Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del Bilag 218
Offentligt
2153790_0001.png
HVORDAN FÅR VI UDVIKLET BEFOLKNINGENS DELTAGELSE OG AKTIVITET
I KLIMAOMSTILLINGEN?
Jeg tillader mig hermed at dele de erfaringer, som vi har fået gennem arbejdet med Klima
Rebild i 10 år med de respekrive folketingspolitikere i de forskellige partier, der er ansvarlige
for udviklingen af klimapolitikken.
Klima Rebild afholdes nu får 7. gang i træk, marts og april 2020. Programmet er vedhæftet.
Deltagerne i Klima Rebild omfatter skoler og institutioner, gymnasiet, skov- og landbrug,
øvrige erhverv, varmeforsyningen, organisationer, landsbyer, stat og kommunen.
Rebild kommune sendte sin først klimahandlingsplan på gaden i 2011. Den blev betegnet
som 1. etappe og omhandlede væsentligst besparelser indenfor vand, varme og el. Samtidig
stod der, at 2. etappe af klimahandlingsplanen måtte omfatte aktiviteter blandt: ”borgerne,
erhvervslivet og organisationerne”. Dette er meget lig den formulering, der står i den nye
Klimalov, der ligeledes skal
funderes i aktiv deltagelse af: ”borgerne, erhvervslivet og
civilsamfundet.”
Dengang i 2011 var det netop udgangspunket da Det Grønne Råd i Rebild kommune
(rådgivende overfor Teknik og Miljudvalget, kan også tage selvstændige initiativer) tog
initiativ til at rejse problemstillingen: Hvordan får vi borgerne til at deltage og aktivitet
engagere sig i klimaomstillingen i kommunen?
KLIMAPROCES I REBILD KOMMUNE
Målet med Klima Rebild:
Målet med Klima Rebild var at inddrage borgere og erhvervslivet i en aktiv proces, der
omsatte tanker til handling. Således formuleret af Det Grønne Råd i 2012 og tiltrådet af
byrådet i Rebild i 2013:
” Det bærende må være fortællingen om, at vi som mennesker kan forandre, især når vi står
overfor store fælles udfordringer. Vi skal ikke som skulpturen med de 3 aber holde os for
øjnene, for ørerne og for munden i håb om at ”så forsvinder problemerne igen”. Tværtimod
skal vi tale mulighederne frem gennem kreativitet og fantasi hos børn og voksne. Sætte
fokus på de virksomheder, der allerede er i gang med at udvikle klimateknologi og
bæredygtige produkter; de boligejere, der engagerer sig i energirenovering, sætter solceller
op, bruger regnvandet osv.; de institutioner, der er i gang med at spare på energien og
satser på vedvarende energi. Vi skal bygge på vores historie. Vi har tidligere stået overfor
voldsomme udfordringer, hvor vi skabte helt nye tiltag – tænk f.eks. på andelsbevægelsen
og fagbevægelsen. Vi skal have modet til at gå foran og vise, at vi tør tro på borgerne. For
uden borgernes aktive medvirken når vi ikke målene. ”
Klima Rebild 2013-14:
Der blev afholdt stormøde i sept. 2013 med en klimaekspert fra Århus Universitet, hvortil alle
interesserede borger var inviteret. De fremmødte valgte en projektgruppe, der arbejdede i et
halv år med at danne platformen/rammen for Klima Rebild. Skolerne opfordres til at afholde
temauger om klimaforandringer/-tiltag. Landsbyerne opfordres til at tage klimahandlinger op i
landsbyrådene ligeså i erhvervslivet og organisationerne, i forsyningsvirksomhederne, i stat
og kommunen. Der afholdes et ”åbnet virksomhedsbesøg” med fokus på de klimatiltag, der
allerede pågår/udvikles. Således inviterede Naturstyrelsen Himmerland til
virksomhedsbesøg på Livø, der i 2012 opstartede projektet: Livø – en helt bæredygtig ø.
Landbruget og virksomheder opfordres til at planlægge lignende ”åbne virksomhedsbesøg”.
