Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del Bilag 279
Offentligt
2182248_0001.png
PUNKT 5 | RETSBILAG |
ENERGITILSYNETS MØDE DEN 21. JUNI 2017
21. juni 2017
Detail & Distribution
17/06429
laa
RETSGRUNDLAG
1. I det følgende gennemgås de love og bekendtgørelser m.v., der har relevans for
de betragtninger og vurderinger, som fremgår af afsnittet oven for om Sekretariat
for Energitilsynets vurdering af sagen. Gennemgangen er tilrettelagt kronologisk
og med udgangspunkt i retskildehierarkiet, således at love og bekendtgørelser
citeres før eventuel praksis.
LOVGRUNDLAG
SEKRETARIATET FOR
ENERGITILSYNET
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
Tlf. 4171 5400
[email protected]
www.energitilsynet.dk
2. I henhold til
elforsyningslovens
(lovbkg. nr. 428 af 25. april 2016 om lov
om elforsyning) § 1 følger det af § 1 - lovens formålsbestemmelse
at forbrugerne
skal sikre forbrugerne adgang til billig elektricitet:
§ 1.
Lovens formål er at sikre, at landes elforsyning tilrettelægges og gennemføres i overens-
stemmelse med hensynet til forsyningssikkerhed, samfundsøkonomi, miljø og forbrugerbeskyttel-
se. Loven skal sikre forbrugerne adgang til billig elektricitet og fortsat give forbrugerne indflydelse
på forvaltningen af elsektorens værdier.
Stk. 2.
Loven skal i overensstemmelse med de i stk. 1 nævnte formål særligt fremme en bære-
dygtig energianvendelse, herunder ved energibesparelser og anvendelse af kraftvarme, vedva-
rende og miljøvenlige energikilder, samt sikre en effektiv anvendelse af økonomiske ressourcer
og skabe konkurrence på markeder for produktion og handel med elektricitet.
3. Med § 73 er der krav til netvirksomhedernes prisfastsættelse. Det fremgår,
at elforsyningsvirksomheders priser skal være rimelige, objektive og ikkediskri-
minerende:
§ 73.
De kollektive elforsyningsvirksomheders prisfastsættelse af deres ydelser efter §§ 69-72
skal ske efter rimelige, objektive og ikke-diskriminerende kriterier i forhold til, hvilke omkostninger
de enkelte køberkategorier giver anledning til. Prisdifferentiering på baggrund af geografisk af-
grænsning er kun tilladt i særlige tilfælde.
4. Priserne fastsættes af netvirksomhederne efter metoder, som de har anmeldt til
og fået godkendt af Energitilsynet, jf. § 73 a og § 76, stk. 1, nr. 1:
§ 73 a.
Priser og betingelser for anvendelse af transmissions- og distributionsnet fastsættes af de
kollektive elforsyningsvirksomheder efter offentliggjorte metoder, som er godkendt af
Energitilsynet.
[…]
§ 76.
De kollektive elforsyningsvirksomheder skal til Energitilsynet anmelde
1) de metoder, der anvendes til at beregne eller fastsætte betingelser og vilkår for adgang til
transmissions-
og distributionsnet, herunder tariffer, jf. § 73 a, […]
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 279: Henvendelse af 27/4-20 fra Danske Energiforbrugere (DENFO) om overtrædelse af varslingsfrister i elforsyningen
Side 2/4
ENERGITILSYNET | RETSGRUNDLAG
5. I henhold til elforsyningslovens § 73 b fører Energitilsynet tilsyn med standar-
diserede vejledninger udarbejdet af energibranchens organisationer::
§ 73 B.
Energibranchens organisationer kan udarbejde standardiserede vejledninger om fastsæt-
telse af tariffer og betingelser m.v. for net- og transmissionsvirksomheders ydelser. Energitilsynet
fører tilsyn med sådanne standardiserede vejledninger efter regler fastsat af tilsynet.
6. Energi-, forsynings- og klimaministeren har ved
bekendtgørelse nr.
