Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del Bilag 279
Offentligt
2182245_0001.png
Fra:
[email protected]
[mailto:[email protected]]
Sendt:
27. april 2020
Til:
Carsten Smidt <[email protected]>
Cc:
[email protected];
Jan Rasmussen <[email protected]>; Rasmus Helveg Petersen
<[email protected]>; Anders Kronborg <[email protected]>; Søren Egge Rasmussen
<[email protected]>; Orla Østerby <[email protected]>; Ida Auken <[email protected]>; Alex
Vanopslagh <[email protected]>; Carsten Kissmeyer <[email protected]>; Peter Seier
Christensen <[email protected]>; Morten Messerschmidt <[email protected]>; Signe
Munk <[email protected]>; Torsten Gejl <[email protected]>; Anne Paulin <[email protected]>
Emne:
Overtrædelse af varslings frister mv. i Elforsyningen
Hej Carsten Smidt og Energi Udvalget hos Folketinget
Jeg vil gerne klage til Forsyningstilsynet og til hele Energiudvalget over Elselskabernes og mit eget
selskab Eniigs (nu Norlys) manglende varsling af overgangen til Flexafregning / time
time
afregning mv., samt over Eniigs (nu Norlys) behandling af deres sagsbehandling mv.
Disse overtrædelser er generel i hele elforsyningen sektoren.
1.
At Eniigs (nu Norlys), ikke har udsendt varsling, men udsendt et oplysningsbrev i 2018
oplyst om overgang til flexafregning ville ske senest ved udgange af 2020.
2. At Eniigs (nu Norlys), overtræder Energi-, forsynings- og klimaministerens bekendtgørelse
nr. 1233 af 6. november 2015 udsendt af det tidligere Energitilsyn nu Forsyningstilsynet.
Energi-, forsynings- og klimaministeren har ved bekendtgørelse nr. 1233 af6.november
2015, bestemt, at elleverandører skal varsle forbrugerne omkringvæsentlige prisændringer,
jf. §§ 3-4:
§3.
Hvis elhandelsvirksomheden agter at foretage væsentlige ændringer i
kontraktbetingelserne til ugunst for forbrugeren,
skal den berørte forbruger have et
forudgående varsel herom på mindst 3 måneder,
jf. dog § 4.
Varslet skal gives i et klart og forståeligt sprog ved anvendelse af e-mail, faktura eller
lignende individuel kommunikation.
Stk. 2.
Ved væsentlige ændringer forstås
1)ændringer
i leveringsbetingelser og kontraktbetingelser, herunder nye vilkår”
3.
At Eniigs (nu Norlys) ikke kan afregne mig korrekt uden en Summations måler, da dette
strider
imod Forsyningsloven§73, ikke diskriminerende og EU’s Charter artikel 21, Ikke
forskelsbehandling.
4. At Eniigs (nu Norlys)
overtræder daværende skatteminister Karsten Lauritzens skrivelse af
17. januar 2017, som er at betragte som en begunstigende forvaltningsakt og at i derfor
overtræder forarbejdet til skatteloven L162 afsnit 3.2.1.2 .
Da daværende skatteminister Karsten Lauritzens skrivelse af 17. januar 2017, skriver
”Fritagelsen er stadig gældende i dag (LF 162, 2009-1
afsnit 3.2.1.2 Gældende d. 20.04.2020),
Disse anlæg benytter derfor stadig i dag den årsbaserede opgørelse. Der kunne afregnes på årsbasis,
hvilket medførte, at den elektricitet, som solcelleanlægget producerede om sommeren, og som
husstanden ikke selv kunne nå at forbruge på produktionstidspunktet, kunne sendes videre til
elnettet. Herefter kunne det "trækkes tilbage" om vinteren, når solcelleanlægget ikke producerede
nok elektricitet. ”
er dette at betragte som en begunstigende forvaltningsakt.”
Derfor er Energistyrelsen ændring
af ”Bekendtgørelse
om fjernaflæste elmålere og måling af
elektricitet i slutforbruget”
og ændring af
Flexafregning for årsnettoafregnede egenproducenter
ikke
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 279: Henvendelse af 27/4-20 fra Danske Energiforbrugere (DENFO) om overtrædelse af varslingsfrister i elforsyningen
2182245_0002.png
i overensstemmelse med den begunstigende forvaltningsakts indhold i brevet af daværende
skatteminister Karsten Lauritzens.
