Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del Bilag 267
Offentligt
2175256_0001.png
April 2020
Åbent brev til de nationale regeringer
1/2
#SavePeopleNotPlanes:
Ingen milliongaver
til luftfarten
Under den igangværende Corona-krise, hvor verden kæmper mod virussen, og
utallige lønmodtagere mister deres indkomster, kræver luftfartsindustrien enorme
og ubetingede skatteyderbetalte tilskud. I de senere år har branchen stærkt modsat
sig ethvert forsøg på at afvikle de urimelige skattefritagelser, som branchen nyder
godt af, og har nægtet at bidrage meningsfuldt til de globale mål for reduktion af
emissioner.
Ikke alene står luftfarten pt. for 5–8% af den globale klimapåvirkning – især forår-
saget af et mindretal af velhaveres hyppige flyrejser – men sektoren antager også,
at den fortsat kan vokse. I de seneste årtier er der skabt enorme fortjenester på
bekostning af lavtlønnede ansatte og klimaet.
Ansatte, der er berørt af den aktuelle krise, har brug for støtte. Men vi bør ikke
lade aktionærerne i luftfartsindustrien indkassere store fortjenester finansieret af
statskassen. Hvis vi ikke tackler de strukturelle problemer, der har efterladt vores
samfund og økonomier sårbare over for kriser som denne, vil vi være endnu mere
sårbare over for de næste, da uligheden mellem og inden for lande fortsætter med
at vokse, og kriser indenfor miljø, biodiversitet- og klima forværres.
Hjælpepakker må ikke tillade, at luftfartssektoren vender tilbage til situationen før
Covid-19: Offentlige midler skal sikre at arbejdstagere og klima bliver sat forrest.
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 267: Henvendelse af 7/4-20 fra Bevar Jordforbindelsen v/Poul Kattler om "Grønne betingelser for støtte til luftfarten"
2175256_0002.png
VI KRÆVER:
1. MENNESKER FØRST
I stedet for at redde topchefer og aktionærer, skal enhver økonomisk støtte sikre, at
ansatte sikres stærke arbejdstagerrettigheder og beskyttelse mod sygdom, og at
der sikres en rimelig indkomst til flyledere, piloter, jordpersonale, cateringfirmaer og
andre påvirkede arbejdstagere under krisen.
2. EN RETFÆRDIG OVERGANG TIL KLIMAVENLIG MOBILITET
En betingelse for offentlig midlertidig støtte skal være, at luftfartsindustrien retter
ind efter Paris-aftalens 1,5 °C-målsætning. Udledningsreduktionerne skal være
absolutte, og emissionsopgørelser må ikke anvende tvivlsomme regnskabsmeto-
der, såsom kompensation for udledte klimagasser, og heller ikke være afhængige
af biobrændstoffer, der skader miljø, fødevaresikkerhed og jordrettigheder. Miljø-
venlig luftfart er en illusion, og antallet af flyrejser skal reduceres. Regeringer skal
støtte en retfærdig omstilling: Ændringer i transportnetværket skal sikre adgang
til alternativer til flyvning til overkommelige priser (f.eks. rejser med tog) og sætte
arbejdstagerne i stand til at skifte fra ansættelse, som kræver afbrænding af fossile
brændstoffer, til klima-anstændige jobs.
3. UDEN SKATTER? INGEN HJÆLPEPAKKE!
Det er ikke retfærdigt at hjælpe luftfartssektoren med skatteydernes penge, så
længe den stort set ikke betaler skat. Skattefritagelse til luftfarten giver urimelige
fordele overfor transportformer, der udøver mindre skade på klimaet. Skattefritagel-
ser skal derfor stoppe: Luftfartsselskaber skal være forpligtet til at betale afgifter på
brændstof; og i stedet for Air Miles-programmer, der tilskynder til at flyve mere, skal
der indføres fair og progressive afgifter på hyppige flyvning.
Den aktuelle utilsigtede pause i luftfarten skal bruges til at opbygge en klimasikker
transportsektor og skabe modstandsdygtighed over for fremtidige kriser.
Denne underskriftsindsamling støttes af mere end 250 civil-
samfundsorganisationer:
Stay Grounded (international) | Am Boden bleiben (GE) | Aterra (PT) | Bevar
Jordforbindelsen (DK) | Biofuelwatch (UK) | Coordinadora de Pueblos y
Organizaciones del Oriente del Estado de México en Defensa de la Tierra,
el Agua y su Cultura (MX) | Ecologistas en Acción (ES) | Fairosene (EU) |
Flight Free Australia | PCS Public and Commercial Services Union (UK) |
Réseau Action Climat (FR) | Schipholwatch (NL) | Umverkehr (CH) | Peris-
kop (AU) | Possible (UK) | WEIT (GE) | Zomer Zonder Vliegen (BE)
350 Denmark | ActionAid (IE) | Alternatiba (FR) | Amigos de la Tierra (ES) |
ASEED (NL) | Attac (GE) | Attac (FR) | Back on Track (Europe) | BBI Bündnis
der Bürgerinitiativen (GE) | BUNDjugend (GE) | Carbon Market Watch (interna-
tional) | Center for Biological Diversity (US) | CommunityAIR (CA) | Ecomuni-
dades (MX) | EDGE Funders Alliance (international) | European Environmental
Bureau (EU) | Fern (BE) | Federación Nacional de Energías Renovables (CO) |
Fridays for Future (several cities) | GLOBAL 2000 / Friends of the Earth (AU)
| Global Forest Coalition (international) | Greenpeace (international) | Guerril-
la Foundation (GE) | ICTA UAB (ES) | Jordens Vänner / Friends of the Earth
(SE) | International Climate-Safe Travel Institute ICSTI (NZ) | Klima*Kollektiv
(GE) | Land over Landings (CA) | Mouvement Ecologique (LU) | NOAH /
Friends of the Earth (DK) | Naturvernforbundet / Friends of the Earth (NO) |
Parents For Future (GE) | Pioneers of Change (AU) | Reclaim the Power (UK)
| Research&Degrowth (ES) | Résistance Climatique (FR) | ROBIN WOOD e.V.
(GE) | Students for Future (GE) | System Change, not Climate Change! (AU) |
TaCa (FR) | VCS Verkehrs-Club der Schweiz (CH) ...
Find alle underskrivere her:
www.stay-grounded.org/savepeoplenotplanes
2/2
Stay Grounded
Neustiftgasse 36
1070 Vienna, Austria
www.stay-grounded.org
[email protected]