1085 af
20. september 2010, udstedt i medfør af elforsyningslovens § 73 a, stk. 2, og § 88,
præciseret reglerne for godkendelse af netvirksomhedernes metoder for tariffast-
sættelse. Metodegodkendelse kan ske i overensstemmelse med en branchevejled-
ning, jf. §§ 1 og 4:
§ 1.
Netvirksomheder, regionale transmissionsvirksomheder og Energinet.dk skal anmelde de
metoder, der anvendes til at beregne eller fastsætte betingelser og vilkår for deres ydelser, her-
under tariffer, til Energitilsynets godkendelse.
Stk. 2.
Energitilsynets godkendelse af metoderne er en forudsætning for virksomhedernes an-
vendelse af betingelser og vilkår for deres ydelser, herunder tariffer.
Stk. 3.
Godkendte metoder offentliggøres af virksomhederne med angivelse af datoen for tilsy-
nets godkendelse.
Stk. 4.
Virksomhederne skal søge godkendelse af efterfølgende ændringer i metoderne, herunder
ændringer som følge af pålagte myndighedskrav.
§ 4.
Netvirksomheder og regionale transmissionsvirksomheder kan i deres anmeldelse basere sig
på standardiserede metoder, der er entydigt fastlagt i branchevejledninger og lignende, idet virk-
somhederne i deres anmeldelse af metoden efter § 1 specifikt redegør for afvigelser fra standar-
den.
7. Energi-, forsynings- og klimaministeren har ved
bekendtgørelse nr.
1233 af
6. november 2015, bestemt, at elleverandører skal varsle forbrugerne omkring
væsentlige prisændringer, jf. §§ 3-4:
1.
§ 3.
Hvis elhandelsvirksomheden agter at foretage væsentlige ændringer i kontraktbetingelserne
til ugunst for forbrugeren, skal den berørte forbruger have et forudgående varsel herom på mindst
3 måneder, jf. dog § 4. Varslet skal gives i et klart og forståeligt sprog ved anvendelse af e-mail,
faktura eller lignende individuel kommunikation.
Stk. 2.
Ved væsentlige ændringer forstås
1)
ændringer i leveringsbetingelser og kontraktbetingelser, herunder nye vilkår,
2)
nye gebyrer,
3)
ændringer i prisberegningsgrundlaget i aftaler om variabel pris,
4)
ændringer i enhedspriser for elektricitet i aftaler om fast pris,
5)
øvrige ændringer i eksisterende priser eller gebyrer, som forhøjer det berørte priselement med
10 % eller mere, og som samtidig forhøjer den samlede betaling med mindst 40 kr. pr. måned
inkl. moms.
Stk. 3.
Hvis elhandelsvirksomheden foretager uvæsentlige ændringer i priser eller gebyrer til
ugunst for forbrugeren, skal den berørte forbruger varsles herom i et klart og forståeligt sprog ved
anvendelse af e-mail, faktura eller lignende individuel kommunikation senest én faktureringsperi-
ode efter ændringens ikrafttræden.
Stk. 4.
Forbrugeren har ret til at hæve kontrakten med virkning fra ændringens ikrafttræden, hvis
forbrugeren ikke accepterer de væsentlige eller uvæsentlige ændringer. For så vidt angår beta-
ling for allerede leverede ydelser finder forbrugeraftalelovens § 25, stk. 2, tilsvarende anvendelse.
Elhandelsvirksomheden skal i forbindelse med underretningen efter stk. 1 og 3 orientere forbru-
geren om dennes ret til at hæve kontrakten.
§ 4.
Der er ikke krav om varsling af ændringer i skatter, afgifter og PSO samt midlertidige
kortvarige nedsættelser af priselementet for netydelsen, hvor netydelsen efter kontrakten
viderefakture
res uændret til forbrugeren og hvor priselementet for netydelsen
efterfølgende sættes op til det hidtidige beløb.
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 279: Henvendelse af 27/4-20 fra Danske Energiforbrugere (DENFO) om overtrædelse af varslingsfrister i elforsyningen
Side 3/4
res uændret til forbrugeren og hvor priselementet for netydelsen efterfølgende sættes op til det
hidtidige beløb.