Styregruppen, der blev nedsat af byrådet, udsendte elektroniske nyhedsbreve, som
1
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 218: Henvendelse af 22/2-20 fra Det grønne Råd i Rebild om inddragelse af befolkningen i klimaomstillingen
2153790_0002.png
orienterede om processen og Aalborg Universitet udviste interesse for Klima Rebild.
I uge 13 og14 i 2014 afholdtes de første
Klimaugerne
med den række klimaaktiviteter, som
var planlag af borgerne i landsbyer, på virksomheder, land- og skovbrug, af organisationer, i
forsyningen samt af skoler og institutioner. Der var tale om plancher, oplæg, video, teater,
udstillinger, møder, lokal bæredygtig energimesse, skov- og markturer samt
virksomhedsbesøg, hvor forskellige klimatiltag blev vist og diskuteret.
Det var helt afgørende at få de unge ind i klimadebatten. Derfor gik Rebild Kommunes Natur
og Miljøpris 2014 til det bedste klimaprojekt blandt skolerne/efter- og produktionsskolen
samt gymnasiet.
Opsamling på Klima Rebild 2013-14:
Udviklingen af Klima Rebild 2013-14 blev skabet på baggrund af kvalificeret arbejde i Det
Grønne Råd. Dernæst åbne dialoger på det politiske niveau med Teknik- og Miljøudvalget.
Endelig vedtagelse i byrådet, der bevilligede 100.000 kr og nedsatte en styregruppe. Det
Grønne Råd stod for indkaldelse til stormøde, der nedsatte en projektgruppe.
Ressourcepersoner fra Århus Universitet og Aalborg Universitet blev tilknyttet. Der blev
afholdt 15 forskellige arrangementer og dertil en række aktiviteter på skoler og i institutioner.
Mindst 700 borgere deltog i Klima Rebild 14.
Klima Rebild 2015-20:
Klima Rebild er siden afholdt hvert år 2015-20. Antallet af deltagere og arrangementer er
vokset år for år. Således er alle skoler og institutioner med, ligesom en lang række lokale
organisationer, landsbyer, varmeværkerne, virksomheder samt land- og skovbrug. Det
Grønne Råd følger klimaprocessen tæt. Byrådet øger bevillingen i 2018 til 200.000 plus
sekretariatsbistand.
Siden 2015, har Klima Rebild afholdt et fyrtårnsmøde i klimaugerne, der trækker på en lang
række eksperter og når udover det lokale i Rebild kommune:
2015 -
Green Bussines
m. Anders Eldrup, CC; Poul Erik Lærke, AU; Brian Vad Mathisen,
AAU
2016 –
Klima og natur
m. Jesper Theilgaard meteorolog, Bendt Egede Andersen, skovrider
Naturstyrelsen Himmerland, Christian Lundmark Jensen, Naturstyrelsen
2017 –
Kan landbruget tjene på klimaomstillingen?
m. Peter Birch Sørensen, fm.
Klimarådet; John Hermansen, AU, Mette Kronborg Økologisk Landsforening
2018 –
Træ som ressource
m. Simon Auken Beck, konsulent i træ- og møbelindustrien;
Palle Madsen, KU
2019 –
Skal vi dyrke korn eller klima?
m. Jørgen E Olesen, AU; Thomas Hartung,
Barritskov gods; Sofus Rex, naturstyrelsen; Tage Nygaard, DN; Carl Christian Pedersen,
Agri Nord
2020 –
Klima og arealanvendelse.
m. Peter Brinkmann Kristensen projektleder; Søren
Møller og Ramus Fuglsang Frederiksen, Collectiv Impact; Bent Egede Andersen, skovrider
Naturstyrelsen Himmerland; Irene Viborg, Seges; Carl Christian Pedersen, Agri Nord;
Morten Petersen DN; Flemming Møller Mortensen gruppeformand socialdemokratiet.
Klima Rebild har vægtet
kunstindslag,
således er der blevet afholdt to separate udstillinger
om Klimakunst i Rebildcentret; indbudt udstilling i 2016 med 16 danske udstillere og
censureret udstilling i 2019 med 45 nordiske kunstnere. Der er blevet komponeret sange og
musikstykker både af kulturskolen i Rebild, af Ane Østergaard og sidst ved åbningen af
Klima Rebild 2019, hvor et kor på 100 korsangere uropførte et værk komponeret af Johanne
Grønkær Lorenzen.
