Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del Bilag 249
Offentligt
2167454_0001.png
Bekendtgørelse om tilskud til etablering af højhastighedsbredbånd i 2020
I medfør af tekstanmærkning nr. 119 ad 29.29.04 til § 29 på finansloven for finansåret 2020 fastsættes:
Kapitel 1
Formål og definitioner
§ 1.
Formålet med bekendtgørelsen er at fastlægge rammerne for tildeling og udbetaling af tilskud fra den
statslige bredbåndspulje til projekter om etablering af næstegenerationsnet (NGA-net) til
højhastighedsbredbånd.
§ 2.
I denne bekendtgørelse forstås ved følgende:
1) Næstegenerationsnet (NGA-net): Fiberbaserede adgangsnet (FTTx), avancerede opgraderede kabel-tv-
net og visse avancerede trådløse net, der muliggør vedvarende høje hastigheder til den enkelte abonnent.
Nettet skal kunne levere stabile tjenester ved meget høj hastighed pr. abonnent gennem optiske (eller
tilsvarende teknologi) backhaulnet, der er tilstrækkeligt tæt på brugeren til, at leveringen af meget høj
hastighed reelt kan garanteres, understøtte en bred vifte af avancerede digitale tjenester, bl.a.
konvergerede all-IP-tjenester, samt have markant højere uploadhastigheder (sammenlignet med basale
bredbåndsnet).
2) Mobilteknologier: Teknologier, som er omfattet af standarder offentliggjort af ETSI i EN 301 908 serien.
3) Partnerskab: En gruppe af en eller flere bredbåndsudbydere, en sammenslutning af borgere og
virksomheder samt eventuelt en kommune, som ønsker at medvirke til etablering af NGA-net i et projekt
omfattet af § 3.
4) Sammenslutning af borgere og virksomheder: En forening eller lignende, der enten er stiftet til formålet
eller tidligere er stiftet til et andet formål. I sammenslutningen skal der være medlemmer, i form af borgere
eller virksomheder, der repræsenterer hver enkelt adresse, der deltager i projektet, jf. § 3.
5) Sammenhængende område: Et område bestående af to eller flere tilskudsberettigede adresser, der
ligger i samme lokalområde, og som i henhold til Energistyrelsens kortlægning, jf. § 4, har medtaget alle
tilskudsberettigede adresser inden for området.
6) Netejer: Den udbyder af elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester, der på ethvert givet tidspunkt i
den i § 22, stk. 6, afgrænsede periode, ejer, lejer eller på anden måde råder over de for levering af
kommunikationstjenester nødvendige frekvenser eller kanaler i et støttet elektronisk kommunikationsnet.
7) Bitstrømsadgang: Et produkt, der sætter den adgangssøgende udbyder af elektroniske
kommunikationsnet eller -tjenester i stand til at levere kommunikationstjenester til den forbundne
slutbruger.
8) Annoncering af projekt: Ansøger skal forud for indsendelse af ansøgning om tilskud foretage en
teknologineutral konkurrenceudsættelse af projektet efter en åben, gennemsigtig og ikke-diskriminerende
udvælgelsesprocedure, jf. nærmere § 5, stk. 2.
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 249: Høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om bredbåndspuljen 2020
2167454_0002.png
9) Bredbåndsudbyder: Begrebet bredbåndsudbyder dækker over selskaber mv., der tilbyder internetadgang
med én eller flere typer bredbåndsteknologier, fx antenneforeninger, mobilselskaber, fiberselskaber mv.
10) Koncerner: Medmindre særlige forhold taler imod dette, anses koncerner som samlede økonomiske og
juridiske enheder.
11) Tilslutning: Ved tilslutning forstås, at der er etableret forbindelse og tilslutningsstik helt ind i huset på
den enkelte adresse. Det er derimod ikke en forudsætning for tilskuddet, at der er et aktivt abonnement på
adressen.
Stk. 2.
Ved anvendelse af denne bekendtgørelse gælder endvidere definitionerne i lov om elektroniske
kommunikationsnet og -tjenester og lov om graveadgang, etablering og udnyttelse af infrastruktur til
telekommunikationsformål samt udnyttelse af infrastruktur på tværs af forsyningssektorer m.v.
Kapitel 2
Vilkår for tilskudsberettigelse og kortlægning
§ 3.
Energistyrelsen kan efter ansøgning yde tilskud til projekter om etablering af næstegenerationsnet
(NGA-net) til højhastighedsbredbånd.
Stk. 2.
