Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del Bilag 230
Offentligt
2157113_0001.png
Roadmap for elektrificering i Danmark - ho-
vedrapport
25-02-2020
25-02-2020
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 230: Henvendelse af 28/2-20 fra Energifonden om 'Roadmap for elektrificering i Danmark'
2 | Roadmap for elektrificering i Danmark - hovedrapport, 25-02-2020
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 230: Henvendelse af 28/2-20 fra Energifonden om 'Roadmap for elektrificering i Danmark'
Udarbejdet af:
Ea Energianalyse
Gammeltorv 8, 6. tv.
1457 København K
T: 60 39 17 16
E-mail: [email protected]
Web: www.eaea.dk
3 | Roadmap for elektrificering i Danmark - hovedrapport, 25-02-2020
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 230: Henvendelse af 28/2-20 fra Energifonden om 'Roadmap for elektrificering i Danmark'
Indhold
1.
2.
Baggrund og forord..............................................................................5
Grundlag for ambitiøs elektrificering ....................................................8
2.1. Indledning ........................................................................................... 8
2.2. Scenarier: COMBO og Ambitiøs elektrificering .................................. 8
2.3. Hvor langt kan vi nå? ........................................................................ 10
3.
4.
Elektrificeringsscenarier i EU-lande .................................................... 12
Elektrificeringsscenarier for Danmark................................................. 16
4.1. Lagring og fleksibilitet
Flex scenarier............................................. 19
4.2. Fjernvarme........................................................................................ 20
4.3. Elprisens udvikling ............................................................................ 21
4.4. Afregningspriser ............................................................................... 22
5.
6.
Elektrificering og økonomi ................................................................. 25
Konklusioner og elementer til en roadmap ......................................... 27
6.1. Barrierer og udfordringer ................................................................. 28
6.2. Virkemiddelkataloger for øget elektrificering .................................. 30
Bilag
vigtigste beregningsforudsætninger ............................................... 38
4 | Roadmap for elektrificering i Danmark - hovedrapport, 25-02-2020
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 230: Henvendelse af 28/2-20 fra Energifonden om 'Roadmap for elektrificering i Danmark'
1. Baggrund og forord
Energifonden er en almennyttig fond, der er et udspring af en politisk aftale
(ELFOR-aftalen) fra 2004. Energifondens formål er at fremme en bredspektret
oplysnings- og rådgivningsindsats for energibesparelser, vedvarende energi og
et fossilfrit energisystem. Energifonden har i perioden december 2018
fe-
bruar 2020 udvirket en analyse med følgende formål:
At undersøge muligheder og udfordringer samt klimaeffekter af en markant
øget elektrificering af det danske energiforbrug samt at konkretisere dette i en
praktisk Elektrificeringsroadmap, der kan inspirere beslutningstagere og aktø-
rer til aktiv handling.
Projektet har indeholdt fire delopgaver:
Litteraturstudie af muligheder for elektrificering
Case-studier af konkrete projekter med elektrificering
Modelanalyser af scenarier for elektrificering af det danske og euro-
pæiske energisystem
Workshops
Litteraturstudie, case-studier, scenarieanalyser samt workshopopsamling af-
rapporteres i særskilte baggrundsrapporter og bilag. Arbejdet er gennemført
af Ea Energianalyse a/s, og projektets fremdrift og indhold har været under-
støttet af en styregruppe bestående af:
Anne Grete Holmsgaard, Energifonden (Formand)
Troels Ranis, Dansk Industri
Anders Bavnhøj Hansen, Energinet
Jesper Koch, Grøn Energi
Kamilla Thingvad/Torsten Hasforth, Dansk Energi
Frederik Silbye, Klimarådets sekretariat
Jens Astrup Madsen/Simon Horsholt, Landbrug & Fødevarer
Torben Lund Kudsk, FDM
Hans-Henrik Lindboe, Ea Energianalyse (projektleder)
Amalie Tokkesdal, Ea Energianalyse (sekretær for styregruppen)
Energifonden valgte at igangsætte projektet i efteråret 2018 i lyset af den fo-
restående COP24 i Polen og som opfølgning på Energiaftalen af 29. juni 2018.
Formålet var at undersøge perspektivet i elektrificering som klimatiltag.
5 | Roadmap for elektrificering i Danmark - hovedrapport, 25-02-2020
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 230: Henvendelse af 28/2-20 fra Energifonden om 'Roadmap for elektrificering i Danmark'
Formålet var også at vurdere konkrete barrierer for elektrificering i Danmark,
og at drøfte muligheder og fordele ved, at Danmark går foran på dette om-
råde.
Med EU Kommissionens scenarieudspil til COP24 fra december 2018, med Eu-
ropean Green Deal fra december 2019, og med forslaget til en dansk Klimalov
fra januar 2020 med bred politisk opbakning, er det styregruppens opfattelse,
at behovet for en
Roadmap for elektrificering
er vokset under projektforløbet.
Det anføres ofte, at øget
sektorkobling
er vigtigt for den grønne omstilling.
Øget elektrificering er det helt afgørende element i sektorkobling.
I denne analyserapport er der gennemregnet to scenarier for EU-lande og
Danmark frem mod 2050. Scenarierne omfatter alle energiforbrugende sekto-
rer, dog ikke international skibsfart. International luftfart er også med, hvilket
ikke er omfattet af Danmarks nye klimalov. Til gengæld omfatter klimaloven
landbrug, andre klimagasser end CO
2
samt CO
2
-optag i jord og skov (LULUCF),
hvilket ikke indgår i denne rapports scenarieanalyser.
Styregruppen noterer sig bl.a. følgende konklusioner fra nærværende analy-
ser:
Det teknisk-økonomisk potentiale for direkte og indirekte elektrifice-
ring er mere end 80% af det samlede energiforbrug i EU-landene
in-
klusive Power-to-X (PtX)-potentialet.
Ambitiøs elektrificering forudsætter betydelige investeringer i trans-
portsektoren, i boliger og andre ejendomme, i virksomheders proces-
anlæg samt i el- og fjernvarmesektoren.
Produktion af VE-el i Danmark og danske farvande skal mere end for-
dobles frem mod 2030, og igen næsten fordobles mod 2050. En så-
dan voldsom udbygning med især vind og sol sker ikke kun i Danmark,
men i store dele af Europa. Det forudsætter et åbent elmarked med
handel på tværs af landegrænser for at kunne nyttiggøre VE-el effek-
tivt.
Offshore vindkraftressourcerne i danske farvande er i analysen den
største bidragsyder til dansk grøn omstilling og elektrificering, og kan
blive en meget betydelig dansk styrkeposition frem mod 2030 og
2050.
Øget fleksibilitet i energisektoren er afgørende for realismen i et am-
bitiøst elektrificeringsscenarie. Åbne transmissionsforbindelser til
vandkraftlagre i Norden og i alperne, sæsonvarmelagre i fjernvarmen,
6 | Roadmap for elektrificering i Danmark - hovedrapport, 25-02-2020
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 230: Henvendelse af 28/2-20 fra Energifonden om 'Roadmap for elektrificering i Danmark'
fleksibel produktion af PtX samt intelligent elforbrugsstyring er alle
vigtige elementer.
Direkte elektrificering i form af især eldrevne køretøjer og varmepum-
per har som hovedregel markant bedre samfundsøkonomi end indi-
rekte elektrificering gennem elektrolyse og PtX. Begge dele skal i spil i
betydeligt omfang for at nå klimamålene.
Det er vigtigt, at det langsigtede mål om netto-nul i 2050 ikke tabes af
syne. Analyserne peger på, at 2050-målet kan nås til en samfunds-
økonomisk omkostning, der årligt er op imod 20 mia. kr. lavere i 2050
ved ambitiøs fokus på direkte elektrificering end i referencen med høj
fokus på PtX (baseret på EU´s COMBO-scenarie).
Forudsætningen for ambitiøs elektrificering er især, at aktørerne har
viljen til at foretage de nødvendige investeringer inden for få år, hvil-
ket kræver gode politiske rammer, der gør investeringerne attraktive.
Dette gælder både efterspørgselssiden (husholdninger, industri,
transport), udbudssiden (vind, sol og PtX) samt infrastruktur (eltrans-
mission, eldistribution, fjernvarme, energilagring).
Der er behov for en hurtig og fokuseret dansk FUD-indsats der under-
støtter elektrificering, især målrettet højtemperatur-varmepumper i
industrien, lagringsteknologier, PtX-teknologier og intelligent for-
brugsstyring.
Styregruppen vurderer, at det virkemiddelkatalog, der er udviklet og drøftet
ved projektets workshops, yder et nødvendigt og vigtigt bidrag til den betyde-
lige omstillingsindsats, som alle sektorer og brancher i Danmark skal yde for at
nå 70%-målet i 2030 og målet om netto-nul i 2050. Det skal samtidig under-
streges, at styregruppemedlemmernes virksomheder og organisationer ikke
kan tages til indtægt for konklusioner og anbefalinger i denne rapport.
Anne Grete Holmsgaard, formand for Energifonden og projektets styregruppe
25. februar 2020.
