Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del Bilag 242
Offentligt
2161284_0001.png
Bilag 4: Opstillingsskema for opfyldelse af art. 2a i
EPBD
Kontor/afdeling
Center for
Energieffektivisering
MSC/HLM
Dato
24. januar 2020
J nr.
2019 - 93913
Indhold af artikel 2a i EU
direktivet om den
langsigtede renoveringsstrategi
Punkt 1 - Langsigtet renoveringsstrategi for
støtte
Hver medlemsstat opstiller en langsigtet
renoveringsstrategi for støtte til renovering af den
nationale masse af såvel offentlige som private
beboelsesejendomme og erhvervsbygninger med
henblik på at gøre den til en yderst energieffektiv
og dekarboniseret bygningsmasse senest i 2050
og lette den omkostningseffektive omdannelse af
eksisterende bygninger til næsten energineutrale
bygninger. Hver langsigtet renoveringsstrategi
skal forelægges i overensstemmelse med de
gældende planlægnings- og
indberetningsforpligtelser og skal omfatte:
Hvad skal medlemslandet levere?
a)en oversigt over den nationale bygningsmasse,
efter omstændighederne baseret på statistisk
stikprøveudtagning og forventet andel af
renoverede bygninger i 2020
Beskrivelse af opfyldelse af punktet.
Nævnte oversigt er udarbejdet i rapporten
”Varmebesparelser i eksisterende bygninger” (SBi 2017),
der på basis af data fra over 600.000 energimærker
vurderer den energimæssige tilstand af bygningsmassen
samt energibesparelsespotentialet ved renovering
Den forventede andel af renoverede bygninger i 2020 er
beskrevet i afsnittet ”Renoveringsdybden af den
eksisterende bygningsmasse” samt bilag 2
Side 1/9
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 242: Orientering om aflevering af Danmarks langsigtede renoveringsstrategi
2161284_0002.png
b)kortlægningen af omkostningseffektive
renoveringsmetoder af relevans for
bygningstypen og klimazonen, eventuelt under
hensyntagen til de potentielle relevante
tærskelpunkter af en bygnings levetid
I rapporten ”Varmebesparelser i eksisterende bygninger”
(SBi 2017) identificeres konkrete renoveringstiltag for den
danske bygningsmasse inden for de mest udbredte
bygningstyper. Det dokumenteres derudover, at det er
privatøkonomisk rentabelt at implementere førnævnte
renoveringstiltag i forbindelse med overholdelse af kravene
i det gældende bygningsreglement (BR18).
Derudover evaluerer rapporten ”Cost‐optimal
levels of
minimum energy performance requirements in the Danish
Building Regulations” kravene i BR18 i forhold til
bygningsdirektivet. Rapporten indeholder en række
beregninger af det kostoptimale niveau ved renovering
sammenlignet med kravene i BR18. Beregningerne er
udført på de mest gængse bygningstyper, dvs.
énfamiliehuse, etagebyggeri samt kontorbyggeri og
dokumenterer, at kravene i BR18 er privatøkonomisk
rentable. Endelig kortlægges rentabiliteten i renovering af
etageboligerne med to boligblokke som eksempel i
anvisningen
”Energirenovering af etageboliger: Økonomi
og medfølgende fordele ved energirenovering af
boligblokke til BR15 samt bygningsklasse 2020-niveau”.
Begge rapporter er vedlagt i bilag.
c) politikker og foranstaltninger, der skal fremme
omkostningseffektive
gennemgribende
renovering
af bygninger, herunder
gennemgribende renovering i etaper, og støtte
målrettede, omkostningseffektive
foranstaltninger og renoveringer, f.eks. ved
indførelse af en frivillig ordning for
bygningsrenoveringspas
Afsnittet ”Køreplan for energieffektivisering: Oversigt over
eksisterende og besluttede virkemidler” opgør Danmarks
eksisterende og kommende virkemidler for
energirenovering, som også understøtter gennemgribende
renoveringer.
Det kan derudover særligt bemærkes, at:
Bedre Bolig ordningen lever op til EU’s beskrivelse af et
bygningsrenoveringspas
Bygningspuljen fokuserer på de mindst energieffektive
bygninger og at realisere det fulde besparelsespotentiale,
hvilket særligt fremmer den gennemgribende renovering.
