Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del Bilag 274
Offentligt
2179706_0001.png
Vedr. netelselskabet Radius’ uacceptable overgreb på hundredevis eller tusindvis af
danske elforbrugere, samt deres forvaltning af Bekendtgørelse nr. 75 af d. 25.01.19 om
fjernaflæste elmålere og måling af elektricitet i slutforbruget.
Netelselskabet Radius har længe været i gang med og er stadig i gang med at
installere nye fjernaflæste elmålere hos elforbrugere i Danmark.
Bemyndigelsen, hjelmen og forpligtelsen til at udføre denne opgave fremgår af § 2 i
bekendtgørelse nr. 75 af d. 25.01.19 om fjernaflæste elmålere og måling af elektricitet
i slutforbruget.
Der fremgår af §§ 4-7 i samme bekendtgørelse en række tekniske krav, som den nye
elmåler der skal installeres skal opfylde.
Der fremgår såvidt jeg er orienteret IKKE andre krav til den nye fjernaflæste elmåler
end de som følger af §§ 4-7 i ovennævnte Bekendtgørelse.
Der fremgår dermed altså f. eks IKKE at den nye elmåler som Radius installerer skal
være en TRÅDLØS elmåler.
Den elmåler som installeres KUNNE altså f. eks også være en KABLET elmåler, når
blot den opfylder de af §§ 4-7 i ovennævnte Bekendtgørelse følgende krav til den.
Bekendtgørelsen åbner altså mulighed for forskellige afgørelser om hvilken ny
elmåler netelselskaberne og heriblandt Radius tilbyder eller vælger at installere.
Bekendtgørelsens opgave i form af installation af nye fjernaflæste Elmålere kan altså
dermed FORVALTES på forskellige måder.
Radius vælger desværre at forvalte bekendtgørelsen på den måde, at ALLE såkaldte
slutbrugere får tilbudt eller installeret et TRÅDLØST smartmeter. Alle får det samme
trådløse Smartmeter af mærket Kamstrup.
Men der findes overalt i den vestlige verden, og herunder også i Danmark mange
mennesker, som desværre helbredsmæssigt ikke længere tåler TRÅDLØS stråling,
mikrobølger, EMF mv. i samme omfang som andre raske mennesker.
Der findes i Danmark hundredevis eller måske tusindvis af elforbrugere, som
desværre helbredsmæssigt ikke tåler den hyppige/konstante højfrekvente stråling, de
radiobølger, den EMF mv. og den mængde heraf som det trådløse Smartmeter af
mærket Kamstrup det desværre medfører.
Rigtig mange af disse mennesker har oplyst Radius herom, og har bedt eller ansøgt
Radius om at få en anden løsning end det trådløse Smartmeter.
Det har de gjort fordi de ikke kan tåle den konstante stråling mv. som det trådløse
Smartmeter medfører og dette ofte endda inde i deres bolig.
Disse mennesker får alvorlige helbredsmæssige symptomer som f. eks hovedpine,
svimmelhed, træthed, utilpashed, nedsatte kognitive evner mv. af udsættelsen for det
trådløse Smartmeters konstante strålen, bølger mv.
Disse mennesker har bedt/ansøgt Radius om at få lov til at beholde deres KABLEDE
Elmåler eller få installeret en anden kablet elmåler.
Radius har so far desværre valgt at afvise alle sådanne ansøgninger fra mennesker der
desværre helbredsmæssigt ikke kan tåle det trådløse Smartmeter.
Radius afviser alle der af helbredsmæssige grunde beder dem om eller ansøger dem
om en anden løsning end installation af et TRÅDLØST smartmeter.
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 274: Henvendelse af 22/4-20 fra Michael Nielsen, København Ø, om elektroniske elmålere
Radius imødekommer ingen ansøgninger fra disse mennesker der af helbredsmæssige
årsager beder/ansøger om en kablet elmåler, selv om det jf. ovenfor er en mulig
løsning.
Selv mennesker med lægeerklæringer mv. på at de er særligt overfølsomme og/eller
ikke kan tåle TRÅDLØS stråling, EMF mv. afvises af Radius.
Radius afviser konsekvent at vælge en anden mulig løsning til de ovennævnte
mennesker, som bare ikke tåler trådløse smartmetre og deres stråling mv.
