Notat om biobrændstofloven og iblandingskrav efter 2020
Center
Center for Klimaneutralt
Danmark
Team
Transport
Dato
5. marts 2020
J nr.
2020-681
Biobrændstofloven stiller bl.a. krav til anvendelsen af bæredygtige biobrændstoffer i
transportsektoren. Med den seneste lovændring, der trådte i kraft 1. januar 2020,
hæves iblandingskravet for bæredygtige biobrændstoffer fra at udgøre 5,75 pct. til
at udgøre 7,6 pct. af energiindholdet i transportsektoren i 2020. Iblandingskravet
hæves midlertidigt for at leve op til VE-direktivets krav om 10 pct. vedvarende
energi i transportsektoren, der gælder for 2020.
Som det fremgår af biobrændstofloven, vil iblandingskravet fra 1. januar 2021 igen
udgøre 5,75 pct. af energiindholdet i transportsektoren med mindre der laves en
lovændring med et revideret krav gældende fra dette tidspunkt.
Kravet til avancerede biobrændstoffer er i 2020 nedsat fra 0,9 pct. til 0,15 pct. jf.
Bekendtgørelsen om dokumentation for biobrændstoffers bæredygtighed m.v. Fra
2021 vil dette krav efter aftale om ændring af biobrændstofloven af november 2019
stige til 0,75 pct. og i 2022 igen udgøre 0,9 pct. af energiindholdet i transportsekto-
ren.
/ STFAN
Side 1/1