Til Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
26. marts 2020
I et oplæg fra regeringen i forbindelse med de politiske forhandlinger, der er i gang med Folketingets
energiordførere om grøn transport, foreslår klimaminister Dan Jørgensen (S) og transportminister Benny
Engelbrecht (S) at bruge 50 millioner kroner fra transportpuljen på at etablere lynladestandere langs
danske motorveje og i såkaldte hvide pletter på landkortet.
EnergiWatch: Regeringen vil bruge 50 mio. kr. i år på flere ladestandere
I OK er vi enige i, at lynladestandere skal udrulles langs motorvejsnettet. Vi er også enige i, at det
eksisterende netværk af tankstationer vil spille en væsentlig rolle i fremtidens energi-infrastruktur generelt.
I OK plejer vi at sige, at vi vil levere det, som bilisten efterspørger. Nu og i fremtiden. Elbiler er en del af
fremtidens mobilitet, og derfor ønsker vi naturligvis at være en aktiv spiller på markedet for opladning af
elbiler. Vi har allerede en række initiativer i gang.
Betjener begge kørselsretninger
Som det er nu, har OK ingen tankstationer på motorvejs-rastepladser, og det er en helt bevidst strategi. OK
er et danskejet andelsselskab, der gennem mange år har udfordret de multinationale konkurrenter. OK har
således drevet en strukturændring i branchen ved at sælge automat-betalt brændstof i forbindelse med
den lokale dagligvarehandel. Det koncept har de danske bilister taget rigtig godt imod.
Således er OK i dag Danmarks største tankstationskæde med mere end 670 tankstationer. De fleste er
placeret ved den lokale dagligvarehandel, men 27 ligger i meget tæt forbindelse med motorvejsafkørsler,
og de kan i modsætning til såkaldte motorvejsstationer servicere i begge kørselsretninger.
Ensartet og fair støttesystem
Fra et forbrugersynspunkt er det vigtigt, at transportpuljens midler tilgodeser ALLE tankstationer. De store
trafikårer udgør et særligt behov, men hertil hører også tankstationer i tæt tilknytning til en
motorvejsafkørsel. Disse stationer tjener ikke alene et formål for bilister i deres lokalområde, men dækker
ofte i endnu højere grad et behov hos bilister på motorvejen.
Jeg opfordrer derfor til, at der udarbejdes et støttesystem, der tager højde for ovenstående. Alt andet ville
være konkurrenceforvridende.
Overordnet set er der behov for hurtig- og lynladestandere mange steder i det offentlige rum, og det er
OK’s
overbevisning,
at en udbygning, der dækker el-bilisternes behov hurtigt og effektivt, skal baseres på
markedsmekanismer.