Radius træffer afgørelse om/beslutter ikke at give disse mennesker en anden løsning
end det trådløse Smartmeter som de ikke kan tåle.
Radius træffer disse afgørelser og forvalter målerbekendtgørelsen og deres opgave
sådan, på trods af at de 2 sidste Energiministre skriftligt og dokumenterbart har udtalt
” at der bør findes andre løsninger end det trådløse smartmeter til disse mennesker
som ikke kan tåle det
”.
Rasmus Helveg Petersen skrev det d. 13.05.14.
Lars Chr. Lilleholt skrev det d. 07.11.17
Radius træffer disse afgørelser og vælger en sådan forvaltning af bekendtgørelse nr.
75 af d. 25.01.19 om fjernaflæste elmålere og måling af elektricitet i slutforbruget, på
trods af at det i omkring 1400 videnskabelige undersøgelser samt i forskning mv. til
overflod er overvejende sandsynliggjort, at det trådløse Smartmeter har eller kan have
helbredsskadelige virkninger på mennesker.
Jeg vil herunder blot nævne nogle få eksempler på dette.
I England har man på baggrund af adskillige lægers udtalelser om at det trådløse
Smartmeter er helbredsskadeligt for nogle, nu har gjort det frivilligt om elforbrugere
vil have en trådløs elmåler eller i stedet have en kablet elmåler.
I dele af Frankrig, Italien, Canada og USA mv. har man så vidt jeg er oplyst forbudt
installation af trådløst smartmeter og/eller har pillet disse ned igen, fordi mennesker
dokumenterbart ikke kunne tåle dem helbredsmæssigt.
Der er i EMF portalen 1405 videnskabelige undersøgelser som påpeger
sandsynligheden af at et trådløst smartmeter kan have helbredsskadelige virkninger.
Der er videnskabelige undersøgelser som viser at det trådløse Smartmeter pulser,
stråler mv. langt hyppigere og mere end Radius og andre selskaber oplyser.
Det nu afsluttede 10 årige NTP studie i USA viste sandsynlig sammenhæng med og
øget risiko for at få hjernekræft pga. hyppig udsættelse for mobilstråling.
Målinger har vist at det trådløse Smartmeter sender signaler hvert 2-4. sekund og at
det konstant stråler svarende til 50-100 gange så meget som en tændt mobiltelefon.
Og måske kan I forestille jer det foregå inde i en mindre lejlighed og hos en person
som ikke tåler dette i samme omfang som andre raske mennesker.
Der er 235 EMF eksperter verden over der har lavet samlet appeal hvor man påpeger
den yderst sandsynlige helbredsskadelige virkning af det trådløse Smartmeter.
Der er valid videnskabelig forskning som viser at det trådløse Smartmeter kan have
skadelig virkning på cellevæv, kan ændre hjerterytme, medføre fosterskader mv.
Radius begrunder deres konsekvente afvisninger med at Sundhedsstyrelsen ikke
finder det bevist, at det trådløse Smartmeter er helbredsskadeligt og dermed ikke
bevist at disse menneskers symptomer skyldes det trådløse Smartmeter.
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 274: Henvendelse af 22/4-20 fra Michael Nielsen, København Ø, om elektroniske elmålere
Og det på trods af at der overalt i den vestlige verden er masser af hinanden
uafhængige mennesker, som beretter om de samme symptomer ved udsættelse for det
trådløse Smartmeter.
Det er nok korrekt at det måske ikke som vores Sundhedsstyrelse siger kan opfattes
som endegyldigt bevist, at det trådløse Smartmeter er helbredsskadeligt.
Sundhedsstyrelsen har i årevis baseret deres udtalelser, vejledninger, handlinger og
anbefalinger på det her område, på viden og udtalelser fra deres ansatte ekspert på
området læge Christoffer Johannesen.
Ham valgte Sundhedsstyrelsen fornylig efter massivt pres at opsige. Ganske enkelt
fordi han dokumenterbart i årevis har været finansieret af teleindustrien.
Christoffer Johannesen har i årevis været dybt inhabil i forhold til det her område,
hvilket Sundhedsstyrelsen efter det oplyste har vidst.
Hans forskning, anbefalinger og udtalelser på det her område kan derfor naturligvis
ikke betragtes som værende valide og kan ikke lægges til grund for noget som helst.
