.*
El, biogas, brint, flydende biobrændstoffer og elek-
trofuels skal alle bidrage til transportens grønne
omstilling, men ingen af teknologierne kan gøre det
alene. Derfor skal der i Danmark og EU sikres bedre
rammebetingelser for forskning og udvikling af tek-
nologier, der kan konkurrere med hinanden om at
levere grønne løsninger bedst, billigst og smartest.
Drivkraft Danmark foreslår, at regeringen
igangsætter et analysearbejde med deltagelse af forsk-
ningsinstitutioner, teknologileverandører, grønne
organisationer og brancher med fokus på:
Den tunge transports, skibes og flys
opgaver og energibehov
Grønne løsninger og teknologier, der
kan komme i spil for at reducere den tunge
transports CO₂-udledninger på kort,
mellemlangt og langt sigt
De enkelte teknologiers status i forhold
til markedsmodning samt evt. behov for
yderligere forskning og udvikling
Samfundsøkonomisk vurdering af de
enkelte teknologier
Behov for politiske initiativer til fremme
af de enkelte teknologiers udvikling og
markedsmodning med fokus på forbrugerne
Projektet skal danne vidensgrundlag for fremtidige
politiske beslutninger om grøn omstilling af den tun-
ge transport, skibe og fly i Danmark og EU.
* https://klimaraadet.dk/da/system/files_force/downloads/
klimaraadet_web_enkeltsider.pdf?download=1
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 30: "Plan 2050 for en CO2-neutral transportsektor" fra DrivkraftDanmark
2094262_0014.png
Drivkraft Danmark
Esplanaden 34 A, 1. th.
1263 København K
Tlf: 33 45 65 10
CVR: 55 65 80 13
drivkraftdanmark.dk