7 | Roadmap for elektrificering i Danmark - hovedrapport, 25-02-2020
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 230: Henvendelse af 28/2-20 fra Energifonden om 'Roadmap for elektrificering i Danmark'
2. Grundlag for ambitiøs elektrificering
2.1. Indledning
EU´s klimamål og Paris-aftalen sætter de internationale målsætninger for re-
duktion af CO
2
for at holde temperaturstigningen under
”well elow”
2°C i
forhold til det førindustrielle niveau og bestræbe sig på at begrænse tempera-
turstigningen til 1,5°C. I Danmark er der i 2018 indgået en bred energiaftale,
der skal reducere CO
2
-udledningen fra energisektoren som et skridt på vejen
mod mindst 55% VE i 2030, og netto nul CO
2
-emission i 2050. Endvidere har et
bredt flertal i Folketinget indgået aftale om en bindende klimalov, der skal
sikre, at Danmark reducerer drivhusgasemissionerne med 70% i 2030 ift. 1990
og på langt sigt bliver klimaneutral i senest 2050. Forslag til lovtekst blev sendt
i høring den 10. januar 2020.
Det fremgår af lovforslaget, at Danmark skal reducere udledningen af drivhus-
gasser på dansk grund med 70% af udledningen i 1990. Reduktionen måles
som gennemsnit af årene 2029-2031. Drivhusgasudledninger opgøres i over-
e sste
else ed FN’s opgørelses etoder
og omfatter også kulstofoptag/-
emissioner fra jord og skov (LULUCF) samt CO
2
-lagring.
De seneste år har udviklingen af VE i elsektoren globalt taget fart, bl.a. drevet
af store prisreduktioner på elproduktion fra sol og vind. I 2018 oversteg den
globale kapacitet af vind og sol 1.000 GW, og bl.a. Bloomberg forudsiger, at
vind og sol vil tiltrække mere end 70% af globale investeringer i elproduktion
frem mod 2040.
Selvom biomasse ved afbrænding er klimaneutralt
i he hold til FN’s opgørel-
sesmetoder, er der stigende fokus på udfordringerne ved at øge biomassean-
vendelsen til el-, varme-, transport- og industriformål. Udfordringerne er dels
knaphed på bæredygtige ressourcer, dels usikkerhed om tidsperspektiv for
CO
2
-gevinsten ved overgang fra fossile brændsler til biomasse.
Forventningerne om en relativt hurtig, grøn omstilling i elsektoren i EU og glo-
balt, i kombination med udfordringerne ved at finde bæredygtige grønne
brændsler gør, at elektrificering i stigende grad ses som en afgørende forud-
sætning for at nå de danske, europæiske og de globale klimaambitioner.
2.2. Scenarier: COMBO og Ambitiøs elektrificering
Litteraturstudiet har givet et overordnet overblik over mulighederne for elek-
trificering i sektorerne individuel rumvarme, fjernvarme, industri og transport.
8 | Roadmap for elektrificering i Danmark - hovedrapport, 25-02-2020
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 230: Henvendelse af 28/2-20 fra Energifonden om 'Roadmap for elektrificering i Danmark'
2157113_0009.png
Data fra litteraturstudiet har dannet en væsentlig del af grundlaget for udar-
bejdelse af sammenhængende elektrificeringsscenarier, der omfatter største-
delen af EU-landene. Særligt har rapporten
”Kortlægning
af energiforbrug i
virksomheder”
1
, med en samkøring med databaser over sektoropdelt energi-
forbrug i EU-landene, været afgørende ved udarbejdelse af analysegrundlaget
for industrisektoren. En væsentlig kilde til selve scenarieanalyserne er EU
Ko
issio e s ”I
-depth analysis in support of the Commission’s communi-
atio COM
fra november 2018. Rapportens kombinationsscenarie
(COMBO) er udgangspunkt for denne rapports referenceudvikling frem mod
2050.
Ved brug af el- og varmemarkedsmodellen Balmorel og andre modelværktøjer
er COMBO-scenariet konkretiseret for et modelområde, der indeholder EU28-
landene, dog ikke Balkan, enkelte østeuropæiske lande og den iberiske halvø.
Formålet med en samlet modellering er at analysere sammenhængen mellem
regional udbygning af fluktuerende elproduktionsteknologier som vind og sol,
øget efterspørgsel efter elektricitet og elinfrastruktur, samt endelig de økono-
miske konsekvenser.
COMBO-scenariet viser, at ambitiøse klimamål for EU-landene i 2050 giver be-
hov for at udfase størstedelen af de fossile brændsler gennem energieffektivi-
sering og brændselsskift. På grund af begrænsninger i de samlede biomasse-
ressourcer spiller forskellige typer
elektrofuels
(PtX), ud over direkte elektrifi-
cering, en væsentlig rolle i COMBO-scenariet. Produktion af elektrofuels be-
tegnes i denne rapport, ligesom anvendelse af el til fjernvarmeproduktion,
som indirekte elektrificering
2
.
I denne rapport er der ud over COMBO-scenariet gennemregnet et ambitiøst
elektrificeringsscenarie. Endvidere er konsekvenserne af øget fleksibilitet i el-
forbruget beregnet for såvel COMBO-scenariet som for det ambitiøse scena-
rie.
1
2
Udarbejdet af Viegand & Maagøe for Energistyrelsen i 2015.
Det betegnes som direkte elektrificering når energibæreren helt ud til slutbrugeren er el.
9 | Roadmap for elektrificering i Danmark - hovedrapport, 25-02-2020
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 230: Henvendelse af 28/2-20 fra Energifonden om 'Roadmap for elektrificering i Danmark'
2157113_0010.png
14.000
12.000
10.000
90%
80%
Electricity
District heating
Other RES
E-FUELS
Biogas
70%
60%
8.000
TWh
50%
Biofuels
40%
30%
Biomass
Solid fossil fuels
Oil and petroleum
products
Natural gas
Electrification, direct
(%, right axis)
Electrification, w/
indirect (%, right axis)
6.000
4.000
20%
2.000
-
2015
2030
COMBO
2050
2050
Ambitiøs
10%
0%
Figur 1: Samlet endeligt energiforbrug i EU28-landene i analysens to hovedscenarier (venstre
akse) samt direkte og indirekte elektrificeringsgrad (højre akse).
Den direkte elektrificeringsgrad i en sektor defineres som elforbrug divideret
med totalt slutforbrug i sektoren
3
. Det ses, at elektrificeringsgraden samlet set
vokser fra ca. 25% i 2015 til godt 50% i 2050 (COMBO). Hertil kommer den in-
direkte elektrificering især gennem PtX, således at el samt elbaserede brænd-
stoffer udgør 66% af det endelige energiforbrug i 2050. I scenariet Ambitiøs
elektrificering er den direkte elektrificering knap 70%, mens samlet elektrifice-
ring er hele 82%. Dette uddybes i næste afsnit.
Det har været et ønske fra projektets styregruppe, at scenarierne rammer
samme klimaambition i 2050. Det har endvidere været et ønske, at det ambiti-
øse elektrificeringsscenarie relateres til målsætningen om 70% reduktion af
klimagasser i Danmark i 2030.
2.3. Hvor langt kan vi nå?
Med udgangspunkt i litteraturstudiet, gennemgang af konkrete elektrifice-
ringscases samt input på workshops er der udviklet et ambitiøst scenarie med
markant fokus på direkte elektrificering i alle sektorer. Hovedantagelsen er, at
varmepumper frem mod 2030 og 2050 kan finde betydelig udbredelse til rum-
varme, til termiske industriprocesser samt til vejtransport.
Ved beregning af elektrificeringsgraden inkluderes omgivelsesvarme, der nyttiggøres af varmepumper,
ikke.
3
10 | Roadmap for elektrificering i Danmark - hovedrapport, 25-02-2020
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 230: Henvendelse af 28/2-20 fra Energifonden om 'Roadmap for elektrificering i Danmark'
2157113_0011.png
Forudsætninger om den opnåelige elektrificeringsgrad i Ambitiøs elektrifice-
ring i 2050 opdelt på hovedsektorer ses i Tabel 1, sammenlignet med 2015 og
sammenlignet med udvalgte scenarier fra EU.
EU
Baseline Combo
40%
51%
11%
21%
65%
74%
42%
52%
Ea
Ambitiøs
70%
43%
88%
70%
Total
Transport
Bygninger
Industri
2015
22%
1%
34%
33%
Tabel 1: Overblik over direkte elektrificering i EU i 2015, EU-baseline, EU Combo samt det ambi-
tiøse elektrificeringsscenarie for Modelområdet i 2050.
Transport:
Det antages i Ambitiøs elektrificering, at person- og varebiler er
næsten fuldt elektrificeret i 2050. Hertil kommer en væsentlig del af den
tunge vejtransport. Øvrig tung vejtransport samt skibs- og flytrafik antages
dækket med biobrændstoffer og electrofuels.
Bygninger:
COMBO-scenariet indeholder fortsat en del bygninger, der opvar-
mes ved biomasse og PtX. I det Ambitiøse elektrificeringsscenarie antages til-
lige en væsentlig del af disse bygninger opvarmet med varmepumper.
Industri:
Hovedantagelsen er, at varmepumper frem mod 2030 og 2050 kan
finde betydelig udbredelse til lavtemperatur (< 100°C) og mellemtemperatur
(<300°C) procesformål. Denne antagelse er bl.a. baseret på arbejde om
højtemperaturvarmepumper beskrevet af DTU, Teknologisk Institut og Sintef.
