Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del Bilag 210
Offentligt
2151879_0001.png
19.2.2020
Til Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Forslag om minimalt brug af biomasse
Ved høringen i Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget d. 6.2.2020 var det positivt at opleve den
voksende konsensus om, at der er store uløste problemer ved anvendelsen af biomasse i den danske
kraftvarmesektor og om, at der ikke skal etableres flere biomassebaserede kraftvarmeværker i
Danmark. Den erkendelse bør afspejle sig i de kommende klimahandlingsplaner såvel som i Danmarks
kommunikation på internationalt plan.
NOAH var til foretræde i Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget d. 12.12.2019. Ved den lejlighed
spurgte udvalgets formand, Ida Auken, om der slet ikke var noget biomasse til energi, vi kunne gå ind
for. Nedenstående er en opsummering og uddybning af vores svar.
Afbrænding af plantebaseret kulstof må undgås på fuldstændig samme måde som fossilt kulstof
det
gælder alle former for bioenergi. Det er direkte vildledende at inkludere afbrænding af kulstof i
metoder, der kan bidrage til en de-karbonisering af energiforsyningen. Bioenergi bør efter vores
mening slet ikke regnes for en vedvarende energikilde
i
. Vi har offentligt kritiseret satsningen på
biomasse i kraftvarmeforsyningen, siden det stod klart for os, at afbrændingen af biomasse i denne
sektor var begyndt at vokse eksplosivt og ikke længere var baseret på danske ressourcer. (Ja, også
længere tilbage i vores vision for Bæredygtigt Danmark fra 1996 var vi kritiske især i forhold til
afbrænding af halm i kraftvarmen grundet udpining af jorden).
Dette være sagt for at understrege, at det følgende ikke er skrevet uden bekymring, men udelukkende
fordi den danske energisektor og det danske folketing har været resistente overfor alle advarsler og
har investeret massivt i anlæg med kedler til afbrænding af biomasse. Nu er skaden altså sket, og vi
står med en række store, dyre anlæg, som er svære at afvikle, uden at det bliver el- og
varmeforbrugerne, der skal betale regningen.
I forslag til Lov om klima står:
De tiltag, vi skal
anvende for at reducere udledningen af
drivhusgasser, skal medføre reelle, indenlandske reduktioner, men vi skal samtidig sikre, at danske
tiltag ikke lot flytter hele drivhusgasudled i ge ude for Da arks græ ser.
Biomasse dumper på begge parametre:
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 210: Henvendelse af 19/2-20 fra NOAH om forslag til minimalt brug af biomasse
2151879_0002.png
når biomasse erstatter kul, bliver CO
2
-emissionerne fra skorstenene
større
og en meget stor del af klimabelastningen finder sted uden for Danmarks grænser
især i
Estland og Letland. Begge steder er kulstofbindingen faldende, og EU-Kommissionen
forventer, at Estlands og Letlands skove i 2030 ikke længere vil optage mere CO
2
, end de
udleder, men derimod vil komme til netto at bidrage til emissionerne
ii
.
Derfor foreslår vi følgende:
Øjeblikkeligt stop for nye investeringer i bioenergi og aftrapning af alle subsidier. Produktionen af
energi fra biomasse subsidieres kraftigt
især indirekte med fritagelse for CO
2
-afgifter og
energiafgifter under dække af påstået CO
2
-neutralitet, og fordi biomassen fejlagtigt klassificeres som
en vedvarende energikilde, selv om den fortsatte afbrænding tærer på kulstof oplagret i jorden
gennem årtusinder.
Biomasse til energiformål skal udfases hurtigst muligt
den importerede først! Udfasningen bør ske i
samme tempo som de øvrige nedskæringer, der skal finde sted, for at Danmark kan opfylde sin andel
af de nødvendige reduktioner inden for CO
2
-budgettet
iii
. Vi mener således, at de ellers nyopførte
kraftvarmeværker skal udfases før deres udløbsdato
og at det må være muligt at finde (en del af)
finansieringen fra de uberettigede afgiftsfritagelser.
Energisektorens reelle emissioner skal kommunikeres tydeligt til offentligheden
inklusive emissioner
fra skorstenene fra afbrænding af biomasse
så vi som befolkning forstår, at energibesparelser er
vigtige og nødvendige. Det stik modsatte sker i dag, hvor vi ustandseligt får at vide, at netop
o stilli ge af e ergisektore er e su eshistorie, so ka i spirere og påvirke reste af verde ,
som der står i Aftale om Klimalov, at Danmark skal stræbe efter. Det ville være en tragedie for resten
af verden, hvis den lader sig inspirere af Danmarks omstilling af energisektoren.
