Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del Bilag 242
Offentligt
2161285_0001.png
Bilag 5: Implementeringsoversigt over den langsigtede
renoveringsstrategi fra 2014/2017
Kontor/afdeling
Center for
Energieffektivisering
MSC/HLM
Dato
9. marts 2020
J nr.
2019 - 93913
I nærværende notat gives en status på renoveringsstrategierne fra 2014 og 2017.
Nedenstående tabel giver i stikordsform et overblik over status på
renoveringsstrategien fra 2014. Oversigten tager udgangspunkt i en opdatering fra
2017.
Initiativer i strategien
Status for initiativ marts 2020
Krav til bygningskomponenter i bygningsreglementet
1.1 Opgradere energikravene til klimaskærm,
eksl. vinduer
- Krav opdateret i Bygningsreglementet (BR)18.
- Krav er blevet evalueret i forbindelse med afrapportering af Cost-optimal
rapporten til EU-Kommissionen.
1.2 Opgradere energikravene til vinduer
- Krav opdateret i BR15 (nu BR18).
- Krav vil blive strammet med udgangen af 2020.
- Informationsmateriale via SparEnergi.dk
1.3 Opgradere energikravene til installationer
i bygninger
- Krav er opdateret i BR15 (nu BR18).
-
Som en del af regeringens initiativ ”Energieffektive og Intelligente Bygninger”
er der sat demonstrationsprojekter i gang med henblik på at vurdere
mulighederne for energieffektivisering
via ”smart” datadreven teknologi til
bygningsautomatisering. Denne vurdering forventes afsluttet ved udgangen af
2020.
- Der er gennemført analyser af fordele og ulemper ved ventilation med
varmegenvinding. Det er vurderet, at der ikke er behov for at indføre krav på
området.
- Det er besluttet ikke at indføre krav om commissioning i større bygninger. I
stedet er der gennemført krav om funktionsafprøvning af installationer med
virkning fra 2017. Disse krav udbygges i 2020 med VE-anlæg, automatik,
kedler og varmepumper.
1.4 Sikre øget efterlevelse af
bygningsreglementets regler
-Information om BR via SparEnergi.dk er opdateret og forbedret, bl.a. ifm.
implementeringen af BR18.
Side 1/5
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 242: Orientering om aflevering af Danmarks langsigtede renoveringsstrategi
2161285_0002.png
- Energistyrelsen og Transport, Bygge
og Boligstyrelsen har i fællesskab
igangsat en undersøgelse om overholdelse af kravene i BR, der forventes
afsluttet medio 2020.
- Videnscenter for energibesparelser i Bygninger har udarbejdet vejledning og
eksempler vedr. overholdelse af bygningsreglementet.
-
1.5 Indføre frivillige energiklasser for
eksisterende bygninger
- Frivillige energiklasser for nye bygninger i BR18 er implementeret
- Bygningsejere, der renoverer eksisterende bygninger, kan vælge at
overholde den frivillige energiklasse i stedet for at leve op til
komponentkravene i BR18. Dette er implementeret med renoveringsklasse 1
og 2
Krav til nye bygninger i bygningsreglementet
1.6 Opgradere energikravene i nye
bygninger
- Der er gennemført evalueringer af erfaringer med Lavenergiklasse 2015 og
Bygningsklasse 2020, hvilket har ført til nye krav til nye bygninger i BR15 (nu
BR18)
- Revurdering er udført og bygningsklasse 2020 er nu en frivillig
lavenergibygningsklasse.
- Ny regel i BR15 (nu BR18) om tæthedsprøvning, hvilket giver incitament til at
trykprøve sin bygning.
Information til bygningsejere og virksomheder om energieffektivitet
1.7 Styrke informations- og
kommunikationsindsatsen om
energirenovering og energieffektivitet i
byggeriet
- Der er sket en styrkelse af platformen SparEnergi.dk.
- Der er igangværende kampagneindsatser om energirigtig renovering
målrettet boligkøbere/nye boligejere/eksisterende boligejere i huse med
dårlige energimærker.
- Der har været igangsat et program målrettet kommuner til etablering af
partnerskaber om fremme af EE. Erfaringerne herfra er blevet samlet og
videreformidlet, bl.a. ved en konference til alle kommuner. Materialet er at
finde på ens.dk.