Alligevel har Sundhedsstyrelsen valgt at anvende den og ham. Og Sundhedsstyrelsen
vælger åbenbart fortsat at fastholde fokus på at det ikke er endegyldigt bevist, at det
trådløse Smartmeter er eller kan være sundhedsskadeligt.
Og tilsyneladende forholder Sundhedsstyrelsens sig alene til hvorvidt en evt. termisk
skadevirkning af det trådløse Smartmeter er bevist. Men undlader samtidig
fuldstændig at forholde sig til eventuelle biologiske skadevirkninger samt eventuelle
skadevirkninger af langtids påvirkninger.
Sundhedsstyrelsen vælger ligeledes ikke reelt at forholde sig til de talrige
undersøgelser som viser at det trådløse Smartmeter kan være sundhedsskadeligt.
Istedetfor måske med baggrund i disse undersøgelser mv. at opfordre til forsigtighed,
vælger Sundhedsstyrelsen åbenlyst at give teknologien og det trådløse Smartmeter en
stilling/retsstilling som hidtil har været forbeholdt mennesket.
Sundhedsstyrelsen vælge at give teknologien og det trådløse Smartmeter den stilling
at den/det er uskyldig til det modsatte er bevist.
MEN ud fra den aktuelt eksisterende videnskabelige forskning, er der IKKE grundlag
for at påstå at det trådløse Smartmeter IKKE er eller kan være sundhedsskadeligt.
Radius forvaltning af ud fra en lægelig og en menneskelig synsvinkel forkert og
udtryk for et helt uacceptabelt overgreb på helt almindelige danske elforbrugere.
Ud fra den eksisterende videnskabelige forskning, er der grundlag for at påstå, at det
er overvejende sandsynligt at det trådløse Smartmeter kan være sundhedsskadeligt.
WHO, Europarådet mv. har i årevis manet til forsigtighed med trådløse Smartmetre.
Europarådet opfordrede allerede i 2011 til at finde andre løsninger end trådløse til
mennesker der er overfølsomme overfor det.
Det er derfor med baggrund i ovenstående åbenlyst at det trådløse Smartmeter udgør
en fare eller i hvert fald en risiko for menneskers helbred og liv.
Derfor skal offentlige myndigheder aktiviteter i forhold til det her udføres ud fra
forsigtighedsprincipper jf. gældende EU-ret.
Og så vidt jeg er orienteret er Radius overvejende ejet af den danske stat.
Men Radius udviser ingen forsigtighed, de ignorer den ovennævnte viden,
menneskers udsagn, lægeerklæringer mv.
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 274: Henvendelse af 22/4-20 fra Michael Nielsen, København Ø, om elektroniske elmålere
Radius’ valg og forvaltning
af bekendtgørelsen og deres opgave er derfor i strid med
EU-ret og forsigtighedsprincippet.
Derudover så kan Radius forvaltning af det her forhold, efter min opfattelse på ingen
måde være i tråd med de af Folketinget mv. trufne beslutninger omkring den relevante
bekendtgørelse og formålene med den. Jf. i forhold hertil også de nævnte udtalelser
fra vores 2 seneste energiministre.
Endelig er
Radius’ afgørelser og forvaltning
af bekendtgørelse nr. 75 af d. 25.01.19
om fjernaflæste elmålere og måling af elektricitet i slutforbruget, i forhold til det her i
strid med såvel forvaltningslovens regler samt det grundlæggende forvaltningsretlige
princip om bedst mulige retsstilling.
Der fremgår af Vejledning nr. 11740 af d. 04.12.86 Forvaltningsloven, at ved
henvendelse skal myndigheden sørge for, at borgeren får netop den retsstilling der er
forudsat i den lovgivning, der regulerer det pågældende forvaltningsområde, eller den
for borgeren bedst mulige retsstilling hvis lovgivningen åbner mulighed for flere
forskellige løsninger. (Og forskellige løsninger er mulige her.)
Det er et grundlæggende princip i dansk forvaltningsret.