ADMINISTRATIV PRAKSIS
8. Principperne i Tarifmodel 2.0 for netvirksomhedernes tariffastsættelse blev
taget til efterretning af Energitilsynet den 23. juni 2015 i medfør af elforsynings-
lovens § 73 b. Heraf fremgår bl.a., at Dansk Energi senest 2 år fra tilkendegivel-
sesdatoen skal genvurdere den samtidighedsfaktor på 10 pct., der er anvendt ved
fastsættelsen af rådighedsbetalingen på 65 kr. pr. år, med henblik på en eventuel
justering denne beløbsstørrelse, samt at Dansk Energi senest 2 år, fra tilkendegi-
velsesdatoen skal anmelde en branchevejledning med lavere grænser for, hvornår
der skal ske måling af produktionen på små VE-egenproducentanlæg.
9. Energitilsynet tilkendegivelse om Dansk Energis seneste tarifberegningsmodel
(Tarifmodel 2.0), som blev taget til efterretning ved tilkendegivelse af 23. juni
2015:
Tilkendegivelse
En korrekt anvendelse af den nye tariferingsmodel vil føre til tariffer, der er forenelige med krave-
ne i elforsyningslovens § 73, og modellen tages derfor til efterretning i medfør af elforsyningslo-
vens § 73 b.
Ved ovenstående tilkendegivelse vedr. den nye tariferingsmodel forudsættes det dog, at Dansk
Energi i relation til debitortab senest 2 år fra engrosmodellens og dermed den nye tariferingsmo-
dels forventede opstart, dvs. den 1. april 2018, følger op på og genanmelder til Energitilsynet for
så vidt angår karakteristika for de konkursramte elleverandører, med henblik på en fremadrettet
vurdering af, om tariferingsmetoden fortsat er i overensstemmelse med elforsyningslovens § 73.
Ved ovenstående tilkendegivelse om den nye tariferingsmodel forudsættes det endvidere, at
Dansk Energi senest 2 år fra engrosmodellens og dermed den nye tariferingsmodels forventede
opstart, dvs. den 1. april 2018, genanmelder den simplificerede model for tidsdifferentiering af ta-
rifferne, hvor de opnåede erfaringer og eventuelle ændringer i modellen beskrives.
Den anmeldte standardrådighedsbetaling for egenproducenter på 65 kr. pr. år vurderes at være
forenelig med kravene i elforsyningslovens § 73, og tages derfor til efterretning i medfør af elfor-
syningslovens § 73 b.
Ved ovenstående tilkendegivelse om standardrådighedsbetaling forudsættes det, at Dansk Ener-
gi senest 2 år fra tilkendegivelsesdatoen genvurderer den samtidighedsfaktor på 10 pct., der er
anvendt ved fastsættelsen af beløbsstørrelsen på 65 kr. pr. år, med henblik på en eventuel juste-
ring denne beløbsstørrelse.
Ved tilkendegivelsen om standardrådighedsbetalingen forudsættes det endvidere, at Dansk
Energi senest 2 år, fra tilkendegivelsesdatoen udarbejder og anmelder en branchevejledning med
lavere grænser for, hvornår der skal ske måling af produktionen på små VE-
egenproducentanlæg.
9. Energitilsynet bemærker, at i det tilfælde, at Dansk Energi ikke overholder de nævnte forud-
sætninger i ovennævnte tilkendegivelse vedr. genanmeldelser i forhold til hhv. rådighedsbetaling
og tariferingsmodel, vil tilkendegivelserne bortfalde. Dette betyder også, at metodegodkendelser
for de enkelte selskaber med udgangspunkt i Dansk Energis model bortfalder.
10. Energitilsynet hæfter sig i øvrigt ved Dansk Energi tilkendegivelse om, at de arbejder frem
mod en tariferingsmodel, der tariferer ud fra det maksimalt målte effekttræk, og ikke det gennem-
snitlige årlige effekttræk som det er tilfældet nu. Energitilsynet opfordrer til at en sådan model til
tarifering på sigt udarbejdes i samarbejde med branchens parter.