11 | Roadmap for elektrificering i Danmark - hovedrapport, 25-02-2020
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 230: Henvendelse af 28/2-20 fra Energifonden om 'Roadmap for elektrificering i Danmark'
2157113_0012.png
3. Elektrificeringsscenarier i EU-lande
I begge hovedscenarier sker der en markant udvikling i elforbruget i modelom-
rådet. Det ses i Figur 2, at elforbruget ca. fordobles fra 2015 til 2050 i begge
scenarier. I det ambitiøse scenarie går en større del af elforbruget til direkte el
frem for indirekte el (PtX), samtidig med at der fortrænges yderligere fossile
brændsler i alle sektorer. Derfor er elforbruget samlet set større i det ambiti-
øse scenarie, på trods af at elektriciteten udnyttes mere effektivt, især gen-
nem større udbredelse af varmepumper.
6.000
5.000
4.000
P2X
Industry -
heat and
transport
Individual
Heating
District
Heating
Electric
Vehicles
Classic
Demand
TWh
3.000
2.000
1.000
0
2020
2030
2040
2050
2020
2030
2040
2050
Figur 2: Udvikling i elforbruget i Europa (landene i modelområdet) i referencen (COMBO, ven-
stre) samt i Ambitiøs elektrificering (højre).
Med den store forøgelse i elforbrug og en gradvis udfasning af de eksiste-
rende elproduktionsanlæg kræves i begge scenarier en hurtig og markant ud-
bygning af CO
2
-neutral elproduktion.
12 | Roadmap for elektrificering i Danmark - hovedrapport, 25-02-2020
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 230: Henvendelse af 28/2-20 fra Energifonden om 'Roadmap for elektrificering i Danmark'
2157113_0013.png
Investeringer i både elproduktions- og transmissionskapacitet samt udfasning
af eksisterende værker analyseres i el- og varme-markedsmodellen Balmorel.
Modellen skal tilfredsstille det beregnede
behov for el- og fjernvarme til enhver tid.
Baseret på brændselspriser, CO
2
-priser
samt et katalog af tilgængelige teknolo-
gier
4
, udbygger modellen herefter hele
energiforsyningen successivt, inklusive
investeringer i det overordnede eltrans-
missionsnet.
I modellen er brændsels- og CO
2
-priser
en væsentlig drivkraft for den grønne
omstilling i energisektoren. I praksis er
det sandsynligt, at de enkelte lande sup-
plerer med nationale tiltag, hvilket naturligvis vil påvirke både CO
2
pris og pro-
duktionssammensætning og dermed elpriserne. Fx indgår biomasse med en
omkostningsbaseret prisfremskrivning, der ikke indeholder priskonsekvenser
af eventuelle særlige bæredygtighedskrav.
De enkelte landes VE handlingsplaner samt el-systemansvarenes netplaner
(Ten-Year Net Development Plan) indgår som grundlag frem mod 2030, hvor-
efter videre udbygning udelukkende sker på basis af den samlede modelopti-
mering.
Output fra modellen er elproduktionens sammensætning i hvert enkelt pris-
område, driftsdata for grupper af teknologier i hvert prisområde (herunder
fluktuationer i vind og sol), CO
2
-emissioner, elpriser mm.
Hele elsektoren ændrer markant struktur i scenarierne frem mod 2050. Som
eksempel viser Figur 3 udviklingen i det ambitiøse elektrificeringsscenarie. An-
delen af vind og sol udgør i 2050 mere end 80% af elproduktionen, hvilket stil-
ler meget store krav til transmission, ellagring og fleksibilitet. I den sammen-
hæng er det vigtigt at forstå, at der allerede i udgangspunktet er meget bety-
delige indirekte ellagringsmuligheder i den eksisterende vandkraft i Norden og
i Alpe-egnene. Endvidere forudsætter udviklingen af landvind og sol, at accep-
table arealer hertil kan findes. Tilgængeligt areal er baseret på nationale stati-
stikker over landbrugsareal i kombination med vindressourcedata.
Brændsels- og CO
2
-priser er baseret på IEA World Energy Outlook samt EU kommossionens scenarierap-
port. Teknologikatoget er primært baseret på seneste teknologikatalog udgivet af Energistyrelsen og Energi-
net inkl. opdateringer (2018).
4
13 | Roadmap for elektrificering i Danmark - hovedrapport, 25-02-2020
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 230: Henvendelse af 28/2-20 fra Energifonden om 'Roadmap for elektrificering i Danmark'
2157113_0014.png
6.000
Wind Onshore
5.000
4.000
Wind Offshore
Waste
Solar
TWh
3.000
2.000
1.000
0
2020
2030
2040
2050
Other
Oil
Nuclear
Natural gas
Hydro
Coal and lignite
Figur 3: Elproduktion i Europa (landene i modelområdet) i det ambitiøse scenarie.
På grund af store variationer mellem landene med hensyn til vind- og solres-
sourcer, på grund af forskelle i lagringsmuligheder, og fordi der kan være be-
tydelige, regionale tidsforskydninger i vindens energiindhold, bliver der i sti-
gende grad økonomi i at kunne transportere strøm, på trods af omkostnin-
gerne til ny eltransmission. Figur 4 viser forholdet mellem transmitteret el
over landegrænser og elforbrug i de scenarier, der er regnet på. Det ses, at an-
delen af el, der flyttes, tredobles i perioden (hele modelområdet). Da elforbru-
get samtidig fordobles, er der reelt tale om en seksdobling af transmitteret el.
14 | Roadmap for elektrificering i Danmark - hovedrapport, 25-02-2020
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 230: Henvendelse af 28/2-20 fra Energifonden om 'Roadmap for elektrificering i Danmark'
2157113_0015.png
Transmitted electricity (% of demand, Denmark)
350%
300%
250%
200%
150%
100%
50%
0%
2020
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
2030
2040
2050
Ambitious Denmark
COMBO Denmark
COMBOFlex Denmark
COMBO Europe
COMBOFlex Europe
AmbitiousFlex Denmark
Ambitious Europe
AmbitiousFlex Europe
Figur 4: Forholdet mellem transmitteret el og elforbrug. For Danmark er angivet forholdet mel-
lem internationalt transmissionsflow (ind/ud af Danmark) og nationalt elforbrug.
Da Danmark er et relativt lille land, der samtidig fungerer som transitland til
de store vandkraftlagre i Norge og Sverige, har Danmark som udgangspunkt
en høj transmissionsandel. Alligevel fordobles denne andel mod 2050. Da el-
forbruget i Danmark tredobles i perioden, er der tale om en seksdobling af
transmitteret el, herunder el i transit.
Økonomien i scenarierne, herunder af fleksibilitet og ny transmission, uddy-
bes i det følgende med fokus på Danmark.
15 | Roadmap for elektrificering i Danmark - hovedrapport, 25-02-2020
Transmitted electricity (% of demand, Europe)
400%
100%
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 230: Henvendelse af 28/2-20 fra Energifonden om 'Roadmap for elektrificering i Danmark'
2157113_0016.png
4. Elektrificeringsscenarier for Danmark
Som en del af det samlede modelområde er der også for Danmark analyseret
to hovedscenarier og to varianter, i alt fire scenarier:
1. COMBO
2. Ambitiøs elektrificering
3. COMBO-flex
4. Ambitiøs-flex
I de to flex-varianter øges forbrugsfleksibiliteten i alle sektorer, og konsekven-
serne for hele energisektoren og for økonomien analyseres.
Det har været et særligt mål, at projektets scenarieanalyser har relevans til de
eksisterende energipolitiske målsætninger for Danmark,
herunder især:
I.
Udfasning af kul på kraftværkerne før 2030.
Dette er håndteret ved
et forbud mod videre drift på eksisterende kulfyrede værker i 2030.
Forbuddet gælder alle scenarier, da det indgår i Energiaftalen fra
2018.
II.
Reduktion af CO
2
-e med 70% i 2030 sammenlignet med 1990.
70%-
målet opfyldes kun i Ambitiøs elektrificering og Ambitiøs-Flex scenari-
erne. Det antages her, at den ambitiøse elektrificering i alle sektorer i
kombination med betydelig udbygning af elektrofuels er nødvendige
og tilstrækkelige virkemidler inden for de sektorer, der regnes på
5
. Re-
ferencescenariet (COMBO) er tolket sådan, at det med hensyn til elbi-
ler og varmepumper er mere ambitiøst end Energistyrelsens Basis-
fremskrivning 2019 (BF19) frem til 2030. For at undgå, at modellen
opfylder 70%-målet gennem udstrakt brug af elimport, er der indlagt
et krav om, at Danmark skal være selvforsynende med el på årsbasis.
III.
Netto-nul emission i 2050.
Der anvendes ikke fossile brændsler i no-
get scenarie i 2050
samme klimamål. Den største forskel mellem
COMBO og Ambitiøs elektrificering i Danmark er forholdet mellem di-
rekte elektrificering og indirekte elektrificering.
Det skal i denne sammenhæng pointeres, at de sektorer, der er omfattet af Danmarks nye klimalov, men
som ikke indgår i scenarieanalyserne, er landbrug, andre klimagasser end CO
2
samt LULUCF. Derimod er in-
ternational luftfart omfattet, hvilket ikke indgår i klimaloven. Endvidere vurderes det, at carbon capture and
storage (CCS) er nødvendigt for at nå 70%-målet. CCS indgår implicit i analyserne gennem betaling for køb
af CO
2
fra CCS-anlæg til PtX produktion.