Beskrivelser, film og programmer for Klima Rebild 2014 til 2020 ligger på
www.rebild.dk/klimarebild.
2
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 218: Henvendelse af 22/2-20 fra Det grønne Råd i Rebild om inddragelse af befolkningen i klimaomstillingen
2153790_0003.png
INDDRAGELSE AF BORGERNE I KLIMAPROCESSEN
Tilbage i 1972 ved FN’s første Miljøkonference viste den indianske
delegation, der ikke var
med ved den officielle Miljøkonference; men som NGO’er deltog i den Alternative
Miljøkonference, at netop de besad det globale udsyn. I kraft af deres tætte forhold til
naturen formulerede indianerne meget konkret, hvilke problemer, vi stod over for. De
sagde:%
”Vi har ikke arvet jorden efter nogen; vi har lånt den af vores børn.” Derved
italesatte indianerne det princip, som Brundtlandrapporten i 1983 knæsatte: at vi ikke må
anvende flere ressourcer, end der er tilstrækkeligt til de kommende generationer.
Kommunens rolle i klimaomstillingen:
Stat og kommune kan vedtage klimalovgivning og håndhæve regler indenfor områder som
energi, vand, bygninger, infrastruktur mv. Men alt det, der handler om bevidsthedudvikling
hos hr og fru Hansen, indragelse af deres viden, og skabe adgang for at de kan handle, det
er det vanskeligt at lovgive om. Det kræver derimod, at der bliver åbnet op for, at borgerne
og erhvervslivet selv er aktive i processen - at befolkningen inddrages.
Processen - Klima Rebild
– har til hensigt at udvikle civilsamfundets ”ejerskab” til den
grønne omstillingsproces: ”Hvad kan vi hver især gøre? ” og dernæst: ”Hvad kan vi gøre på
samfundsplan?”
I Klima Rebild, udvikles aktiviteterne af borgerne, af erhvervslivet, af skolerne osv. Indholdet
af klimaugerne skabes gennem disse aktiviteter. Borgerne og erhvevslivet får gennem
processen en større viden og bevidsthed om klimaforholdene, som fører til handlekraft hos
dem. Borgerne tænker først: ”hvad kan jeg selv gøre?” og dernæst ”hvad kan vi i fællesskab
gøre?”.
Således begyndte deltagerne i Klima Rebild 19 at opstille konkrete anbefalinger til
kommunen, om hvordan kommunen kunne handle mere klimaansvarligt. F.eks. at man
gerne vil have delebiler, flere ladestandere, kommunen skal have en mere grøn
indkøbspolitik, lavbundsjordene skal udtages af landbrugsproduktionen, der skal bygges
mere bæredygtigt og rejses mere skov. Disse blev fremsat ved evalueringen af Klima Rebild
19 og fremsendt til byrådet.
Alle vores lokale politikere tænker ikke altid i særligt langsigtede perspektiver. De er bla.
begrænset af, at de vælges for en fire-årig periode, og har en forvaltning, der ikke har
tradition for den brede borgerinddragelse. I sådan en lille kommune som Rebild er der kort
afstand mellem politikerne og borgerne. Mange sager afgøres politisk og embedsværket har
tilsvarende mindre selvstændig kompetence. Politikerne lader sig derfor ofte begrænse, når
det kommer til at tænke visionært.
Klima Rebild
Samskabelse:
Den kommunal styregruppe for Klima Rebild referer tilbage til byrådet, og har til opgave at
styre pengene, administrere et årshjul og give sekretariatsbistand til den fælles platform:
Programmet for klimaugerne. Indholdet af Klima Rebild kommer fra borgerne og deres egne
initiativer gennem planlægningsmøder og stormøder. På stormødet foretages evaluering og
diskussion af, hvad næste Klima Rebild, skal handle om. Der er ingen overdommere fra
embedsværket eller politikerne.
Det er en læreproces for alle. Processen er baseret på tillid og ikke kontrol. Embedsværkets
opgave er dels at stille med de oplysninger, borgerne har brug for, dels kan myndighederne
selv gennemføre aktiviteter i klimaugerne på linje med alle de øvrige aktiviteter.
