Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del Bilag 226
Offentligt
2156433_0001.png
HØRINGSNOTAT
Center i Energistyrelsen
Center for vedvarende
energi
Team
Bioenergi
Dato
21. februar 2020
Høringsnotat vedr. forslag til bekendtgørelse om dokumentation for biobrændstoffers
bæredygtighed m.v. og bekendtgørelse om Håndbog om dokumentation for bio-
brændstoffers bæredygtighed (HB 2017)
J nr.
2019 - 96720
/kfe/rakr/cpo
De to bekendtgørelser blev sendt i ekstern høring den 5. december 2019 med frist for afgi-
velse af høringssvar den 12. december 2019.
Der er modtaget 17 høringssvar i høringsperioden.
Følgende 14 høringsparter har fremsendt bemærkninger til bekendtgørelserne:
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Bioenergi Tønder ApS
DAKA Danmark A/S
Dansk Industri (DI)
Danske Revisorer
FSR
Dansk Erhverv
Dansk Miljøteknologi
Dansk Skovforening
De Danske Bilimportører
Drivkraft Danmark
Emmelev A/S
Landbrug og Fødevarer
Nature Energy
Nordic Green
Novozymes
Følgende tre høringsparter har oplyst, at de ingen bemærkninger har til lovforslaget:
-
-
-
Advokatsamfundet
CO-industri
Dansk Arbejdsgiverforening (DA)
I det følgende vil de væsentligste punkter i de indkomne høringsvar blive gennemgået efter-
fulgt af ministeriets bemærkninger for hvert emne. Bemærkningerne er markeret med kursiv.
For detaljerede oplysninger om svarenes indhold henvises der til de fremsendte høringssvar,
som kan ses på Høringsportalen.
Side 1/6
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 226: Høringssvar og høringsnotat vedr. bekendtgørelse om dokumentation for biobrændstoffers bæredygtighed m.v. og bekendtgørelse om Håndbog om dokumentation for bio-brændstoffers bæredygtighed (HB 2017)
2156433_0002.png
Høringssvarene har berørt følgende emner:
Nr. 1. Usikkerhed for branchen
Nr. 2. Muligheder for reduktion af udledning fra transportsektoren
Nr. 3. Opfyldelse af iblandingskrav
Nr. 4: Håndbog om dokumentation for bæredygtige biobrændstoffer
Nr. 5: Andet
Ad nr. 1: Usikkerhed for branchen
DAKA Danmark bemærker, at kortsigtede reguleringer og ændringer i rammebetingelserne
lader industrien stå over for en usikker fremtid i forhold til investering og udvikling af nye
bæredygtige avancerede biobrændstoffer. DAKA Danmark mener, at Danmark bør bibehol-
de iblandingsprocenten på 0,9 pct. avanceret biobrændstof i 2020 med stigende iblandings-
procent frem mod
EU’s mål på 3,5 pct. iblanding i 2030.
Landbrug og Fødevarer anfører, at det er vigtigt, at nuværende og potentielle investorer i
produktion af avanceret biobrændstof sikres stabile og tydelige regulatoriske rammer i ud-
sigt.
Nature Energy anfører, at reduceringen af iblandingskravet med et varsel på en måned, er
helt utilstedeligt i forhold til markedet og de aktører, der enten har købt eller solgt i god tiltro
til det danske politiske system og dets forudsigelighed i forhold til rammer og regulering.
Dansk Industri anfører, at nedsættelsen kan have en negativ indvirkning på investortilliden i
det omfang, at aktører i god tro har indgået kontrakter ifm. målopfyldelsen af det oprindelige
iblandingskrav på 0,9 pct. for avancerede biobrændstoffer i 2020.
Novozymes anfører, at det er vigtigt, at de regulatoriske rammer er tydelige, således at der
skabes tryghed for eventuelle investorer i produktion af avancerede biobrændstoffer, og at
det samtidig er afgørende, at finansieringen af iblandingskravet for avancerede biobrænd-
stoffer fastholdes i perioden, så der ikke på ny skal afsættes midler til opfyldelse, når målet
igen hæves til 0,9 pct.