Tilskud kan ydes til projekter, der udgør et sammenhængende område, jf. § 2, stk. 1, nr. 5, og kan
dække investeringsomkostninger ved bredbåndsrelaterede anlægsarbejder, herunder etablering af passiv
fysisk infrastruktur.
Stk. 3.
Der kan ydes tilskud til dækning med højhastighedsbredbånd, såkaldte NGA-net, til boliger,
virksomheder og sommerhuse.
Stk. 4.
Der kan dog ikke ydes tilskud til følgende:
1) Dækning af adresser, som er beliggende i byzone.
2) Etableringen af bredbåndsforbindelser til samlet nybyggeri eller ny-udstykninger. Dog kan enkeltstående
nybyggeri eller en enkeltstående ny-udstykning modtage tilskud.
Stk. 5.
Der kan ikke ydes tilskud til partnerskaber, jf. § 2, stk. 1, nr. 3, hvor udbetalingen skal ske til en part,
der på ansøgningstidspunktet ikke har efterkommet et krav om tilbagebetaling af tilskud, herunder
tilbagebetaling af tilskud som Kommissionen har erklæret ulovlig og uforenelig med statsstøttereglerne.
Der kan endvidere ikke ydes tilskud til partnerskaber, hvor udbetalingen skal ske til en part, der må anses
for kriseramt efter statsstøttereglerne.
Stk. 6.
Det NGA-net, der etableres med tilskud, skal ved etableringen kunne levere stabile, oplevede
hastigheder på mindst 100 Mbit/s download og 30 Mbit/s upload.
Stk. 7.
Mobilteknologier kan ikke indgå i projekter til adresser, såfremt der i det pågældende område er
stillet dækningskrav i forbindelse med en frekvensauktion afholdt af Energistyrelsen.
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 249: Høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om bredbåndspuljen 2020
2167454_0003.png
§ 4.
For at kunne anses som tilskudsberettiget må en adresse maksimalt kunne få 10 Mbit/s download
og/eller 2 Mbit/s upload, og det må ikke forventes, at adressen vil få bedre dækning inden for de
kommende tre år.
Stk. 2.
Energistyrelsen kortlægger de tilskudsberettigede adresser, der kan indgå i projekter omfattet af § 3,
og offentliggør et interaktivt kort med en oversigt over disse adresser, jf. § 8, stk. 2. Kortet indeholder også
andre oplysninger om adresser, som anvendes til pointgivning i den objektive pointmodel.
Stk. 3.
Energistyrelsen indhenter oplysninger til brug for kortlægningen, jf. stk. 2, fra udbydere af
elektroniske kommunikationsnet og -tjenester. I den forbindelse fastsætter Energistyrelsen en frist for
udbydernes afgivelse af oplysninger. Efter udløbet af denne frist vil det ikke være muligt for udbyderne at
få ændret kortlægningen med nye oplysninger om egen dækning, med mindre dette skyldes indsigelser fra
andre parter, jf. stk. 4.
Stk. 4.
Energistyrelsen fastsætter en frist for indsigelser over kortlægningen i forhold til de oplysninger, som
fremgår om adresser på det i stk. 2 omtalte kort over tilskudsberettigede adresser. Efter udløbet af denne
frist vil det ikke længere være muligt at få ændret en adresses status. Dog kan Energistyrelsen frem til
tidspunktet for afgørelser om tilskud ændre adressers status i kortlægningen, såfremt dette skyldes fejl i
BBR-registeret. Efter Energistyrelsens afgørelser om tilskud kan der ikke foretages ændringer i
kortlægningen.
Kapitel 3
Ansøgninger og ansøgningsrunde
§ 5.
Energistyrelsen foretager offentlige indkaldelser af ansøgninger om tilskud.
Stk. 2.
Ansøgning om tilskud indsendes til Energistyrelsen af en kommune eller en sammenslutning af
borgere og virksomheder på vegne af det partnerskab, der medvirker i projektet. Energistyrelsen
fastsætter, hvordan indsendelse af ansøgninger skal ske, samt fastsætter retningslinjer og frist for
annoncering af projektet med henblik på valg af bredbåndsudbyder.
Stk. 3.
Ansøgningen skal være fyldestgørende og indeholde den information og dokumentation, der er
nødvendig for sagsbehandlingen, jf. § 6, og skal underskrives af den, der tegner partnerskabet, det vil sige
den deltager, der har indgivet ansøgning, jf. stk. 2. Ansøgeren skal efter anmodning fra Energistyrelsen
aflevere yderligere oplysninger, der er nødvendige for at vurdere ansøgningen.
