Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del Bilag 206
Offentligt
2151702_0001.png
Energieffektivisering af
offentligt ejede bygninger
siemens.dk/klimaplus
Offentlige bygninger i klimakampens førersæde
Det offentlige Danmarks bygninger bør stå forrest i en klimaindsats, da CO
2
-udledningen
fra offentligt ejede bygninger kan reduceres med 20-30 % i løbet af ganske få år.
De massive klimagevinster er samtidigt selvfinansierende via energibesparelser.
Siemens analyser af en lang række
offentlige bygninger viser, at der er et
potentiale for at reducere CO
2
-udlednin-
gen fra bygningerne med 20-30 %.
Reduktionen kan gennemføres via
energieffektiviseringer, som i princippet
er gratis, da de betaler sig tilbage over
15-20 år gennem besparelser på byg-
ningernes energiregning.
Udover klimagevinsten er der andre
brugermæssige og økonomiske
fordele. Bygningsforbedringerne
bidrager til et bedre indeklima, der
øger indlæringen og trivslen blandt
elever, patienter, ansatte m.m. og
reducerer desuden vedholdelsesefter-
slæbet på bygningerne. Samtidig vil en
samlet indsats skabe lokal beskæftig-
else og omsætning, da ca. 80 % af
arbejdet typisk udføres af lokale hånd-
værkere.
Hurtigere resultater – hvordan?
Trods potentialet i statens, regionernes
og kommunernes bygninger, sker den
grønne omstilling af disse bygninger
kun langsomt. Dels på grund af man-
glende klimamål, men især på grund
af økonomiske begrænsninger i de
eksisterende anlægsrammer. De ener-
gieffektiviseringer, som i dag løbende
gennemføres i f.eks. kommuner og
regioner bidrager i gennemsnit til
beskedne 2-3 % årligt.
En af måderne til at forfølge poten-
tialet og øge hastigheden i den grønne
omstilling er Energy Performance
Contracting – også kendt i Danmark
som ESCO. Denne offentligt-private
samarbejdsmodel er af EU anerkendt
som en attraktiv løsning fordi energi-
besparelser betaler for projektet.
En øget grøn omstilling af den offent-
lige bygningsmasse kan støttes ved at:
1. Indføre ambitiøse og bindende mål
for CO
2
-reduktion i offentligt ejede
bygninger.
2. Holde samlede energieffektiviser-
ingsprojekter som Energy Perfor-
mance Contracting uden for
anlægsloftet.
3. Indføre økonomiske incitamenter
til brugen af Energy Performance
Contracting projekter.
Interesseret eller skeptisk?
Er du interesseret i en uddybning, er
du velkommen til at kontakte under-
tegnede for en snak eller et møde.
Chefrådgiver for grøn omstilling af
bygninger, Kurt Othendal Nielsen,
Siemens A/S, Mobil: 2183 4775
E-mail: [email protected]
NB: Få yderligere fakta og svar i vedhæftede bilag.
Side 1 af 3
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 206: Henvendelse af 18/2-20 fra Siemens A/S om selvfinansierende samarbejdsmodel som katalysator for CO2-reduktioner i offentligt ejede bygninger ifm. foretræde for udvalget
2151702_0002.png
Bilag
Dette bilag indeholder svar på fire centrale spørgsmål:
1. Hvorfor øge fokus på energieffektivisering af offentligt ejede bygninger?
2. Hvad er status på energieffektivisering af offentligt ejede bygninger?
3. Hvordan øges omfang og hastighed af den grønne omstilling af offentlige bygninger?
4. Forslag til, hvordan anvendelsen af Energy Performance Contracting kan øges?
1. Hvorfor øge fokus på energieffektivisering
af offentligt ejede bygninger?
Bygninger står for ca. 40 % af Danmarks samlede energifor-
brug, og ca. 80 % af de bygninger, som eksisterer i dag, vil
også være i brug i 2050.
Derfor er et øget fokus på energieffektivisering afgørende.
