Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del Bilag 277
Offentligt
2181690_0001.png
Til Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Att. Jan Rasmussen / Rasmus Helveg Petersen og resten af udvalget
2030-målet: Tænk i disse lovgivningsmæssige ændringer
De politiske ambitioner på klima- og energiområdet er blevet mere ambitiøse,
og priserne på vind- og solenergi er raslet ned. Det kræver et grundigt service-
eftersyn af lovgivningen, der i vidt omfang er indrettet på fortidens politik og
teknologi. I projektet Smart Cities Accelerator (SCA) støttet af Interreg ÖKS har
vi givet bud på, hvilke lovgivningsmæssige ændringer der er behov for.
I vedlagte rapport om lovgivningsmæssige forhold har SCA-projektet identifice-
ret rammer for energiforsyning på svensk og dansk side for herved at kunne
afdække de juridiske barrierer og mangler, der findes i regelsystemerne på
begge sider af Øresund for at fremme en øget anvendelse af vedvarende
energi og bæredygtige løsninger.
For Danmark peger vi på følgende udfordringer/barrierer i den grønne
omstilling – se vedlagte rapport for uddybning:
Reguleringen er opdelt på el-, gas- og varmeselskaber. Behov for stærkere
tænkning på tværs af forsyningsformer og sektorer og tilpasning/fremtids-
sikring af lovgivningen.
Energispareindsatsen skal nytænkes, så ordningen gøres omkostningsef-
fektiv, og ansvaret rykkes fra energiselskaberne til en eller flere uaf-
hængige aktører. Data er til rådighed og skal udnyttes bedre. Behov for
lettere adgang til at gennemføre og finansiere energieffektiviseringer og
omlægninger til vedvarende energi.
Reguleringen af varmeforsyningen blokerer for overgang til vedvarende
energi i områder, der i dag er forsynet med kraftvarme. Projektbekendt-
gørelsen fokuserer på samfundsøkonomi og vægter CO
2
-reduktioner for
lidt. Beskatning af overskudsvarme hindrer udnyttelse.
Beskatningen af el er for høj og hindrer fleksibilitet og øget integration af
vindmølle- og solenergi. Også behov for nye tariffer, der fremmer
fleksibilitet.
27. april 2020
CVR-nr. DK 30 06 09 46
DTU Compute
Institut for Matematik og
Computer Science
Richard Petersens Plads
Bygning 324
2800 Kgs. Lyngby
Tlf.. 45 25 30 31
Fax 45 88 13 99
www.compute.dtu.dk
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 277: Henvendelse af 27/4-20 fra DTU om det EU-støttede projekt 'Smart Cities Accelerator' ifm. grøn omstilling
2181690_0002.png
Regler forhindrer solceller på kommunale ejendomme - en oplagt barriere
for udbredelsen af vedvarende energi.
Energifællesskaber: Vigtig at ny lovgivning skaber de rette legale og kom-
mercielle muligheder for energifællesskaber baseret på omkostningsægte
principper.
Fremtidens regulering bør indeholde de rette incitamenter til anvendelse
af varmepumper og elbiler og fremme af andre innovative energiløsninger,
herunder Power-to-X.
Vindmølle- og solcelleparker og andre vedvarende energianlæg på land stil-
ler øgede krav til tidlig borgerinddragelse og øgede lokale incitamenter
som f.eks. medejerskab og økonomisk kompensation.
Energiafgifter bør udformes som en klimaafgift, som giver et reelt incita-
ment til at bruge mest energi, når den er grøn og tilsvarende mindre, når
den er sort.
Nettariffer bør være kostægte og derfor kobles til de aktuelle udfordringer i
nettet og på en måde, som sikrer fairness for alle forbrugere i nettet.
Venlig hilsen
Henrik Madsen
Faglig projektleder på SCA-projektet,
professor på DTU Compute
[email protected]
Og
Anne Marie Damgaard
Projektleder på SCA-projektet, DTU Compute
[email protected]
Bilag: Rapport om rammevilkår og barrierer for energiforsyning og udvikling af
smarte energiløsninger i Danmark og Sverige + pixi-udgave af rapporten
Se samtlige rapporter om lovning inden for energiområdet her:
https://drive.google.com/drive/u/6/folders/1bOYncmXxbN23wyXey3Ct1xIlYNMed-
clv
Se mere om forskningen på Smart Cities Accelerators hjemmeside, hvor alle
rapporter også ligger:
https://smartcitiesaccelerator.eu/lagstiftn
Side 2 af 2