Stk. 4.
Energistyrelsen kan meddele afslag på en ansøgning, hvis en fyldestgørende ansøgning ikke er
modtaget inden ansøgningsfristen, eller hvis ansøgeren ikke efter anmodning har indsendt en
fyldestgørende ansøgning eller nødvendige oplysninger om projektet inden en fastsat frist.
Stk. 5.
Der kan ikke ansøges om tilskud til samme adresser i flere projekter i samme ansøgningsrunde.
§ 6.
Ansøgning om tilskud skal vedlægges oplysninger om:
1) liste over adresser i projektet, herunder placering af disse i et sammenhængende område, som kan
dannes på Energistyrelsens interaktive kort, jf. § 4, stk. 2,
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 249: Høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om bredbåndspuljen 2020
2167454_0004.png
2) projektets start- og afslutningsdato,
3) beskrivelse af partnerskabet, herunder beskrivelse af dets organisering, ansvarsfordeling og ledelse,
4) fuldmagt fra deltagere på de adresser, der deltager i projektet, samt fra de øvrige medlemmer af
partnerskabet, fx bredbåndsudbyder og kommune, til den, som tegner partnerskabet, hvorefter denne kan
søge på alle deltageres vegne. Den af Energistyrelsen udarbejdede fuldmagt skal anvendes. Fuldmagten
skal indeholde en bekræftelse på, at fuldmagtsgiver ikke har viden om, at der allerede er eller vil komme
dækning på egen adresse med en højere hastighed end 10 Mbit/s download og/eller 2 Mbit/s upload,
5) budget for projektet, herunder bredbåndsudbyderens egen investering, angivelse af egenbetaling, jf. §
11, stk. 2, samt medfinansiering fra kommunen, jf. § 11, stk. 3, hvis en sådan deltager i projektet,
6) oplysninger fra partnerskabet, hvis partnerskabet har modtaget eller vil modtage anden statsstøtte til
det ansøgte bredbåndsprojekt. Oplysningerne skal indeholde navnet på den støttetildelende myndighed,
det eksakte støttebeløb, og hvilke støtteberettigede omkostninger, som støtten vedrører,
7) bekræftelse på, at det net, hvortil der søges om støtte, ikke allerede er etableret med en hastighed, som
overstiger 10 Mbit/s download og/eller 2 Mbit/s upload, og
8) bekræftelse på, at projektet kun vil blive gennemført, hvis der opnås støtte.
§ 7.
Ansøgere skal bekræfte, at projektet er annonceret efter de retningslinjer, som Energistyrelsen
offentliggør ved indkaldelse af ansøgninger, jf. § 5, samt at valget af, hvem der skal etablere og eje
projektets infrastruktur, er sket på baggrund af resultatet af denne annoncering.
§ 8.
Indsendte ansøgninger vil blive vurderet og prioriteret af Energistyrelsen efter udløbet af
ansøgningsfristen, hvorefter Energistyrelsen vil meddele tilsagn om tilskud til tilskudsberettigede ansøgere
inden for de midler, der er til rådighed, samt afslag på de resterende ansøgninger.
Stk. 2.
Der anvendes en objektiv pointmodel til prioritering af de indkomne ansøgninger, som lever op til de
krav, der gælder for tilskudsordningen, jf. bilag 1.
Stk. 3.
Hvis de resterende midler ikke er tilstrækkelige til at kunne dække det ansøgte beløb fuldt ud til det
næste projekt i rækkefølgen, kan Energistyrelsen foretage en skønsmæssig vurdering af, hvorvidt det er
hensigtsmæssigt at tilbyde et tilsagn om delvist tilskud til dette projekt.
§ 9.
Energistyrelsen kan efter ansøgning godkende, at et projekt ændres, herunder en eventuel udsættelse
af projektets afslutningsdato, jf. § 6. Ændringen kan godkendes, når den er i overensstemmelse med
projektets oprindelige formål, og det ændrede projekt fortsat opfylder kriterierne for tilskud på
ansøgningstidspunktet. I forbindelse med godkendelsen af ændringen fastsættes et nyt tilsagnsbeløb og en
ny tilskudsprocent. Tilsagnsbeløbet og tilskudsprocenten for det ændrede projekt kan ikke være højere end
de oprindelige. Ændringen må ikke gennemføres af ansøgeren, før Energistyrelsens godkendelse foreligger.
Stk. 2. Anmodning om ændring af et projekt, jf. stk. 1, skal indsendes til Energistyrelsen uden ugrundet
ophold og senest inden projektets afslutningsdato, jf. § 6.