Heldigvis er hverken tid eller penge en begrænsende faktor
– tværtimod. Energieffektivisering af bygninger kan igang-
sættes med det samme, da teknologien allerede er moden,
og klimaeffekten opnås nærmest øjeblikkeligt fra projektets
igangsættelse. Når det kommer til økonomien, peger Klima-
rådet (2019) på, at energirenovering af bygninger er det
billigste tiltag med den største CO
2
-reduktion.
Det skyldes især, at energibesparelserne modsvarer den
nødvendige investering én til én i en større, samlet energire-
novering. Projektet er med andre ord selvfinansierende. Et
øget fokus på energieffektivisering af bygninger medfører
derfor ikke et behov for større offentlige budgetter.
Som en vigtig sidegevinst forbedres både indeklima såvel
som bygningernes generelle tilstand. Det giver øget trivsel,
bedre indlæring og mindre sygefravær.
Endeligt er der fra EU’s side et kraftigt fokus på energieffek-
tivisering af offentlige bygninger. EU’s vision er, at alle
eksisterende bygninger i 2050 skal være ”nearly zero-ener-
gy buildings”, og Kommissionen efterlyser en robust og
langsigtet strategi for bygningsrenovering.
Nogle af de vigtigste grunde til, at der fortsat er et
betydeligt potentiale for CO
2
-reduktion i offentlige
bygninger er:
At kommuner ikke har bindende mål for CO
2
-reduktion.
Mere end 70 kommuner har tilsluttet sig Danmarks
Naturfredningsforenings initiativ Klimakommuner og/
eller det internationale netværk Covenant of Mayors,
som begge har frivillige reduktionsmål på 2 % pr. år. Set
i et 2020-perspektiv er det uambitiøst.
At regionerne ikke har bindende mål for CO
2
-reduktion.
To regioner har tilsluttet sig Danmarks Naturfrednings-
forenings initiativ Klimaregioner og har i den forbindel-
se forpligtet sig til at reducere regionens CO
2
-udledning
med 2 % pr. år. Virkeligheden viser dog, at større energi-
effektiviseringsprojekter på danske hospitaler i løbet af
3-4 år har reduceret den samlede CO
2
-udledning med
hele 30-60 %. Set i det perspektiv, er 2 % uambitiøst.
At der hos mange offentlige bygningsejere er en dekob-
ling mellem ledelse, politikere og den tekniske organisa-
tion. Den tekniske organisation har derfor fuld kontrol
med energieffektiviseringen, eller mangel på samme.
At i de offentlige bygninger arbejder de tekniske medar-
bejdere primært med akut vedligeholdelse, nærmere
bestemt i 60-80 % af deres arbejdstid. Derfor er der
begrænset fokus på strategisk udvikling, herunder
energieffektivisering.
At en begrænset del af de offentlige bygningsejeres
budgetter er dedikeret til egentlig energieffektivisering.
Størstedelen af budgetterne anvendes til akut vedlige-
holdelse.
At den tekniske organisation i de fleste offentlige byg-
ninger mangler viden og kompetencer i forhold til
omfattende energieffektivisering.
At det kommunale anlægsloft i et vist omfang begræn-
ser større energieffektiviseringsprojekter.
At energieffektivisering i offentlige bygninger ofte
består af enkeltstående tiltag, hvilket udelukker mulig-
heden for at opnå synergi.
2. Hvad er status på energieffektivisering af
offentligt ejede bygninger?
Alle offentlige bygningsejere har arbejdet med energieffek-
tivisering i en længere årrække. Alligevel er der fortsat et
betydeligt potentiale for yderligere at reducere energifor-
bruget – og dermed CO
2
-udledningen.
Siemens erfaring fra mere end 10 kommuner viser et be-
sparelsespotentiale på 20-30 %. Lignende besparelsesmu-
ligheder ses også på f.eks. universiteter. På hospitaler er
potentialet ofte endnu større på grund af den omfattende
drift, dvs. 24 timer i døgnet, 365 dage om året.