Bygningsreglementet sikrer, at energirenovering sker på
det mest omkostningseffektive tidspunkt, nemlig i
forbindelse med den løbende renovering. Derudover
foreskriver Bygningsreglementet, at kun rentable
energirenoveringer skal gennemføres.
d)en oversigt over politikker og foranstaltninger,
der er målrettet de mindst energieffektive
segmenter i den nationale bygningsmasse,
De mindst energieffektive segmenter:
Bygningspuljen fokuserer på det segment i den
Side 2/9
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 242: Orientering om aflevering af Danmarks langsigtede renoveringsstrategi
2161284_0003.png
dilemmaer med delte incitamenter og
markedssvigt, og en oversigt over relevante
nationale foranstaltninger, der bidrager til at
afhjælpe energifattigdom
nationale bygningsmasse, som har det største
besparelsespotentiale, nemlig boligerne. Endvidere
konkurreres der i bygningspuljen på kWh/m2
besparelser, hvilket sikrer en målretning mod de mindst
energieffektive boliger.
Dilemmaer med delte incitamenter
Afsnittet ”Indsatser i lejeboliger” beskriver de
nuværende indsatser indenfor dette område.
Markedssvigt
Alle de nævnte tiltag nævnt under pkt. 1c er med at
modvirke markedsfejl. Dertil kommer de økonomiske
virkemidler (realkreditsystemet, Landsbyggefonden,
kommunekredit) nærmere omtalt under punkt 2
længere nede om finansieringsmekanismer.
Relevante nationale foranstaltninger, der bidrager til at
afhjælpe energifattigdom
Disse er beskrevet i afsnittet ”Foranstaltninger,der
bidrager til at afhjælpe energifattigdom”
e)politikker og foranstaltninger, der er målrettet
alle offentlige bygninger
Disse er beskrevet i afsnittene ”Energieffektivisering i
statens institutioner” samt ”
Lånepulje til kommuner og
regioner”
En oversigt over de relevante initiativer kan findes i
afsnittet ”Information, uddannelse og rådgivning”
f) en oversigt over nationale initiativer til fremme
af intelligente teknologier og godt opkoblede
bygninger og samfund såvel som færdigheder
og uddannelse inden for bygge- og
energieffektivitetssektoren, og
g)et evidensbaseret skøn over forventede
energibesparelser og mere generelle fordele,
f.eks. hvad angår sundhed, sikkerhed og
luftkvalitet.
Punkt 2
køreplan med delmål
Hver medlemsstat fastsætter i sin langsigtede
renoveringsstrategi en køreplan med
foranstaltninger og indenlandsk fastsatte målbare
indikatorer for fremskridt for - med henblik på det
langsigtede mål for 2050 om at reducere
drivhusgasemissionerne i Unionen med 80-95 % i
forhold til 1990 - at sikre en yderst energieffektiv
og dekarboniseret national bygningsmasse og at
lette den omkostningseffektive omdannelse af
eksisterende bygninger til næsten energineutrale
bygninger. Køreplanen skal indeholde vejledende
delmål for 2030, 2040 og 2050 og redegøre for,
Disse punkter er behandlet i afsnittet ”Skøn over
forventede energibesparelser og afledte effekter”
Bliver besluttet ifm. klimahandlingsplanen
Side 3/9
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 242: Orientering om aflevering af Danmarks langsigtede renoveringsstrategi
2161284_0004.png
hvordan de bidrager til at nå Unionens
energieffektivitetsmål i overensstemmelse med
direktiv 2012/27/EU.
Punkt 3
mobilisering af investeringer
For at støtte mobiliseringen af investeringer i den
renovering, der er nødvendig for at nå målene i
stk. 1, letter medlemsstaterne adgangen til
passende tiltag til:
Bygningsdirektivets art. 2a, stk. 3, stiller krav om, at
medlemsstaterne letter adgangen til mobilisering i
investeringer i den renovering, der er nødvendig for at nå
målene i stk. 1.
Energistyrelsen fortolker bestemmelsen således, at såfremt
der allerede nationalt er indført finansielle mekanismer,
som opfylder kravene i bestemmelsen, så er
medlemsstaterne ikke forpligtet til at fastsætte nye
mekanismer.
Energistyrelsen har derfor gennemgået eksisterende og
kommende finansielle mekanismer, og det vurderes på
baggrund heraf, at der i Danmark eksisterer et robust og
stabilt system for finansiering af energieffektive
bygningsrenoveringer.
Det er ligeledes Energistyrelsens vurdering, at mængden,
kompleksiteten og forskelligartetheden i de eksisterende
finansielle mekanismer medfører, at disse kan notificeres
hos Kommissionen som opfyldelse af artikel 2a, stk. 3. I
Bilag 7 er de eksisterende finansielle mekanismer
gennemgået.