11. Energitilsynet bemærker endvidere, at modellen ikke erstatter det enkelte netselskabs egen
beregning af tarifferne, der fortsat skal anmeldes og metodegodkendes af Energitilsynet efter de
almindelige regler herom, jf. elforsyningslovens § 73 a.
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 279: Henvendelse af 27/4-20 fra Danske Energiforbrugere (DENFO) om overtrædelse af varslingsfrister i elforsyningen
Side 4/4
ENERGITILSYNET | RETSGRUNDLAG
12. Energitilsynet bemærker afslutningsvist, at anvendelse af tariferingsmodellen ikke indebærer
en godkendelse af det enkelte netselskabs tarifering, og Energitilsynet vil i forbindelse med en
konkret klagesag eller på egen hånd kunne tage et selskabs tarifering op til fornyet vurdering ef-
ter elforsyningslovens bestemmelser.
[…]
173. Sekretariatet for Energitilsynet noterer sig endvidere Dansk Energis tilkendegivelse om, at
de vil undersøge, hvorvidt der skal udsendes en branchevejledning om indførelse af produkti-
onsmåling for større egenproduktionsanlæg, hvor der i dag ikke stilles krav herom. Sekretariatet
for Energitilsynet forudsætter i sin vurdering, at en sådan branchevejledning udarbejdes og an-
meldes til Energitilsynet, da det vil begrænse antallet af egenproducenter, der med den standar-
diserede rådighedsbetaling ikke betaler de omkostninger til rådighed, som de giver anledning til.
Dette skal ske indenfor 2 år fra datoen for tilkendegivelsen.
10. Principperne i Tarifmodel 2.0 viderefører den model for afregning af solcelle-
ejere, som tilsynet tog til efterretning i 2014. Dansk Energis model fra 2014 inde-
holdt ændringer af tariffen, som leverandøren (inden engrosmodellen trådte i kraft
1. april 2016 afregnede metvirksomheden kunden direkte) skal afholde grundet de
kunder, der er solcelleejere. Ændringen blev indføjet i overensstemmelse med
elforsyningslovens krav, herunder særligt kravet om, at hver kundekategori skal
afholde de omkostninger, som de giver anledning til, jf. elforsyningslovens § 73,
stk. 1. Vurderingen var, at den hidtil gældende ordning (Tarifmodellen, som, var
taget til efterretning af tilsynet i 2012) ikke levede op til dette krav. Den ændrede
tarifmodel angik følgende:
Overgang til bruttoafregning af den el, der trækkes fra nettet anledning (betaling for
transport af hver leveret kWh elektricitet), hvorefter leverandøren betaler almindelig
nettarif af den leverede elektricitet fratrukket den
samtidigt
egenproducerede elektri-
citet (bruttoafregning) for sine solcellekunder.
Betaling af rådighedstarif for nettets tilrådighedsstillelse, der dækker de omkostnin-
ger, som netvirksomheden har ved, at kapaciteten i elnettet skal stå til rådighed for
det tilfælde, at anlægget ikke kan producere.
Abonnementsbetaling, der skal dække de særlige omkostninger, der er som følge af-
regningen af egenproducenten.
11. Energitilsynets tilkendegivelse af 25. marts 2014 om Dansk Energis særlige
vejledning for afregning af solcelleejere:
At en anvendelse af vejledningen til tarifering af kunder med solcellean-læg uden
afvigelser vil føre til tariffer, der er forenelige med kravene i elforsyningslovens §
73, og at vejledningen derfor tages til efterretning i medfør af elforsyningslovens
§ 73 b.
At anvendelse af vejledningen ikke erstatter det enkelte netselskabs egen metode-
fastsættelse og følgende beregning af tarifferne, der fortsat skal anmeldes og me-
todegodkendes af Energitilsynet efter de almindelige regler herom, jf. elforsy-
ningslovens § 73 a og Metodebekendtgørelsens §§ 1 og 4.
At anvendelse af vejledningen ikke i sig selv indebærer en godkendelse af det en-
kelte selskabs tarifering.