Vi skal have fokus på metoder i jordbruget og skovbruget, der lagrer kulstof fremfor at udpine.
Samtidig skal vi selv tage ansvaret for de den klimabelastning, afbrændingen af træ giver anledning til.
For at nedbringe de store klimaproblemer, der er frembragt af den nuværende afbrænding af
biomasse, foreslår vi derfor, at der etableres flerårige energiafgrøder i en eller anden form
(eksempelvis pil, el, poppel eller elefantgræs) på landbrugsjord. Hermed erstattes enårige afgrøder
med flerårige, så der kan komme gang i en genopretning af den organiske pulje i landbrugsjorden,
samtidig med at vi kan få bragt en ende på importen af træ.
Det er en absolut forudsætning, at dette sker sideløbende med en reduktion af den animalske
produktion, så den mindre foderproduktion i Danmark ikke blot resulterer i, at vi skal importere mere
foder i stedet.
Det er endvidere en forudsætning, at den producerede biomasse bruges til at erstatte importeret
biomasse indtil udfasningen er helt gennemført
og ikke til at understøtte brug af
mere
biomasse.
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 210: Henvendelse af 19/2-20 fra NOAH om forslag til minimalt brug af biomasse
2151879_0003.png
Samtidig må produktionen af biomasse fra flerårige afgrøder ikke være en hindring for, at der sættes
tilstrækkelig plads af til genetablering af natur og biodiversitet. Der må hurtigt iværksættes forskning
i, hvordan dette samspil kan ske på den mest natur- og miljøvenlige måde. Når vi foreslår
beplantningerne etableret på fed landbrugsjord, er det bl.a. fordi der er meget lidt af den oprindelige
naturs frøpulje tilbage i jorde, der har været dyrket i mange år
og potentialet for at genskabe
biodiversitet på sådanne jorde derfor er lille. Andre mulige dyrkningssteder kan være hidtil opdyrkede
lavtliggende jorde med næringsoverskud, som den høstede biomasse kan være med til at fjerne.
Energiafgrøderne skal kunne trives i fugtig, ikke drænet jord for at forhindre udledning af CO
2
fra
organisk materiale i jordbunden, der iltes og derfor omsættes, hvis et område drænes. Selv om den
type beplantninger sjældent indeholder megen biodiversitet, så vil flerårige afgrøder give mere
biodiversitet end en korn- eller majsmark, især den del af biodiversiteten, der er knyttet til jorden,
fordi der ikke rodes op hvert år. Det sikrer, at der er en pulje af mere eller mindre omsat organisk
materiale i jorden, der giver næring til forskellige organismer, samt at der kan etableres et blivende
rodnet og humus. Jordens biodiversitet er en vigtig
ofte overset
del af biodiversiteten.
Vi understreger, at dette er et forslag, der kan minimere skaderne af de dårlige investeringer uden
at drive rovdrift på de allerede eksisterende skove herhjemme og i udlandet. Målet er at undgå al
afbrænding af biomasse, da efterspørgslen på biomasse hele tiden øges som følge af ønsker om, at
biobaserede materialer skal spille en stadigt større rolle i fremtiden.
Venlig hilsen
Bente Hessellund Andersen (2929 4527 / [email protected])
i
Bioenergy Out: Why bioenergy should not be included in the next EU Renewable Energy Directive; Joint briefing by NOAH
(Friends of the Earth Denmark), Biofuelwatch, Econexus, Global Forest Coalition, World Rainforest Movement, Rettet den
Regenwald e.V./Rainforest Rescue, and Corporate Europe Observatory; 6.9.2015;
https://www.biofuelwatch.org.uk/2015/bioenergy-out-of-red-briefing/
COMMISSION STAFF WORKING DOCUMENT IMPACT ASSESSMENT Accompanying the document Proposal for a
REGULATION OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCI, Brussels, 20.7.2016 SWD (2016) 249 final
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:52016SC0249&from=EN
side 9 og side 53 i ANNEX
Efter NOAHs beregninger er 70 procents reduktion i 2030 ikke nok til at flugte med IPCC's 1.5 C budget, hvilket vi også
fremlagde ved foretrædet for Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget d. 12.12.2019 .Se beregningerne her:
https://noah.dk/sites/default/files/inline-files/Reduktionsveje_i_klimaloven.pdf
iii
ii