Der vurderes ikke at være barrierer for finansiering af
energirenoveringer i yderområder, men den tilgængelige
data er sparsom, hvorfor Energistyrelsen vil igangsætte en
nærmere analyse heraf
Realkreditsystemet:
Et meget anvendt system af
veletablerede realkreditinstitutioner, der udlåner penge
til bygningsejere med sikkerhed i bygningens værdi.
Finansieringen tilvejebringes via salg af obligationer.
Reglerne for realkreditinstitutionerne sikrer, at
obligationerne har høj sikkerhed, hvilket betyder, at
renten for ydelsen af lån til bygningsejerne er lav.
Bygningsejere kan herigennem opnå finansiering til
renovering af deres bygninger.
Kommunekredit:
Et særligt kreditinstitut, der yder
finansiel service til kommuner og regioner, herunder
lån. Finansieringen tilvejebringes via udstedelse af
obligationer, herunder grønne obligationer til
finansiering af f.eks. energieffektive
bygningsrenoveringer.
a) sammenlægningen af projekter, herunder
gennem investeringsplatforme eller -grupper og
gennem konsortier af små og mellemstore
virksomheder, for at sikre investoradgang såvel
som pakkeløsninger til potentielle klienter
Side 4/9
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 242: Orientering om aflevering af Danmarks langsigtede renoveringsstrategi
2161284_0005.png
Banker og finansieringsselskaber:
Via det det
almindelige banksystem har bygningsejere adgang til
finansiering af bygningsrenoveringer, herunder bl.a.
særlige lån til en attraktiv rente til f.eks. energieffektive
renoveringer.
Landsbyggefonden:
Landsbyggefonden er en
selvejende institution, der yder støtte til bl.a.
energieffektive renoveringer i almene boliger. Fonden
finansieres via indbetalinger fra alle almene
boligforeninger.
Kommunale partnerskaber:
En særlig model hvor
kommuner går sammen om f.eks. at udvikle og
igangsætte energieffektive bygningsrenoveringer.
Konkret kan nævnes partnerskaber såsom
Energialliance Trekanten, ProjektZero, Gate21, Clean
m.v.
b) nedbringelsen af den oplevede risiko ved
energieffektivitetsaktiviteter for investorer og den
private sektor
Et styrket energimærket:
Fra 2019 styrkes
energimærket ved at kvaliteten hæves, der sættes ind
mod fejl, og formidling fremmes. Dermed forventes det,
at energimærket kan blive et endnu vigtigere redskab til
at understøtte energieffektive renoveringer. Der lægges
endvidere større vægt på, at energieffektivitet gavner
f.eks. indeklima og komfort.
Standardværdikataloget:
Energistyrelsen har
foranlediget, at der fastlægges standardværdier for
energibesparelser for at forenkle og simplificere
opgørelsen af realiserede energibesparelser.
Opgørelsen sker ved en simpel multiplikation af
standardværdien med antal gennemførte initiativer.
Grundlaget for standardværdierne er et fagligt
velkvalificeret bud på de energibesparelser, der opnås
på grund af en aktivitet.
SBi anvisning 269:
Anvisningen omhandler metode
og proces for gennemførelse af
energirenoveringsprojekter for større bygninger fra
idefase til driftsfase. Anvisningen giver vejledning
for de involverede parter i et renoveringsprojekt
om, hvordan energirenoveringsprojekter
gennemføres i alle faser. Anvisningen medvirker til, at
energigevinsten realiseres ved større
renoveringsprojekter.
c) anvendelsen af offentlige midler til at
mobilisere yderligere private investeringer eller til
Boligjobordning:
I denne ordning gives et
skattemæssigt fradrag på op til 12.200 kr. pr.
person pr. år (i 2019) for arbejdsløn inkl. moms til
Side 5/9
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 242: Orientering om aflevering af Danmarks langsigtede renoveringsstrategi
2161284_0006.png
at afhjælpe specifikke markedssvigt
håndværksydelser, som er udført i boligen.
Fradraget er bl.a. muligt at udnytte ved
merisolering, udskiftning af vinduer, forbedring af
varmeanlæg, udskiftning af varmestyringsanlæg
mm. Ordningen er permanent i den forstand, at der
ikke er fastsat en udløbsdato.