Nordic Green anbefaler, at kravet om 0,9 pct. avanceret biobrændstof fastholdes i 2020 og
2021 for at sikre stabilitet.
Dansk Miljøteknologi bemærker, at det er afgørende, at det tydeligt kommunikeres, at målet
fra 2022 igen vil være på 0,9 pct., og at der er stort behov for klarhed om regulatoriske ram-
mer for at skabe tryghed for virksomheder og investorer i produktion af avancerede bio-
brændstoffer.
Emmelev A/S vil gerne appellere til, at regeringen sikrer et stabilt marked for avancerede
biobrændstoffer i Danmark, da det kræver store investeringer at etablere en produktion af
avancerede biobrændstoffer, som kan konkurrere på markedsvilkår.
Ministeriets bemærkninger:
Det er helt forståeligt, at der fra branchens side ønskes en tydelig og stabil regulering. Netop
derfor valgte regeringen at fastholde kravet om 0,9 pct. iblanding af avancerede biobrænd-
Side 2/6
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 226: Høringssvar og høringsnotat vedr. bekendtgørelse om dokumentation for biobrændstoffers bæredygtighed m.v. og bekendtgørelse om Håndbog om dokumentation for bio-brændstoffers bæredygtighed (HB 2017)
2156433_0003.png
stoffer efter 2021 i biobrændstofloven. Baggrunden for at iblandingskravet for avancerede
biobrændstoffer er foreslået nedsat skyldes, at markedet er usikkert, og der er risiko for
uforholdsmæssigt høje priser.
Ad nr. 2: Muligheder for reducering af udledning fra transportsektoren
DAKA Danmark bemærker, at det efter deres mening er problematisk, at man vil sænke
iblandingskravet på avancerede biobrændstoffer fra 0,9 pct. til henholdsvis 0,15 pct. i 2020
og 0,75 pct. i 2021. DAKA Danmark anfører, at det er uambitiøst set i lyset af, at Danmark er
et klimamæssigt foregangsland og har en 70 pct. reduceringsmålsætning i 2030, hvor trans-
portsektoren er en af de store bidragsydere til CO
2
-udledningen samtidig med, at man har en
ambition om at udnytte affald på den mest bæredygtige og klimavenlige måde.
Dansk Industri (DI), bakker op om, at en stadig større del af forbruget af biobrændstoffer bør
komme fra avancerede biobrændstoffer. Derfor mener DI også, at det er positivt, at der er
intentioner om at øge anvendelsen af avancerede biobrændstoffer efter 2020, da dette bety-
der et afkast på virksomheders investering i denne teknologi og samtidig er med til at gøre
den danske transportsektor grøn.
Dansk Miljøteknologi anfører, at deres holdning er, at iblandingskravet hæves markant, så
transportsektorens CO
2
-udledninger kan reduceres.
De Danske Bilimportører vil gerne fremhæve betydningen af, at iblandingskrav fremadrettet
bliver erstattet af et CO
2
-fortrængningskrav kombineret med delmål på vejen til CO
2
-
neutralitet vil give en mere stabil udvikling frem for et system, hvor iblandingskravene æn-
dres løbende under hensyntagen til prisudvikling og udbud/tilgængelighed af bestemte bio-
brændstoffer.
Ministeriets bemærkninger:
Regeringen er optaget af at sikre den grønne omstilling af transportsektoren, der udgør en
stigende andel af Danmarks udledninger. Derfor vil regeringen arbejde for at finde en lang-
sigtet løsning på anvendelsen af VE-brændstoffer i transportsektoren med fokus på CO
2
-
fortrængning, der kan bane vejen for reduktioner i sektoren.