Kapitel 4
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 249: Høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om bredbåndspuljen 2020
2167454_0005.png
Tilsagn om tilskud
§ 10.
I forbindelse med tilsagn om tilskud fastsætter Energistyrelsen et tilskudsgrundlag i form af et
godkendt budget for projektet, herunder en frist for hvornår projektet senest skal være afsluttet.
Stk. 2.
Energistyrelsen kan nedsætte det ansøgte tilskudsgrundlag, bl.a. hvis:
1) de oplyste omkostninger vurderes for højt ansat,
2) der i budgettet for projektet er medtaget følgearbejder af urimeligt stort omfang,
3) de oplyste omkostninger skønnes at omfatte arbejder uden betydning for projektet,
4) der ikke er modregnet opnåede eller forventede tilbagekrediteringer, rabatter og lignende, eller
5) der er medtaget omkostninger, hvortil der ikke kan ydes tilskud.
Stk. 3.
Energistyrelsen fastsætter i tilsagnet en tilskudsprocent, der er forholdet mellem tilsagnet om tilskud
og det godkendte ansøgningsbudget.
Stk. 4.
Tilsagn om tilskud meddeles for et maksimalt tilskudsbeløb, dog således at udbetaling af tilskud,
herunder eventuel rateudbetaling, ikke kan overstige den fastsatte tilskudsprocent.
Stk. 5.
Energistyrelsen kan fastsætte yderligere vilkår for tilsagn om tilskud.
Kapitel 5
Tilskudsberettigede omkostninger og vilkår om medfinansiering
§ 11.
Der kan ydes tilskud til projekter omfattet af § 3 med op til 100.000 kr. pr. adresse i gennemsnit,
beregnet på baggrund af de samlede tilskudsberettigede omkostninger, der indgår i projektet, jf. § 12.
Stk. 2.
For hver adresse, der indgår i projektet, skal der bidrages med en egenbetaling på mindst 4.000 kr. i
gennemsnit inklusiv merværdiafgift (moms) til projektets finansiering. Bidrag fra bredbåndsudbyderen eller
kommunen kan ikke medregnes som en del af de gennemsnitlige 4.000 kr. pr. adresse.
Stk. 3.
For hver adresse, der indgår i projektet, skal udbyderen bidrage med mindst 4.000 kr. eksklusiv
merværdiafgift (moms) til projektets finansiering.
Stk. 4.
Hvis en kommune deltager i et projekt, skal kommunen bidrage med midler til finansiering af
projektet.
§ 12.
De tilskudsberettigede omkostninger, jf. § 11, er de investeringsomkostninger ved anlægsarbejdet,
der er nødvendige for at etablere NGA-net til adresser omfattet af et projekt, jf. § 3. Indirekte omkostninger
(overhead) kan medtages som projektomkostning og beregnes som højst 20 pct. af lønomkostningerne.
Stk. 2.
Omkostningerne opgøres eksklusiv merværdiafgift (moms). Ved opgørelsen af de tilskudsberettigede
omkostninger modregnes opnåede eller forventede tilbagekrediteringer, rabatter eller lignende.
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 249: Høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om bredbåndspuljen 2020
2167454_0006.png
Stk. 3.
Ved køb af varer eller tjenesteydelser fra en samarbejdsparts koncernforbundne virksomhed udgør
de tilskudsberettigede omkostninger alene den koncernforbundne virksomheds faktisk afholdte og betalte
kostpris for varerne/tjenesteydelserne.
Stk. 4.
De tilskudsberettigede omkostninger omfatter ikke:
1) finansieringsomkostninger,
2) omkostninger forbundet med én samarbejdsparts betaling til en anden samarbejdspart i samme projekt,
og
3) omkostninger til drift af det etablerede NGA-net, herunder efterlevelse af krav om åben adgang til den
etablerede infrastruktur.
Kapitel 6
Udbetaling af tilskud
§ 13.
Energistyrelsen fastlægger, hvordan ansøgning om udbetaling af tilskud skal indgives.
Stk. 2.
Ansøgningen skal indsendes til Energistyrelsen inden to måneder efter projektets afslutning.
Energistyrelsen kan træffe afgørelse om, at tilsagnet bortfalder, hvis ansøgning om udbetaling ikke indgives
rettidigt.
Stk. 3.