”Når der en gang er skabt en berettiget forventning
om en
begunstigende forvaltningsakts lovlighed, kan denne
forventning ikke senere udhules”.
”Hvad
er forvaltningsakt
:
en offentlig forvaltningsmyndigheds afgørelse. Den typiske forvaltningsakt er en udtalelse fra
en forvaltningsmyndighed, statslig eller kommunal, som over for en borger ensidigt
bestemmer, hvad der skal være ret i et konkret foreliggende tilfælde. En forvaltningsakt er
rettet til en bestemt person eller en bestemt gruppe personer og kan fx være visse påbud og
forbud efter Miljøbeskyttelsesloven, skatteansættelse af den enkelte borger, dispensation fra
en lokalplan m.m. Uden for begrebet forvaltningsakt falder forvaltningens interne beslutninger
om fx overflytning af beløb fra en konto til en anden og uforbindende udtalelser i form af
henstillinger, vejledning og rådgivning.
Der kan bl.a. sondres mellem begunstigende og bebyrdende forvaltningsakter.
En forvaltningsakt indeholder en konkret afgørelse i modsætning til en anordning,
bekendtgørelse, regulativ mv., der udgør generelle regler udstedt af en
forvaltningsmyndighed.
Af og til kaldes sådanne regler dog generelle forvaltningsakter.
Når en myndighed træffer en forvaltningsakt eller forvaltningsafgørelse, har den berørte
borger en række rettigheder i henhold til Forvaltningsloven, fx ret til at blive hørt inden
afgørelsen og ret til en begrundelse.”
Med Venlig hilsen
Michael Hvitfeldt
DENFO
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 279: Henvendelse af 27/4-20 fra Danske Energiforbrugere (DENFO) om overtrædelse af varslingsfrister i elforsyningen
2182245_0003.png
Fra:
[email protected]
<[email protected]>
Sendt:
27. april 2020 10:56
Til:
'Energi Klage' <[email protected]>
Emne:
SV: Vedr. kundenr. 1109151 CRM:024601670
Hej
Klage til Norlys.
Hvis Norlys Lukker for min strøm, uden at behandlet min klage korrekt vedr., at Norlys ikke overholde
skatteloven, som der er klaget over, vil der omgående blive anlagt sag hos den Europæiske domstol for
overtrædelse af ”Det Europæiske harter o gru dlægge de rettigheder”
Artikel 21 - Ikke-forskelsbehandling,
Enhver forskelsbehandling på grund af politiske eller andre
anskuelser, eller ethvert andet forhold er forbudt over for borger i EU med solceller i Danmark.
Disse regler er at sammenligne med
https://danskelove.dk/elforsyningsloven
§73,
De kollektive elforsyningsvirksomheders prisfastsættelse af deres ydelser efter §§ 69-71 skal ske efter
rimelige, objektive og ikkediskriminerende
kriterier for, hvilke omkostninger de enkelte køberkategorier
giver anledning til. Prisdifferentiering af hensyn til effektiv udnyttelse af elnettet og til
elforsyningssikkerhed er tilladt. Prisdifferentiering på baggrund af en geografisk afgrænsning er kun tilladt i
særlige tilfælde.
IKKE FORSKELSBEHANDLING
er at sammenligneligt med
ikkediskriminerende
Da der i andre selskaber i Danmark og hos Norlys er solcelleejere kunder, som af selskabet har korrekte
målere (summationsmåler) er dette Diskriminerende adfærd og en overtrædelse
af åde EU’s Charter
artikel 21,
Ikke-forskelsbehandling
og Forsyningslovens § 73,
ikkediskriminerende.
Samtidigt med daværende skatteminister Karsten Lauritzens skrivelse af 17. januar 2017 er at betragte som
en begunstigende forvaltningsakt og at i derfor overtræder skatteloven.
Jeg håber for Norlys´s egen skyld, at Norlys vil finde en løsning på min klage i mindelighed uden mere
diskussion.