Det er muligt og tænkeligt at Energistyrelsen mv. er af den opfattelse eller vildfarelse,
at Radius ikke er omfattet af Forvaltningslovens regler og/eller eller grundlæggende
forvaltningsretlige principper, når de træffer de her relevante afgørelser og forvalter
bekendtgørelse nr. 75 af d. 25.01.19 om fjernaflæste elmålere og måling af elektricitet
i slutforbruget.
Men Radius er i overvejende grad ejet af den danske stat, og udfører her en
forvaltning af en bekendtgørelse og en opgave. Jf. i forhold hertil at det er Radius der
suverænt træffer afgørelse om hvilken fjernaflæst elmåler der installeres hos den
enkelte elforbruger, når blot den opfylder de af §§4-7 i bkg. Nr. 75 af d. 25.01.19 om
fjernaflæste elmålere og måling af elektricitet i slutforbruget fremgående krav.
Jeg henviser til offentlighedslovens § 3. stk. 2. samt Justitsministeriets skriftlige svar
af d. 22.11.19 til mig. Justitsministeriets svar på min konkrete forespørgsel om
hvorvidt Radius ved sine afgørelser omkring og forvaltning af det her, er omfattet af
Forvaltningslovens regler samt det grundlæggende forvaltningsretlige princip om
bedst mulige retsstilling.
Det er med baggrund i ovenstående min klare opfattelse at Radius i forhold til det her
er omfattet af såvel forvaltningsloven, samt almene for offentlig forvaltning gældende
juridiske principper og herunder også det grundlæggende forvaltningsretlige princip
om bedst mulige retsstilling.
Den bedst mulige retsstilling i forhold til det her, for en borger/slutbruger som ikke
tåler trådløse elmålere og deres stråling, mikrobølger mv. er naturligt nok at få en ikke
trådløs men kablet elmåler som ikke stråler, pulser, udsender EMF mv. konstant. Og
herunder endvidere at denne placeres udenfor boligen.
Min personlige historie og situation er den, at jeg desværre har arbejdet i lokaler hvor der var
massiv forekomst af skimmelsvamp mv.
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 274: Henvendelse af 22/4-20 fra Michael Nielsen, København Ø, om elektroniske elmålere
Det medførte at jeg udviklede en form for allergi/overfølsomhed. Jeg kunne pludseligt ikke
længere tåle udsættelse for en række almindeligt i samfundet og hverdagen forekommende
stoffer, dufte, kemikalier, WiFi mv.
Det er også underbygget og dokumenteret af en speciallægeerklæring fra 2012.
Det gjorde at jeg ikke længere kunne tåle at opholde mig i de kontormiljøer, som jeg tidligere
aldrig havde problemer med at være i. Det gjorde at jeg måtte opgive at fortsætte mit arbejde
som socialrådgiver, konsulent mv. som jeg havde udført i 25 år.
Det gjorde at jeg revaliderede mig selv til skraldemand.
Det har jeg været siden april 2014 og jeg har ikke haft en sygedag endnu. Jeg får daglig
motion, lever nogenlunde sundt og træner lidt. Og så prøver jeg at undgå udsættelse for ting
jeg ved at jeg ikke længere tåler som andre. Det er bl.a og især fugt, lim, lak, meget støv,
ventilation i biler og trådløs WiFi mv.
Jeg har ikke bil, og heller ikke trådløs WiFi eller router i min lejlighed. Jeg prøvede for år
siden at have en router i min lejlighed. Det gik ikke da jeg fik de samme symptomer som jeg
beskrevet nedenfor fik, da Radius installerede Smartmetret i min lejlighed.
Jeg anede intet om den nye elmåler da Radius installerede den hos mig, og jeg anede heller
ikke at den var trådløs. Jeg anede ikke hvor hyppigt, hvor meget den strålede mv.
Men jeg fik fra dag 1 de typiske symptomer, som jeg får når jeg er steder hvor der er noget
jeg ikke tåler udsættelse for længere.
Disse steder kan jeg fjerne mig fra og så forsvinder mine symptomer igen.
Men det kan jeg jo ikke fra min lejlighed. Det er her jeg bor, lever, spiser og sover mv.
Da det trådløse Smartmeter blev sat op i min lejlighed fik jeg daglig hovedpine, blev utilpas,
irritabel og fik klart nedsættelse af mine kognitive evner.
Alle symptomer forsvandt og var ikke tilstede når jeg ikke var hjemme.