Varmepumper på abonnement:
I denne ordning
installerer, ejer og driver udvalgte virksomheder en
varmepumpe hos en bygningsejer. Bygningsejeren
betaler typisk kun et tilslutningsbidrag, et løbende
abonnement og for den varme, der bruges. De
udvalgte virksomheder får et tilskud pr.
varmepumpeinstallation. Ordningen udløber i
2020, men bliver videreført under en ny ordning,
der fokuserer på skrotning af oliefyr, jf. nedenfor.
Tilskud til skrotning af oliefyr efter 2021:
Støttepulje
til skrotning af oliefyr. Puljen dækker årene 2021-
2024 og er på 20 mio. kr. årligt til at støtte
udskiftning af oliefyr med individuelle
varmepumper.
Energiselskabernes energispareindsats:
Under
energiselskabernes energispareindsats kan
virksomheder og private forbrugere søge om
tilskud til og/eller rådgivning om energisparetiltag
herunder bygningsrenovering, hvor det er muligt at
søge støtte til en lang række tiltag
sommerisolering, vinduesudskiftning, konvertering
af varme, styring af varmeanlæg mm. Støtten kan
søges direkte hos et energiselskab eller gennem
en aktør, der har en aftale med et energiselskab og
hvis arbejde resulterer i energiforbedringer.
Ordningen udløber i 2020. Energiselskabernes
energispareindsats og afløses fra 2021 af en pulje
målrettet energibesparelser i procesenergi i
erhvervene samt af en pulje målrettet besparelser i
energiforbruget i bygninger, jf. nedenfor.
Pulje til energibesparelser i bygninger:
Der
målrettes 200 mio. kr. år 2021 - 2024 til
energibesparelser i bygninger. Da
besparelsespotentiale er størst i boliger målrettes
indsatsen alene mod dette segment. Tilskuddet
tildeles de bygningsejere, der kan dokumentere det
største energibesparelsespotentiale (Størst mulig
2
besparelse i kWh/m ). Der stilles samtidig krav om
at realisere det fulde rentable
energibesparelsespotentiale for de bygningsdele,
der søges tilskud til.
Side 6/9
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 242: Orientering om aflevering af Danmarks langsigtede renoveringsstrategi
2161284_0007.png
Energibesparelser i erhverv:
Der målrettes 300
mio. kr. år 2021 - 2024 til energibesparelser i
erhverv
herunder erhvervsbygninger.
ESCO-finansiering:
Via indgåelse af ESCO-
kontrakter kan slutbrugere også aftale at få adgang
til finansiering af energibesparelser. En lang række
kommuner og regioner har inden for de sidste år
indgået ESCO-kontrakter om gennemførelse af
energieffektivisering. I enkelte tilfælde omfatter
kontrakterne også finansiering. I de fleste tilfælde
vælger kommunerne og regionerne dog at skaffe
finansieringen selv, da de har adgang til
finansiering via Kommunekredit på mere
fordelagtige vilkår end ESCO-virksomheden kan
tilbyde. Af eksempler på anvendelse i Danmark af
ESCO’er kan nævnes samarbejdet mellem
Frederiksberg kommune og Schneider Electric
samt Region Sjælland og Siemens.
Cirkulære om energieffektivisering i staten:
Energiforbruget i den offentlige sektor er stort, og
der er mange besparelser at hente. Det er derfor
nationalt besluttet, at energiforbruget skal
reduceres med 14 % i 2020 i forhold til 2006 i
statslige institutioner m.v. Målet fremgår af
cirkulæret, og det er op til det enkelte ministerium
at sikre, at målet opfyldes bl.a. via energieffektive
renoveringer.
Grønne obligationer fra KommuneKredit:
KommuneKredit udsteder grønne obligationer som
er værdipapirer, hvor de lånte midler anvendes til
finansiering af specifikke miljø- og klimarelaterede
investeringer, herunder energieffektive
renoveringer. Obligationerne sælges til
institutionelle investorer, som ønsker at investere i
projekter, som reducerer klimapåvirkningen og
fremmer klimavenlig vækst.
Gate21:
Gate 21 er et partnerskab
mellem
regioner, kommuner, virksomheder og
vidensinstitutioner
i Greater Copenhagen (Region
Sjælland, Region Hovedstaden og Region Skåne),
der arbejder for det fælles mål at accelerere den
grønne omstilling og vækst, herunder at fremme
efterspørgslen efter energirenoveringer. Gate21 er
en velafprøvet platform for offentlig-privat
innovation og samarbejde.