Med venlig hilsen
Michael Hvitfeldt
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 279: Henvendelse af 27/4-20 fra Danske Energiforbrugere (DENFO) om overtrædelse af varslingsfrister i elforsyningen
2182245_0004.png
Fra:
Energi Klage <[email protected]>
Sendt:
24. april 2020 14:22
Til:
Michael Hvitfeldt <[email protected]>
Emne:
SV: Vedr. kundenr. 1109151 CRM:024601670
Kære Michael
Vi gør dig hermed opmærksom på, at du risikerer en afbrydelse af din elforsyning, såfremt du undlader at
betale os.
Vi har ikke yderligere kommentarer
udover igen at henvise dig til Ankenævnet på Energiområdet, hvis du
ikke er tilfreds med vores sagsbehandling.
Venlig hilsen
Anne-Marie
Koch 
 Ansvarlig for klager og kundetilfredshed 
Norlys
Over Bækken 6
9000 Aalborg
Telefon 7015 1670
norlys.dk
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 279: Henvendelse af 27/4-20 fra Danske Energiforbrugere (DENFO) om overtrædelse af varslingsfrister i elforsyningen
2182245_0005.png
------------------- Oprindelig meddelelse -------------------
Fra:
Michael Hvitfeldt
Modtaget:
22-04-2020 19:25
Til:
Energi Klage;
[email protected]
Emne:
SV: Vedr. kundenr. 1109151 CRM:024601670
Hej Anne Marie Koch
Som skrevet tidligere er jeg lige glad med og Norlys Energi påstår at de overholder de gældende
markedsforskrifter for afregning af energi.
Disse markedsforskrifter er udgivet af energinet.dk, og er at betragte som en bekendtgørelse, der
understøtter elloven og elafgiftsloven.
ENERGINETs VEJLEDNING
STANDARDOPSÆTNING AF PRODUKTIONSANLÆG I GRUPPE 6, den har intet og
ingen indflydelse på eller mandat til at Norlys tilsidesætte skatteloven.
Når Norlys vil efterleve den gældende lovgivning for solcelleejere mv. og har kontrolleret og gennemgået
tidligere fremsendte afregninger, betaler jeg gerne mit udestående med Eniig.
Med Venlig Hilsen
Michael Hvitfeldt
Fra:
Energi Klage <[email protected]>
Sendt:
22. april 2020 16:08
Til:
Michael Hvitfeldt <[email protected]>
Emne:
SV: Vedr. kundenr. 1109151 CRM:024601670
Kære Michael
Din sag har været til vurdering i vores afregningsafdeling, og jeg har vedhæftet svar til dig.
Venlig hilsen
Anne-Marie
Koch 
 Ansvarlig for klager og kundetilfredshed 
Norlys
Over Bækken 6
9000 Aalborg
Telefon 7015 1670
norlys.dk
------------------- Oprindelig meddelelse -------------------
Fra:
Michael Hvitfeldt
Modtaget:
20-04-2020 16:50
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 279: Henvendelse af 27/4-20 fra Danske Energiforbrugere (DENFO) om overtrædelse af varslingsfrister i elforsyningen
2182245_0006.png
Til:
Energi Klage;
[email protected]
Emne:
SV: Vedr. kundenr. 1109151 CRM:024601670
Kære Janne
Jeg går ud fra at Eniig bestræber sig på at overholde gældende dansk lov, for at gøre det skal
Eniig efterleve Skatteministerens fortolkning af L162 afsnit 3.2.1.2 fra
https://www.retsinformation.dk/eli/ft/200912L00162
som er forarbejdet til lov nr. 722 af 25. juni
2010 for at Eniig kan afregne mig korrekt.
Den daværende skatteminister Karsten Lauritzens skrivelse af 17. januar 2017 er at betragte som
en begunstigende forvaltningsakt og skal som sådan efterleves til fulde.
I skrivelsen fastslår Skatteministeren, at Fritagelsen er stadig gældende i dag (se L162 2009-1
Lovforslag som Fremsat den 17. marts 2010 af skatteministeren (Troels Lund Poulsen), Der blev
dog indført overgangsordninger for bl.a. bestående anlæg og anlæg under etablering. Disse anlæg
benytter derfor stadig i dag den årsbaserede opgørelse.
En solcelleanlægsejer kan dermed populært sagt
lagre overskydende produktion på nettet.
