Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del Bilag 221
Offentligt
2154261_0001.png
Solceller en del af fremtidens
energisystem og eksportsucces
Dansk Solcelleforening
Foretræde for Folketingets Klima-, Energi- og Forsyningsudvalg
Torsdag den 27. februar
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 221: Materiale fra Dansk Solcelleforening om solcellers bidrag til den grønne omstilling ifm. foretræde
2154261_0002.png
Udvikling og forventninger fra IEA
(Det Internationale EnergiAgentur)
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 221: Materiale fra Dansk Solcelleforening om solcellers bidrag til den grønne omstilling ifm. foretræde
2154261_0003.png
Fordeling mellem sol og vind i energisystemet
Klimapartnerskabet for energi og forsyning vurderer i deres rapport,
at i 2030 vil det optimale miks være en elproduktion på 35 TWh fra
vindmøller og 10 TWh fra solceller.
Kilde: Klimapartnerskabet for energi og forsyningssektoren ifølge Berlingske søndag den 9.
februar.
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 221: Materiale fra Dansk Solcelleforening om solcellers bidrag til den grønne omstilling ifm. foretræde
2154261_0004.png
Dansk Solcelleforenings bud på fordeling af solcelleanlæg på
typer i 2030
For at producere 10 TWh skal der opsættes 10.000 MW solceller.
10.000 MW solceller dækker mellem 10.000 og 16.000 hektar
Der er installeret ca. 1.000 MW solcelleanlæg i 2019.
DSFs bud på fordeling af solceller efter installationstype er vist i tabellen
A) Installeret effekt [MW]
Skalering 2030/2019
Installeret effekt-2019
[MW] (1)
Installeret effekt-2030
[MW]
3.0
A. Bolig
487
1.100
25.0
B. Erhverv
133
3.000
25.0
C. Industri
36
800
18.0
D. Kraftværk
399
6.900
(2)
Hovedtotal
1.055
11.800
Kilder : (1) 2019 Energistyrelsens statistik 2019. (2) 2030 Klimapartnerskabet for energi og
forsyningssektoren ifølge Berlingske søndag den 9. februar.
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 221: Materiale fra Dansk Solcelleforening om solcellers bidrag til den grønne omstilling ifm. foretræde
2154261_0005.png
En mulig placering af solceller i 2030
Markanlæg 6.900 MW svarer til ca. 10.000 hektar
De 10.000 hektar udgør kun en lille del af de ca. 100.000
hektar, som Danmarks Naturfredningsforening og Landbrug og Fødevarer
foreslår at udtage i kommende år.
Erhvervs- og industrianlæg 3.800 MW svarer til 5.500 hektar
Erhvervsbygninger har større solcelleegnet tagareal end
5.500 hektar
Boliganlæg 1.100 MW svarer til 1.500 hektar
Bygningsintegrerede solcelleanlæg vil medføre, at nybyggerier i god
tid inden 2030 vil have en økonomisk fordel ved vælge tag- og
facadematerialer med solceller.
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 221: Materiale fra Dansk Solcelleforening om solcellers bidrag til den grønne omstilling ifm. foretræde
2154261_0006.png
Vidensopbygning og eksportsucces
For at sikre, at det danske samfund får det optimale ud af omlægning af
energisystemet bør der gennemføres målrettede forsknings- og
udviklingsprojekter der:
Efterviser den optimale placering og fordeling af solceller i
landskabet, samt tilslutning af store VE-anlæg til elnettet.
Støtter udvikling af nye solcelleanlægstyper f.eks.:
Bygningsintegrerede solcelleanlæg og støjskærme langs motorveje.
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 221: Materiale fra Dansk Solcelleforening om solcellers bidrag til den grønne omstilling ifm. foretræde
2154261_0007.png
Rådighedsbetaling:
Betaling for en ydelse der ikke leveres
Netselskaberne opkræver Rådighedsbetaling på ca. 16 øre/kWh for solcelleanlæg
over 50 kW tilsluttet i distributionsnettet for el,
der produceres og forbruges
direkte i virksomheden.
Dette opkræves med begrundelse i, at nettet skal stå til
rådighed på tidspunkter, hvor solcellerne ikke producerer strøm. I forvejen
betaler kunden årligt et abonnement og et tilslutningsbidrag, da installationen
blev oprettet. Såfremt der leveres strøm til nettet vil netselskabet opkræve
betaling for transport for denne mængde el hos modtageren.
Dansk Solcelleforening undrer sig over, at virksomheder med solceller skal betale
et rådighedsbeløb i den størrelse, da andre elkunder med svingende elforbrug
f.eks. sommerhuse og landmænd med markvandingsanlæg ikke bliver opkrævet
et gebyr når sommerhuset ikke bliver brugt eller i en våd sommer, hvor der ikke
er behov for vanding.