Fra:
Sendt:
27. april 2020
Til:
Cc:
Emne:
Overtrædelse af varslings frister mv. i Elforsyningen
Hej Carsten Smidt og Energi Udvalget hos Folketinget
Jeg vil gerne klage til Forsyningstilsynet og til hele Energiudvalget over Elselskabernes og mit eget
selskab Eniigs (nu Norlys) manglende varsling af overgangen til Flexafregning / time
–
time
afregning mv., samt over Eniigs (nu Norlys) behandling af deres sagsbehandling mv.
Disse overtrædelser er generel i hele elforsyningen sektoren.
1.
At Eniigs (nu Norlys), ikke har udsendt varsling, men udsendt et oplysningsbrev i 2018
oplyst om overgang til flexafregning ville ske senest ved udgange af 2020.
2. At Eniigs (nu Norlys), overtræder Energi-, forsynings- og klimaministerens bekendtgørelse
nr. 1233 af 6. november 2015 udsendt af det tidligere Energitilsyn nu Forsyningstilsynet.
”
Energi-, forsynings- og klimaministeren har ved bekendtgørelse nr. 1233 af6.november
2015, bestemt, at elleverandører skal varsle forbrugerne omkringvæsentlige prisændringer,
jf. §§ 3-4:
§3.
Hvis elhandelsvirksomheden agter at foretage væsentlige ændringer i
kontraktbetingelserne til ugunst for forbrugeren,
skal den berørte forbruger have et
forudgående varsel herom på mindst 3 måneder,
jf. dog § 4.
Varslet skal gives i et klart og forståeligt sprog ved anvendelse af e-mail, faktura eller
lignende individuel kommunikation.
Stk. 2.
Ved væsentlige ændringer forstås
1)ændringer
i leveringsbetingelser og kontraktbetingelser, herunder nye vilkår”
3.
At Eniigs (nu Norlys) ikke kan afregne mig korrekt uden en Summations måler, da dette
strider
imod Forsyningsloven§73, ikke diskriminerende og EU’s Charter artikel 21, Ikke
forskelsbehandling.
4. At Eniigs (nu Norlys)
overtræder daværende skatteminister Karsten Lauritzens skrivelse af
17. januar 2017, som er at betragte som en begunstigende forvaltningsakt og at i derfor
overtræder forarbejdet til skatteloven L162 afsnit 3.2.1.2 .
Da daværende skatteminister Karsten Lauritzens skrivelse af 17. januar 2017, skriver
”Fritagelsen er stadig gældende i dag (LF 162, 2009-1
afsnit 3.2.1.2 Gældende d. 20.04.2020),
Disse anlæg benytter derfor stadig i dag den årsbaserede opgørelse. Der kunne afregnes på årsbasis,
hvilket medførte, at den elektricitet, som solcelleanlægget producerede om sommeren, og som
husstanden ikke selv kunne nå at forbruge på produktionstidspunktet, kunne sendes videre til
elnettet. Herefter kunne det "trækkes tilbage" om vinteren, når solcelleanlægget ikke producerede
nok elektricitet. ”
er dette at betragte som en begunstigende forvaltningsakt.”
Derfor er Energistyrelsen ændring
af ”Bekendtgørelse
om fjernaflæste elmålere og måling af
elektricitet i slutforbruget”
og ændring af
Flexafregning for årsnettoafregnede egenproducenter
ikke