3
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 218: Henvendelse af 22/2-20 fra Det grønne Råd i Rebild om inddragelse af befolkningen i klimaomstillingen
2153790_0004.png
Myndighederne har ikke til opgave at filtrere aktiviteter eller anbefalinger fra de aktive
borgere.
For politikerne er det også en læreproces, fordi de skal slippe den sædvanlige kontrol ”med
sagerne” og være parat til at stille op til planlægningsmøder for at give de fremmødet
borgere orientering om, hvordan Klima Rebilds anbefalinger til konkret politisk handling, er
blevet behandlet på det politiske niveau.
Klima Rebild er således begyndelsen på at realisere en samskabelse mellem politikere,
myndigheder, borgere og erhvervslivet, som er den grundlæggende dynamik i den grønne
omstilling. Ikke mindst er Klima Rebild blevet støttet op af landbruget, der sammen med
Danmarks Naturfredsningsforening har arrangeret ”fyraftensmøder” om klimatiltag i
landbruget: udtagningen af lavbundsjord fra landbruget og påbegyndelse af en jordreform.
Det er vigtigt, at der er en tredjepart indvolveret. Vi fik ingen hjælp udefra, da vi startede
Klima Rebild. Derfor allierede vi os med Aalborg Universitet, Institut for Miljøvurdering. De
har været med på sidelinjen, og vi har brugt dem til at lave evalueringer. Det er vigtigt at få
vurderet aktiviterene i Klima Rebild år for år. Universitetet kan legitimere og stille kritiske
spørgsmål til proces og metoder. De kan generalisere og inddrage andres erfaringer.
Lokale borgersamling for klimaet
Nationalt Borgerting for klimaet:
I Klima Rebild dannes der hvert år et nyt borgerforum, alt efter hvem der deltager i Klima
Rebild det pågældende år. Det har vist sig, at mange er gengangere; men også at nye
kommer til. Man kan også kalde det en løbende borgersamling i Rebild kommune, der
arbejder med den grønne omstilling.
I relation til et Nationalt Borgerting, som den nye Klimalov omtaler, er det afgørende, at
klimaaktiviteterne rækker helt ud i kommunerne - at der skabes borgersamlinger i de enkelte
kommuner. Ellers er der væsentlige forhold, et Borgerting ikke bliver bekendt med og derfor
ikke kan bidrage med. Hvor repræsentativt bliver Borgertinget så i grunden?
Et Borgerting kan selvfølgelig klædes på ved at få stillet en række eksperter til rådighed;
men eksperterne besidder ikke den historiske erindring, den konkrete erfaring fra den
enkelte kommune og den erkendelse, der opnås i de lokale fællesskaber. Disse erindringer,
erfaringer og erkendelser, udspringer netop af borgernes og erhvervslivets konkrete
aktiviteter. Derfor er relationerne mellem lokale borgersamlinger og et kvalificeret Borgerting
afgørende. Derigennem løsnes der op for de mange livserfaringer og handlinger, der ikke er
adgang til på det politiske, administrative eller ekspermæssige niveau.
Det ville være rigtig gavnligt, hvis der blev organiseret instanser f.eks. fra universiteterne,
der kan erfaringsdele mellem forskellige typer af borgersamlinger rundt om i landet. Således
at ikke alle, skal gøre sig de samme erfaringer; men i stedet kan tage afsæt i allerede
indhøstede erfaringer.
Jeg har ikke kendskab til, at andre kommuner har arbejdet så intesivt med inddragelse af
borgerne og erhverslivet i den grønne omstillingproces som Rebild kommune.
Med håb om at disse erfaringer fra Klima Rebild kan anvendes i den fremadrettede grønne
omstilling.
Venlig hilsen
Sussi Handberg
Phd fra AAU i ”Medarbejderinddragelse i miljøplanlægning”
Klima-ansvarlig i Det Grønne Råd i Rebild kommune
Medlem af styregruppen for KLIMA REBILD i Rebild kommune
4
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 218: Henvendelse af 22/2-20 fra Det grønne Råd i Rebild om inddragelse af befolkningen i klimaomstillingen
2153790_0005.png
mail: sussihandberg@gmail
5