Udbetaling af tilskud er betinget af:
1) at projektet er gennemført som beskrevet i tilsagnet med eventuelle senere ændringer, jf. § 9, stk. 1,
herunder at den anførte tilslutningsprocent er opnået, bredbåndsudbyderens investering, egen- og
medfinansiering er givet, og at den etablerede infrastruktur vil kunne levere stabile, oplevede hastigheder
på mindst 100 Mbit/s download og 30 Mbit/s upload,
2) at der kun er anvendt momsregistrerede virksomheder til udførelse eller levering af tilskudsberettigede
arbejdsopgaver, for hvilke der kræves betaling, og
3) at der til ansøgningen vedlægges en rapport, der er egnet til offentliggørelse, om projektet og dets
resultater.
Stk. 4.
Energistyrelsen kan fravige betingelsen i stk. 3, nr. 2, når de tilskudsberettigede aktiviteter er
momsfritaget i henhold til lov om merværdiafgift (momsloven).
Stk. 5.
Ansøgningen om udbetaling skal være fyldestgørende og indeholde den information og
dokumentation, der er nødvendig for sagsbehandlingen. Ansøgeren skal efter anmodning fra
Energistyrelsen aflevere yderligere oplysninger, der er nødvendige for at vurdere ansøgningen.
§ 14.
Enhver, der søger om udbetaling af tilskud efter denne bekendtgørelse, er forpligtet til efter
anmodning fra Energistyrelsen at afgive enhver oplysning, der har betydning for udbetalingen af tilskuddet.
§ 15.
Ansøgning om udbetaling af tilskud skal indeholde et projektregnskab med oplysninger om størrelsen
af de afholdte og betalte tilskudsberettigede omkostninger. Regnskabet skal være underskrevet af den
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 249: Høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om bredbåndspuljen 2020
2167454_0007.png
partner, der ejer den infrastruktur, der er etableret i projektet, og skal være vedlagt en liste over
regnskabsbilagene samt en ansøgererklæring udformet efter Energistyrelsens anvisning.
Stk. 2.
Udgør tilskudsbeløbet under 500.000 kr., skal regnskabet vedlægges kopi af regningsbilag
vedrørende de tilskudsberettigede omkostninger, jf. § 16.
Stk. 3.
Udgør tilskudsbeløbet 500.000 kr. eller derover, skal regnskabet revideres i overensstemmelse med
en revisionsinstruks udarbejdet af Energistyrelsen.
§ 16.
Regningsbilag, der anvendes som dokumentation for afholdte og betalte tilskudsberettigede
omkostninger eller lægges til grund for regnskaber herover, skal af det udførende firma være påført
oplysninger om følgende:
1) Hvilken virksomhed og hvilken adresse arbejdet vedrører.
2) Hvilke indkøb eller arbejde der er udført i forhold til det støtteberettigede projekt.
3) Fakturadato.
4) Start- og slutdato for indkøb og udført arbejde.
5) Det udførende firmas CVR-nummer.
6) Hvis et regningsbilag indeholder tilskudsberettigede såvel som ikke-tilskudsberettigede omkostninger,
skal det tydeligt fremgå, hvilke omkostninger, der er medtaget i tilskudsregnskabet.
Stk. 2.
Energistyrelsen kan til enhver tid forlange at få originale bilag forevist.
§ 17.
Energistyrelsen kan forlænge fristen for ansøgning om udbetaling, jf. § 13. Forlængelse kan dog kun
ske, hvis projektet er afsluttet.
Stk. 2.
Energistyrelsen kan efter ansøgning tillade, at tilskud vedrørende tilskudsberettigede omkostninger
udbetales helt eller delvist, selv om ansøger ikke har gennemført projektet, som det var forudsat i tilsagnet
med eventuelle senere ændringer, jf. § 9, stk. 1. Ved vurderingen af anmodningen lægges vægt på, at
projektet i det væsentlige er indeholdt i den oprindelige projektansøgning, at væsentlige dele af projektet
er gennemført, eller at en fuldstændig gennemførelse ville være forbundet med betydelige vanskeligheder.
Stk. 3.
Energistyrelsen kan efter anmodning tillade, at en ny tilskudsberettiget aktør indtræder i
partnerskabet efter et tilsagn er meddelt, også selvom projektet er påbegyndt. Anmodningen skal være
underskrevet af dem, der tegner partnerskabet. Hvis en partner erstattes af en ny partner, skal den
udtrædende partner bekræfte, at denne ønsker at træde ud, og den nye partner bekræfte, at denne
overtager den udtrædende partners forpligtelser.
§ 18.
Udbetaling af tilskud sker til den i partnerskabet, der ejer infrastruktur etableret i projektet.
Stk. 2.