At der er sammenhæng mellem det trådløse Smartmeter og mine symptomer er efter min
opfattelse mere end overvejende sandsynliggjort.
Jeg kan uden problem opliste omkring 20 punkter som hver især taler for at mine symptomer
skyldes det trådløse Smartmeter som Radius installerede i min lejlighed.
Hvad der taler imod at der skulle være sammenhæng og at mine pludseligt opståede
symptomer skyldes påvirkning fra det trådløse Smartmeter, har jeg svært ved at få øje på.
Det eneste jeg kan se er, hvis man vægter at det ikke er endegyldigt bevist, og at teknologien
og Smartmetret er uskyldigt til det modsatte er direkte bevist. Hvilket i sig selv kan være
yderst vanskeligt eller umuligt hvis man som Sundhedsstyrelsen vist gør i forhold til det
her…
først anser noget for værende bevist når et undersøgelse er gennemført flere gange og
med det eksakt samme resultat.
Jeg synes det taler for sig selv her, at det er mere end overvejende sandsynliggjort at mine
symptomer skyldes det trådløse Smartmeter. Jeg synes egentlig ikke at der kan være nogen
som helst rimelig tvivl om det.
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 274: Henvendelse af 22/4-20 fra Michael Nielsen, København Ø, om elektroniske elmålere
Jeg ønsker egentlig bare at leve mit dejlige liv med min vidunderlige kone, passe mit arbejde
og nyde livet. Jeg er taknemmelig og glad for livet. Men jeg vil gerne bare fortsat kunne leve
et liv med elektricitet uden at jeg skal blive syg af det.
Jeg mener faktisk også at jeg har krav på det.
Det der forhindrer det er Radius som forvalter den relevante bekendtgørelse på en måde, som
jeg kun kan opfatte som et klart og helt uacceptabelt overgreb på mig og mit liv.
Hvad der ligger bag disse valg og den forvaltning ved jeg ikke.
Om baggrunden for Radius’ håndteren af det her,
er at de har købt 1 million TRÅDLØSE
elmålere af mærket Kamstrup ved jeg ikke.
Jeg ved ikke om de er bange for at det her kunne sprede sig som ringe i vandet, og at de
derved måske kunne miste store indtægter ved salg af data eller få økonomiske tab.
Jeg ved ikke hvad der lægger bag, at Radius åbenbart vælger at agere fuldstændig uden
hensyn til almindelige danskeres helbred.
Jeg ved ikke hvorfor Radius uden at det er nødvendigt, vælger at sætte mange mennesker i en
situation hvor de kun fortsat kan få leveret el, hvis de accepterer bivirkninger i form af daglig
hovedpine, svimmelhed, utilpashed, nedsatte kognitive evner mv. samt eventuel risiko for
helbredsskadelige virkninger af langtids påvirkning.
Jeg ved ikke om det her handler om forhold i andre regi, fora eller ting på højere plan.
Uanset hvad baggrunden end er, så er det min klare opfattelse at det må være jeres opgave at
medvirke til at det her bliver stoppet.
Det er min forhåbning at I vil medvirke til, at det igen bliver muligt for mig og hundredvis af
andre danskere at leve et relativt normalt og godt liv med elektricitet, uden at vi skal
acceptere bivirkninger heraf i form af daglig hovedpine, svimmelhed og utilpashed mv.
Jeg ønsker ikke at det her skal føre til, at jeg pga. mine symptomer enten må leve uden el
eller må opsige mit arbejde og måske ryger ud af arbejdsmarkedet og bliver en langvarig
offentlig forsørgelsesbyrde.
Jeg kører nu en tonstung lastbil som del af mit arbejde, og det går ikke med de symptomer
som det trådløse Smartmeter desværre giver mig. Jeg skal ikke ende med at være skyld i
trafikulykke eller andres død eller kvæstelser pga. det her.
Jeg Håber inderligt at I tager det her alvorligt og prøver at få det her stoppet og ændret.
Hvis I ønsker yderligere oplysninger er I mere end velkomne til at kontakte mig.
Med venlig hilsen
Michael Nielsen
Bomhusvej 10,2.tv
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 274: Henvendelse af 22/4-20 fra Michael Nielsen, København Ø, om elektroniske elmålere
2100 København Ø
Tlf 60547407