Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del Bilag 215
Offentligt
2153275_0001.png
Klima, borgerting og demokrati: hvad siger forskningen?
På vegne af Klima- og Omstillingsrådet (KOR):
Anders Blok ([email protected]), Lektor, Sociologisk Institut, Københavns Universitet
Jens Friis Lund, Professor, Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi, Københavns Universitet
Morten Friis, stud.soc., Københavns Universitet (studentermedhjælper)
KOR foretræde (klimaborgerting), Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget, 20. februar 2020
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 215: Materiale fra Klima- og Omstillingsrådets (KOR) foretræde den 20/2-20
2153275_0002.png
Baggrund: erfaring med og forskning i borgerforsamlinger
Forpligtende brug af borgerforsamlinger (f.eks. irske forfatningsproces) kan: a) øge tilliden til
politiske institutioner; b) mediere mellem modsatrettede værdier og interesser; c) forbedre
kvaliteten af løsningsforslag; og d) øge borgernes ejerskab til og legitimiteten af beslutninger
Almene udfordringer for repræsentative demokratier (faldende partimedlemskab,
uddannelsesskævhed i repræsentation, polarisering af offentlig debat, politisering af
ekspertise) er
også
udfordringer for kapaciteten til og legitimiteten af bred, grøn omstilling
Mange positive erfaringer fra en lang række lande (f.eks. Canada, Australien, Japan,
Danmark) med brug af borgerforsamlinger i lokal og national miljø- og klimapolitik
en
gensidig
oplysnings- og dannelsesproces mellem borgere, eksperter og politikere
KOR foretræde (klimaborgerting), Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget, 20. februar 2020
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 215: Materiale fra Klima- og Omstillingsrådets (KOR) foretræde den 20/2-20
2153275_0003.png
Hvilket politisk mandat bør klimaborgertinget have?
Al beslutningsmagt
Ingen beslutningsmagt
Lovgivende
Med-lovgivende
Dagsordenssættende
Konsulterende
”(...) det er således
vores anbefaling, at der arbejdes i retning af et nationalt dansk klimaborgerting med
dagsordenssættende mandat,
sådan at der sikres reel og forpligtende anknytning til
klimahandlingsplansprocessen (…)”
(citat side 7 i
Klima, borgerting og demokrati: hvad siger forskningen?,
KOR, jan. 2020)
KOR foretræde (klimaborgerting), Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget, 20. februar 2020
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 215: Materiale fra Klima- og Omstillingsrådets (KOR) foretræde den 20/2-20
2153275_0004.png
Øvrige centrale faktorer for design af nationalt klimaborgerting:
1. Bør gives som opgave at levere anbefalinger til klimalovens målsætning om 70% reduktion i
2030 (og på sigt tildeles rolle i løbende justering og implementering af klimahandleplaner)
2. Forholdet mellem eksperter og borgere i processen bør indrettes så borgerne har adgang til
bred, tværfaglig ekspertise og delvist selv kan påvirke, hvilke ekspert-input der ønskes
3. Klimaborgertinget ikke en enkeltstående begivenhed, men led i mere vedvarende
institutionsopbygning mellem myndigheder og civilsamfund (fremme samfundsansvar)
4. Bør tænkes sammen med andre niveauer af og kanaler for borgerinddragelse i et
sammenhængende ”deliberativt system” (medier, interesseorganisationer, foreninger osv.)
5. Bør følges op med forpligtende borgerinddragelsestiltag og
–forsamlinger
på andre niveauer,
europæisk og ikke mindst lokalt/kommunalt (f.eks. i form af lokale følgeforsamlinger)
6. Bør af repræsentative grunde sammensættes af ca. 50-100 deltagere, udvalgt (stratificeret)
tilfældigt, og som kompenseres rimeligt for deltagelsen (muliggøre ideal om borgerpligt)
KOR foretræde (klimaborgerting), Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget, 20. februar 2020
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 215: Materiale fra Klima- og Omstillingsrådets (KOR) foretræde den 20/2-20
2153275_0005.png
Klima- og Omstillingsrådets (KORs) arbejde kan følges på:
www.klimaogomstillingsraadet.dk
KOR foretræde (klimaborgerting), Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget, 20. februar 2020