Udbetaling af tilskud sker til tilskudsmodtagerens NemKonto, jf. dog stk. 3.
Stk. 3.
Tilskuddet kan efter skriftlig anmodning fra den partner, der ejer infrastruktur etableret i projektet,
udbetales til et pengeinstitut, realkreditinstitut eller lignende.
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 249: Høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om bredbåndspuljen 2020
2167454_0008.png
§ 19.
Energistyrelsen kan efter ansøgning foretage ratevise udbetalinger af tilskud vedrørende gennemførte
arbejder i projekter, hvor tilsagnsbeløbet overstiger 1 mio. kr.
Stk. 2.
I samme tilskudssag kan der højst foretages tre ratevise udbetalinger på i alt 60 pct. af
tilsagnsbeløbet, og den ratevise udbetaling sker forholdsmæssigt på grundlag af samtlige afholdte
tilskudsberettigede udgifter og den tilskudsprocent, der er givet tilsagn om.
Stk. 3.
Energistyrelsen kan fastsætte yderligere vilkår for ratevis udbetaling.
Stk. 4.
Ansøgning om ratevis udbetaling skal vedlægges et delregnskab med oplysninger om størrelsen af de
afholdte, tilskudsberettigede omkostninger. Delregnskabet skal være underskrevet af den partner, der ejer
infrastrukturen, der er etableret i projektet. Udgør en ratevis udbetaling under 500.000 kr. skal
delregnskabet vedlægges kopi af kvitterede regningsbilag vedrørende de tilskudsberettigede omkostninger,
jf. § 16, samt en ansøgererklæring udformet efter Energistyrelsens anvisning. Udgør en ratevis udbetaling
500.000 kr. eller derover, skal delregnskabet vedlægges en liste over regningsbilag samt en
ansøgererklæring og en revisorerklæring udformet efter Energistyrelsens anvisning.
Stk. 5.
Muligheden for at benytte ratevis udbetaling bortfalder, hvis tilskudsmodtageren ikke opfylder de
nærmere fastsatte vilkår for ratevis udbetaling, og allerede udbetalt tilskud kan kræves helt eller delvist
tilbagebetalt.
§ 20.
Energistyrelsen kan træffe afgørelse om, at tilsagn om tilskud bortfalder helt eller delvist, hvis:
1) tilskudsmodtageren har givet urigtige eller vildledende oplysninger eller fortiet oplysninger af betydning
for ansøgning om tilsagn eller ansøgning om udbetaling,
2) projektet ikke er gennemført som forudsat i tilsagnet om tilskud med eventuelle senere ændringer, jf. §
9, stk. 1, medmindre der er opnået tilladelse hertil, jf. § 17, stk. 2, herunder at den anførte
tilslutningsprocent er opnået og bredbåndsudbyderens investering, egen- og medfinansiering er givet, og at
den etablerede infrastruktur kan levere stabile, oplevede hastigheder på mindst 100 Mbit/s download og
30 Mbit/s upload, jf. § 3, stk. 6,
3) den i tilsagnet fastsatte frist for projektets gennemførelse og indsendelse af udbetalingsansøgning
overskrides,
4) der er indgået aftaler om arbejder eller leverancer før gennemførelse af annonceringen, jf. § 7,
5) tilskudsmodtageren ikke opfylder de nærmere fastsatte vilkår for tilskuddet,
6) øvrige betingelser for tilsagnet eller udbetaling af tilskud ikke er opfyldt, eller
7) tildeling af tilskuddet er i strid med Kommissionens forordning (EU) nr. 651/2014.
Stk. 2.
Hvis tilskuddet er udbetalt, kan det kræves helt eller delvist tilbagebetalt i de i stk. 1 opregnede
tilfælde.
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 249: Høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om bredbåndspuljen 2020
2167454_0009.png
Stk. 3.
Tilbagebetaling af tilskud skal ske senest 14 dage efter påkrav. Tilbagebetales det skyldige beløb ikke
rettidigt, tillægges beløbet rente efter forfaldsdagen svarende til den rente, der er fastsat i § 3 i lov om
renter ved forsinket betaling m.v. Den tillagte rente udgør dog mindst 50 kr.
Kapitel 7
Tilsynsbestemmelser og oplysningspligt
§ 21.
Energistyrelsen kan føre tilsyn med overholdelse af bestemmelserne i denne bekendtgørelse,
herunder foretage regnskabsmæssig stikprøvekontrol af ansøgninger om udbetalinger og afsluttede sager
om tilskud.
Stk. 2.