Med den eksisterende solcelleordning
opgøres det efter et år, hvor meget der netto er leveret
fra eller til nettet,
svarende til den normale forbrugsaflæsningsperiode at solceller omfattet af
overgangsordningen stadig har årsbaseret afregning og værdien af
produktionen svarer således
til de sparede omkostninger inklusiv afgifter, tariffer mv. til køb af en tilsvarende elmængde.
Jeg behøver derfor hverken at gå til Forsyningstilsynet eller Ankenævnet på Energiområdet for at
klage. I skal blot overholde gældende dansk lovgivning på skatteområdet.
Det er meget beklageligt, at Eniig ikke afregner størstedelen af sine solcelleejere korrekt og derved
ikke overholder lov nr. 722, som Skatteministeren, Karsten Lauritsen har oplyst også er gældende i
dag.
Det følger af afsnit 3.2.1.2 i forarbejdet til lov 722 at:
”El, der fremstilles ved vedvarende energi, og som forbruges direkte af producenten selv, er
fritaget for elafgift. El, der leveres fra det kollektive elnet, er pålagt elafgift.
Elektricitet fremstillet på et solcelleanlæg er under visse betingelser undtaget fra den almindelige
afgift på elektricitet af hele den producerede mængde. Når produktionen er mindre end forbruget
leveres den manglende el fra det kollektive net, og når produktionen er større end forbruget,
leveres overskudsproduktionen ud på nettet.
En solcelleanlægsejer kan dermed populært sagt
lagre
overskydende produktion på nettet. Med
den eksisterende solcelleordning
opgøres det efter et år, hvor meget der netto er leveret fra
eller til nettet,
svarende til den normale forbrugsaflæsningsperiode.
Da solceller har langt størstedelen af produktionen i sommerperioden, mens elforbruget er
nogenlunde konstant over året, gør ordningen det muligt at
modregne overskudsproduktionen
om sommeren i forbruget om vinteren.
Langt de fleste solcelleanlæg er dog relativt små, hvorfor
de kun producerer el svarende til en del af det årlige elforbrug.
Den årlige opgørelse sker enten ved anvendelse af en elmåler, der kan
løbe baglæns,
når der er
overskudsproduktion, eller ved en separat måling af henholdsvis den el som leveres fra nettet og til
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 279: Henvendelse af 27/4-20 fra Danske Energiforbrugere (DENFO) om overtrædelse af varslingsfrister i elforsyningen
2182245_0007.png
nettet, hvorefter nettoforbruget er forskellen mellem de to målte værdier (summationsmåle
princippet udtalt af Dansk Energi).
Med solcelleordningen er ejeren altså i modsætning til alle andre fritaget for at betale energiafgifter
af den el som leveres til nettet og som efterfølgende modregnes i forbruget, hvorfor der kun
betales afgifter mv. af nettoforbruget.
Værdien af produktionen svarer således til de sparede
omkostninger inklusiv afgifter, tariffer
mv. til køb af en tilsvarende elmængde.
Værdien af solcelleproduktionen er således også afhængig af producentens eget elforbrug.
Betingelserne er, at solcelleanlægget har en installeret effekt på højst 6 kW pr. husstand, og at
anlægget er tilsluttet elinstallationen i boliger eller i anden ikke-erhvervsmæssig benyttet
bebyggelse.
Det er en forudsætning for, at måleren kan løbe baglæns, at elselskabet afregner
solcelleproduceret elektricitet fra elproducenten og leverer elektricitet til elproducenten til samme
pris pr. kWh. Endelig må der ikke være tilsluttet elinstallationen anden form for el-
produktionsanlæg.
Solcelleordningen for husstandsanlæg kræver, at husstandens elmåler skal kunne måle og
registrere el modtaget fra det kollektive elnet og el leveret til det kollektive elnet.
Måleren kan enten indeholde to tællere, som registrerer el henholdsvis modtaget fra nettet og
leveret til nettet, eller den kan indeholde en tæller, der registrer den samlede el leveret til og fra
nettet (en måler som kan løbe
begge veje) (summationsmåle princippet udtalt af Dansk Energi).”
LAGRE
og
ordningen gør det muligt at modregne overskudsproduktionen om sommeren i
forbruget om vinteren
i denne tekst gør, at det ikke har været / er lovligt at indføre
FLEXAFREGNING for Solcelleejer i gruppe 6.