5
16 | Roadmap for elektrificering i Danmark - hovedrapport, 25-02-2020
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 230: Henvendelse af 28/2-20 fra Energifonden om 'Roadmap for elektrificering i Danmark'
2157113_0017.png
Scenarieresultaterne gennemgås nedenfor. En mere detaljeret gennemgang af
forudsætninger og resultater for de fire scenarier findes i en særskilt bag-
grundsrapport om scenarieanalyserne.
I scenariet Ambitiøs elektrificering øges elforbruget i Danmark med ca. 55%
frem mod 2030, og der sker yderligere en fordobling af elforbruget mod 2050.
Det øgede elforbrug er nogenlunde ligeligt fordelt mellem direkte og indirekte
elektrificering (se Figur 5). I referencen nås et lidt højere samlet elforbrug i
2050, men med en væsentlig større andel PtX, hvilket er mere i tråd med EU-
kommissionens scenarier.
120
100
80
TWh
60
40
20
0
2020
-
0,55
1,37
0,63
2030
15,33
4,61
5,21
1,35
2040
26,40
7,73
6,29
2,11
2050
32,62
10,77
7,34
2,23
P2X
Industry - heat and offroad
Individual Heating
District Heating
Electric Vehicles
Classic Demand
0,08
32,50
4,49
33,57
12,31
38,89
14,06
42,02
Figur 5: Elforbrugsudvikling for Danmark fra 2020 til 2050 i scenariet Ambitiøs elektrificering.
Elektrificeringsgraden i Danmark bliver lavere end for EU som helhed. Da Dan-
mark har en stor andel fjernvarme, bliver det endelige energiforbrug til byg-
ninger, der ikke bliver opvarmet direkte med el, relativt større end i resten af
EU.
17 | Roadmap for elektrificering i Danmark - hovedrapport, 25-02-2020
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 230: Henvendelse af 28/2-20 fra Energifonden om 'Roadmap for elektrificering i Danmark'
2157113_0018.png
700
600
100%
90%
80%
Solenergi
Omgivelsesvarme
PtX
Energiforbrug (PJ/år)
400
300
200
100
60%
50%
40%
30%
20%
10%
Elektrificering (%)
500
70%
Fjernvarme
Biomasse
El
Biogas
Fossil gas
Olie og andre fossile
Kul
Elektrificering
direkte*
Elektrificering inkl.
indirekte*
-
2020
2030
2050
2030
2050
Combo
Ambitiøs
0%
Figur 6: Samlet endeligt energiforbrug i Danmark i analysens to hovedscenarier samt direkte og
indirekte elektrificeringsgrad (*Aflæses på højre akse).
Ligesom i Europa som helhed ændrer også elproduktionen i Danmark markant
karakter. Fra en vindkraftandel på knap 50% i 2020 viser modellen, at op imod
90% af elproduktionen i Danmark i 2050 kan være vind, heraf især offshore-
vind
6
. Den samlede produktion af vind- og sol-el femdobles fra perioden 2020
til 2050. Sol får relativt en markant mindre rolle i Danmark end i andre euro-
pæiske lande, fordi danske producenter af solstrøm i stigende grad udkonkur-
reres af anlæg med flere solskinstimer i den sydlige del af Europa. Der udvikler
sig således en international arbejdsdeling, efterhånden som infrastrukturen
udbygges, hvor vindkraft bl.a. koncentreres omkring Danmark, imens sol er
mere konkurrencedygtigt længere sydpå.
Offshore vind har bl.a. en stor andel på grund af indlagt modelbegrænsning i tilgængelighed af arealer til
onshore vind i Danmark og andre lande.
6
18 | Roadmap for elektrificering i Danmark - hovedrapport, 25-02-2020
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 230: Henvendelse af 28/2-20 fra Energifonden om 'Roadmap for elektrificering i Danmark'
2157113_0019.png
120
100
80
Wind Onshore
Wind Offshore
Waste
Solar
Natural gas
40
20
0
2020
2030
2040
2050
TWh
60
Coal and lignite
Biomass
Biogas
Figur 7: Elproduktion i Danmark i det ambitiøse scenarie.
Som tidligere nævnt viser analyserne, at elsystemet samlet set får stigende
behov for fleksibilitet i forbruget og behov for lagringsmuligheder.
4.1. Lagring og fleksibilitet
Flex scenarier
For at undersøge værdien af fleksibelt elforbrug er der i scenarierne COMBO-
flex og Ambitiøs-Flex indlagt øgede fleksibilitetsmuligheder:
For individuel opvarmning antages det i grundscenarierne, at der kan
være to timers forskydning mellem varmebehov og varmeforsyning
(termisk lager i bygninger). Dette er øget til 6 timer i Flex-scenarierne.
I industri er der ingen fleksibilitet i grundscenarierne. I Flex-scenari-
erne er der op til fire timers forskydning (varmelager).
I transportsektoren kan 20% af elbilerne udskyde opladning i op til to
timer. I Flex-scenarierne stiger fleksibiliteten til 90% af elbil-flåden i
2050, og opladning kan forskydes op til 6 timer.
I alle scenarier er der fleksibilitet ved PtX-produktion, idet modellen
kan vælge at investere i øget elektrolysekapacitet og brintlagre for at
udnytte perioder med lave elpriser.
I nedenstående figur ses udbygningen med ellagerkapacitet i Danmark i ho-
vedscenarierne og i flex-varianterne. Der er her tale om korttidslagre, dvs.
batteriteknologier. I COMBO-scenariet udbygges med knap 1,5 GWh lagerka-
pacitet, og kapaciteten fastholdes på dette niveau frem mod 2050. I det ambi-
tiøse scenarie sker der en væsentlig forøgelse af kapaciteten fra 2030 til 2050,
så denne øges til over 2,5 GWh. I de to scenarier med øget forbrugsfleksibili-
tet reduceres behovet for ellagre væsentligt, hvilket sænker de samlede elom-
kostninger.
19 | Roadmap for elektrificering i Danmark - hovedrapport, 25-02-2020
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 230: Henvendelse af 28/2-20 fra Energifonden om 'Roadmap for elektrificering i Danmark'
2157113_0020.png
3,0
2,5
2,0
GWh
COMBO
1,5
1,0
0,5
0,0
2030
2040
Short-term Electricity
2050
Ambitious
COMBOFlex
AmbitiousFlex
Figur 8: Akkumuleret udbygning af el-lagerkapacitet i Danmark.
4.2. Fjernvarme
Produktion af fjernvarme ændrer markant karakter i alle scenarier. Fra dagens
varmeproduktionsanlæg baseret især på biomasse, affald og fossile brænds-
ler, baseres fremtidens fjernvarmeproduktion primært på varmepumper og
overskudsvarme fra PtX-produktion. Overskudsvarme fra PtX vinder dog først
indpas frem mod 2040 og 2050.
Den samlede fjernvarmeproduktion reduceres over tid på grund af stigende
effektivitet i bygningsmassen. Fjernvarmens andel af den samlede bygnings-
opvarmning er holdt uændret i analysen.
40
35
30
25
P2X Surplus Heat
Waste
Solar
Natural gas
Electricity
Coal and lignite
Biomass
Biogas
2020
2030
2040
2050
TWh
20
15
10
5
0
Figur 9: Varmeproduktion i fjernvarmen i Danmark i det ambitiøse scenarie.
20 | Roadmap for elektrificering i Danmark - hovedrapport, 25-02-2020
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 230: Henvendelse af 28/2-20 fra Energifonden om 'Roadmap for elektrificering i Danmark'
2157113_0021.png
For at spille effektivt sammen med produktionsvariationerne i elsektoren
(over 90% af dansk elproduktion er vind og sol i 2050) investeres der markant
i varmelagerkapacitet i fjernvarmesektoren. Nedenstående figur viser udbyg-
ningen med korttids- og sæsonvarmelagre (damvarmelagre). Der sker en me-
get markant udbygning med sæsonvarmelagre frem mod 2050 i alle scenarier,
særligt i de ambitiøse scenarier hvor elpriserne har større sæsonudsving.
6
5
4
COMBO
PJ
3
2
1
0
2020
2030
2040
2050
2020
2030
2040
2050
Seasonal Heat
Short-term Heat
Ambitious
COMBOFlex
AmbitiousFlex
Figur 10: Installeret varmelagerkapacitet i Danmark.
4.3. Elprisens udvikling
Elpriserne afspejler til enhver tid de marginale omkostninger ved elproduktion
og indeholder også omkostninger til udbygningen af transmissionsinfrastruk-
tur og til lagringsteknologier. Elprisen stiger fra 2020 til 2030 som følge af det
forøgede elforbrug og den markante stigning i CO
2
-prisen
7
. Elpriserne i Dan-
mark og det øvrige Norden vil dog vedvarende være lavere end den gennem-
snitlige europæiske pris, hvilket især hænger sammen med en høj andel vand-
kraft og gode vindressourcer. Der er en tydelig tendens til, at øget forbrugs-
fleksibilitet giver lavere gennemsnitlige elpriser.