BedreBolig-ordningen:
Energistyrelsen har udviklet
BedreBolig-ordningen, som er en markedsbaseret
rådgivningsordning, der skal gøre det nemmere for
d) styring af investeringer hen imod en
energieffektiv offentlig bygningsmasse i
overensstemmelse med Eurostatvejledning,
e) tilgængelige og gennemsigtige
rådgivningsværktøjer, f.eks. one-stop-shops for
Side 7/9
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 242: Orientering om aflevering af Danmarks langsigtede renoveringsstrategi
2161284_0008.png
forbrugere og energirådgivningstjenester, for så
vidt angår relevante energieffektive renoveringer
og finansielle instrumenter.
bygningsejere at renovere på en energirigtig måde.
Rådgivningen kan gives til alle faser af et
renoveringsprojekt, og kan omfatte udarbejdelsen
af en BedreBolig-plan, der tilvejebringer et samlet
overblik over forventede investeringer og
besparelser. BedreBolig-planen kan hjælpe
bygningsejeren i en evt. dialog med bank eller
realkreditinstitut.
Sparenergi.dk
Sparenergi.dk er en hjemmeside med ressourcer,
tests og vejledning til, hvorledes der kan opnås
gode og energirigtige energiløsninger, herunder
best practice inden for energieffektivitet ved
renovering, tilbygning m.v. af bygninger. Det er
Energistyrelsen, som har lanceret hjemmesiden.
Videnscenter for energibesparelser i byggeriet:
Videnscenter for Energibesparelser i Bygninger
indsamler og systematiserer viden om
energisbesparelser i bygninger og formidler dette
til byggebranchen. Det overordnede mål med
videnscenteret er at medvirke til at realisere flere
energibesparelser i den eksisterende
bygningsmasse. Videnscenteret har eksisteret
siden 2008 og finansieres via udbud af
Energistyrelsen. Af konkrete opgaver kan nævnes,
at videnscenteret hjælper til generelt at
opkvalificere bygningssektoren, informere om
eksisterende ordninger (f.eks.
energimærkningsordningen), udvikle værktøjer
som understøtter byggeriets parter ved
markedsføring, vejledning og rådgivning, udvikle
attraktive energiløsninger, skabe en fælles indgang
for byggesektoren i forhold til værktøjer og
løsninger inden for energibesparelser.
Punkt 4
best
practice
Kommissionen indsamler og udbreder, som
minimum til offentlige myndigheder, bedste
praksis vedrørende vellykkede offentlige og
private finansieringsordninger for energieffektiv
renovering såvel som oplysninger om ordninger
for sammenlægning af små
Dette punkt er blot til oplysning.
Side 8/9
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 242: Orientering om aflevering af Danmarks langsigtede renoveringsstrategi
2161284_0009.png
energieffektivitetsrenoveringsprojekter.
Kommissionen kortlægger og udbreder bedste
praksis om finansielle incitamenter til renovering
fra et forbrugerperspektiv under hensyntagen til
forskelle mellem medlemsstaterne med hensyn til
omkostningseffektivitet.
Punkt 5
offentlige høringer
For at støtte udviklingen af sin langsigtede
renoveringsstrategi gennemfører hver
medlemsstat en offentlig høring om sin
langsigtede renoveringsstrategi forud for
indgivelsen af den til Kommissionen. Hver
medlemsstat medtager et sammendrag af
resultaterne af sin offentlige høring som bilag til
den langsigtede renoveringsstrategi. Hver
medlemsstat fastlægger de nærmere vilkår for
høring på en inklusiv måde under
gennemførelsen af sin langsigtede
renoveringsstrategi.
Punkt 6
opdatering på eksisterende strategi
og fremdrift af denne
Hver medlemsstat medtager oplysningerne om
gennemførelsen af sin seneste langsigtede
renoveringsstrategi som bilag til sin langsigtede
renoveringsstrategi, herunder om de planlagte
politikker og foranstaltninger.
Punkt 7
andet indhold og fordele af
renoveringsstrategi
Hver medlemsstat kan anvende sin langsigtede
renoveringsstrategi til at tage højde for
brandsikkerhed og risici i forbindelse med kraftig
seismisk aktivitet, der påvirker energieffektive
renoveringer og bygningers levetid.«
Brandsikkerhed er allerede omfattet af eksisterende
direktiver.
Der er ikke kraftig seismisk aktivitet i Danmark
Se bilag 7.
Strategien sendes i høring primo 2020.
Side 9/9