- Videncenter for Energibesparelser i Bygninger har styrket og udviklet sine
tilbud og værktøjer om energirenovering og energieffektivitet i byggeriet, og
har øget fokus til også at omfatte indsatser målrettet bæredygtigt byggeri.
Energiselskabernes indsats
1.8 Målrette energiselskabernes
energispareindsats
- I ny aftale om energispareindsatsen fra 2016 godskrives isolering af
klimaskærm og rør samt vinduesudskiftninger højere værdi end tidligere i
fjernvarmeopvarmede bygninger.
Energispareindsatsen afsluttes 31. december 2020 og afløses af to puljer
målrettet bygninger og erhverv (er nærmere beskrevet i LTRS)
Energimærkning af bygninger (Energy Performance Certificate)
1.9 Sikre en effektiv og målrettet
energimærkningsordning for bygninger
I forbindelse med handlingsplan for bedre energimærkning er der bl.a.
gennemført en brugertilfredshedsundersøgelse ift. ejere af enfamiliehuse.og
indført en ny uddannelse af energikonsulenter, herunder med krav om
løbende genopfriskning af kompetencer.
Side 2/5
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 242: Orientering om aflevering af Danmarks langsigtede renoveringsstrategi
2161285_0003.png
Der er gennemført en informationsindsats om energimærkning af bygninger
målrettet bygningsejere.
.
Hjemmeside på SparEnergi.dk, hvor data om energimærkning i bygninger
offentliggøres og information om hvorledes energimærkning af bygninger kan
forbedres ved konkrete sparetiltag.
Ifm. initiativet
”Energieffektive og intelligente bygninger” er det vurderet
hvorledes baggrundsdata fra energimærkningen kan udnyttes mere effektivt
som grundlag for fremme af EE.
Der har været dialog med interessenter om hvorledes energimærkningen kan
effektiviseres, og kvaliteten kan højnes.
Data til og faglige værktøjer til fremme af energieffektivisering
1.10 Sikre bedre data og værktøjer til
beslutninger om energirenovering
Ifm. ”Energieffektive og intelligente bygninger”
og som opfølgning på
Energiaftalen fra 2018 er der gennemført analyser af data til fremme af EE af
bygninger samt potentialet for energibesparelser: Der er identificeret, hvilke
data, der er behov for og der er klarlagt de datamæssige forudsætninger for at
fremme en forretningsudvikling af ”smarte” datadrevne løsninger til EE i
bygninger. Endvidere har analyser fra Digitaliseringsstyrelsen,
Erhvervsministeriet samt Erhvervsstyrelsen behandlet emner som adgang til
forbrugsdata (herunder energi) og værdien af data.
Der er derudover iværksat projekter, der udvikler metoder til
bygningsscreening og estimering af renoveringspotentiale med udgangspunkt
i data. Disse projekter afsluttes ved udgangen af 2020.
Analyse af finansieringsvilkår
1.11 Fremme gode rammer for finansiering
af energirenovering
Der er gennemført en række analyser om bl.a. hvorvidt boligmarkedet er
tilstrækkeligt transparent, så prisdannelsen afspejler bygningernes
energitilstand.
Heraf kan nævnes analysen ”Giver en god
energistandard en
højere boligpris” (CPH Economics 2015).
Der er derudover lavet en analyse
om nedrivning og evt. nybyggeri som alternativ til energirenovering af
ejendomme.
Udarbejdelse af byggepolitisk strategi
1.12 Fremlægge en byggepolitisk strategi
Byggepolitisk strategi ”Vejen til et styrket byggeri i Danmark –
regeringens
byggepolitisk strategi” er offentliggjort i november 2014.
Fremme af energirenovering via rådgivning
2.1 Fremme energirenovering i
enfamiliehuse via Bedre Bolig-ordningen
I 2014 blev Bedre Bolig-ordningen lanceret som en landsdækkende
markedsbaseret rådgivningsordning til at fremme energirigtig renovering af
enfamiliehuse.