Det er i modellen forudsat, at høje CO
2
-priser driver investeringer i grøn teknologi. I praksis er det sand-
synligvis en kombination af mange forskellige tiltag.
7
21 | Roadmap for elektrificering i Danmark - hovedrapport, 25-02-2020
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 230: Henvendelse af 28/2-20 fra Energifonden om 'Roadmap for elektrificering i Danmark'
2157113_0022.png
450
400
350
300
250
200
150
100
50
COMBO
Ambitious
COMBOFlex
AmbitiousFlex
DKK/MWh
0
2020
2030
2040
2050
Figur 11: Gennemsnitlige elpriser i Danmark på tværs af scenarier.
Analyserne viser også, at der er en stigende tendens til sæsonvariation i elpris-
mønsteret især efter 2030 med lavere priser om sommeren og højere priser
om vinteren. Dette skyldes øget elforbrug til varme samt øget betydning af
solstrøm.
4.4. Afregningspriser
Sol og vind
Figuren nedenfor viser afregningspriser for sol og vind i Danmark. Der ses no-
genlunde samme tendens i det øvrige Europa. I de ambitiøse elektrificerings-
scenarier øges vindafregningspriserne hurtigt mod 2030. COMBO og COMBO-
Flex sker denne stigning først mellem 2030 og 2040.
450
400
350
300
250
200
150
100
50
-
DKK/MWh
2020
2050
2020
2030
2040
2050
2020
2030
2040
2050
2030
2040
2020
COMBO
Solar
Ambitious
Wind Offshore
COMBOFlex
Wind Onshore
AmbitiousFlex
Electricity Price
Figur 12: Gennemsnitlige afregningspriser for vind- og solbaseret elproduktion i Danmark.
22 | Roadmap for elektrificering i Danmark - hovedrapport, 25-02-2020
2030
2040
2050
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 230: Henvendelse af 28/2-20 fra Energifonden om 'Roadmap for elektrificering i Danmark'
2157113_0023.png
Omvendt ses det, at afregningsprisen for solstrøm falder efter 2030, på grund
af den stigende konkurrence fra solceller, der installeres syd for Danmark i
kombination med udbygningen af transmissionsforbindelserne.
Afregningspriser for forbrugskategorier
I nedenstående figur ses de gennemsnitlige afregningspriser for forskellige
forbrugskategorier. Det ses, at alle de nye forbrugskategorier generelt afreg-
nes til lavere elpriser end de gennemsnitlige elforbrug frem til efter 2030. PtX
afregnes til væsentligt lavere priser, da modellen vælger at investere i øget
elektrolysekapacitet for at kunne udnytte de lave elpriser.
500
450
400
350
DKK/MWh
300
250
200
150
100
50
-
2020
2050
2020
2030
2040
2050
2020
2030
2040
2050
2030
2040
2020
COMBO
Ambitious
COMBOFlex
AmbitiousFlex
E-price (District heating)
E-price (Individual heating)
E-price (P2X)
E-price (Electric vehicles)
E-price (Industrial heat)
Avg. Electricity price
Figur 13: Gennemsnitlige afregningspriser i Danmark for elektricitet opdelt på forbrugstyper.
Udledning af CO
2
og andre drivhusgasser
70%-målsætningen betyder, at den samlede drivhusemission i Danmark skal
reduceres til 21,1 mio. ton CO
2
-ækvivalenter, når LULUCF ikke regnes med.
Der antages her et reduktionsbidrag fra andre sektorer (landbrug og øvrige
8
)
på ca. 3 mio. ton, så disse sektorer får en samlet udledning på 12 mio. ton i
2030. Dermed kan de energirelaterede emissioner maksimalt udgøre 9,1 mio.
ton, såfremt målsætningen skal nås.
Inkluderer udover kategorien
øvirge
i basisfremskrivningen også andre bidrag relateret til grænsehandel
samt flygtige- og indirekte emissioner.
8
23 | Roadmap for elektrificering i Danmark - hovedrapport, 25-02-2020
2030
2040
2050
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 230: Henvendelse af 28/2-20 fra Energifonden om 'Roadmap for elektrificering i Danmark'
2157113_0024.png
Udledning i 2030 (mio. ton CO
2
-e)
Udledning ifølge 70%
Udledning andre sektorer (landbrug, øvrige)
Udledning energirelateret
21,1
12,0
9,1
Tabel 2: Sammensætning af CO
2-e
emission i 2030, såfremt 70%-målsætningen skal opfyldes.
Opnåelse af 70%-målsætningen kræver, udover de direkte energirelaterede
tiltag, også et bidrag fra eksempelvis CCS. Dette niveau forudsættes fastholdt i
det ambitiøse scenarie efter 2030. I 2050 vil fossilt energiforbrug være fuldt
udfaset, og CCS kan således bidrage til at neutralisere emissioner i andre sek-
torer, der vanskeligt kan udfases, herunder i landbruget.
Mod 2050 forudsættes klimaneutralitet i både COMBO og det ambitiøse sce-
narie, og til forskel fra 2030-målsætningen antages dette mål også at omfatte
energiforbrug til international luftfart. Som nævnt ovenfor, fastholdes CCS-bi-
draget efter 2030 i det ambitiøse scenarie. I COMBO-scenariet indfases CCS
efter 2030, således at de to scenarier opnår samme CO
2
-emission i 2050.
35
30
CO
2
-emission (Mton/år)
25
20
15
10
5
-
-5
-10
2020
2030
Combo
2040
Ambitiøs
2050
Figur 14: Samlet energirelateret CO
2
-emission mod 2050 i de to scenarier. I denne opgørelse er
emissioner fra udenrigsluftfart også inkluderet for at kunne sammenligne den samlede emission
frem mod 2050. Uden emissionen fra udenrigsluftfart er emissionen i 2030 i det ambitiøse sce-
narie 9,1 mio. tons.
24 | Roadmap for elektrificering i Danmark - hovedrapport, 25-02-2020
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 230: Henvendelse af 28/2-20 fra Energifonden om 'Roadmap for elektrificering i Danmark'
2157113_0025.png
5. Elektrificering og økonomi
Mod 2030 viser det ambitiøse scenarie en samfundsøkonomisk meromkost-
ning ift. COMBO-scenariet stigende til knap 13 mia. kr./år, hvoraf hoveddelen
kan tilskrives det højere niveau af produktion og forbrug af elektrofuels for at
nå 70%-målsætningen (Figur 15). Allerede få år efter 2030 er meromkostnin-
gen vendt til en besparelse sammenlignet med COMBO-scenariet. Omkring
2040 er besparelsen ca. 10 mia. kr./år, stigende til ca. 23 mia. kr. årligt i 2050.
De massive besparelser på langt sigt skyldes især lavere forbrug af elektrofu-
els, en mere omkostningseffektiv transportsektor på grund af den højere elek-
trificering, samt en mere omkostningseffektiv industrisektor igen på grund af
øget elektrificering.
15.000
10.000
5.000
12.900
mio. kr/år
0
-5.000
-10.000
0
-9.800
-15.000
-20.000
-23.400
-25.000
2020
Bygninger
El+Fjernvarme
2030
Industri
Transport
2040
Biogas
PtX
2050
CCS
Total
Figur 15: Samfundsøkonomisk méromkostning for Danmark (positiv = meromkostning, negativ =
besparelse) i det ambitiøse scenarie ift. COMBO-scenariet.
Omkostninger til udbygning af elinfrastruktur (ekskl. transmission og energi-
lagring) i scenarierne ses i Figur 16. Det skal dog understreges, at distributi-
onsinfrastrukturomkostninger er baseret på generaliserede antagelser om
omkostninger ved øget elforbrug inden for forskellige forbrugskategorier. Der
er ikke her taget hensyn til evt. ledig transportkapacitet i det eksisterende el-
net, der kan mindske behovet for netforstærkninger.
Infrastrukturomkostningerne indgår implicit i de enkelte forbrugskategorier i
ovenstående Figur 15.
25 | Roadmap for elektrificering i Danmark - hovedrapport, 25-02-2020
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 230: Henvendelse af 28/2-20 fra Energifonden om 'Roadmap for elektrificering i Danmark'
2157113_0026.png
12.000
10.000
Distribution - PtX
Distribution - Transport
Distribution - Industri
Distribution - El+Fjernvarme
Distribution - Bygninger
Ladeinfrastruktur - Transport
Ladeinfrastruktur - Industri
2030 2040 2050 2030 2040 2050
Combo
Ambitiøs
mio. DKK/år
8.000
6.000
4.000
2.000
0
Figur 16: Årlige omkostninger til elnet og ladeinfrastruktur i mio. kr./år. Ladeinfrastruktur gæl-
der transportrelateret energiforbrug, dvs. opladning til køretøjer til vejtransport (transportsek-
tor) og opladning til køretøjer til intern transport i landbrug, bygge- anlæg og industrien (indu-
strisektor).
De beregnede meromkostninger for el-infrastruktur på ca. 3,5 mia. kr i 2030 i
det ambitiøse scenarie (ekskl. ladere til elbiler) svarer til 12 øre pr. kWh mer-
forbrug af elektricitet. Mod 2050 falder den marginale el-infrastruktur om-
kostning til ca. 10 øre/kWh. Det betyder, at de gennemsnitlige infrastruktur-
omkostninger (nettariffer) målt pr. forbrugt kWh elektricitet i alle sektorer,
bliver væsentligt lavere mod 2050 end i dag.