Side 2 af 3
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 206: Henvendelse af 18/2-20 fra Siemens A/S om selvfinansierende samarbejdsmodel som katalysator for CO2-reduktioner i offentligt ejede bygninger ifm. foretræde for udvalget
2151702_0003.png
Bilag
3. Hvordan øges omfang og hastighed af den
grønne omstilling af offentlige bygninger?
Centralt i den begrænsede succes med energieffektivisering
af offentlige bygninger, er bygningsejernes manglende
viden om energieffektivisering, samt begrænsede ressour-
cer i forhold til medarbejdere og økonomi. Endvidere udfø-
res de energibesparende aktiviteter ad hoc, hvorfor det ikke
er muligt at opnå de synergieffekter, der typisk findes
gennem en mere holistisk tilgang til energieffektivisering.
En løsning er at anvende Energy Performance Contracting
(EPC), som er en offentlig-privat samarbejdsmodel mellem
bygningsejer og en virksomhed med speciale i energieffek-
tivisering.
De overordnede fordele ved EPC-modellen er:
Total gennemsigtighed:
Samarbejdet bygger på en detal-
jeret analyse af bygningerne. Analysen giver bygningseje-
ren et samlet overblik over besparelsespotentialet, samt
muligheden for at opnå synergi gennem anvendelsen af
forskellige teknologiske løsninger.
Spidskompetencer:
Viden, kompetencer og erfaring fra
den offentlige bygningsejer kombineres med specialistvi-
den fra den private virksomhed.
Projektressourcer:
Den offentlige bygningsejer får i en
periode tilført dedikerede ressourcer til analyse, projekte-
ring, projektledelse, samt opfølgning og løbende driftsopti-
mering.
Garanti:
Den private virksomhed kan, hvis det ønskes, stille
garanti for de lovede energibesparelser.
Afslutningsvis skal det bemærkes, at EPC spiller en central
rolle i diverse rapporter, analyser og direktiver fra EU. Det
skyldes især, at modellen er selvfinansierende for den
offentlige instans.
4. Forslag til, hvordan anvendelsen af Energy
Performance Contracting kan øges
1. Indfør ambitiøse og forpligtende mål for CO
2
-reduk-
tion i offentlige bygninger
Det vil sige mål, der understøtter regeringens mål om
en 70% CO
2
-reduktion i 2030.
2. Indfør økonomisk incitament til gennemførelse af
EPC-projekter
Til inspiration har man i Norge valgt at støtte EPC-pro-
jekter ved at:
a.
Betale op til 2 NOK pr. m
2
til kortlægning af bespar-
elsespotentiale i de udvalgte bygninger.
b.
Øge støtten op til 4 NOK pr. m
2
, hvis ovenstående
kortlægning fører til indgåelse af en EPC-kontrakt.
c.
Betale op til 500.000 NOK til støtte til udarbejdelse
af udbud etc.
3. Hold anvendelsen af EPC uden for anlægsloftet
Lånebekendtgørelsen giver fleksibilitet i forhold til låne-
finansiering af energibesparende projekter, men det
kommunale anlægsloft er ofte en begrænsning.
Finansministeriets begrundelse for at fastholde det
nuværende anlægsloft, er frygten for en overophedning
af økonomien. Ved at indføre de foreslåede tiltag anslås
det, at den samlede årlige volumen af EPC-projekter
maksimalt vil udgøre 500-600 mio. kr. frem mod 2030.
4. Gør det enklere at anvende solceller på kommunale
bygninger
Gør det muligt at opsætte solceller på kommunale
bygninger uden krav om selskabsdannelse. Solcellean-
læggene dimensioneres til at dække eget forbrug.
Eventuel overproduktion sælges til markedspris. Den
relativt korte tilbagebetalingstid på solceller vil forbedre
resultatet af det enkelte EPC-projekt og øge den samle-
de CO
2
-reduktion.
Side 3 af 3