De har aldrig SOLGT deres el, som det også er beskrevet her i Skatteloven.
Når Eniig vil efterleve gældende lovgivning for solcelleejere mv. og har kontrolleret og gennemgået
tidligere fremsendte afregninger, betaler jeg gerne mit udestående med Eniig.
Med Venlig Hilsen
Michael Hvitfeldt
Fra:
Energi Klage <[email protected]>
Sendt:
24. marts 2020 15:21
Til:
Michael Hvitfeldt <[email protected]>
Emne:
SV: Vedr. kundenr. 1109151 CRM:024601670
Hej Michael
Tak for din mail.
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 279: Henvendelse af 27/4-20 fra Danske Energiforbrugere (DENFO) om overtrædelse af varslingsfrister i elforsyningen
2182245_0008.png
Vedrørende spørgsmål om varsling
På grundlag af vores svar til dig på mail d. 10. marts 2020 fastholder vi, at du er varslet i overensstemmelse med
gældende regler og varslingsfrister og i øvrigt i overensstemmelse med Dansk Energis branchepraksis.
Eniig Energi foretager sig ikke yderligere i anledning af din henvendelse. Du har mulighed for at henvende dig til
Forsyningstilsynet, hvis du fortsat måtte være af den opfattelse, at Eniig Energi A/S ikke overholder
elleveringsbekendtgørelsen, jf. elleveringsbekendtgørelsens § 20. Der kan evt. også være mulighed for at klage til
Ankenævnet på Energiområdet, jf. elleveringsbekendtgørelsens § 19.
Vedrørende din seneste regning
Din årsopgørelse er beregnet på baggrund af følgende tal:
Forbrugt fra net: 2.941,83 kWh
Leveret til net: 5.511,78 kWh
Overskudsproduktion: 2.570 kWh
Fordi du er selvforsynende, skal du ikke betale elafgift. Dine tal fra årsopgørelsen er benyttet til at beregne din aconto,
hvorfor elafgift ikke fremgår her heller.
Mht. reduceret elafgift har vi brug for at du er mere konkret, hvis der er yderligere forhold, du mener, vi bør se nærmere
på.
På foreliggende grundlag fastholder vi, at du skal betale den fremsendte årsafregning og første a conto regning.
Til sidst vil jeg gøre dig opmærksom på, at der også her kan være mulighed for at klage til Ankenævnet på
Energiområdet.
Venlig hilsen
Janne B.
 Ansvarlig for klager og kundetilfredshed 
ENIIG A/S
Over Bækken 6
9000 Aalborg
Telefon 7015 1670
eniig.dk
------------------- Oprindelig meddelelse -------------------
Fra:
Michael Hvitfeldt
Modtaget:
13-03-2020 10:06
Til:
Energi Klage;
[email protected]
Emne:
SV: Vedr. kundenr. 1109151 CRM:024601670
Til Janne
vedr. jeres advokat som har undersøgt sagen og deres svar er.
”Vi henviser i den forbindelse også til, at du af Energinet er blevet oplyst om, hvilken dato du er
overgået til
flexafregning.”
Dette varsel kom den 17. januar 2020, så altså 3 måneder og 17 dage efter at varslingen skulle være
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 279: Henvendelse af 27/4-20 fra Danske Energiforbrugere (DENFO) om overtrædelse af varslingsfrister i elforsyningen
fortaget for at være varslet korrekt efter bekendtgørelsen 1233.
og i ENIIG skriver i brevet:
”Vi skriver til dig, fordi E ergistyrelsen
har besluttet, at der fra den 1. januar 2019 indføres flexafregning for
egenproducenter i årsnettoafregningsgruppe 6.
Energistyrelsen har tidligere besluttet, at alle elkunder i Danmark
senest ved udgangen af 2020
skal flex-
afreg es.”
”se est ved udga ge af 2020” er ikke et varsel
e e oplys i g
Jeres brev er en oplysning om at forbrugerne inden den 31.12.2020 overgår til Flexordning.
HVOR
konkret i jeres brev er det beskrevet at
dette er et varsel,
som efter Bekendtgørelsen 1233 er et
krav?
