Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del Bilag 236
Offentligt
2159885_0001.png
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
9. marts 2020
J nr.
2020-1061
Europaudvalget har i brev af 10. februar 2020 stillet mig følgende spørgsmål 146
alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Søren
Søndergaard (EL).
Spørgsmål 146
Ministeren bedes i forlængelse af sit svar den 12. december (spørgsmål 72, EUU
alm. del, 2019-2020) redegøre for, hvordan private virksomheder i Sverige og Tysk-
land har mulighed for at tilvælge og bruge kommuners indsamlingsordning med
hensyn til genanvendeligt erhvervsaffald, uden at der er problemer med de EU-
retslige regler om det offentliges deltagelse på et privat marked, idet spørgeren
henviser til nedenstående to eksempler på sådanne ordninger:
1. Sverige: Stockholm Vatten og Affald beder lokale restauranter om at koble sig på
den kommunale ordning, så deres madaffald kan blive lavet om til biogas. (Se
f.eks. link:
https://www.stockholmvattenochavfall.se/matavfall/aktuellt/nyheter/nyheter-
ommatavfall/#!/gaster_med_rester.)
2. Tyskland: I Hamburg skal butikker, håndværksvirksomheder, kontorer og offent-
lige myndigheder bruge de kommunale ordninger for restaffald, madaffald og pa-
piraffald. (se f.eks. link: http://www.landesrecht-
hamburg.de/jportal/portal/page/bshaprod.psml?nid=5&showdoccase=1&doc.id=jlr-
AbfBenVHA2017pP3&st=lr.)
Svar
Som afspejlet i mit svar på EUU alm. del spørgsmål 72 indeholder EU-retten ikke
regler, der forpligter medlemsstaterne til at fastsætte en specifik organisatorisk
regulering af affaldssektoren. Det vurderes således ikke, at EU-retten generelt er til
hinder for, at medlemsstater kan indføre en ordning, hvor virksomheder får adgang
til at benytte de indsamlingsordninger, kommunerne har etableret for husholdnin-
ger, til virksomhedernes genanvendelige affald.
Idet genanvendeligt erhvervsaffald er konkurrenceudsat i Danmark, skal ordninger,
hvor virksomheder får adgang til at benytte kommunernes indsamlingsordninger for
genanvendeligt affald, imidlertid overholde de EU-retlige regler for det offentliges
deltagelse på et konkurrenceudsat marked. Dette kan dog sikres gennem udform-
ningen af ordningerne, herunder ved at sikre, at aktiviteterne foregår på markeds-
vilkår, og at der ikke sker krydssubsidiering mellem ordninger for husholdninger og
virksomheder.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2809
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 236: Kopi af svar til Europaudvalget om indsamling af genanvendeligt erhvervsaffald
2159885_0002.png
Jeg kan i øvrigt oplyse, at der allerede efter gældende regler er undtagelser til ud-
gangspunktet om, at kommunalbestyrelsen ikke må etablere ordninger eller tilbyde
indsamling af genanvendeligt erhvervsaffald. Kommunen er således forpligtet til at
tilbyde virksomheder adgang til mindst én genbrugsplads med affald, der i karakter
svarer til det, husholdninger har adgang til. Derudover kan kommunen tilbyde virk-
somheder i kommunen, som er beliggende i ejendomme med både husholdninger
og virksomheder, at de omfattes af kommunens ordninger for kildesorteret genan-
vendeligt erhvervsaffald, som kommunen har etableret for husholdningerne.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
2/2