26 | Roadmap for elektrificering i Danmark - hovedrapport, 25-02-2020
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 230: Henvendelse af 28/2-20 fra Energifonden om 'Roadmap for elektrificering i Danmark'
2157113_0027.png
6. Konklusioner og elementer til en roadmap
Fokus i dette arbejde har været elektrificering. Andre bidrag til at nå ambiti-
øse klimamål som CO
2
-lagring, tiltag i andre sektorer samt ændrede forbrugs-
mønstre etc. er ikke analyseret. Det er en forudsætning for systemanalyserne
mod 2030 og 2050, at der foretages betydelige energibesparelser. Elektrifice-
ringen bidrager i sig selv, gennem høje virkningsgrader, til energieffektivise-
ring.
Analyserne viser samlet set, at varmepumper, elkøretøjer og elkedler som ho-
vedregel kan levere samfundsøkonomisk konkurrencedygtige energitjenester -
og ofte markant billigere elektrificering end elektrofuels. Det skyldes primært,
at produktion af elektrofuels medfører et energitab på op til 50% sammenlig-
net med fx en varmepumpe med en energieffektivitet på 300%
9
. En del af
energitabet ved produktion af elektrofuels kan dog nyttiggøres som fjern-
varme ved en sammenhængende fysisk planlægning.
Fordelen ved elektrofuels, især direkte brint med billig lagring, er, at produkti-
onen kan være fleksibel og koncentreres i de timer, hvor der er stor elproduk-
tion fra vind og sol. Denne fordel er dog afhængig af, om investeringsomkost-
ninger til elektrolyseanlæg reduceres betydeligt over de kommende årtier.
Analyserne viser, at den grønne omstilling i elsektoren med et vind- og soldo-
mineret elsystem og udfasning af termiske kraftværker i kombination med
stærkt øget elforbrug fra den gennemgribende elektrificering af samfundet,
medfører tre betydelige udfordringer omkring elinfrastrukturen, der skal lø-
ses:
Der opstår et markant stigende behov for eltransmission til ilandføring
af havmøllestrøm og til udveksling af elektricitet mellem landene. Be-
hovet opstår for at sikre forsyningen i alle områder i de perioder, hvor
solen ikke skinner og vinden ikke blæser, for at nyttiggøre elprodukti-
onen, når der er lokalt VE-overskud, og endelig for effektivt at udnytte
de lagringsmuligheder, der findes i de store vandkraftområder i Nor-
den og i andre bjergrige områder. Mængden af elektricitet, der flyttes
mellem landene, flerdobles sammenlignet med i dag.
Der opstår herudover behov for øget fleksibilitet i elsystemet både i
det overordnede net og lokalt. Dette behov kan dækkes både i form af
forbrugsfleksibilitet og nye ellagringsmuligheder. På grund af det
Det betyder i nogle tilfælde, at bruttoenergiforbruget til levering af termiske energitjenester kan reduce-
res med en faktor seks ved omlægning til varmepumpeteknologi fremfor til elektrofuels.
9
27 | Roadmap for elektrificering i Danmark - hovedrapport, 25-02-2020
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 230: Henvendelse af 28/2-20 fra Energifonden om 'Roadmap for elektrificering i Danmark'
øgede elforbrug til rumvarme om vinteren og den stigende afhængig-
hed af elproduktion fra sol, vil der være tydelig og stigende sæsonvari-
ation i elpriserne, især i Nordeuropa. Dette hænger også sammen
med, at bl.a. fjernvarmen går fra at være nettoproducent af el (kraft-
varme) til at blive nettoforbruger af el (varmepumper og elkedler).
Endelig opstår der behov for udbygning af den lokale el-infrastruktur,
herunder etablering og forsyning af ladeinfrastruktur til mere end to
millioner elbiler i Danmark mod 2050, og over hundrede millioner el-
biler i Europa som helhed.
6.1. Barrierer og udfordringer
En proces for gennemgribende elektrificering (sektorkobling) vurderes helt
nødvendig for at nå klimamålene i Danmark i 2030, og i hele EU mod 2050. De
teknologier, der skal i spil, er langt hen ad vejen allerede kendte og markeds-
førte, men ventes fortsat billiggjort.
Der er betydeligt behov for demonstration, opskalering og billiggørelse af
elektrofuels i form af brint, ammoniak, metan og flydende kulbrinter, hvis
elektrofuels skal få den nødvendige og ventede udbredelse.
Hertil kommer, at elektrificering i industrisektoren delvist er afhængig af ud-
vikling og demonstration af store varmepumper, der kan levere varme ved
mere end 200°C med god effektivitet, især efter 2030.
Udfordringer for øget VE i elsystemet
En hurtig og betydelig udbygning med VE
især vind og sol
er en grundfor-
udsætning for, at elektrificering i Danmark og EU leverer den beregnede CO
2
-
reduktion. Sol og vind har leveret markante prisfald de senere år, i form af
learning rates for sol på ca. 20% og vind på 10%-15%, højest for havvind. Der
er dog stadig udfordringer, der skal løses, hvis udviklingen skal fortsætte med
den nødvendige hastighed:
Vind- og sol er langsigtede investeringer, der kræver god forudsigelig-
hed af markedsrammer og af afsætningspriser. I denne sammenhæng
har især tillid til infrastrukturudbygning, åbne grænser samt et stabilt
CO
2
-kvotemarked betydning.
Forudsigelige udbuds- og godkendelsesprocesser.
Tro på udvikling af ellagring- og forbrugsfleksibilitet, der medvirker til
at give højere værdi af elproduktionen ved gode vindforhold.
28 | Roadmap for elektrificering i Danmark - hovedrapport, 25-02-2020
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 230: Henvendelse af 28/2-20 fra Energifonden om 'Roadmap for elektrificering i Danmark'
Udfordringer for elektrificering af forbrugssiden
Det er en helt generel erfaring fra litteraturstudiet og fra case-studierne, at
aktørerne kun vælger at elektrificere sit energiforbrug, hvis der er forventning
om, at elektrificering give en lavere energiregning end alternativerne. Hertil
kommer, men sekundært, at elektrificeringen kan løse lokale miljøproblemer
og styrke en grøn profil.
Teknologiudviklingen mht. elbiler og elbilbatterier giver håb om, at en stor del
af landtransporten om få år reelt kan tilbyde billigere transportarbejde end
traditionelle køretøjer. Det er dog under forudsætning af en beskatnings- og
afgiftspolitik, der afspejler de faktiske omkostninger, hvilket ikke er tilfældet i
dag, bl.a. i Danmark.
Endvidere er der udfordringer ved etablering af den nødvendige ladeinfra-
struktur i tilstrækkeligt højt tempo. Det gælder især forbrugere, der helt eller
delvist er afhængige af hurtigladning på offentligt tilgængelige pladser.
Varmepumper i såvel husstande, fjernvarmesektoren og i industrien kan i dag
ikke konkurrere med traditionelle, naturgasbaserede løsninger til varmepro-
duktion. Eksisterende energi- og CO
2
-afgifter på naturgas ændrer dog billedet,
så varmepumper efter udfasning af PSO-tariffen og sænkelse af elvarmeafgif-
ten i nogle tilfælde er privatøkonomisk attraktiv. I fjernvarmesektoren er det
dog fortsat en barriere, at investeringen skal godkendes i henhold til Projekt-
bekendtgørelsen, hvor afgifter ikke indregnes. Det giver betydelige udfordrin-
ger for elektrificeringen her.
I fjernvarmesektoren og i industri og erhverv er der endvidere bekymring for
elprisudviklingen. Der er nogen usikkerhed om den langsigtede elprisudvikling
og derfor også tilbageholdenhed med større investeringer, der gør værket/in-
dustrien 100% afhængig af el. Hertil kommer spørgsmålet om forsyningssik-
kerhed. Også tilslutning til elnettet beskrives som en udfordring i nogle pro-
jekter. Her nævnes såvel omkostningsniveau som projekttid.
En anden udfordring i industrisektoren
og delvis i den private sektor
er, at
der arbejdes med korte tilbagebetalingstider. Investeringer i varmepumper
kræver ofte tilbagebetalingstider på 10-20 år for at være rentable.
Endelig vurderes slutkundemarkedet at være omfattet af træghed. Erfaringer
viser, at der sandsynligvis skal meget betydelige incitamenter til, for at
29 | Roadmap for elektrificering i Danmark - hovedrapport, 25-02-2020
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 230: Henvendelse af 28/2-20 fra Energifonden om 'Roadmap for elektrificering i Danmark'
2157113_0030.png
forbrugere vælger at skifte fra traditionelle biler til elbiler, eller fra olie- og
gasopvarmning til varmepumper eller fjernvarme over en kortere årrække.
For elektrofuels er den afgørende udfordring omkostningsniveauet. Beregnin-
ger viser, at diesellignende elektrofuels kan produceres og bulk-afsættes til
10-14 kr./liter dieselækvivalent. Omkostningen er lavere, når der er tale om
metan, metanol eller brint. Dette kan for mange forbrugere (industri, skibs-
fart, luftfart) sammenlignes direkte med en naturgaspris på ca. 1 kr./liter die-
selækvivalent (februar 2020) eller diesel og flybrændstof til ca. 3
4 kr./liter.