Ad nr. 3: Opfyldelse af iblandingskrav
Dansk Industri (DI) anfører, at danske producenter allerede nu kan levere mere avanceret
biobrændstof, end hvad der svarer til de 0,15 pct., som iblandingskravet sænkes til i 2020,
og derfor gavner den foreslåede reduktion i 2020 hverken klimaregnskabet, investorsikker-
heden eller omstillingen fra fossile brændsler i transporten til de grønnere alternativer.
Nordic Green påpeger, at avancerede biobrændstoffer hverken er uforholdsmæssigt dyre
eller at der er en mangel på disse, og at det ikke er nødvendigt at gætte på priser.
Emmelev A/S anfører, at det er deres fornemmelse, at markedets produktionskapacitet vil
overstige de 0,15 pct. Emmelev A/S vil derfor gerne opfordre til, at regeringen detaljeret
kortlægger den danske produktion af avancerede biobrændstoffer, med henblik på at sikre,
at iblandingskravet har øje for produktionspotentialet af avanceret biobrændstof.
Nature Energy bemærker, at der efter deres opfattelse allerede i dag leveres 0,3 pct. avan-
ceret biobrændstof, og at der i 2020 vil kunne leveres yderligere
i hvert fald 0,35 pct., og
mener på den baggrund at iblandingskravet helt uproblematisk kan sættes til 0,6-0,7 pct. i
2020.
Side 3/6
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 226: Høringssvar og høringsnotat vedr. bekendtgørelse om dokumentation for biobrændstoffers bæredygtighed m.v. og bekendtgørelse om Håndbog om dokumentation for bio-brændstoffers bæredygtighed (HB 2017)
2156433_0004.png
Landbrug og Fødevarer finder det positivt, at ministeren tager hensyn til omkostningseffekti-
viteten ved iblandingskrav af biobrændstoffer, og sænker kravet, da der endnu ikke er etab-
leret et stort nok markedsgrundlag for biobrændstoffer til at kunne understøtte 0,9 pct. målet.
Landbrug og Fødevarer forholder sig dog kritisk til den drastiske reduktion til 0,15 pct. i 2020.
Ifølge Landbrug og Fødevarers oplysninger er der allerede en blanding af 0,3 pct. biogas i
dag.
Novozymes anfører, at det er positivt, at der kommer klarhed over målet for iblanding af
avancerede biobrændstoffer. Novozymes bemærker endvidere, at der endnu ikke er etable-
ret et stort nok markedsgrundlag og produktion af avancerede biobrændstoffer til at kunne
understøtte et mål på 0,9 pct. avancerede biobrændstoffer til en acceptabel pris. Novozymes
støtter derfor, at kravet midlertidigt nedsættes.
Dansk Erhverv anfører, at markedet endnu ikke understøtter et mål på 0,9 pct. avancerede
biobrændstoffer til en konkurrencedygtig pris. På den baggrund støtter Dansk Erhverv en
nedsættelse af kravet til 0,15 pct. i 2021 og 0,75 pct. i 2021, under forudsætning af, at målet
igen fra 2022 hæves til 0,9 pct. idet der må forventes at være et marked for avancerede
biobrændstoffer på dette tidspunkt.
Ministeriets bemærkninger:
Det forventes, at priserne på verdensmarkedet for avancerede biobrændstoffer vil stige mar-
kant
i 2020, da EU’s
medlemsstater i henhold til VE-direktivet skal sætte et mål for iblanding
af avancerede biobrændstoffer i 2020. Priserne for de avancerede biobrændstoffer bliver sat
efter et almindeligt princip om udbud og efterspørgsel. Dermed bliver prisen på verdensmar-
kedet sat efter prisen på de dyreste avancerede biobrændstoffer, som det er nødvendigt at
anvende for at opfylde de avancerede iblandingskrav i alle EU-medlemsstater.
I forhold til fastsættelsen af et fremtidigt krav, vil vurderingen af, om avancerede
biobrændstoffer er uforholdsmæssigt dyre, endvidere være baseret på vurderinger af og
eventuelle prognoser for, hvorledes prissætningen bliver i fremtiden.