Enhver, der deltager i projekter, der modtager tilskud efter denne bekendtgørelse, er forpligtet til
efter anmodning fra Energistyrelsen at afgive enhver oplysning, der har betydning for Energistyrelsens
tilsyn med, at de fastsatte vilkår overholdes.
Kapitel 8
Åben adgang
§ 22.
Netejer skal tilbyde åben engrosadgang på rimelige, transparente og ikke-diskriminerende vilkår og
betingelser til hele den støttede infrastruktur for udbydere af elektroniske kommunikationsnet og -
tjenester.
Stk. 2.
Åben engrosadgang efter stk. 1, skal til slutbrugere, der i accessleddet er forbundet med kobber-
eller fiberkabler, som minimum omfatte netadgang til et bitstrømsprodukt frem til slutbrugeren fra et
centralt punkt i nettet, og et fysisk netadgangsprodukt frem til slutbrugeren fra et decentralt punkt, det vil
sige sort fiber eller en delstrækning af rå kobber.
Stk. 3.
Åben engrosadgang efter stk. 1, skal til slutbrugere, der i accessleddet er forbundet med kabel-tv-net
eller en trådløs forbindelse, som minimum omfatte netadgang til et bitstrømsprodukt frem til slutbrugeren
fra et centralt punkt i nettet.
Stk. 4.
Netadgangsprodukter omfattet af stk. 2 eller stk. 3 skal tilbydes sammen med netadgang til de
tillægsydelser (accessoriske delelementer), der er nødvendige for, at andre udbydere reelt og på lige vilkår
med netejeren kan tilbyde detailprodukter til slutbrugere baseret på de tilbudte netadgangsprodukter,
herunder blandt andet driftsstøttesystemer, bestillingssystemer, transport, samhusning eller lignende.
Stk. 5.
Vilkår og betingelser, herunder pris, for åben engrosadgang fastsættes på baggrund af kommercielle
forhandlinger. Ved fastsættelse af rimelige priser for åben engrosadgang skal netejer have rimelig mulighed
for at få dækket sine omkostninger, herunder en rimelig forrentning af den investerede kapital.
Stk. 6.
Åben engrosadgang skal tilbydes, efterhånden som den støttede infrastruktur etableres, og skal
holdes åben i en periode på 10 år, regnet fra datoen for Energistyrelsens godkendelse af projektet og
udbetaling af endeligt tilskud.
Stk. 7.
Stk. 1-6 finder ikke anvendelse for en udbyder af elektroniske kommunikationsnet, såfremt der er
truffet afgørelse i medfør af afsnit IV i lov om elektroniske kommunikationsnet og -tjenester eller fastsat
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 249: Høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om bredbåndspuljen 2020
2167454_0010.png
regler i medfør af afsnit IV eller V i lov om elektroniske kommunikationsnet og -tjenester, der pålægger den
pågældende udbyder forpligtelser om adgang, som går videre, end hvad der følger af stk. 1-6. Om en
forpligtelse efter stk. 1-6 går videre end en allerede pålagt forpligtelse vurderes konkret i forhold til det
enkelte stykke.
Kapitel 9
Passiv fysisk infrastruktur
§ 23.
Ved etablering af passiv fysisk infrastruktur i projekter, jf. § 3, skal den passive fysiske infrastruktur
dimensioneres, så der udover det støttede net er tilstrækkelig kapacitet til en parallel etablering af
minimum to yderligere kablede eller trådløse net.
Stk. 2.
Adgang til passiv fysisk infrastruktur etableret efter stk. 1 skal gives i overensstemmelse med
reglerne om fælles udnyttelse af eksisterende passiv fysisk infrastruktur i kap. 2 i lov om graveadgang,
etablering og udnyttelse af infrastruktur til telekommunikationsformål samt udnyttelse af infrastruktur på
tværs af forsyningssektorer m.v., og reglerne om fælles udnyttelse af master til
radiokommunikationsformål i kap. 2 i lov om etablering og fælles udnyttelse af master til
radiokommunikationsformål m.v.
Stk. 3.
Uanset stk. 2 finder § 9 f, stk. 3, nr. 6, i lov om graveadgang, etablering og udnyttelse af infrastruktur
til telekommunikationsformål samt udnyttelse af infrastruktur på tværs af forsyningssektorer m.v. ikke
anvendelse på passiv fysisk infrastruktur, der etableres i henhold til stk. 1.
Kapitel 10
Klagebestemmelser
§ 24.
Klager over vilkår og betingelser, herunder pris, for åben engrosadgang kan af udbydere af
elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester indbringes for Energistyrelsen.