6.2. Virkemiddelkataloger for øget elektrificering
Økonomiberegninger viser, at omkostningerne for Danmark ved at nå målsæt-
ningen om 70% reduktion af klimagasser i 2030 samlet set er betydelig, og
sandsynligvis stigende til mere end 10 mia. kr. om året i 2030
sammenlignet
med referencescenariet, der i store træk følger samme udvikling som Basis-
fremskrivningen BF19
10
. Til gengæld giver målopfyldelsen i 2030 et godt afsæt
til målet om netto-nul emission i 2050. Resultaterne fra denne analyse viser,
at såvel direkte som indirekte elektrificering skal i spil for at nå målet, samt at
stort fokus på energieffektiv direkte elektrificering giver en årlig samfundsøko-
nomisk besparelse på godt 20 mia. kr/år omkring 2050 sammenlignet med
EU–scenarierne, hvor PtX spiller en større rolle.
Som nævnt er der dog en række udfordringer ved at gennemføre den ønskede
elektrificering, og det er nødvendigt at bringe en bred vifte af virkemidler i spil
for at fremme elektrificeringen. I projektet er der derfor opstillet nedenstå-
ende virkemiddelkataloger til inspiration for beslutningstagere. Virkemidlerne
tilsammen vil ikke nødvendigvis resultere i, at Danmark opnår 70% målsætnin-
gen, men de ses som vigtige og nødvendige skridt i den rigtige retning.
Individuel rumvarme
Det har stor betydning, at en væsentlig del af de resterende ca. 500.000 dan-
ske boliger, der er olie- og gasfyrede, omstilles til fjernvarme eller til eldrevne-
eller hybridvarmepumper. Størstedelen af disse boliger er parcelhuse eller an-
dre fritliggende boliger. Erfaringer viser, at der er stor træghed hos den en-
kelte for at omstille, så en kombination af flere forskellige virkemidler er sand-
synligvis nødvendig.
10
Ekskl. omkostninger til reduktion af landbrugets emissioner, til visse industrigasser og til LULUCF.
30 | Roadmap for elektrificering i Danmark - hovedrapport, 25-02-2020
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 230: Henvendelse af 28/2-20 fra Energifonden om 'Roadmap for elektrificering i Danmark'
2157113_0031.png
Virkemiddelkatalog
individuel rumvarme
Virkemidlerne kan inddeles i:
Økonomiske virkemidler:
Høje CO
2
-afgifter, tilskud, lånegarantier, skrotnings-
præmie for gasfyr.
Nudging:
Ændre forbrugernes handlemønstre ved målrettet kontakt, oplys-
ning og vejledning
Forbud/påbud:
Forbud mod nye gasfyr, udløbsdato for eksisterende gasfyr,
tilslutningspligt til anden forsyning.
Herunder vurderes følgende særligt relevante:
Økonomiske virkemidler
Helt eller delvist bortfald af gasselskabernes afkoblingsbidrag på ca. 8.000
kr./forbruger, fx som afkoblingstilskud.
Yderligere sænkning af elvarmeafgiften.
Øge afgift på fossile brændsler betydeligt, svarende til den marginale omkost-
ning ved at nå 70% målsætningen (Dette vurderes højere end 2.000 kr./ton
CO
2
).
Målrette Bolig-Job-ordningen mod konverteringer til varmepumper og fjern-
varme.
Finansieringsordning for varmepumper.
Omkostningsægte eltariffer, der honorerer fleksibilitet.
Storindkøb af varmepumper kan reducere investeringsomkostningen og der-
ved gøre varmepumperne billigere.
Nudging
Krav om at varmepumpe eller fjernvarme skal overvejes ved udskifning af olie-
eller gasfyr.
Udlægge krav til installatører om altid at levere varmepumpetilbud som pri-
mært tilbud ved nyinvesteringer, og sikre at installatører har de nødvendige
varmepumpekompetencer.
Forbud/påbud
Tilslutningspligt, forblivelsespligt og aftagepligt (blokvarmecentraler) til natur-
gas udfases.
Forbud mod installation af nye gasfyr hvis varmepumper/fjernvarme kan tilby-
des på rimelige vilkår.
31 | Roadmap for elektrificering i Danmark - hovedrapport, 25-02-2020
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 230: Henvendelse af 28/2-20 fra Energifonden om 'Roadmap for elektrificering i Danmark'
2157113_0032.png
Fjernvarme
Analyserne i denne rapport viser, at fjernvarmen kan få en vigtig rolle fremad-
rettet som opsamler af overskudsvarme fra PtX-anlæg, og som bidragyder ved
fleksibelt elforbrug bl.a. gennem etablering af store varmelagre og overgang
til varmepumpeløsninger.
Investeringer i fjernvarme er bl.a. underlagt Projektbekendtgørelsen, der kræ-
ver såvel positiv samfundsøkonomi som positiv selskabs- og brugerøkonomi.
Samfundsøkonomi beregnes på basis af centralt udmeldte prisforudsætnin-
ger, der ikke er i harmoni med målet om 70% reduktion af klimagasser i 2030.
Det betyder, at fjernvarmeprojekter, der har god brugerøkonomi på grund af
energiafgifter, og som er i harmoni med det ambitiøse elektrificeringsscenarie,
kan have dårlig samfundsøkonomi og derved ikke realiseres.
Virkemiddelkatalog - fjernvarme
Projektbekendtgørelsen kan ophæves eller ændres, så samfundsøkonomien
reelt afspejler 70%-målet. Herunder ved at indregne et scenarie med samfun-
dets marginale CO
2
-omkostning og en lavere samfundsøkonomisk rente.
Fortsætte en tilskudsordning for etablering af store varmepumper, når eksi-
sterende ordninger udfases, herunder Energispareordningen.
Igangsætte et egentligt demonstrations-, udbygnings- og opfølgningsprogram
for store varmepumper med et mål om fx 1.000 MW i 2025.
Vejtransport generelt
Arbejdet med det ambitiøse elektrificeringsscenarie viser, at mere end 1 mio.
traditionelle biler samt dele af varebilparken, lastvogne og offroad-køretøjer
skal være udskiftet med el- og pluginhybridbiler for at levere et passende og
balanceret bidrag til Danmarks 70% målsætning i 2030. Dette udtrykker en så
radikal ændring af borgernes og virksomhedernes købs- og brugsvaner for kø-
retøjer, at det ikke sker uden betydelige incitamenter. Dels er det nødvendigt,
at elkøretøjer er betydeligt mere økonomisk attraktive end traditionelle køre-
tøjer, dels kræver det stor tillid til, at den nødvendige ladeinfrastruktur kom-
mer på plads.
32 | Roadmap for elektrificering i Danmark - hovedrapport, 25-02-2020
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 230: Henvendelse af 28/2-20 fra Energifonden om 'Roadmap for elektrificering i Danmark'
2157113_0033.png
Virkemiddelkatalog - vejtransport
Flere elbilmodeller medfører naturligt større interesse. Derfor er det om nogle
år ikke nødvendigvis afgørende, at de er markant billigere
bare de er billi-
gere.
Omlægge personbilbeskatning til et afgiftssystem, der i høj grad baseres på
udledninger per kørt kilometer. Herunder lav afgift for el til elbiler.
Fremlægge en udfasningsplan for traditionelle køretøjer i forskellige sektorer,
og sikre at planen er lovmedholdelig i EU.
Udarbejde en national plan for infrastrukturudbygning, der svarer til målet om
ca. 1 mio. elbiler i 2030 og mere end 2 mio. elbiler i 2050.
Krav til stat og kommuner om overgang til lav-emissionskøretøjer. Dette kan
evt. finansieres i en særlig aftale mellem stat og kommuner.
Krav til offentlige ladestandere om højere tilgængelighed. Fx ved økonomisk
incitament der reducerer antal biler, der urimeligt optager plads uden at lade.
Sikre standardiseret (fri) roaming på alle ladestandere.
33 | Roadmap for elektrificering i Danmark - hovedrapport, 25-02-2020
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 230: Henvendelse af 28/2-20 fra Energifonden om 'Roadmap for elektrificering i Danmark'
2157113_0034.png
Tung transport
Væsentlige dele af den tunge transport kan med fordel elektrificeres, mens
andre dele bør baseres på grønne brændstoffer/elektrofuels. Der er stor kon-
kurrence og omkostningsbevidsthed i den kommercielle transportsektor, og
det er helt afgørende, at flådeejerne ser et tydeligt og stabilt incitament for
overgang til elkøretøjer eller til andre CO
2
-fri brændsler.
Virkemiddelkatalog
tung transport
Arbejde for EU-krav om CO
2
-reduktion for tung transport, herunder elektrifi-
cering.
Krav til kommuner om plan for elektrificering af busdrift med målepunkter i
2025 og 2030.
Tilladelse til at alle byer kan iværksætte miljøzoner, hvor kun nul-emissionsbi-
ler over 3,5 ton har adgang.
Demonstrationsprogram for brintlastbiler/brintbusser.
Program for indfasning af mindst 1 GW elektrolysekapacitet i Danmark i 2030.
Særligt program for billig og hurtig levering af ladeinfrastruktur til flådeejere.