Samtidigt vil jeg gøre jer opmærksom på at i ikke overholder lover for afregning af solcelleejere
med reduceret elafgift, og at min årsafregning og afregning for 1 kvartal, derfor vil blive betalt, når
I har opfyldt krav om korrekt beregning af min el leveret fra jer om beregning af reduceret efter
skatteloven for reduceret elafgift L162 fra 25. juni 2010.
Husk i sa tidigt, at i også skal overholde EU’s lovgiv i g på elo rådet.
Med Venlig Hilsen
Michael Hvitfeldt
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 279: Henvendelse af 27/4-20 fra Danske Energiforbrugere (DENFO) om overtrædelse af varslingsfrister i elforsyningen
2182245_0010.png
Fra:
Energi Klage <[email protected]>
Sendt:
10. marts 2020 10:18
Til:
Michael Hvitfeldt <[email protected]>
Emne:
SV: Vedr. kundenr. 1109151 CRM:024601670
Hej Michael
Jeg beklager ventetiden.
Vores advokat har undersøgt sagen og her er vores svar.
Eniig Energi har varslet indførelsen af flexafregning ved fremsendelse af vedhæftede brev af 7. november 2018 om
indførelse af flexafregning for egenproducenter i årsnettoafregningsgruppe 6. Vi har i brevet oplyst dig om, hvad
flexafregning betyder for dig, og vi har henvist til yderligere information om flexafregning på vores hjemmeside.
Du henviser til elleverandørens varslingsforpligtelse efter § 3 i elleveringsbekendtgørelsen (bkg. 1233/2015) med krav
om et forudgående varsel på mindst tre måneder ved væsentlige ændringer i kontraktbetingelserne til ugunst for
forbrugeren.
Du er overgået til flexafregning pr. 1. januar 2020, og kravet om et forudgående varsel på mindst tre måneder er derfor
overholdt, i og med at du allerede i november 2018 er varslet om indførelse af flexafregning. Vi gør i den forbindelse
opmærksom på, at der ikke i elleveringsbekendtgørelsen er fastsat nogen begrænsninger for, hvor tidligt elleverandøren
kan varsle ændringer. Det ændrer ikke på brevet af 7. november 2018’s karakter af varslingsbrev, at det ikke angiver den
konkrete dato 1. januar 2020 for din overgang til flexafregning. Vi henviser i den forbindelse også til, at du af Energinet er
blevet oplyst om, hvilken dato du er overgået til flexafregning.
På ovenstående grundlag foretager Eniig Energi sig ikke yderligere i anledning af din henvendelse, idet det er vores
opfattelse, at du er varslet i overensstemmelse med gældende regler og varslingsfrister og i øvrigt i overensstemmelse
med Dansk Energis branchepraksis.
Vi opfatter din henvendelse som en generel henvendelse om Eniig Energis overholdelse af elleveringsbekendtgørelse. Vi
skal for god ordens skyld henvise til, at du har mulighed for at henvende dig til Forsyningstilsynet, hvis du fortsat måtte
være af den opfattelse, at Eniig Energi A/S ikke overholder elleveringsbekendtgørelsen, jf. elleveringsbekendtgørelsens
§ 20. Der kan evt. også være mulighed for at klage til Ankenævnet på Energiområdet, jf. elleveringsbekendtgørelsens §
19.
Venlig hilsen
Janne B.
 Ansvarlig for klager og kundetilfredshed 
ENIIG A/S
Over Bækken 6
9000 Aalborg
Telefon 7015 1670
eniig.dk
------------------- Oprindelig meddelelse -------------------
Fra:
Michael Hvitfeldt
Modtaget:
24-02-2020 20:52
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 279: Henvendelse af 27/4-20 fra Danske Energiforbrugere (DENFO) om overtrædelse af varslingsfrister i elforsyningen
2182245_0011.png
Til:
Energi Klage;
[email protected]
Emne:
SV: Vedr. kundenr. 1109151 CRM:024601670
Til Eniig
Klage over manglende varsling ved overgang Flexafregning / time
time afregning 1 januar 2020
Jeg vil gerne klage over jeres manglende varsling af overgangen til Flexafregning / time
time
afregning.
Da Flexafregningen / time
time afregningen ikke er omfattet af §4 som vedrører
skatter, afgifter
og PSO,
skal I overholde §3 i
Energi-, forsynings- og klimaministeren
bekendtgørelse
nr.