Stk. 2.
Ved klager efter stk. 1 kan Energistyrelsen efter høring af Erhvervsstyrelsen træffe afgørelse om
fastsættelse af vilkår, betingelser og priser for åben engrosadgang til det støttede net.
Stk. 3.
Energistyrelsens fastsættelse af pris efter stk. 2 skal tage udgangspunkt i en af de fastsatte metoder i
bekendtgørelse nr. 385 af 27. april 2011 om priskontrolmetoder.
Stk. 4.
Energistyrelsen kan af sagens parter indhente enhver oplysning, der har betydning for
Energistyrelsens afgørelser efter stk. 2.
Stk. 5.
Energistyrelsens afgørelser efter stk. 2 træffes hurtigst muligt og så vidt muligt senest fire måneder
efter, at en udbyder af elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester har indbragt sagen for
Energistyrelsen.
§ 25.
Energistyrelsens afgørelser efter denne bekendtgørelse kan indbringes for klima-, energi- og
forsyningsministeren. For klager efter denne bekendtgørelse gælder at:
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 249: Høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om bredbåndspuljen 2020
2167454_0011.png
1) Energistyrelsens afgørelser, bortset fra afgørelser omfattet af nr. 2) skal indbringes inden fire uger efter,
at klageren har modtaget afgørelsen, og
2) Energistyrelsen afgørelser over indsigelser efter § 4, stk. 4 skal indbringes inden to uger efter, at klageren
har modtaget afgørelsen.
Kapitel 11
Ikrafttrædelse
§ 26.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. juli 2020.
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet
DAN JØRGENSEN
/ Kristoffer Böttzauw
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 249: Høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om bredbåndspuljen 2020
2167454_0012.png
Bilag 1
Pointmodellen, jf. § 7, stk. 2, indeholder følgende elementer:
Kriterie
Forklaring
Kriteriet giver point for, hvor stor en andel af de adresser, som kunne
Tilslutningsprocent
være med i projektet, der konkret søges om tilskud til.
i projektet
0-100 point
Kriteriet giver point for de deltagende adresser i projektet, som har
begrænset adgang til mobilt bredbånd. De tilskudssøgende adresser i
projektet rangeres ud fra den download-hastighed, som udbyderne har
indberettet. Værdien 1 gives til adresser med en hastighed under 20
Mbit/s.
Værdien �½ gives til adresser med en hastighed fra 20 Mbit/s og op til 100
Mbit/s.
Værdien 0 gives til adresser med en hastighed på 100 Mbit/s og derover.
Pointscoren udregnes ud fra gennemsnittet af værdierne. Der gives max.
point, hvis alle adresser har adgang til mobilt bredbånd med en hastighed
på under 20 Mbit/s download.
0-100 point
Kriteriet giver point for, hvor stor en andel af de deltagende adresser, der
konkret søges om tilskud til, som er beliggende i landzone. Der gives max.
point, hvis alle adresser ligger i landzone.
0
100 point
Kriteriet giver point for antallet af adresser i projektet, der konkret søges
om tilskud til. Der gives max. point, hvis projektet har 50 adresser eller
flere.
0
100 point
Kriteriet giver point for en lav pris pr. deltagende adresse i projektet, og
beregnes ud fra det budget, der er fastlagt for projektet.
Bredbåndsudbyderens bidrag til projektet og en eventuel kommunal
medfinansiering trækkes fra, før den gennemsnitlige pris pr. adresse
beregnes. Der gives max. point, hvis den gennemsnitlige pris pr. adresse
er 10.000 kr. eller derunder. Herefter falder pointscoren lineært indtil
70.000 kr., hvor der slet ikke gives point.
0
100 point
Kriteriet giver point, hvis de deltagende adresser i projektet yder en
egenbetaling ud over den obligatoriske egenbetaling på 4.000 kr. i
gennemsnit pr. adresse. Der gives max. point ved en ekstra egenbetaling
på 10.000 kr. i gennemsnit pr. adresse. Herefter falder pointscoren
lineært. Der gives 0 point, hvis der ikke ydes en egenbetaling ud over den
obligatoriske.
0
100 point.
Vægt
30 pct.
Andel af adresser
med begrænset
adgang til mobilt
bredbånd
10 pct.
Andel af
landzoneadresser
15 pct.
Projektets
størrelse
15 pct.
Totalprisen pr.
tilslutning
15 pct.
Egenbetaling
15 pct.
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 249: Høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om bredbåndspuljen 2020
2167454_0013.png