34 | Roadmap for elektrificering i Danmark - hovedrapport, 25-02-2020
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 230: Henvendelse af 28/2-20 fra Energifonden om 'Roadmap for elektrificering i Danmark'
2157113_0035.png
Fly og skib
Fly- og dele af skibstransporten kan kun vanskeligt elektrificeres direkte, og
sandsynligvis især efter 2030 på grund af teknologiudviklingen. Disse sektorer
må derfor især ventes at være afhængige af elektrofuels, der også i 2030 for-
ventes at være væsentligt dyrere end traditionelle brændstoffer uden afgifter.
Der er stigende fokus på flytransport, og klimaudfordringerne her kan kun, li-
gesom den tunge transport, løses i et internationalt samarbejde.
Virkemiddelkatalog
fly og skib
Tvungen iblanding af elektrofuels på dansk, nordisk og EU-niveau.
Beskatning af brændstoffer til fly og skib på linje med brændstoffer til vej-
transport. Kræver opgør med eksisterende tolkning af internationale konven-
tioner.
Dansk initiativ og støtte til, at EU går foran med internationale regler for CO
2
-
iblanding i flybrændstoffer.
Demonstrationsprogram for elektrofuels
gerne i internationalt samarbejde.
Følge udviklingen i Norge vedrørende elfly på indenrigsruter
Program for elektrificering af danske færger, hvor det er muligt. Særligt for
kommunalt ejede færgeruter.
Grønne udbud af statslig færgedrift, når kontrakter skal genforhandles.
35 | Roadmap for elektrificering i Danmark - hovedrapport, 25-02-2020
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 230: Henvendelse af 28/2-20 fra Energifonden om 'Roadmap for elektrificering i Danmark'
2157113_0036.png
Industri
Litteraturstudiet viser, at en stor del af den danske industrisektor anvender
fossile brændsler til produktion af procesvarme væsentligt under 300 °C. En
række analyser viser, at dele af disse industrier med fordel kan omlægge og
effektivisere processerne med betydelig anvendelse af varmepumper. I nogle
tifælde kan investeringer med fordel foretages i samarbejde med det lokale
fjernvarmeselskab. Der er erfaringer fra bl.a. mejerier i Danmark og andre
lande. Sikker omlægning til eldrift vil i nogle tilfælde med fordel kunne gøres
med backupbrændsel for at sikre mulighed for fleksibilitet og forsyningssikker-
hed. For nogle industrier og processer vil det være særdeles vanskeligt at styre
processerne med hensyn til fleksibilitetsbehov i elsystemet. Det er en generel
udfordring, at energi ofte ikke har den primære fokus i industrien og ofte kun
kan gennemføres med tilbagebetalingstid på mindre end 5 år.
Virkemiddelkatalog - industri
Den eksisterende energispareordning har de senere år øget fokus på energiin-
vesteringer. En tilsvarende ordning bør sikres og accelereres fremadrettet,
gerne med øget økonomisk ramme.
Øge rentabilitet i varmepumper, der leverer overskudsvarme fra eldrevne pro-
cesser (fjerne/reducere overskudsvarmeafgift fra disse processer).
Fossile brændsler til industri har lavere afgifter end i husholdninger og i fjern-
varmen, og incitamentet til elektrificering er derfor lavere her. Højere CO
2
-
kvotepriser eller afgifter er et muligt virkemiddel. I denne sammenhæng giver
international konkurrence risiko for CO
2
-lækage, hvilket skal undgås.
Regeringen bør igangsætte en analyse af muligheden for at designe en dansk
CO
2
-afgift, som er højere end kvoteprisen, uden lækage
Tilskud til varmepumper i industrien, gerne efter model af det tidligere VE til
proces-program. Dette er tillige et energisparetiltag.
Enkle procedurer for tilslutning til elnettet. Omkostningsægte tarifering, der
kan honorere fleksibilitet i forbrug
Sikre god erfaringsudveksling i de enkelte brancher gennem støtte af ERFA-
ordninger.
36 | Roadmap for elektrificering i Danmark - hovedrapport, 25-02-2020
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 230: Henvendelse af 28/2-20 fra Energifonden om 'Roadmap for elektrificering i Danmark'
2157113_0037.png
El-infrastrukturselskaber
Infrastrukturselskaber, herunder især elnetselskaberne, har en helt afgørende
rolle for en succesfuld elektrificering af det danske samfund. Der skal med høj
sikkerhed kunne regnes med, at elnettet effektivt kan transportere den efter-
spurgte elektricitet med en forudsigelig tarifstruktur. Ønske om tilslutning af
nyt og øget elforbrug skal kunne foregå hurtigt og enkelt og til rimelige priser.
Virkemiddelkatalog
el-infrastrukturselskaber
Sikkerhed om mål og rammer for udvikling af 5-årsplaner for infrastruktur,
som tager højde for fremtidige klimmål. Herunder udarbejdelse af planer, der
viser hvordan øget behov som følge af elektrificering dækkes. Sådnne planer
kan eventuelt tilpasses kadencen i den kommende klimalov.
Sikre omkostningsægte tariffering, der honorerer fleksibelt forbrug.
Regulering, der understøtter smart og fleksibelt forbrug og udbygning af nød-
vendig infrastruktur
37 | Roadmap for elektrificering i Danmark - hovedrapport, 25-02-2020
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 230: Henvendelse af 28/2-20 fra Energifonden om 'Roadmap for elektrificering i Danmark'
2157113_0038.png
Figur 17: Vigtigste beregningsforudsætninger for centrale teknologier.
Bilag
vigtigste beregningsforudsætninger
38 | Roadmap for elektrificering i Danmark - hovedrapport, 25-02-2020
CapEx
(mDKK/MW,
DKK/kWh
)
2020
Vind (Offshore, 30 km)
Vind (Onshore)
Sol PV
Gasturbine
Biomasse (CHP, modtryk)
Transmissionsledning, landkabel (per 100 km)
Transmissionsledning, havkabel (per 100 km)
Transmissionsledning, transformerstationer
Ellager
Varmelager (sæson)
Varmelager (korttid)
Batteri EV
Varmepumpe (Individuel)
Varmepumpe (Fjernvarme)
Varmepumpe (Industri, <100C)
Varmepumpe (Industri, 100-300C)
Elkedel
Power-to-hydrogen
Power-to-methane
Power-to-liquid
PtX lager (Sæson)
PtX lager (Korttid)
16,78
10,12
4,83
6,17
28,89
0,94
1,15
2,56
3,35
4,19
24,76
1.004
4,67
5,07
5,07
6,74
0,50
2030
15,22
9,84
4,01
5,84
27,38
0,87
1,06
2,35
2,35
3,99
24,76
502
4,67
4,56
4,56
6,07
0,50
3,39
6,90
11,70
3,90
57,00
2040
14,23
9,17
3,59
5,84
27,38
0,82
1,01
2,23
1,51
3,99
24,76
452
4,67
4,33
4,33
5,76
0,50
2,37
4,94
9,61
3,90
57,00
2050
13,40
8,69
3,22
5,57
25,49
0,78
0,96
2,12
1,05
3,57
24,76
401
4,67
4,10
4,10
5,46
0,50
1,60
3,43
6,69
3,90
57,00
Virkningsgrad
(%)
2020
2030
2040
2050
Fyldningstid
(timer, op- /
afladning
)
2020
2030
2040
2050
2020
4.500
3.400
1.050
Fuldlasttimer
(timer)
2030
4.650
3.600
1.080
2040
4.700
3.700
1.100
2050
4.900
3.800
1.120
Teknologidata - produktion
56
109
58
109
58
109
60
109
Teknologidata infrastruktur og lager
91
88
95
83
300
336
309
206
99
92
88
95
88
300
353
326
217
99
92
88
95
89
300
366
339
226
99
68
55
47
97
93
92 2 /
0,33
2 /
0,33
2 /
0,33
2 /
0,33
168
168
168
168
88
8
8
8
8
95
90
300
379
351
234
99
69
56
48
97
93
2.970
3.500
8.000
240
8
240
8
240
8
240
8
2.840
3.500
8.000
3.320
3.200
8.000
Elforbrugsteknologier
PtX
66
53
43
97
93
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 230: Henvendelse af 28/2-20 fra Energifonden om 'Roadmap for elektrificering i Danmark'
2157113_0039.png
Økonomi for udbygning af elnet og ladeinfrastruktur i scenarierne
Beregninger for ladeinfrastruktur er baseret på antagelser om fordeling af op-
ladning på både offentlige hurtigladere og hjemmeladere. For omkostninger
til elnettet antages fire forskellige niveauer for elnetomkostningen, der dæk-
ker både udgifter til øget transmissions- og distributionskapacitet, jf. metoden
forklaret ovenfor.
DKK/MWh
El- og fjernvarme (varmepumper/elpatroner)
Bygninger
Industri
Transport hurtigladere
Transport hjemmeladere
PtX
95*
240
160
160
240
40
Tabel 3: Antagelser for elnetomkostninger afhængig af tilslutningsniveau/type. *Varmepumper i
el- og fjernvarmesystemet antages at betale en fast tarif pr. kW tilsluttet eleffekt. Betalingen
omregnet til DKK/MWh er derfor afhængig af driften og varierer imellem scenarier og bereg-
ningsår.
39 | Roadmap for elektrificering i Danmark - hovedrapport, 25-02-2020