På det foreliggende grundlag, vurderes det derfor, at fastsættelse af et højt dansk
iblandingskrav indebærer risiko for, at der vil skulle indkøbes avancerede biobrændstoffer fra
verdensmarkedet til den føromtalte forventede høje pris i 2020. Hertil kommer, at de
avancerede biobrændstoffer, der er produceret i Danmark, og som ikke kan sælges til
udlandet, i disse tilfælde formentlig vil stige i værdi og nærme sig værdien af avancerede
biobrændstoffer på verdensmarkedet. Derfor har forligskredsen besluttet midlertidigt at
sænke det specifikke krav til avancerede biobrændstoffer i 2020 og 2021.
Ad nr. 4: Håndbog om dokumentation for bæredygtige biobrændstoffer
Danske Revisorer - FSR anfører, at der bl.a. i Håndbogens afsnit 9 står, at selskaberne skal
udarbejde en årsrapport. Hertil bemærker FSR, at betegnelsen årsrapport i henhold til års-
regnskabsloven kun benyttes for dokumenter, der overholder årsregnskabslovens regler. På
den baggrund foreslås det, at betegnelsen årsrapport erstattes med betegnelsen dokumen-
teret rapport. Danske Revisorer
FSR bemærker endvidere, at det efter deres opfattelse
kun er godkendte revisorer, der kan afgive erklæringer efter ISAE 3000, og foreslår derfor, at
det anføres, at kontrollanten skal være en godkendt revisor.
Drivkraft Danmark bemærker, at det ville have været hensigtsmæssigt, hvis Håndbogens
bilag B med ”positivliste for dobbelttælling”
allerede nu var blevet opdateret med de godken-
delser, tilkendegivelser med mere, som Energistyrelsen frem til i dag har meldt ud. Herud-
Side 4/6
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 226: Høringssvar og høringsnotat vedr. bekendtgørelse om dokumentation for biobrændstoffers bæredygtighed m.v. og bekendtgørelse om Håndbog om dokumentation for bio-brændstoffers bæredygtighed (HB 2017)
2156433_0005.png
over efterlyser Drivkraft Danmark en opdatering af Håndbogen med klare og entydige ret-
ningslinjer for godkendelse og dokumentation af UER’er, som selskaber forpligtet efter bio-
brændstoflovens § 3b kan benytte i forhold til opfyldelse af deres CO
2
-reduktionsforpligtelse.
DAKA Danmark bemærker, at for at Energistyrelsen kan sikre en korrekt håndhævelse af
bekendtgørelsen og leve op til Håndbog om dokumentationen for biobrændstoffers bæredyg-
tighed bilag B og RED Annex IX liste A og B, er det derfor afgørende, at biobrændstofprodu-
centerne tager højde for, hvorvidt produktionen er baseret på animalske biprodukter kategori
1, 2 eller 3, og at den nødvendige sporbarhed er dokumenteret. DAKA Danmark vil derfor
anmode Energistyrelsen om at have fokus på sporbarhed af hele råvarekæden.
Ministeriets bemærkninger:
Håndbogen skal igennem en større revision i 2020. Ved denne revision vil Energistyrelsen
tage højde for de ovenfor afgivne bemærkninger.
Energistyrelsen har noteret DAKA’s bemærkning, og vil undersøge dette forhold nærmere.
Dansk Skovforening bemærker, at de er i tvivl om, hvorvidt biobrændstoffer kan fremstilles af
udtyndingstræ og skovningsrester.
Ministeriets bemærkninger:
Det fremgår af håndbogen, at der ikke må produceres biobrændstoffer af råmaterialer fra
arealer med stort kulstoflager medmindre at arealet på det tidspunkt, hvor råmaterialet blev
indsamlet, havde samme status, som det havde i januar 2008. Dvs. at det kun er, hvis area-
let har ændret status, at der ikke må indsamles råmaterialer fra arealet til biobrændstofpro-
duktion. Hvis arealet ikke har ændret status, altså stadigvæk er skov, så kan der godt ind-
samles råmaterialer fra dette areal til biobrændstofproduktion.