1233 af 6. november
2015,
Ved væsentlige ændringer i kontraktbetingelserne til ugunst for forbrugeren, skal den berørte
forbruger have et forudgående varsel herom på mindst 3 måneder.
Overgangen til Flexafregning
/ time
time afregning er en forringelse af vores tidligere aftale.
Jeres brev fra 2018 var ikke et varslingsrev med en konkretdato for overgangen til Flexafregning /
time
time afregning, men et oplysningsbrev om, at jeg inden den 31.12.2020 ville overgå til
Flexafregning / time
time afregning
Energi-, forsynings- og klimaministeren har ved
bekendtgørelse nr.
1233 af 6. november 2015, bestemt,
at elleverandører skal varsle forbrugerne omkring væsentlige prisændringer, jf. §§ 3-4:
1.
§ 3.
Hvis elhandelsvirksomheden agter at foretage væsentlige ændringer i kontraktbetingelserne til ugunst
for forbrugeren, skal den berørte forbruger have et forudgående varsel herom på mindst 3 måneder, jf. dog
§ 4. Varslet skal gives i et klart og forståeligt sprog ved anvendelse af e-mail, faktura eller lignende
individuel kommunikation.
Stk. 2. Ved væsentlige ændringer forstås
1) ændringer i leveringsbetingelser og kontraktbetingelser, herunder nye vilkår,
2) nye gebyrer,
3) ændringer i prisberegningsgrundlaget i aftaler om variabel pris,
4) ændringer i enhedspriser for elektricitet i aftaler om fast pris,
5) øvrige ændringer i eksisterende priser eller gebyrer, som forhøjer det berørte priselement med 10 %
eller mere, og som samtidig forhøjer den samlede betaling med mindst 40 kr. pr. måned inkl. moms.
Stk. 3. Hvis elhandelsvirksomheden foretager uvæsentlige ændringer i priser eller gebyrer til ugunst for
forbrugeren, skal den berørte forbruger varsles herom i et klart og forståeligt sprog ved anvendelse af e-
mail, faktura eller lignende individuel kommunikation senest én faktureringsperiode efter ændringens
ikrafttræden.
Stk. 4. Forbrugeren har ret til at hæve kontrakten med virkning fra ændringens ikrafttræden, hvis
forbrugeren ikke accepterer de væsentlige eller uvæsentlige ændringer. For så vidt angår betaling for
allerede leverede ydelser finder forbrugeraftalelovens § 25, stk. 2, tilsvarende anvendelse.
Elhandelsvirksomheden skal i forbindelse med underretningen efter stk. 1 og 3 orientere forbrugeren om
dennes ret til at hæve kontrakten.
§ 4.
Der er ikke krav om varsling af ændringer i skatter, afgifter og PSO samt midlertidige kortvarige
nedsættelser af priselementet for netydelsen, hvor netydelsen efter kontrakten viderefaktureres
uændret til
forbrugeren og hvor priselementet for netydelsen efterfølgende sættes op til det hidtidige beløb.
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 279: Henvendelse af 27/4-20 fra Danske Energiforbrugere (DENFO) om overtrædelse af varslingsfrister i elforsyningen
2182245_0012.png
Dette er uddrag fra
PUNKT 5 | RETSBILAG | ENERGITILSYNETS MØDE DEN 21. JUNI 2017
21. juni 2017
Detail & Distribution
17/06429
Laa
Energitilsynet
Med Venlig Hilsen
Michael Hvitfeldt
Mikkelsgade 16
8850 Bjerringbro
Fra:
Energi Klage <[email protected]>
Sendt:
24. februar 2020 15:31
Til:
Michael Hvitfeldt <[email protected]>
Emne:
Vedr. kundenr. 1109151 CRM:024601670
Hej Michael
Tak for snakken.
Du bedes sende en mail til
[email protected],
hvor du bedes præcisere de nærmere omstændigheder vedrørende din
henvendelse.
Med ønsket om en god dag.
Venlig hilsen
Janne B. 
 Ansvarlig
for klager og kundetilfredshed 
ENIIG A/S
Over Bækken 6
9000 Aalborg
Telefon 7015 1670
eniig.dk