Fremme alternativer til olie- og gasfyr baseret på vedvarende energi
Side 3/5
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 242: Orientering om aflevering af Danmarks langsigtede renoveringsstrategi
2161285_0004.png
2.2 Fremme udbredelsen af alternativer til
olie- og gasfyr, baseret på vedvarende
energi
-
Ordningen ”Varmepumper på abonnement” blev lanceret i 2017 og løber
frem til udgangen af 2020. Her installerer og driver private virksomhederne en
varmepumpe hos boligejere, som bliver afregnet for den leverede varme. En
lignende ordning bliver driftssat start 2021 og er målrettet ejere af oliefyr. - Der
gennemføres en lang række målrettede informationsaktiviteter for at
understøtte udbredelse af varmepumper som erstatning for oliefyr, herunder
lokale borgermøder i samarbejde med kommuner.
Ny model for energirenovering baseret på garanti for energibesparelser
3.1 Fremme energirenovering af større
bygninger via udbud med garanti
- Efter nærmere analyse er det ikke fundet hensigtsmæssigt at udvikle i
statslig regi nye modeller for gennemførelse af energirenovering med
garantistillelse.
Fremme energirenovering af almene boliger, ejer- og lejerforeninger samt erhvervsmål
3.2 Fremme energirenovering af almene
boliger
- En model for at boligorganisationen via dispositionsfonden stiller garanti for
energibesparelser er ikke fundet hensigtsmæssigt.
- Der er ikke fundet grundlag for etablering af en energirenoveringsplatform for
alment byggeri, da der allerede er eksisterende platforme.
3.3 Fremme energirenovering af private
udledningsboliger og af andels- og
ejerforeninger
- En lovændring vedr. forenkling og modernisering er gennemført.
- Evaluering af energisparepakken er afsluttet
- Bedre Bolig-ordningen er pr. 1.1.2017 udvidet til også at omfatte
etageboliger.
3.4 Fremme energirenovering af
erhvervslejemål
- Der er vedtaget ændring af erhvervslejeloven, der under visse
omstændigheder giver udlejer mulighed for en lejeforhøjelse på baggrund af
en energirenovering, der medfører energibesparelser for lejerne i
ejendommen
Energirenovering af offentlige bygninger
3.5 Fremme energieffektive offentlige
bygninger
- Der er i 2014 foretaget en revision af cirkulære om energieffektivisering i
statens institutioner. Der er desuden gennemført en yderligere revision i 2019
med ikrafttrædelse januar 2020.
- Der er gennemført en evaluering af alle ministeriers energispareindsats.
- Der har været en dialog med kommuner og regioner om at indgå en frivillig
aftale. Det har resulteret i en række tiltag til at forbedre rammer og værktøjer
for EE-indsatsen i kommuner og regioner.
- I 2016 blev det digitale værktøj Offentligt Energiforbrug lanceret, som
synliggør el-, varme og vandforbruget i statens bygninger.
Individuel måling af energi
3.6 Opdatere kravene til måling og synlighed
af energiforbrug i bygninger
- Kravene for individuel måling af energi i bygninger med flere boliger og
erhvervsenheder er opdateret, og der er udstedt en revideret bekendtgørelse
herom. Der kommer ligeledes en ny revision af målerbekendtgørelsen i 2020
som følge af ændringen af Energieffektiviseringsdirektivet.
Højnelse af kompetencer mv.
Side 4/5
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 242: Orientering om aflevering af Danmarks langsigtede renoveringsstrategi
2161285_0005.png
4.1 Styrke uddannelse- og
kompetenceudvikling inden for
energirenovering
- I regi af Bedre Bolig-ordningen er der udviklet en efteruddannelse for
relevante faggrupper inden for byggebranchen
- Driften af Videnscenter for Energibesparelser i bygningen er som nævnt
under 1.7 blevet forlænget, og der er løbende udviklet nye værktøjer og
vejledninger med henblik på at styrke kompetencerne hos de udførende
aktører i byggeriet om energirenoveringer.
- Der er etableret en VE
–godkendelsesordning
for virksomheder, der
etablerer vedvarende energianlæg.
Fremme af forskning og innovation mv.
4.2 Styrke forskning, innovation og
demonstration af energirenovering
- Innovationsfonden har støttet en række programmer omkring
energirenovering.
Side 5/5