Ad nr. 5: Andet
Bioenergi Tønder ApS forslår,
at man tilpasser teksten de steder i lovforslaget, hvor ”af-
fald/husholdningsaffald” er omtalt, til, at den mængde ”affald/husholdningsaffald”,
som ikke
kan genbruges, men som kan nyttiggøres til biobrændstoffer/flydende biobrændsler via gas-
fication og katalytisk behandling, kan tælle dobbelt.
Ministeriets bemærkninger:
Energistyrelsen har noteret Bioenergi Tønders bemærkning og vil undersøge dette nærme-
re.
Nordic Green anbefaler, at de 6 pct. fossil metanol anvendt til biodiesel-produktion, tæller
som fossil, og at kun bio-metanol tæller som bio.
Ministeriets bemærkninger:
Det er fra EU-Kommissionen blevet oplyst, at biodiesel tæller 100 pct. som vedvarende
energi, hvilket stemmer overens med, at der ikke står en procent som viser et lavere energi-
indhold fra vedvarende energi i biodiesel i bilag III i direktiv 2009/28/EC, som der ville gøre,
hvis biodiesel ikke talte som 100 pct. vedvarende energi. Når biodiesel bliver produceret
gennem omestring med fossil metanol, skal metanolen dog tælles med i beregningen af
biobrændstoffets drivhusgasemissionsintensitet.
Nordic Green ønsker at vide, hvorfor Danmark som det eneste land i EU, så vidt Green Nor-
dic er bekendt, godkender TER som værende dobbelttællende.
Side 5/6
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 226: Høringssvar og høringsnotat vedr. bekendtgørelse om dokumentation for biobrændstoffers bæredygtighed m.v. og bekendtgørelse om Håndbog om dokumentation for bio-brændstoffers bæredygtighed (HB 2017)
2156433_0006.png
Ministeriets bemærkninger:
Om TER er dobbelttællende i et EU-land afhænger af, om TER i det respektive EU-land er
blevet vurderet til at høre under et af punkterne i bilag IX i direktiv (EU) 2015/1513. TER
anse for at høre under bilag IXA, da der ikke er anden anvendelse for det end til energifor-
mål gennem afbrænding, herunder at det ikke kan anvendes som foder.
Nordic Green anfører, at de ikke forstår, af hvilke lovtekniske grunde bestemmelserne vedrø-
rende kravet om avancerede biobrændstoffer er nyaffattet i seneste forslag til ændring af
biobrændstofloven, som der beskrives i høringsbrevet til de to bekendtgørelser.
Ministeriets bemærkninger:
Da kravet om 0,9 pct. avancerede biobrændstoffer trådte i kraft pr. 1. januar 2020, har
det af lovtekniske grunde været nødvendigt at medtage bestemmelserne i lov om ændring af
biobrændstofloven (L 51). Nyaffattelsen af bestemmelsen er foretaget, da man med ændrin-
gen af biobrændstofloven ændrer i samme paragraf (paragraf 3), som blev ændret med Lov
nr. 1754 af 27. december 2016, og som skulle træde i kraft fra 1. januar 2020. Da man æn-
drer i § 3, har det været nødvendigt at nyaffatte indholdet om kravet vedr. avancerede bio-
brændstoffer, som vedtaget med L 1754.
Der er ikke ændret indholdsmæssigt i bestemmelsen vedrørende kravet for avancerede
biobrændstoffer, der er alene tale om, at bestemmelsen som vedtaget i 2016, indsættes i det
nye lovforslag. Nedsættelsen af iblandingskravet for avancerede biobrændstoffer sker ved
ændring af bekendtgørelsen om biobrændstoffers bæredygtighed m.v.
Side 6/6